Koska tulit uskoon? Miten tulit uskoon?

Iltaorvokki

Tiedän tämän olevan vaikea kysymys suurelle osalle luterilaisista. Tämän otsikon alla helluntailaisuus-palstalla tuli rumaa riitaa. Sitä en tullut tänne synnyttämään vaan pyytäisin vakavaa toinen toistaan kunnioittavaa keskustelua aiheesta tällä palstalla. Luterilaisessa kirkossahan on ikään kuin "kahdenlaisia uskovia", eli kahden erilaisen uskoontulon tai uskossa olemisen todistajia vaikka uskon perustus on täsmälleen sama. Ikävää sinänsä kun meidän pitäisi olla kaikkien yhtä ja yksimielisiä keskenämme Jeesuksen esirukouksen ja apostolien kehoituksen mukaan.
Heitän kuitenkin tänne tällaisen avauksen:
Ap. t. 19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".

142

2224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika erota lahkosta

      En ole tullut uskoon, enkä mennyt uskosta ... mielikuvitukseni ei riitä!

    • Näin se menee

      Eihän arkkipiispakaan ole tullut koskaan uskoon Aamulehden haastattelun mukaan. Hänellä on pääntietoa, mutta sydämen usko Jeesukseen puuttuu.
      Sellaisia taitavat toisetkin korkeakirkolliset hiippahatut.
      Luterilaisessa kirkossa kun opetetaan että usko syntyy kasteessa joka pötyä.
      Ateistina kuolee jos ei ole ottanut Jeesusta vastaan henkilökohtaiseksi Vapahtajakseen olkoonpa ihminen pappi tai pippi ja vaikka olisi kastettukin. Usko Jeesukseen pelastaa, eikä mitkään oppirakennelmat.

      • Jumalan myrsky

        Vain sydämen usko pelastaa. Joka ei synny uudestaan Jeesuksessa Kristuksessa, ei pääse Hänen valtakuntaansa, joka, toisin kuin kirkon instituutio ja valtiovalta johon se on kytketty, ei ole tästä maailmasta. Tämä on kuoleva maailma, joka menee tuhoonsa, ja sen mukana joutuu perikatoon myös uskonsa menettänyt kirkko leipäpappeineen ja piispasyöttiläineen. Elämä ja totuus on Herra Jeesus! Ei auta mikään kirkonmeno, ei mikään rituaali, ei mikään virka-asema, jos Vapahtajamme armolahjaa ei ole otettu sydämessä vastaan lapsen uskolla, viattomalla puhdistavalla uskolla.


      • kasvattaja
        Jumalan myrsky kirjoitti:

        Vain sydämen usko pelastaa. Joka ei synny uudestaan Jeesuksessa Kristuksessa, ei pääse Hänen valtakuntaansa, joka, toisin kuin kirkon instituutio ja valtiovalta johon se on kytketty, ei ole tästä maailmasta. Tämä on kuoleva maailma, joka menee tuhoonsa, ja sen mukana joutuu perikatoon myös uskonsa menettänyt kirkko leipäpappeineen ja piispasyöttiläineen. Elämä ja totuus on Herra Jeesus! Ei auta mikään kirkonmeno, ei mikään rituaali, ei mikään virka-asema, jos Vapahtajamme armolahjaa ei ole otettu sydämessä vastaan lapsen uskolla, viattomalla puhdistavalla uskolla.

        Ihan puhtaalla sydämellä mietittäväksi, mikä on todella lapsen usko, mitä sillä tarkoitatkaan. Minun "lapsen uskoni" on paljon yksinkertaisempi, enemmän oikean lapsen uskoa muistuttava. Aikuisella kun on joskus niin kovin vaikea mennä lapsen maailmaan ja sitten lapsen maailmasta rakennetaan aikuisen kuva lapsen maailmasta.


      • Anonyymi

        Helluntaissa on jääty ulos.


      • Anonyymi
        Jumalan myrsky kirjoitti:

        Vain sydämen usko pelastaa. Joka ei synny uudestaan Jeesuksessa Kristuksessa, ei pääse Hänen valtakuntaansa, joka, toisin kuin kirkon instituutio ja valtiovalta johon se on kytketty, ei ole tästä maailmasta. Tämä on kuoleva maailma, joka menee tuhoonsa, ja sen mukana joutuu perikatoon myös uskonsa menettänyt kirkko leipäpappeineen ja piispasyöttiläineen. Elämä ja totuus on Herra Jeesus! Ei auta mikään kirkonmeno, ei mikään rituaali, ei mikään virka-asema, jos Vapahtajamme armolahjaa ei ole otettu sydämessä vastaan lapsen uskolla, viattomalla puhdistavalla uskolla.

        Kuules hellarivaparit mene paasaamaan sinne omiin tiloihisi ja niille jotka ei ole kuullut Jeesuksesta kuten synagoga moskeija budha ja tuska festivaaleille voi mennä sekä hinduilla kertomaan mutta jätä kristityt rauhaan. Amen.


      • Anonyymi
        kasvattaja kirjoitti:

        Ihan puhtaalla sydämellä mietittäväksi, mikä on todella lapsen usko, mitä sillä tarkoitatkaan. Minun "lapsen uskoni" on paljon yksinkertaisempi, enemmän oikean lapsen uskoa muistuttava. Aikuisella kun on joskus niin kovin vaikea mennä lapsen maailmaan ja sitten lapsen maailmasta rakennetaan aikuisen kuva lapsen maailmasta.

        Hellari lesta pukee päälleen kirpputorin tai varastetun vaatteen ja lasten vaatteen sitten monot jalassa kuvittelee olevansa vauva tutti suussa ja nauraa hullun naurua varastettu leipä ja kassi kädessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules hellarivaparit mene paasaamaan sinne omiin tiloihisi ja niille jotka ei ole kuullut Jeesuksesta kuten synagoga moskeija budha ja tuska festivaaleille voi mennä sekä hinduilla kertomaan mutta jätä kristityt rauhaan. Amen.

        Evankeliumi kuuluu kaikille. 🎚️🩸


    • Iltaorvokki

      Eipä synny keskustelua uskoon tulosta luterilaisella palstalla.

      • Iltaorvokki
        Eipä näytä syntyvän,piilossa ei voi uskova olla se näkyy kuin korkealla kukkulalla oleva kaupunki.
        Häpeävätköhen omaa uskoaan,herää kysymys.Minun uskon elämä on ollut välistä vaikeaakin,sani tehdä ratkaisun vuonna 71 muistaaksen kevät talvella kun oli hiitoloma kuopion korkeudella.
        Retkellä saariselälllä nuorten kanssa siihen aikaan.


      • Anonyymi
        kuulija1 kirjoitti:

        Iltaorvokki
        Eipä näytä syntyvän,piilossa ei voi uskova olla se näkyy kuin korkealla kukkulalla oleva kaupunki.
        Häpeävätköhen omaa uskoaan,herää kysymys.Minun uskon elämä on ollut välistä vaikeaakin,sani tehdä ratkaisun vuonna 71 muistaaksen kevät talvella kun oli hiitoloma kuopion korkeudella.
        Retkellä saariselälllä nuorten kanssa siihen aikaan.

        Vaparihellari tienaa taas kateuden vallassa ja ortodoksit. Synagogalla ei Jeesusta tunnusteta jehovia jahveja sebaotteja kyllä jopa Mooses siellä kohdasta älä varasta on vaikein luku kohta se ei millään siirry siitä kuolleesta kirjaimesta sydämeen asti saati järkeen.


    • xbc

      Luterilaiset eivät tule uskoon. Ei heidän tarvitse tulla uskoon.

    • Usko, mitä se on

      Kovin on vähän lutkupuolella uskoontulleita... kovin on vähän... onkohan iitä ollenkaan... täytyisi etsiä historiasta!

      • Anonyymi

        Jahvella taas huumeruisku kädessä.


    • Hyviä kaikki
    • Kannatti katsoa

      Oli montakin hyvää todistusta.
      Jimmy Huhtalakin, entinen gangsteri siellä kertoo uskostaa ja muuttuneesta elämästään.

      • ei lutkuja ei

        Taitaa olla kaikki hellareita tai vapislaisia noi uskoontulleet, niin kuin tuo Jimmy Huhtalakin!


      • Asiaa seurannut
        ei lutkuja ei kirjoitti:

        Taitaa olla kaikki hellareita tai vapislaisia noi uskoontulleet, niin kuin tuo Jimmy Huhtalakin!

        Eikös tämä Huhtala mennyt videoimaan Jehovan salille heidän kokoustaan ja väittelemään, nuori juuri uskoontullut voi olla innokas,muttei varmaan kukaan jehovan todistaja muuttanut hellareihin sen tempauksen johdosta.Huhtala esiintyy kovana entisenä rikollisena, kovat rikolliset on eri luokkaa kun hän. Miksi muuten kannattaa mainostaa menneisyyttään niin voimakkaasti.Hänestähän on tullut pastori ilman koulutusta pienessä ajassa, muut joutuu käymään 6-vuotta teologista.


      • Anonyymi

        Mikähän Huhtalan entinen uskonto mahtoi ollakaan oliko ehkä kastamaton hellari.


    • kirkon sivusta

      Otin selvää. Käsitän, että vain Vain Jimmy Huhtala on liittynyt helluntaiseurakuntaan.

      • Anonyymi

        Liittynyt hellareihin no mistä ihmeen uskonnosta hän olikaan sitten ennen ?


    • itkenyt
    • Säynävä

      Olen luterilainen ja tulin uskoon rippikoululeirillä, joka päätteeksi tunnustin uskoni konfirmaatiossa seurakunnan edessä. Lienee aika tavallista.

      • Anonyymi

        Ai me on oltu Jeesus uskossa ihan pienestä lapsesta asti naapurin pennut kiroili meillä ei sellaisia sanoja oltu edes kuultu koskaan. Ja iltarukous oli aina ja sunnuntaikirkko sekä joulukirkko.Rippikoulussa on uskon vahvistus kertaus ja opetus kun astutaan kohti aikuisuutta.Kasvetaan aikuiseksi.Otetaan vastuuta.Opitaan ammatti aletaan opettaa muita ja elättää itsensä.Uskossa kasvaa aikuiseksi ottaa vastuuta itsestä ja muista.Alkaa itsenäisesti hoitaa elämäänsä asioita ja Jumalan palveluksissa käydä.Vie sitten aikanaan omat lapsensa näin se menee muissakin uskonnoissa ja kristitty elää armosta jatkuvassa parannuksessa kun huomaa voivansa huonosti nousee jälleen jatkaa matkaa.


    • ahaaaaaaaaaa

      Oliko tuo kysymys tarkoitettu sille yhdelle presitentti ehdokkaalle?Onko se Usko sen nykyinen vai ex. miesvaimo?

      • Anonyymi

        Ihan sama mikä seksi tai muu jos uskoo Jeesukseen pysyy siinä ei nyt erotella ihmisiä kun ei jeesuskaan.


    • krunts

      Aika kummallinen helluntailainen aloitus ja sitten ihmetellään, kun luterilaiset eivät sille taputa.

    • tagetes99

      KUINKA MONI EX-GANGSTA PYSYY SIINÄ USKOSSAAN???? Satunpahan vaan tietämään että eräs tv seiskassakin haastateltu ei eroa MILLÄÄN tavalla pakanasta, mutta kärkäs on tuomitsemaan luterilaisia. minullekin raivosi ja uhkaili kun puhuin kasteasioista, joihin olen perehtynyt syvällisesti Raamatun valossa. lisäksi kielenkäyttö on muutenkin täysin maallista ja useimmiten seksuaalisesti värittynyttä....
      noita lässytyspuheenvuoroja ja naurettavia todistuksia katsellessa en voi kuin ihmetellä ihmisten herkkäuskoista typeryyttä; ettäkö tuollanen jeesustelu vie taivaaseen, mukamas....onneksi luterilaisen tunnustuksen ja Raamatun valossa usko ja oma hurskastelu näyttäytyvät terveessä valossa, niin ei tartte täällä pöyhistellä niinkuin muutamat ex-missit ja muut julkkisuskovat jotka ovat niiiiiiiin pyhimyksiä että paavikin jo hämmästyisi jotta mistäs tollasia yli-ihmisiä löytyy....

      usko EI OLE IHMISEN TEKO EIKÄ VALINTA. Jeesus kutsui opetuslapsikseen, eikä niin että opetuslapset kutsuivat Jeesuksen. Näin on tänä päivänäkin; Jumala valitsee ihmisen, eikä ihminen Jumalaa. Usko on niin pelkkää lahjaa ettei siihen ole omaa osuutta, ei arpaa. Onneksi olen jo lapsena kastettu, niin ei tartte mennä tunteiden vietävänä mahdollisesti tekohurskaan kasteelle vain tunnepitoisista syistä. ja kyllä vaan olen uskova, hurskastelut jätän hellareille.

      • jhvsgjhsg

        Juuri nuo ganstat ja muut jotka ovat koko elämänsä eläneet pimeää elämää ennen uskoontuloaan, niin he liittyvät oikopäätä hellareihin ja heidän tapaansahan kuuluu tuomita muut, ei-niin karismaattiset uskovat. Ihmettelen onko heissä tosiaan Pyhän Hengen voima, haluavatko he tosiaan parasta läheisilleen? Minusta vain he vaikuttavat niin suvaitsemattomilta etteivät itse tajuakkaan. Mitähän Jeesus ajattelisi?


    • Uskoontulemukseni

      Harvemmin tällä luterilaisuuspalstalla nykyään ehdin pistäytyä ja nyt huomasin tuon mielenkiintoisen kysymyksen, joten vastaanpa jotakin. Hieman myöhään ehkä:

      **Uskoontuloreseptejä on Herramme takataskussa
      kuutisen miljardia erilaista odottamassa, jos
      tarjous kelpaisi ja hän saisi tarjoilla.

      Minä tulin likipitäen jopa nimikristillismipiirin
      ulkopuolelta ja olin jäänyt kodin kristillistaviä
      vaikutuksia vaille sukupolvien
      sosialidemokratismin ilmapiirissa kasvaneena.

      Ainoat vaikutteet kristinuskon suuntaan olivat
      koulun uskontotunnit ja epämääräisiä mielikuvia
      asiasta on (vaikken muista tarkkaan) että
      kansakoulun ekaluokalla Jumalasta kuultuani ja
      siitä innolla kotona kerrottuani, minut on aika
      halveeraavasti tyrmätty.

      Tuollaisen tilanteen pohjalta lienee
      ymmärrettävää, että siirtymävaiheen kriittisin
      kohta on vaikutuksiltaan raju. Sitä tosin oli
      edeltänyt ehkä puolisen vuotta jatkunut
      jonkinasteinen kiinnostus asioista ja uskovien
      nuorten Raamattu- ja rukousryhmässä käynti noin
      kerran viikossa.

      Voisin ymmärtää hyvin tilanteen, jossa
      tasapainoisessa kristillisessä kodissa kasvanut
      lapsi ikäänkuin "kasvaa" kristillisyyteen sisään
      lapsen uskosta aikuisen uskoon ilman mitään
      havaittavaa murrosta. Eräs tuttavani on sellainen.

      Uskoontuloni tapahtui lukion viimeisellä luokalla.
      Näin vuosikymmenien jälkeen kysymyksessä on
      henkilökohtainen muistihavainto, mikä
      olosuhteista johtuen ei tietenkään ole
      tieteellisesti verifioitavissa ja kokeellisesti
      toistettavissa olevaa fakta-aineistoa, vaan
      puhtaasti subjektiivista kokemusta oman mielen
      uumenissa.

      Tilannetta ei edeltänyt aivokemikaalien
      vakioituneeseen toimintaan häiritsevästi
      vaikuttavien kemikaalien nautitsemista eikä
      mielenrauhanhäirintään pyrkivien
      joukkopsykodynaamisten ihmisryhmien
      parissaoleilua, vaan summittaisesti muistellen
      suhteellisen tavanomaisen mutta kokonaisuudessaan
      positiivisen päivä nuoruuden energisinä aikoina.

      Suhteellisen myöhään kotiuduttuani, vanhempieni
      jo nukkuessa, avasin postissa päivällä saapuneen
      kirjapaketin ja lueskellessani uutuuskirjaa
      sarjasta "Ikuisia kertomuksia" (Raamattua
      suhteellisen vapaasti kertoellen), sattumoisin
      kävi niin, kuin onnellisuusrekka olisi jyrännyt ylitseni.
      Itkin ilosta, että Jumala oli Jeesuksen ristinkuoleman
      yhteydessä tehnyt jotain käsittämättömän mahtavan
      hyvää juuri minun vuokseni, ja minä saan sen
      hyvyyden itselleni ihan vaan lahjana.

      En meinannut seuraavana päivänä uskaltaa mennä
      kouluun, kun kasvoillani loisti sellainen
      auutuudenilme ja onnellisuus, mitä ei saanut
      kylmällä vedelläkään himmenemään.

      Silloin niskaani kipattu pelastuksen ilo ja onni
      ja autuus ei ole "sieluni sopukoista" minnekään
      kaikonnut vaan vahvistunut vaan näinä seuranneina
      vuosina. Tarjoilisin mielihyvin sitä
      samaa "ilolientä" kaikille tapaamilleni
      kanssakulkijoille täällä maan päällä, mutta kun
      se tarjoilumuki on sen ylhäisemmän Herran kädessä
      ja hän juottaa siitä ketä tahtoo. Kyllähän minä
      Hänelle vihjailen hyvien tyyppien kohdalla, että
      eikö heillekin voisi antaa sitä samaa.

      • Uskonsyvenemistä

        Jatkoa uskoontulolle.

        Koskapa aloittaja kysyi Pyhän Hengen saamisesta, niin teologisen ymmärrykseni mukaan Pyhä Henki on uinuvana ja piilevänä asunut minussa lapsena saamastani kasteesta lähtien. Isäni toi moottoripyöränsä tarakalla paikallisen papin, joka oli Osmo Alaja, kotiin kastamaan minut.

        Kristillinen kasvatuksen saaminen jäi vähiin. Muutama uskova täti ilmeisesti rukoili ja joskus puhuikin jotain. Mökkinaapuri Jalmari Andsten kävi pitämässä hartaushetkiä naapureille lapsuudessani. Koulun jo mainitsinkin. Rippikoulu meni vaikuttamatta ohi. Lukiossa koulussa oli uskovien nuorten ryhmä, johon menin mukaan.

        Pyhä Henki siis yritti houkutella minua mukaan, mutta mahdollisuuksia ei paljoa ollut. Tuossa uskoontulemisessani Pyhä Henki sai enemmän tilaa tai ehkäpä kysymyksessä oli jo jonkinlainen Hengellätäyttyminen, joka sai jatkoa joitakin vuosia myöhemmin.

        Elämänpiiri muuttui. Entinen juopottelujengi jäi taakse ja tilalle tuli hengellisiä piirejä. Niistä sain virikkeitä tavoitella armolahjoja.:
        **Silloisessa elämäntilanteessani hengellinen kasvuni ja uskonnollistiedollinen kouluttautumiseni olivat hyvässä vauhdissa ja olin pitkään pyytänyt Herralta lahjoja kuvitteellista tehtävääni varten ja silloin kerran perheeni pyykkiä pestessä yksinäni oppilaitoksen pesutuvalla kaukana kaikista muista ihmisistä koneiden jyminässä, Herra alkoi opettaa minua, että hänen puoleltaan kaikki on valmiina, lahja on tarjolla, riittää vain kun uskossa otan sen vastaan ja käytän.

        Täysin ilman mitään tunteita aloin vain vaimeaan ääneen lausua outoja sanoja. Huomasin heti, ettei ääntäkään tarvittu, vaan voin puhua äänettömästi mielen tasolla (ehkä se olikin ainoa kerta, kun olen käyttänyt sitä edes vähäisenkään ääneen).

        Mutta kriittinen tajuntani arvioi koko ajan tilannetta: miltä sanat foneettisesti kuulostavat, tiettyjen sanojen toistuvuutta, esiintyykö johonkin tuntemaani kieleen verrattavia sanoja, onko havaittavaa kieliopillista syntaksia ja kaikkea mahdollista, hyvin epäilevästi, onko koko juttu psykodynaamisista mielen toiminnoista itse inhimillisen omalakisesti synnytetty ilmiö vai onko mahdollisia ylimaallisia yliulottuvuuskomponentteja mukana.

        Ei lahjasta tuolla itsekritiikilla tullut silloin mitään käyttökelpoista työvälinettä minulle. Olen vuosien kuluessa silloin tällöin yrittänyt käyttää sitä rukouksessa, mutta aina sama kriittinen suhtautuminen vaani sitä, onko se vain oman sielullisen minuuteni itsekehräämää tyhjää höttöä. Ainoat tunnetason havainnot ovat lievästi pettymyksenoloisia; se ei tunnu miltään, siitä ei tule erityistä iloa, tietoisuus jää täysin tietämättömäksi siitä mihin se kohdistuu; minusta ei taida olla edes sen käyttäjäksi.**

        Kertomus jatkuu... Ei se tuohon jäänyt.


      • Kasvumatkaa
        Uskonsyvenemistä kirjoitti:

        Jatkoa uskoontulolle.

        Koskapa aloittaja kysyi Pyhän Hengen saamisesta, niin teologisen ymmärrykseni mukaan Pyhä Henki on uinuvana ja piilevänä asunut minussa lapsena saamastani kasteesta lähtien. Isäni toi moottoripyöränsä tarakalla paikallisen papin, joka oli Osmo Alaja, kotiin kastamaan minut.

        Kristillinen kasvatuksen saaminen jäi vähiin. Muutama uskova täti ilmeisesti rukoili ja joskus puhuikin jotain. Mökkinaapuri Jalmari Andsten kävi pitämässä hartaushetkiä naapureille lapsuudessani. Koulun jo mainitsinkin. Rippikoulu meni vaikuttamatta ohi. Lukiossa koulussa oli uskovien nuorten ryhmä, johon menin mukaan.

        Pyhä Henki siis yritti houkutella minua mukaan, mutta mahdollisuuksia ei paljoa ollut. Tuossa uskoontulemisessani Pyhä Henki sai enemmän tilaa tai ehkäpä kysymyksessä oli jo jonkinlainen Hengellätäyttyminen, joka sai jatkoa joitakin vuosia myöhemmin.

        Elämänpiiri muuttui. Entinen juopottelujengi jäi taakse ja tilalle tuli hengellisiä piirejä. Niistä sain virikkeitä tavoitella armolahjoja.:
        **Silloisessa elämäntilanteessani hengellinen kasvuni ja uskonnollistiedollinen kouluttautumiseni olivat hyvässä vauhdissa ja olin pitkään pyytänyt Herralta lahjoja kuvitteellista tehtävääni varten ja silloin kerran perheeni pyykkiä pestessä yksinäni oppilaitoksen pesutuvalla kaukana kaikista muista ihmisistä koneiden jyminässä, Herra alkoi opettaa minua, että hänen puoleltaan kaikki on valmiina, lahja on tarjolla, riittää vain kun uskossa otan sen vastaan ja käytän.

        Täysin ilman mitään tunteita aloin vain vaimeaan ääneen lausua outoja sanoja. Huomasin heti, ettei ääntäkään tarvittu, vaan voin puhua äänettömästi mielen tasolla (ehkä se olikin ainoa kerta, kun olen käyttänyt sitä edes vähäisenkään ääneen).

        Mutta kriittinen tajuntani arvioi koko ajan tilannetta: miltä sanat foneettisesti kuulostavat, tiettyjen sanojen toistuvuutta, esiintyykö johonkin tuntemaani kieleen verrattavia sanoja, onko havaittavaa kieliopillista syntaksia ja kaikkea mahdollista, hyvin epäilevästi, onko koko juttu psykodynaamisista mielen toiminnoista itse inhimillisen omalakisesti synnytetty ilmiö vai onko mahdollisia ylimaallisia yliulottuvuuskomponentteja mukana.

        Ei lahjasta tuolla itsekritiikilla tullut silloin mitään käyttökelpoista työvälinettä minulle. Olen vuosien kuluessa silloin tällöin yrittänyt käyttää sitä rukouksessa, mutta aina sama kriittinen suhtautuminen vaani sitä, onko se vain oman sielullisen minuuteni itsekehräämää tyhjää höttöä. Ainoat tunnetason havainnot ovat lievästi pettymyksenoloisia; se ei tunnu miltään, siitä ei tule erityistä iloa, tietoisuus jää täysin tietämättömäksi siitä mihin se kohdistuu; minusta ei taida olla edes sen käyttäjäksi.**

        Kertomus jatkuu... Ei se tuohon jäänyt.

        Kuinka kielilläpuhumisen armolahjasta tuli käyttökelpoinen työväline kristitynvaellukseeeni. Sitä edelsi Herran osoittama armontarvitsevuuteni ja enneunien kautta tapahtunut elämäntapojen puhdistus turhasta painolastista.

        Elämäntilanteeni oli muuttunut niin, että rukoukselle tuli jokapäiväisesti akuuttia tarvetta ja rukouksiin tuli nopeita pieniä vastauksia kaikenaikaa. Eräänä
        sunnuntai-iltana kiitin-ylistin-palvoin Herraa äänettömästi mieleni syvyyksissä valtavan riemullisena Hänen ihmeellisistä johdatuksistaan ja rukousvastauksistaan. Juuri nukahtamista edeltävässä tilassa, jossa tietoisuuden tarkkailevan minuuden kontrolli väistyy syrjään, Herra pääsi aloittamaan uuden asian opettamisen.

        Hieman ylemmän tietoisuuden tasolla minulle näytettiin kuin pehmeästi kuvia vaihtavana diaesityksenä tuttuja ihmisiä: työtovereitä, sukulaisia, eri aikojen - eri yhteyksien tuttuja koko elämänhistoriani ajalta mielivaltaisen tuntuisessa järjestyksessä hypellen ajasta, yhteydestä ja ihmisestä toiseen. Kunkin kohdalla oli joitakin muitakin tietoja esillä kuin vain kuva. Henkilötiedot vaihtuivat suhteellisen nopeasti joidenkin sekuntien - kymmenien välein ja niitä saattoi yhteensä olla satoja.

        Samalla jollakin syvemmällä tietoisuuden tasolla rukoilin noiden kaikkien ihmisten puolesta minulle tuntemattomalla kielellä. Samana pysyvän tyyppinen rukouksen soljuvuus jatkui objektien vaihtumisistä riippumatta.

        Silloisessa tietoisuudentilassani ei tuntunut millään tavoin tarpeelliselta alkaa analysoimaan kieltä, vaan antaa sen vain pulputa. Jossakin vaiheessa kuvat loppuivat ja kieli muuttui rakenteeltaan toisenlaiseksi ja sisäinen esitystapa laulun- tai musiikinomaiseksi.

        Sama rukous jatkui siirtyen selkounen kaltaiseen tilaan, jossa tiesin jollakin tietoisuuden tasolla olevani unessa ja näkeväni unta, mutta niin että saatoin tietoisesti jonkin verran ohjailla unen toimintaa ja jatkoin sitä samaa kielillärukoilemista siellä unitietoisuudessakin.

        Sen tapahtuman jälkeen suhteeni kielilläpuhumisen armolahjaan on muuttunut aivan toiseksi kuin kaukaisuuksien historiikissa. Nyt kysymyksessä on käyttökelpoinen työväline.

        Kielet ovat jossakin syvemmällä tietoisuustasolla tarkkailemattomissa, analysoimattomissa. Ylemmillä tietoisuustasoilla rukoilen ihmisten puolesta tietoisin ajatuksin ja mieleni äänettömin sanoin ja syvemmällä Henki rukoilee samojen ihmisten puolesta minulle tuntemattomin sanoin ja sisällöin.

        Kertomus jatkuu siitä, mihin saamani lahja oli laaja-alaisemmin tarkoitettu.


      • Jatkoin tätä matkaa
        Kasvumatkaa kirjoitti:

        Kuinka kielilläpuhumisen armolahjasta tuli käyttökelpoinen työväline kristitynvaellukseeeni. Sitä edelsi Herran osoittama armontarvitsevuuteni ja enneunien kautta tapahtunut elämäntapojen puhdistus turhasta painolastista.

        Elämäntilanteeni oli muuttunut niin, että rukoukselle tuli jokapäiväisesti akuuttia tarvetta ja rukouksiin tuli nopeita pieniä vastauksia kaikenaikaa. Eräänä
        sunnuntai-iltana kiitin-ylistin-palvoin Herraa äänettömästi mieleni syvyyksissä valtavan riemullisena Hänen ihmeellisistä johdatuksistaan ja rukousvastauksistaan. Juuri nukahtamista edeltävässä tilassa, jossa tietoisuuden tarkkailevan minuuden kontrolli väistyy syrjään, Herra pääsi aloittamaan uuden asian opettamisen.

        Hieman ylemmän tietoisuuden tasolla minulle näytettiin kuin pehmeästi kuvia vaihtavana diaesityksenä tuttuja ihmisiä: työtovereitä, sukulaisia, eri aikojen - eri yhteyksien tuttuja koko elämänhistoriani ajalta mielivaltaisen tuntuisessa järjestyksessä hypellen ajasta, yhteydestä ja ihmisestä toiseen. Kunkin kohdalla oli joitakin muitakin tietoja esillä kuin vain kuva. Henkilötiedot vaihtuivat suhteellisen nopeasti joidenkin sekuntien - kymmenien välein ja niitä saattoi yhteensä olla satoja.

        Samalla jollakin syvemmällä tietoisuuden tasolla rukoilin noiden kaikkien ihmisten puolesta minulle tuntemattomalla kielellä. Samana pysyvän tyyppinen rukouksen soljuvuus jatkui objektien vaihtumisistä riippumatta.

        Silloisessa tietoisuudentilassani ei tuntunut millään tavoin tarpeelliselta alkaa analysoimaan kieltä, vaan antaa sen vain pulputa. Jossakin vaiheessa kuvat loppuivat ja kieli muuttui rakenteeltaan toisenlaiseksi ja sisäinen esitystapa laulun- tai musiikinomaiseksi.

        Sama rukous jatkui siirtyen selkounen kaltaiseen tilaan, jossa tiesin jollakin tietoisuuden tasolla olevani unessa ja näkeväni unta, mutta niin että saatoin tietoisesti jonkin verran ohjailla unen toimintaa ja jatkoin sitä samaa kielillärukoilemista siellä unitietoisuudessakin.

        Sen tapahtuman jälkeen suhteeni kielilläpuhumisen armolahjaan on muuttunut aivan toiseksi kuin kaukaisuuksien historiikissa. Nyt kysymyksessä on käyttökelpoinen työväline.

        Kielet ovat jossakin syvemmällä tietoisuustasolla tarkkailemattomissa, analysoimattomissa. Ylemmillä tietoisuustasoilla rukoilen ihmisten puolesta tietoisin ajatuksin ja mieleni äänettömin sanoin ja syvemmällä Henki rukoilee samojen ihmisten puolesta minulle tuntemattomin sanoin ja sisällöin.

        Kertomus jatkuu siitä, mihin saamani lahja oli laaja-alaisemmin tarkoitettu.

        toisella palstalla, jossa kirjoitukseni pääsee lukemaan tästä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/3912991#comment-56240340


    • tavallinen kristitty

      Kristitty tulee uskoon, kun hänet kastetaan. Olin itse silloin noin 5-viikon ikäinen. Eli olen ehtinyt olla uskossa kohta 40 vuotta. ja olen varsin tyytyväinen elämääni, Jumalan armotalous on toiminut, vaikka kolhujakin on tullut.

      En kuitenkaan pidä suomenkielen sanasta "uskovainen" sillä se on itsensä ylistämistä seurakunnassa, muiden karsinoimista ulkopuolelle ja lisäksi ei-uskovien käyttämä haukkumasana, jolla viitataan lahkolaisiin. Olen siis ensisijaisesti kristitty.

      • tavallinen kristitty
        Niin tavallinen kristitty,mon on sellaien,piilossa ei kuitenkaan voi olla,kyllä se näkyy tavalla tai toisella.
        Onko lampusi vakan alla,ei kuulu vakan alle vaan lampunjalkaa että se loistaisi kaikissa huoneessa oleville.


      • Anonyymi

        Et ole tullut uskoon kasteessa, se on valheoppia


    • iltaorvokki
      Pyhän hengen saminen ei minukohdallani ollut sellaien että voisin sanoa nyt se tapahtui vain hiljainen kasvamien sanan ymmärtäminen.
      Ny on kyllä vakuutunut koska on huoli,kanssa ihmistä miten heidän käy jos eivät käänny synneistään.
      Siis mitä on kokenut on tarvis jakaa myös toisille,näin hän se menee.

    • yksi uskovainen

      Tulin uskoon, kun minulle opetettiin oikea usko, johon kuului Pyhän Hengen saaminen. Olen ollut riemuissani siitä, että sain tämän uskon. Valitettavasti olen joutunut luopumaan luterilaisuudesta, kun löysin totisen Jumalan kirkon.

    • Uskova mies

      Tulin uskoon nelisen vuotta sitten. Olen aina jollain lailla uskonut että Jumala on olemassa, mutta olin aina työntänyt Hänet taka-alalle. Vuonna 2008 Jumala alkoi kutsua minua ehkä viimeisen kerran, ja nämä asiat rupesi kiinnostamaan aina vaan enemmän. Synnissä ryvin kuin viimeistä päivää vielä silloin kesän alussa, ja kiroilin aivan käsittämättömän paljon. Tuli avioero ja sekin oli asia joka vaikutti asiaan. Kun syksy koitti, huomasin että en kiroile yhtään, enkä tähän päivään mennessä ole ainutta kirosanaa lausunut. Kaikista synneistä en vielä silloin syksyllä ollut päässyt irti jotka minua sitoi, mutta tein niinä aikoina jonkinlaisen tietoisen valinnan että nyt tai ei koskaan. Halusin luopua synneistä ja tulla uskoon oikeasti. Sain uskomatonta voimaa luopua synneistä, joiden orjana olin ollut vuosikymmeniä. Varma en ole siitä tarkasta ajankohdasta milloin uudestisynnyin, mutta pääasia että sain tulla Jumalan lapseksi. Nyt ei ole halua tehdä mitään syntiä, mutta en minä, eikä kukaan muukaan maanpäällä asuva ole täydellinen. Paljon on parannusta tehtävä kohdallani vielä. Kunnia Jumalalle ja Jeesukselle että pääsin pois siitä suosta missä elin.

      • Uskova mies

        Jäi sanomatta että en kuulu mihinkään maalliseen seurakuntaan, ja ev-lut- kirkosta erosin tässä taannoin, mm. siitä syystä että se on alkanut luopua Jumalan sanasta.


      • huomiohuomio
        Uskova mies kirjoitti:

        Jäi sanomatta että en kuulu mihinkään maalliseen seurakuntaan, ja ev-lut- kirkosta erosin tässä taannoin, mm. siitä syystä että se on alkanut luopua Jumalan sanasta.

        Seurakuntaan olisi hyvä kuulua, sillä uskovien yhteisö on kristinuskossa hyvin tärkeä.


      • Lutherin oppia
        Uskova mies kirjoitti:

        Jäi sanomatta että en kuulu mihinkään maalliseen seurakuntaan, ja ev-lut- kirkosta erosin tässä taannoin, mm. siitä syystä että se on alkanut luopua Jumalan sanasta.

        Jos tykkää sinänsä luterilaisuudesta, niin onhan sitten esim. Kansanlähetys. Luther-säätiö yms. paikat.


      • >>Varma en ole siitä tarkasta ajankohdasta milloin uudestisynnyin, mutta pääasia että sain tulla Jumalan lapseksi.>>

        Näinhän se on. Pääasia on se, että on saanut tulla Jumalan lapseksi.


    • Iltaorvokki

      Kiitos kaikille vastaajille! Varsinkin niille jotka kertovat omasta uskoontulostaan ja uskostaan. Oli ilo lukea kirjoituksianne.
      Olen uskonelämässä oppinut että kaikkien uskossa olevien kristittyjen on tarpeen saada Pyhä Henki sisimpäänsä että jaksaa pysyä uskollisina ja kasvaa uskon tiellä Jeesuksen tuntemisessa ja seuraamisessa. Ei kai apostolitkaan olisi muutoin niin tärkeänä pitäneet että samarialaiset ym. saivat Pyhän Hengen.
      On murheellista ettei luterilaisten ja helluntailaisten välillä oikein ole sitä veljellistä ja yhteistä rakkautta, josta meidät Herramme Jeesuksen opetuslapsiksi tunnettaisiin ja jota Paavalikin kuulutti. Herramme on antanut meille ihan KÄSKYN rakastaa toisiamme. Niin, hänen piti käskeä.

    • 21#

      Käsite "tulla uskoon" kuuluu helluntailaisuuteen ja on sen omia oppeja.
      Myöskin tämän asian tivaaminen ja kuulusteleminen, jolloin toinen henkilö pyritään alistamaan sille paikalle, että hänen on vastattava kaikkin kysymyksiin, eli oltava lahkosaarnaajien hallittavissa.

      Tällainen käsite ei kuulu klassiseen kristinuskoon, eikä ole esim. luterilaisuuden oppeja. Kenenkään ei myöskään tarvitse vastata tällaisiin vieraan henkilön esittämiin kysymyksiin, sillä toisten yksityisasiat eivät kuulu hänelle. Mihin aloittaja tätä tietoa tarvitsee?

      Käsite erillisestä uskoontulosta on lahko-opettajien toimesta ujutettu myöskin kirkkoihin ja sen uskoviin. Silloin kun lähdetään tällaiselle oppilinjalle, vaatimukset ovat loputtomat. Seuraavaksi he syöttävät pyhitysoppiaan. He ovat tehneet paljon pahaa väärillä opetuksillaan, muka uskosta puhumalla, kuitenkin todellisuudessa johdattaneet pois uskosta, epäuskoon. Heille ei tarvitse vastata. He eivät ole oikeita kristittyjä.

      • Uskova mies

        Miksi pyhitystä vähätellään? Ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa. Sen pitää kuitenkin tapahtua Jeesuksen voimassa eikä omassa. Tämä pyhitysoppi tulee suoraan Raamatusta. Jos ihminen ei ole uudestisyntynyt, hän voikin torjua tämän asian, koska hänellä ei ole Jumalan Henkeä silloin vielä. Vasta kuin ihminen uudestisyntyy, hän saa Jumalan Hengen kasvattamaan synneistä pois.

        Käsite "tulla uskoon" on sama asia kuin uudestisyntyminen. Uudestisyntyminen on asia joka taatusti löytyy Raamatusta, eikä se ole pelkästään helluntalaisten asia vaan kaikkien, jotka haluavat toimia Raamatullisesti. Se ei todellakaan tapahdu vauvakasteessa. Johan silloin tämäkin maa olisi uskovia lähes täynnä, jos näin olisi. Mutta näin ei käytännössä ole, vaan ylivoimainen enemmistö ihmisistä on jumalattomia.


      • Raamatusta löytyy

        Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" (Apt. 19:2)

        "He eivät ole oikeita kristittyjä."

        Sinäkö olet kelvollinen arvioimaan muiden vaellusta ja sydämen tilaa?

        "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" (Matt. 7:1).


      • "Silloin kun lähdetään tällaiselle oppilinjalle, vaatimukset ovat loputtomat. Seuraavaksi he syöttävät pyhitysoppiaan. He ovat tehneet paljon pahaa väärillä opetuksillaan, muka uskosta puhumalla, kuitenkin todellisuudessa johdattaneet pois uskosta, epäuskoon. "

        Näinkin on voinut käydä. Saattaa tulla tunne, ettei riitä mihinkään - ei edes Jumalalle.


    • ihan vain tavis

      Uskoon tullaan kasteessa. Nuo muut jutut ovat kaikki itse belsebuulin tuoma kerettiläisyyttä ja harhaoppisuutta!!!

      • PALATKAA RAAMATTUUN

        " Uskoon tullaan kasteessa. Nuo muut jutut ovat kaikki itse belsebuulin tuoma kerettiläisyyttä ja harhaoppisuutta!!! "

        - olet utopisti ja väärän opetuksen sekoittama ja sekoittamassa muitakin tuolla väitteelläsi.

        Uskovaiseksi ei tulla kasteessa. Minutkin oli kastettu vauvana, uskovaisuus on olut minusta yhtä kaukana, kuin itä on lännestä koko lapsuuteni ja nuoruuteni, aina yli kolmikymppiseksi asti.

        Mutta kun sain kohdata Jeesuksen henkilökohtaisena Vapahtajanani ja Pelastajanani, niin se muutti koko sisikuntani uudeksi.

        Turha puhua, että usko olisi ollut minussa jonain uinuvana uskona lapsikasteen saamisen jälkeen.

        Sellainen opetus on itse saa.tanasta, että kasteessa tullaan uskoon. Saa.tana nauraa selkännne takana tietäessään, että suurin osa lapsena kastetuista on lapsikastehapatushämäyksen vuoksi hänen omiaan parannusta tekemättömässä tilassa heidän itsensä sitä tajuamatta.

        Evlut lapsikaste on pahinta laatua oleva hapatus, jolla ihmisiä syöstään hel.vetin kuiluihin. Annetaan tyyny synnin unessa nukkumista varten.

        TEHKÄÄ PARANNUS. JA PYYTÄKÄÄ KAIKKIVALTIAALTA ANTEEKSI, JOS TUO HARHAOPPINNE EHKÄ, TOIVOTTAVASTI ANTEEKSI VIELÄ ANNETAAN.

        Harhautettujen laapsikasteeseen turvaajien veri huutaa maasta.


    • Siunaten sinua
    • xenalob

      Mitähän tarkoittaa näin tiivistetysti lainattuna 'kahden erilaisen uskoontulon ja uskossa olemisen todistajia`???

      Sitäkö, että osalla etenkin omaan uskonoppiinsa sitoutumattomilla luterilaisista on huomattavan paljon helluntailaisilta saatuja Raamatun ulkoisia opetuksia, kuten 'kaksi eri kastetta'. Vai missäs kohtaan Raamattu puhuu kahdesta eri kasteesta, jossa vesikaste on ikäänkuin 'kenraaliharjoitus' ennen lopullista kastetta? Tai missä kohtaan puhutaan joidenkin 'vapaauskovien' lempiopista, kuten pikkuvauvojen synnittömyydestä tai ihmisen ratkaisuvallasta, joka ei ole syntiin sidottu? Kuka siis voi tulla uskoon omasta tahdostaan, ja kuka voi itsensä synnyttää uusiksi uskonratkaisullaan?

      Irvokasta nuo Jumalalle tarjotut omavanhurskaat teot! Kuka voi muuta kuin armossa roikkua Sanassa kiinni ja rukoilla uskoa lisää ja kiittää siitä että Jumalan käsittämätön armo on todellakin niin järeästi käsittämätön, ettei kukaan pääse kerskaamaan omalla uskollaan ja teoillaan.

      Pelastuksen epävarmuus (senhän voi menettää niin Sanan mukaan lapsikastettu kuin vastoin Sanaa vedellä UUDESTI virutettu, omasta uskostaan umpivarma aikuis-teko-kastettu) on myös Jumalan lahja koska silloin omatunto pysyy herkkänä eikä omia tekoja tarjoilla Jumalalle hurskastellen että nytpä ollaan Taivaskelposia uskoinemme ja tekoinemme toisin kuin nuo muut...

      On myös omituista että helluntailaisten kokouksissa ei ole yhteistä synnintunnustusta, vaan synnintunnustukset mennään sitten jonnekin kaiken kansan eteen sen mukaan mikäli sattuu olemaan jotain omatunnolla. (Onhan myös syntiset halut ja ajatukset jo syntiä!!!)
      Näin toimittaessa ne joiden omatunto on herkempi menevät siis useammin 'rukoilutettaviksi' kuin 'vahvauskoiset', jotka voivat olla ajatuksineen vaikkapa kuinka irstaita tai ylpeitä tai ahneita, mutteivät koe minkäänlaista häpeää siitä. En myöskään ymmärrä kenen etuja moinen 'nöyristelevä poseeraaminen' ja 'julkitunnustaminen' palvelee?

      TVseiskassakin esitetyt sentimentaalit todistuspuheenvuorot, joissa poseerataan dramaattisen 'kauhutarinan' jälkeen siirappi-imelällä enkeli-ilmeellä, ei tuo mitenkään mieleen sitä kristityn faktaa, että me kaikki ollaan vain armahdettuja syntisiä kompuroimassa eteenpäin ristintiellä omien heikkouksiemme ja syntiemme kanssa.

      Jos siis uskova käy yksityisesti ripittäytymässä pastorille jos omatunnolla tuntuu olevan todella raskas syntikuorma, ja että tekee tunnustuksen yksityisesti pastorille ilman amerikkalaistyyppistä show'ta niin Jumala ei sitä kuulekaan?

      Haluaako Jumala hurskasta näytelmää tyyliin "nyt minä surkimus ja suurin syntinen tästäkin lankeemuksesta teen julkista parannusta koko seurakunnan edessä ???" Ei meistä mitään synnittömiä tule tässä ajassa, vaikka ois kuinka 'uskoon tultu' vasta aikuisena ja sitten nöyryytettäisiin itteämme koko seurakunnan edessä.

      Onneksi uskovassa luterilaisessa seurakunnassa saa sentään yhdessä muiden kanssa olla synnintunnustuksessa ennen kiitosta ja ylistystä, ihan samanlaisena kuin muut, eikä silmätikkuna, jonka tulisi 'todistella' teoillaan seurakuntakelpoisuuttaan sekä ehtoolliskelpoisuuttaan kanssauskoville. Jumala antaa Sanansa kautta synnintunnon ja uskon, ja Sanansa kautta niitä myös ylläpitää yhdessä sakramenttien kanssa.

      Vain uskonnollinen seurakunta tarvitsee keulakuvikseen julkimot ja ex-rikolliset, persoonat joita sitten kaikki ihaillen ihmettelevät ja ihailevat. Raamatusta emme löydä yhtään aikansa julkkista jonka kääntymys olisi ollut olennaisen tärkeä todistus seurakunnassa vaikuttavasta Jumalan voimasta.

      Ei Paavalikaan kokemuksillaan ja kääntymyksellään hurskastellut, vaan pelkästään ristiinnaulitusta Kristuksesta...eikä Paavalin kirjeissään esittämää tunnustusta siitä kuinka hän oli vainonnut seurakuntaa ollut koskaan tehty SITÄ kakkosasiaa, jonka varassa seurakunta kulki Kristuksen lisäksi, saatika että Paavalin yliluonnolliset kokemukset olisivat olleet tarkoituksellisesti seurakunnan 'suurina todistuksina'.

      Raamatusta puuttuvat sellaiset raflaavat, ihmiskeskeiset kokemukseen perustuvat uskonkappaleet.

      • .....

        Ihmisen kokemuksia siellä juuri on, se vain erona että heille usko oli elämää, eikä pelkkää juhlapuhetta.
        On ymmärrettävä aikakausi milloin se on kirjoitettu.
        Minäkin pidin tätä vertauskuvaa Karitsan häistä jotenkin kalseana, jos se vain samanlainen on maallinen perhehelvetti.
        Show-uskonto kyllä arveluttaa, siitäkin tulee mieleen miten ihmiset säilyttävät uskonsa karuissa oloissa varsinkin helluntailaiset jotka jo nyt kokevat uskon vain taakkana. Draama tekee lopulta julmaksi koska joutuu pettymään.


      • Hei !

        "Raamatusta löytyy" kirjoitti näin:
        rrrrrrrr
        Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" (Apt. 19:2)

        "He eivät ole oikeita kristittyjä."

        Sinäkö olet kelvollinen arvioimaan muiden vaellusta ja sydämen tilaa?
        rrrrrrrrr

        Haluan käsitellä tuota Sanan kohtaa, jota et nähdäkseni ole ihan ymmärtänyt, että mistä siinä on kyse

        1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
        2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
        3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
        4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

        Oli kyse siis siitä, että nämä olivat uskoneet vain Juhanneksen todistuksen ja jääneet paitsi Jeesuksen opetuslapseudesta ja opetuksesta, lisäksi he eivät olleet kuulleet, että lupaus Hengen vuodatuksesta oli toteutunut, eli heille oli vain osin selvänä evankeiumin sanoma.

        Noita uskoon tulleita ei voitu kastaa Hengellä vielä silloin ennen helluntaita, ja siten heidät, eli juutalaiset silloin kastettiin vedellä Jeesukseen uskoviksi, ja vasta siis helluntain jälkeen he voisivat saada Pyhän Hengen sinetikisi ja varmuudeksi lunastamisestaan,

        Mutta nyt kun uskova tulee uskoon ja siis uudestisyntyy, hän saa heti Hengen, sillä ennen kuin on Hengen saanut, ei ihminen ole liitetty seurakunnan jäseneksi, ja siten Kristuksen ruumiiseen sen osana, sillä vain Hengen kautta meihin tulee se Elämä, siis Hengellinen ihminen syntyy:

        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!

        Tuossa Jeesus opetti yhtä sen ajan opettajaa, joka ei näitä asioita ymmärtänyt, eikä niitä eli uudestisyntymistä ja sen ihmettä ymmärräkään kuin uudestisyntynyt.

        Joten sen kautta on mahdotonta keskustella uudestisyntymättömän kanssa tästä aiheesta, koska hän ymmärtää yhtä vähän kuin Nikodeemus, ikävä kyllä. :(

        Mutta jos joku haluaa asiasta tietää, miten minä sen koin, niin se on luettavissa
        Helluntailaisuus / Eivät kaikki synnyt uudeksi ketjussa sen noin 148 vastauksen tienoilta, se on kyllä usean viestin pituinen !

        Mutta siunausta kaikille, ja tärkeää on siis se uusi luomus !

        2. Kor. 5:17
        Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
        Gal. 6:15
        Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.


      • Raamatusta löytyy
        vr62 kirjoitti:

        Hei !

        "Raamatusta löytyy" kirjoitti näin:
        rrrrrrrr
        Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" (Apt. 19:2)

        "He eivät ole oikeita kristittyjä."

        Sinäkö olet kelvollinen arvioimaan muiden vaellusta ja sydämen tilaa?
        rrrrrrrrr

        Haluan käsitellä tuota Sanan kohtaa, jota et nähdäkseni ole ihan ymmärtänyt, että mistä siinä on kyse

        1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
        2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
        3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
        4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

        Oli kyse siis siitä, että nämä olivat uskoneet vain Juhanneksen todistuksen ja jääneet paitsi Jeesuksen opetuslapseudesta ja opetuksesta, lisäksi he eivät olleet kuulleet, että lupaus Hengen vuodatuksesta oli toteutunut, eli heille oli vain osin selvänä evankeiumin sanoma.

        Noita uskoon tulleita ei voitu kastaa Hengellä vielä silloin ennen helluntaita, ja siten heidät, eli juutalaiset silloin kastettiin vedellä Jeesukseen uskoviksi, ja vasta siis helluntain jälkeen he voisivat saada Pyhän Hengen sinetikisi ja varmuudeksi lunastamisestaan,

        Mutta nyt kun uskova tulee uskoon ja siis uudestisyntyy, hän saa heti Hengen, sillä ennen kuin on Hengen saanut, ei ihminen ole liitetty seurakunnan jäseneksi, ja siten Kristuksen ruumiiseen sen osana, sillä vain Hengen kautta meihin tulee se Elämä, siis Hengellinen ihminen syntyy:

        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!

        Tuossa Jeesus opetti yhtä sen ajan opettajaa, joka ei näitä asioita ymmärtänyt, eikä niitä eli uudestisyntymistä ja sen ihmettä ymmärräkään kuin uudestisyntynyt.

        Joten sen kautta on mahdotonta keskustella uudestisyntymättömän kanssa tästä aiheesta, koska hän ymmärtää yhtä vähän kuin Nikodeemus, ikävä kyllä. :(

        Mutta jos joku haluaa asiasta tietää, miten minä sen koin, niin se on luettavissa
        Helluntailaisuus / Eivät kaikki synnyt uudeksi ketjussa sen noin 148 vastauksen tienoilta, se on kyllä usean viestin pituinen !

        Mutta siunausta kaikille, ja tärkeää on siis se uusi luomus !

        2. Kor. 5:17
        Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
        Gal. 6:15
        Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.

        Hei!

        En ole aivan varma, ymmärsinkö viestisi oikein tai ymmärsitkö itse oman viestini niinkuin sen tarkoitin.

        Viestini oli siis kohdennettu nimimerkille 21#, joka sanoi näin: "Käsite "tulla uskoon" kuuluu helluntailaisuuteen ja on sen omia oppeja." ja "Käsite erillisestä uskoontulosta on lahko-opettajien toimesta ujutettu myöskin kirkkoihin ja sen uskoviin. Silloin kun lähdetään tällaiselle oppilinjalle, vaatimukset ovat loputtomat. Seuraavaksi he syöttävät pyhitysoppiaan. He ovat tehneet paljon pahaa väärillä opetuksillaan, muka uskosta puhumalla, kuitenkin todellisuudessa johdattaneet pois uskosta, epäuskoon. Heille ei tarvitse vastata. He eivät ole oikeita kristittyjä."

        Vastasin siis hänelle, että uskoontulemisen käsite ja ihan ko. termi jopa löytyvät Raamatusta, niitä ei siis ole mikään "lahko" keksinyt. Ja kysyin myös, onko hänellä varaa kritisoida ja tuomita toisia uskovia, arvioida siis, kuka on "oikea" kristitty.


    • Evoluutio007

      Valaistuin 40 vuotta sitten lukemalla raamatun. Siitä oli seurauksena, että erosin kirkosta ja kaikesta uskonnollisuudesta. Olen säästänyt kirkollisveroissa n.20000e. Puhumattakaan siitä, mitä olen säästänyt henkisellä puolella, koska niin varhaiisessa vaiheessa otin asioista selvää. Silti se vähän hävetti, kun ehdin maksaa kirkolle veroa pari vuotta._ En siis tullut uskoon, sehän on homostelua.

    • evlut uskis 27w

      Olen 27-vuotias ja ollut lapsesta asti uskossa. Lapsena äiti käytti pyhäkoulussa, muuten emme käyneet sen jälkeen kirkossa. Kun opin ala-asteella lukemaan, luin Raamattua ja pidin sitä täysin totena. Vaikka uskoin Isä-Jumalaan ja Jeesukseen, muistan 2. luokalla yksin rukoilleeni ja kysyneeni Jumalalta: "Voisitko selittää minulle, miksi Jeesus kuoli? Raamatussa ihmisen hyvittivät tekonsa uhraamalla jotain Jumalalle, tarvitsenko minä uhria?"

      Koulujen seurakunnan pitämät aamunavaukset ja uskonnon tunnit olivat sitten ne jutut, jotka vahvistivat uskoa. Jossain vaiheessa se sovintokuolemakin mahtui sitten ymmärrykseen. Alkujaan mulla oli vain usko Jeesukseen ja siihen, että Jeesukselta voi pyytää synnit anteeksi. En vain aikaisemmin ehkä tajunnut sitä sovituskuviota niin hyvin.

      Rippikoulun jälkeen jäin mukaan seurakunnan toimintaan. Meille opetettiin seurakunnassa, että Jumala puhuu Raamatun kautta. Muistan monta kertaa olleeni kirkossa, ja sen jälkeen, kun evankeliumin teksti oli luettu, kuulin, että Jumala puhui minulle. Hän yleensä sanoi minulle, mitä teksti tarkoittaa (tai joskus hiljaa kysyin penkissä, kun en tajunnut) ja sen, mitä se tarkoittaa minun elämässäni. Olin esim. joskus todella loukkaantunut/katkera jostain tilanteesta, ja kuulin kuinka Jumala sanoi minulle Raamatun kohdan ja sen jälkeen todella selkeästi, että minun on annettava anteeksi.

      Muistan myös erään tilanteen, kun koulussa jouduin tappeluun. Itse en tappelua aloittanut, vaan se toinen. Heitin jätkän maahan tappelun seurauksena ja ajattelin, että jysäytän pariin otteeseen kunnolla päähän, niin eipä tule enää riitaa haastamaan. Juuri, kun olin lyömässä, kuulin, kun Jumala kutsui mua nimeltä. Ja mä olin ihan vihoissani: "Mitä?!" ja kuulin ihan selkeästi Jumalan äänen sanovan: "Älä lyö häntä, sillä sinä olen minun omani." Heh, no jäi lyönti lyömättä. Pidin sitten vain jätkää maassa vähän aikaa, kunnes se rauhoittui ja päästin meneen.

      Olin ehkä 16-vuotias, kun minulle selvisi, etteivät kaikki ihmiset olekaan uskossa (lukion ensimmäisellä). Tai olin aina vain kuvitellut, että kyllähän kaikki tietävät Jumalan olevan olemassa, he eivät vain kehtaa myöntää sitä. Mutta tuolloin tajusin, että oikeestikin yksi maailmankatsomus on se, ettei Jumalaa olisi todellakaan olemassa. Se oli ensimmänen uskonkriisini. Silloin rukoilin päivittäin ja paljon, ja pyysin Jumalaa vahvistamaan uskoani, koska ajattelin muuten joutuvani helvettin. Tuona aikana minulle tapahtui todella paljon yliluonnollisia juttuja. Rukoilin ei-uskovan kaverini puolesta, ja yhtäkkiä vain tiesin asioita hänen elämästään, vaikka en periaatteessa olisi voinut tietää niitä.

      Kysymykseen Pyhästä Hengestä: En tiedä, missä vaiheessa minulle selvisi Pyhän Hengen oleminen. Nuorena olen kuullut useaan otteeseen Jumalan puhuvan minulle ja neuvovan todella tarkasti jossain tilanteissa, ja ehkä keskustelinkin aika paljon Jumalan kanssa silloin. Kielillä puhumisen sain Jumalalta 17-vuotiaana, mutta olin sitä ennen kyllä nähnyt joskus rukoillessa näyn. En siis ajattele, että olisin tuolloin täyttynyt Pyhällä Hengellä mitenkään erityisemmin tai että mitään kovin kummallista olisi tapahtunut. Henki jakaa lahjat niin kuin tahtoo, ja hän hyvyydessään halusi varustaa lahjalla rukoilla. Ja kyllä mä siitä olin ihan mielissäni, vaikkei se nyt mun lahjatoivelistalla olisi ihan ykkössijalla ollutkaan.

      Juuh, mutta en siis periaatteessa ole koskaan tullut uskoon, vaan olen lapsesta asti uskonut Jeesukseen. Siinäpä se.

      • Ymmärtänyt

        MUTTA ET YMMÄRTÄMÄTTÖMÄNÄ VAUVANA, KUTEN EVLUTIT OPETTAA.


      • evlutuskismyös

        evlut uskis 27w!

        Kerrotko lisää elämästäsi Jumalan yhteydessä.

        Varmaan paljon kertomisen arvoista on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikanakin.

        Omia kertomuksiani on aikamäärillä:
        16.7.2012 12:35
        16.7.2012 12:55
        17.7.2012 11:58
        4.8.2012 09:40


      • uskis sivulta
        evlutuskismyös kirjoitti:

        evlut uskis 27w!

        Kerrotko lisää elämästäsi Jumalan yhteydessä.

        Varmaan paljon kertomisen arvoista on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikanakin.

        Omia kertomuksiani on aikamäärillä:
        16.7.2012 12:35
        16.7.2012 12:55
        17.7.2012 11:58
        4.8.2012 09:40

        Ja mikäköhan lista tuo on? Ilman viranomaisen antamaa lausuntoa ehrättää vain hilpeyttä!

        Siis oletko saanut sairauskohtauksia tai joku omaisesi on kuollut tuolloin?

        Vai perustuuko tuo kaikki alkoholin tai ekstasipillereiden aiheuttamiin hallusinaatioihin?


      • hyvää matkaa
        Ymmärtänyt kirjoitti:

        MUTTA ET YMMÄRTÄMÄTTÖMÄNÄ VAUVANA, KUTEN EVLUTIT OPETTAA.

        Uskossa et ole sinäkään kun nukut tai öriset ja yrjöät kännissä vessanpytyn ääressä. Kun ymmärryksesi katoaa niin uskon voit vetäistä samalla huuhtomalla alas vessasta.

        Jos aivokuolet joudut helvettiin koska olet menettänyt järjen ja ajattelukyvyn mukana myös uskosi! Kun se usko kerran on VAIN järjellisillä aikuisilla.

        Hasta la vista.


      • Unohduksensuo
        uskis sivulta kirjoitti:

        Ja mikäköhan lista tuo on? Ilman viranomaisen antamaa lausuntoa ehrättää vain hilpeyttä!

        Siis oletko saanut sairauskohtauksia tai joku omaisesi on kuollut tuolloin?

        Vai perustuuko tuo kaikki alkoholin tai ekstasipillereiden aiheuttamiin hallusinaatioihin?

        Asia perustuu silkkaan unohdukseen. Unohtelen aina sillointällöin millaisten älykkyysosamäärien kanssa täällä melskataan.

        (onhan se ollut tapanani kautta S24-historian pudottaa suurinosa kyydistä pois)


    • Evoluutio007

      Sinun kannattaisi lukea se kirja itse, niin tietäisit mitä siellä sanotaan. Eihän papit, eikä uskonnonopettajat kerro raamatusta mitään negatiivistä. Jos vain kuuntelet helluntaipappeja, tai mitä tahansa pappeja, niin tottakai "uskosi"vahvistuu. Et kuitenkaan varmasti hyväksy kymmenientuhansien syyttömien pikkulasten teurastusta etkä kymmenientuhansien syyttömien tyttöjen raiskaamista, ethän? jos et, niin lueppa esim. 4:s mooses luku 31 lue myös koko joosuan kirja. Jos nämä "herrat" eläisivät tänä päivänä, siis Aabraham, mooses ja joosua, niin Aabraham olisi mielisairaalassa suljetulla osastolla ja mooses ja joosua olisi monessa maassa tuomittu kuolemaan kansanmurhasta. Suomessa he istuisivat elinkautista

    • tt-job age

      Mikä IHMEEN USKOON TULO??? Uskohan TULEE meihin, ja se tulee nimenomaan kasteessa Raamatun Sanan mukaan ja sen kanssa.

      Se että ihminen voi erkaantua kasteen ja uudestisyntymisen armosta ei kuitenkaan tee kumpaakaan tyhjäksi, koska kyseessä on ollut Jumalan tahdon mukainen sakramentti. Hihhulien aikuishuuhtelut taas ovat samaa sarjaa jokapäiväisen alapäähygienian kanssa.
      Onkin surkuhupaisaa että hihhuli kyllä uskoo siihen että haudassa mädännyt ja erittäin kuollut Lasarus kyllä 'kuuli' kun Jeesus sanoi 'Tule ulos Lasarus', mutta että muka pieni elävä vauva ei voisi kuulla Jumalan Sanaa ja syntyä uudesti. Uuestisyntymistä kun ei ihminen VOI valita sen enempää kuin syntymistään tähänkään maailmaan lihallisesti. paljon te eksytte kun ette tunne Jumalan Voimaa.

      Menkää vaan leikkimään te hellarit ja muut vaparit oikeaoppisia uskovia. Hyppikää ja pomppikaa ja profetoikaa vääriä profetioitanne, joita te jakelette sangen surutta terminaalipotilaillekin niinkuin olen kuullut. Mitä Raamattu sanoo profeetoista joiden sanat eivät toteudu? Sanotaanko jotta upsista vaan, jatkakaa, ehkä seuraavalla kerralla saatte Jumalalta ihan oikeasti Sanan...?

      Tanssikaa niitä noloja ja rivoja ylistystanssejanne noitakokouksissanne, missä käytätte Herran nimeä tavalla jota okkultistit käyttävät, valitettavasti. Te ette edes vaivaudu koettelemaan niitä henkiä jotka teille viestivät vaikka Raamattu siihenkin vakavasti kehottaa. Ehei, teille kelpaa kaikki mikä tuntuu hyvältä ja aikaansaa hengellisen humalatilan ja villin menon. Ämmät opettavat seurakunnissanne tavalla joista kornein esitys oli Jeesuksen nimessä säätiloja manannut eukko, joka kehaisi kuinka sai sadekuuron siirtymään syrjään Jeesuksen nimissä...tämä esiintyi TV7:ssa, siis tosi noloa...

      Tässä oli teille hurmahenget. Hengellisen humala-adhd:n kokemiseen saatte toki uskoa, mutta onko aitoa ylistyksen henkeä hokea yhtä ja samaa mantraa kunnes tajunta joutuu kuohuksiin? Kannattais varmaan miettiä vähän paremmin ennenkuin tulee tänne avautumaan ja kerskailemaan itsehurskaana.

    • KTS (Ei kirj.)

      Vuonna 1996 tulin uskoon ja sain Jumalalta mission tukea palestiinalaisia!

      HYVÄ!

    • Se välittää susta
    • Gjkhcbk

      En ole oikeastaan koskaan varsinaisesti tullut uskoon. Jumalaan olen uskonut niin kauan kuin muistan. Välillä enemmän ja välillä ehkä vähemmän. Vaikeuksieni keskellä en ole saanut lohtua mistään muusta kuin uskostani.

    • Mensa 120

      Raamatulla päähänlyödyille ei mikään järkipuhe mene "kaaliin"

    • olli

      Mitäpä se jollekin helluntailaiselle harhaoppiselle kuuluu, milloin minä olen tullut uskoon?

    • häpeällistä777

      Ihmiset! Ettekö koskaan kyllästy riitaan? Te raatelette toinen toistanne ja häpäisette koko kristikunnan. Hävetä teidän tulisi, te tekopyhät.
      Mikäli olette uskossanne, sydämessänne omaksuneet herraksenne Jeesuksen Kristuksen, niin eläkää hänen oppiensa mukaisesti älkääkä alati rikkoko häntä vastaan. Tämä tehkää itsenne hyväksi - Kaikkivaltiaan kunniaksi!
      Ainoa uhrilahja minkä me kristityt voimme Jumalallemme antaa on hyvyys teoissa ja rakkaus toista kohtaan. Se on ainoa, mikä on meidän osaksemme laadittu - niin vaatimatonta! Mutta täällä te riitelette ja unohdatte vaahdotessanne Pyhän Hengen.

    • Kunnioitan sanaa

      "Ihmiset! Ettekö koskaan kyllästy riitaan? Te raatelette toinen toistanne ja häpäisette koko kristikunnan. Hävetä teidän tulisi, te tekopyhät.
      Mikäli olette uskossanne, sydämessänne omaksuneet herraksenne Jeesuksen Kristuksen, niin eläkää hänen oppiensa mukaisesti älkääkä alati rikkoko häntä vastaan. Tämä tehkää itsenne hyväksi - Kaikkivaltiaan kunniaksi!
      Ainoa uhrilahja minkä me kristityt voimme Jumalallemme antaa on hyvyys teoissa ja rakkaus toista kohtaan. Se on ainoa, mikä on meidän osaksemme laadittu - niin vaatimatonta! Mutta täällä te riitelette ja unohdatte vaahdotessanne Pyhän Hengen."

      Kiitos ystävä kallis. Otan tämän opetuksesi vastaan. Toivottavasti moni ottaa. Tämä olisi Jumalan tahto ja hänen sanansa raamatun kunnioittamista.

    • Anonyymi

      KTS:lle tämä tapahtui 1996 ja hän sai samalla Jumalalta sydämelleen palestiinalaisten tukemisen mission

      HYVÄ!

      HALLET SILLE!

      • Anonyymi

        Siksikö hänestä on tullut islamin profeetta?


    • Anonyymi

      Raamatusta ei löydy demokratian aiheita vaikka Jumala on yksi. Hän toimii kuin kanaemo ajallaan.

    • Anonyymi

      Tee töitä miten teet, milloin teetkin ja kelle teet mitenkin.
      tv Make

    • ”Luterilaisessa kirkossahan on ikään kuin "kahdenlaisia uskovia", eli kahden erilaisen uskoontulon tai uskossa olemisen todistajia vaikka uskon perustus on täsmälleen sama.”

      Uskoon tulemisesta puhuvat ne, jotka kannattavat ratkaisukristillisyyttä. Ratkaisun tekeminen puolestaan ei kuulu luterilaiseen teologiaan, vaan sen perusta on kalvinismissa.

      Ratkaisussa siis ihminen tekee päätöksen uskoa. Luterilainen (kuten ortodoksinen ja katolinen) teologia sen sijaan puhuu uskoon kasvamisesta.

      • Anonyymi

        Jotenkin sokeaa on tuo mummonmuorin inttäminen, että luterilaiseen teologiaan ei kuulu ratkaisun tekeminen.
        Kuka tekee sen ratkaisun, että lapsi viedään kastettavaksi?
        Miksi siihen tarvitaan kummien ratkaisuja ja papin ratkaisuja?
        Jos "uskoon kasvaminen" on niin automaattista, ilman ihmisen omia valintaa, niin miksi vain harvat suomalaiset voivat sanoa olevansa uskossa, eli ovat kasvaneet uskoon?
        Mummonmuorista se riittää, että kuuluu kirkkoon ja on läpikäynyt tietyt seremoniat.

        Tässä asiassa pätee vanha sanonta: "Hyvä on parhaan paras vihollinen."


      • Anonyymi

        ”Ratkaisussa siis ihminen tekee päätöksen uskoa.”
        Uskon lahja tulee Jumalalta. Sitä ei vaan hyljätä, vaan otetaan vastaan.
        Ihminen ei voi vain omavoimaisesti päättää uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin sokeaa on tuo mummonmuorin inttäminen, että luterilaiseen teologiaan ei kuulu ratkaisun tekeminen.
        Kuka tekee sen ratkaisun, että lapsi viedään kastettavaksi?
        Miksi siihen tarvitaan kummien ratkaisuja ja papin ratkaisuja?
        Jos "uskoon kasvaminen" on niin automaattista, ilman ihmisen omia valintaa, niin miksi vain harvat suomalaiset voivat sanoa olevansa uskossa, eli ovat kasvaneet uskoon?
        Mummonmuorista se riittää, että kuuluu kirkkoon ja on läpikäynyt tietyt seremoniat.

        Tässä asiassa pätee vanha sanonta: "Hyvä on parhaan paras vihollinen."

        Helluntailainen sekoittaa uskonratkaisun muihin ihmisen tekemiin päätöksiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin sokeaa on tuo mummonmuorin inttäminen, että luterilaiseen teologiaan ei kuulu ratkaisun tekeminen.
        Kuka tekee sen ratkaisun, että lapsi viedään kastettavaksi?
        Miksi siihen tarvitaan kummien ratkaisuja ja papin ratkaisuja?
        Jos "uskoon kasvaminen" on niin automaattista, ilman ihmisen omia valintaa, niin miksi vain harvat suomalaiset voivat sanoa olevansa uskossa, eli ovat kasvaneet uskoon?
        Mummonmuorista se riittää, että kuuluu kirkkoon ja on läpikäynyt tietyt seremoniat.

        Tässä asiassa pätee vanha sanonta: "Hyvä on parhaan paras vihollinen."

        "Jos "uskoon kasvaminen" on niin automaattista..."

        Ei tietenkään ole. Mutta jokainen sen tekee, tavalla tai toisella.


    • Anonyymi

      Miksi kaikki kirjoitukset käsittelevät uskonnosta koko ajan . Asialliset aloitukset sivuutetaan , vaikuttaa että ihmisillä ei ole kykyä kirjoitella oman aikamme asioista ainostaan jostain vanhan kirja tuottamista asioista .

      Kai sitä nyt luulisi muutakin kirjoittamisen aiheita olevan se kun uskonto ja synnitiset joita täällä paasataan loputtomiin

    • Anonyymi

      Jeesus itse opettaa:
      Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.
      Sen sijaan jokainen luterilainen tietää, koskan hän uudesti syntyi: silloin kun luterilainen oli vain muutaman viikon ikäinen, niin kirkon viranhaltija siirsi hänet Jumalan valtakuntaan päänkasteluseremoniassa loitsujen ja merkkien avulla.
      Uudesti syntymän todistaa kastetodistus ja kummit ja nimi kirkon jäsenluettelossa.

      • Anonyymi

        Jokainen helluntailainen titää milloin hän on uudestisyntynyt: kun hän puhuu vedestä, osankastelusta, loitusista ja taiasta niin silloin hän on uudestisyntynyt. Miten helluntailainen sitten pysyy uudestisyntyneenä? Siten että herjaa luterilaisia ja pilkkaa Raamatun oppeja ja vääristelee niitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen helluntailainen titää milloin hän on uudestisyntynyt: kun hän puhuu vedestä, osankastelusta, loitusista ja taiasta niin silloin hän on uudestisyntynyt. Miten helluntailainen sitten pysyy uudestisyntyneenä? Siten että herjaa luterilaisia ja pilkkaa Raamatun oppeja ja vääristelee niitä

        miten vääristelee laita esimerkki !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miten vääristelee laita esimerkki !

        KAtsopa ylöspäin niin näet


    • Anonyymi

      Tulin uskoon rippikoulussa kun sain kuulla sanoman Jeesuksesta.

    • Anonyymi

      No kristityt syntyy kristittyyn perheeseen tietysti he ovat uskossa Jumalan poikaan Jeesukseen ristiin naulittuun aina. Vain ulkoa päin tuleville uusi asia. Et myös helluntailainen huomaa että sinä et pelastu olet PILKKAAJA.

      • Anonyymi

        Helluntailaiset käyttää eri termistöä kuin luterilaiset, se on osasyy siihen miksi asiat nähdään eri tavalla


      • Anonyymi

        miten helppoa onkaan laitella muutama lause oman pään ja sydämen tuotetta vailla mitään perusteita ja mitään muutakaan totuuden siementä.

        joka iikka kykenee tuohon, eikö olekkin ihme !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miten helppoa onkaan laitella muutama lause oman pään ja sydämen tuotetta vailla mitään perusteita ja mitään muutakaan totuuden siementä.

        joka iikka kykenee tuohon, eikö olekkin ihme !

        Sitähän sinä vaariparka täällä teet


    • Anonyymi

      ihmisyksilö tulee ns uskoon kun hän omien syntiensä painamana ja kauhistuneena niistä alkaa etsiä Herran kasvoja ja huutaa avukseen Hänen Nimeään.

      Silloin Jumalan Pyhä Henki vastaa tuohon jumalattoman kolkutukseen ja puhdistaa hänet kaikesta synnistä ja vääryydestä, asettuen itse asumaan sydämen valtaistuimelle halliten sieltä koko elämää tässä uudessa luomuksessaan.

      näin on tultu uskoon Jeesuksen ajasta lähtien ja jokainen helluntain ihminen kaikki ne kymmenen kertainen määrä luttereihin nähden.

      kukaan ei ol e tullut miksikään missään ulkoisessa rituaalissa ei kasteessa eikä kuivaamisessa, ei ehtoollisessa eikä missään ulkoisessa tapahtumassa, koska kyse on Hengellisestä asiasta, siinä ei kastelemiset auta mitään.

      • Anonyymi

        Huutamalla ei kukaan tule uskoon. Puhut ihan omiasi. Jokainen Jeesuksen oma on tullut uskoon Hänen sanansa kautta ja niitä on moninkertainen määrä parhameihin verrattuna.

        Ehtoollinen ja kaste ovat hengellisiä asioita typerys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huutamalla ei kukaan tule uskoon. Puhut ihan omiasi. Jokainen Jeesuksen oma on tullut uskoon Hänen sanansa kautta ja niitä on moninkertainen määrä parhameihin verrattuna.

        Ehtoollinen ja kaste ovat hengellisiä asioita typerys!

        "Huutamalla ei kukaan tule uskoon." Totta.

        Riippuu siitä ketä huutaa avukseen:
        "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä pelastuu."
        Room 10
        " Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
        Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? "

        Luuletko, että vauvat huutavat sen takia, että haluavat pelastua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huutamalla ei kukaan tule uskoon." Totta.

        Riippuu siitä ketä huutaa avukseen:
        "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä pelastuu."
        Room 10
        " Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
        Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? "

        Luuletko, että vauvat huutavat sen takia, että haluavat pelastua?

        Sinulla nuo vauvat tuntuvat olevan koko ajan mielessä. Pitäisikö mennä hoitoon?
        Ei huutaminen kellekään uskoa tuo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla nuo vauvat tuntuvat olevan koko ajan mielessä. Pitäisikö mennä hoitoon?
        Ei huutaminen kellekään uskoa tuo

        Luulen että pitäisi. Helluntailainen on aina helppo tunnistaa täällä.

        Ei tuokaan mutta avuksi huutaminen eli Jumalaan turvaaminen kyllä tuo pelastuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla nuo vauvat tuntuvat olevan koko ajan mielessä. Pitäisikö mennä hoitoon?
        Ei huutaminen kellekään uskoa tuo

        Sinä hermostut aina kun mainitaan vauvoista.
        Pitäisikö mennä hoitoon?


      • Anonyymi

        Itse olen seurannut näitä uskoontuloja lähinnä Jehovantodistajien ja karismaanisen helluntailaisuuden toiminnassa. Olen nähnyt vastaavia uskoontuloja myös islamin ISIS lahkoon liittymisissä. Ei niillä ole paljonkaan eroja. Kaikki nämä perustuvat sielulliseen ihmismielen manipulointiin. Epävakaat persoonallisuudet ja varsinkin nuoret voivat olla alttiita tuollaiselle henkiselle vaikuttamiselle. Helppo on tulla uskoon, mutta uskosta poispääseminen voi ollakin jo vaikeampaa. Siihen tarvitaan usein jo psykologista apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä hermostut aina kun mainitaan vauvoista.
        Pitäisikö mennä hoitoon?

        Mene sinä vauvakuumeinen inttäjä-eksyttäjä hoitoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene sinä vauvakuumeinen inttäjä-eksyttäjä hoitoon

        Sinäkö jo olet hoidossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö jo olet hoidossa?

        Sinä sinne kuulut


    • Anonyymi

      Miksi Jeesuksen ehtoollisella ei ollut kuin ne apostolin oppilaat, olihan siinä ympärillä jumalatonta porukkaa kymmeniä tuhansia !?

      tulivatko oppipojat uskoon siinä ehtoollisella vai syntejäkö heistä putsattiin vai mitä ?

      haloo...siinä ei tultu uskoviksi eikä siinä synneille tapahtunut mitään, siinä syötiin lammaspaistia ja juotiin karheaa viiniä palan painikkeeksi, siinä kaikki!

      väittäkää nyt vastaan edes pienellä parhamherjuksella ja saa vähän olseniakin olla, niin !

      • Anonyymi

        Et ilmeisesti tiedä mikä on ehtoollisen merkitys?

        Ei ollut muuten yhtään naista siinä ensimmäiselle ehtoollisella. Väitä nyt vastaan vaikka puhumalla lutterista yritä edes


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ilmeisesti tiedä mikä on ehtoollisen merkitys?

        Ei ollut muuten yhtään naista siinä ensimmäiselle ehtoollisella. Väitä nyt vastaan vaikka puhumalla lutterista yritä edes

        Ehtoollisen merkitys on:
        1. Kor 11
        " Sillä minä olen sen Herralta saanut, jonka minä myös teille annoin. Sillä Herra Jesus, sinä yönä, jona hän petettiin, otti leivän,
        Ja kiitti, mursi ja sanoi: ottakaat, syökäät! tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne murretaan: se tehkäät minun muistokseni"


    • Anonyymi

      "Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja". Siis moniaan luopuvat uskosta, eivät kasteen armosta, eivätkä yhdestä oikeasta kasteesta, vaan moniaat luopuvat uskosta. Luterilaiset ei tarvitse uskoa astuakseen Jumalan valtakuntaan, vaan luterilainen tarvitsee kasteen ja saadakseen uskon ja Pyhän Hengen. Luterilaisten usko tulee kasteen kautta. Mutta Raamattu puhuu kuulemisen kautta saatavasta uskosta. Raamattu puhuu myös: "hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään", mutta luterilaisille kaikki, mitä tarvitaan taivasmatkaan, lahjoitetaan kirkon viranhaltijoiden suorittamien sakramenttien kautta.
      LUTERILAISUUS ON LUOPUMISTA USKOSTA JA SAKRAMENTTIEN ASETTAMISTA USKON JA JEESUKSEN SIJAAN.

      • Anonyymi

        Luterilaisuudessa usko tulee Jumalan Sanan kautta kun taas uudestikastajilla se tulee huutamisen ja taiat kautta

        HELLUNTAILAISUUS ON LUOPUMISTA APOSTOLISESTA USKOSTA JA SAKRAMENTTIEN MUUTTAMISEN SYMBOLEIKSi

        Ei sakramantteja voi laittaa Jeesusken sijaan koska sakramentit antavat Jeesuksen.


      • Anonyymi

        Milloinhan tuo uudestikastaja alkaa kitisemään että parannuksen teko laitetaan Jeesuksen sijaan.... tai armo laitetaan Jeesuksen sijaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisuudessa usko tulee Jumalan Sanan kautta kun taas uudestikastajilla se tulee huutamisen ja taiat kautta

        HELLUNTAILAISUUS ON LUOPUMISTA APOSTOLISESTA USKOSTA JA SAKRAMENTTIEN MUUTTAMISEN SYMBOLEIKSi

        Ei sakramantteja voi laittaa Jeesusken sijaan koska sakramentit antavat Jeesuksen.

        Mitään sakramentteja ei raamattu tunne kaikki ihmisen ja jumalan välillä on uskon kautta, lukekaa hebr kirje luku 11 ja kertokaa millaisia sakramentteja löysitte ok !

        Sakramentit ovat kirkkoisien keksimiä korvikkeita raamatun totuuksille, kumma miksi ette mainosta anekauppaa, sehän oli yksi kirkon sakramentti jolla kirstuja täytettiin ihmisten k..setuksella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloinhan tuo uudestikastaja alkaa kitisemään että parannuksen teko laitetaan Jeesuksen sijaan.... tai armo laitetaan Jeesuksen sijaan?

        Kommenttisi on järjetön kun parannukseen kehottaa jeesus ja koko uusiliitto ehdottomana välttämättömyytenä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisuudessa usko tulee Jumalan Sanan kautta kun taas uudestikastajilla se tulee huutamisen ja taiat kautta

        HELLUNTAILAISUUS ON LUOPUMISTA APOSTOLISESTA USKOSTA JA SAKRAMENTTIEN MUUTTAMISEN SYMBOLEIKSi

        Ei sakramantteja voi laittaa Jeesusken sijaan koska sakramentit antavat Jeesuksen.

        Voi isä taivainen tuota pimeää usvaa !

        ...jeesusken sijaan sakram... voi åyhä isä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään sakramentteja ei raamattu tunne kaikki ihmisen ja jumalan välillä on uskon kautta, lukekaa hebr kirje luku 11 ja kertokaa millaisia sakramentteja löysitte ok !

        Sakramentit ovat kirkkoisien keksimiä korvikkeita raamatun totuuksille, kumma miksi ette mainosta anekauppaa, sehän oli yksi kirkon sakramentti jolla kirstuja täytettiin ihmisten k..setuksella!

        Kyllä tuntee sakramentit oikein hyvin ja Jeesus itse ne asetti joten mene muualel kertomaan satujasi jooko

        Jeesuksen jumaluuskin on teille vain kirkkoisien satu voi taivaanisä tuota sokeutta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi on järjetön kun parannukseen kehottaa jeesus ja koko uusiliitto ehdottomana välttämättömyytenä !

        Uudestikastajien kommentit ovat järjettömiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi isä taivainen tuota pimeää usvaa !

        ...jeesusken sijaan sakram... voi åyhä isä..

        Voi taivas tuota pimeää usvaa

        "Voi åyhä isä" se kitisee tuskissaan


    • Anonyymi

      Luterilaisuus on täyttä valehtelua ja täyttä potaskaa alun ja lopun välillä. Näin luterilaiset kusevat ihmisten silmiin: Kastekaava paljastaa petoksen ja väkevän eksytyksen: "Kasteessa pappi kastelee lapsen pään kolme kertaa vedellä"
      Siis luterilainen kaste onkin päänkastelu, aivan kuin kastekaavassa sanotaan ja kuvataan.
      LUTERILAISUUDEN PERUSTA KASTE, EI OLE KASTE, VAIKKA HE MEUHKAAVAT OIKEASTA KRISTILLISESTÄ KASTEESTA, VAAN KASTELU!
      Lasta ei kasteta, vaan "pappi kastelee lapsen pään kolme kertaa vedellä"

      • Anonyymi

        Apostolinen kaste on valelu ja siksi kristityt sitä käyttävät.

        HELLUNTAILAISUUDEN PERUSTA, UUDESTIKASTE, EI OLE RAAMATULLINEN KASTE VAAN PELKKÄ SYMBOLI JA TURHAAN UUDESTIKASTAJAT TÄÄLLÄ SIITÄ MEUHKAAVAT


      • Anonyymi

        Mä asitin tuskan, suuren tuskan, uudestikastajien valtavan tuskan.

        Tuota samaa juttua ne kopioi täällä päivittäin eikä siinä ole totuuden hiventäkään.

        Mä asitin tuskan, uudestikastajien vihan uskovia kohtaan, uudestikastajien tuskan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä asitin tuskan, suuren tuskan, uudestikastajien valtavan tuskan.

        Tuota samaa juttua ne kopioi täällä päivittäin eikä siinä ole totuuden hiventäkään.

        Mä asitin tuskan, uudestikastajien vihan uskovia kohtaan, uudestikastajien tuskan

        Kokeile selvin päin myöhemmin, jospa saat asiasi sanottua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä asitin tuskan, suuren tuskan, uudestikastajien valtavan tuskan.

        Tuota samaa juttua ne kopioi täällä päivittäin eikä siinä ole totuuden hiventäkään.

        Mä asitin tuskan, uudestikastajien vihan uskovia kohtaan, uudestikastajien tuskan

        Totta.
        Uudestikastajilla, eli vauvakasteen puolustajilla, kun papin pitää KOLME kertaaa tiputtaa vettä vauvan otsalle, on valtava tuska, joka on aistittavissa tällä palstalla.
        Miksihän ne vauvat eivät tule kertomaan kokemuksistaan?
        "Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.
        Uudestikastajilla, eli vauvakasteen puolustajilla, kun papin pitää KOLME kertaaa tiputtaa vettä vauvan otsalle, on valtava tuska, joka on aistittavissa tällä palstalla.
        Miksihän ne vauvat eivät tule kertomaan kokemuksistaan?
        "Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".

        Hienoa että myönnät uudestikastajilla olevan kova tuska. Se on aina kolme vesitippaa ja vauvan otsat tuon tuskissaan märisevän uudestikastaja-inttäjä-ekyttäjä näin raamatussa kirjoituksissa aina läsnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa että myönnät uudestikastajilla olevan kova tuska. Se on aina kolme vesitippaa ja vauvan otsat tuon tuskissaan märisevän uudestikastaja-inttäjä-ekyttäjä näin raamatussa kirjoituksissa aina läsnä.

        Kyseisen hekilön tuskaa kai lisää se että ylläpito poisti sen 29.2. alkuillasta kaste-foorumille tekemän aloituksen. Olis sitä aikaa kun oli juuri palannut Suomeen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseisen hekilön tuskaa kai lisää se että ylläpito poisti sen 29.2. alkuillasta kaste-foorumille tekemän aloituksen. Olis sitä aikaa kun oli juuri palannut Suomeen...

        Ai sinäkö e olitkin, joka poistatit tuon aloituksen.
        Ylläpito ei poista itse mitään, ellei joku tee aloitetta siihen.

        No helpottiko se tuskaasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sinäkö e olitkin, joka poistatit tuon aloituksen.
        Ylläpito ei poista itse mitään, ellei joku tee aloitetta siihen.

        No helpottiko se tuskaasi?

        Ilmeisesti tuo aloitus oli niin sairas ja halventava että ylläpito sen poisti. Vain ylläpito voi poistaa loituksia, eikä kukaan muu


    • Anonyymi

      Olin tehnyt paljon pahaa ja elämäni oli pilalla. Minulle sanottiin, että voin saada syntini anteeksi ja Jeesus muuttaa elämäni. Pyysin syntejä anteeksi Jeesukselta ja Jumalan rauha tuli minulle. Omatunto ei enää syyttänyt ja mieleni muuttui suhteessa pahoihin elämäntapoihin. Minusta tuli raitis ja vastuuntuntoinen ihminen.

    • Anonyymi

      Tulin uskoon teininä ennen riparia.

    • Anonyymi

      Kykeneekö luterilaisen kirkon viranhaltija muuttamaan kastekaavan avulla tavallisen hanaveden luojaksi ja iankaikkiseksi elämäksi? Vai onko vesi ns. kasteessakin vain vettä, eikö mitään oikeaa ihmettä ja uudesti syntymää tapahdukaan? Miten kirkon viranhaltija kykenee muuttamaan luonnollisen veden pelastajaksi ja elämän antajaksi?

      • Anonyymi

        Miten se vesi muuttuu helluntailaisten tai babtistien kasteessa? Samaa vettä se on.


      • Anonyymi

        Ei, helluntailaisetko tekee sellaista?

        Ihminen ei muuta vettä miksikään vaikka hellarit niin luulee


    • Anonyymi

      11.11. 1071.
      Suomen Raamattuopiston nuorisoaktiossa sana iski ja uskonratkaisun etin joitain aikoja myöhemmin.

      En ole enää uskossa.

      • Anonyymi

        Oletko sitten epäuskossa?


    • Anonyymi

      en ole koskaan tullut uskoon , koska en usko mielikuvituskavereihin , muuta kun leikilläni

      • Anonyymi

        Hyvää matkaa pimeyttä kohti, siellä riittää kavereita !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää matkaa pimeyttä kohti, siellä riittää kavereita !

        Onko tuo evankeliointia? Apologiaa se ei ainakaan ole.


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe