Uskaltaako Suomeen tulla yrittäjäksi, tai muutenkaan?

Olen työllistänyt itseni Australiassa jo kauan. Aloitin yritykseni (vai mikä olisi parempi sana yhden ihmisen yritykselle) samalla, kun tein kokopäiväisesti töitä muualla. Asiakkaat tuli netin kautta. Vähitellen muut työt kutistui osa-aikaiseksi ja lopulta pystyin elämään omilla tuloilla, ei leveästi, mutta tulin toimeen. Aloitus oli helppo. Rekisteröin liikenimen, maksoin neljästi vuodessa ALV-veroa vastaavan 10% GST-veron päättyneeltä neljännekseltä ja kerran vuodessa maksoin tuloveroa kaikista lähteistä saaduista tuloista. Yritystulo oli siinä joukossa. Nyt tästä verovuodesta alkaen verotus helpottuu edelleen, kun verottoman tulon ylärajaa nostetaan 20 000 dollariin.

Nyt olen vakavissani palaamassa Suomeen ensi vuonna. Yksisuuntainen lippu on jo ostettu. Päätös perustui suurelta osin emootioille: kaipaan suomen kieltä ja Suomen luontoa ja suomalaista ilmapiiriä kaiken kaikkiaan. Haluaisin lakata olemasta ulkomaalainen. Sekin vaikuttaa, että sieltä voin ostaa pienen vanhan talon tai huoneiston, kun täällä säästöni eivät riittäisi edes käsirahaan. Kupla tai ei, Suomesta saa halpojakin asuntoja. Täällä se vasta kupla on.

Itsensä työllistäminen Suomessa... Miten se oikein mahtaa käytännössä sujua? Joku tuttavani, joka on ollut pitkään yrittäjänä siellä, sanoo, että se on ihan vaivatonta. Starttirahaa saa helposti. Aluksi saa työttömyysavustustakin viikon, parin viiveellä, jos ei yritys heti ala tuottaa. Toinen, jolla itsellään on menestyvä yritys Suomessa, varoittaa, että olen tekemässä virheen muuttamalla Suomeen. Työttömyysavustusta ei itsenäisenä ammatinharjoittajana ollut saa, ennakkoverot ovat korkeat, samoin eläkemaksut. Kolmas taas vakuuttaa, että kaikki on yksinkertaista.

Millaisia käytännön neuvoja ja kokemuksia teillä on?

51

748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittäjänainen

Perustin yhden naisen yrityksen vuoden 2010 alussa. Olin jo aiemmin toiminut verokortilla (työntekijänä) ja freelancerina samalla alalla, joten olin keränyt mukavasti asiakkaita ja yhteyksiä ennen yrityksen perustamista.

Itse en hakenut starttirahaa (jonka saaminen kait ei aivan helppoa ole, tietyille aloille sitä ei saa lainkaan ja siihen vaikuttaa myös muut tulot), koska en sitä tarvinnut. Hankin tosin heti kirjanpitäjän, jonka neuvoista on ollut suuresti hyötyä.

Itse perustin toiminimen, joka olisi varmasti sinunkin valintasi?

Ennakkoverot ovat juuri niin korkeat kuin tulosikin. Eli ilmoitat yrityksen perustamisvaiheessi verottajalle, paljonko luulet tienaavasi vuoden aikana. Saat kotiisi veroliput, joissa on maksettava summa. Jos tienaat enemmän, voit maksaa ennakkoveron täydennystä tai sitten odottaa "mätkyjä". Jos tienaatkin vähemmän, ja olet maksanut liikaa ennakkoveroja, saat veronpalautuksia. Minun veroprosenttini oli viime vuonna muistaakseni 28%, ja tuloja oli n. 40 000.

Eläkemaksut ovat nekin aika hyvin valittavissa. YEL-vakuutus on 21,6% (johon aloittava yrittäjä saa 25 % vakuutuksen ensimmäiset vuodet). Valitset itse, mille summalle (= työtulolle) maksat vakuutuksen. Itse maksan tällä hetkellä vakuutusta 12 000 eurolle, ja vakuutusmaksu on 162e kuussa.

Ei tämä yrittäminen minusta mitenkään vaikeaa ole. Jos palkkaa asiantuntevan kirjanpitäjän, homma muuttuu entistä helpommaksi. Minusta oli lisäksi helppoa ja riskitöntä perustaa yritys, kun asiakaskuntakin oli jo olemassa.

Onnea ja menestystä, ja tervetuloa takaisin Suomeen!

• Mukava kuulla, että sinun yritykselläsi menee hyvin. Toivotan kaikkea hyvää edelleenkin.

Toiminimi... niin, nuo suomalaiset nimitykset ovat minulla vielä hiukan hakusessa. Tarkoittaako toiminimi omalla nimellään toimimista? Mielellään jatkaisin nykyisellä liikenimellä, mutta pitäisikö sitten perustaa oy? Asiantuntevan kirjanpitäjän hankkiminen taitaapi olla ehdoton juttu, mutta etukäteenkin pitäisi itselleen jonkinlainen kuva tilanteesta luoda.

Tietoni suomalaisesta yritysmaailmasta ovat hyvin alkeelliset tässä vaiheessa. En ymmärrä tätä: "YEL-vakuutus on 21,6% (johon aloittava yrittäjä saa 25 % vakuutuksen ensimmäiset vuodet)." Voisitko selittää hiukan lisää?

• Yrittäjänainen
        hent01nen kirjoitti:

Mukava kuulla, että sinun yritykselläsi menee hyvin. Toivotan kaikkea hyvää edelleenkin.

Toiminimi... niin, nuo suomalaiset nimitykset ovat minulla vielä hiukan hakusessa. Tarkoittaako toiminimi omalla nimellään toimimista? Mielellään jatkaisin nykyisellä liikenimellä, mutta pitäisikö sitten perustaa oy? Asiantuntevan kirjanpitäjän hankkiminen taitaapi olla ehdoton juttu, mutta etukäteenkin pitäisi itselleen jonkinlainen kuva tilanteesta luoda.

Tietoni suomalaisesta yritysmaailmasta ovat hyvin alkeelliset tässä vaiheessa. En ymmärrä tätä: "YEL-vakuutus on 21,6% (johon aloittava yrittäjä saa 25 % vakuutuksen ensimmäiset vuodet)." Voisitko selittää hiukan lisää?

Toiminimi on toinen nimi yksityiselle elinkeinonharjoittajalle, eli yhden miehen yritykselle. Toiminimen nimi voi olla jokin muu kuin oma nimi, esim. minun firman nimi ei ole Minna Matikainen, vaan jokin aivan muu. Täältä voi opiskella enemmän eri yritysmuodoista. Toiminimen perustaminen on helppoa ja lähes ilmaista, mutta yrittäjä on vastuussa yrityksen veloista koko henkilökohtaisella omaisuudellaan. Siksi osakeyhtiö on turvallisempi yritysmuoto riskialoilla. Tuolta lisää yritysmuodoista:

http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yritystoiminnanabc/yritysmuodot_ja_liiketoiminta/

YEL-vakuutus otetaan työtulosta, joka siis ei ole firman tulot tai liikevaihto, vaan sellainen tulo, jonka saisit jos tekisit töitä palkallisena jollekin toiselle. Käytännössä voit siis vapaasti itse päättää, paljonko on työtulosi, josta maksat vakuutusta ja miltä summalta kertyy eläkettä. Mitä suuremmalta summalta maksat vakuutusta, sitä enemmän eläkettä kertyy. YEL vaikuttaa lisäksi myös työttömyyspäivärahan, äitiyspäivärahan, sairaspäivärahan yms. suuruuteen.

YEL:n työtulon on oltava yli 8520 e vuodessa, jotta se vaikuttaisi työttömyyspäivärahan yms. suuruteen. Eli käytännössä voit vähimmillään maksaa eläkettä 0,216 x 8520 e vuodessa, ja silti sinulla on jotain hyötyä tuosta maksamastasi vakuutuksesta, jos työttömyys tai sairaus iskee. Tai jäät vanhempainvapaalle.

Tuolla lisää YEL-vakuutuksesta: http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yrittajaihmisena/yelvakuutus/

• oy:n perustaja
        Yrittäjänainen kirjoitti:

Toiminimi on toinen nimi yksityiselle elinkeinonharjoittajalle, eli yhden miehen yritykselle. Toiminimen nimi voi olla jokin muu kuin oma nimi, esim. minun firman nimi ei ole Minna Matikainen, vaan jokin aivan muu. Täältä voi opiskella enemmän eri yritysmuodoista. Toiminimen perustaminen on helppoa ja lähes ilmaista, mutta yrittäjä on vastuussa yrityksen veloista koko henkilökohtaisella omaisuudellaan. Siksi osakeyhtiö on turvallisempi yritysmuoto riskialoilla. Tuolta lisää yritysmuodoista:

http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yritystoiminnanabc/yritysmuodot_ja_liiketoiminta/

YEL-vakuutus otetaan työtulosta, joka siis ei ole firman tulot tai liikevaihto, vaan sellainen tulo, jonka saisit jos tekisit töitä palkallisena jollekin toiselle. Käytännössä voit siis vapaasti itse päättää, paljonko on työtulosi, josta maksat vakuutusta ja miltä summalta kertyy eläkettä. Mitä suuremmalta summalta maksat vakuutusta, sitä enemmän eläkettä kertyy. YEL vaikuttaa lisäksi myös työttömyyspäivärahan, äitiyspäivärahan, sairaspäivärahan yms. suuruuteen.

YEL:n työtulon on oltava yli 8520 e vuodessa, jotta se vaikuttaisi työttömyyspäivärahan yms. suuruteen. Eli käytännössä voit vähimmillään maksaa eläkettä 0,216 x 8520 e vuodessa, ja silti sinulla on jotain hyötyä tuosta maksamastasi vakuutuksesta, jos työttömyys tai sairaus iskee. Tai jäät vanhempainvapaalle.

Tuolla lisää YEL-vakuutuksesta: http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yrittajaihmisena/yelvakuutus/

Minä lisäisin vielä Oy:n velkavastuuseen: sitä perustaessa pitää olla tarpeeksi fyrkkaa panostaa firman pääomatilille, nimittäin jos oy ottaa lainaa jostain rahoituslaitoksesta, ja lainalle on vaadittu takuut, niin takaaja(t) on (yhteis)vastuussa velasta kaikella omaisuudellaan. Ja yleensä takaajana on oy:n perustaja itse.
        Sillä tavalla riski kiertyy omistajan omaisuuden menetykseksi, jos firma ei menestykään eikä ole varoja maksaa velkoja.
        Tervetuloa takaisin ja onnea yritykselle!

• oy:n perustaja
        oy:n perustaja kirjoitti:

Minä lisäisin vielä Oy:n velkavastuuseen: sitä perustaessa pitää olla tarpeeksi fyrkkaa panostaa firman pääomatilille, nimittäin jos oy ottaa lainaa jostain rahoituslaitoksesta, ja lainalle on vaadittu takuut, niin takaaja(t) on (yhteis)vastuussa velasta kaikella omaisuudellaan. Ja yleensä takaajana on oy:n perustaja itse.
        Sillä tavalla riski kiertyy omistajan omaisuuden menetykseksi, jos firma ei menestykään eikä ole varoja maksaa velkoja.
        Tervetuloa takaisin ja onnea yritykselle!

Vielä yksi asia, johon moni punaposkinen yrittäjä lankeaa: verottaja sallii aloittavalle yritykselle verovapaan ensimmäisen vuoden. Tämä EI TARKOITA, että veroja eka vuodesta ei tarvitse maksaa lainkaan, vaan ne lykkääntyvät seuraavalle vuodelle. Joten kun toisena vuotena sikaverot lankeaa maksuun, se on monen yrittäjän katkera kalkki, ja on lyötävä naulat oveen.
        Kannattaa ehdottomasti maksaa oma-aloitteisesti verot alusta alkaen (tähän on planketti vero.fi sivulla) tai sitten perustaa verorahastotili, josta ne ovat nostettavissa kun karhu kolkuttelee ovella.

• Oyoyoyo

Starttirahaan ai vaikuta muut tulot, ainakin itse tinasin 2500 euroa kuussa ja siirryin suoraan yrittäjäksi ja sain starttirahan.

Kannattaa ehdottomasti valita oy, ei ole itse vastuussa mistään. Esim. Aluksi sulle kaupataan jotain päivityksiä joista et tiedä. Sitten tulee lasku 1500 euroa joka tmin on pakko maksaa, oy-n ei tarvitse.

Yrittäminen on aika helppoa, jopa itse tyhmänäkin osaan oytä pyörittää.

• yritystä alkamassa

En oikein ymmärtänyt, mitä päivityksiä tarkoitit? Joku on spämmännyt sinulle jotain ja olet ostanut sen lukematta tarkemmin?

Jos hakee starttirahaa, pitääkö olla ollut työtön jonkun minimiajan ensin? Ei kai ne nyt ihan kenelle vaan kroisokselle maksa yrityksen aloittamisesta?

• oyoyoy
        yritystä alkamassa kirjoitti:

En oikein ymmärtänyt, mitä päivityksiä tarkoitit? Joku on spämmännyt sinulle jotain ja olet ostanut sen lukematta tarkemmin?

Jos hakee starttirahaa, pitääkö olla ollut työtön jonkun minimiajan ensin? Ei kai ne nyt ihan kenelle vaan kroisokselle maksa yrityksen aloittamisesta?

Näitä päivityksiä kun directa ja fonecta ym muut kauppaa näkyvyyttä netissä, na vaan sanoo niillä sanoilla ettei kukaan ymmärrä tehneensä kauppoja.

Starttiraha myönnetään myös kroisokselle jos on työnhakijana työkkärissä. Joissain ehdoissa lukee, että pitäisi olla työtön työnhakija, mutta se on vaan sääntö joka ei pidä

• Ikuinen YEL-kysäri

>>Itse maksan tällä hetkellä vakuutusta 12 000 eurolle, ja vakuutusmaksu on 162e kuussa. >>

Minkähän ikäinen yrittäjä mahdat olla? Jollekin nuorelle kollille noin pienen YEL-maksun ymmärtää, koska nuoret ei koskaan kuole eikä koskaan sairastu.

Mutta jos neljäkymppiä on mittarissa, niin onhan toi aika olematon eläkevara, 1.000€/kk bruttopalkkana. Ja mahdollisena eläkevarana sitten, joku 600€/kk, jos sattuisi vaikka sairastumaan pidempiaikaisesti, tai lopullisestikin.

Näistä YEL-tasoista on täällä usein juttua. Toiset ovat sitä mieltä että alimmalla lain sallimalla YEL:illä meneen vaan. Ja sitten itse "järkevästi sijoitetaan" ne säästyvät rahat jonnekin varmoihin osakkeisiin, niin tulee itselle paljon kovemmat eläkkeet sitten 65-vuotiaana.
      Tässä on aina pelkona se ennenaikainen sairastuminen kuitenkin.

• Yrittäjänainen

Olen 30-vuotias nainen, ja menossa on toinen vuosi yrittäjänä, palkallisena olen tätä ennen ollut töissä 8 vuotta. Viime vuonna maksoin minimit, tänä vuonna 12 000e ja ensi vuodelle nostan summaa 15 000 euroon. En halunnut/uskaltanut aluksi sitoa liian suuria summia YEL-maksuihin, ennen kuin oli täyttä varmuutta yrityksen käyntiinlähdöstä.

• vai?

Eikö usein kuitenkin 40 ole jo "ansaittua" eläkettä edeltävästä työelämästäkin kasassa?

• syöpä 59v

Onhan Suomessa sosiaaliturva, jos sairastuu niin jotain hoitoa aina saa, ettei heti tartte kuolla ja joskus on kuitenkin pakko kuolla.

• luomuruoka......
        syöpä 59v kirjoitti:

Onhan Suomessa sosiaaliturva, jos sairastuu niin jotain hoitoa aina saa, ettei heti tartte kuolla ja joskus on kuitenkin pakko kuolla.

Syöpähoitojen elämääpidentävästä vaikutuksesta voi olla montaa mieltä. Jos voi sulkeutua pois syöpä'hoitojen' piiristä, se säästää rahaa yhteiskunnalle ja yksilölle ja ehkä pidentää jonkun elämääkin. Tämä nyt on vain minun ajatuksiani.

• Samaa kaikkialla

>Aluksi saa työttömyysavustustakin viikon, parin viiveellä, jos ei yritys heti
      >ala tuottaa.

No eipä tosiaan saa, työttömyysavustukset on palkkarengeille, ja yrittäjät pärjätkööt omillaan.

>Toinen, jolla itsellään on menestyvä yritys Suomessa, varoittaa, että olen
      >tekemässä virheen muuttamalla Suomeen.

Yrittäminen on samanlaista ympäri maailman. Aina joku menestyy miljonääriksi asti ja aina joku saa turpaansa ja menettää rahansa. Euroalueen maiden keskinäiset erotkin yrittämisen suhteen ovat kuitenkin aika pienet.

Toki kartasta katsottuna Suomi ei ole ihan siinä massamarkkinoiden keskipisteessä, että se kannattaa huomata. Mutta kyllä täällä muutama satatuhatta yritystä mennä porskuttaa kuitenkin.

• Se juuri on niin vaikeaa, kun saa niin erilaisia neuvoja ihmisiltä, jotka uskovat tietävänsä, mistä puhuvat. Mistähän voisi itse tiedustella, sähköpostitse tai kirjeitse? Noita avustuksia makselee Suomessa käsittääkseni ainakin kolme tahoa: Kela, työkkäri ja sossu - mitä niiden nykyiset viralliset nimet sitten ovatkaan. Mistähän alkaisi purkaa tietojen kerää?

Ei kai se yrittäminen samanlaista joka maassa ole. "Oikeista", isoista yrityksistä en osaa sanoa mitään, puhun vain itsensä työllistämisestä. Täällä se on hyvin helppoa. Ei ole edes mitään pakollisia yrittäjäeläkemaksuja. Niin, sitten ei tule rahaakaan, paitsi se kansaneläke aikoinaan, mutta ei minun ole tarkoitus koskaan jäädä eläkkeelle. Jotain sitä nyhjää niin kauan kuin henki pihisee.

• Eläkkeen maksaa joku
        hent01nen kirjoitti:

Se juuri on niin vaikeaa, kun saa niin erilaisia neuvoja ihmisiltä, jotka uskovat tietävänsä, mistä puhuvat. Mistähän voisi itse tiedustella, sähköpostitse tai kirjeitse? Noita avustuksia makselee Suomessa käsittääkseni ainakin kolme tahoa: Kela, työkkäri ja sossu - mitä niiden nykyiset viralliset nimet sitten ovatkaan. Mistähän alkaisi purkaa tietojen kerää?

Ei kai se yrittäminen samanlaista joka maassa ole. "Oikeista", isoista yrityksistä en osaa sanoa mitään, puhun vain itsensä työllistämisestä. Täällä se on hyvin helppoa. Ei ole edes mitään pakollisia yrittäjäeläkemaksuja. Niin, sitten ei tule rahaakaan, paitsi se kansaneläke aikoinaan, mutta ei minun ole tarkoitus koskaan jäädä eläkkeelle. Jotain sitä nyhjää niin kauan kuin henki pihisee.

Eikö ne kumpikaan yrityskaverisi osannut neuvoa sinua yhtään minnekään eteenpäin?
        Aika helpolla tosin näitä suomalaisia,yrityksen perustajan linkkejä pystyy itsekin goglettamaan, jos vaan oikeita haluja asiaan on.

http://uusyrityskeskukset.fi/main/
        http://www.ely-keskus.fi/fi/ELYkeskukset/KeskiSuomenELY/Yritystoimintateknologiajainnovaatiot/aloittavan_yrittajan_neuvonta/Sivut/default.aspx
        http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/yrityksen_perustajalle.html
        http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yrityksen_perustaminen

>Täällä se on hyvin helppoa. Ei ole edes mitään pakollisia yrittäjäeläkemaksuja.

Mutta eikös juuri Amerikassa ja muissa kovissa markkinatalousmaissa ole ollut noita Enronin tyyppisiä firmojen kaatumisia? Työntekijöiden kaikki 30 vuotta keräämät eläkerahat katoavat firman mukana taivaan sineen, ja eläketurva =0 sen jälkeen.

Kyllä niitä sinun Australialaisiakin nykyisiä ja tulevia eläkkeitäsi joku maksaa. Todennäköisesti sinä ja firmasi maksatte tälläkin hetkellä _jotakin kautta_ kaikille eläkkeellä olijoille rahaa, että saavat olutta ja bingopelirahaa.

• hgjkllköjhg
        hent01nen kirjoitti:

Se juuri on niin vaikeaa, kun saa niin erilaisia neuvoja ihmisiltä, jotka uskovat tietävänsä, mistä puhuvat. Mistähän voisi itse tiedustella, sähköpostitse tai kirjeitse? Noita avustuksia makselee Suomessa käsittääkseni ainakin kolme tahoa: Kela, työkkäri ja sossu - mitä niiden nykyiset viralliset nimet sitten ovatkaan. Mistähän alkaisi purkaa tietojen kerää?

Ei muuta kuin tänne vaan ja firmaa pystyyn. Aloita homma hankkimalla ensin kirjanpitäjä ja ota yhteyttä uusyrityskeskukseen koska itselläsi ei ole täkäläiset systeemit vielä selvillä.

Tällä palstalla tulee välillä aika negatiivista kommenttia mutta se kuuluu palstan henkeen. Suomessa kuitenkin viranomaistoiminta on aika joustavaa ja toiminimen perustaminen onnistuu pari paperia täyttämällä.

Toiminimi on yksi muoto harjoittaa elinkeinotoimintaa. Toiminimen nimi voi olla mikä tahansa, eli sen ei tarvitse olla sinun oma nimi, kunhan nimi ei ole ristiriidassa jo jonkun muun rekisteröidyn nimen kanssa.

Yrittäjäeläkemaksu menee itsesi määrittämän työtulon perusteella. Minimi työtulo on jotain luokkaa 6500-7000e. Sillä ei tosin saa kovinkaan kummoista eläkettä mutta ei maksutkaan liikaa paina. YEL työtulo ei ole sidottu verotettavaan tuloon. Verotettava tulosi voi olla vaikkapa 50 tuhatta mutta yel työtulo vain vaikkapa 15 tonnia.

• -
        hent01nen kirjoitti:

Juu, tänne vain töihin. Oy pystyyn, äläkä kysele Suomi24 ohjeita..

• Eläkkeen maksaa joku kirjoitti:

Eikö ne kumpikaan yrityskaverisi osannut neuvoa sinua yhtään minnekään eteenpäin?
        Aika helpolla tosin näitä suomalaisia,yrityksen perustajan linkkejä pystyy itsekin goglettamaan, jos vaan oikeita haluja asiaan on.

http://uusyrityskeskukset.fi/main/
        http://www.ely-keskus.fi/fi/ELYkeskukset/KeskiSuomenELY/Yritystoimintateknologiajainnovaatiot/aloittavan_yrittajan_neuvonta/Sivut/default.aspx
        http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/yrityksen_perustajalle.html
        http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yrityksen_perustaminen

>Täällä se on hyvin helppoa. Ei ole edes mitään pakollisia yrittäjäeläkemaksuja.

Mutta eikös juuri Amerikassa ja muissa kovissa markkinatalousmaissa ole ollut noita Enronin tyyppisiä firmojen kaatumisia? Työntekijöiden kaikki 30 vuotta keräämät eläkerahat katoavat firman mukana taivaan sineen, ja eläketurva =0 sen jälkeen.

Kyllä niitä sinun Australialaisiakin nykyisiä ja tulevia eläkkeitäsi joku maksaa. Todennäköisesti sinä ja firmasi maksatte tälläkin hetkellä _jotakin kautta_ kaikille eläkkeellä olijoille rahaa, että saavat olutta ja bingopelirahaa.

Kiitoksia linkeistä. Sieltä löytyi jo monta minulle uutta asiaa. Kaipa tämä projekti ihan mahdollisuuksien rajoissa on, minullekin.

Niin, joku maksaa kaikkien eläkkeet. Minulla ei ole hinkua eläkeläiseksi kuitenkaan, joten sinne eläkekassoihin rahan työntäminen tuntuu tuhlaukselta. Hyvä kuulla, että se onkin noin joustavaa, niin kuin se täälläkin on. Täällä minulla on vuosien varrelta kertynyttä työeläkettä, jonka teoriassa saan könttäsummana, kun pääsen eläkeikään. Se summa vain pari vuotta sitten puoliintui laman myötä. Eli paremmin olisin itse hoitanut rahani, jos olisin ne saanut haltuuni.

• hgjkllköjhg kirjoitti:

Ei muuta kuin tänne vaan ja firmaa pystyyn. Aloita homma hankkimalla ensin kirjanpitäjä ja ota yhteyttä uusyrityskeskukseen koska itselläsi ei ole täkäläiset systeemit vielä selvillä.

Tällä palstalla tulee välillä aika negatiivista kommenttia mutta se kuuluu palstan henkeen. Suomessa kuitenkin viranomaistoiminta on aika joustavaa ja toiminimen perustaminen onnistuu pari paperia täyttämällä.

Toiminimi on yksi muoto harjoittaa elinkeinotoimintaa. Toiminimen nimi voi olla mikä tahansa, eli sen ei tarvitse olla sinun oma nimi, kunhan nimi ei ole ristiriidassa jo jonkun muun rekisteröidyn nimen kanssa.

Yrittäjäeläkemaksu menee itsesi määrittämän työtulon perusteella. Minimi työtulo on jotain luokkaa 6500-7000e. Sillä ei tosin saa kovinkaan kummoista eläkettä mutta ei maksutkaan liikaa paina. YEL työtulo ei ole sidottu verotettavaan tuloon. Verotettava tulosi voi olla vaikkapa 50 tuhatta mutta yel työtulo vain vaikkapa 15 tonnia.

Ihmeen asiallisia ainakin tässä ketjussa ovat vastaukset olleet, kiitos teille kaikille. Tämä tuntui parhaalta paikalta heittää verkot veteen ja kysellä, minne voisi seuraavaksi mennä tietoa hakemaan. Olette olleet kovasti avuksi.

Nyt kyllä esitit uuden kiemuran: minimityötulo? Katsotaanko yritys harrastustoiminnaksi, jos ensimmäisenä vuonna tulot jää tuon alle ja miten se sitten vaikuttaa? Tai tarkoitatko, että jos eläkemaksuja yleensä alkaa maksaa, tulojen pitää olla vähintään tuo?

• dfghjklöä'
        hent01nen kirjoitti:

Ihmeen asiallisia ainakin tässä ketjussa ovat vastaukset olleet, kiitos teille kaikille. Tämä tuntui parhaalta paikalta heittää verkot veteen ja kysellä, minne voisi seuraavaksi mennä tietoa hakemaan. Olette olleet kovasti avuksi.

Nyt kyllä esitit uuden kiemuran: minimityötulo? Katsotaanko yritys harrastustoiminnaksi, jos ensimmäisenä vuonna tulot jää tuon alle ja miten se sitten vaikuttaa? Tai tarkoitatko, että jos eläkemaksuja yleensä alkaa maksaa, tulojen pitää olla vähintään tuo?

Jokin eläkevakuutus sinulla on oltava. Jos se ei ole palkansaajan tyel, niin sitten yrittäjän yel. JOs on palkkatyössä ja harjoittaa sivutoimista elinkeinotoimintaa niin silloin päätyönantaja on jo ottanut työntekijälleen vakuutuksen. Silloin yel ei ole pakko ottaa.

Jos olet päätoiminen yrittäjä niin sinulla on oltava yel ja sen minimi työtulo on oltava tuo noin 6500€.

• Anneheleena51
        hent01nen kirjoitti:

Ei ole tarkoitus jäädä eläkkeelle ,mutta monellakin totuus toinen...sairaudet ym...en minäkään nuorena ymmärtänyt..että rahat ei kun sairastaa hoidot maksaa..et voi tietää mikä tilanne 60 senä on tai 70v iässä..minä jo 49v sairastuin ja en voinut hommaani hoitaa työ jäi lääkärin käskystä ja muutenkin...ei ihminen oo kone...eikä kaikki voipainen niiku nuorempana luulee..itsellä silmät auenneet....Minullakin sukulaisia australiassa mutta he elävät siellä ja vasta eläkeellä kotisuomeen käymään...kallista suomessa elää ja nämä säät pakkaset lunta...minä muuttaisin sinne jos vain voisin...mieti tarkaan mihin pääsi pistät..neuvojia näyttää olevan joka suuntan en siis sano mitään vaan hyvää jatkoa elämääsi täältä Suomesta ihmemaasta joka ei enää sitä ole...ikävä kyllä.

• Anneheleena51 kirjoitti:

Ei ole tarkoitus jäädä eläkkeelle ,mutta monellakin totuus toinen...sairaudet ym...en minäkään nuorena ymmärtänyt..että rahat ei kun sairastaa hoidot maksaa..et voi tietää mikä tilanne 60 senä on tai 70v iässä..minä jo 49v sairastuin ja en voinut hommaani hoitaa työ jäi lääkärin käskystä ja muutenkin...ei ihminen oo kone...eikä kaikki voipainen niiku nuorempana luulee..itsellä silmät auenneet....Minullakin sukulaisia australiassa mutta he elävät siellä ja vasta eläkeellä kotisuomeen käymään...kallista suomessa elää ja nämä säät pakkaset lunta...minä muuttaisin sinne jos vain voisin...mieti tarkaan mihin pääsi pistät..neuvojia näyttää olevan joka suuntan en siis sano mitään vaan hyvää jatkoa elämääsi täältä Suomesta ihmemaasta joka ei enää sitä ole...ikävä kyllä.

Paljon on tullut varoituksia, kiitos vain. Voihan se olla, että Suomessa tulee olemaan vaikeampaa kuin osaan ennakoida. Toisaalta ei Australia mikään ihme onnela ole. Talot maksavat ainakin näissä isommissa kaupungeissa älyttömiä summia, säästä niihin sitten pienistä tuloista. Suomessa voi ainakin ostaa sen kodin. Pieni ja vanhakin koti on kuitenkin parempi kuin maksaa vuokraa lopun ikänsä.

Sairastua aina voi ja eläkkeelle voi joutua jäämään, niin, mutta toivoisin, että voin tehdä työtäni kuolemaani asti. Kyllähän Suomessa on vielä paljon pienyrittäjiä. Ei kai se mikään mahdottomuus siis ole?

Suomen säät ovat asia, jota kaipaan. Asuntojen lämmittäminen on kallista. Ruoka on halvempaa kuin täällä. Netti ja puhelinyhteydet ovat halvempia. Paras asia on se, että siellä puhutaan suomea ja ihmisillä on suomalainen mentaliteetti. Olen siellä kotonani. Täällä olen muukalainen.

Mutta kyllä minä kuuntelen varoituksiakin ja harkitsen.

• Täällä kupataan

Kaikesta tähän mennessä kuullusta yhteenvetona vetäisin sellaisen, että pysy vaan siellä Australiassa.
      On paremmat ilmat ja isommat markkinat.

Miksi tänne tulla, Kataisen kupattavaksi, ja Kreikkaan rahaa lähettämään?

Teillä Australiassa tuskin tulisi kuuloon että lähetätte Uuteen Seelantiin 2 miljardia dollaria, avustusrahana ja syömärahoiksi. Sen lisäksi ottaisite Oceanian alueen yhteisistä veloista 14 miljardin dollarin velkavastuut itsellenne, joka korkoineen tekee lähes 30 miljardia dollaria.

Pikkuruinen 5 miljoonan asukkaan kansa maksamassa. Joista palkkatöissä on vain vajaat 2 miljoonaa henkeä, ja niistäkin melkein kolmannes on kunnalla ja valtiolla hommissa.

Aatteles vähän! Täällä Suomessa ajatusmaailma on jo 2 vuotta ollut niin vinksallaan, että tällaista velkalupauksia tehdään täällä nyt ihan yli-kepeästi.

• Olen jonkin verran seurannut tapahtumia siellä - kyllähän ne täälläkin uutisissa ovat, tietysti. Ne vaikuttavat Australiankin talouteen, tai mikä siihen nyt sitten vaikuttaa - ei täällä viimeiset pari vuotta kovin hyvin ole yrityksillä mennyt. Ajattelepa kuitenkin sitäkin, että jos Suomesta voi ostaa talon (ei Helsingistä eikä isommista kaupungeista tietysti) vaikkapa viidesosalla siitä, mitä vastaava tönö täällä maksaisi, niin sekin on yksi hyvä syy palata Suomeen. Siihen päälle koti-ikävä. Ei kaikkea voi rahassa mitata. Tietysti elääkin pitää jotenkin.

Australia on ihan mahtava maa, mutta eiköhän Suomessakin ole valtavasti kaikenlaista hyvää? Tuskinpa ne viisi miljoonaa tähän rytäkkään luuhistuvat?

• Vielä tulossa

> Tuskinpa ne viisi miljoonaa tähän rytäkkään luuhistuvat?

Nii en tiedä, minne tämä tästä vielä kehittyy. Ei tämä 6 kuukaudessa ole ohitse, vaan 3-5 vuoden ajanjaksosta puhutaan vähintään.
      Jos maan omat velkahanat tukkeutuu, muita maita edelleen vaan ruokitaan ja täällä eletään leipäjonoissa. Vastarinta ja aseellinen vastarintakin on vielä näkemättä

• 5+20

En muuttaisi Eurooppaan ihan lähiaikoina. Miellä ollaan rakentamassa Euvostoliittoa jossa Suomi on huonommassa asemassa kuin aikonaan Venäjän vallan aikana.

Omat byrokraattimme eivä ole tajunneet pelin henkeä. Meillä tapetaan eläimiä kun ei direktiivit täyty tai jos korvamerkit uupuvat metsässä pyöriviltä elukolta niin sanktiota tulee. Kreikkalaiset ottavat EU-tukiaiset jokaiselle olivipuuulle kolmeen kertaan virkamiestensä avustuksella.

Jos palata haluat niin palaa Viroon. Voit tehdä vapaasti bisnestä Suomessa mutta yritiystoiminta on yksinkertaisempaa. Rajavastuu yhtiö on halvin vaihtoehto. Veroja täytyy maksaa vain yrityksestä nostetusta rahasta.

Lisäksi asuminen halvempaa. Voit vapaasti voit käydä töissä Suomessa ja laskuttaa suomalaisia firmoja. Virossa asuvana voit ostaa laadukkaan auton ja hoitaa työmatkat Suomessa mukavammin kuin suomiautolla.

Toki voit ostaa Suomesta lomapaikan, jäähän käteistä enemmän verotuksen jälkeen. Suomessahan ei ole mitään rajoituksia ulkomaisen omistuksen suhteen. Saimaan rannoita löytynee jokunen tontti jos venäläisten seura kiinnostaa.

• se hent01nen vaan

Viro? Voi olla hyvä idea. Pitääpä harkita.

Vai Eurostoliitto ja aseellisia konflikteja tulossa. Huh huh! Minä sitten tulen taistelemaan Suomen vapauden puolesta. En koskaan nähnyt Suomen liittymista EU:iin etumme mukaisena. Virkamiehet siinä itselleen korkeapalkkaisia virkoja kehittelivät, eiköhän se ole jutun juju.

• crybgujnuy
        se hent01nen vaan kirjoitti:

Viro? Voi olla hyvä idea. Pitääpä harkita.

Vai Eurostoliitto ja aseellisia konflikteja tulossa. Huh huh! Minä sitten tulen taistelemaan Suomen vapauden puolesta. En koskaan nähnyt Suomen liittymista EU:iin etumme mukaisena. Virkamiehet siinä itselleen korkeapalkkaisia virkoja kehittelivät, eiköhän se ole jutun juju.

Tuo iso läjä aseita kans!!!!Vastarintaliikkeeseen löytyy tulijoita, mutta kun kytät on keränny viime vuosina käsiaseet
        "jokelan" ja " kauhajoen" kouluampumiset keppihevosenaan käyttäen pois....

• mitä ja kenelle

Sanoisinpa, että älä nyt ihan heti ole tekemässä moista päätöstä.

Euro saattaa kaatua viikossa parissa, tai sitten ei. Kukaan ei tiedä. Jos niin käy, sanoisinpa, että siinä on melko haasteellista alkaa uutta yritystoimintaa tullen toiselta puolelta maailmaa.

Muutenkin asiantuntijabisnes (oletan näin?) on aivan täysin suhdebisnestä, alalla ostetaan tutuilta tai tunnetuilta ja sinä et olisi kumpaakaan.

Kyllä se itse yrityksen perustaminen ja pyöritys onnistuu täällä yhtä lailla kuin monessa muussakin maassa, mutta se käytännön ongelma kun onkin se, mistä saat maksavat asiakkaat.

Se kun EI päsääntöisesti onnistu niin, että laitat nettisivut, postitat nipun esitteitä ja jäät puhelimen viereen odottelemaan tilauksia. Yleensä muutama tuhatta muutakin on tekemässä samaa. Joo, onhan se helppoa ajatella, että erikoistutaan, mutta siinäkin prosessissa menee useita vuosia ja sen aikana voi tulla nälkä. Mieti tarkasti jo valmiiksi niin spesiaali alue tai konsepti, ettei juuri muita alalla ole. Mistäs sitten tiedät, mikä sellainen on? Aivan....

Jos saat asiakkaat, kaikki muu on säätämistä ja helppoa.

Sen selvittäminen, mitä asiakas ostaa, miksi ostaa ja miksi juuri sinulta ostaa, voi olla hiukka ongelmallista Australiasta käsin ja täällä saattaa tulla nälkä ennen kuin vastaus löytyy.

• sitä ja kaikille

Masentava tyyppi. Itse kaadut. Ei euro mihinkään kaadu.
        Eikä yritystoiminnassa ole mitään vaikeaa, kun on nöyrää poikaa markkinoilla ja pitää kotikentän kunnossa.
        Oletko koskaan luonut itse suhteita? Ei se pöllömpää ole sekään. Saattaapi vaikka oppia jotain, kun ei aina mene toisten siivellä.
        Maksavia asiakkaita on maailma väärällään, mutta kotoa ei tule kukaan hakemaan, paitsi kauniaisissa, suhteilla. Sitten hehhetellään tuttujen kesken ruotsiksi ravut kurkussa, että håhhåh, ja ihmetellään niin vaikeita aikoja, ja että pitäisikö palkata kokeeksi joku tuntematon konsultti, kun kaikki kaverit jo istuu hallituksessa, että cv näyttäisi hyvältä rohkean vaaleanpunaisen kostyymin kanssa.

Lähtökohtaisesti threadin aloittaja on tulossa Suomeen tekemään Töitä.
        Tänne vain. Kuten huomaat, täällä on ammattilaisista pula. Joka alalla.
        Tervetuloa!

• sitä ja kaikille

"Mieti tarkasti jo valmiiksi niin spesiaali alue tai konsepti, ettei juuri muita alalla ole. Mistäs sitten tiedät, mikä sellainen on? Aivan...."

Sitähän varten kilpailijat ovat, että olisi helpompaa kerätä duunit omaan firmaan.
        Toiset sössii ja toiset tekee duunit. Sitä paitsi joka alalla ostetaan hintaa ja laatua sopivassa suhteessa omaan liiketoimintaan nähden.

• koko elämä likoon

Kaikenlaita kommenttia näkee ja laitan omani. Kiinnostaa vähän että minkä alueen yrittämistä osaat? Voisko aloittaa jonkun toisen kanssa, esimerkiksi minä?
      Olet kysellyt asioita joita minäkin olen pyöritellyt mielessäni. Asun myös ulkomailla ja koti-ikävä olisi myös yksi tärkeä kriteeri, minkä vuoksi muuttaisin Suomeen takaisin. Olen vähän kysellyt miten kohdellaan paluumuuttajia Suomessa. Ei kovin hyvin. Saat nimittäin takaisinmuuttajana uuden nimityksen ja byrokratia paluumuuttajia kohtaan onkin ihan pimeän peitossa.
      Esimerkiksi täytyy maksaa sairasvakuutusrahaa Suomeen enempi kuin Suomalaiset jne. Tämä on mitä olen kuullut.

Voiko tälläinen olla totta? Yleensä joka maassa maksettaan hautausmaksuja jms. Eikö Australiassa olekaan sellaista maksua? Se vielä että niitä maksamiaan rahoja ei saa mukaan että vois sitten tulla haudatuksi Suomeen. Kaikki on parasta ottaa selviksi ennenkuin alkaa mihinkään. Se vaan että on melkein mahdotonta saasa luotettavaa vastausta keneltäkään, ja jos sitten saakin siihenkin on tarpeen tullen tehty muutokset että aina olet häviäjän puolella.

• koko elämä likoon

Kuulin, mutta en ole tarkistanut tietoa, että monet kansalaiset ovat tehneet valituksia erilaisista heihin kohdistuvista vääryyksistä, ja usein kuulemma asiat käsittelevät ulkosuomalaisten kokemuksia.

Asiat ovat ajettu aivan EU tasolle oikeudessa ja Suomelle on annettu käsky oikaista asia mitä pikimmiten, mutta niin vaan ei ole käynyt. Suomi siis kohtelee ulkoa päin tulevia Suomalaisia karsaasti ja näkee heidät vain rahakoneina. Köyhät älkää siis vaivautuko, on tervetulosanoma Suomelta.

Siitä huolimatta että olen aina ollut Suomen kansalainen ja koen sydämessäni olevani vain suomalainen, en kuitenkaan tule koskaan hyväksytyksi vain ja ainoastaan suomalaisena. Sen ovat kokeneet monet paluumuuttajat ja katkerina muuttaneet takaisin ulkomaille.

Äänestän kyllä aina kun on Suomen vaalit. Koskaan en ole ollut muun maan kansalainen. Sosiaaliturvamaksut olen ikäni maksanut ulkomaille. Siitä huolimatta kynii Suomi reilut maksut ja vetoaa siihen että kun en ole tehnyt töitä Suomessa ja sen vuoksi en ole saanut kerättyä pottia omalle kohdalleni menneille vuosille, tulevaisuutta varten.

Systeemi on väärä ainakin meidän pohjoismaiden asukkaiden kohdalla, jossa jo on tehty monet yhteiset sääntöjen/lakien muutokset, kansalaisten etuja ajatellen, niin miksi ei tässä asiassa? Hautausmaksuja ei saa myöskään mukaansa, Suomeen muuttaessaan pohjoismaista. Ei tämä ole mikään pieni asia ja epäkohta!

• Mikä ahistaa

>>Ei kovin hyvin. Saat nimittäin takaisinmuuttajana uuden nimityksen ja byrokratia paluumuuttajia kohtaan onkin ihan pimeän peitossa.>>

Oletteko menneet polttamaan Suomen passinne ja kansalaisuuskin jätetty uusimatta? Ja onko ihonvärikin muuttunut mustaksi tai ainakin arabianruskeaksi jo?

Eli minkä tyypin suomalaisia te oikein olette? Saahan sitä nyt 10-20 vuotta ulkomailla oleskella, eikä silti vielä menetä Suomen kansalaisuutta, Sotu-tunnusta ja sen oikeuksia.

Maailmalla asuneiden ja liikkuneiden ei pitäisi olla ihan siitä kaikkein avuttomimmasta päästä väestöä. Vaan itse on totuttu selviytymään tilanteista.

Oletteko nyt ihan oikeasti ottaneet asioista selvää, netissä kaikki laitokset tarjoavat tietojaan selattaviksi?

Ja mitä teiltä nyt tarkalleen oikeastaan puuttuu? Jos vertaa vaikka siihen tilanteeseen että Suomesta joku tulisi nyt, ja muuttaisi teidän nykyiseen oleskelumaahanne asumaan?

• PakoLiksaa 3562€/kk

Minkähän tasoisia ansioita ajattelitte Suomeen tulla tienaamaan? Edellinen kaveri heitti läppää kenkälankin levittelemisestä naamalle. Mutta ei se ihan kaikki pelkkää legendaakaan ole.

Pakolaisen statuksella ei nimittäin tienaa lainkaan hassummin. Ainakin minun silmääni tällainen 3.562€/kk palkka pelkillä sosiaalitoimiston rahoilla on ihan kelvolliselta näyttävä palkkasumma.
      http://tinyurl.com/ctj6bv4

Siinä saa pakolainen jo hetken aikaa valikoida, että ihan joka ikinen Osastopäällikön tai Teknisen avustajan tarjottu palkkatyö ei niin vaan kiinnostakaan, kun tarjotaan niin heikkoa liksaa.

Harvalle korkeakoulusta tulleelle mutta tykokemusta vailla olevalle suomalaisellekaan tarjotaan 3.500€ lähtöpalkkaa heti kättelyssä.

• kyllä on kade

Vuokran kun vähentää veks, ni toi tekee 250 euroa per nuppi /kk
        Big Mac meal on 7e ja se tekee 200 e /kk
        vielä jää 1,6 e aamu ja iltapalaan joka päivälle!

• n33-

Pidä netin kautta yritystä myös siellä missä nyt oot. Ja toinen suomeen kenties..

Muista kylmyys, loska, pimeä, masennus ja yksinäisyys joka jäytää suomen kansaa. Myös syrjintää on kun ei kelpaa, eikä moniin tutustu. Ellei asu kehäkolmosen kulmilla ja ole supliikki.

• Kylmyys, loska, pimeä - juuri tuollaisia asioita kaipaan Suomesta. Suomen luonto on ihana. Vuodenajat ovat ihania. Pimeys on rauhoittavaa, kesän valoisuus aivan sadunomaisen mahtavaa nyt, kun se tuntuu taas uudelta asialta. Masennus on oma valinta (sori) ja yksinäinen voi olla helteessä yhtä lailla kuin siellä. Seuralliselle ihmiselle Australia kyllä taitaa olla aika mahtava paikka. Jos on hiukan erakompi, asuinmaalla ei ole niin väliä siinä suhteessa. Oikeastaan minusta on Suomessa mukavaa se, että toisten yksityiselämää jossain määrin kunnioitetaan.

• Pohdiå

Haluaisin Isona niin Australiaan ja kirjailijaksi siellä. Olen lukenut siitä paljon siitä mantereesta. Lisäksi kuuntelen päivittäin Richard Fidlerin keskusteluja.

• Yualle

Aloita pikavippibusiness. Se on ainut, jolla meillä täällä Suomessa pärjätään. Rahaa lainaavia höyniä kyllä riittää.

• SOSIAALIPUMMI

Älä tule tänne yrittäksi. Mukavampaa on olla sosiaalitoimiston elätti, ja saat thedä aina mitä itse haluat.

• Täältä safkat

> Vuokran kun vähentää veks, ni toi tekee 250 euroa per nuppi /kk
      > Big Mac meal on 7e ja se tekee 200 e /kk

Ne pakolaiset pitäis opettaa maan tavoille, samalla hetkellä kun annetaan rahatollo kouraan. Ei noi Bic Mac-ruokalat mitään perheellisen perusruokapaikkoja ole.

Paras opetalla vaan valisemaan seuraava pakolaisen lounasravintola ihan näiltä samoilta Menuilta mitä suomalaisetkin köyhät vakiona käyttää:
      http://www.vvary.fi/vinkitruoka.htm

On aika ihme jos ei saa 250 eurolla yhden ihmisen hengissä pitävää ruokaa kuukauden ajaksi. Meilläkään ei ole noin isoja ruokalaskuja ihan omalla rahalla maksavassa normiperheessä.

• Valtion supliikit

""Ellei asu kehäkolmosen kulmilla ja ole supliikki. ""

Noita kehäkolmen supliikkimiehiäkin ahistaa jo, nekään eää tahdo pärjätä. Ainoa jotka pärjää ja joilla ei ole mitään huolta ovat Valtion viroissa suojassa olevat ihmiset.

Valtionhallinnon palkat ovat nousseet viimeisen 10 v aikana nopeammin kuin millään yksityisen sektorin vastaavalla alalla. Ne ovat jo pitkään ylittäneet avoimen sektorin palkkatasot. Valtio on kaikilla omilla palkkasektoreillaan palkkajohtaja, korkeimmat palkkaukset.

Keväällä maaliskuussa tulee Suomen budjettiin isoja leikkauksia. Aviolta 3-4 miljardia euroa pitäisi pystyä leikkaamaan Valtion menoja.

Samanlainen -15% leikkaus valtionhallinnon palkkoihin kuin on jo toteutettu Irlannissa, siitä on hyvä aloittaa. Jos joku mutisee vastaan, niin silloin voi muistuttaa että Kreikassa valtion palkkoja leikattiin 30%.

• vaivihkaa höynäytys

Supliikit, joo. Ei näistäkään asioista, siis leikkauksista kovin julkisesti etukäteen huudella. Mikä muu ratkaisu voisikaan olla tulevaisuudessa, jos kerran tavoitteena on samanlainen/yhdenmukainen elintaso kaikkiin euromaihin, niinkuin kehitys tällä hetkellä näyttää olevan.

Suomalaisten elintaso alemmaksi ja vielä köyhempien maiden elintaso ylemmäksi.

Rikkaat pysyy kyllä rikkaina ja rikastuvat ja köyhät jäävät kokonaan kyytistä pois, olettaisin. Siihen siuuntaan on mielestäni menty viime vuodet.

Niin ja että villieläimet saa luvalla valloittaa pohjoismaat. Se oli ensimäinen asia mitä muut, etelämmässä oilevat euromaat haaveilivat jo ihan alkuunsa.

Ovat saaneet aika pitkälle niinkuin halusivat, sillä seurauksella että eläinten salakaato on yleistynyt, mutta mikä vielä traagisempaa on että tilastot osoittavat; autokolarit villieläin/ihminen on huomattavasti lisääntyneet ja lisänneet ihmisten tuskaa esim. Suomessa, mutta myös Ruotsissa.

Faktaa kehiin, siltä johon kolahtaa. Taidan vilkaista nettisivua, missä kerätään EU vastustajia.

• Pääset duuniin

Pidähän soukempaa suuta siellä, työmies. Sulle saattaa avautua vaikka mitenkä hyvä virka kun tuo Austalaarian poika tulee tänne. Laittaa kahden vanhan koulukaverinsa kassa pystyyn firman sellaiselle alalle joka on ihan just sun juttuja.

Pääset sinne töihin, ja palkka maksetaan suoraan Australian dollareilla.

Ne on paperin sijaan painettu muoville, kestää kylmää, kastumista ja tupajumeja. Eikä inflatoidu läheskään niin nopeasti kuin oma euromme.

• 5+5

Ne oli kyllä Kanadassa niitä muovirahoja. Tosin Kanada on hyvä vaihtoehto jos lähtisi pois. Suomalaislla on siellä hyvä maine käsittääkseni ja kelitkin kuin kotona.

• Yrittäjänainen
        5+5 kirjoitti:

Ne oli kyllä Kanadassa niitä muovirahoja. Tosin Kanada on hyvä vaihtoehto jos lähtisi pois. Suomalaislla on siellä hyvä maine käsittääkseni ja kelitkin kuin kotona.

Asian vierestä, kyllä aussidollaritkin ovat muovisia.

• Yrittäjänainen kirjoitti:

Asian vierestä, kyllä aussidollaritkin ovat muovisia.

Muovintapaista ainetta ne tosiaan ovat. Arvo on hyvä tällä hetkellä, miten lie tulevaisuudessa.

• Näilläkin vaikeata

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      2005
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      121
      1715
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1306
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      720
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      57
      624
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      205
      580
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      47
      517
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      482
    Aihe