Volvo Ocean Racessa puolet veneistä hajonnut jo ensimmäisellä legillä! Tästä maalliko päätyy helposti johtopäätökseen etteivät jollamalliset tasapohjaveneet sovellu valtamerillä seilaamiseen olivat sitten kuinka suuria tahansa ja miehistöt kuinka hyvin koulutetuja tahansa..
(kilap)purjeveneiden suunnittelu hakoteillä?
87
910
Vastaukset
- 22
En usko asialla olevan mitään tekemistä runkomuodon kanssa. On vain pyritty äärimmäiseen keveyteen lujuuden kustannuksella ja toisaalta veneitä ajetaan äärimmäisellä riskillä. Normaalipurjehtijalla olisi noissa keleissä paljon vähemmän kangasta auki, jos olisi siellä ollenkaan.
- Lisää hiilikuitua
Kisaveneissä vedetään riskillä sekä vauhdin että painon (eli ainevahvuuksien) suhteen. Tänä vuonna rajat taisi löytyä ja riskit realisoitua, mutta sellaista on kilpailu melkein lajissa kuin lajissa.
Kyllä merellä saa rikki perinteisenkin veneen jos tavoittelee vauhtia kaikin keinoin kelissä kuin kelissä. - 25
Onhan siellä perinteisten veneiden kisa myös menossa ja suomalaisiakin mukana
http://www.clipperroundtheworld.com/ - vihtuilija
Ja jokku hr:t ei kestä edes päivänvaloa tulleessaan tehtaasta ulos. Ei taida noi veepohjaiset myydä hyvin koska koko ajan joku mollaa nykyveneitä. Ei se myynti parane toisia mollaamalla.
- salasflkhasflas
Ei veneet edellisessä VOR:ssa näin heikkoja olleet. Tulee mieleenkintoinen kisa, kovat kelit vasta myöhemmillä osuuksilla. Aika jännä tämä Pumankin maston katkeaminen, 11-12 m/s tuulessa broach ja masto poikki. Myöhemmin kisassa tulee kyllä oikeita myrskytuuliakin. Voi olla että joiltakin osuuksilta kukaan ei pääse maaliin.
- vorrrrrrrrrr70
Hyvin kestää Vor 70 veneet edelliseen kisaan verrattuna. Nytkin vain 1 vene hajalla, ja sekin tehtiin edelliseen kisaan, siis sanya. Eikä sekään uponnut, ja miehistökin selvisi kuivana.
Kahdesta hajosi vain masto, eli siis vene kesti. Eipä tainnut Pumakaan broutchata lainkaan ennen maston katkeamista. Jostain rikikaapelista tais vaan pääte hajota, kun oli metallista tehty. Olis ollu oikein mitopitettua komposiittia, niin olisi kestänyt.- puolet
Eli kuudesta veneestä heti alussa kolmasosasta masto poikki. Ja yksi muuten hajonnut, eli yhteensä puolet. Formula 1 autotkin osataan nykyisin rakentaa siten että valtaosa kestää kilpailun - taitaa olla vähän liian tiukalle lasketut lujuuskertoimet näissä kipoissa.
- tässä syitä
puolet kirjoitti:
Eli kuudesta veneestä heti alussa kolmasosasta masto poikki. Ja yksi muuten hajonnut, eli yhteensä puolet. Formula 1 autotkin osataan nykyisin rakentaa siten että valtaosa kestää kilpailun - taitaa olla vähän liian tiukalle lasketut lujuuskertoimet näissä kipoissa.
Formulat kiertää yli kymmenen kisaa vuodessa, VORrit yhden joka toinen vuosi. Se jo riittää selitykseksi. VOR-projekteja ei voi tehdä läheskään samalla tavalla edellisen vuoden versiota kehittämällä, vaan melkein kokonaan lähtöruudusta lähtien. Ja formulakisa kestää vain pari tuntia kerrallaan, VOR-legit monta viikkoa ja vauhdin optimointi samalla tasolla.
- DolphinD
tässä syitä kirjoitti:
Formulat kiertää yli kymmenen kisaa vuodessa, VORrit yhden joka toinen vuosi. Se jo riittää selitykseksi. VOR-projekteja ei voi tehdä läheskään samalla tavalla edellisen vuoden versiota kehittämällä, vaan melkein kokonaan lähtöruudusta lähtien. Ja formulakisa kestää vain pari tuntia kerrallaan, VOR-legit monta viikkoa ja vauhdin optimointi samalla tasolla.
Vaikka VOR-veneitä voi kutsua purjehduksen F1-luokaksi, niin ontuu vertaus aika paljon. Formuloilla vedetään äärirajoilla tosiaan se pari tuntia kerrallaan, kun taas VOR legit kestävät viikkoja. Lisäksi legit kulkevat maailman eristyneimmillä alueilla, jossa huoltojoukot ovat tuhansien kilometrien päässä. Lisäksi meri on arvaamattomien luonnonvoimien takia vaikeammin mallinnettava ympäristö, kuin auton ajaminen kilparadalla. Jos automaailmasta haluaisi hakea vertausta, niin joku Dakar-ralli saattaisi olla lähempänä?
Kaiken tämän tulisi johtaa siihen, että veneiden luujuuskertoimet olisivat riittävät. Ei se sponsoriekaan näkökulmasta ole kovin mukavaa, kun se miljoonia niellyt projekti keskeytyy ensimmäisellä legillä. Edellisten kisojen kokemusten perusteella ei pitäisi olla yllätys, että veneet joutuvat todella koville kisan aikana. - ei johda
DolphinD kirjoitti:
Vaikka VOR-veneitä voi kutsua purjehduksen F1-luokaksi, niin ontuu vertaus aika paljon. Formuloilla vedetään äärirajoilla tosiaan se pari tuntia kerrallaan, kun taas VOR legit kestävät viikkoja. Lisäksi legit kulkevat maailman eristyneimmillä alueilla, jossa huoltojoukot ovat tuhansien kilometrien päässä. Lisäksi meri on arvaamattomien luonnonvoimien takia vaikeammin mallinnettava ympäristö, kuin auton ajaminen kilparadalla. Jos automaailmasta haluaisi hakea vertausta, niin joku Dakar-ralli saattaisi olla lähempänä?
Kaiken tämän tulisi johtaa siihen, että veneiden luujuuskertoimet olisivat riittävät. Ei se sponsoriekaan näkökulmasta ole kovin mukavaa, kun se miljoonia niellyt projekti keskeytyy ensimmäisellä legillä. Edellisten kisojen kokemusten perusteella ei pitäisi olla yllätys, että veneet joutuvat todella koville kisan aikana.Ainoa jo yhden kierroksen kestänyt runko repsahti. Periaatteessa sen olisi siis pitänyt olla jo aika hyvin koekuormitettu paljon pahemmissa oloissa. Mastovauriot taas ovat toinen juttu, ne johtuvat useimmiten yksittäisistä komponenteista. Varmuudella riittävät lujuuskertoimet taas johtavat varmuudella keskinkertaiseen sijoitukseen. Se ei ole sponsorien puolesta ainakaan parempi vaihtoehto julkisuuden kannalta. Ja mitäs muuta sponsoroinnilla haetaan?
Se etäisyys huoltojoukoista korvataan tiukoilla turvallisuusvaatimuksilla. Runkovauriot ovat pahinta mitä veneelle voi tapahtua, mutta niistä on osastoinnin avulla selvitty kuivin jaloin. Ne lujuuskertoimet on siirretty siihen.
- Jokisen Jussi
Sanya and Abu Dhabi ovat Farrin toimistosta, mitenkäs olikaan Puma?
- ,,..ddww
Just ja söödergreeneillähän kannattaisi vor mittelöihin lähteä. Painavien pursien omistajia harmittaa selvästi oman veneen hitaus, koska niin paljon saavat iloa vor veneiden hajoamisista.
- sairas asenne?
,,..ddww kirjoitti:
Just ja söödergreeneillähän kannattaisi vor mittelöihin lähteä. Painavien pursien omistajia harmittaa selvästi oman veneen hitaus, koska niin paljon saavat iloa vor veneiden hajoamisista.
Ihmettelen asennetta. Eihän VOR-veneillä ja niiden hajoamisilla ole mitään yhtymäkohtia "matti meikäläisten" cruising-veneisiin eikä edes cruising-alueisiin. VOR-veneistä on kaikki cruising-mukavuus poistettu. Päämääränä on pelkästään kisan voittaminen. Rakenteet näyttävät mitoitetun riskirajoille, jotta vene olisi mahdollisimman kevyt. Miksi kukaan iloitsisi VOR-veneiden hajoamisista (= ihmishenkien vaarantamisesta)?
- Asiasta kolmanteen
sairas asenne? kirjoitti:
Ihmettelen asennetta. Eihän VOR-veneillä ja niiden hajoamisilla ole mitään yhtymäkohtia "matti meikäläisten" cruising-veneisiin eikä edes cruising-alueisiin. VOR-veneistä on kaikki cruising-mukavuus poistettu. Päämääränä on pelkästään kisan voittaminen. Rakenteet näyttävät mitoitetun riskirajoille, jotta vene olisi mahdollisimman kevyt. Miksi kukaan iloitsisi VOR-veneiden hajoamisista (= ihmishenkien vaarantamisesta)?
Miksi ne keventävät? Eikös joku asiantuntija täällä juuri todistellut, että raskaampi vene ei ole hitaampi? Eivätkö nämä maailman huippusuunnittelijat osaa hommiaan?
- ääliö & ääliö
Asiasta kolmanteen kirjoitti:
Miksi ne keventävät? Eikös joku asiantuntija täällä juuri todistellut, että raskaampi vene ei ole hitaampi? Eivätkö nämä maailman huippusuunnittelijat osaa hommiaan?
Ehdotan näkemystä jonka mukaan tukevammassa uppoumaveneessä lisäpaino ei hidastaisi kulkua vaan tekee siitä mukavampaa. Aaltojen päällä pomppivalla lättäpohjalla paino voisi olla hidaste.
- extremesports
sairas asenne? kirjoitti:
Ihmettelen asennetta. Eihän VOR-veneillä ja niiden hajoamisilla ole mitään yhtymäkohtia "matti meikäläisten" cruising-veneisiin eikä edes cruising-alueisiin. VOR-veneistä on kaikki cruising-mukavuus poistettu. Päämääränä on pelkästään kisan voittaminen. Rakenteet näyttävät mitoitetun riskirajoille, jotta vene olisi mahdollisimman kevyt. Miksi kukaan iloitsisi VOR-veneiden hajoamisista (= ihmishenkien vaarantamisesta)?
Ei mee teille jakeluun, että kun veneestä revitää kaikki irti, niin hajomisen tod näk on suuri. Kun pumasta hajosi masto, speediä oli 20 kntos, revippä omalla patilasi moiset lukemat tiskiin niin siitäkin hajoaa jokin osa. Riskirajoille ja ihmishengille vaarallisesti on siis mitoitettu SINUNKIn veneesi. Purjehdus on extremelaji ja siitä ei pääse mihnkään, satamassa voi vaikka kompastua kannella ja kuolla siihen.
- haiseehan jodlaus
extremesports kirjoitti:
Ei mee teille jakeluun, että kun veneestä revitää kaikki irti, niin hajomisen tod näk on suuri. Kun pumasta hajosi masto, speediä oli 20 kntos, revippä omalla patilasi moiset lukemat tiskiin niin siitäkin hajoaa jokin osa. Riskirajoille ja ihmishengille vaarallisesti on siis mitoitettu SINUNKIn veneesi. Purjehdus on extremelaji ja siitä ei pääse mihnkään, satamassa voi vaikka kompastua kannella ja kuolla siihen.
: D jodlaajalle nettihörhöily on tauti, työ
- Zensori
extremesports kirjoitti:
Ei mee teille jakeluun, että kun veneestä revitää kaikki irti, niin hajomisen tod näk on suuri. Kun pumasta hajosi masto, speediä oli 20 kntos, revippä omalla patilasi moiset lukemat tiskiin niin siitäkin hajoaa jokin osa. Riskirajoille ja ihmishengille vaarallisesti on siis mitoitettu SINUNKIn veneesi. Purjehdus on extremelaji ja siitä ei pääse mihnkään, satamassa voi vaikka kompastua kannella ja kuolla siihen.
Hauskoja kommentteja, joku vois vaikka luulla että täällä heitetään huulta kun on noin tulenpalavaa tunnetta.
Riskirajat ja huippu-urheilu kulkee käsi kädessä. Se on sitten eri juttu kun rajat ylitetään noin nopeasti ja homma käy kalliiksi, toivon mukaan henkiä säästäen kuitenkin.
Kyllä se nyt kuulkaa niin on, että veneen suunnittelu on onnistunutta jos se toimii siinä käytössä ja niillä vesillä johon se on tarkoitettu. Jos ei kestä/toimi niin sitten aloitetaan viisaampina ja entisiä virheitä vältellen lähtöruudusta. - Inssipinssi
Zensori kirjoitti:
Hauskoja kommentteja, joku vois vaikka luulla että täällä heitetään huulta kun on noin tulenpalavaa tunnetta.
Riskirajat ja huippu-urheilu kulkee käsi kädessä. Se on sitten eri juttu kun rajat ylitetään noin nopeasti ja homma käy kalliiksi, toivon mukaan henkiä säästäen kuitenkin.
Kyllä se nyt kuulkaa niin on, että veneen suunnittelu on onnistunutta jos se toimii siinä käytössä ja niillä vesillä johon se on tarkoitettu. Jos ei kestä/toimi niin sitten aloitetaan viisaampina ja entisiä virheitä vältellen lähtöruudusta.Jossain kyllä mättää, kun heti kisan alussa tulee noin paljon vaurioita. Eniten ihmettelen sitä, että eikö veneitä ole ennen kisaa kunnolla testattu kovassa kelissä kun heti paukkuu ? Suunnittelulla päästään johonkin asti, ja loput vikamoodit pitäisi hakea kunnolla testaamalla. Vika ei ole venesuunnittelussa, vaan projektisuunnittelussa jos aikatulut vedetään niin kireiksi, ettei testaamiselle jää tarpeeksi aikaa.
- vor70
http://www.volvooceanrace.com/en/Juan-K-three-methods-for-three-projects/3201/news.html
This time around, Groupama 4, PUMA Ocean Racing’s Mar Mostro and Telefónica are all Juan K boats.
http://www.teamsanya.com/en/about/about-our-race-boat#tothefacts
Sanya Lan, the race boat of Team Sanya started life as ‘Telefonica Blue’, designed by Farr Yacht Design in 2004 and built by King Boat builders.
http://www.camper.com/en/volvo-ocean-race/the-boat/
Principal designer: Marcelino Botín
Azzam / AbuDhabi racing by Farr - ,m,m3334
Inssipinssi kirjoitti:
Jossain kyllä mättää, kun heti kisan alussa tulee noin paljon vaurioita. Eniten ihmettelen sitä, että eikö veneitä ole ennen kisaa kunnolla testattu kovassa kelissä kun heti paukkuu ? Suunnittelulla päästään johonkin asti, ja loput vikamoodit pitäisi hakea kunnolla testaamalla. Vika ei ole venesuunnittelussa, vaan projektisuunnittelussa jos aikatulut vedetään niin kireiksi, ettei testaamiselle jää tarpeeksi aikaa.
Huomaa, ettei palstalaiset ole koskaan purjehtineet kovassa kelissä. Pieni miehistön virhe, esim sukellus aaltoon tai broach voi hajoittaa joka veneestä jotain. Paremmin tuollaiset kevyet VOR veneet kestävät kuin raskaat, koska kaikkialle venessä kohdistuu pienemmät voimat.
- oot kusipää
haiseehan jodlaus kirjoitti:
: D jodlaajalle nettihörhöily on tauti, työ
Palstalaisten vainoaminen on sairaiden ihmisten työ.
- hajoota
,m,m3334 kirjoitti:
Huomaa, ettei palstalaiset ole koskaan purjehtineet kovassa kelissä. Pieni miehistön virhe, esim sukellus aaltoon tai broach voi hajoittaa joka veneestä jotain. Paremmin tuollaiset kevyet VOR veneet kestävät kuin raskaat, koska kaikkialle venessä kohdistuu pienemmät voimat.
joo kestää ku hajoo
- PLÖS
hajoota kirjoitti:
joo kestää ku hajoo
Tottakai ne hajoo, koska niillä purjehditaan. Matkapurret hajoavat jo satamassa:
http://www.youtube.com/watch?v=fHPIHXguYeI&feature=fvwrel - haisee taas
PLÖS kirjoitti:
Tottakai ne hajoo, koska niillä purjehditaan. Matkapurret hajoavat jo satamassa:
http://www.youtube.com/watch?v=fHPIHXguYeI&feature=fvwreljoo siks niiden nimikin on matkapursi
- haista sä vaan paska
haisee taas kirjoitti:
joo siks niiden nimikin on matkapursi
Enemmän vor venet ovat matkapursia kuin vanhemmat konstruktiot.
- sua haistelen
haista sä vaan paska kirjoitti:
Enemmän vor venet ovat matkapursia kuin vanhemmat konstruktiot.
joo vor on matkakonstruktio
- 13+18
sua haistelen kirjoitti:
joo vor on matkakonstruktio
Vor veneellä tehdään tänä vuonna enemmän matkaa kuin teikäläisen millä lie surkimuksella.
- vor mula
13+18 kirjoitti:
Vor veneellä tehdään tänä vuonna enemmän matkaa kuin teikäläisen millä lie surkimuksella.
vaikeimman kautta
- lie millä
13+18 kirjoitti:
Vor veneellä tehdään tänä vuonna enemmän matkaa kuin teikäläisen millä lie surkimuksella.
kysys nyt ensin itseltäs paljonko sulle kertyi avo/valtamerimaileja x-79:lläsi?
http://www.youtube.com/watch?v=MpwsjtoifJ0
: D wannabee vor vor - 13+18
lie millä kirjoitti:
kysys nyt ensin itseltäs paljonko sulle kertyi avo/valtamerimaileja x-79:lläsi?
http://www.youtube.com/watch?v=MpwsjtoifJ0
: D wannabee vor vorMikä hemmetin X-79 minulla muka on??????
Hyvä ja nopea pikkupurjevene X-79 tosin on. - frank kultakala
oot kusipää kirjoitti:
Palstalaisten vainoaminen on sairaiden ihmisten työ.
Oletko palstalainen Hilja A?
http://www.youtube.com/watch?v=nYXdTBti6KA&feature=related
( I ) - vorvorvo
13+18 kirjoitti:
Mikä hemmetin X-79 minulla muka on??????
Hyvä ja nopea pikkupurjevene X-79 tosin on.kello 03.46: eioo pikkuäxää mutta o-on valtamerimaileja eiku toisinpäin miten se oli pojat kiusaa
- iidvmmoxzä
,,..ddww kirjoitti:
Just ja söödergreeneillähän kannattaisi vor mittelöihin lähteä. Painavien pursien omistajia harmittaa selvästi oman veneen hitaus, koska niin paljon saavat iloa vor veneiden hajoamisista.
Jos hitaalla ja kestävällä veneelle pääsee perille, voittaa ylivoimaisesti nopean veneen, joka hajoaa matkalle eikä pääse maaliin.
- Zensori
iidvmmoxzä kirjoitti:
Jos hitaalla ja kestävällä veneelle pääsee perille, voittaa ylivoimaisesti nopean veneen, joka hajoaa matkalle eikä pääse maaliin.
Mites se menikään, kilpikonna ja jänis?
Tottahan se on, että homma menee vauhdin myötä haastavammaksi, mutta itse olen edelleen sitä mieltä, että jos vauhtia on liikaa, pitää sitä älytä käyttää oikein.
Eikös polllliisikin varoittele aina liian suurista tilannenopeuksista..? - rahtikisa
iidvmmoxzä kirjoitti:
Jos hitaalla ja kestävällä veneelle pääsee perille, voittaa ylivoimaisesti nopean veneen, joka hajoaa matkalle eikä pääse maaliin.
Paitsi etappikisassa, jossa voi keskeyttää yhden legin, roudata veneen rahtilaivalla seuraavan legin lähtöön ja jatkaa kisaamista.
- viim. edellinen
Viimeistä edellisellä kerralla Farrilla oli kovasti oppirahoja maksettavana kanttikölien kanssa. Luottamusta nimeen silti vielä näköjään on.
- Joakim_
Vika ei ole suunnittelussa (no ehkä siinäkin on vikaa), vaan säännössä ja kilpailuformaatissa. F1 on sinänsä hyvä vertaus, että formaatti on aika samanlainen. Ei kyse ole enää kilpailusta maailman ympäri, kuten oli vielä kymmenisen vuotta sitten. Kisa on pisteistä ja yksittäisillä etapeilla ei saa hyviä pisteitä ilman parasta vauhtia. Luotettavuudesta on toki hieman etua, mutta ei haittaa, vaikka vene hajoaa parilla etapilla, jos se on voittaja muilla. Aivan kuten F1-autoista parhaatkin pettävät pari kertaa kaudessa.
Kun tuohon vielä lisää radan optimoinnin kryssiä vältteleväksi ja säännön äärimmäisiä rakenteita sallivaksi, on paketti valmis. Kryssit ja vasta-aallokko pyritään selviämään vähin vaurioin ja sitten paahdetaan 20 kn alamäkeen. Vaikka veneen pitäisi selvitä valtamerien kovimmistakin myrskyistä, vaikuttaa jo alle myrskyrajan jäävä vastatuuli olevan liikaa.
Hyvin suuri ero alkuperäiseen Withbread-formaattiin, jossa käytettiin tasoituksia (= ei ollut tarpeen mennä äärimmäisiin rakenteisiin) ja ennen kaikkea laskettiin etappien ajat yhteen. Tuolla maston menetys kerran tiesi varmaa joutumista ulos kärkisijoilta, jolloin rakenteet oli pakko suunnitella kunnolliseksi.
Se, että näin moni hajosi jo nyt on toki suunnittelu- ja/tai ajovirhe ja kuvaa myös riittävän testauksen puutetta. Mutta onhan koko kisa aika heikolla pohjalla jo alusta alkaen, kun mukana on vain kuusi venettä ja niistäkin yksi vanha romu. - vor70
Testauksen puutetta ?
http://www.teamsanya.com/en/about/about-our-race-boat#tothefacts
Sanyahan testattiin perusteellisesti jo 2005-2006 VOR kisassa entisellä nimellään Telefonica blue.
Jos tuokaan ei testiksi riitä, niin kuinka kauan sitä sitten mielestänne olisi tullut testata ?
Muut veneethän ovat yhä ehjiä, eli Farrin ja Juan Kouyoumdjian toimistojen ei vielä tiedetä virheitä tehneen tähän kisaan tehtyihin veneisiin.
Mastoja on tullut alas 2, mutta kumpaakaan ei ole suunnitellut veneen suunnittelija, vaan sekä suunnittelu että valmistus on ulkoistettu mastofirmoille.- Joakim_
Niin Sanya on se vanha romu. Ei taatusti ole suunniteltu kestämään montaa pallonkiertoa.
Masto on aika oleellinen osa purjeveneen suunnittelua ja tämä kisahan on vain toistoa kahdesta aiemmasta romurallista. Tosin sillä poikkeuksella, että kaksi venettä oli ulkona jo kesyllä Välimerellä. Kesyllä siis siihen nähden mihin valtamerikisaan suunnitellun veneen pitäisi pystyä.
- vor70
" Masto on aika oleellinen osa purjeveneen suunnittelua "
Niin cruiserin tapauksessa onkin, muttei vor70 veneiden osalta.
Niissä sen suunnittelee ja valmistaa mastofirma, tavoitteenaan minimipainoinen säännön sallima masto, minkä painopiste on alin säännön sallima, ja millä on pienin ilmanvastus. Tämä tarkoittaa, että kaikki mahdollinen paino siirretään rikikaapeleista (nehän eivät ole vaijereita) ja niiden päätteistä mastoputkeen käyttämällä mahdollisimman ohutta kamaa.
Nyt siirrettiin pikkuisen liikaa, koska eivät kestäneet, eikä sääntö tuota rikin ilmanvastuksen optimointia tuolla tavalla mitenkään rajoita.
Pisteisiin perustuvassa vor-kisassa tämä on järkevää toimintaa, eikä iso moka.
Turvallisuutta ei tuolla vaaranneta juuri lainkaan.
Vanhan romun pettäminen taas ei pitäisi olla mikään yllätys kenellekään, eikä varsinkaan mikäli oikeasti törmäsi johonkin.
Vene suunnittelussa ei siis ole ollut mitään vikaa tässä kisassa, aiemmin kylläkin.- Joakim_
Ja mikä tuossa suunnittelujaossa poikkeaa cruiserista? Kyllä cruiserinkin maston mitoittaa ja valmistaa mastofirma. Molemmissa perussuunnittelu (rikidimensiot jne.) tulee runkosuunnittelijalta, mutta loput mastofirmalta.
Kyllä maston menetys on mielestäni iso turvallisuusriki purjehdittaessa keskellä valtamerta veneillä, joissa ei ole juurikaan polttoainetta ja tuskin moottorikaan on kovinkaan kummoinen. Tiedän myös yhden henkilön, joka on kuollut kaatuvan maston alle. - :-)
Joakim_ kirjoitti:
Ja mikä tuossa suunnittelujaossa poikkeaa cruiserista? Kyllä cruiserinkin maston mitoittaa ja valmistaa mastofirma. Molemmissa perussuunnittelu (rikidimensiot jne.) tulee runkosuunnittelijalta, mutta loput mastofirmalta.
Kyllä maston menetys on mielestäni iso turvallisuusriki purjehdittaessa keskellä valtamerta veneillä, joissa ei ole juurikaan polttoainetta ja tuskin moottorikaan on kovinkaan kummoinen. Tiedän myös yhden henkilön, joka on kuollut kaatuvan maston alle.... ja yhden Bavaria Matchin kippari hukkui kun köli irtosi ja vene meni ylösalaisin... eli kyllä kölin kiinni pysyminen on kuitenkin kaikkein tärkeintä purjeveneessä!
- v o rrrrrrrrrrrrrr
Joakim_ kirjoitti:
Ja mikä tuossa suunnittelujaossa poikkeaa cruiserista? Kyllä cruiserinkin maston mitoittaa ja valmistaa mastofirma. Molemmissa perussuunnittelu (rikidimensiot jne.) tulee runkosuunnittelijalta, mutta loput mastofirmalta.
Kyllä maston menetys on mielestäni iso turvallisuusriki purjehdittaessa keskellä valtamerta veneillä, joissa ei ole juurikaan polttoainetta ja tuskin moottorikaan on kovinkaan kummoinen. Tiedän myös yhden henkilön, joka on kuollut kaatuvan maston alle.Vor veneen rikidimensiot tulee säännöstä.
Cruiserin rikidimensiot tulevat veneen suunnittelijalta. Jos kyseessä on alumiinimasto, niin myös profiilin dimensiot tai vähintäänkin jäykkyydet ja saalinkien määrät saattavat tulla veneen suunnittelijalta, eivätkä mastofirmalta, toisin kuin vor veneissä, joissa kaikki rikiä koskeva mitä ei ole säännöissä, tulee rikiin mastofirmalta. Ainoa poikkeus saattaapi olla rustien etäisyys toisistaan poikittaissuunnassa. - Idi Aminoff
v o rrrrrrrrrrrrrr kirjoitti:
Vor veneen rikidimensiot tulee säännöstä.
Cruiserin rikidimensiot tulevat veneen suunnittelijalta. Jos kyseessä on alumiinimasto, niin myös profiilin dimensiot tai vähintäänkin jäykkyydet ja saalinkien määrät saattavat tulla veneen suunnittelijalta, eivätkä mastofirmalta, toisin kuin vor veneissä, joissa kaikki rikiä koskeva mitä ei ole säännöissä, tulee rikiin mastofirmalta. Ainoa poikkeus saattaapi olla rustien etäisyys toisistaan poikittaissuunnassa.Mitä tarkoitat rikidomesioilla? Tuskin sääntö määrittää rakenteiden mitoitusta lujuusmielessä, vai määrittääkö?
- vorrrrrrrrrrrrrrrrrr
Idi Aminoff kirjoitti:
Mitä tarkoitat rikidomesioilla? Tuskin sääntö määrittää rakenteiden mitoitusta lujuusmielessä, vai määrittääkö?
Sääntö määrittää minimi painon koko mastolle, sekä sen alimman sallitun painopisteen.
Sääntö määrittää minimi laminaattipainot eri alueilla veneessä.
Sääntö määrittää max kölipainon bulbeineen.
Sääntö määrittää max koko veneen painon.
Sääntö määrittää ...
Mitenkäs laitat vahvempaa kuin sääntö määrää minimiksi, ettei kokonaispaino ylity ?
Jos laitat kevyemmän kölin tai bulbin, niin et kyllä pärjää ollenkaan.
Käytännössä minimi on siis suunnilleen sama kun maksimi.
Ihan niinkuin noi nopeusrajoitukset tieliikenteessäkin.
rikidimensiot =
E, P, I, J, ... - Idi Aminainen
vorrrrrrrrrrrrrrrrrr kirjoitti:
Sääntö määrittää minimi painon koko mastolle, sekä sen alimman sallitun painopisteen.
Sääntö määrittää minimi laminaattipainot eri alueilla veneessä.
Sääntö määrittää max kölipainon bulbeineen.
Sääntö määrittää max koko veneen painon.
Sääntö määrittää ...
Mitenkäs laitat vahvempaa kuin sääntö määrää minimiksi, ettei kokonaispaino ylity ?
Jos laitat kevyemmän kölin tai bulbin, niin et kyllä pärjää ollenkaan.
Käytännössä minimi on siis suunnilleen sama kun maksimi.
Ihan niinkuin noi nopeusrajoitukset tieliikenteessäkin.
rikidimensiot =
E, P, I, J, ..."Sääntö määrittää minimi painon koko mastolle, sekä sen alimman sallitun painopisteen.
Sääntö määrittää minimi laminaattipainot eri alueilla veneessä."
Ei tuo kyllä lujuusmielessä mitoitusta määritä, päin vastoin, paksumpaa ja painavampaa ja lujempaa saa tehdä noilla säännöillä käsittääkseni ihan vapaasti.
Rakenteen osaoptimointi painon suhteen ei aina johda (jos koskaan) optimirakenteeseen kokonaisuutena. Lisäpaino oikeassa paikassa tuo lujuutta lisää, eikä se ole pahasta. Tuntuu siltä, että nämä rikit on tehty noihin näytöskisoihin satamien tuntumassa, että sponsorit saa mahdollisimman hyvää näkyvyyttä. Ei valtamerikisoihin... - siinä se
Idi Aminainen kirjoitti:
"Sääntö määrittää minimi painon koko mastolle, sekä sen alimman sallitun painopisteen.
Sääntö määrittää minimi laminaattipainot eri alueilla veneessä."
Ei tuo kyllä lujuusmielessä mitoitusta määritä, päin vastoin, paksumpaa ja painavampaa ja lujempaa saa tehdä noilla säännöillä käsittääkseni ihan vapaasti.
Rakenteen osaoptimointi painon suhteen ei aina johda (jos koskaan) optimirakenteeseen kokonaisuutena. Lisäpaino oikeassa paikassa tuo lujuutta lisää, eikä se ole pahasta. Tuntuu siltä, että nämä rikit on tehty noihin näytöskisoihin satamien tuntumassa, että sponsorit saa mahdollisimman hyvää näkyvyyttä. Ei valtamerikisoihin...Ugandassa toi vois olla tottakin, ei tosielämässä. Joku onnistuu aina pysymään niissä minimeissä suunnittelussa ja kippari säätelemään tarpeen vaatiessa hiukan tarpeen vaatiessa maksimeista ja voittaa. Minimeistä tinkiminen johtaa taas aina siihen "ihan hyvään" tulokseen.
- Ida Aimola
siinä se kirjoitti:
Ugandassa toi vois olla tottakin, ei tosielämässä. Joku onnistuu aina pysymään niissä minimeissä suunnittelussa ja kippari säätelemään tarpeen vaatiessa hiukan tarpeen vaatiessa maksimeista ja voittaa. Minimeistä tinkiminen johtaa taas aina siihen "ihan hyvään" tulokseen.
Jos koko kisassa olisi mennyt yksi masto, niin olisin samaa mieltä. Nyt on mennyt ekalla legillä kaksi mastoa, eikä kelit ole ollut edes pahoja. Kyllä nyt on vaan tosiasia niin, myös Ugandan ulkopuolella, että joko rakenteiden mitoitus on pielessä, tai rikin joku komponentti on alimittainen/viallinen/väärin suunniteltu.
- ???
Ida Aimola kirjoitti:
Jos koko kisassa olisi mennyt yksi masto, niin olisin samaa mieltä. Nyt on mennyt ekalla legillä kaksi mastoa, eikä kelit ole ollut edes pahoja. Kyllä nyt on vaan tosiasia niin, myös Ugandan ulkopuolella, että joko rakenteiden mitoitus on pielessä, tai rikin joku komponentti on alimittainen/viallinen/väärin suunniteltu.
Onko viallinen komponentti huonoa suunnittelua?
- Ada Imain
??? kirjoitti:
Onko viallinen komponentti huonoa suunnittelua?
No mitäs luulet? Ihan itee?
Se on huonoa valmistusta ja laaduntarkkailua, enkä usko tässä tapauksessa ihan heti, että siitä olisi ollut kyse, vaikkakin se on teoriassa mahdollista.
Tietääkseni kukaan ei ole toistaiseksi väittänyt, että molemmat mastot tulivat alas viallisen osan takia. Esittänyt ainoastaan arvailuja syistä. Onko sinulla asiasta parempaa tietoa? Suunnittelu hanskassa ilman kursseja? Auttaako Google? - rakenteet painaa
Idi Aminainen kirjoitti:
"Sääntö määrittää minimi painon koko mastolle, sekä sen alimman sallitun painopisteen.
Sääntö määrittää minimi laminaattipainot eri alueilla veneessä."
Ei tuo kyllä lujuusmielessä mitoitusta määritä, päin vastoin, paksumpaa ja painavampaa ja lujempaa saa tehdä noilla säännöillä käsittääkseni ihan vapaasti.
Rakenteen osaoptimointi painon suhteen ei aina johda (jos koskaan) optimirakenteeseen kokonaisuutena. Lisäpaino oikeassa paikassa tuo lujuutta lisää, eikä se ole pahasta. Tuntuu siltä, että nämä rikit on tehty noihin näytöskisoihin satamien tuntumassa, että sponsorit saa mahdollisimman hyvää näkyvyyttä. Ei valtamerikisoihin..." Ei tuo kyllä lujuusmielessä mitoitusta määritä, päin vastoin, paksumpaa ja painavampaa ja lujempaa saa tehdä noilla säännöillä käsittääkseni ihan vapaasti. "
Mitä kohtaa tässä et siis ymmärtänyt ?
" Mitenkäs laitat vahvempaa kuin sääntö määrää minimiksi, ettei kokonaispaino ylity ?
Jos laitat kevyemmän kölin tai bulbin, niin et kyllä pärjää ollenkaan.
Käytännössä minimi on siis suunnilleen sama kun maksimi.
Ihan niinkuin noi nopeusrajoitukset tieliikenteessäkin. "
Telefonicalla oli minimien mukainen takila, ja se kesti maaliin asti. Siksi se voitti.
Jos jokin tiimi olisi laitattanut vahvempaa, niin se olisi hävinnyt useita päiviä groupamallekin reitinvalinnasta riippumatta, koska maksimipainoisena veneenä olisi siinä ollut selvästi maksimia ja toisia kisaavia vor_veneitä kevyempi kölibulbi.
Luulisi nyt Idi..tinkin tuon ymmärtävän. - Idi Ootti
rakenteet painaa kirjoitti:
" Ei tuo kyllä lujuusmielessä mitoitusta määritä, päin vastoin, paksumpaa ja painavampaa ja lujempaa saa tehdä noilla säännöillä käsittääkseni ihan vapaasti. "
Mitä kohtaa tässä et siis ymmärtänyt ?
" Mitenkäs laitat vahvempaa kuin sääntö määrää minimiksi, ettei kokonaispaino ylity ?
Jos laitat kevyemmän kölin tai bulbin, niin et kyllä pärjää ollenkaan.
Käytännössä minimi on siis suunnilleen sama kun maksimi.
Ihan niinkuin noi nopeusrajoitukset tieliikenteessäkin. "
Telefonicalla oli minimien mukainen takila, ja se kesti maaliin asti. Siksi se voitti.
Jos jokin tiimi olisi laitattanut vahvempaa, niin se olisi hävinnyt useita päiviä groupamallekin reitinvalinnasta riippumatta, koska maksimipainoisena veneenä olisi siinä ollut selvästi maksimia ja toisia kisaavia vor_veneitä kevyempi kölibulbi.
Luulisi nyt Idi..tinkin tuon ymmärtävän.Idi ymmärtää... että kyseessä on vaikea optimointitehtävä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että nykyiset rakenteet olisivat välttämätä optimipisteessä. Jos mitään ei voida tehdä, kyseessä lienee OD-luokka, joka ei ole kovin kestävää sorttia... olkoon sitten niin.
Mitä tuohon Groupamaan tule, niin sen tappio tällä ekalla legillä selittyy aika lailla myös isolla riskillä otetulla reitinvalinnalla. Lisäksi tuulet eivät ole sitä suosineet nyt loppumatkasta, kaksi eka venettä pääsi hyvässä rintamassa maaliin, kun G jäi lillimään tyveneen niiden takana.
- ???
OIkeastaan se ja sama. Tarkoitus on voittaa kisa ja siihen riittää, että yksi tai kilpailun kannalta kaksi venettä purjehtii maaliin. Ja kuten ylempänä on todettu, koko kisan voittoon voi päästä, vaikka joku legi päättyisi keskeyttämiseenkin.
- RaceTracker
Kyllä ainakin omaa kisan seuraamista piristäisi kovasti, jos kartalla olisi enempi aktiivisia pisteitä...
http://www.volvooceanrace.com/en/racetracker/rdc.html- ???
Tuo on täsmälleen totta. Verenvähyyden takia en itsekään jaksa seurata mitenkään päivä päivältä kisaa, eilisetkin uutiset kelpaavat osanottajien pienen lukumäärän takia. Mutta veneiden vähyys ei ole sen vika, että veneet olisivat liian heikkoja tai niiden suunnittelussa olisi vikaa.
- Joakim_
??? kirjoitti:
Tuo on täsmälleen totta. Verenvähyyden takia en itsekään jaksa seurata mitenkään päivä päivältä kisaa, eilisetkin uutiset kelpaavat osanottajien pienen lukumäärän takia. Mutta veneiden vähyys ei ole sen vika, että veneet olisivat liian heikkoja tai niiden suunnittelussa olisi vikaa.
Oletko varma? Miten hienoa on sponsoroida hajoavia veneitä vuodesta toiseen? Saako siitä hyvää julkisuutta tai tarpeeksi julkisuutta?
- hyi!
Joakim_ kirjoitti:
Oletko varma? Miten hienoa on sponsoroida hajoavia veneitä vuodesta toiseen? Saako siitä hyvää julkisuutta tai tarpeeksi julkisuutta?
Toisen nikin lainaaminen on rumaa.
- Iida Amis
??? kirjoitti:
Tuo on täsmälleen totta. Verenvähyyden takia en itsekään jaksa seurata mitenkään päivä päivältä kisaa, eilisetkin uutiset kelpaavat osanottajien pienen lukumäärän takia. Mutta veneiden vähyys ei ole sen vika, että veneet olisivat liian heikkoja tai niiden suunnittelussa olisi vikaa.
"Mutta veneiden vähyys ei ole sen vika, että veneet olisivat liian heikkoja tai niiden suunnittelussa olisi vikaa. "
Vai onko veneiden vähyys seurausta siitä, että säännöt on mahdoton yhtälö kestävyyden kannalta? - puolelta ja toiselta
Iida Amis kirjoitti:
"Mutta veneiden vähyys ei ole sen vika, että veneet olisivat liian heikkoja tai niiden suunnittelussa olisi vikaa. "
Vai onko veneiden vähyys seurausta siitä, että säännöt on mahdoton yhtälö kestävyyden kannalta?Eihän se mahdoton yhtälö näytä olevan, kun aina useampikin vene selviää ehjänä ja voittajana maaliin. Toinen juttu tietenkin, onko se onnistunut yhtälö. Tietenkin aina se sama julkisuusjuttu kuitenkin. Tapahtumat tuovat peliin dramatiikkaa ja katsojia.
- määmääm
Iida Amis kirjoitti:
"Mutta veneiden vähyys ei ole sen vika, että veneet olisivat liian heikkoja tai niiden suunnittelussa olisi vikaa. "
Vai onko veneiden vähyys seurausta siitä, että säännöt on mahdoton yhtälö kestävyyden kannalta?vorhan onkin oikein suosittu matkavene kunhan sulla on maailmanlaajuinen korjauspalvelu, pelastuspalvelu ja pahoivointia kestävä henkilöstö ja elimistö.
- jollakesä ohi
määmääm kirjoitti:
vorhan onkin oikein suosittu matkavene kunhan sulla on maailmanlaajuinen korjauspalvelu, pelastuspalvelu ja pahoivointia kestävä henkilöstö ja elimistö.
Vor on paras matkapursi Jodlaajalle joka istuu punkassansa (himassa) ollen mukana. Seuraavaksi paras matkapurtena se on tv -katsojille ja sponsoreille. Jodlaaja ei pysy nahoissaan ja levittää ilosanomaa kaikille.
- uppotukit on maissa
jollakesä ohi kirjoitti:
Vor on paras matkapursi Jodlaajalle joka istuu punkassansa (himassa) ollen mukana. Seuraavaksi paras matkapurtena se on tv -katsojille ja sponsoreille. Jodlaaja ei pysy nahoissaan ja levittää ilosanomaa kaikille.
Todelliset purjeveneet vedessä skabaten maailman merillä. Uppotukkiveneilijät notkuvat netissä ja purkavat skeidan veneensä aiheuttamaa ketutusta toisin veneilijöihin. Eivät ressukat tajuat omaa parastaan ja hanki kunnola kulkevaa purjevenettä, kuten tällaista:
http://www.youtube.com/watch?v=g6OAxvMEg94&feature=player_embedded#! - ausseissa on kausi
uppotukit on maissa kirjoitti:
Todelliset purjeveneet vedessä skabaten maailman merillä. Uppotukkiveneilijät notkuvat netissä ja purkavat skeidan veneensä aiheuttamaa ketutusta toisin veneilijöihin. Eivät ressukat tajuat omaa parastaan ja hanki kunnola kulkevaa purjevenettä, kuten tällaista:
http://www.youtube.com/watch?v=g6OAxvMEg94&feature=player_embedded#!Ja kun tuollaisesta ei ole tietoakaan, notkuu jodlaaja netissä purkamassa turhautumistaan haaveeksi jääneeseen jodiin ja myymättömään pikku äksään.
- vedä käteen
ausseissa on kausi kirjoitti:
Ja kun tuollaisesta ei ole tietoakaan, notkuu jodlaaja netissä purkamassa turhautumistaan haaveeksi jääneeseen jodiin ja myymättömään pikku äksään.
munapää
- ta daa
vedä käteen kirjoitti:
munapää
Näköjään osu ja uppos.
- Pesu ja linkous
uppotukit on maissa kirjoitti:
Todelliset purjeveneet vedessä skabaten maailman merillä. Uppotukkiveneilijät notkuvat netissä ja purkavat skeidan veneensä aiheuttamaa ketutusta toisin veneilijöihin. Eivät ressukat tajuat omaa parastaan ja hanki kunnola kulkevaa purjevenettä, kuten tällaista:
http://www.youtube.com/watch?v=g6OAxvMEg94&feature=player_embedded#!Johan tuossa kisassa oltiin kokonaiset kuusi tuntia vesillä. Paljon sen kauempaa ei silitysraudalla pysty kerralla purjehtimaankaan.
- 4+9
ta daa kirjoitti:
Näköjään osu ja uppos.
Uppotukkiveneilijoihin osuu ja uppoaa aina tälainen ärsyke:
http://www.youtube.com/watch?v=g6OAxvMEg94&feature=player_embedded#
Heikkopäiseksi tekee uppotukkivene, koska se ei kulje. Sama kuin ladalla ajelisi ja muut painavat ferrarilla ohitse. Siinä on suomalaisen junttimiehen itsetunto kovilla ja se turhautuminen purkautuu joka paikkaan.
- DolphinD
Sama huomio. Legin alussa tuli seurattua tilannepäivityksiä lähes tunnin välein. Nyt viimeisen viikon aikana lähinnä kerran päivässä. Ainut jännitysmomentti on liittynyt lähinnä siihen, että kestääkö loput veneet maaliin asti ja onnistuuko kolmen keskeyttäneen veneen logistiset operaatiot päästä Kapkaupunkiin ajoissa ennen seuraavaa starttia.
Kritiikkiä voi mielestäni kohdistaa sinne sääntöpuolelle. Jos veneet kulkisivat solmun pari hitaammin, mutta suurempi osa kestäisi legin maaliin asti, niin todennäköisesti kilpailu olisi yleisölle mielenkiintoisempi. Ja sponsoreillekin tuottavampi. - kilpapurkkari
Jos veneen kestäminen ehjänä maaliin olisi kaikki kaikessa sponsorin kannalta, niin kotimaisiin kyläkisoihin saisi veneeseensä jokainen sponsseja, niissähän useimmat veneet kestää maaliin asti ehjänä.
Volvon mielestä sponssaaminen kannattaa, eihän ne sitä muuten vuodesta toiseen jatkaisi. Ja sekä puma että telefonica ovat sponssanneet vor veneitä aiemminkin.
Jos haluaa nähdä tiukkaa kisaa jossa veneet pääsee ehjänä maaliin, jossa johdossa oleva vaihtuu useasti, niin voi katsoa vaikka ACWS kisoja, viimeksi san diego usa oli paikkana. Googlaa you tubesta videot niistä, niin näet miten hyvää matskua purjehduksesta saa.
Niiden veneiden suunnittelu ei ainakaan ole yhtään hakoteillä, joten vastaus ketjun otsikon kysymuykseen on yleisesti ottaen EI OLE.- Oolusa on sanonta
"Eipä vissii".
- asjhdjasdhl
Ja taas. Sanyalla rikivaurio. Tuuli taisi kovimmillaan puuskissa olla parinkympin tienoilla. Ja aallokko kolmemetristä. Samanlainen keli kuin tuppaa olemaan Gotland Runteissa. Paitsi Gotland Runtissa aallokko paljon terävämpää.
- groupama rules
Sanyan riki edelleen purjehduskunnossa ja ylhäällä. Styyrpuurin D2:n maston puoleinen pääte hajosi, eli toiseksi alin diagonaali. Eli nyt ei tarvitse spekuloida mikä hajosi, vaan asiaan tuli varmuus. Sanya jatkaa ehjänä madagaskariin satamaan, jossa riki korjataan ja legiä voidaan luultavasti jatkaa keskeyttämättä saaden pisteet.
Pumallakin ekassa legissä spekulaation kohteena oli nimenomaan D2.
Kilpaveneiden suunnittelu ei siis näytä olevan lainkaan hakoteillä, maston suunnittelu tai valmistus ainakin D2:n päätteiden osalta näyttää olleen pielessä vor70-luokassa.
- ssdfdfdsf
Groupamalla veneen runko rikki keulasta. Onneksi veneen keula on eristetty suljettavalla laipiolla muusta veneestä, niin ei uppoa koko vene.
Ei ihme että meni rikki, joutuihan vene luovimaan hiukan yli 10 m/s keskituulessa useita päiviä.
http://www.volvooceanrace.com/en/news/5416_Groupama-on-course-for-victory-after-leak-scare.html- G4 rules
G4 luovi useampia tunteja yli 15 m/s tuulissa, mutta tuulen nopeus siellä missä vene kulloinkin sijaitsi on sivuseikka. Ei tuuli venettä riko vaan aallokko, ja sen aallokon muodostanut tuuli oli 15 ... 20 m/s useita päiviä. Tuulta riitti kuitenkin kuljettamaan venettä vauhdilla, jolloin vene tippuu joka aallonharjalta alas. Kovemmalla tuulella ei olisi ollut mitään vaikutusta luovivauhtiin, eikä siis myöskään syntyviin aallokko kuormiin. Nopein reitti kulki myös läheltä tuulen puolen rantaa, jossa aallokko jyrkkenee saapuessaan idän puolelta avomereltä matalampaan veteen.
Huomasitko muuten, että G4 purjehti maaliin vauriosta huolimatta, ja voitti legin ?
Se ei siis suinkaan ollut merihädässä ja lähetellyt maydayta radiolla. - Bukama
G4 rules kirjoitti:
G4 luovi useampia tunteja yli 15 m/s tuulissa, mutta tuulen nopeus siellä missä vene kulloinkin sijaitsi on sivuseikka. Ei tuuli venettä riko vaan aallokko, ja sen aallokon muodostanut tuuli oli 15 ... 20 m/s useita päiviä. Tuulta riitti kuitenkin kuljettamaan venettä vauhdilla, jolloin vene tippuu joka aallonharjalta alas. Kovemmalla tuulella ei olisi ollut mitään vaikutusta luovivauhtiin, eikä siis myöskään syntyviin aallokko kuormiin. Nopein reitti kulki myös läheltä tuulen puolen rantaa, jossa aallokko jyrkkenee saapuessaan idän puolelta avomereltä matalampaan veteen.
Huomasitko muuten, että G4 purjehti maaliin vauriosta huolimatta, ja voitti legin ?
Se ei siis suinkaan ollut merihädässä ja lähetellyt maydayta radiolla.Ei toki ollut hädässä, mutta onko mielestäsi normaalia, että veneestä säleet lentelee noissa olosuhteissa?
- ssdfdfdsf
G4 rules kirjoitti:
G4 luovi useampia tunteja yli 15 m/s tuulissa, mutta tuulen nopeus siellä missä vene kulloinkin sijaitsi on sivuseikka. Ei tuuli venettä riko vaan aallokko, ja sen aallokon muodostanut tuuli oli 15 ... 20 m/s useita päiviä. Tuulta riitti kuitenkin kuljettamaan venettä vauhdilla, jolloin vene tippuu joka aallonharjalta alas. Kovemmalla tuulella ei olisi ollut mitään vaikutusta luovivauhtiin, eikä siis myöskään syntyviin aallokko kuormiin. Nopein reitti kulki myös läheltä tuulen puolen rantaa, jossa aallokko jyrkkenee saapuessaan idän puolelta avomereltä matalampaan veteen.
Huomasitko muuten, että G4 purjehti maaliin vauriosta huolimatta, ja voitti legin ?
Se ei siis suinkaan ollut merihädässä ja lähetellyt maydayta radiolla.Kyllä ne keskituulet olivat 20-23 knot veneiden julkaistujen datojen mukaan, eli n 11 m/s. Puuskissa sitten enemmän, mutta itse en noita puuskanopeuksia paljon noteeraa omassakaan veneessä, kun tuulimittarit tuntuvat kehittävän esim veneen heilunnasta johtuen mitä mielenkiintoisimpia huippulukemia.
Kyllä kovempi tuuli generoi suuremman aallokon, jolloin rasitus veneeseen on suurempi. - Berse Bukama
ssdfdfdsf kirjoitti:
Kyllä ne keskituulet olivat 20-23 knot veneiden julkaistujen datojen mukaan, eli n 11 m/s. Puuskissa sitten enemmän, mutta itse en noita puuskanopeuksia paljon noteeraa omassakaan veneessä, kun tuulimittarit tuntuvat kehittävän esim veneen heilunnasta johtuen mitä mielenkiintoisimpia huippulukemia.
Kyllä kovempi tuuli generoi suuremman aallokon, jolloin rasitus veneeseen on suurempi.Joo, onhan se 11 m/s jo karsee keli, ei ihme, että veneistä rakenteet paukkuu pas*aksi.
- G4 rules
Bukama kirjoitti:
Ei toki ollut hädässä, mutta onko mielestäsi normaalia, että veneestä säleet lentelee noissa olosuhteissa?
On täysin normaalia, että tuolla vauhdilla luovivasta köliveneestä hajoaa paikat tuollaisessa terävässä 8 metrin aallokossa, kun kyse on kilpakalustosta, eikä 200-jalkaisesta matkaveneestä. Cruisaillessa tuollaisesta jyrkästä tuulenpuolen rantaan avomereltä tulevasta aallokosta pysytään poissa veneen koosta riippumatta.
10 m/s tuulessa ja sitä vastaavassa aallokossa avomerellä ei tietenkään pidä hajota mitään, eikä G4:stä ole hajonnutkaan, siellä aallokko olisi sekä matalampaa että ennenkaikkea loivempaa kuin tuossa rannan tuntumassa seilatessa kun 15 ...20 m/s satojen kilometrien päässä veneistä puhaltanut tuuli on tuollaisen aallokon saanut aikaan yhdessä mataloituvan vedensyvyyden kanssa.
Hyvin kesti kaikki veneet muuten kiinanmeren aallokonkin 4_legin toisen osan lähtöpäivän jälkeen. - G4 rules
ssdfdfdsf kirjoitti:
Kyllä ne keskituulet olivat 20-23 knot veneiden julkaistujen datojen mukaan, eli n 11 m/s. Puuskissa sitten enemmän, mutta itse en noita puuskanopeuksia paljon noteeraa omassakaan veneessä, kun tuulimittarit tuntuvat kehittävän esim veneen heilunnasta johtuen mitä mielenkiintoisimpia huippulukemia.
Kyllä kovempi tuuli generoi suuremman aallokon, jolloin rasitus veneeseen on suurempi.Veneiden julkaistujen datojen infosta et voi päätellä yhtään mitään siitä millainen tuuli oli tuon aallokon tehnyt. Siihen tarvitset sää dataa.
Ei aallokko siitä veneen ympärillä puhaltavasta tuulesta avomerellä muodostu, vaan tarvittava pyyhkäisymatka aallokon kasvamiseen on satoja kilometrejä, ja tilaa muodostumiseen oli Chilen rannikolta saakka.
Kovempi tuuli muualla muodostaa suuremman aallokon veneen ympärille, vaikka vene olisi tyynessä samaan aikaan. Juuri veneen ympärillä puhaltavalla tuulella ei ole lainkaan vaikutusta aallokon kokoon, sillä aallokon muodostuminen vaatii pyyhkäisymatkaa. Rasitus veneeseen riippuu aallokon koosta ja jyrkkyydestä sekä veneen nopeudesta ja kulkusuunnasta aallokkoon nähden. VOR veneillä vauhti luovilla ei kasva vaikka tuuli nousisi 10 m/s tuulesta 20 m/s tuuleksi. - G4 rules
Berse Bukama kirjoitti:
Joo, onhan se 11 m/s jo karsee keli, ei ihme, että veneistä rakenteet paukkuu pas*aksi.
11 m/s on normaali purjehduskeli myös VOR veneille, kiinanmerellä seilattiin selvästi kovemmassa kelissä, eikä yhdestäkään veneestä paukkunut siellä rakenteet legin alussa. Ei ilmeisesti mikään vene osunut konttiin tai tukkiin.
- Elämää ja erotiikkaa
G4 rules kirjoitti:
On täysin normaalia, että tuolla vauhdilla luovivasta köliveneestä hajoaa paikat tuollaisessa terävässä 8 metrin aallokossa, kun kyse on kilpakalustosta, eikä 200-jalkaisesta matkaveneestä. Cruisaillessa tuollaisesta jyrkästä tuulenpuolen rantaan avomereltä tulevasta aallokosta pysytään poissa veneen koosta riippumatta.
10 m/s tuulessa ja sitä vastaavassa aallokossa avomerellä ei tietenkään pidä hajota mitään, eikä G4:stä ole hajonnutkaan, siellä aallokko olisi sekä matalampaa että ennenkaikkea loivempaa kuin tuossa rannan tuntumassa seilatessa kun 15 ...20 m/s satojen kilometrien päässä veneistä puhaltanut tuuli on tuollaisen aallokon saanut aikaan yhdessä mataloituvan vedensyvyyden kanssa.
Hyvin kesti kaikki veneet muuten kiinanmeren aallokonkin 4_legin toisen osan lähtöpäivän jälkeen.No mutta onkos se nyt sitten merimiestaitoa ajella siellä missä vene hajoaa jos kerran täällä suolessakin tiedetään että se on huono idea?
Oli kiva lueskella Pro Sail-lehdestä siitä startin tapaamisesta Espanjassa jossa wanhat Whitbreadin weteraanit piti hauskaa ja energiapatukoilla syötetyt kisakoneet ihmetteli että eikö joku vois perustella miksi noitten partojen vitsin on hauskoja.
Onkos muuten tiedossa mitään Whitbreadin korvaavaa kisaa, jossa olis vielä järki kädessä? 80-luvun kisakertomuksia on vielä mielenkiintoista lukea, mutta tää "huippu-urheilu" on jotenkin väsynyttä hommaa kattella.
- Hiilikuitua kaloille
Sanyalta hajosi toinen peräsin 25 solmun vauhdissa. Seurauksena reikä rungossa, kiinalainen broutsi ja 3000 litraa vettä veneessä ennen kuin saivat vuodon tukittua:
http://www.volvooceanrace.com/en/news/5574_Team-Sanya-working-on-repair-plan-after-breaking-rudder.html
http://www.volvooceanrace.com/en/news/5577_Latest-setback-leaves-Sanya-s-Sanderson-dumbstruck.html
http://www.youtube.com/watch?v=vJYomihIgP4- vor fani
3000 litraa vettä oli takimmaisessa vesitiiviissä osastossa, josta sitä ei vuotanut hallitsemattomasti muualle veneeseen. Onhan se osasto toki osa venettä, mutta silti aika harhaanjohtavaa sanoa veden olleen veneessä, se kun luo väärän illuusion vapaasta vesipinnasta vakavuutta heikentämässä, ja kastuvista kamoista.
Huono puoli tuossa oli, että kyseisessä osastossa oli jokin sähkökeskus.
Muuten tuo veden määrä ei mikään isompi ongelma olisi ollutkaan turvallisuuden kannalta, se vaan esti kisaamisen.
Varsinainen ongelma oli se, että hajonnut peräsinakseli käänsi veneen broutsiin, ennenkuin katosi kokonaan.
Sekä se, ettei vor venettä voi ohjata pelkällä tuulen puolen peräsimellä, joten meni keskimmäisen hätäperäsimen käytöksi ja kisaaminen loppui siihen.
Se kun nousee leveäperäisen lattapohja veneen kallistuessa nopeasti kokonaan vedestä ylös, joten tehoja ei voi käyttää.
Onneksi ei ollut metallista peräsin akselia, mikä vinoon nääntyneenä estäisi vieläkin ohjaamisen ja purjehtimisen yhtään mihinkään. Äkkiä katkeavalla hiilikuituakselilla on siis etunsa, nyt se vaan oli joko liian heikko kannen ja pohjan väliltä, tai sitten liian vahva pohjalaakerin alapuolelta.
- DolphinD
Viidennellä legillä nyt puolet veneistä kärsinyt rakenteellisia vaurioita. Lisäksi Telefonicasta on raportoitu "ongelmista" keulassa, ja hidastavat vauhtia, jotta ongelma ei pahentuisi. Termit "carbon delamination", "damaged bulkhead" ja "bow damage" esiintyvät aika tiuhaan uutisteksteissä. Kun muistetaan, että Groupamalla oli ongelmia keulan kanssa legin 4 lopussa, ja Sanya keskeytti ensimmäisen legin keulan vuotoon, niin tällä tavalla laskettuna 5/6:sta veneestä on kärsinyt rungon rakenteellisista ongelmista.
Tämä on aika uskomatonta, kun ottaa huomioon, että edellisiset kisat ovat olleet välillä melkoista romurallia. Mutta ilmeisesti suunnittelijat eivät ole oppineet aikaisemmista virheistä. Joku kirjoitti VOR:n keskusteluissa, että "spectacular to watch but too fragile to really be called true ocean racers." - toinenkin kisa
Vakavasti loukkaantuneita tässäkin kisassa, eikä kyse ole VO70 veneistä :
http://www.clipperroundtheworld.com/index.php/race-news?item=592
http://www.clipperroundtheworld.com/index.php/race-news?item=594
Venesuunnittelun vikako ?
Ettei vaan nuokin siis olisi jonkun mielestä vaarallisia tasapohjaveneitä ?
http://www.clipperroundtheworld.com/index.php/the-boats/ Kilpa veneet on ollu aina kilpailuihin suunniteltuja. Ihan
kilpa puuveneetkin. Niissä ei pitkää kestoa haeta, pahimillaan
riittää että kestää yhden kisan.
Kuten joku totesi että runko muodot on sellasia että eivät kestä,
siis runko muodot on sellaisia että rasitukset on kovimmat mahdolliset
kun runko muoto aiheuttaa agressiivisia liikkeitä, näin on!
Sekin pitää paikkansa että johtuu säännöistä. Veneen hyvyys on siis
suhteessa sääntöön. Hyvä kilpavene ei ole hyvä valtameri tai
edes viikonloppuvene järvisuomeen - ihan eri ominaisuudet.
Sääntöjen keksijät ja järjestäjät nauttivat ruumista ja onnettokmuuksista,
sen ne näkee säännöistä.
Ratkaisuksi ongelmaan esitin jo kymmenisen vuotta sitten ns. viini & pihvi säännön. Ko. säännön mukaan kilpailuun osallistuvassa venessää tulee
olla tarjolla joka päivä pippuri pihvi ja pullolinen hyvää viiniä jokaiselle
miehistön jäsenelle - siitä huolimatta juoko sen pullon viiniä päivässä.
Tietysti viiniä ei saa heittää yli laidan, se pitää juoda.
Tilastojen ja rahan suhteen ihmettelen mistä löytyy miehistöjä.
Liksat liikkuu 3000-5000egen paikeilla todennäköisyys päästä
henegestään on moninkertainen verattuna moottoripyöräilyyn.
Moottoripyörässä kuski voi viellä itse vaikutta menoon mutta
kilpaveneet eivät edes piirustuslaudalla kestä huonoimpia
"normaaleja" olosuhteita.
Kaikista älyttömintä touhussa on se että moni asia olisi joku
epäpätevä joka ei ymärrä mistään mitään laskea mutta
kaiken osaavat haluavat kokkeillemalla löytää ratkaisut.
Miehistön ja kipparin asema ei siis ole kovin kadehtittava.
Ongelma ei ole mikään uusi, aina aika ajoin kisasäännöt
ja se "oikea asenne" tuottavat tragedioita johon on ollut
ratkaisut tiedossa satoja vuosia - näinhän se menee
yrityselämässäkin.
Sydney-Hobart kisasta tehty raportti on hyvää luettavaa
jos aihe kiinnostaa. Ko. kisan vehekeet olivat vähemmän
kisaan suunniteltuja ja siinä ei löydetty yksittäistä tekijää
miksi niin kävi. Keli oli vaan liian raju, vehkeitä ei ole
mitoitettu kestämään ihan normaalisti toistuvia sää ilmiöitä
ja on helpompi lähteä mukaan kuin jäädä rantaa soittelee.
Rantaan soittamaan jääminen vatii munaa - niin yrityselämässäkin.
joni
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101064
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82794Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede15563- 65531
- 92499
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47427
- 30416