Millaista on elää ilman luottotietoja?

nobodyisperfect

Taloudellinen tilanne on taas vaihteeksi siinä pisteessä, että ulosotto uhkaa monelta taholta. Pariin otteeseen olen onnistunut viime hetkillä velkani kuittaamaan, isojen korkojen kera tietenkin. Mutta en tiedä jaksanko enää, onko se sen arvoista... ehkä olisi helpompaa antaa laskujen mennä ulosottoon, ilman luottotietoja tuskin minäkään, joka surkeasta tilanteesta huolimatta parhaani yritän, saan velkasummaa kasvatettua tähtitieteelliseksi parissa vuodessa? Olen yh ja opiskelija, parin vuoden kuluttua valmistun ja silloin pitäisi näkyä valoa tunnelin päässä.

Yritänkö vielä sinnitellä tässä kierteessä, vai annanko laskujen (summa ei ole mahdottoman suuri, alle tonnin) mennä ulosottoon, ja korjaan tilannetta sitten valmistumisen jälkeen kun pääsen taas kunnolla työelämään? Mielipiteitä, pärjääkö ilman luottotietoja, vai meneekö elämä kohtuuttoman vaikeaksi?

44

6153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm...

      Sanoisin että alle tyonnilla ei kannata luottotietonsa myydä. Koska kyllä elämää hankaloittaa vuosiksi. Tai miten kukin sen kokee ja tekee työkseen.

      Minulta meni luottotiedot 90-luvun laman aikana kun opintolaina meni ulosottoon. Ainoa kortti mikä myönnettiin oli automaattikmortti. Liikkuvassa myyntitöissä erittäin hankalaa kun hotellitkin piti alussa maksaa käteisellä ja en koeaikana uskaltanut tunnustaa että korttia en saa. No kaksi työn antajaa oli ymmärtäväisiä ja takasivat luottokorttini. Puhelin liittymästä ja vakuutusmaksuista jouduin maksamaan takuut tai etukäteen. Mitään sopimusta en voin tehdä jossa luottotiedot tarkistettiin. Auton vaihtokin meni hankalaksi ja yhden ostin isäni nimissä. Ja tietenkin se peittely työpaikalla kun ei henk.kohtaisa korttieja lainkaan.

      Osa työpaikoista vaatii nuhteetonta luottotieto taustaa mikäli on mahdollisuus käsitellä firtman varoja. No luottotiedot korjaantui aikanaan ja sen jälkeen pysyneet kunnossa. Sen neuvon kuitenkin annan että jos on ulosotossa ja saa työpaikan niin kannattaa pyrkiä sopimaan että maksaa summan itse eikä perittynä työpaikan kautta. Ja siitä kannattaa pitää kiinni.

      • aqv1

        Mitä haittaa näet muka siinä jos antaa mennä normaalia tietä eli palkanlaskija ottaa suoraan palkasta?


      • jaaa no..
        aqv1 kirjoitti:

        Mitä haittaa näet muka siinä jos antaa mennä normaalia tietä eli palkanlaskija ottaa suoraan palkasta?

        Jaa no kyllä minä näkisin että siinä on jotain eroa maksaako sääntillisesti itse kuukausittain kuin että se pakko otetaan työnantajan palkanlaskijan kautta.

        Kun olin maksellut liki kaksi vuotta niin UO-mies (kokóajan sama) soitti että koska olen maksanut tunnollisesti lyhennykset niin hän on laittanut minusta positiivisen merkinnän ja tiedusteli haluaisnko pari maksuvapaata kuukautta tulevalle kesälomalle. Sitä en tiedä olikohan se hänen itse luomansa luokitus asiakkaistaan vaan joku virallinen. No sillä ei sinänsä väliä.

        Jos maksat itse niin voit välttyä siitä että asia ilmenee työnantajalle. Osam työnantajista ennakkoluuloisia ja saattaa vaarantaa työsuhteen jatkoa mikäli UO-mies ottaa yhteyttä koeajalla. Minun kohdallani kun 90-luvun laman loppuvaiheessa sain vihdoin vakituisen työpaikan niin oli käytössä vielä 3 3 kuukauden koeaika jonka työnantajat käytti yleiosesti hyväkseen. No viidentenä kuukautena UO ottikin yhteyttä firmaan. Viikkoa myöhemmin sain lähteä. Eräs työkaveri johon olin tutustunut paremmin kertoi vaivautuneena että omistaja pelkäsi että taloudellisen taustani takia saattaisi olla suuri houkutus varastella varastosta helposti rahaksi muutettavaa tavaraa.

        Ja lopuksi niin firmoissa tietovuoto työntekijöistä on valitettavasti hyvin yleistä. Varsinkin kun siihen liittyy jotain ikävää.


      • c124c
        jaaa no.. kirjoitti:

        Jaa no kyllä minä näkisin että siinä on jotain eroa maksaako sääntillisesti itse kuukausittain kuin että se pakko otetaan työnantajan palkanlaskijan kautta.

        Kun olin maksellut liki kaksi vuotta niin UO-mies (kokóajan sama) soitti että koska olen maksanut tunnollisesti lyhennykset niin hän on laittanut minusta positiivisen merkinnän ja tiedusteli haluaisnko pari maksuvapaata kuukautta tulevalle kesälomalle. Sitä en tiedä olikohan se hänen itse luomansa luokitus asiakkaistaan vaan joku virallinen. No sillä ei sinänsä väliä.

        Jos maksat itse niin voit välttyä siitä että asia ilmenee työnantajalle. Osam työnantajista ennakkoluuloisia ja saattaa vaarantaa työsuhteen jatkoa mikäli UO-mies ottaa yhteyttä koeajalla. Minun kohdallani kun 90-luvun laman loppuvaiheessa sain vihdoin vakituisen työpaikan niin oli käytössä vielä 3 3 kuukauden koeaika jonka työnantajat käytti yleiosesti hyväkseen. No viidentenä kuukautena UO ottikin yhteyttä firmaan. Viikkoa myöhemmin sain lähteä. Eräs työkaveri johon olin tutustunut paremmin kertoi vaivautuneena että omistaja pelkäsi että taloudellisen taustani takia saattaisi olla suuri houkutus varastella varastosta helposti rahaksi muutettavaa tavaraa.

        Ja lopuksi niin firmoissa tietovuoto työntekijöistä on valitettavasti hyvin yleistä. Varsinkin kun siihen liittyy jotain ikävää.

        No jos vain pystyy pysymään maksusuunnitelmalla niin sitten ok. Harva tuskin pysyy, koska ei ole pysynyt tähänkään asti. Ei tarvitse miettiä vaan se lähtee automaattisesti palkasta.

        Aina ei mene myöskään työnantajalle asti. Palkanlaskenta voi olla myös ulkoistettu isoissa firmoissa. Ja iso firma niin kukaan ei tunne nimeltä ketään


      • suojaosuus
        jaaa no.. kirjoitti:

        Jaa no kyllä minä näkisin että siinä on jotain eroa maksaako sääntillisesti itse kuukausittain kuin että se pakko otetaan työnantajan palkanlaskijan kautta.

        Kun olin maksellut liki kaksi vuotta niin UO-mies (kokóajan sama) soitti että koska olen maksanut tunnollisesti lyhennykset niin hän on laittanut minusta positiivisen merkinnän ja tiedusteli haluaisnko pari maksuvapaata kuukautta tulevalle kesälomalle. Sitä en tiedä olikohan se hänen itse luomansa luokitus asiakkaistaan vaan joku virallinen. No sillä ei sinänsä väliä.

        Jos maksat itse niin voit välttyä siitä että asia ilmenee työnantajalle. Osam työnantajista ennakkoluuloisia ja saattaa vaarantaa työsuhteen jatkoa mikäli UO-mies ottaa yhteyttä koeajalla. Minun kohdallani kun 90-luvun laman loppuvaiheessa sain vihdoin vakituisen työpaikan niin oli käytössä vielä 3 3 kuukauden koeaika jonka työnantajat käytti yleiosesti hyväkseen. No viidentenä kuukautena UO ottikin yhteyttä firmaan. Viikkoa myöhemmin sain lähteä. Eräs työkaveri johon olin tutustunut paremmin kertoi vaivautuneena että omistaja pelkäsi että taloudellisen taustani takia saattaisi olla suuri houkutus varastella varastosta helposti rahaksi muutettavaa tavaraa.

        Ja lopuksi niin firmoissa tietovuoto työntekijöistä on valitettavasti hyvin yleistä. Varsinkin kun siihen liittyy jotain ikävää.

        Näin palkanlaskijana kommentoisin, että se ulosottotieto ei ainakaan omalla kohdallani ole kenenkään muun tiedossa kuin palkansaajan, ulosottomiehen ja palkanlaskijan tiedossa. En näe tarvetta juoruta kenenkään ulosotoista kenellekään. Mikäli palkanlaskija juoruaa asioita eteenpäin, lieneepä syytä keskustella asiasta? Vaitiolovelvollisuus koskee heitäkin.


    • 20+19

      Jos sulla on jo kaikki mihin maksuhäiriö ensin vaikuttaa eli mm. puhelinliittymä, nettiliittymä, mahdollisen auton vakuutukset niin anna vaan mennä ulosottoon.
      Sit kun uo aikanaan kutsuu sinut uo-selvitykseen niin menet ja sovit maksavasi jonkun summan huolimatta siitä voiko uo viedä sulta mitään vai ei. Jos ei siis virallisesti ulosmittaa tulojasi niin aina saa velkoja maksaa itse vapaaehtoisesti ja näin menettelmällä saa velkoja tietenkin vähemmälle.
      Lisäksi jos on niin onnellinen tilanne että kaikki velkojat saa osansa kk-maksuista niin luottotiedot on puhtaat sopivasti kun olet valmistunut. Ja tässä on siis tärkeää ettei maksamaton velka pääse kasvamaan korkoa liikaa! Missään nimessä niitä ei sais päästää menemään takaisin uo:sta velkojalle, se kierros tuo runsaasti lisää maksettavaa.

      Ehkä tuo on ihan viisasta niin saat mielenrauhan ?

    • nobodyisperfect

      Sain kaksi viikkoa aikaa maksaa laskut. Nyt vain toivotaan, että saan rahat kasaan siihen mennessä.

      • joo..

        Jos sinulla vakituinen työ ja kiinteä kuukausipalkka niin pyydä lopulle palkkaennakkoa. Ja sen jälkeen EI YHTÄÄN vippiä...


    • velaton varaton.

      Tyhmä tuo kysymys mille tuntuu olla ilman luottotietoja.

      Jos se tuntuu kiinnostavan, niin se pitää kokeilla itse. Jätä asiat hoitamatta ja ota nyt luottokuntoisena pikkasen vippejä ja jätä ne nykyiset asiat hoitamatta jos se onmielenkiintoista.

      Itse olen vähävarainen ja kaikesta huolimatta tietyllä tapaa luottokelpoinen. Sain uuden kytkypuhelimen (3e/kk X 24 kk ) ja nettitikut ja kiinteän netin erillisillä sopimuksilla. Eikä pankkikaan ole minuun aivan luottamaton. Vielä uskaltaa mennä pankkisaliin ja jonkinlaista palvelua.

      Itse oikeasti köyhänä pidän luottotietojen säilyttämistä erittäin tärkeänä ja asiana josta viimeisenä kannattaa luopua.

      Taas kun on uudenvuoden lupausten ja toiveiden aika ja katsoo pilvistä taivast, niin toivoo, että saisi palkkion tulevana vuotena, ja pääsisi etenemään elämässä lähemmäksi tavallisen ihmisen elämää.

      Mut tietty jos hanki on jo keltaine ikiroudassa, niin ei siinä auta kuin kasvihuoneilmiön ratkaisus.

    • nobodyisperfect

      Ei ole vakituista työtä kun olen opiskelija, eikä osa-aikaisenakaan juuri kannata tehdä kun Kela "vie" palkasta puolet päivärahan sovittelussa. Niitä lapsiakin on kuitenkin ajateltava, ja aikaa heillekin riitettävä...

      "Velaton varaton":
      Samalla mentaliteetilla olen itse puskenut eteenpäin jo vuosia. Hilkulla on ollut monta kertaa, mutta aina olen onnistunut luottotiedot taistellen itselläni pitämään, koska olen kokenut sen tärkeäksi. Melko mustavalkoinen maailmankuva sinulla, jos ajattelet että luottotietojen menetys on aina seurausta asioiden hoitamatta jättämisestä... virheitä tekee jokainen, kukin tavallaan, siitä ei pääse mihinkään.

      Jostain olen taas saanut uutta voimaa yrittää pärjätä ja jaksaa. Toivotaan että se tuottaa tulosta. Kiitos kaikille neuvoja antaneille ja voimia saman ongelman kanssa painiville!

    • luoyer

      Huvittaa tuo höpinä luottotiedoista.
      Elämä ilman niitä on upeaa. Ei tarvitse miettiä saako sitä tai tätä. Senkun ostaa, ja jos ei käteinen riitä niin sitten kortilla.
      Siinä vaiheessahan elämä vasta kurjaksi menee kun niitä luottotietoja on... Siis häiriömerkintöjä rekisterissä. Ne ovat niitä luottotietoja joita ilman kannattaa ilman muuta olla.

    • Visa vinkuu

      Jos joutuu maksuvaikeuksiin, kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä velkojiin. Pitää neuvotella uudet maksujen ehdot, joiden mukaan pystyy varmuudella velat hoitamaan. Maksaa voi aina pienemmissäkin erissä, esim. sähkölaskut tai vakuutusmaksut voi osittaa pienempiin eriin. Tärkeää on, että pitää lupauksistaan kiinni, jolloin velkojat näkevät, että on maksuhalukkuutta ja myös kyky hoitaa sitoumuksiaan.
      Luottotietojen menetys (julkinen tieto) tapahtuu yleensä vasta sitten, kun velan periminen tapahtuu oikeuden antaman maksamismääräyksen perusteella (ulosottomiehen perimänä). Velkaa ei kannata päästää perintään oikeusteitse, koska alkuperäiseen velkaan tulee lisäksi perinnästä (käräjäoikeuden perimät käsittelymaksut, ulosottomiehen palkkiot) aiheutuvat kustannukset, jotka voivat olla moninkertaiset alkuperäiseen velkaan nähden. Eräät vakuutusmaksut ovat ulosottokelpoisia ilman erillistä oikeuskäsittelyä.
      Peritätoimistot uhkaavat perinnässään viime kädessä oikeuskäsittelyllä, mutta myös perintätoimistojen kanssa pystyy neuvottelemaan maksuaikataulusta ja siten välttämään luottokelpoisuuden menettämistä.
      Luottokelpoisuuden menetys ("luottotietojen menetys") saattaa myöhemmin haitata tai estää uuden vuokra-asunnon saatia, lainan saantia, kännykkäliittymän avaamista, pankkikortin saamista, auton ostoa osamaksulla, vakuutuksen saamista jne. eli elämä saattaa hankaloitua merkittävällä tavalla.
      Luottokelpoisuuden menettää määräajaksi, jonka pituus määräytyy viimeisimmän ulosottomiehen tekemän perintätapahtuman hetkestä lukien. Kun uusia ulosottotapahtumia ei enää pääse syntymään, luottokelpoisuus palautuu automaattisesti muutaman vuoden (3-10 v) kuluttua, riippuen alkuperäisen perinnän aiheesta.

    • 20+7

      Eläpäs puhu sontaa..

      "Kun uusia ulosottotapahtumia ei enää pääse syntymään, luottokelpoisuus palautuu automaattisesti muutaman vuoden (3-10 v) kuluttua.."


      Kyllä se vaan on 3v jos EI tule uusia uo-tapahtumia. Mistä ihmeestä repäisit tuon 10 vuotta ???

    • Visa vinkuu

      Yksityishenkilöillä rekisteritiedot poistetaan 3 v kuluttua, mikäli uutta ulosottoon johtavaa velkaa ei tule perittäväksi tuon 3 v jakson aikana.

      Aika pitenee 4 vuotta, jos uuden ulosottovelan periminen käynnistyy tuon alkuperäisen 3 vuoden aikana.

      Näin tulkitsen maallikkona Suomen asiakastieto Oy:n rekisterimerkintöjä (http://www.omatieto.fi/pdf/Luottotietomerkinnat.pdf).

      Yrittäjän konkurssia koskeva merkintä poistetaan 5 v kuluttua konkurssin alkamisesta.

      Liiketoimintakieltoon asetetun henkilön merkintä poistetaan tuomion pituus 3 v jälkeen. Eli tässä saattaa se 10 vuottakin täyttyä ja jopa ylittyäkin.

      Mikäli joku perintätoimeen perehtynyt juristi on eri mieltä, voinee korjata tämän minun tulkintani asiassa.

    • Velkoja

      Voittehan olla varmoja, että minä uusin ne teidän velkanne 15 vuoden ajan ja siitä 3v ne teidän luottotiedot on vielä poissa. Maksakaa velkanne siipeilijät. Siis valmistautukaa 18-v!

    • ...

      EI oikeastaan miltään enää tunnu. Kun puhelinlliitymä, asuntolaina ja luottokorttikin on hankittu ennen ulosottoon joutumista, niin eipä tuo mitenkään käytännössä vaikuta. Ei edest työnsaantimahdollisuuksiin, kokska ihmeen harva työnantaja enää välittää, vaikka olisi mennyt luottotiedot (toki sellaisiakin on jotka välittävät), koska nykypäivänä se on aika tavanomaista, että on ulosotossa...

      Jos laskut on alle tonnin, niin ei kannata viedä niitä ulosottoon, ei myöskään kannata kuittailla niitä uusilla veloilla. Yritä hankkia lisätöitä ja sillä maksaa nuo pois. Jos nostat opintolainaa, niin opintolainassa voi olla ongelmia, jos joudut ulosottoon. Jos velat ovat tuhansia tai kymmeniätuhansia, niin siloin voi jo harkita ulosottoa (niin kuin minulla...)

      • fghdh

        Voipi kyllä luottokortti sulkeutua kun merkintä tulee...


      • ...
        fghdh kirjoitti:

        Voipi kyllä luottokortti sulkeutua kun merkintä tulee...

        Niin, voikin. Itselläni ei ole otettu luottokorttia pois, sillä olen kuienkin maksanut joka kuukausi lyhennykset, vaikka luottotiedot onkin menny. Jollakin toisella saattaisi lähteäkin kortti alta, varsinkin jos jättää lyhennykset maksamatta. Tosin mitä sillä kortilla tekee, jos limiitti on jo tapissa.


    • aina voi sopia

      ei tonnista kannata menettää luottotietojaan. Tartu härkää sarvista ja sovi ( soita ) velkojille ja yritä sopia sopiva aikataulu maksuista. Ja lopeta se shoppailu.

    • Visa vinkuu

      Opiskelijana voit myös ottaa valtion takaamaa opintolainaa. Se on tarkoitettu opiskelun aikaisiin välttämättömiin elinkustannuksiin. Maksa lainalla pois erääntyneet velat ja pidä huolta, että uutta velkaa ei enää pääse erääntymään. Elä tulojen mukaan. Opiskeluaika on niukkaa, ei siinä paljoa juhlita. Juhlan aika on sitten, kun on työelämässä tukevasti kiinni.
      Opintolainan takaisinmaksu alkaa sitten, kun olet valmistunut ja toivon mukaan myös ansiotyössä sitten.

    • nobodyisperfect

      Kiitos kaikille vinkeistä. Velkoja ei alkanut kanssani sopimaan (en tiedä miksi, ainoa vaihtoehto oli maksaa koko summa pois kahden päivän varoitusajalla), mutta haastemies kertoi, että 14 päivää on aikaa maksaa. Toivon, että se riittää.

      Opintolainaa en voi ottaa, sillä opiskelen omaehtoisesti, ts. työttömyyskorvauksella. Kaikki työt mitä teen, teen periaatteessa puolella palkalla, sillä Kela rokottaa työssä käynnistä päivärahan sovittelussa. Parin sadan euron eteen saan tehdä 40 tuntia töitä kuukaudessa täysipäiväisen opiskelun päälle, ja siitäkin vielä pitää vähentää työmatkakulut jne. Systeemissä on mätää...

      • ...

        Siis olet yh, opiskelet, olet siis työtön työnhakija ja parin vuoden kuluttua aiot valmistua ? Ajattelitko olla kaksi vuotta työtön ?


    • mfasekmalsker

      Tee kaikkesi, että saat maksettua velan pois kahden viikon sisällä. Noin pienen velan takia ei kannata menettää luottotietojaan. Pyydä rahaa lainaksi vanhemmiltasi, lapsen isältä, kummin kaiman enolta tai keneltä tahansa. Hoida naapureiden lapsia, käy naapurin mummon puolesta kaupassa, että saat rahaa. Tee kaikkesi. Hätätapauksessa ota vaikka pikavippi, jos jää pienestä kiinni. Normaalisti en ikinä suosittelisi pikavipin ottamista, mutta jos vaihtoehtona on luottotietojen menetys, niin se kannattaa tehdä.

      Luottotietojen menetys on sinun elämäntilanteessasi paha asia. Jos tulee 3 vuoden merkintä, niin sinä aikana ehtii tapahtua paljon: voi tulla tarvetta asunnon vaihtoon, lapsi haluaa kännykkäliittymän, työpaikka voi jäädä saamatta merkinnän vuoksi, vakuutuksien saaminen hankaloituu yms. Lisäksi vielä mahdollinen puoliso. On tosi noloa kertoa, että on menettänyt luottotietonsa.

      • riimarehvyt

        Ei se luottotietojen menetys ole maailmanloppu.Ainakin lisä velkaantuminen estyy tehokkaasti.Tietysti yksin asuvalla se voi tuoda tiettyjä vaikeuksia mutta perheellisellä asiat suorastaan paranee!!


      • joggis3
        riimarehvyt kirjoitti:

        Ei se luottotietojen menetys ole maailmanloppu.Ainakin lisä velkaantuminen estyy tehokkaasti.Tietysti yksin asuvalla se voi tuoda tiettyjä vaikeuksia mutta perheellisellä asiat suorastaan paranee!!

        ja vitut parane..karu totuuts on se että elämä lähtee menemään päin helevettiä kun luottotiedot menee..lisäksi ihmisarvo laskee muitten silmissä..näin se vaan on oman kokemuksen perusteeella.


    • yhbr

      palkanmaksaja nyppii hyvinkin tyyppi jonka ulosottomaksuja tarvitsee laskea ja maksaa uo:n. ennemmin en pitäisi moista riesaa listoilla.

    • äläjauhaskeidaa

      Kyllä se kone sen uo-maksun hoitaa palkasta ja ihan kone sen laskee kuten vaikka veron, että siitä ei kyllä ole mitään haittaa palkanlaskijalle.

      • tasatili

        Luottotiedot lähtevät, jos a) ulosottoon menneet laskut (ilman oikeuden päätöstä, esim. vakuutusmaksut)jäävät MAKSAMATTA, eikä omaisuutta ole ulosmitattavaksi(=velallinen todetaan VARATTOMAKSI) tai b) perintätoimistojen asiakasvelallinen joutuu PROTESTILISTALLE(protestit/velomustuomiot), hoitamattommien maksujensa takia(sovittua maksuaikataulua ei noudateta).

        Pelkkä ulosotto(kun velkaa lyhennetään sovitun aikataulun mukaisesti tai kun velka on kuitattu pois ulosmitatulla omaisuudella) ei vie luottotetoja.


    • 13+2

      "Pelkkä ulosotto(kun velkaa lyhennetään sovitun aikataulun mukaisesti tai kun velka on kuitattu pois ulosmitatulla omaisuudella) ei vie luottotetoja. "


      Käsittääkseni nykyinen laki on sellainen et jos olet ulosotossa vähintään 18kk yhtämittaa niin se aiheuttaa maksuhäiriömerkinnän, ikävä kyllä.

      • qwtyre

        Valitettavasti, jos on säännölliset tulot, uo-maksut menee suoraan palkasta. Ei onnistu vapaaehtoiset suoritukset. Ainakaan mulla.


    • nimetön.

      Elämä ilman luottotietoja on hirveää ! asuntoa ei nykyään saa millään keinolla kadulle joutuu , puhelin ei tärkeä kun on noita prepaideja ) myös netti) . työn antajat katsoo nimen, kouluun ei pääse, ym .. kohta ei varmaan pääse edes ruokakauppaan jos nimi mennyt.

      luottotieto merkinnät on lisääntyneet 70% luki iltalehdessä joten kyllä lakiin joku muuton on tultava jos kohta joka kolmannella ei tietoja niin hiljasta on noi vuokra asunnon markkinat

      • kyllä juu..

        ""joten kyllä lakiin joku muuton on tultava jos kohta joka kolmannella ei tietoja"""

        No kyllähän niitä on tekeillään. Pikavippien mahdollinen kielto tai erittäin kova tiukennus. Myös muitten luottojen löyhäperusteisen myöntämisen tiukennus. Myös asuntolainojen omarahoitusosuuden vaatimukset ja niitten kontrolli pankkien suhteen.

        Mutta valitettavasti siltikin tulee olemaan niitä jotka eivät raha asiansa osaa hoitaa.
        Toivottavasti kuitenkin vähemmän.


    • €€€€

      Itsellä luottotiedot menneet nelisen vuotta sitten - ainoa asia, johon on vaikuttanut arjessa on luonnollisesti se, ettei voi omistaa luottokorttteja - ja tuo asunnonhaku voi olla vaikeaa. Toisaalta, asun itse yksityisen vuokraamassa asunnossa (ja aina olen vuokrani hoitanutkin), eli kyllä hyvällä onnella saattaa löytää vuokranantajan joka ei edes tsekkaa luottotietoja. Olin myös kaupungin asuntojonossa ennen kuin sain nykyisen asuntoni, ja kaupungilta tarjosivat myös asuntoa juuri kun olin ennättänyt ottaa nykyisen asuntoni.

      Työpaikkaa olen vaihtanut sen jälkeen kun luottotiedot menivät, eikä tässä asiassa ole ollut myöskään vaikeuksia - palkkaani ulosmitattiin edellisessä työssäni, mutta nykyään maksan itse suoraan voudille, koska hän oli sitä mieltä, että parempi olla ulosmittaamatta palkkaa työnantajalta etten menetä työtäni (kävin henkkohtaisesti tapaamassa voutia kun vaihdoin työpaikkaa).

      En mitenkään tässä puolustele ulosottoa - kerron vain tilanteestani, koska haluan näyttää tämänkin puolen....itselläni on niin paljon velkaa, että ulosotto toimii ikään kuin velkajärjestelynä (johon en päässyt ensiyrittämällä, tarkoitus kokeilla uudelleen tulevaisuudessa) - en yksinkertaisesti selvinnyt enää maksuistani koska vaikka hyväpalkkainen ihminen olenkin, oli tilanne ennen ulosottoa se, että palkka jäi reippaasti pienemmäksi kuin kuukausittaiset velkalyhennykseni. Velkaneuvoja kehotti jättämään kaikki ulosottoon, ja ehdotti että tapaamme muutaman vuoden sisällä uudelleen.

      Toisaalta, ahdinko on kova tässäkin tilanteessa -- vaikka "mielelläni" maksankin ulosoton kautta sen kolmanneksen nettopalkastani, niin minulla nuo velat ovat sitä luokkaa että makselen enimmäkseen korkoja/muita oheismaksuja, ja itse velka lyhenee minimaalisen vähän --> olen siis tässä tilanteessa sen täydet 15 vuotta....ellen sitten jossain vaiheessa pääse velkajärjestelyyn. Tai voita lotossa. Tai muuta Brasiliaan (vitsi !!!)

      Yksi on varma: velkaa en ota enää koskaan.

      Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville....kyllä tästä joskus selvitään.

    • JoskusPuhdas

      Muuten olen asian kanssa sujut mutta olisi se jo kiva maksaa oma talo pois mutta ehkä ensi vuonna sitten ;)

    • SakuTuRaMo

      Tosiaan kannattaa välttää tuota maksuhäiriömerkintää ja jos se uhkaa tai on jo osunut kohdalle niin pistää henkilökohtainen talous rohkeasti remonttiin http://www.pikavippi-vertailu.biz/maksuhairiomerkinta-luottotiedot/ Eli velkakierre pitää katkaista tehokkaasti. Tuossa vaiheessa ei tosiaan kannata piilotella enää mitään, vaan tunnustaa tosiasiat ja ottaa apua vastaan. Suomessa on sentään se hyvä puoli, että apua on mahdollista saada, eikä velkataakan alla ole koskaan täysin vailla toivoa paremmasta elämästä...

      Eräs tapa katkaista velkakierre on pyyttää pankilta pientä kulutusluottoa, mutta näitä ei tietysti myönnetä koska tahansa, etenkään sitten kun maksuhäiriö on jo tullut. Se vihoviimeinen, johon kenenkään ei pitäisi turvautua, ovat rahoitusmarkkinoiden hyeenat, eli pikavippejä tarjoavat yhtiöt. Ne ovat aina innokkaasti käyttämässä hyväksi toisten epätoivoista tilannetta ja kun pankit eivät pysty auttamaan tiukassa kierteessä olevaa, helposti tulee otettua tekstarilainaa ihan perusjuttujen hoitamiseksi. Tähän halpaan ei kuitenkaan pidä mennä.

      Toinen vipu, johon ei pidä mennä, ovat uudet vertaislainat. Niiden korkotaso näyttäisi lupailuista huolimatta jämähtäneen aika korkeaksi. Ehkä ajan kanssa niistä on apua maksuhäiriöisille, mutta nykyisellään siihen ei kannata tarttua.

      Sen sijaan sosiaalinen luotto on monille tuntematon. Sitä tarjoaa parikymmentä suomalaista kuntaa. Se on edullinen laina, jota annetaan selviytymisen kannalta välttämättömiin hankintoihin, kuten työvälineisiin (auto saattaa olla tällainen), vuokran maksamiseen tai kierteen katkaisemiseen. Sosiaalista luottoa saadakseen pitää antautua koko taloudellisen tilanteen läpivalaisuun, joka saattaa toisinaan tuntua nöyryyttävältä, mutta siitä on apua. Sosiaalinen luotto on edullinen, korkotaso on tyypillisesti suomen pankin korko, ja kunta maksaa kaikki muut lainakulut. Myös maksuaika on reilu, yleensä lainaa ei pidä alkaa maksaa takaisin ennen kuin parin vuoden päästä. Sosiaalisen luoton avulla on mahdollista irtaantua velkakierteestä.

    • velkaaa

      Maksuhäiriömerkintä ei ole maailmanloppu. Itse kiemurtelin velkakierteessä monta vuotta, maksoin velkaa velalla ihan vaan maksuhäiriömerkinnän pelossa.

      Nyt olen ollut ulosotossa kohta vuoden. Palkasta lähtee 1/3 suoraan. Luottokortti suljettiin vaikka maksoin lyhennyksiä säntillisesti - eipä se elämääni kyllä kauheasti ole vaikuttanut vaikkei sitä käytössä enää olekaan. Ulosotto jatkuu omalla kohdallani varmaankin ainakin 5-10 vuotta. Olen keski-ikäinen kun se loppuu, ellen sitten pääse paljon paremmin palkattuun työhön ennen sitä.

      Vuokra-asunnon sain, kotivakuutuksen jne. Nyt olen vaihtamassa työpaikkaa ja hieman jännittää kuinka siellä mahdetaan ulosottooni suhtautua kun kyseessä paljon pienempi firma kuin nykyinen, jossa työntekijät ovat vain kasvottomia nimiä.

    • sössijä

      Jos joutuu ulosottoon niin mitä tapahtuu nykyisille luottokorteille ja luotollisille tileile? Mikäli luottokortilla on käyttövaraa niin se olisi kätevä omistaa kun monta juttua on hankala hoitaa ilman sitä.
      Luottotilejä on erilaisissa pankissa monen tonnin edestä, useimmat niistä ihan tapissa, samoin ainakin 4 luottokorttia ihan tapissa.. tosin nyt olen saanut niihin hiukan käyttövaraa. Otin lisäksi isomman lainan äsken, eli 5 tonnia, yhdessä vaimon kanssa, tarkoitus oli sillä maksaa luottokortteja pois, mutta siitä on jo mennyt ainakin kolme tonnia pelkkiin rästilaskujen maksamiseen.
      Meille tulee ehkä ero, jolloin ainakin vaimo ja lapset saavat varmaan elää normaalia elämää ja minä jään sitten kärvistelemään ulosottojeni kanssa.
      Omistan myös asunnon ja tontin ja ajattelin lahjoittaa ne lapsille, ettei ulosotto vie..

      • Jos luottotietosi menevät, kortit otetaan pois. Saat maksaa korttivelan normaalilyhennyksin, mutta uutta luottoa tai sitä mainitsemaasi käyttövaraa et saa enää käyttöösi. Jos maksusi viivästyvät, luotto eräännytetään nopeasti. Tässä vaiheessa korttitalosi on vääjäämättä kaatumassa, kun velkaa maksetaan uudella velalla. Tarvitsisit yhden, isomman järjestelylainan koko potillesi ja riittävästi maksuaikaa. http://www.takuu-saatio.fi/takuu-saation-takaus/

        Suunnitelmasi asunnon ja tontin lahjoittamisesta on jo myöhässä. Tässä vaiheessa velkaantumista lahjoitus katsottaisiin omaisuuden piilottamiseksi velkojilta, eli velallisen epärehellisyydeksi. Se estäisi tulevaisuudessa velkajärjestelyn saannin ja vaikeuttaisi asiointiasi ulosoton kanssa. Pystytkö myymään tontin? Jos avioero tulee, omaisuutenne ositetaan joka tapauksessa, jollei teillä ole avioehtoa.


    • sössijä-uuno

      Tontti saattaisi mennä kaupaksi, mutta siitä en missään nimessä halua luopua, sillä kyseessä on saari. Siitä on vielä myös velkaa pankille.
      Asunnon myisin mielelläni, siinä on vaan enempi velkaa kun mitään siitä nykyään voisi saada, jos ostajaa yleensä löytyy ollenkaan..
      koko velkapottini asuntolainoineen on bouttirallaa semmonen 50tonnia. niin kauan kun ansiosidonnaista saa niin täs jotenkin pärjäilee kun ketkuttelee vähän laskujen kanssa ja makselee aina puolet laskuista ajallaan ja toisen puolen sitten seuraavassa kuussa ja nostelee toiselta luottotililtä rahaa jolla sitten paikkailee toista jne.

      Tuli vaan vielä mieleen, että avioerossa kai sitten jaetaan myös velat??

    • Wild and free

      Jos ero tulee niin myyntiin vain, vaikka tunnepuoli vähän haraisi vastaan, ja rahojen jako ja velkojen siltä osin, mitkä on yhdessä tehty. Parempi aloittaa tyhjältä pöydältä tai ainakin pienemmällä velkamäärällä, kuin roikottaa isoa taakkaa perässään vuosi tolkulla. Omassa erossani vaadin taloa ja tonttia myyntiin, mutta exäni sitten päätti pitää omaisuuden itsellään ja loppuvelan ja osti mut ulos siitä. Avioliitosta ja erosta opin sen, että naimisiin naisen ja pankin kanssa ei koskaan kannata mennä. Susiparina käteisellä elellen on niin uskomattoman kevyttä ja jos bänksit tulee niin on huomattavasti helpompaa kun voi vain lähteä ilman byrokratiaa ja muuta sontaa.

    • sössijä

      kiitos vastauksista.
      Meillähän ei ero muuten olisi vaihtoehto, suhde on kunnossa. mutta taloudellisista syistä sitäkin vaihtoehtoa on pakko harkita. Kun velkaloukussa voi olla mahdoton elättää lapsia.
      Esimerkiksi asumistukia ei tipu koska mun tulot on kuulemma liian suuret..

    • Raha on huono syy pilata parisuhde ja lastesi lapsuus. Lapsesi eivät todellakaan tarvitse kaikkea sitä kallista roinaa, mitä markkinointi manipuloi meitä ostamaan. Aikuisilla on sama juttu, meidän lelumme ovat vain kertaluokkaa kalliimpia.

      Tilanteesi pahenee joka kerta, kun nostat lisää luottoa. Vanha sanonta kuuluu, että kun huomaat olevasi kuopassa, lopeta kaivaminen. Kerrot olevasi työtön ja ansiosidonnaisella, onko vaimosi töissä? Oletko selvillä perheesi tuloista ja menoista? Mihin rahasi menevät? Onko uuden velan ottaminen todella välttämätöntä vai voitko luopua jostakin ylimääräisestä?

      Jos/kun velkasi liukuvat ulosottoon, on tuo saaritontti menossa ensimmäisenä vasaran alle. Ansiosidonnaisesta työttömyyskorvauksesta voidaan ulosmitata kolmannes. Lapsesi nostavat suojaosuutesi korkeammaksi, joten uo-pidätys ei tule riittämään velkojesi lyhentämiseen. Siksi saari menee myyntiin - ja se kannattaisi myydä jo nyt vapaaehtoisesti, kesäaikaan, paremmalla hinnalla. Asunto menee viimeisenä, koska se on lainan panttina pankille, eikä ulosotolle heru siitä veloille katetta. Vuokra-asunto saattaa tulla kalliimmaksi, etkä siitä huolimatta saisi Kelan asumistukea.

    • sössijä

      vaimo ei ole töissä vaan hoitaa lapsia ja saa pientä kodinhoidontukea.
      olen laskenut varsin tarkkaan tulot ja menot ja laskin että jos kesän jälkeen luovun autosta, niin säästän lähes 300 euroo kuussa. Onnibus on minun tapauksessa todella hyvä asia. Meidän rahat menee ruokaan, vuokraan ja autoon. Vaatteita ei osteta kuin kirpparilta lapsille. Suuri pakollinen hankinta oli uusi pesukone, se ostettiin nettianttilasta osamaksulla ja sitä maksellaan 4o eur kuussa.
      Ne on luottojen kk-erät jotka vie kaiken irtoavan rahan. Siksi ajattelin että jos saisi edes niitä kk-eriä pienennettyä niin se auttaisi jo paljon.
      Olen kuitenkin optimisti.
      Saari ei ole mitenkään rahallisesti arvokas, muutaman tonnin luokkaa ja sekin on vakuutena pankille.
      Mieluummin antaisin asunnon mennä pankille. Varsinkin jos siihen ei saa vuokralaista niin voisin vain ilmoittaa pankille, että saavat pitää sen yksiön koska se on lainan vakuutena. Niin sitten ei menisi enää asuntolainaan rahaa. Se on suurin yksittäinen velkoihin menevä kk-meno.

    • hoidanasiatterveesti

      voiko olla paskempaa elämässä kuin se, että saa elämän alussa huonot terveysjutus ja siitä seuraa sitten köyhyyttä ja huono-osaisuutta, niin palkinto kaikesta on se, että aivan normaalissa elämänvaiheessa aikana jolloin ei ollut nettiä yms. kohtaat ihmisen, joka kaikkea muuta kuin sinä itse olet. .... ja mitäs sitten... tämä kertoo tunteensa. Ja ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vaietta....

      Tämä vaan kommntikisi, kun velho sanoi jossain, että raha on huono syy pilata parisuhde. Kyllä raha vaan on aika palvjon siinä miten onnistus elämässä..... Toisaalla joku on sanonut, että ei pidä ajatella tätä hetkeä ikuisuutena, että jo vuoden päästä asiat on paremmin.... jotkun patologiset paskanpuhujat kaivaa monttua syvempään.... mutta kun asiat on vaan huonosti, niin se vuosi ei välttämättä oikaise mitään.

      Ei kannata oikeesti sitoa käsiään 20v ajaksi kerralla, vaan mennä vaikka 5v kerrallaan, mutta sillonkin niin, että tietää ettei viiden vuoden päästä ole tilanne huono.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe