Siirrän ketjuni masennus-puolelta myös tänne, koska ehkä täällä joku saattaa ymmärtää mistä on kyse. Kolme viestiä olen ehtinyt kirjoittaa, ja siirrän ne kaikki alle.
"Olen joskus sairastanut vaikean masennuksen ja selvinnyt siitä ilman lääkkeitä. Siitä on jo vuosia aikaa ja silloin päätin, että en enää ikinä anna minkään asian painaa itseäni niin paljon, että vaipuisin uudelleen masennukseen. Masennus tavallaan teki minusta vahvemman ihmisen. Nautin pienen pienistä asioista, liikun päivittäin ulkona (minulla on koira), yritin vaikeissa tilanteissa priorisoida asioita ja nähdä ettei tilanne niin paha lopulta olekaan.
Nyt kuitenkin tilanne on todella paha. Jouduin narsistin kouriin, mutta selvisin. Pääsin hengissä eroon. Nyt kun taistelu on tavallaan loppunut, enää ei tarvitse pinnistellä ja käydä selviytymiskamppailua, olen selvinnyt shokista ja nyt olen pysähtynyt ja samalla jotenkin lamaantunut. Traumat ovat syviä ja niiden käsittely vie ilmeisesti kauan. Olen alkanut huomata itsessäni nyt niitä samoja piirteitä kuin silloin, kun olin masentunut. Aamulla olen tolkuttoman väsynyt ja saatan torkuttaa tunninkin ennen kuin pääsen ylös. Hoidan aamurutiinit innottomasti. Kun pääsen kotiin töistä, huolehdin koirasta ja sitten saatan roikkua netissä tai maata sohvalla lopun iltaa. Kissojen WC:n saatan unohtaa siivota jne. Nyt vielä loukkasin jalkanikin, enkä pääse juoksemaan pahaa oloa pois. Koiran kanssa liikun kuitenkin vähintään tunnin ulkona töitten jälkeen.
Saan paljon iloa eläimistä ja ilman niitä olisin varmaan jo luovuttanut. Nyt en voi luovuttaa enkä täysin jämähtää, koska niistä on huolehdittava joka tapauksessa. Siltikin huomaan elämänilon kaikonneen. Yritin vähän deittaillakin ja huomasin, että miesten läheisyys lähinnä ahdistaa minua, enkä jaksa panostaa mihinkään. Teeskentelen sitä samaa vanhaa iloista itseäni ja nauran vaikka väkisin, mutta olen sisältä todella uupunut ja nyt tätä kirjoittaessani meinaa kyyneleet kihota silmiin, kun vasta ymmärrän kuinka lähellä reunaa jo kuljen. Pelottavaa.
Minulla ei ole tähän selviytymisaseita. Syyt masentumiseen ovat nyt aivan erit kuin vuosia sitten. En tiedä mitä tekisin, jotta voisin estää kuoppaan putoamisen. Elämä tuntuu nyt jotenkin sinnittelyltä. Yritän jaksaa, mutta on niin perhanan vaikeaa löytää ilon aiheita. On niin pimeääkin, märkää ja harmaata. Voi nyt hemmetin hemmetti!"
Masennus narsistin jälkeen
14
429
Vastaukset
- Rimaa hipoen
Joku ihmetteli, miten vaikeasta masennuksesta voi selvitä ilman lääkkeitä. Tässä vastaukseni:
"Kyllä siitä voi! Mutta tein itseni kanssa silloin paljon töitä :) Jouduin jonottamaan psykiatrille kaaaauan, mutta kun sinne vihdoin pääsin, olin jo alkanut itse työstää asiaa, enkä mielestäni ollut enää niin pahassa jamassa. Silloinkin minulle diagnosoitiin vaikea masennus. Psykologi antoi lääkkeitä puoliväkisin ja söin niitä noin viikon. Sain kammottavia oireita niistä, enkä voinut syödä niitä pidempään. Kävin muutamia kertoja psykiatrilla juttelemassa, mutten kokenut saavani siitä mitään irti ja niin se jäi. Olin jo aloittanut paranemisen ja jatkoin samaa rataa. Nyt olen ollut terve jo melkeinpä kymmenen vuotta, kunnes nyt se taas vaanii kantapäissä kiinni.
Mutta kiitos kun tulit halventamaan tarinaani kommentillasi :) Tuosta oli mulle tosi paljon hyötyä!" - Rimaa hipoen
Itseanalyysiä:
"Kyllä olen edelleen sitä mieltä, että paraneminen lähtee ensisijaisesti itsestä ja oman ajattelun muuttamisesta. Näin tein ensimmäisen jälkeen ja tulin kyllä aivan terveeksi. Siitä ei ole kysymystäkään. Olen kokenut paranemisen jälkeen huomattavia kommellusjaksoja masentumatta.
Tämä viimeisin kokemus oli vain jotain aivan omaa luokkaansa ja oma itseni on osin kadoksissa edelleen, vaikka olen asiaa työstänyt jo noin 7 kuukautta. Minussa on osia, joita narsisti on minuun istuttanut, jotka eivät ole oikeaa minää. Nyt kun olen päässyt työstössä tähän asti, olen alkanut kokea masennuksen oireita. Pimeys ei nyt ainakaan auta asiaa. Minun on vaikea arvioida, tarvitsenko keskusteluapua vai en. Shokkivaiheessa heti narsistista irtaantumisen jälkeen hakeuduin terveydenhoitajalle, jonka kanssa selvisin shokista. Nyttemmin minulle selvisi eilen, että olin oikeastaan siihen aikaan ollut psykoottinen, en vain itse sitä tajunnut. Oireet olivat selvät. Eilen lueskelin aiheesta ja totesin, että kärsin ahdistuskohtauksesta tms, jossa oli äkillisen psykoosin piirteitä. Psykoosi kasvoi minulla sen aikaa, kun asuin narsistin kanssa. Ei hallusinaatioita (kai), mutta harhakuvitelmia kyllä, joihin liittyi voimakasta pelkoa.
Sain siis järjellä purettua harhakuvitelmat. Olen aina ollut voimakkaasti maalaisjärkeen perustava ihminen ja olen päässyt järkelemällä eroon myös pakko-oireesta, jonka sain aivotärähdyksestä. Tämä tapahtui lapsena.
Uskon vakaasti mielen voimaan. Mieli vaikuttaa myös fyysiseen kehoon. Vaikka uskon näin ja tiedän, miten minun pitäisi muuttaa ajatteluani, en jotenkin jaksa. Pitäisikö tässä meditoida enemmän, mistä aloittaisin? Mistä löydän sen tarmon ja halun, kun sitä ei ole? Tekee mieli sammuttaa puhelin ja vajota sohvalle." - voimia sinulle
Onko sinulle tuttu foorumi
http://www.narsistienuhrit.info/vertaistukifoorumi.html
Se on tarkoitettu vain narsistien uhreille, kun täällä saa kirjoittaa myös narsistit ja saamasi vastaukset ovat silloin myös sen mukaisia. - Tsemppiä nyt
Eli summaan nyt tarinaasi:
1. Olet tuntenut narsistin.
2. Olet ollut vakavasti masentunut ja masentumassa taas.
3. Olet _mielestäsi_ ollut myös harhainen ja psykoottinen.
Sairaudentuntosi on suuri. Olet antanut itsellesi kaksi erittäin vakavaa diagnoosia joihin sinulla on vain oma mielipiteesi. Masennus ja psykoosi. Hakeudu objektiivisemmalle ammattiauttajalle! Et voi itse tehdä tuollaisia omaa elämääsi haittaavia ja mieltäsi painavia diagnooseja! Siellä selviää onko tämäkin jo itsessäsi tunnistamasi harhaisuuden tulosta ja millaista apua oikeasti tarvitset.
Älä jää yksin! Voisitko ajatella 'hahmoterapian' kaltaista lähestymistapaa?
Valitaan ongelmalle jokin konkreettinen muoto, vaikkapa:
' Masennus johtuu itsen vihasta'
(vihaa on monitasoista...tyytymättömyydestä raivoon)
Sen jälkeen tarkastelet ongelmaa omaan rauhalliseen tahtiisi, voimiesi mukaan, kiertäen ongelman ympäri ja tarkastelemalla sitä kaikista mahdollisista näkökulmista. Uskon palstalaistenkin auttavan sinua, jos niin haluat. Täällä on monia hyviä analyytikkoja ja tunneihmisiä.- parane pian
Masennus on älykkäiden ihmisten tauti ja älyllä siitä selviää. Älä usko noita kaikenmaailman puoskareita vaan luota itseesi.
- toistuvasti depis
"Syyt masentumiseen ovat nyt aivan erit kuin vuosia sitten."
Oletko aivan varma? Näennäisesti näin voi ollakin (erilaiset ulkoiset olosuhteet), mutta perimmäinen sisäinen syy masennuksen puhkeamiseen voi olla sama.- Rimaa hipoen
Kyllä, olen aivan varma.
Silloin olin typereä teini ja maailma oli mustavalkoinen. Otin typeriä asioita haudanvakavasti :D Nyt olen aikuinen nainen ja osaan suhtautua maailman asioihin kypsemmin. Ei näitä voi verrata toisiinsa.
Jos olisit ollut joskus narsistin kanssa, tietäisit mistä puhun. Tietäisit, miltä tuntuu, kun toinen syöttää päähäsi ajatuksia, kuinka surkea ja huono ja kaikinpuolin pas*a olet, ja sinä vielä vähintään jossain määrin USKOT niitä ajatuksia. Nuo ovat niitä istutuksia, jotka minua vaivaavat edelleen.
- huhheijaa
- Rimaa hipoen
Tää oli aika hauska :D
- Ystävää kaipaava
RIMAA HIPOEN.. Oli kuin olisin lukenut omaa kirjoitustani.
Olisi kiva jutella, tutustua. Olen nainen 40-v.
Onko sinulla joku osoite johon voisin kirjoittaa?- Rimaa hipoen
Hei ystävää kaipaava! Kaipaan itsekin jotakuta saman kokenutta, jonka kanssa voisi käydä läpi tapahtuneita. Voisit kirjoittaa minulle osoitteeseen [email protected]
- lplplplplplplpl
Samaa pullaa on täälläkin syöty, vähän eri maustein.
Masennuksiakin on ollut, niistä on selvitty.
Saattaa olla että olet masentunut koska olet alkanut ymmärtää kuinka olet joutunut ihmisen huijattavaksi, siinä myös on mukana pelkoa koska pelkäät joutuvasi siihen uudelleen jos et pidä varaasi.
Ei kannata aloittaa uutta ihmissuhdetta ennen kuin olet käsitellyt tämän edellisen.
Itse olen saanut apuja ja nyt on alettu hahmotella josko aloittaisin jossain vaiheessa psykoterapian, niitä kuulemma Kela tukee täysin nykyään jos on tämmöinen tausta. Se ei tarkoita sitä että on sairas vaan siinä on tarkoitus käsitellä edesmenneen suhteen ikävyyttä sekä etsiä itsestäsi oma minäsi sekä se heikkoutesi joka sinut on ajanut sellaiseen suhteeseen, Tämän jälkeen kuulemma on mahdollisuus jatkaa elämää tavallaan puhtaalta pöydältä koska olet jollain tavalla löytänyt itsesi tai sanotaanko tunnistat itsesi.
Kannattaisi hakea sinunkin tuollaiseen terapiaan, ei siitä haittaakaan ole. Tosin asioiden puiminen on sinänsä masentavaa ja uuvuttavaa mutta jos niihin ei pääse käsiksi riittävän syvältä niin niiden joukossa velloo vuosia tai loppuelämän.
Toisaalta jonkinaikainen osoitteen vaihdos tekee varmasti myös terää. Olisiko jollain tutullasi vaikka mökki jonne menisit eläintesi kanssa nauttimaan luonnosta, ja sinne olisi hyvä lähteä mukaasi vaikka joku ystävä, ainakin hetkeksi. - ioioioioioioioioioio
Minusta yksi syy tuohon narsistin jälkeiseen masennukseen on se, että ihminen on narsistin kanssa niin pingottuneessa tilassa, ettei tunteille jää mahdollisuutta-aidoille sellaisille. Sinä olet hälytysvalmiudessa, voisi sanoa. Ja kun suhde loppuu, ihminen on niin väsynyt kehonsa ja mielensä kontrollointiin, että se ilmenee masennuksena. Ihminen on narsistin kanssa koko ajan kuin sotatilassa-odottaa pahinta, mutta on silti taisteluvalmiudessa. Vihollinen voi olla missä vain. Kaaoksessa on yritettävä pitää mieli jotenkin selvänä. Ja kun sodasta pääsee kotiin, sitten alkaa vasta se toipuminen. PSTD, voisi hienommin asian ilmaista. Masennus iskee vasta kun niille on tilaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh932235Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1561838- 1761383
- 233836
- 62769
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11766- 65764
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212623- 49607
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349591