Olen tässä ollut yrittäjänä nyt 2 vuotta ja jatkuvasti törmännyt tähän ongelmaan, että asiakkaalta ei tahdo oikein saada rahoja millään.
Tilanne jossa asiakas tekee tilauksen on lähes pakko sopia, että työ maksetaan heti projektin päätyttyä.
Yrityksessäni projektien pituus olisi noin 1 viikko, mutta kun se vaatii asiakkaalta vuorovaikutusta. Sen sijaan kun asiakkaat ovat hyvin laiskoja toimimaan ne vastailevat milloin mihinkin viesteihin joskus 1 - 2 viikon viivellä.
Toisin sanoen projektit vain seisovat pöydällä ja rahaa ei tule .....
Miten itse olette ratkaisseet tämän ongelman?
Etukäteismaksu tietenkin olisi ratkaisu kaikkeen, mutta kun se voisi olla myös se joka karkoittaa ne viimeisimmätkin asiakkaat pois.
Miten saatte asiakkaat maksamaan?
6
309
Vastaukset
- Syö norsu palasina
> Etukäteismaksu tietenkin olisi ratkaisu kaikkeen,
Yrittänyttä ei kuotenkaan laiteta. Kokeile sanoa parille seuraavalle tilausta vastaanottaessasi että teillä on normaali maksuaikataulu sellainen että 30% maksetaan tilausta tehtäessä.
Viikon mittaista projektia ei oikein voi pilkkoa enää osamaksuihin. Eli kai se loppu 70% sitten maksetaan tuon tyyppisissä projelteissa yhtenä eränä työn valmistuttua.
Laiskoja vastaajia ei saa tällä paljon nopeammiksi. Mutta ainakin saat osan rahoistasi, ja asiakkaalla on toisaalta tieto että omaa rahaa on jo kiinni, ja sikäli haluja saada asia loppuun - pyrkyri -71
Sopimukset kuntoon ja tehokas perintä. Jos toimit yritysten kanssa, niin tsekkaile välillä protestilistaa, löytyykö sieltä asiakkaitasi. Näille asiakkaille teet vain ennakkomaksua vastaan. Asiakkaat huomaavat hyvin pian, jos maksamattomiin laskuihin ei reagoida. Seuraava lasku jää erittäin todennäköisesti syrjään ja niiden yritysten, jotka huolehtivat perinnästä, laskut maksetaan. Tämä on totuus.
Itselläni on 30% ennakkomaksu ja lopulle 7 pv netto työn loppuun suorittamisesta. Laskussa on lihavoituna "Maksamattoman laskun huomautuksesta perimme 30 euron huomautusmaksun". Sopimukset ovat aina kirjallisia ja allekirjoitettuja. Tähän saakka luottotappiot 0%. Laskujen suuruus vaihtelee yleensä muutamasta satkusta noin pariin tonniin. - varman päälle ...
Miten itse olette ratkaisseet tämän ongelman?
Yrittäjäksi ei kannata lähteä jos on niin tiukkaa ettei pysty antamaan asiakkaille mitään maksuaikaa...pitää olla pieni kassa/hätävara / rahoitus että pystyy elämään varoilla.
Tuskin löytyy sellaisia asiakkaita, että meet tekee viikontyön ja asiakas maksaisi heti etukäteen.... Itse laskutan jälkikäteen ja maksuaikaa aina 21 päivää. sen jälkeen odotan vielä viikon ja sitten laitan muistutuslaskun jossa merkintä että jos ei tiettyyn päivään mennessä näy suoritusta tilillä, niiin se siirretään perintään ja perintätoimiston nimi muistutukseen. Sen jälkeen jos ei tilillä näy rahoja niiin lähetän sähköpostilla perintään asiakkaan laskun ja ne hoitaa loput.
Ton aikaa on itse pärjättävä, ja sen mukaan aina toimittava.
Jos taas tulisi iso "keikka" niiin ensin oisi hyvä tehdä maksuerätaulukko jossa vaikka viiikon erissä lähtee lasku.... jos taas työmaalle tarvii viedä tarvikkeita niin ne tarvikkeet vois viedä työmaalle ja laittaa heti lasku niistä.
Itse selvitän tarkkaan että tilaaja on varakas ja useamman vuoden ollut toimintaa, jos näyttää vähänkin että ei ole varaa maksaa, niin unohdan heti koko asiakkaan. Ei kannnata olla liian ahne, koska se sitten kostautuu siinä ettei saa rahaa tms... ja jos on sellainen asiakas jota tarvii muistutella, niin sille ei enään tehdä mitään työtä ikinä !- -
Kyllä oma palvelu pitää pystyä rahoittamaan kokonaan riippumatta toimitusajasta, mikäli se on jonkun viikon.
Maksuaikaa yksityisille 3-7 pv ja firmoille 7-14 ja max 21, joillekin jotka oikeasti maksavat eräpäivän mukaan.
Yli 10000 € projekteista 40/60 ennakko/10 pv. netto ja kirjallinen tarjous/tilausvahvistus meiliin.
Perintäuhkauksia en suosittele käytettävän vasta kun laskut roikkuu vähintään -30 pv erääntyneenä, jos silloinkaan. Riippuu vähän pokasta, onko esim. vuosia vanha suhde.
Itse en ole karhunnut, kuin yhden asiakkaan perintätoimiston avulla.
- näin minä teen
Entäs jos sopisit asiakkaasi kanssa etukäteen sähköpostilla, mitä palveluksesi hänelle tulee maksamaan ja mitä tehtäviä se sisältää ja maksuehdon laittaisit siihen.
Hyväksyttäisit asiakkaalla tuon ensin ja sitten tekisit urakkasopimuksen. - t314
minulla muutama yritys mille teen alihankintaa yksityiset asiakkaat.
oikeastaan kaikki maksavat miten sattuu. yritykset perustelevat maksun viivästymistä sillä, että eivät itsekään ole vielä saaneet omia maksujaan vielä suuremmilta toimijoilta, mikä lienee melko totta.
isot firmat (=loppumaton kalkulointi ja ahneus) ovat kaiken hankaluuden alku ja juuri. on erittäin vaikeaa kerätä pääomaa jos sitä ei ennaltaan ole, eikä sitä helpota se, että isot firmat tekevät verosuunnittelua yms. kikkailua pienyrittäjän rahoilla. maksamalla oikeaan monta pientä laskua joista yhdessä tulee suuri summa, aikaan saattaa saada säästöä, eikö ?
yksityiset "unohtelevat" muuten vaan. on oma suu lähempänä kuin kontin suu.
kyseessä on onneksi vain raha, ja käyttäytyminen kertoo paljon asiakkaasta.
suurempi ongelma on saada riitävästi työtä, kuin perittyä laskut.
mutta kyllä tietenkin maksuehdot tulee selvittää ennen työn aloittamista/kaupantekoa. muutenhan lähestytään huijausta, eikö ?
yrittäjälle jää aina yritysriski, joka sisältää mahdollisuuden menettää saatavansa.
toisaalta on pienen pieni mahdollisuus myös menestyä.
pääasiassa yrittäjyys useimpien kohdalla taitaa olla sitä mistä katainen näkee päiväunia:
vastuunkantamista. yhteiskunnan rahoittamista, ja oman työn laadusta huolehtimista, projektin onnistumisesta huolehtimista. uusien menetelmien kehittämistä ja vanhojen parantamista. itsensä unohtamista ja puurtamista.
nöyryyttä, koska kiitosta et saa.
se kiitos on se viivästynyt maksusuoritus.
työteliästä loppuvuotta kaikille yhteiskunnan rehellisille puurtajille !
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821995Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1211715- 1801306
- 229720
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 57614
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako204575- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337482