Olen oppinut

palstan hyöty

Olin narsistin kanssa useamman vuoden ja erosimme minun vaatimuksestani. Narsisti ei hyväksynyt eroa mutta ei voinut mitään sille. Olin henkisesti loppu hänen kanssaan muutamassa vuodessa ja tavallaan tajusin silloinkin sen kaavan, minkä mukaan narsisti toimi ja miten kohteli uhrejaan. Nyt kun erosta on kulunut aikaa, olen lueskellut tätä palstaa. Usein siitä lukemisesta on tullut paha olo mutta tämä palsta on auttanut näkemään sen, miten narsistit toimii. Suuri osa kirjoituksista täällä on esimerkkinä narsistille ominaisesta tavasta suhtautua toisiin ihmisiin. Vaikka tajusinkin narsistin tavat jo suhteessa ollessani ja eromme jälkeen niin sitä ajatusta sekoitti tunteet ja häpeäkin siitä, että olin antanut kohdella itseäni niin ala-arvoisesti. Vaikka tätä palstaa lukiessani koin monien kirjoitusten olevan hyvin narsistisia, erona suhteeseeni oli se, että minulla ei ole ollut mitään tekemistä kirjoittajien kanssa, joten en ottanut asioita niin henkilökohtaisesti ja puuttui samanlaiset tunteet kuin suhteessa oli, joten näin nuo narsistin piirteet selkeämmin ihan terveellä järjellä ja se auttoi tajuamaan ensinnäkin sen että ex-kumppanini todella on narsisti ja että se kun narsisteista sanotaan, että tietynlainen käyttäytyminen ja suhtautuminen kanssaihmisiin tekee narsistista narsistin, tarkentui mielessäni selkeäksi, palapeli tuli mielessäni kasattua loppuun. Täällä usein sanotaan että narsistitkin ovat erilaisia, varmaan ovatkin ja on eri asteista narsismia, mutta nph:t ovat keskenään hyvin tunnistettavasti samanlaisia.

63

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä en ole noin paljoa paskaa lukenut yhdessä tekstissä pitkään aikaan.

Narsistiset piirteet ovat samankaltaisia, se on totta, mutta nph on asia erikseen.

Älä ylennä itseäsi uhrien eliittiin. Moni on täällä kokenut paljon enemmän kuin sinä eikä tuo sitä koko ajan esille.

Olet tehnyt useita avauksia samasta asiasta.

Minkä toivot muuttuvan ?

Meidän ?

Vai kuuluisiko meidän poistua ?

On mainittu myös, että sinun kirjoituksesti tuottaa pahaa oloa ?
      MItä ajatuksia se herättää ?

• 20+20

Mistä moinen reaktio?
        Eikä aloittaja saa sanoa omaa mielipidettä?
        Mistä sinä voit tietää mitä toinen on kokenut?
        Ei pidä ottaa henkilökohtaisesti kirjoituksia.
        Sinulle tuntuu olevan paha asia, jos joku kertoo tunnistaneensa narskun ja jättänyt sen. SInua taitaaa harmittaa ettet itse pysty samaan.
        Vähän tuntuu siltä, että sinulla on vain oikeaus "tuomita" joku narsistiksi, jos joku muu sen tekee, niin kerrot henkilön olen KK (kännikurko) tai jotain muuta skeidaa.
        Sinä olet omien sanojesi mukaan ollut NPH, mutta olet parantunut?
        Miten pystyt perustelemaan tämän vaäitteen?

Ei voi ymmärtää, miten joku voi vetää moiset hernarit.
        Mielestäni aloittajalta ihan hyvät kommentit ja asiallinen kirjoitus.

• :DDDDDD :DDDD
        20+20 kirjoitti:

Mistä moinen reaktio?
        Sinulle tuntuu olevan paha asia, jos joku kertoo tunnistaneensa narskun ja jättänyt sen. SInua taitaaa harmittaa ettet itse pysty samaan.
        Vähän tuntuu siltä, että sinulla on vain oikeaus "tuomita" joku narsistiksi, jos joku muu sen tekee, niin kerrot henkilön olen KK (kännikurko) tai jotain muuta skeidaa.

"Ei voi ymmärtää, miten joku voi vetää moiset hernarit."

HAHHAHHAHHAHAAAAAAAAA!

Jaa että lynette veti hernarit?

Ettet kuitenkin ihan itse olisi vetänyt soppaa nenuun?

• 20+20 kirjoitti:

Mistä moinen reaktio?

Njääh.... ei herneitä ja otin kantaa niihin asioihin mitä kirjoitin, en muuhun.

Mä en ole enää tuominnut ketään narsistiksi. Narsistiset piirteet ovat eri asia.

En ota henkilökohtaisesti toisten kirjoituksia, miten se on edes mahdollista ?

Olen käyttäytynyt kuin NPH (listan mukaisesti) mutta en ole pitänyt itseäni sellaisena. Eli en sano " olen paranutunut NPH" vaan " olen käyttäytynyt koko kriteeristön mukaan mutta olematta NPH".
        Se ei ole niin mustavalkoista ja siksi olen tuonut sen esiin.

Tuo shittiosuus koskee tuota jatkuvaa palstan ruotimista...

• lynett kirjoitti:

Njääh.... ei herneitä ja otin kantaa niihin asioihin mitä kirjoitin, en muuhun.

Mä en ole enää tuominnut ketään narsistiksi. Narsistiset piirteet ovat eri asia.

En ota henkilökohtaisesti toisten kirjoituksia, miten se on edes mahdollista ?

Olen käyttäytynyt kuin NPH (listan mukaisesti) mutta en ole pitänyt itseäni sellaisena. Eli en sano " olen paranutunut NPH" vaan " olen käyttäytynyt koko kriteeristön mukaan mutta olematta NPH".
        Se ei ole niin mustavalkoista ja siksi olen tuonut sen esiin.

Tuo shittiosuus koskee tuota jatkuvaa palstan ruotimista...

Se on sitä iloisten trollilasten keskustelua keskustelusta [metakeskustelua], jolla saadaan sopivasti sekoitettua pakkaa.

Kuten tämäkin kommentti on :D

* sarkastista naurua *

• temppuilija kirjoitti:

Se on sitä iloisten trollilasten keskustelua keskustelusta [metakeskustelua], jolla saadaan sopivasti sekoitettua pakkaa.

* sarkastista naurua *

=)

• temppuilija kirjoitti:

* sarkastista naurua *

Tod =)

*nauraa mukana*

• herra_soppa
        yxex kirjoitti:

Ollaanko varmuudeksi seläkkäin, niin ei sarvipäät pysty pökkäämään meitä persuuksiin ;D

http://blog.gabrielmorka.com/wp-content/gallery/Vectors/ElDiablo_Vector.jpg

Keskustelu muuttui juuri niin rakentavaksi, mitä tällä pastalla yleensä on :-)
        Vakkari "tietajat" myrkytti sen :-)

Mitäs mieltä temppuilija on? Listasit kolmeen kategoriaan pastan uudet myrkyttäjät.

Teiltä "vanhoilta" tulee niin rakentavaa kommenttia.
        Mitäs mieltä olet omista kirjoituksista?
        Mielestäni erittäin lapsellista.

• herra_soppa kirjoitti:

Mitäs mieltä temppuilija on? Listasit kolmeen kategoriaan pastan uudet myrkyttäjät.

Se on tämä peruslinjaus ollut aina kahtaalle vetävä täällä ... ollaan me trollilapset ja sitten olette te kaikki muut [sinä], joka haluaisit olla aikuinen...

se sisäinen lapsi pitää päästää välillä sottaamaan ... sottasin itse tuossa yhden A1:n täyteen maalia, etten sottaisi täällä enempää ... mutta tottakai sottaan - hyi minua

* läpsäsee itseään litsarilla poskelle sillai h*momaisesti *

• tompuilijae
        temppuilija kirjoitti:

Se on tämä peruslinjaus ollut aina kahtaalle vetävä täällä ... ollaan me trollilapset ja sitten olette te kaikki muut [sinä], joka haluaisit olla aikuinen...

se sisäinen lapsi pitää päästää välillä sottaamaan ... sottasin itse tuossa yhden A1:n täyteen maalia, etten sottaisi täällä enempää ... mutta tottakai sottaan - hyi minua

* läpsäsee itseään litsarilla poskelle sillai h*momaisesti *

Onkos sulla elämää netin ulkopuolella tai edes kavereita?
        Netissä 24/7, Elämää ei sen enempää....

• M.B.
        herra_soppa kirjoitti:

Mullekin lautasellinen myrkytettyä pastaa.. :D kiitos..

• tompuilijae kirjoitti:

Onkos sulla elämää netin ulkopuolella tai edes kavereita?
        Netissä 24/7, Elämää ei sen enempää....

mitä se sulle kuuluu mitä mun elämässä on ;)

* ihme höpöttelijä *

• M.B. kirjoitti:

Mullekin lautasellinen myrkytettyä pastaa.. :D kiitos..

Pastan myrkyttäjät vai palstan myrskyttäjät ;)

• Kirjoitat pahaa oloa

Aloittajalle:

Juttusi on ihan hirveää shittiä. Tuonkin jutun perusteella voin vain kuvitella, millaista kumppanillasi on ollut sinun kanssasi. Enpä olisi todellakaan halunnut olla hänen saappaissaan.

Tällä palstalla narsistista suhtautumista on osoittanut oikeastaan vain sinä. Muilla kirjoittajilla on ollut lähinnä pieniä narsistisia tilanteita, sinulla ongelma on jatkuvaa. Narsismisi on ollut myös aivan pakkomielteistä ja todella häiriintynyttä.

Ja luonnollisesti et näe itsessäsi mitään vikaa, kun kerta toisensa jälkeen siirrät omat piirteesi muille oman pääsi sisällä. Juuri tuo asia täytyisi olla selvä merkki jo itsellesi, kun tiedät niin tarkasti ne narsistin piirteet.

• xcch

"Tällä palstalla narsistista suhtautumista on osoittanut oikeastaan vain sinä. Muilla kirjoittajilla on ollut lähinnä pieniä narsistisia tilanteita, sinulla ongelma on jatkuvaa. Narsismisi on ollut myös aivan pakkomielteistä ja todella häiriintynyttä. "

Minä puolestaan olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla, esimerkkinä tämä sinun ryöpytys. Kun joku kertoo olevansa aivan loppu kun on ollut suhteessa narsistin kanssa. Niin sinä syyllistät kertojan totaalisesti, hän on siis uhri ja kun seuraavan kerran joku kysyy että "missä muka uhreja on syyllistetty?" Niin tallentakaapa esim. tämä ja muutamat muut vastaavat lausunnot koneellenne niin ei tarvitse jatkuvasti linkkejä kysellä.

• xcch kirjoitti:

"Tällä palstalla narsistista suhtautumista on osoittanut oikeastaan vain sinä. Muilla kirjoittajilla on ollut lähinnä pieniä narsistisia tilanteita, sinulla ongelma on jatkuvaa. Narsismisi on ollut myös aivan pakkomielteistä ja todella häiriintynyttä. "

Minä puolestaan olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla, esimerkkinä tämä sinun ryöpytys. Kun joku kertoo olevansa aivan loppu kun on ollut suhteessa narsistin kanssa. Niin sinä syyllistät kertojan totaalisesti, hän on siis uhri ja kun seuraavan kerran joku kysyy että "missä muka uhreja on syyllistetty?" Niin tallentakaapa esim. tämä ja muutamat muut vastaavat lausunnot koneellenne niin ei tarvitse jatkuvasti linkkejä kysellä.

Aloittaja sanoi täsmälleen:
        "ja erosimme minun vaatimuksestani. Narsisti ei hyväksynyt eroa mutta ei voinut mitään sille. Olin henkisesti loppu hänen kanssaan muutamassa vuodessa ja tavallaan tajusin silloinkin sen kaavan, minkä mukaan narsisti toimi ja miten kohteli uhrejaan."

Josta voi päätellä hänen parantuneen (olin loppu)

Palstakirjoituksistamme hän tuntuu kärsivän...mm sinunkin, eikö niin?

• yxex kirjoitti:

"ja erosimme minun vaatimuksestani. Narsisti ei hyväksynyt eroa mutta ei voinut mitään sille. Olin henkisesti loppu hänen kanssaan muutamassa vuodessa ja tavallaan tajusin silloinkin sen kaavan, minkä mukaan narsisti toimi ja miten kohteli uhrejaan."

""ja erosimme minun vaatimuksestani."

Aloittaja tuntuu käsittäneen tärkeän asian:

Jokainen, myös uhri, on vastuussa vain itselleen! :)

• xcch
        yxex kirjoitti:

"Josta voi päätellä hänen parantuneen (olin loppu)"

Totta, sitä pareneen kun laittaa ulkoven oven kiinni narsistin naaaman edessä.

"Palstakirjoituksistamme hän tuntuu kärsivän...mm sinunkin, eikö niin?"

Varmaan ennemmän sinun, koska olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.

Tämä avaus oli tärkeä, nyt paljastui lopullis se että palstalla on todella narsisteja. Olen yrittänyt provosoimalla saada niitä esille, näyttää työ tuottavan hedelmää :)

• M.B.
        xcch kirjoitti:

Tämä avaus oli tärkeä, nyt paljastui lopullis se että palstalla on todella narsisteja. Olen yrittänyt provosoimalla saada niitä esille, näyttää työ tuottavan hedelmää :)

Nautipa narsistisen työsi tuloksista ;)

• 20+14
        yxex kirjoitti:

""ja erosimme minun vaatimuksestani."

Aloittaja tuntuu käsittäneen tärkeän asian:

Jokainen, myös uhri, on vastuussa vain itselleen! :)

"Jokainen, myös uhri, on vastuussa vain itselleen! :) "

Eron jälkeen uhri on ennen kaikkea vastuussa siitä itselleen, että tekee mielessään selväksi sen millaisia narsistit ovat ja ei mene heidän kusetukseensa mukaan vaikka enkelten kielin laulaisivat. Uhri on vastuussa itselleen siitä, että täysin tajuaa sen, miten vahingollista narsistien vaikutuspiirissä on olla ja uskoa heitä.

• 20+14 kirjoitti:

"Jokainen, myös uhri, on vastuussa vain itselleen! :) "

Eron jälkeen uhri on ennen kaikkea vastuussa siitä itselleen, että tekee mielessään selväksi sen millaisia narsistit ovat ja ei mene heidän kusetukseensa mukaan vaikka enkelten kielin laulaisivat. Uhri on vastuussa itselleen siitä, että täysin tajuaa sen, miten vahingollista narsistien vaikutuspiirissä on olla ja uskoa heitä.

Alat kehittyä. Hyvä! :)

• xcch kirjoitti:

*hei, avaa, hovi* ;-D

• jutta skåg

Miksi veditte aloituksesta noin kovasti herneet? Minä en näe tuossa mitään kummallista minkä vuoksi pitäisi hyppiä seinille tai ottaa itseensä. Aivan asiallinen ja oman näkemyksen mukainen kertomus. Mikä teitä vaivaa, nph:kö?

• Vastavuoro

Mikä sinua itseäsi vaivaa? Nph:ko?

• mieti vähän
        Vastavuoro kirjoitti:

Mikä sinua itseäsi vaivaa? Nph:ko?

"Mikä sinua itseäsi vaivaa? Nph:ko? "

Siis teet tuollaisen kysymyksen kolmen rivin kirjoituksen perusteella?

• Mietipä itse
        mieti vähän kirjoitti:

"Mikä sinua itseäsi vaivaa? Nph:ko? "

Siis teet tuollaisen kysymyksen kolmen rivin kirjoituksen perusteella?

Siis teet itse tuollaisen kysymyksen muutaman rivin perusteella?

• jutta skåg

Oletko yksi noista katkerista nph ruikuttajista, kun et keksi muuta kuin vastavedon asialliselle kysymykselle?

• jatta skag

Oletko itse yksi katkera ruikuttaja, kun ei enää löydy muita argumentteja?

• noh,

jokainen näkee juuri sen, minkä pystyy näkemään tai minkä haluaa nähdä. Hienoahan se vain on, jos olet täältä saanut valaistusta itsellesi. Siispä jää hyvästi ja onnellisempaa loppuelämää!

• Huomaan tekstissäsi selkeää kehitystä. Pienin askelin kamuttaja, pienin askelin. Kyllä se siitä. Turvattomuus kaltoinkohtelevan suhteen jälkeen on paha juttu. Se aiheuttaa monenlaista haittaa elämään. PTSD saattaa pitkittyä. Luottamus toisiin ihmisiin on koetuksella. Toisia on vaikea päästää lähelle ja jos päästääkin, epäilee toisen motiiveja. Vielä kun jonain päivänä hyväksyt osan niistä narsisteille varatuista palstan kommenteissa näkemistäsi narsistisista toimintamalleista omiksesi olet lähellä sitä hyväksymis/anteeksiantoa, joka vapauttaa sinut lopulta kokonaan uhriuden viitan alta näkemään kokonaisuuden sellaisena kuin se todellisuudessa on --tiedät alitajuisesti, että se puoli itsessäsi kutsuu sinua tutustumaan itseesi.

• ketjun aloittaja

Tiedän, että niitä piirteitä, mitkä entisestäni tekivät mielestäni narsistin, ei ole itsessäni ja tämä ei tarkoita sitä, etteikö minussakin olisi puutteita niin kuin jokaisessa ihmisessä.

• ..
        ketjun aloittaja kirjoitti:

Tiedän, että niitä piirteitä, mitkä entisestäni tekivät mielestäni narsistin, ei ole itsessäni ja tämä ei tarkoita sitä, etteikö minussakin olisi puutteita niin kuin jokaisessa ihmisessä.

Mitkä piirteet entisestäsi tekivät narsistin?

• Vaikka, aloittaja, suuri osa kirjoituksista täällä on mielestäsi esimerkkinä narsistille ominaisesta tavasta suhtautua toisiin ihmisiin, näin ei silti välttämättä ole _oikeasti_.

Mutta olisiko se maailmanloppu jos kävisi ilmi että on väärässä? :)

Pohdin tuon tempun kommenttia
      "kun jonain päivänä hyväksyt osan niistä narsisteille varatuista palstan kommenteissa näkemistäsi narsistisista toimintamalleista omiksesi olet lähellä sitä hyväksymis/anteeksiantoa, joka vapauttaa sinut lopulta kokonaan uhriuden viitan alta näkemään kokonaisuuden sellaisena kuin se todellisuudessa on"

...niin hoksasin yhden päivänselvän paradoksin vallitsevassa todellisuuskäsityksessämme;

Kukaan meistä ei usko olevansa nph. Kukaan meistä ei halua olla nph. Silti niitä persoonallisuushäiriöisiä tuntuu vilisevän ympärillämmekin...jopa täällä palstalla.

Piirteen itsessä kieltäminen ei poista piirrettä itsestämme. Piirteen kieltäminen aiheuttaa mittavat defenssit, jos joku uskaltaa hitusenkaan epäillä että olisimme häiriöisiä.

Vielä kerran...olisiko häiriö itsessä maailmanloppu...voisinko sittenkin tunnistaa häiriöni, tunnustaa sen itselleni, ja parantaa tapani...vaikka olen saanut harhaanjohtavaa tietoa siitä ettei nphäiriötä voi parantaa ja itsekin julistanut sitä.

Voinko antaa periksi? :)

• ketjun aloittaja

"..suuri osa kirjoituksista täällä..."

Niin sinähän se tiedät, mitkä kirjoitukset täällä ovat minun. Senkin näytätte olevan tietävinänne, että nimimerkki Jutta Skåg olis ketjun aloittaja. Sairasta.

• ketjun aloittaja kirjoitti:

"..suuri osa kirjoituksista täällä..."

Niin sinähän se tiedät, mitkä kirjoitukset täällä ovat minun. Senkin näytätte olevan tietävinänne, että nimimerkki Jutta Skåg olis ketjun aloittaja. Sairasta.

WHAT? :O

Ketjun aloittaja kirjoitti "Suuri osa kirjoituksista täällä on esimerkkinä narsistille ominaisesta tavasta suhtautua toisiin ihmisiin."

Johon vastasin :)

Etkö enää muista mitä kirjoitit omassa aloituksessasi?

(Epäselvyydet johtuu ehkä siitä että palstalla on eräs "uhri" joka käyttää satoja, ehkä tuhansia eri nimimerkkejä.)

• xcch

"Piirteen itsessä kieltäminen ei poista piirrettä itsestämme. Piirteen kieltäminen aiheuttaa mittavat defenssit, jos joku uskaltaa hitusenkaan epäillä että olisimme häiriöisiä."

Kuten näit "kirjoitat pahaa oloa" nimimerkin reaktiot, normaali ihminen reakoi toisella aiheutettuun pahaan oloon, mutta ko.nimerkki takertui yhteen lauseeseen jossa todettiin palstalla esiintyvän samalaista kylmyyttä kuin narsisti suhteessa. Tätä ei "kirjoitat pahaa oloa" nimimerkki tietysti suoraan sanonut, vaan narsistisen tyypilliseen tapaan alkoi räyhätä ja syylistää muista asioista ja tämän seurauksena itse pääasia jäi häneltä käsitelemättä huolimatta lupaavasta otsikosta käsittelemättä..

"
        Vielä kerran...olisiko häiriö itsessä maailmanloppu...voisinko sittenkin tunnistaa häiriöni, tunnustaa sen itselleni, ja parantaa tapani...vaikka olen saanut harhaanjohtavaa tietoa siitä ettei nphäiriötä voi parantaa ja itsekin julistanut sitä."

Jos sinulla on häiriöitä niin tottakai kannattaa tunnustaa ne, tuosta nph:n parantumisesta en ole niin varama..

"Voinko antaa periksi? :)"

Koska olet noin lähellä totuutta, niin suosittelen että annat periksi :)

• xcch kirjoitti:

"Piirteen itsessä kieltäminen ei poista piirrettä itsestämme. Piirteen kieltäminen aiheuttaa mittavat defenssit, jos joku uskaltaa hitusenkaan epäillä että olisimme häiriöisiä."

Kuten näit "kirjoitat pahaa oloa" nimimerkin reaktiot, normaali ihminen reakoi toisella aiheutettuun pahaan oloon, mutta ko.nimerkki takertui yhteen lauseeseen jossa todettiin palstalla esiintyvän samalaista kylmyyttä kuin narsisti suhteessa. Tätä ei "kirjoitat pahaa oloa" nimimerkki tietysti suoraan sanonut, vaan narsistisen tyypilliseen tapaan alkoi räyhätä ja syylistää muista asioista ja tämän seurauksena itse pääasia jäi häneltä käsitelemättä huolimatta lupaavasta otsikosta käsittelemättä..

"
        Vielä kerran...olisiko häiriö itsessä maailmanloppu...voisinko sittenkin tunnistaa häiriöni, tunnustaa sen itselleni, ja parantaa tapani...vaikka olen saanut harhaanjohtavaa tietoa siitä ettei nphäiriötä voi parantaa ja itsekin julistanut sitä."

Jos sinulla on häiriöitä niin tottakai kannattaa tunnustaa ne, tuosta nph:n parantumisesta en ole niin varama..

"Voinko antaa periksi? :)"

Koska olet noin lähellä totuutta, niin suosittelen että annat periksi :)

7 miljardia totuutta maailmassa... ;)

• 9+6
        yxex kirjoitti:

WHAT? :O

Ketjun aloittaja kirjoitti "Suuri osa kirjoituksista täällä on esimerkkinä narsistille ominaisesta tavasta suhtautua toisiin ihmisiin."

Johon vastasin :)

Etkö enää muista mitä kirjoitit omassa aloituksessasi?

(Epäselvyydet johtuu ehkä siitä että palstalla on eräs "uhri" joka käyttää satoja, ehkä tuhansia eri nimimerkkejä.)

Yxex.

"(Epäselvyydet johtuu ehkä siitä että palstalla on eräs "uhri" joka käyttää satoja, ehkä tuhansia eri nimimerkkejä.) "

Jos aloituksen voi yhdistää ko. uhriin, niin ihan asiaa ja asiallisesti kirjoittaa.

Mistä ihmeestä sinä voit tietää minkä kirjoituksen kukakin on kirjoittanut? Mistä sinä voit tietää, että joku käyttää satoja ehkä tuhansia nimimerkkejä? Tulehan sinäkin pois kaikkitietävyyden harhastasi!

• defenssi joo

"Piirteen itsessä kieltäminen ei poista piirrettä itsestämme. Piirteen kieltäminen aiheuttaa mittavat defenssit, jos joku uskaltaa hitusenkaan epäillä että olisimme häiriöisiä"

Täysin totta, se on selvästi nähtävissä palstalla mutta koskee eri kirjoittajia kuin sinä tarkoitit. Vielä voisi lisätä, että aiheuttaa sen että uhria aletaan syyttää narsistiksi. ALOITUS ON IHAN ASIALLINEN.

• 9+6 kirjoitti:

Yxex.

"(Epäselvyydet johtuu ehkä siitä että palstalla on eräs "uhri" joka käyttää satoja, ehkä tuhansia eri nimimerkkejä.) "

Jos aloituksen voi yhdistää ko. uhriin, niin ihan asiaa ja asiallisesti kirjoittaa.

Mistä ihmeestä sinä voit tietää minkä kirjoituksen kukakin on kirjoittanut? Mistä sinä voit tietää, että joku käyttää satoja ehkä tuhansia nimimerkkejä? Tulehan sinäkin pois kaikkitietävyyden harhastasi!

Koska h... on itse niin sanonut nimmareistaan. Hoh :)

"niin ihan asiaa ja asiallisesti kirjoittaa."

Silloin varmasti allekirjoitat tämän asialliseksi vastaukseksi minulle:

"Niin sinähän se tiedät, mitkä kirjoitukset täällä ovat minun. Senkin näytätte olevan tietävinänne, että nimimerkki Jutta Skåg olis ketjun aloittaja. Sairasta. "

Meikäläiseen ei kannata yrittää transferenssiä eikä oksentaa päälleni turhautumistasi...käsittele itse tunteesi...ole vastuussa itsellesi ;-D

• defenssi joo kirjoitti:

"Piirteen itsessä kieltäminen ei poista piirrettä itsestämme. Piirteen kieltäminen aiheuttaa mittavat defenssit, jos joku uskaltaa hitusenkaan epäillä että olisimme häiriöisiä"

Täysin totta, se on selvästi nähtävissä palstalla mutta koskee eri kirjoittajia kuin sinä tarkoitit. Vielä voisi lisätä, että aiheuttaa sen että uhria aletaan syyttää narsistiksi. ALOITUS ON IHAN ASIALLINEN.

Miksi huudat?

Älä sinä syytä, kun en minäkään syytä.

• yxex kirjoitti:

"Niin sinähän se tiedät, mitkä kirjoitukset täällä ovat minun. Senkin näytätte olevan tietävinänne, että nimimerkki Jutta Skåg olis ketjun aloittaja. Sairasta. "

Meikäläiseen ei kannata yrittää transferenssiä eikä oksentaa päälleni turhautumistasi...käsittele itse tunteesi...ole vastuussa itsellesi ;-D

Täällä on kyllä mielenkiintoisella tavalla saanut tutustua tuohon mitä kuvaat viimeisessä lauseessasi. Se on tehnyt hyvää alkukankeuden jälkeen.

Sitä paitsi mä en oo viime viikkoisiakaan oksennuksia kaikkia ehtinyt vielä siivota ;)

• lynett kirjoitti:

Täällä on kyllä mielenkiintoisella tavalla saanut tutustua tuohon mitä kuvaat viimeisessä lauseessasi. Se on tehnyt hyvää alkukankeuden jälkeen.

Sitä paitsi mä en oo viime viikkoisiakaan oksennuksia kaikkia ehtinyt vielä siivota ;)

Siihen pystyy hieman itse vaikuttamaan, tietoisesti. Siis siihen että kun tietsikan näyttöruudulle ilmestyy tunteensiirto-yritys, niin antaako sen siirtyä omaan najukoppaan.

Sit jos sen päästää mellastamaan omaan päähän, tulee viddutus sitä siirtoa yrittänyttä kohtaan, jota ei edes tunne...me ihmiset osataan :D

• ketjun aloittaa
        yxex kirjoitti:

"Silloin varmasti allekirjoitat tämän asialliseksi vastaukseksi minulle:

Meikäläiseen ei kannata yrittää transferenssiä eikä oksentaa päälleni turhautumistasi...käsittele itse tunteesi...ole vastuussa itsellesi ;-D "

Jo aikaisemmin myönsin, että luin väärin:

"Okei, luin väärin tuon kohdan."

Johon aiemmin jo vastasit:

"Suon sinulle anteeksi ;) "

Eli se siitä sinun anteeksi antamisesta. Ja MINUN virheenihän oli aivan mittava ja kamala!!! kun luin väärin. Olen tottunut syytöksiisi ja ehkä siksi luin noin. Ja sitä paitsi TODELLISUUDESSAKIN olet(te) jatkuvasti tietävinänne, kenen kirjoittamaa mikäkin on, joten ei ollut "turhatumiseni päällesi oksentamista" eikä kovinkaan kaukaa haettua käsittää noin.

• ketjun aloittaa kirjoitti:

"Silloin varmasti allekirjoitat tämän asialliseksi vastaukseksi minulle:

Meikäläiseen ei kannata yrittää transferenssiä eikä oksentaa päälleni turhautumistasi...käsittele itse tunteesi...ole vastuussa itsellesi ;-D "

Jo aikaisemmin myönsin, että luin väärin:

"Okei, luin väärin tuon kohdan."

Johon aiemmin jo vastasit:

"Suon sinulle anteeksi ;) "

Eli se siitä sinun anteeksi antamisesta. Ja MINUN virheenihän oli aivan mittava ja kamala!!! kun luin väärin. Olen tottunut syytöksiisi ja ehkä siksi luin noin. Ja sitä paitsi TODELLISUUDESSAKIN olet(te) jatkuvasti tietävinänne, kenen kirjoittamaa mikäkin on, joten ei ollut "turhatumiseni päällesi oksentamista" eikä kovinkaan kaukaa haettua käsittää noin.

Nyt sekoitat taas asioita; eli vastaukseni ketjun aloittajalle, ja vastaukseni nimimerkille 9 6.

Enhän minä mitenkään voinut tietää että sama ihminen on kyseessä :D

(et pyytänyt anteeksi...minä soin anteeksi ;) )

• M.B.
        lynett kirjoitti:

Ongelma on aina ongelma.. jos ei niin päin, että epäilee toisia multinikkeilystä ja syyttä narsismista kun asiasta heitetään läppää, tyyliin juurikin, että kuka se kenetkin kenenkin nimmarin takaa yhdeksi ihmiseksi tietää...

Niin sen jälkeenhän voikin vaikka multinikkeillä ja heitellä keskusteluun kommentteja siitä, kuinka eri nimimerkit pitäisi erottaa milloin kenenkin puskajussin kynästä tuleviksi.. Ja kun oletettu erehtyminen tapahtuu, se onkin sairasta.

Niin, siis ihan oletusta itseltäni, että tällaisen heilumisen takana on yksi ja sama kirjoittaja. Enhän voi tietää, että onko vai eikö, mutta pitäisikö minun olla pienimmässäkään määrin kiinnostunut asiasta?

Ööö.. en usko. Jos joku haluaa sekoilla ja vielä olla siihen päälle tietoinen ja syyttää muita saamastaan palautteesta, niin antaa palaa vain.

• M.B.
        yxex kirjoitti:

Nyt sekoitat taas asioita; eli vastaukseni ketjun aloittajalle, ja vastaukseni nimimerkille 9 6.

Enhän minä mitenkään voinut tietää että sama ihminen on kyseessä :D

(et pyytänyt anteeksi...minä soin anteeksi ;) )

Minä ainakin luen kaikki epäsäännölliset nimimerkit hennan kirjoittamiksi. Ihan vain kun se on kerran mahdollistettu..

• M.B. kirjoitti:

Minä ainakin luen kaikki epäsäännölliset nimimerkit hennan kirjoittamiksi. Ihan vain kun se on kerran mahdollistettu..

Samaan nippuun vaan kuin saunavihdakset :D

Muistan kun henna teki aloituksen about puol vuotta sitten siitä että uhrin pitää opetella käyttämään samoja aseita kuin narsistin...muuttua itekkin narsistiksi... Mitteehän sen projektille kuuluupi..

Temppu kyllä siitä toppuutteli.

• *huuuuuokaus*
        yxex kirjoitti:

Samaan nippuun vaan kuin saunavihdakset :D

Muistan kun henna teki aloituksen about puol vuotta sitten siitä että uhrin pitää opetella käyttämään samoja aseita kuin narsistin...muuttua itekkin narsistiksi... Mitteehän sen projektille kuuluupi..

Temppu kyllä siitä toppuutteli.

"Muistan kun henna teki aloituksen about puol vuotta sitten siitä että uhrin pitää opetella käyttämään samoja aseita kuin narsistin...muuttua itekkin narsistiksi... Mitteehän sen projektille kuuluupi.. "

No eiköhän tuo ole tässä tullut aika selväksi...

• *huuuuuokaus* kirjoitti:

"Muistan kun henna teki aloituksen about puol vuotta sitten siitä että uhrin pitää opetella käyttämään samoja aseita kuin narsistin...muuttua itekkin narsistiksi... Mitteehän sen projektille kuuluupi.. "

No eiköhän tuo ole tässä tullut aika selväksi...

Hennahan on edistynyt oikein hyvin varjonsa integroinnissa.

• temppuilija kirjoitti:

Hennahan on edistynyt oikein hyvin varjonsa integroinnissa.

Voittehan te saavuttaa konsilienssinkin.. ;)

• ketjun aloittaja

Okei, luin väärin tuon kohdan.

• Suon sinulle anteeksi ;)

• xcch

"Täällä usein sanotaan että narsistitkin ovat erilaisia, varmaan ovatkin ja on eri asteista narsismia, mutta nph:t ovat keskenään hyvin tunnistettavasti samanlaisia."

Kiitos, loistava kirjoitus kokemuksistasi. Tämä palsta on ollut minulle myös hyvä koska täällä on sanut muutamilta kirjoittajilta todella ensiarvoista tietoa, mutta joiden kohdalla näkyy sama tunteettomuus joka on tyyppilistä myös narsisti suhteessa. Tämä selkeyttää mukavasti käsitystä siitä miten erillaisessa tunne maailmassa jotkut ihmiset elävät, varsinkin nph narsistit.
      Myöskin se on hämmästyttänyt että vaikka uhri kertoisi kuinka karmaisevan kokemuksen elämästään narsistin kanssa, niin vastaanotto täällä on uskomattoman tyly.

• M.B.

Jos on mieleltään tyly, löytää vain tylyyttä toisen sanoista, vaikka olisivat kuinka pehmoiseen samettiin kiedottuja.

Ehkä sellainen palsta kuin. kerro tylyt kokemuksesi ja ota vastaukseksi pelkkää empatiaa ja korulauseita, voisi olla aihe uudelle palstalle sellaista kaipaaville...

Tämän palstan voisi sulkea turhana, kun eihän täältä kukaan saa mitään ja palstalla kirjoittavat pelkät narsistit.

• M.B. kirjoitti:

Jos on mieleltään tyly, löytää vain tylyyttä toisen sanoista, vaikka olisivat kuinka pehmoiseen samettiin kiedottuja.

Ehkä sellainen palsta kuin. kerro tylyt kokemuksesi ja ota vastaukseksi pelkkää empatiaa ja korulauseita, voisi olla aihe uudelle palstalle sellaista kaipaaville...

Tämän palstan voisi sulkea turhana, kun eihän täältä kukaan saa mitään ja palstalla kirjoittavat pelkät narsistit.

"Myöskin se on hämmästyttänyt että vaikka uhri kertoisi kuinka karmaisevan kokemuksen elämästään narsistin kanssa, niin vastaanotto täällä on uskomattoman tyly. " -xcch- 21.11.2011 13:36

"Tämä avaus oli tärkeä, nyt paljastui lopullis se että palstalla on todella narsisteja. Olen yrittänyt provosoimalla saada niitä esille, näyttää työ tuottavan hedelmää"
        -xcch- 21.11.2011 16:38

(naurattaa...ihan vaan silleen pikkuisen pikkuisesti) :D

• yxex kirjoitti:

"Myöskin se on hämmästyttänyt että vaikka uhri kertoisi kuinka karmaisevan kokemuksen elämästään narsistin kanssa, niin vastaanotto täällä on uskomattoman tyly. " -xcch- 21.11.2011 13:36

"Tämä avaus oli tärkeä, nyt paljastui lopullis se että palstalla on todella narsisteja. Olen yrittänyt provosoimalla saada niitä esille, näyttää työ tuottavan hedelmää"
        -xcch- 21.11.2011 16:38

(naurattaa...ihan vaan silleen pikkuisen pikkuisesti) :D

Hohoo! :D
        Minä kun luulin, että se narsisti on yleensä se joka provosoi, ei se joka provosoituu...

• dizel kirjoitti:

Minä kun luulin, että se narsisti on yleensä se joka provosoi, ei se joka provosoituu...

Joo, ja kun valehtelua sanoo provosoinniksi niin valehtelee tyylillä. :)

Oikeutuksen tunnelukko rules.

Ei voi luottaa enää edes 'uhrien karmaiseviin kokemuksiin' Ha hah :D

• Että näin...
        dizel kirjoitti:

"Minä kun luulin, että se narsisti on yleensä se joka provosoi, ei se joka provosoituu.."

Niinhän se on. Aina.

• nars nars

Tämä on ihan asiallinen kirjoitus, mutta useat vastaukset ovat todella asiattomia. Täällä on hyvin monia jotka katsovat olevansa kykeneviä päättelemään sinun ja ex-puolisosi persoonan piirteet ja elämän kulun 19 rivin kirjoituksen perusteella. Eivätkä ainoastaan päättele vaan katsovat asiakseen oksentaa tuon mielikuvituksensa tuotteen tänne.

Ja palstan ruotimisesta. Kyllä palstaa pitää saada ruotia monelta eri kantilta, ei sitä yksittäiset vakikirjoittajat voi päättää. Ja mielestäni ei ole ruotimista todeta että monissa kirjoituksissa on narsistisia piirteitä koska niinhän asia vain on.

• ketjun aloittaja

Kiitos vastauksestasi.

Olin todella hämmentynyt ja surullinen monista saamistani vastauksista.

"Ja palstan ruotimisesta. Kyllä palstaa pitää saada ruotia monelta eri kantilta, ei sitä yksittäiset vakikirjoittajat voi päättää. Ja mielestäni ei ole ruotimista todeta että monissa kirjoituksissa on narsistisia piirteitä koska niinhän asia vain on."

Niin minunkin mielestäni, koska palstahan on tarkoitettu kaikille eikä joku pieni porukka saisi pitää täällä valtaa ja määrätä, minkälaiset mielipiteet täällä on hyväksyttäviä.

• nars nars
        ketjun aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi.

Olin todella hämmentynyt ja surullinen monista saamistani vastauksista.

"Ja palstan ruotimisesta. Kyllä palstaa pitää saada ruotia monelta eri kantilta, ei sitä yksittäiset vakikirjoittajat voi päättää. Ja mielestäni ei ole ruotimista todeta että monissa kirjoituksissa on narsistisia piirteitä koska niinhän asia vain on."

Niin minunkin mielestäni, koska palstahan on tarkoitettu kaikille eikä joku pieni porukka saisi pitää täällä valtaa ja määrätä, minkälaiset mielipiteet täällä on hyväksyttäviä.

Kiitos itsellesi aloituksesta, vaihteeksi jotakin selkeää ja suoraa sanomaa. Tällaisesta tekstistä pidän.

Elämänkumppaniksi en ole onneksi narsua sattunut saamaan mutta yhteen sellaiseen törmäsin vähän rajummin muissa puitteissa ja allekirjoitan kyllä tuntemuksessi ja ajatuksesi. Samoja asioita olen käynyt läpi mutta oletettavasti huomattavasti pienimuotoisemmin ja nopeammin koska kyseessä ei ollut kuin yksi vähemmän tärkeä ihmissuhde. Alun raivo ja häpeä siitä että antoi kusettaa itseään oli kyllä järjeä sumentavaa. Kun siitä pääsi yli, alkoivat palaset tosiaan kolahdella paikoilleen ja osan niistä olen löytänyt myös täältä. Kun se kuva on kerran muodostunut, en ole enää pitkiin aikoihin löytänyt mitään mikä kumoaisi sen. Itse asiassa monet asiat täällä ovat vain vahvistaneet kuvaa, todistaneet kerta toisena jälkeen teoriaani narsisteista.

On ollut surullista törmätä täällä siihen samaan asioiden sairaaseen vääntelyyn, jatkuvaan kirjoittajien henkilöön puuttumiseen josta on saanut narsistin kanssa jo tarpeekseen ja johon on lähtenyt hakemaan täältä selitystä. En sano että täällä olisi paljon narsisteja mutta hyvin paljon pieniä ihmisiä jotka kipuilevat omaa pienuuttaa hyökkämällä tuntemattomien kirjoittajien persoonaa vastaan täysin ilman mitään perusteita. Tai oikeastaan keksimällä ne perusteet jostakin mitä ei edes ole, ymmärtämällä tahallisesta tai tahattomasti pari sanaa niin että saa verenapaineensa nousemaan. Tällä monet vakikirjoittajat ovat ottaneet roolin jossa nostaa itseänsä muiden yli. Joku on olen-narsisti- ei-ku...- ja-sillä- tavalla-erityinen, toinen narsistin kouluttaja ja kasvattaja (marttyri omalla tavallaan) ja kolmas ymmärtää niin että sädekehä saa otsasuonet pullistamaan. Moni jaksaa jauhaa peiliin katsomisesta ja itsensä tutkiskelusta (syyllistämisestä) niin että se oma peiliin katsominen unohtuu kokonaan.

Tämäkin kirjoitukseni saa jonkun hemostumaan ja kokemaan että tämä hyökkää juuri häntä vastaan, että minä tässä teen juuri sitä mistä syytän muita. Ihan sama.

Nykyään hypään monien vakikirjoittajien kirjoitukset suosiosta yli koska ne toistavat aina sitä samaa kaavaa. Vaikka ajatus olisi alkuun ihan hyvä, se kääntyy asiasta henkilöihin ja muuttuu daapadaaksi ja pienten egojen pullisteluksi. Voisi kuvitella että narsistin otteessa olisi oppinut edes tunnistamaan narsistiset piirteet ja käytöksen itsessään mutta ehkä niistä on tullut niin olennainen osa omaakin käytöstä ettei niitä edes huomaa. Ei osaa enää suhtautua neutraalisti edes tuntemattomien pieniin tekstinpätkiin vaan vainoharhaisesti reagoi narsistilta oppimallaan tavalla.

Omaan elämääni ei ole juurikaan narsisteja kuulunut ja siksi moni ajattelee että en voi narsismista mitään tietää. Itse ajattelen että koska minulla on niin paljon kokemusta persoonaltaan terveistä ihmisistä, erotan helpommin ne vähemmän terveet.

Aloittajalle tsemppiä, vaikuttaa ettei todellisuuden tajusi ole hämärtynyt narsistin seurassa ja se auttaa jo pitkälle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      93
      2225
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      156
      1828
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      175
      1370
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      233
      836
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      764
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      759
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      751
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      607
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      591
    Aihe