Olen ollut työttömänä lokakuusta asti ja tilanne on sellainen, etten halua mennä töihin. Viimeksi kun olin töissä, vietin puolen vuoden työajasta kaksi viimeistä kuukautta sairaslomalla pahan masennuksen takia. Työvoimatoimistoon en ole tätä kertonut. Nyt minut kutsuttiin työhaastatteluun ja pelkkä ajatuskin kokopäivätöiden aloittamisesta ahdistaa. Miten saan junailtua tämän niin, ettei tule karenssia? Ilmoittaako työnantaja työkkäriin, jos kieltäydyn haastattelusta?
Työttömyys ja työstä kieltäytyminen
18
1002
Vastaukset
- ellissssss
Kyllä ilmoittaa työnantaja hyvinkin tarkasti mitä olet kertonut ja miksi sinua ei ole valittu.. Kuulostaa nyt hieman siltä että entäpä jos vaikka kävisit puhumassa ammattiauttajalle tuosta ahdistuksesta ja masennuksesta? Silloin voisit saada pitemmän sairasloman ja aikaa kuntoutua.. Sitten työkin voisi maistua paremmin kun olisit henkisesti kunnossa :)
- tyytyväinen työtön
Oli niin kova taistelu, että sain edes olla sen 2kk sairaslomalla. En jaksaisi ravata taas koko ajan lääkärissä, josta antavat viikon saikkua ja käskevät tulla sitten uudelleen. Minulla on pientä yritystoimintaa ja 1-3 tunnin työskentely päivittäin omaan tahtiin sopii ja riittää minulle. Ei tässä varmaan sitten muu auta kuin joutua karenssiin ja kituuttaa se aika miten parhaiten kykenee..
- tytsi 32v
kieltäydyin myös kerran ja sain karenssia mut marssin sossun luukulle ja sain vain 1 kerran rahaa et sillee....
- ellisssss
Tiedän että tämä kuulostaa töykeältä, mutta kuten varmasti itsekkin tiedät niin jos ei työ kelpaa niin sitten joudut pärjäämään ilman tukia.. Asiahan vain on niin että jokaisen tulisi elättää itsensä työtä tekemällä :) Ja jos tuo yritystoimintasi riittää sinulle kuten sanoit, niin miksi edes olet työkkärin asiakas?
- 12+1
Töihin ei tarvitse mennä, tietenkään, mutta tukiakaan ei silloin tarvitse vastaanottaa. Hae sairaspäivärahaa jos kerran olet työkunnoton.
Ai jaa, yritystoimintaa? Ethän sitten päivärahaa tarvitsekaan.
Voi voi sun kanssas. - selvä' pyy
Masentaa niin että pystyt tekemään vain omaa yritystoimintaa?Ja samalla nostat työttömyysetuuksia kun et jaksa tehdä töitä?
- dfdfsf
Sinun pitää tässä tilanteessa hakea kelalta lääkärinlausunnon perusteella sairauspäivärahaa.
- mk
Helpommalla pääset kun laittat palkkatoivomuksen niin yläkänttiin ettei ne suo palkka eli jos ilmoittavat että 10€ tunti niin pyydät 17€ ja et mene alle 15€ töihin niin se on sillä selvä mutta millä ajttelit asunnot ostaa ja auotot kun et töissä käy ja se työ voi olla hyvää terapiaa kun näkee ihmisiä ja on vatuussa työnntkemisestä ja voi päästä pitkälle ja hyvälle palkalle kun on tavoitteita elämässä. Kun on ajateltavaan iin ei tule laiskaksi ja on ammulla pikka mihin mennä rhaa tienaamaan.
- tessi.
Ei noin voi tehdä, koska työkkäri kysyy ta:lta, miksi kyseinen henkilö ei tullut valituksi. Jos työnantaja vastaa, että ylisuuren palkkavaatimuksen vuoksi, niin sekin tuottaa karenssin.
Itsellä oli lähellä käydä noin, mutta minä kerroin kysymyksessä olleen palkkatoivomuksen ja tuo sanamuoto ilmeni myös nettihaastattelusta.
Jotta työkkäri olisi tyytyväinen, on haettava _tessin_ mukaista palkkaa.
- Onko.
Sillä nyt juurikaan merkitystä, haluaako aloittaja töihin,vai haluaako hän olla työttömänä? Jo aloittajan kirjoitus kertoo hyvin paljon hänen ajatusmaailmansa suppeudesta.
- Jobi
Tosiasiahan on että tämä työpaikkojen hävittäminen on tehnyt työpaikoista sietämättömiä. Tietenkin siellä viihtyvät ne suhteilla sisään otetut, jotka teetättävät työnsä määräaikaisilla ja harjottelijoilla.
Suomi on tuhonnut vakavasti taloudellista perustaansa ja se on tehty oikeistopuolueiden johdolla, niiden saarnatessa "terveen talouden" puolesta. Työttömällä ei ole mitään syytä tuntea syyllisyyttä. - Arpaix
Miksi ne työpaikat häviävät? Miksi Suomessa ei ole täysin työllistiminen vaikka kun Norjassa tai Ruotsissa? Norjan työttömyys % on vaan joku 2%, mutta Suomessa on joku 9% koko maassa, ja ovat kuntia missä työttömyytta voi olla vaikka 25%.
Pohjois Savossa on hyvin vaikea löytää hyvää työpaikkaa, varsinkin kun olen mualla syntynyt ja äidinkieleni ei ole suomi.
Olen kuitenkin EU maasta tullut ja minulla oli aikaisemmin työ pohjois Lapissa, turistikeskuksissa, mutta Savossa ei ole edes turisteja ja esim. Siilinjärvellä nyt vaan joku 16 paikat auki ja 99% niistä on hoitoalalla. Ei toimistotyöt, ei edes kauppoissa, ei ravintola alalla. - Loppuun palanut
Hei,jos sinulla on masennusta,niin soita kuntasi mielenterveystoimistoon.Minut ainakin otettiin vastaan,sopimalla aika sinne.
Olin sitä ennen vajaat 30 vuotta samassa työpaikassa,mutta esimieheni oli aina vain ilkeämpi narsistinen ihminen.Työstäni pidin,mutta tämä esimies pilasi elämäni siellä.Aloin sairastelemaan aina vain enemmän psykosomaattisia sairauksia.Sit minut sanottiin irti,onneksi.en olisi enempää jaksanutkaan.Työsuojelu ja liitto yrittivät muka auttaa asiassa,mutta narsisti on narsisti.Ei siinä mahtanut kukaan mitään.Nyt olen ollut vuoden verran mielenterveystoimiston asiakkaana ja yli puoli vuotta jo sairaslomalla.Ja sairasloma jatkuu edelleen,nyt on kirjoitettu toukokuun loppuun asti.
t.Loppuun palanut- pin nari
Loppuunpalanut on tehnyt ihan kunnioitettavan työuran. Toivon että sairasloman jälkeen hän löytää jonkin kivan keveämmän duunin.
Sitten taas ihminen jolla on oma tuottava yritys ja silti nostele työttömyystukea on mielestäni rikollinen, ja näitähän on työttömien joukossa paljon! Se kaikki lisää meidän työtä tekevien taakkaa. Tuollainen ihminen joutaakin soppajonoon ruokaansa norkoomaan.
- arjen raataja
Ja sehän onkin reilua että elelet sitten meidän töitä tekevien maksamilla verorahoilla kun et halua mennä töihin! Ymmärrän kyllä jos ihminen on sairas ja kykenemätön tekemään töitä, mutta tuo sinun asenteesi vaikuttaa siltä että yrität vaan kaiki keinoin välttää työntekoa ja olla meidän muiden elätettävänä. Tiedätkö, minuakaan ei huvita joka päivä töihin lähteä. Toki mielummin jäisin kotiin nukkumaan ja puuhastelemaan muuta, mutta kukakohan tämän yhteiskunnan pitäisi pystyssä jos kaikki jäisi kotiin makaamaan?? Ärsyttää maksaa sikana veroja vaan siksi että kaikkia ei huvita käydä töissä!
- faktattiskiin
Näihin olisi kiva aina lisätä palkka ja vero % niin näkisi että elätätkö itseäsi enempää kumminkaan..
- Eläkekertymä?
faktattiskiin kirjoitti:
Näihin olisi kiva aina lisätä palkka ja vero % niin näkisi että elätätkö itseäsi enempää kumminkaan..
Kannattaisi miettiä, paljonko saa eläkettä, kun se aika tulee.
Eräs tuttavani teki työllistästuella rahoitettuja työsuhteita, jotka loppuivat kun työsuhde päättyi, kun työnantaja ei saanut enään työllistämistukea.
Kun hän oli nelikymppinen pyysin häntä ottamaan selvää työeläkekertymästä.
Hän tarkisi eläkekertymän, eli hän olisi saanut eläkettä 100 euroa kuukaudessa.
Kuka elää sadalla eurolla kuukaudessa?
Hän kysyi työkavereila paljonko heillä oli karttunut eläkettä.
Kertymät vaihtelivat 1000 - 4000 euron välillä.
Hän havahtui ja hakeutui ammatilliseen koulutukseen, jonka työkkäri kustansi.
Koulutus kesti 6 kk, jonka jälkeen hän sai ammatin ja vakituisen työpaikan, jossa hän on ollut nyt nelisen vuotta, palkkaa hän saa noin 300 euroa kuukaudessa, jolloinka eläkekertymä kasvaa.
Tutustu eläketietoon.
http://www.tyoelake.fi/Page.aspx?Section=43799
---
- vekkuli.....
300e kk työttömänä sa 500 jo on typeryyden huippu jo tuo. ja ei ihmiset pääse eläkkeel enää ku nousee niin korkeelle eläke ikä eikä elä enää sinne asti. pimee työ on parasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462