Narsistinen teko = kunnianloukkausta?

arvonmekinansaitsemm

Voiko joku viisaampi valaista vähän mulle, kun tulossa oikeustaistelu ja siellä tämän narsistisen ihmisen tekosia todistelen... voinko mainita jossain yhteydessä teon olevan hyvin narsistinen? Siis toki voin mutta saako siitä aiheellisesti nostaa minua vastaan kunnianloukkaussyytteen? Sehän ei ole haukkumista vaan sillähän tavallaan vain kerron jonkin teon luonteesta, ihan sama kuin sanoisi että sairasta tms.
Pakko kysyä kun tämä narsku pistelee noita syytteitä ropisemaan muutoinkin. Mutta taistelussa ois pakko vähän ilmaista asiaa.

23

581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos et ole psykiatri niin kuulostaisi vähintäänkin asiattomalta arvioida toisen ihmisen narsistisuutta jossain oikeudenkäynnissä...Tuomio tulee joka tapauksessa tekojen, ei persoonallisuuden mukaan.
      Sehän olisi muuten sama, kuin hän saisi tuomion vain siksi, koska on narsisti. Kysymyksesi on jo itsessään aika narsistinen.

• uhrina ollut

Luulen että oikeudessa on parempi olla käyttämättä sanoja narsisti tai narsistinen teoista kertoessaan. Näin muistaakseni joskus sanoi minulle juristi-kaverini.

• uhrina ollut

Kysymyksesi ei ole ollenkaan narsistinen.

• öaflsdfkasldfk

Eihän se sinänsä ole narsistinen jos on uhri joka on joutunut elämään sellaisessa helpatissa ja muokannut omaan minäänsä jonkinlaista narsismia jotta pääsisi siitä pois, ja jotta pystyisi porskuttamaan tämän hirviön tekemien älyttömyyksien ympäröimänä.

Ehkei tuota sanaa kannata mainita, jätetään se tuomarin ajatukseksi. Mutta jos sanoisi vaikka häiriöinen, tai "normaali järkevä vanhempi ei tekisi mitään vastaavaa".

• freestyle2

Faktaa:
      Ns. luonnehäiriöisoikeudenkäynneissä on normaalisti ongelmana se, ettei ole käytettävissä luonnehäiriöiseksi epäillyn henkilön terveystietoja, vaan asianajajan täytyy tyytyä selostamaan tämän käyttäytymistä ja tekoja sekä mahdollisesti verrata niitä luonnehäiriöisistä laadittuihin määritelmiin. Ilman lääkärintodistusta ei voi mennä esimerkiksi sanomaan jonkun olevan narsisti. Täytyy vain tyytyä vertailun jälkeen toteamaan, että oikeudenkäynnin osapuolen käyttäytymisessä ja toimintatavoissa on paljon samaa kuin luonnehäiriöisen/narsistin käyttäytymisessä. Sekin voi johtaa kunnianloukkaussyytteeseen.

http://narsistienuhrientuki.yhdistysavain.fi/tietoa/julkaisut/markku_salo/__new_page_-122834/#token-122190

• miksi..

siihen narsismiin pitäisi vedota?

• miksi.. kirjoitti:

siihen narsismiin pitäisi vedota?

Samaa mietin...
        Mielestäni loukkaa myös aika lailla toisen yksityisyyttä tuollaiset julkiset leimaamiset. ( ottakaa omalle kohdallenne ) Itse nostaisin syytteen heti, jos joku alkaisi jossain käräjillä huutelemaan, että olen narsisti...tai narsistinen, tai mitä tahansa, mikä ei ole sen toisen osapuolen päätettävissä millään tavalla.
        Sama asia, kun sanoisi jostain: " Se on vähän sellainen...skitsofreeninen. Kuvittelee kaikkea, yms..."

Kuulostaisipa typerältä, puhumattakaan siitä, miten rankka herja tuo olisi.
        Ihmiset unohtavat jatkuvasti, että kyseessä on diagnoosi. Sitä paitsi olen varma, että tuomarit ja muut ovat jo kyllästymiseen asti kuunnelleet "uhrien" tilityksiä "narsisteistaan"...Nyt kun narsistin uhriudesta on tullut tämä uusi muotivillitys. :)

• dizel kirjoitti:

Samaa mietin...
        Mielestäni loukkaa myös aika lailla toisen yksityisyyttä tuollaiset julkiset leimaamiset. ( ottakaa omalle kohdallenne ) Itse nostaisin syytteen heti, jos joku alkaisi jossain käräjillä huutelemaan, että olen narsisti...tai narsistinen, tai mitä tahansa, mikä ei ole sen toisen osapuolen päätettävissä millään tavalla.
        Sama asia, kun sanoisi jostain: " Se on vähän sellainen...skitsofreeninen. Kuvittelee kaikkea, yms..."

Kuulostaisipa typerältä, puhumattakaan siitä, miten rankka herja tuo olisi.
        Ihmiset unohtavat jatkuvasti, että kyseessä on diagnoosi. Sitä paitsi olen varma, että tuomarit ja muut ovat jo kyllästymiseen asti kuunnelleet "uhrien" tilityksiä "narsisteistaan"...Nyt kun narsistin uhriudesta on tullut tämä uusi muotivillitys. :)

Oli juuri kirjoittamassa tuohon suuntaan...

Että vaikka tietoisuutta on levitetty, niin on innoissaan unohdettu sen tarpeellinen ns vastakritiikki joka kohdistuu juuri tähän muoti-ilmiöön.
        On ilmiselvää, että turhaa ajojahtia tapahtuu kuin yhdessä vaiheessa silloin (oliks se 90-luvulla vai koska ? ) kun lastentarhan tädit näkivät pippelin piirroksessa ja tekivät lastensuojeluilmoituksen tai kun "joka toinen eroava mies" oli syyllistynyt siihen pahimpaan...

Anyway...

Eli kun sillä tarpeeksi nyt sitten lyödään, alkaa sellaisen esiin vetävä ihminen jossain vaiheessa vetää omaa päätään siihen käteensä ja näin ajatellen olisi huomioitava, että se vähentää oikeasti apua tarvitsevien kuuntelemista...

• freestyle2
        lynett kirjoitti:

Oli juuri kirjoittamassa tuohon suuntaan...

Että vaikka tietoisuutta on levitetty, niin on innoissaan unohdettu sen tarpeellinen ns vastakritiikki joka kohdistuu juuri tähän muoti-ilmiöön.
        On ilmiselvää, että turhaa ajojahtia tapahtuu kuin yhdessä vaiheessa silloin (oliks se 90-luvulla vai koska ? ) kun lastentarhan tädit näkivät pippelin piirroksessa ja tekivät lastensuojeluilmoituksen tai kun "joka toinen eroava mies" oli syyllistynyt siihen pahimpaan...

Anyway...

Eli kun sillä tarpeeksi nyt sitten lyödään, alkaa sellaisen esiin vetävä ihminen jossain vaiheessa vetää omaa päätään siihen käteensä ja näin ajatellen olisi huomioitava, että se vähentää oikeasti apua tarvitsevien kuuntelemista...

"miksi siihen narsismiin pitäisi vedota?"

Kyllä se helpottaa oikeaudenkäyntiä, jos toinen oikeasti on narsisti. Yleensä erotilanteissa narsku solvaa kaikella tavalla ex puolisoa, suullisesti, kirjallisesti textareilla ja maileilla. Kyllä näillä pystyy todistamaan että henkilöllä on narsistisia piirteitä. NPH:ksi on sitten vaikeampi todistaa.

" Itse nostaisin syytteen heti, jos joku alkaisi jossain käräjillä huutelemaan, että olen narsisti"

Kyllä minua saa ihan vapaasti sanoa narsistiksi, mutta sitten pitää pystyä perustelemaan väitteensä. Tiedän hyvin mitä olen ja mitä en. Otan mielellään vastaan kritiikkiä. V*ttuillakin saa aivan vapaasti.
        On minua kuspääksi haukutta ja ihan asiasta.

Narsisteissä on mielestäni se huvittava piirre, että he voivat omasta mielestään tehdä mitä vaan, mutta jos heitä kohtelee samoin, niin sitten on luokattu heidän tunteitaan jne. Kerrassaan naurettavaa!!

• mutta..
        freestyle2 kirjoitti:

Kyllä se helpottaa oikeaudenkäyntiä, jos toinen oikeasti on narsisti. Yleensä erotilanteissa narsku solvaa kaikella tavalla ex puolisoa, suullisesti, kirjallisesti textareilla ja maileilla. Kyllä näillä pystyy todistamaan että henkilöllä on narsistisia piirteitä. NPH:ksi on sitten vaikeampi todistaa.

" Itse nostaisin syytteen heti, jos joku alkaisi jossain käräjillä huutelemaan, että olen narsisti"

Kyllä minua saa ihan vapaasti sanoa narsistiksi, mutta sitten pitää pystyä perustelemaan väitteensä. Tiedän hyvin mitä olen ja mitä en. Otan mielellään vastaan kritiikkiä. V*ttuillakin saa aivan vapaasti.

Narsisteissä on mielestäni se huvittava piirre, että he voivat omasta mielestään tehdä mitä vaan, mutta jos heitä kohtelee samoin, niin sitten on luokattu heidän tunteitaan jne. Kerrassaan naurettavaa!!

miksi pitää se narsismi todistaa? Eikö oikeudessa käsitellä niitä tekoja, eikä luonteenpiirteitä?

• M.B.
        freestyle2 kirjoitti:

Tosiasiahan tekstiviestien käyttämisessä todistusaineistona jonkun luonteesta on se, että ne jotka niitä tekstiviestejä säilövät todistamistarpeeseensa saattavat ihan kepeästi, vaikkapa riidellessä, jättää ne omat tekstiviestinsä tallentamatta ja tästä muka luonnollisena seurauksena seuraa vastaavsti todistusvastuu sille viestin lähettäjälle, että hänen olisi myös säilöttävä saamansa ne tekstiviestit, joista on kimmahtanut.

Jos toinen tietää, että toinen ei saamiaan viestejä säilö, asehan on täydellinen.

Näin riitatianteesta, jolla pahimmillaan on oma historiallinen jtkumo, jossa sillä toisellakin on osansa, saadaan näyttämään vain sen toisen osapuolen narsismilta.

Täydellistä, eikö totta?

• M.B. kirjoitti:

Tosiasiahan tekstiviestien käyttämisessä todistusaineistona jonkun luonteesta on se, että ne jotka niitä tekstiviestejä säilövät todistamistarpeeseensa saattavat ihan kepeästi, vaikkapa riidellessä, jättää ne omat tekstiviestinsä tallentamatta ja tästä muka luonnollisena seurauksena seuraa vastaavsti todistusvastuu sille viestin lähettäjälle, että hänen olisi myös säilöttävä saamansa ne tekstiviestit, joista on kimmahtanut.

Jos toinen tietää, että toinen ei saamiaan viestejä säilö, asehan on täydellinen.

Näin riitatianteesta, jolla pahimmillaan on oma historiallinen jtkumo, jossa sillä toisellakin on osansa, saadaan näyttämään vain sen toisen osapuolen narsismilta.

Täydellistä, eikö totta?

Juu, pelkkä riitely tekstareilla ei ole oikein vakuuttavaa varsinkin jos näkyy teletiedoissa sama määrä vastauksia takaisin...

Eli jos joku oikeasti pommittaa ja haluaa (oikeasti) sen loppuvan, voi kerran tai kaksi kokeilla kirjoittaa että toi loppuu nyt just tohon eikä lähteä vänkäämään. Ei ole oikein uskottavaa enää... =)

Uhkaukset väkivallasta tms kannattaa totta kai pitää säilössä mutta tavallinen molempiin suuntiin lähtevä riitely mikä menee helposti aika rumaksi, on ihan normaalia eikä tuomioistuinta taida sellainen kiinnostaa vaikka kuinka h***rittelisi tai haukkuisi läskiksi, rumaksi tai mitä ikinä.

Itse tulostin duunissa ne tekstarit molempiin suuntiin ulos ja tilasin myös puheluerittelyt, silloin aikanaan.
        Lopulta helpompaa oli kuitenkin vain vaihtaa mailiosoite ja numero =)

• freestyle2
        M.B. kirjoitti:

Täydellistä, eikö totta?

"miksi pitää se narsismi todistaa? Eikö oikeudessa käsitellä niitä tekoja, eikä luonteenpiirteitä?"

Ei sitä narsismia välttämättä tarvitsekkaan todistaa, mutta viesteistä tulee esille henkilön todella erikoinen ajatusmaailma. Kun tuntee narsistin ja nähnyt se naamion oikean puolen, niin helposti ymmärtää ettei hänen toiminnassaan ole mitään järkeä, vaan hänen tarkoitus on ainoastaan tehdä kiusaa.

M.B.
        Oletko joskus riitatilanteessa lähetellyt textareita tai sähköpostia narskun kanssa?

Minä olen ja viesteistä näkee sokeakin että on erikoisen ihmisen kanssa tekemisissä. Uhkailua, valehtelua, manipulointia, jne. Niiden perusteella on helppo näyttää toteen hänen mielenkiintoinen ajatusmaailmansa.
        Sähköposteista vielä näkee molempien lähettämät viestit.
        Lueskelin juuri hänen kanssaa käytyä mailin vaihtoa. Sisältä todella sekavaa ja suorastaan huvittavaa :-)

• Rikoslaki
        lynett kirjoitti:

Juu, pelkkä riitely tekstareilla ei ole oikein vakuuttavaa varsinkin jos näkyy teletiedoissa sama määrä vastauksia takaisin...

Eli jos joku oikeasti pommittaa ja haluaa (oikeasti) sen loppuvan, voi kerran tai kaksi kokeilla kirjoittaa että toi loppuu nyt just tohon eikä lähteä vänkäämään. Ei ole oikein uskottavaa enää... =)

Uhkaukset väkivallasta tms kannattaa totta kai pitää säilössä mutta tavallinen molempiin suuntiin lähtevä riitely mikä menee helposti aika rumaksi, on ihan normaalia eikä tuomioistuinta taida sellainen kiinnostaa vaikka kuinka h***rittelisi tai haukkuisi läskiksi, rumaksi tai mitä ikinä.

Itse tulostin duunissa ne tekstarit molempiin suuntiin ulos ja tilasin myös puheluerittelyt, silloin aikanaan.
        Lopulta helpompaa oli kuitenkin vain vaihtaa mailiosoite ja numero =)

Rikoslain luvun 21 § 5 liittyy narsistiin ja sadistiin. Molempien tavoitteena on henkisen pahoinvoinnin tuottaminen, joka rikoslain mukaan on kielletty.

(Lähde: Markku Salo: Varo narsistia)

• joo, mutta
        Rikoslaki kirjoitti:

Rikoslain luvun 21 § 5 liittyy narsistiin ja sadistiin. Molempien tavoitteena on henkisen pahoinvoinnin tuottaminen, joka rikoslain mukaan on kielletty.

(Lähde: Markku Salo: Varo narsistia)

eikö pidä todistaa se henkisen pahoinvoinnin tuottaminen, eikä narsismia?

• joo, mutta kirjoitti:

eikö pidä todistaa se henkisen pahoinvoinnin tuottaminen, eikä narsismia?

Samaa mieltä.

Ihan sama mistä se johtuu.

Vaikka olisi mitä kökköä puhelimet ja mailiboxi tulvillaan, ei sillä ole merkitystä koettaako todistaa hyvin huonosti näkyvää narsismia vaan sillä, että toinen käyttäytyy uhkaavasti tai laittomasti.

Mä yritin tossa miettiä itse vastaavaa tilannetta nykyaikana, omasta on jo aikaa.

Mua melkeinpä hävettäisi vetää "narsistikortti" esiin juuri sen saaman ylihuomion vuoksi vaan mielummin keskittyisin vain sen todistamiseen, että toinen toimii väärin. Narsismi on siinä sivuasia eikä se ole lakiin kirjattu rikos josta saa tuomion. Eli sinänsä se on ihan sivuseikka.

Teoista ne tuomiot tai rajoitukset tulee.

• M.B.
        freestyle2 kirjoitti:

"miksi pitää se narsismi todistaa? Eikö oikeudessa käsitellä niitä tekoja, eikä luonteenpiirteitä?"

Ei sitä narsismia välttämättä tarvitsekkaan todistaa, mutta viesteistä tulee esille henkilön todella erikoinen ajatusmaailma. Kun tuntee narsistin ja nähnyt se naamion oikean puolen, niin helposti ymmärtää ettei hänen toiminnassaan ole mitään järkeä, vaan hänen tarkoitus on ainoastaan tehdä kiusaa.

M.B.
        Oletko joskus riitatilanteessa lähetellyt textareita tai sähköpostia narskun kanssa?

Minä olen ja viesteistä näkee sokeakin että on erikoisen ihmisen kanssa tekemisissä. Uhkailua, valehtelua, manipulointia, jne. Niiden perusteella on helppo näyttää toteen hänen mielenkiintoinen ajatusmaailmansa.
        Sähköposteista vielä näkee molempien lähettämät viestit.
        Lueskelin juuri hänen kanssaa käytyä mailin vaihtoa. Sisältä todella sekavaa ja suorastaan huvittavaa :-)

Olen riidellyt tekstiviestein ja sähköpostitse, mutta en voi sanoa, että henkilö oli narsisti.

Omaa kyvyttömyyttä olla lähtemättä mukaan ja kun toinen haukkui paskaksi, vasta siitä saikin syyn näyttää kuinka paska osaa olla. Hulluksi, piti näyttää kuinka hullu osaa olla jne jne.. Ja aina lopputulema oli se, että minun vastaukseni hänelle osoitti hänen haukkumisensa aiheellisiksi, koska oli oikeassa :)

Minun näkökulma asiaan on se, että niistä ei ota erkkikään selvää, että missä vaiheessa ja kumpi sekoilee enemmän, koska selvää on, että se molempien osalta on ollut tunteiden ja epätoivon ja sattumisen aikakautta tilanteessa, jossa kumpikaan ei anna periksi vaihtaakseen menetelmää. Tai jos ottaakin, niin sehän on ollut vain selvä yritys, ylemmyydentuntoinen sellainen, osoittaa, että on parempi, hillitympi ja kaikenkaikkiaan järkevämpi kuin se toinen, asia mikä taas on ilmi tullessaan (paljastuvat jossakin sivukommentissa aina) suututtanut sen toisen, koska on kokenut olleensa manipulaation kohteena.

Tai enhän voi toisen puolesta sanoa mutta kun suoraan kysyttäessä ei saa vastausta niin oletan ihan vapaasti. Valtataistelua ja sisäistä kamppailua moniin eri suuntiin repivien tunteiden lomassa, jonka "oikeutetusti" purkaa siihen toiseen jolle asia kuuluukin. Molemminpuolista usein, olettaisin, valitettavasti vain se, jolla pokkaa riittää, tekee siitä asian joka todistaa kaiken.

Aikoinani lueskelin itsekin vanhat sotakirjeenvaihdot ja siitähän sen oman toipumisensa huomaakin myös. Kun siihen pystyy ilman että samat tunnetilat valtaavat mielen uudestaan :) Eli jos niiden säilyttämiselle jokin merkitys pitää hakea niin itselläni se on henkilökohtainen se merkitys.

• M.B.
        M.B. kirjoitti:

Olen riidellyt tekstiviestein ja sähköpostitse, mutta en voi sanoa, että henkilö oli narsisti.

Omaa kyvyttömyyttä olla lähtemättä mukaan ja kun toinen haukkui paskaksi, vasta siitä saikin syyn näyttää kuinka paska osaa olla. Hulluksi, piti näyttää kuinka hullu osaa olla jne jne.. Ja aina lopputulema oli se, että minun vastaukseni hänelle osoitti hänen haukkumisensa aiheellisiksi, koska oli oikeassa :)

Minun näkökulma asiaan on se, että niistä ei ota erkkikään selvää, että missä vaiheessa ja kumpi sekoilee enemmän, koska selvää on, että se molempien osalta on ollut tunteiden ja epätoivon ja sattumisen aikakautta tilanteessa, jossa kumpikaan ei anna periksi vaihtaakseen menetelmää. Tai jos ottaakin, niin sehän on ollut vain selvä yritys, ylemmyydentuntoinen sellainen, osoittaa, että on parempi, hillitympi ja kaikenkaikkiaan järkevämpi kuin se toinen, asia mikä taas on ilmi tullessaan (paljastuvat jossakin sivukommentissa aina) suututtanut sen toisen, koska on kokenut olleensa manipulaation kohteena.

Tai enhän voi toisen puolesta sanoa mutta kun suoraan kysyttäessä ei saa vastausta niin oletan ihan vapaasti. Valtataistelua ja sisäistä kamppailua moniin eri suuntiin repivien tunteiden lomassa, jonka "oikeutetusti" purkaa siihen toiseen jolle asia kuuluukin. Molemminpuolista usein, olettaisin, valitettavasti vain se, jolla pokkaa riittää, tekee siitä asian joka todistaa kaiken.

Aikoinani lueskelin itsekin vanhat sotakirjeenvaihdot ja siitähän sen oman toipumisensa huomaakin myös. Kun siihen pystyy ilman että samat tunnetilat valtaavat mielen uudestaan :) Eli jos niiden säilyttämiselle jokin merkitys pitää hakea niin itselläni se on henkilökohtainen se merkitys.

Tosin en tiedä nykyisinkään, että miten selvkeästi tarkoitushauisiin viesteihin pitäisi vastata, esim. itsemurhausuhkauksiin tai vastaaviin. Niissä kun se vastaamattomuuskin lasketaan ihan samalla tavalaa merkiksi jostakin kuin tällä palstalla usein.

• M.B. kirjoitti:

Tosin en tiedä nykyisinkään, että miten selvkeästi tarkoitushauisiin viesteihin pitäisi vastata, esim. itsemurhausuhkauksiin tai vastaaviin. Niissä kun se vastaamattomuuskin lasketaan ihan samalla tavalaa merkiksi jostakin kuin tällä palstalla usein.

Noista itsariviesteistä...

Ymmärrän kyllä, jos ne jää ahdistamaan (tulee se kuuluisa;) mutta, mitä enemmän niihin reagoi, mitä suuremman arvon ne saa - sitä kimurantimmaksi tilanne menee. Itsellä ja sillä toisella.

Voihan se olla, että se on jonkun oikeastikin epätoivoinen viimeinen huuto. Mistäs sen tietää. Itse soittaisin, jos se vaivaa ja kuten tein alkuun sen ekan ukkoni kanssa, poliisille siitä. Eli en itse reagoinut muuten.

Eli jos on tosi kyseessä, saa apua. Ja jos ei ole, niin arvo sille ukaasille menetetään.

Mutta jos viestittely on tolla linjalla ja on yhden tai parin tuollaisen kerran jälkeen todennut ne huuhaaksi - numero vaihtoon. Muuten kierre jatkuu ja kaikki voi huonosti. Se uhkailija luulee saavansa sillä viimeistään sen äänensä kuuluviin ja uhkailun saaja ylläpitää kierrettä. Siksi se kannattaa ulkoistaa.

Tämä oli lempeä versio toimintamallista joka on mahdollinen.
        Kovempiakin keinoja on mutta ne ei kaikille tai kaikkii tilanteisiin sovi.

• lynett kirjoitti:

Noista itsariviesteistä...

Ymmärrän kyllä, jos ne jää ahdistamaan (tulee se kuuluisa;) mutta, mitä enemmän niihin reagoi, mitä suuremman arvon ne saa - sitä kimurantimmaksi tilanne menee. Itsellä ja sillä toisella.

Voihan se olla, että se on jonkun oikeastikin epätoivoinen viimeinen huuto. Mistäs sen tietää. Itse soittaisin, jos se vaivaa ja kuten tein alkuun sen ekan ukkoni kanssa, poliisille siitä. Eli en itse reagoinut muuten.

Eli jos on tosi kyseessä, saa apua. Ja jos ei ole, niin arvo sille ukaasille menetetään.

Mutta jos viestittely on tolla linjalla ja on yhden tai parin tuollaisen kerran jälkeen todennut ne huuhaaksi - numero vaihtoon. Muuten kierre jatkuu ja kaikki voi huonosti. Se uhkailija luulee saavansa sillä viimeistään sen äänensä kuuluviin ja uhkailun saaja ylläpitää kierrettä. Siksi se kannattaa ulkoistaa.

Tämä oli lempeä versio toimintamallista joka on mahdollinen.
        Kovempiakin keinoja on mutta ne ei kaikille tai kaikkii tilanteisiin sovi.

Tuli vielä yksi kokemus mieleen.

Kun toinen lähtee "sille linjalle", kannattaa reagoida mahdollisimman nopeasti tuomalla asia ulkopuolisten tietoon. Se monesti vähentää spedeilyä kun ne kytät on sitten oven takana tai bulanssi.

Itse ei kannata lähteä hoivaamaan.

Tässä kohtaa tulee vain se ongelma, kun ei voi tietää onko toinen tuhannenpeenmasentunut tms mistään narsistimista edes puhumatta. Se kun vastapuolen subjektiivisen arvion määrittelemää.

Kenenkään ei kuitenkaan tartte viettää päiviänsä eron jälkeen huolehtien jonkun niin (ehkä) pahasta tilanteesta että meinaa vetää nirrin veks. Silloin tarvitaan jotain muuta.

Numeroita löytyy netistä, luetteloista yms.

Ulkoistakaa tarvittaessa.

• lynett kirjoitti:

Tuli vielä yksi kokemus mieleen.

Kun toinen lähtee "sille linjalle", kannattaa reagoida mahdollisimman nopeasti tuomalla asia ulkopuolisten tietoon. Se monesti vähentää spedeilyä kun ne kytät on sitten oven takana tai bulanssi.

Itse ei kannata lähteä hoivaamaan.

Tässä kohtaa tulee vain se ongelma, kun ei voi tietää onko toinen tuhannenpeenmasentunut tms mistään narsistimista edes puhumatta. Se kun vastapuolen subjektiivisen arvion määrittelemää.

Kenenkään ei kuitenkaan tartte viettää päiviänsä eron jälkeen huolehtien jonkun niin (ehkä) pahasta tilanteesta että meinaa vetää nirrin veks. Silloin tarvitaan jotain muuta.

Numeroita löytyy netistä, luetteloista yms.

Ulkoistakaa tarvittaessa.

Parisuhdesotkuissa vissiin yhdelle jos toiselle on heitetty uhkaus:

"tapan itseni sinun takiasi'

Joka on tehokas keino syyllistää toinen, ja yritys langettaa vastuu toiselle (hallita toista uhkauksella).

Tässäkin tilanteessa tulee muistaa totuus; jokainen on vastuussa vain itselleen (ja Luojalleen)!

Eli jos joku päättää tappaa itsensä, vastuu hänen elämänsä päättymisestä on hänellä itsellään.

• öxdlfkasädöfalks

ap:
      pakko vähän valoittaa asiaa: kun kyseessä on lapset ja heidän asioihinsa liittyvä riita, on erittäin tärkeää saada esille narsitinen henkilö koska persoonaltaan niin häiriintyneen ei ole hyvä olla lasten kanssa tekemisissä suurissa määrin.

Ja jos sanoo jonkun olevan narsistinen, ei tarkoita että sanoo hänen olevan narsisti. Narsistinen on jonkinlaisuutta esittävä ilmaisu, aivan kuten avarakatseinen tai naisellinen.
      Periaatteessa siis ei ole loukkaavaa. Jos vetää herneet nenään niin sitten voikin sanoa että johan olet kumma tyyppi kun sinussa ei ole narsismia lainkaan koska jokaisessa terveessä ihmisessä sitä on jossakin määrin.

• lkjölkjölkjölkjölkj

ai niin ja tekstarit tulee ihan omiaan, niihin ei ole multa vastauksia ees. Ja joskus jos olen vastannut niin nekin olen tallentanut. Mutta kyse ei ole sanapelistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe