Miten tunnista miespuolisen narsistin uhrin?

pelastajako?

Olen ihastunut syvästi erääseen mieheen joka elää parisuhteessa. Itse olen eronnut. Olin pitkään avioliitossa narsistimiehen kanssa ja lopulta monien tapahtumien jälkeen pääsin lähtemään. Ihastustani on kersänyt jo parisen vuotta mutta en tietenkään ole tehnyt aloitetta koska hän on varattu. Olen kuitenkin huomannut hänessä joitain seikkoja jotka ovat saaneet minut ajattelemaan että voisiko olla mahdollista että hän elää narsistinaisen kanssa. Osaisiko joku kertoa mistä voisin tehdä päätelmiä asian suhteen ja miten minun kannattaisi toimia? Jos tämä olisi totta niin olisiko oikein alkaa kuitenkin lähestymään tätä miestä vai jatkanko vaan ihailua?

21

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosittelen, ettet riko millään tavalla toisten parisuhdetta.

• Pelastajako?

No näinhän se pitäisi ajatella mutta kun ajattelen asiaa niin että jos minun tuskan vuosina joku "oikea" olisi tullut vastaan niin se olisi ollut minulle pelastava enkeli eikä mikään suhteen rikkoja. Vaikea tilanne. Mutta haluaisin edelleen kuulla niitä merkkejä mistä tunnistaisin jos tämä mies on narsistin uhri.

• xcch

Samaa mieltä yxex:n kanssa, se olisi sinulta naristinen teko jos lähetysist miestä tuossa mielessä. Se lisäisi myös miehen ongelmia.

• oma apu
        Pelastajako? kirjoitti:

No näinhän se pitäisi ajatella mutta kun ajattelen asiaa niin että jos minun tuskan vuosina joku "oikea" olisi tullut vastaan niin se olisi ollut minulle pelastava enkeli eikä mikään suhteen rikkoja. Vaikea tilanne. Mutta haluaisin edelleen kuulla niitä merkkejä mistä tunnistaisin jos tämä mies on narsistin uhri.

Se kuuluu siihen irtautumisprosessiin että toivoo että tulisi joku ja pelastaisi. Muistan kun itse toivoin jopa narsistin kuolemaa että ei itse tarvitsisi tehdä päätöstä erota.

• Pelastajako? kirjoitti:

Varmasti moni vaikeassa umpikujassa toivoo sitä pelastajaa, mutta en usko, että suhteesta toiseen hyppääminen on kovin terve alku.
        Siinä on myös suuri riski tehdä virhearviointeja tai joutua "ponnahduslaudaksi" pelkästään, ns laastarisuhteeksi.

Normaalistikin, mutta varsinkin kaltoinkohtelusuhteen (jos sellaisesta on kyse, en tiedä) jälkeen olisi hyvä kasailla elämää ja itseään omillaan kunnes on käynyt asian läpi. Muuten käy helposti niin, että vanha painolasti tulee mukaan uuteen suhteeseen.

Sitä paitsi jos toinen voi oikein huonosti suhteessa, moni epäsopivakin mutta vain erilainen voi ensin tuntua "oikealta".
        Erittäin omituinen aloitus suhteelle ; mennä väliin, toimia kuin "terapeutti" tai satumainen "pelastaja", rikkoa heidän juttunsa tietämättä enempiä, olla sellainen kuin itse halveksisi jos omalle kohdalle sattuisi, ehkä osallistua pettämiseenkin jne.

• Pelastajako? kirjoitti:

Mietin tuota "pelastava enkeli" -juttua. Toivoo, varmaan niin, silloin kun omat voimat ovat vähissä. Mutta sitä pelastavaa enkeliä ei useimmitenkaan ole. Pelastava enkeli on ihminen itse; havahtua huomaamaan, mikä itse on ja mitä tarvitsee ja kuinka sen saavuttaa.

Ulkopuolisen tultua väliin; "näen, että tarvitset sitä tai tuota" -tulkinta voi ollakin myös väärä. Tuudittaudutaan siihen lohtutunteeseen "joku välittää minusta", "saan hoitoa haavoilleni" on vain hetkellistä. Toinen näkökulma on mahdollisuus tukeutua liikaa tuohon auttajaan: voi jumiutua riippuvaisuussuhteeksi. Tavallaan odotetaan, että tämä sama ihminen pelastaa sitten jatkossakin pahoista tilanteista. Ja jos tämä ei kykenekään siihen...

Ei luoteta itseen eikä omiin mahdollisuuksiin. Luovutetaan vastuu ja valta omasta hyvinvoinnista toiselle. Eli toisin sanoen; ei uskalleta kasvaa aikuiseksi.

Jos ihminen tekee päätöksensä itse, hän kantaa myös vastuun niistä. Hän tekee oikeita tai vääriä päätöksiä; mutta hänen on myös seisottava niiden takana. Jos päätöksen teko annetaan toiselle, kehnommassa tilanteessa syyllistetään sitten se toinen tämän tekemien väärien ratkaisujen kautta. Oikeita ratkaisuja kiitellään, mutta kiitollisuus ei koskaan ole ikuista. Auttaja saattaa ahdistua siitä, että kokee toisen kiitollisuuden tuhahduttavana tai käänteinen puoli ettei koe saavansa riittävää hyvitystä "hyvästä työstään".

Joka tapauksessa; hyvää ystävää ja kuuntelijaa ei voita mikään. Mutta jos tunteita on pelissä, ne saattavat hämärtää näkemästä ja tehdä objektiivisia päätelmiä tilanteesta. Kaverisuhde on ok. Aikanaan sitten, jos jotain on tapahtuakseen, niin se on, mutta sellaisten asioiden mielessä elättäminen tässä vaiheessa on tuhoon tuomittua. Suhde saisi vääränlaisen kivijalan alleen, jonka kestävyys olisi myös kyseenalaista. Illuusiosuhdetta ei rakenneta toisten päälle.

Joka tapauksessa, onnea elämään, kaikille osapuolille.

• elisakettu kirjoitti:

Mietin tuota "pelastava enkeli" -juttua. Toivoo, varmaan niin, silloin kun omat voimat ovat vähissä. Mutta sitä pelastavaa enkeliä ei useimmitenkaan ole. Pelastava enkeli on ihminen itse; havahtua huomaamaan, mikä itse on ja mitä tarvitsee ja kuinka sen saavuttaa.

Ulkopuolisen tultua väliin; "näen, että tarvitset sitä tai tuota" -tulkinta voi ollakin myös väärä. Tuudittaudutaan siihen lohtutunteeseen "joku välittää minusta", "saan hoitoa haavoilleni" on vain hetkellistä. Toinen näkökulma on mahdollisuus tukeutua liikaa tuohon auttajaan: voi jumiutua riippuvaisuussuhteeksi. Tavallaan odotetaan, että tämä sama ihminen pelastaa sitten jatkossakin pahoista tilanteista. Ja jos tämä ei kykenekään siihen...

Ei luoteta itseen eikä omiin mahdollisuuksiin. Luovutetaan vastuu ja valta omasta hyvinvoinnista toiselle. Eli toisin sanoen; ei uskalleta kasvaa aikuiseksi.

Jos ihminen tekee päätöksensä itse, hän kantaa myös vastuun niistä. Hän tekee oikeita tai vääriä päätöksiä; mutta hänen on myös seisottava niiden takana. Jos päätöksen teko annetaan toiselle, kehnommassa tilanteessa syyllistetään sitten se toinen tämän tekemien väärien ratkaisujen kautta. Oikeita ratkaisuja kiitellään, mutta kiitollisuus ei koskaan ole ikuista. Auttaja saattaa ahdistua siitä, että kokee toisen kiitollisuuden tuhahduttavana tai käänteinen puoli ettei koe saavansa riittävää hyvitystä "hyvästä työstään".

Joka tapauksessa; hyvää ystävää ja kuuntelijaa ei voita mikään. Mutta jos tunteita on pelissä, ne saattavat hämärtää näkemästä ja tehdä objektiivisia päätelmiä tilanteesta. Kaverisuhde on ok. Aikanaan sitten, jos jotain on tapahtuakseen, niin se on, mutta sellaisten asioiden mielessä elättäminen tässä vaiheessa on tuhoon tuomittua. Suhde saisi vääränlaisen kivijalan alleen, jonka kestävyys olisi myös kyseenalaista. Illuusiosuhdetta ei rakenneta toisten päälle.

Joka tapauksessa, onnea elämään, kaikille osapuolille.

"Pelastava enkeli on ihminen itse; havahtua huomaamaan, mikä itse on ja mitä tarvitsee ja kuinka sen saavuttaa."

(Sisäinen lapsi teemaan sopiva lause) :)

Lapsena tarvitsimme paljon, emme ehkä tienneet mitä kaikkea, emmekä sitäkään saimmeko tarpeeksi. Nyt aikuisena tarvitsemme vähemmän...mutta saatamme yhä etsiä niitä puuttuvia asioita mistä jäimme lapsuudessa paitsi.

(ja vasta löytäessämme oivallamme, mitä olimme etsineet)

• oma apu

Parempi kun antaa sen toisen tehdä itse omat päätöksensä, koska lopputulos on silloin selvempi. Sitäpaitsi voit saada sen narsistin kimppuusi jos menet sinne väliin sorkkimaan.

• Jos tämä nainen olisikin narsisti, niin oletko varma, että haluat tietää millaisen koston hän mahdollisesti varallesi kehittelee, mikäli menet hänen miestään vonkaamaan? :)

• minusta..

voisit keskustella asiasta hänen kanssaan. Tai vähän riippuen siitä, kuinka etäistä tuo ihailusi on, oletteko kavereita, juttelette yms. Jos hän on suhteessa, jossa häntä kohdellaan kaltoin, niin luotettava keskustelukumppani olisi silloin kultaakin kalliimpi ja nimenomaan sellainen, joka tietää asioista omakohtaisesti. Siinä ne narsistinuhri-merkitkin tulisivat esille.

Mutta sinun ei pitäisi olla yrittämässä häntä itsellesi, koska niin ei välttämättä tapahdu. Pelastusoperaation jälkeen saattaisit tuntea itsesi petetyksi, jos mies vain jatkaisi matkaansa toiseen suuntaan. Selvitä itsellesi auttamisen motiivit.

• tsa tsa

Älä yritä diagnosoida vaimoa mutta voit kertoa miehelle millaista oma elämäsi narsistin puolisona oli. Annat hänelle tietoa jonka perusteella hänellä on mahdollisuus tunnistaa narsistinen käytös, jos sellaista on. Annat miehelle työkaluja mutta annat hänen itse päättää mitä niillä tekee. Et voi mennä sekaantumaan toisen elämään.

• Cupido

Älä toimi itse kuten narsisti. Sinulla ei ole oikeutta mustamaalata ketään tarkoituksella tavoitteena muiden ihmissuhteiden manipulointi. Ei vaikka miten asian päässäsi oikeuttaisit ja olisit "pelastaja" ja moraalisesti "tekisit vain oikein".

• Pelastajako?

Kiitos asiallisista kommenteista. Taitaa tosiaan olla niin että juttelen joskus hänen kanssaan ystävänä/kaverina. Nyt meillä on kaveri välit eli jutellaan arkiasioista mutta ei sen enempää.

• Mikä oikein on oikein ? Parisuhdejutuissa ihmiset äänestävät jaloillaan.

Sun saappaissa antaisin sille miehelle mahdollisuuden puukottaa itseäni selkään ja katsoisin mitä tekee. Arvioisin jatkon sen perusteella.

• plaa..

Miksi ihmeessä tekisit niin?

• plaa.. kirjoitti:

• ..
        plaa.. kirjoitti:

hää testaa ihmisiä.

• pesältäpesälle

Tuollainen pelastajako voisi pelastaa toisten parisuhteen? Maalaisjärjellä tulee mieleen vain kysymys, että ihan kärpäsenä katossako 24/7 pelastaja seurasi elämää tuossa parisuhteessa vai vain oli yksipuolisesti kuullut/kuunnellut toisen kertomukset? Mikä on pelastajan todellinen motiivi?

• sivustakysyjä

Mikäköhän motiivi oli nostaa noin vanha juttu?

• sivustavastaaja
        sivustakysyjä kirjoitti:

Mikäköhän motiivi oli nostaa noin vanha juttu?

Ainakin kysyjälle on kerrankin annettu hyvät ja selkeät ohjeet, eikö siinä ole motiivia kerrakseen.

• neuvoja777

Olet ihastunut ja ehkäpä uskot omiin kuvitelmiisi liikaa ja alat nähdä asioita, joita ei ole edes olemassa. Keskity omaan elämääsi ihan rauhassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      96
      2326
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      182
      1918
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      179
      1466
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      247
      912
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      79
      892
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      806
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      799
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      702
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      621
    Aihe