Purjeveneeseen tulisi tehdä sähköremontti. Mieluiten ottaisin kaikki johdot ja viritykset irti ja laittaisin kokonaan uusiksi. Osaatteko vinkata jotain ohjeita/oppaita miten lähteä tuollaista remonttia suunnittelemaan ja toteuttamaan? Varustuletaso on aika tavallinen (niukka ?): lämmitin, valot sisällä ja ulkona, loki ja kaiku, laturi maasähköä varten, radio ym.. Moottori on sisäkone.
Sähköremppaa tekemässä
16
378
Vastaukset
- Han Pritcher
Tässä: http://www.sahkoturva.info/ajankohtaista/2010/fi_FI/sahko_ja_vene_opas/
huomaa että homma on todennäköisesti huomattavasti suurempitöinen ja kalliimpi kuin ensin uskoisi. Vanhat johdot kannttaa uudelleenkäyttää. En usko että kupari happanee veneessä jos vain läpimitta johdossa riittää. Liittimiä voit sitten päivitellä, jos on tarvis.
(1) Mieti vielä ensin että varmasti haluat remontin tehdä.
(2) Piirrä sitten hyvä kuva ja mitoitat johdot ja sulakkeet. Siitä se sitten lähtee... - johtoja
Tämmönen löytyi : http://www.imps.fi/arkisto/Kotisatama/Venesahkt.pdf
- sähkäri67
Kiitos paljon! Noista hyvä lähteä liikkeelle. Sen tiedän, että haluan nykyiselle tilanteelle tehdä jotain. Ehkä vähän epäilen itsekin koko systeemin uusimisen tarvetta ja mielekkyyttä. Luultavasti käyn ensin sähköt läpi mahdollisimman hyvin ja mietin sitten vielä uudestaan tuota remonttia..
- 22
Ei se oikeastaan mikään elämää suurempi remontti ole. Onnistuu ns. lukion sähköopin pohjalta. Ainoa ongelmakohta on se maasähkö, siihen pitäisi olla ammattilainen tekemässä kytkennät.
- åpohtfv
Jos hommaan rupeaa, ei muutaman ylimääräisen piuhan vetäminen samantien tulevaisuuden varalle liene pahasta.
- minor700
åpohtfv kirjoitti:
Jos hommaan rupeaa, ei muutaman ylimääräisen piuhan vetäminen samantien tulevaisuuden varalle liene pahasta.
22 sanoo että "ei se oikeastaan mikään elämää suurempi remontti ole".
Siinä hän on oikeassa. Mikään ei ole mahdotonta jos on halua ja innokkuutta. Mutta. Jos alkaa tehdä jotain semmosta jota ei ole aikaisemmin tehnyt niin herää muutama kysymys. Kun vanhat piuhat on revitty pois ja uutta pitäisi saada tilalle niin ei ole niin hauskaa enää. Osaatko mitoittaa uudet johdot oikein. Minkälaiset liittimet ja kaapelinkengät käytät. Minkälaiset kiskot käytät keskuksissa. Saatko ne johdot sinne ja kytketty ja niputettu niin että joskus kehtaat myydä veneesi.Jos sulla on silmää ja taitoa ehkä onnistut. Minä ottaisin kyllä kuitenkin joku tuttava joka on sähkömies tai vastaava veneeseen antamaan vähän neuvoa. Olen vuosien varrella nähnyt valitettavan paljon variksenpesiä jotka ovat omistajan aikaansaamia, ja olen joskus ihmetellyt että kuinka ihmeessä toi toimii ilman että koko paatti on syttynyt tuleen. - 22
minor700 kirjoitti:
22 sanoo että "ei se oikeastaan mikään elämää suurempi remontti ole".
Siinä hän on oikeassa. Mikään ei ole mahdotonta jos on halua ja innokkuutta. Mutta. Jos alkaa tehdä jotain semmosta jota ei ole aikaisemmin tehnyt niin herää muutama kysymys. Kun vanhat piuhat on revitty pois ja uutta pitäisi saada tilalle niin ei ole niin hauskaa enää. Osaatko mitoittaa uudet johdot oikein. Minkälaiset liittimet ja kaapelinkengät käytät. Minkälaiset kiskot käytät keskuksissa. Saatko ne johdot sinne ja kytketty ja niputettu niin että joskus kehtaat myydä veneesi.Jos sulla on silmää ja taitoa ehkä onnistut. Minä ottaisin kyllä kuitenkin joku tuttava joka on sähkömies tai vastaava veneeseen antamaan vähän neuvoa. Olen vuosien varrella nähnyt valitettavan paljon variksenpesiä jotka ovat omistajan aikaansaamia, ja olen joskus ihmetellyt että kuinka ihmeessä toi toimii ilman että koko paatti on syttynyt tuleen.No, minä tein omaan veneeseeni uuden sähkökaapin, vedin pääjöhdot akuilta ja osan laitejohtoja. En ole sähkäri, mutta ammattisähkömies, joka kytki minulle samana keväänä maasähköt (niidenkin johdotukset vedin itse) sanoi, että hänen mielestään kaappi näytti ihan ammattityöltä. Samaa muuten sanoi kaveri, joka myöhemmin osti veneen. Eli ei se nyt niin kovin vaikeaa ole.
Unohtakaa ne "kiskot". Saatavana on sellaisia sulakerasioita, joissa on myös miinuspuoli valmiina ja liitännät voi tehdä abikoilla. Muistaakseni ainakin Blue Sea Systemsin nimellä löytyy; siinä mallissa, jonka itse laitoin, on lattasulakkeet.
Automaattisulakkeitakin on saatavana ja ne ovat sinänsä hyviä, mutta laatu saattaa vaihdella.
Kannattaa tehdä ensin jonkinlainen kaavio tai suunnitelma paperille, mitä laitteita, millä johdoilla jne. Ja merkitä johdot selkeästi, sähkökaavio myös kaapin seinään näkyviin. Suurin haaste vanhassa veneessä voi olla johtojen veto siististi, varsinkin jos ei ole putkituksia eikä saa enää laitettuakaan.
Muuten, törmäsin sellaiseen ilmiöön, että niitä lattasulakkeita on kahdenlaisia. Maritimin myymät, muistaakseni MTO-merkityt, eivät sovi tuohon mainitsemaani rasiaan vaan pitää olla autosulakkeet. Ero on pieni eikä sitä päältä huomaa, jos ei ole vertailukappaletta vieressä.
Ja nyt tietysti joku ryntää oikaisemaan, ettei saa puhua sulakkeista vaan pitää puhua varokkeista :)
- SpK
Mulla oli myös suunnitelmissa tehdä jokseenkin kaikki uusiksi nykyiseen veneeseen. Into oli kova ja miltei ehdinkin jo hankkia uudet keskukset ym. tarvikkeet. Kun alkuperäisiä 80 -luvun sähkötaulua ja muita komponentteja tutkailin ja vertailin tarjolla olevien osien hintoja ja laatua, totesin, että varsinkaan vanhaa sähkötaulua ei syytä heittää pois. Lopulta uusikisi meni vain "paksut" kaapelit (akkukaapelit ja laturille/startille menevät sekä sähkötaulun ja maadoituskiskon syötöt) ja pääkytkimet. Lisäksi järjestelmää täydennettiin kunnollisella maasähkölaturilla ja aurinkolauksella. Sähkötauluun tehtiin pieni laajennus kun sähkölaitteet ovat ihmeellisesti lisääntyneet sitten 80 luvun.
- 22
Joo, lisääntyneet on. Siinä veneessä, johon itse tein sähkörempan, oli alunperin muistaakseni 6-reikäinen sulakerasia (tai 8, en ole ihan varma enää). Laitoin 2 12 sulakkeen rasiaa vierekkäin ja lähtökohtana oli, että jokainen varsinainen sähkölaite on oman sulakkeensa takana ja sisävalaistus taisi olla kahteen jaettuna. Jäi sinne vielä pari vapaatakin sulakepaikkaa...
- minor700
Joo, se on ihmeellistä miten vanhan paatin ja tämän päivän paatin sähköt eroaa toisistaan. Tuli ostettua vanhan Bella 530-Puukengän jossa oli 4 sulaketta. Nyt siinä on 15 kpl ja yksi vapaa!?
- -lukiolainen-
Kannattaa laittaa kaksi sulaketta vierekkäin samaan kohteeseen. Jos toinen palaa niin toinen jää pelittämään eikä vaaratilannetta pääse syntymään. Näinhän on lentokoneittenkin moottoreissa tehty, kaksi moottoria.
- Päivän Läppä
Just juu, niin kannattaa. Se toinen sulakehan tunnetusti korjaa sen vian, joka poltti sen ensimmäisen. Vai paloikohan ne molemmat kuitenkin samalla rysäyksellä.
- Amppeeeri
Päivän Läppä kirjoitti:
Just juu, niin kannattaa. Se toinen sulakehan tunnetusti korjaa sen vian, joka poltti sen ensimmäisen. Vai paloikohan ne molemmat kuitenkin samalla rysäyksellä.
Vai palaako kumpikaan ja johdot sulaa?? (en tiedä, siis kertokaa!)
- vanhaa tekniikkaa
Amppeeeri kirjoitti:
Vai palaako kumpikaan ja johdot sulaa?? (en tiedä, siis kertokaa!)
Kunhan muistaa, että sulakkeen paras suoja on transistori.
- Ohmin lain osaaja
Näyttää päässeen sähköasiantuntijat kirjoittelemaan, opetelkaapa kuitenkin ensin ymmärtämään Ohmin laki.
- minor700
Joo, minä suosittelen että lukiolainen ottaa esiin koulun fysiikka-kirja ja tutustuu sähköopin sivuihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1681428
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä411019Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38725- 14650
- 37637
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28632Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver20622Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30577Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17573