Mitäs sen jälkeen kun

puoliso ei jaksa?

Olen elänyt kymmenkunta mieleltään sairaan miehen kanssa. Niistä viimeiset mies on ollut sairaseläkkeellä, olemme nelikymppisiä, kaksi lasta. Jos olisin mieheni sairaudesta tiennyt ennakkoon, en olisi lapsia edes harkinnut.

Mieheni siis sairastui kohtalaisen myöhään, yli kolmikymppisenä. Ekat vuodet hä oli töissä ja muutenkin yritti olla normaalissa elämässä kiinni parin pitkähkön laitosjakson jälkeen. Nyt viimeiset vuodet on jäänyt/jättäytynyt sairaseläkkeelle eikä enää oikein mikään kiinnosta.

Hän elää meillä täyshoitolassa. Ei hoida oikeastaan mitään. Syö enemmän kuin tienaa. Hänellä on pienehkö eläke eikä se kata hänen harrastusmenojaan ja alkoholinkäyttöään. En uskalla enää olla pois kotoa yhtään yötä, koska pelkään missä kunnossa hän sen jälkeen on. Työni ja lasten harrastusten vuoksi joskus täytyisi matkustaa, mutta se on ahdistavaa.

Minulla on nyt paha olla. En jaksa. Mitään terapiaa on turha ehdottaa, sillä se ei tuo yhtään tuntia vuorokauteeni lisää, mitä kipeästi tarvisin hoitaakseni työni, kotini ja lapseni tasapuolisesti. Nyt käy niin, että vanhempi väistyy omista tarpeistaan. Ellei isä ole ajokuntoinen, jää lapsi paitsi omista jutuistaan.

Näen kyllä että miehelläni on paha olla - joskus. Mutta usein tuntuu että hän on enemmän laiska kuin sairas. Jaksaa kyllä harrastaa, ryypätä, lukea, vahdata töllöä ja tietokonetta. Ja syödä jääkaapin tyhjäksi. Mutta ei jaksa siivota, leikata nurmikkoa tai oikein muutakaan kuin satunnaisesti, monien kehotusten jälkeen.

Viime päivät hän on mielestään se kärsivä osapuoli kun avioelämämme ei makuukamarissa suju normaalisti. Istuu sohvalla pahan näköisenä ja tiuskii ja ilkeilee minulle ja lapsilel. kun lapset kysyvät mikä on hän sanoo; äiti tietää. Hänellä kun on normaalit halut, muuta normaalia ei ole ollutkaan aikoihin... minua vain kiinnostaa miten jaksan päivästä toiseen.

1

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi ihminen

Eikö paikkakunnalla ole mitään mielenterveysyhdistystä tms. jossa olisi jotain toimintaa? Tai joku kuntoutuskurssi Kelan kautta.

Kyllä kehottaisin menemään pariterapiaan selvittelemään asiaa. Ja "kiristämään" mies sinne sillä että et jaksa enää, jos ei asioita aleta selvittelemään.

Onko miehesi siis masentunut? Vai skitsofreenikko? Onko hän koskaan käynyt terapiassa? Onko hänellä mitään hoitosuhdetta?

Ja tuo viinankäyttö on todella pahaksi mielenterveysongelmaisille, joten hänen pitäisi vähentää/lopettaa.

Älä osta hänelle olutta tai anna rahaa alkoholia varten.

Olet hankalassa tilanteessa, mutta jos sinun jaksamisesi on äärirajoilla, se ei ole hyvä sinulle eikä lapsille. Olet itsekin riskissä masentua. Itsesi ja lasten vuoksi on harkittava vakavasti eroa, jos homma ei parane.

Jaksamisia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe