Tämän tästä tulee meiliin bumerangibastauksia eri paikoista tähän tyyliin:
""Olen kursseilla 15.-16.11.2011. Palaan töihin to 17.11.2011. ""
josta bumerangien suuresta määrästä päättelen että aika paljon ihmiset istuvat kursseilla nykyään.
Esim. pankkialalla oleva kaverini on melkein kerran kahdessa viikossa jossakin kurssilla tai seminaarissa tms.
Oikeastaan siis Ihmettelen tätä kurssituksen suurta tarvetta. Että mitä aikuinen ihminen tekee kurssilla istumassa 2-3 päivää ja kuuntelemassa kun toinen edessä puhuu? Kaikki asiathan pystyy loppujen lopuksi opettelemaan itse, kun lukee aiheeseen liittyvän käsikirjan tai muun aineiston.
Parin kaverin kanssa IT-puljua pyöritämme. Ja just muisteltiin että kukaan meistä ei ole ollut kursseilla ainakaan 10 vuoteen. Silti on tänä aikana jatkuvasti itse opiskeltu lisää, kokonaan uusia ohjelmistomenetelmiä ja järjestelmiä ja tietoliikennalan uutuuksia jne, jne.
Kukaan meistä ei ole edes kaivannut millekään kursseille.
Edellisessä elämässä itsekin olemme olleet pörssiyrityksessä, ja siellä jatkuva kurssitus oli toki aika arkipäiväistä. Mutta oliko niistä saatava hyöty rahanmenon veroista, siitä voi olla monta mieltä? Toki iltariennot ja saunomiset ja kaljanjuonnit hotelleissa kurssien jälkeen ehkä nostattivat porukkahenkeä.
Ihan kiinnostaisi kuulla muilta (pien)yrittäjiltä, että milloin, ja minkä tyyppisillä kursseilla te olette viimeksi olleet? Tai että minkä tyyppistä kurssitusta joku mahdollisesti kokisi tarvitsevansa. Onko PK-yrittäjät kursseilla juuri lainkaan?
En tosiaan ole itse kauppaamassa mitään kursseja kellekään. Vaan oikeasti ihmettelen noita tehottomiksi mieltämilläni kursseilla istujien määrää, ja miten niiden tehoon ainakin isommissa firmoissa tunnutaan yleisesti uskottavan
.
Milloin olit viimeksi kurssilla?
15
115
Vastaukset
- 9000 nimikettä
Minä istun parasta aikaa kurssilla, aiheena uusi kassa-varasto-softa, vaimo otti töistä vapaata ja hoitaa myymälää tämän päivän. Huomenna siirrytään liikkeeseeni jossa kullekin työpiste-koulutuksena oma homma. Torstaina sitten uuden järjestelmän käyttöönotto. Kallista mutta virheet maksavat enemmän.
- Ite olin 14v. sitten
> Minä istun parasta aikaa kurssilla, aiheena uusi kassa-varasto-softa,
Just tällaisia(kin) kursseja ihmettelen.
Jos on oppinut jotakin Windows -ohjelmaa käyttelemään, niin yhden uuden Windows-ohjelman käytön opetteleminen ei (minun mielestäni..) vaadi 1-2 päivän kurssilla istumista.
Itse opin hyvin huonosti kun pitää seurata ATK-opettajan verkkaista selostamista edessä. Mieluummin alan kokeilemaan, ja kaivan käsikirjoista apua kun menee peukku suuhun.
Tietenkään en juuri tässä kohtaa vertaile itseäni tässä kohtaa muihin peruskäyttäjiin, koska itse duunaan IT:n kanssa töikseni.
Mutta ihan kaikenlaiset kirjanpidot, hakemusten teot, tietokoneen korjaamiset, esitteiden ja käsikirjojen teot, reklamaatioiden korvaushakemisten asiakirjat, puhelinmyynnin ja markkinoinnin ym., tekemiset jne., jne. Itse näiden tekemiset kaikki on opeteltu aikanaan.
Joku muu ilmeisesti menee meikäläistä nopsemmin kurssille tässä vaiheessa aina.
Itselle on jo 14 v. venähtänyt edelliseen kurssaiaikaan tosiaan.- 9000 tuotenimeä
Niinpä, mielummin uhraan 3 työntekijän kanssa päivän tähän. Minulle on tärkeintä että homma toimii joka aamu, minulla ei ole joutoaikaa korjailla laitetta tai oikoa vääriä lyöntejä, homman on toimittava. Kyllä minäkin winkun kanssa pärjään mutta SCO-unix onkin merkkipohjaisena eri juttu.
- Ymmärrettävä tarve
> Kyllä minäkin winkun kanssa pärjään mutta SCO-unix onkin
> merkkipohjaisena eri juttu.
Okei, no sitten. Ainakin minä aloin heti päästä homman vakavuudesta kärryille:)
Tuosta tulee paremminkin esille kysymys, että riittääko henkilökunnan 3 päivän kurssi Linuxien kanssa vielä yhtään mihinkään?
Useimmat pienet firmat jotka ovat jostain syystä ottaneet käyttöön Linux-sovelluksia pelkäävät systeemiänsä ja sen mahdollisia oikkuja kuin ruttoa. Kukaan ei osaa tai uskalla tehdä muuta kuin kääntää virrat päälle aamulla, ja jos ei heti siitä lähe, niin PC-linux-tukiukkoa on kutsuttava heti paikalle, jos vaan on jostain saatavilla.- 9000 tuotenimeä
Jep, kyllä unix minulle on 15 vuoden takaa tekun ajoilta tuttu, mutta korttilaitteet ym pitää opiskella. Työntekijöille riittää aluksi että löytävät tuoteryhmän jos viivakoodi ei löydy ja osaavat katsoa varaston tilanteen. Muu sälä opetellaan sitten ajan kanssa kassoilla ja toimistossa.
- fyuilhioö
Riippuu siitä mitä tekee. Yrittäjäpalstalla kun ollaan niin otetaan vaikka esimerkiksi tilitoimistotyöntekijät joiden on sovellettava työssään useita eri lakeja jotka muuttuu ja joidenka tulkinta muuttuu sitä mukaa kun oikeuksien päätökset muokkaa yleisiä käytäntöjä tai kirjanpitolautakunta suoltaa uusia ohjeita.
Jos jää odottamaan että niistä on painettu opaskirja niin on jo vuosi puoltoista mennyt vituiksi. - Ite olin 14v. sitten
>> tilitoimistotyöntekijät joiden on sovellettava työssään useita eri lakeja jotka muuttuu ja joidenka tulkinta muuttuu sitä mukaa kun oikeuksien päätökset muokkaa yleisiä käytäntöjä tai kirjanpitolautakunta suoltaa uusia ohjeita.
Jos jää odottamaan että niistä on painettu opaskirja niin on jo vuosi puoltoista mennyt vituiksi. >>
Ne uudet Eduskunnan säätämät laithan saa jokainen netistä saman tien haettua ilmaiseksi.
Eikä kai millään lakitoimistollakaan voi ainakaan saman tien olla uudelle laille tulkintoja olemassa miten mitäkin tullaan käytännössä soveltamaan?
Mutta onko tosiaan niin että jotkin lakitoimistot tai ehkä isommat tilitoimistot omine lakimiehineen, myyvät pienemmille palveluna tällaisia uusien lakien käytännön tulkintoja? Päivän, parin kurssituksen muodossa?
Mietin vain sitä että onko silloin tuon päivitetyn oppaan saadakseen pakosti mentävä parin päivän kurssille istumaan? Luulisi että ohjeet saa ostaa erillisenäkin.
Valmiiksi kirjoitettuna sen ei pitäisi olla niin monimutkaista asiaa etteikö normijärjellä varustettu kirjanpitäjä voisi sitä itse lukemalla omaksua. Että sitä varten pitäisi luennolle mennä istumaan.
Tietenkin jos ehtona on ostaa 350..500€ hintainenpäivän kurssi, ja muulla tavalla pumaskaa ei voi saada haltuunsa.
Sillä tavallahan tällaisessa "pakkokoulutuksessa" tietysti on järkeä, jos ei muuten jotakin tietoja voi saada.
--x--
Jotenkin vain itse on niin tämä nettiaika vienyt. Että kun netin kautta tai kirjakaupoista melkeinpä kaikki tieto on saatavilla ilmaiseksi, tai aika pienellä rahalla ostettuna.
Niin siksi ihmettelen tuota tämän tästä tapahtuvaa muutaman päivän kursseilla istumista.
Että miksi niin hanakasti ainakaan (vähillä koulutusvaroilla ja pienillä miehityksillä varustetut..) PK-yrittäjät viitsivät matkustella toisiin kaupunkeihin saakka parin päivän kurssia varten.- kurssi kankkunen
Laivaseminaarit on ainakin pirun tärkeitä! Tanssikengät mukaan ja naista kaataan!!!
- Iltakurssit
kurssi kankkunen kirjoitti:
Laivaseminaarit on ainakin pirun tärkeitä! Tanssikengät mukaan ja naista kaataan!!!
Ääni tälle myös. Nuoremmalle alle 30-vuotiaalle väelle maittaa vielä iltakukkuminen kännissä ja vieraiden naisten (tai päinvastoin) vokottelu. Tuolla verukkeella on pidetty monen monet kurssit, ja hauskaa on ollut.
Saa hyvän syyn sanoa vaimolle että miksi oli kännykkä pois päältä koko yön, kun sanoo että seminaari jatkui vaan, ja menin aikaisin nukkumaan. Sitten vaan baila-bailaamaan laivalle tai hotellin yökerhoon.
Kyllä nämä kurssit ainakin nuoremmiten maittavat, vaikka kerran viikkoon joa tarjolla vaan on. Vanhemmalla iällä hormoonit sitten alkaa tasaantua eikä enää niin kaikista valvomisista jaksa kiinnostua. - fyikuyl
No jos se tiedon hankinta on noin yksinkertaista niin miksi ihmiset edes opiskelevat? Tiedothan voisi jokainen saada vain ostamalla oppikirjat ja lukea niitä iltaisin.
Esimerkiksi KLT-kirjanpitäjä menettää KLT oikeuden jos ei suorita tiettyjä täydennyskursseja vuosittain.
- 18
Naisille tuntuu olevan näiden uusien laitteiden omaehtoinen opiskelu ja ymmärrys vaikeaa. Vaimoke kävi Bryseelissä viikon kurssilla esimiehensä (nainen) kanssa. opiskelemassa uutta noin 200 000 euroa maksavaa analysointilaitetta.
Normaali järjellä varustetulla miehellä ei montaa hetkeä menisi selvittääkseen windowstyöasemalla ohjatun robotin toimintalogiikan ja ohjelmiston toiminnan selvittämiseen.- Windous-robotit
Eiköhän ne siellä mennyt kuitenkin simpukkaravintolaan istumaan punkkupullon kanssa iltapäivää aljakaisiksi. Ja suurimmaksi osaksi aikaa muutenkin. Pakolliset merkinnät haki koululta, että on ilmoittauduttu paikalle.
Brysselin ravintolat ja muotiliikkeiden paljous yleensä vetää muijat ihan sekaisin. Tuskin ne siellä mitään Windows-robotiojauksen luentoja kiinnostuu kaksistaan, hyvätuloinen muijapari jaksamaan kuunnella.
Tulee muijat kotiin, ja kysyy sitten ukoltaan että "Hei viittiks sää katsoa kun mulla toi Windows robotti ei nyt jostain syystä toimi."
Ukko alkaa Googlettaa yökaudeksi ja saa aamuun mennessä systeemin toimimaan ja osaa kertoa vaimolle mitä nappeja pitää painaa. Tärkeimpiin nappeihin päälle laitetaan vielä tarralaput, että muistaa vielä ensi viikollakin.
Ainakin meidän huushollissa noi Windows -ongelmat ja laitteiden jumitusselvittelyt etenee yleensä tällä kaavalla
.
- Yrittäjämestari
Mulle tulee joka päivä jostain meiliä että olis semmonen ja tämmönen kurssi/seminaari taas ja maksaa niin ja niin paljon(usein ihmeen kalliita vieläpä).
Muutamalle maahantuojan tarjoamalle (ilmaiselle)kurssille olisin mennytkin, mutta kurssit ovat aina arkipäivänä ja en kertakaikkiaan viitsi sen takia menettää kassatuottoja että saisin ilmaisen lounaan.
Yleensä tosiaan nuo kaikenmaailman kurssit eivät oikein hyödytä mitään, koska itse voi asioista ottaa selvää yksinkertaisesti etsimällä tiedon netistä. Itse otin selvää esim tullauksesta tällä tavalla ja aikaa meni pari minuttia, eikä tarvinnut koko päivää istua kuuntelemassa kalliilla luennolla.
Esimerkiksi mulle tulleista kurssitarjonnasta:
"Miten myyt yrityksesi"-kurssi, "laskutus ja perintä"-kurssi, "saatavien nopeuttaminen"-kurssi, "tullaus nyt ja jatkossa"-kurssi, "tavaran suojaaminen"-kurssi, "henkilöstösuunnittelu"-kurssi, "näkyvyys internetissä"-kurssi, "mainonta internetissä"-kurssi, "esimieskoulutus"-kurssi, "Resepti menestyvään internet-markkinointiin"-kurssi,"työturvallisuus"-kurssi .
Nuo edelliset ja paljon muita kursseja on mun mailin roskakorissa ja kohta tyhjennän roskakorin ja toivon että tänää mulle ei enää kukaa tarjoas mitään perkeleen kurssia. - Ite olin 14v. sitten
>> Itse otin selvää esim tullauksesta tällä tavalla ja aikaa meni pari minuttia, eikä tarvinnut koko päivää istua kuuntelemassa kalliilla luennolla.>>
No just tällaisia samoja kokemuksia on itselläkin. Lukemallahan ihminen tällaset asiat pystyy oppimaan. Vähintään yhtä hyvin kuin toisen posmitusta luokkahuoneessa kuuntelemalla.
Joillekin yrittäjille se luennolla olo ja kuuntelu *täytyy olla* jollakin lailla sosiaalisesti antavaa. Tai ehkä ne väliajan kahvi- ja lounashetket. Että sen vuoksi päivä tai kaksi halutaan kurssilla istua.
Mitäs siinä sitten tietenkään, jos on yrittäjällä ja yrityksellä sekä vapaata aikaa että vapaata rahaa budjetissa, niin istuu sitten vaikka kursseilla. Itsellä tuntuu että molemmista noista on aina jonkinlaista lievää niukkuutta. Enkä toisaalta saa sosiaalisena juttuna kurssilla olosta mitään irti.
>>Nuo edelliset ja paljon muita kursseja on mun mailin roskakorissa ja kohta tyhjennän roskakorin ja toivon että tänää mulle ei enää kukaa tarjoas mitään perkeleen kurssia>>
Meiliin tulevia spämmimainoksia en lue lainkaan. Paperipostina tulevia saatan vilkaista. Niidenkin lukeminen yleensä tahtoo kääntyä ihmettelyn puolelle, että kuka hitsi (PK-yrittäjätuhertaja ainakaan...), tollasellekin 3 päivän jonninjoutavalle kurssille ehtii lähtee.
Oli mukava kuulla etten täysin ainoa tämän tyypin urpo ole, vaan ainakin yksi toinen löytyi joka hiukan samanlaisesti tätä asiaa kokee.
. - Erilaisia kursseja
>No jos se tiedon hankinta on noin yksinkertaista niin miksi ihmiset
>edes opiskelevat? Tiedothan voisi jokainen saada vain ostamalla oppikirjat ja
>lukea niitä iltaisin.
Kyllähän tällaista paljon tehdäänkin, luetaan kirjoja ja käydään tenttimässä. Vaikka joku sähköasennukseen tai -turvallisuuteen liittyvä koetilaisuus.
>Esimerkiksi KLT-kirjanpitäjä menettää KLT oikeuden jos ei suorita
>tiettyjä täydennyskursseja vuosittain.
Taitaa olla jollekin osapuolelle bisnestä tuossa mukana? Jos ei pelkkä monistepumaskan sisällön tenttiminen riitä, vaan pitää myös istua kurssilla 3-4 päivää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462