Y-tunnus: Missä sen pitää näkyä? Yksityinen, vai yritystili?

kuperkeikkaa

Heissan!

Olen aloittava yrittäjä ja hankin vasta itselleni Y-tunnuksen. Pidän verkkokauppaa ja maksut tapahtuvat ainoastaan ennakkoon tilisiirroin.

Mietin tässä, että missä kohtaan sen Y-tunnuksen pitää näkyä? Pitääkö sen näkyä verkkokaupan sivuilla ja tuleeko sen näkyä aina asiakkalle tilinsiirtolomakkeella?

Toinen kysymykseni on, kannattaako minun luoda uusi (toinen) yksityinen tili nykyiseen pankiini, vai pitäisikö minun ottaa käyttööni yritystili/paketti?
Käytän Sampo pankkia. En tahtoisi ylimääräisiä kustannuksia tilin käytöstä.

Kyseessä on pienyritys/toiminimi.

Niin ja jos ostan tarvikkeita/tuotteita yritystäni varten, niin eikös olekin niin, että minun tulisi ostaa ne aina yritykseni tililtä, tai käteisellä ja säilyttää kaikki kuitit kirjanpitoa varten.

Melkeinpä itsekin tiedän vastaukset hassuihin kysymyksiini, mutta tahdon varmistaa nämä asiat vielä kokeneilta yrittäjiltä.

Kiitos!

3

377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karmeat kysärit

>Mietin tässä, että missä kohtaan sen Y-tunnuksen pitää näkyä? Pitääkö
      >sen näkyä verkkokaupan sivuilla ja tuleeko sen näkyä aina asiakkalle
      >tilinsiirtolomakkeella?

Tästä on muistaakseni jokin lakikin olemassa, että verkkokaupan Y-tunniste pitäisi löytyä sivustoilta, esim. tyyliin http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/ehdot/rekisteriseloste.pdf
      Laskulomakkeille se Y-tunnis pitää merkata ilman muuta.

Jos laskulla pelkästään myyt, et korteilla, niin kyllä sellaisen homman pankkien "yksityis/henkilötilinin" kautta pystyy hoitamaan. Eri tili kannattaa firmalle kyllä avata. Kysy suostuuko pankkisi sellaisen toisen tilin sinulle henkilötilinä avaamaan. Yleensä ne tahtovat puolväkisin myydä kaikille toiminimillekin kalliimpia Yritystilejään.

Sillä ei ole niin väliä kenen kortilla tai rahalla ostoksen kaupassa tiskillä teet. Kunhan sen menolaskun lopulta kuitenkin yrityksesi tililtä otoksi ja menoksi kirjanpitoon viet. Ja totta kai ne menotositteet pitää säästää kirjanpitoa varten. Tositteelle ei siis kannata pyytää "Maija Meikäläisen" nimeä, vaan joko firmasi nimi tai pikkuostot, kassatositteet ilman firman nimeä.

>Melkeinpä itsekin tiedän vastaukset hassuihin kysymyksiini, mutta
      >tahdon varmistaa nämä asiat vielä kokeneilta yrittäjiltä.

Etkä olisi millään tiennyt!! Minäkin hikoilin näiden eteen ainakin 3 minuuttia putkeen.

• Wqrtt

Pankit kyllä tarjoavat väkisin yritystiliä, koska se on niille tuottoisampaa. Älä ota sellaista vaan oma tili, jota käytät vain toiminimen rahaliikenteen hoidossa.

• kuperkeikkaa

Kiitos vastauksistanne karmeisiin kyssäreihin! :)

Verkkosivuja selaillessani olen huomannut, ettei lähellekään kaikilla sitä y-tunnusta kuitenkaan näkyvillä ole. Yhteystietojen kohdalle sen olen itse ajatellut ylös laittaa. Yritystiliähän nuo kuulema kovasti tyrkyttävät, mutta jospa sitä saisin otettua kuitenkin vain sen toisen yksityisen tilin yritystä varten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2158
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      139
      1797
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      744
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      731
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      730
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      619
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      587
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      47
      550
    Aihe