1. Riideltäessä, kannattaa ensitöikseen nimetä toinen -narsistiksi-.
-Sillä saadaan samalla kertaa julistettua toinen osapuoli syylliseksi, ja itsensä syyttömäksi.
2. 'Narsistia' puolustavat, ja asiantilaa epäilevät kannattaa nimetä -hoviksi-
-Näin saadaan paljon osasyyllisiä.
3. Muiden sananvapautta kannattaa rajoittaa, varsinkin täällä palstalla
-Älkää säätäkö omaa päätänne, säätäkää ympäristöänne
-Vedotkaa siihen että erimieliset kommentit on narsistin käsialaa.
Lähdekirjoitukset:
"tiesitkö että palstalla on narsisteja" -henna-
"suurin ongelma ei kuitenkaan ole narsisti vaan hänen hovi" -xcch-
"subjektiivisesti kuka tahansa voi määritellä kenet tahansa haluaa narsistiksi .. ja sitten kutsutaan inkvisitio paikalle " -temppuilija-
Riitelyn lyhyt kurssi
15
166
Vastaukset
- xcch
"1. Riideltäessä, kannattaa ensitöikseen nimetä toinen -narsistiksi-."
Ei ei alussa, vasta lopussa..
"-Sillä saadaan samalla kertaa julistettua toinen osapuoli syylliseksi, ja itsensä syyttömäksi."
Korjaan vähän :)
Sillä saadaan samalla kertaa julistettua toinen osapuoli sairaaksi (nph), ja itsensä terveeksi. (vapaa nph:sta) :o]
"suurin ongelma ei kuitenkaan ole narsisti vaan hänen hovi" -xcch-
Jes, mieliaiheeni :)
Hovi:
Hovi nimensä mukaisesti on narsistia palvelevat ja täysin hänen pyöritettävissään olevat "luottoihmiset". Hovin tehtävänä on myötäillä narsistia, kuunnella häntä, muttei arvostella eikä millään tavalla asettua häntä vastaan. Hovin tulee uskoa ja luottaa narsistiin 100 % ja olla hänen tukenaan ja sanansa levittäjänä. Hovina voivat toimia ystävät, työtoverit, sukulaiset jne.
http://narsismia.wordpress.com/2007/04/20/peili-ja-hovi/ Kiitos vastauksesta!
Voisiko olla niin että narsisti ei pyöritä hovia...että hovi vaan on?
Esimerkkinä koulukiusaamis-tapaus;
Kiusaaja pahoinpitelee uhriaan (fyysisesti ja/tai henkisesti), ympärillä on 30 muuta oppilasta seuraamassa tilannetta, mutteivät kukaan puutu tilanteeseen.
Uhrin näkökulmasta sivustaseuraavat ovat kiusaajan hovia, koska mahdollistavat kiusaamisen olemalla puuttumatta kiusaamiseen.
Miksei yksikään 30.stä heitä ensimmäistä kiveä...kiusaajaa vastaan?
Toinen ajatus hovista;
jos ihminen -tuntuu- narsistilta, ja hänen ystävänsä hovilta, niin vastaavasti -narsistin- silmin -uhri- tuntuu vastustajalta, ja hänen ystävänsä hovilta. Eikö tässä ole syntynyt samalla ajatus kahdesta (sota)leiristä, joilla on oma päällikkönsä alaisineen?
Johdattelemmeko me ajatuksemme harhaan, ja toimimme niiden mukaisesti(?)
Hennan ajatus palstanarsisteista on aivan looginen, mutta subjektiivinen näkemys;
'tuntemattoman kommentti palstalla loukkaa minua, hän on varmaankin narsisti' Varsinkin kun piirrelistoissa opetetaan että narsisti vahingoittaa kanssaihmisiään.
Tuntematon kommentoija ei silti -välttämättä- ole narsisti :)
Vastaväitteet, vastamielipiteet, eriävät mielipiteet ja kritiikki (teorian vahvuuden arviointi), tuntuvat helposti hyökkäyksiltä omaa minuutta kohtaan, ja aina kun itsetunto, terve narsismi, vajenee, syntyy defenssejä ja halu vastahyökkäykseen.
Tätä valaisee seuraava lainaus:
"Terveen narsismin yhteydessä itsensä rakastaminen ei tapahdu muiden ihmisten kustannuksella tai heitä väheksyen. Narsismi voi olla myös sairasta, jolloin kyseessä on narsistinen persoonallisuushäiriö. Sen tunnuspiirteitä ovat yritys hallita omia tyhjyyden ja huonommuuden tunteita väheksymällä tai mitätöimällä toisia" -wiki-
Henkilökohtaisesti en usko että palstalla on 'sairaita narsisteja'...siis kokoaikaisia toisten kiusaajia ja mitätöijiä. :)- xcch
"Uhrin näkökulmasta sivustaseuraavat ovat kiusaajan hovia, koska mahdollistavat kiusaamisen olemalla puuttumatta kiusaamiseen."
On kolme ryhmää, 1. kiusaajat. 2. puoluettomat. 3. hovi.
Aina siellä missä joku tai jotku alkaa keräämään kannattajia teoilleen, niin nuo kolme ryhmää erottuu esim. politiikassa. Mutta niissä tapauksissa on parempi puhua hovin sijasta kannattajista.
Narsistin hovi eroaa kannattajista siten että kannattajat hyväksyvät ko. henkilön ajatussuunnan asiassa. Mutta hovin jäsenet hyväksyy itse narsistin, hänen teoilla ja ajatusuunnalla ei ole niin paljon painoarvoa.
Tähän tyyliin..'
"Narsistisesti häiriintynyt palkitsee hoviaan joko aineellisilla tai henkisillä palkinnoilla, usein molemmillakin. Näiden avulla hän hallitsee lähipiiriään.
Narsisti on useimmiten erittäin viehättävä ja osaa mainiosti kietoa ihmisiä verkkoonsa. Ei tarvitse edes olla erityisen tyhmä siihen juuttuakseen. Vasta ajan myötä paljastuu, miten henkilö käyttää muita hyväkseen. Niinpä osa hovista on vielä kuherruskuukausivaiheessa ja uskoo kaiken, mitä narsisti valehtelee. Heidän mielestään narsisti on maailman mahtavin, pystyvin ja ihanin ihminen. Tai ainakin lähelle.
On ihmisiä, jotka nauttivat siitä, että lähellä tapahtuu koko ajan jotakin dramaattista. Ja narsistin lähellä sitä yleensä todellakin tapahtuu! Tämä on yksi hovin psyykkisistä palkkioista.
Narsisti voi vetää puoleensa myös auttamishaluisia ja empaattisia ihmisiä, koska heitä on usein mielestään kohdeltu to-del-la väärin ja huonosti. Heillä on ollut monenlaisia vastoinkäymisiä, jotka ovat kaikki toisten aiheuttamia.
Kun tätä jo lyötyä narsistia sitten jälleen uhkaa jokin, hovi on jo valmiiksi hänen puolellaan uhkaajaa vastaan. Ja uhkiahan narsistilla riittää, sillä kaikki, jotka eivät ole hänen puolellaan, ovat häntä vastaan." - xcch
"Henkilökohtaisesti en usko että palstalla on 'sairaita narsisteja'...siis kokoaikaisia toisten kiusaajia ja mitätöijiä. :)"
Osa ihmisistä on vilpittömän tietämättömiä narsimin todellisesta luonteesta ja sen takia ajattelevat kuten minä pitkääne että kyse on häiriöisestä ihmisestä jolla häiriökäyttäytyminen näkyy silloin tällöin. Mutta kun opin tuntemaan narsismin, niin ymmärsin että narsisti on narsisti 24 tuntia vuorokaudessa, oireet vain vaihtelevat.
Nämä ihmiset pitävät uhrien kertomuksia tietämättömyyttään karkeina katkerien ihmisten ylilyönteinä. - LK
xcch kirjoitti:
"Henkilökohtaisesti en usko että palstalla on 'sairaita narsisteja'...siis kokoaikaisia toisten kiusaajia ja mitätöijiä. :)"
Osa ihmisistä on vilpittömän tietämättömiä narsimin todellisesta luonteesta ja sen takia ajattelevat kuten minä pitkääne että kyse on häiriöisestä ihmisestä jolla häiriökäyttäytyminen näkyy silloin tällöin. Mutta kun opin tuntemaan narsismin, niin ymmärsin että narsisti on narsisti 24 tuntia vuorokaudessa, oireet vain vaihtelevat.
Nämä ihmiset pitävät uhrien kertomuksia tietämättömyyttään karkeina katkerien ihmisten ylilyönteinä.Narsisti on narsisti 24h, aivan kuten sinä olet sinä 24h.
Mutta siitä huolimatta tällä palstalla on aika paljon väärää tietoa ja ihan absurdejakin juttuja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. On aika luonnollista olettaa että ne ovat uhrien ylilyöntejä koska jonkinlainen angstihan siinä on jostain täytynyt tulla narsisteja kohtaan.
Mutta oli se syy mikä tahansa niin kyllä minua ainakin häiritsee väärä tieto ja putkiaivoinen suhtautuminen tähän asiaan. xcch kirjoitti:
Nämä ihmiset pitävät uhrien kertomuksia tietämättömyyttään karkeina katkerien ihmisten ylilyönteinä."Nämä ihmiset pitävät uhrien kertomuksia tietämättömyyttään karkeina katkerien ihmisten ylilyönteinä. "
Ylilyöntejä ne saattavat ollakin, lisäksi asiaa sotkee uhrien ja "uhrien"(uhriutuneen narsistin) samankaltaisuus.
Kuten LK totesi, putkiaivoisuus ei rakenna näkemyksiä. Avarakatseisuus olisi suotavaa, rohkeitakin näkökulmia tulisi uskaltaa tarkastella hermostumatta.
Jos kiltti laitetaan kymmenen vielä kiltimmän seuraan, hän huomaa ettei olekaan kiltein vaan vähiten kiltti. Se saattaa opettaa kiltille jotain. Samoin jos oikein itsekäs itsekeskeinen kusipää joutuu mega-itsekkään seuraan, alisteiseen asemaan, missä nöyrtyminen on ainoa hengissäpysymiskeino, hänkin saattaa oivaltaa jotain. :)
'Nöyrä narsisti' ... Utopiaa?- ent.ilkikurimus
Kommentoisin tuota hovi-ajatustasi....On varmaan lukemattomia syitä, miksi ne 30 kappaletta vain katsovat vierestä....Mutta varmasti heille kaikille on olemassa yhteinen tekijä; oma napa. Jos he pätkääkään ajattelisivat muita, he eivät vain seisoisi....Ovat he sitten hovia tai eivät.
"Miksei yksikään 30.stä heitä ensimmäistä kiveä...kiusaajaa vastaan?"
Tällaisia tilanteita on tullut vastaan pari kappaletta ja olen ollut aina se, joka noin on tehnyt...Siis käynyt sanomassa tälle kiusaajalle suorat sanat.
Aina muut on tässä vaiheessa ikäänkuin "heränneet horroksesta".
En tiedä mikä näitä "30:tä" muuta oikein vaivaa...Tyhmyyskö, vai pelko, mutta idiootteja he minun silmissäni kuitenkin ovat.dizel kirjoitti:
"Miksei yksikään 30.stä heitä ensimmäistä kiveä...kiusaajaa vastaan?"
Tällaisia tilanteita on tullut vastaan pari kappaletta ja olen ollut aina se, joka noin on tehnyt...Siis käynyt sanomassa tälle kiusaajalle suorat sanat.
Aina muut on tässä vaiheessa ikäänkuin "heränneet horroksesta".
En tiedä mikä näitä "30:tä" muuta oikein vaivaa...Tyhmyyskö, vai pelko, mutta idiootteja he minun silmissäni kuitenkin ovat.sanoisin häpeän pelko
olen ollut kerran elämässäni sen ringin keskellä, kuvittelin pärjääväni, kunnes se yksi avasi suunsa ja muut hiljenivät - minäkintemppuilija kirjoitti:
sanoisin häpeän pelko
olen ollut kerran elämässäni sen ringin keskellä, kuvittelin pärjääväni, kunnes se yksi avasi suunsa ja muut hiljenivät - minäkinMikä heidät pitää sitten siinä ympärillä katsomassa?
dizel kirjoitti:
Mikä heidät pitää sitten siinä ympärillä katsomassa?
kyvyttömyys kantaa omaa häpeäänsä ... se luonnollinen tarve siirtää oma häpeä toisen kannettavaksi ... ja mikä onkaan luonnollisempi häpeänkantaja, kuin syntipukki ?
- xcch
LK kirjoitti:
Narsisti on narsisti 24h, aivan kuten sinä olet sinä 24h.
Mutta siitä huolimatta tällä palstalla on aika paljon väärää tietoa ja ihan absurdejakin juttuja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. On aika luonnollista olettaa että ne ovat uhrien ylilyöntejä koska jonkinlainen angstihan siinä on jostain täytynyt tulla narsisteja kohtaan.
Mutta oli se syy mikä tahansa niin kyllä minua ainakin häiritsee väärä tieto ja putkiaivoinen suhtautuminen tähän asiaan."Mutta oli se syy mikä tahansa niin kyllä minua ainakin häiritsee väärä tieto ja putkiaivoinen suhtautuminen tähän asiaan."
Niin minuakin häiritsee putkiavoinen suhtautuminen, itseasissa läheiset suhtautuu narsisttin paljon inhimillisemmin kun eivät tiedä koko totuutta. Osa ottaa narskun jopa takaisin, luullen että se siitä vielä muuttuu.
Kun totuus valkenee tiedon myötä, niin jo eronneet tajuavat vasta mistä ovat päässeet eroon ja ovavat helpottuneita.
Ei läheisistä kukaan ole osannut kuvitella että narsistilla ei ole ollut rakkauden ja empatian tunteita lainkaan, ei edes suhteen alussa. Kaikki on ollut vain näyttelyä ja huijausta.
Pidin vielä keväällä esi. vaknin kirjoituksia liian kovina, vaikka hän on itse ollut nph ihminen. Vasta hiljalleen syksyllä minulle valkeni että hän todella tietää mistä puhuu. Joten putkiavoinen näkemys ei kuulu läheisten ihmisten ominaisuksiin, vaan niitten joilla ei ole asiasta todellista tietoa.
- ei riitaa
Ei ole pakko riidellä tai sotia, mutta jos toinen haastaa riitaa tai julistaa peräti sodan on oikeus puolustautua. Narsisti nauttii riitelystä ja varmaan raivostuu siitäkin jos toinen ei suostu riitelemään vaan kävelee tilanteesta pois. Tapelkoon yksinään mun puolesta :) Olen varmaan tosi paha ihminen kun halua tapella :)))
"Johdattelemmeko me ajatuksemme harhaan, ja toimimme niiden mukaisesti(?)"
Tuota täällä palstalla ja varmaan muuallakin on tapahtunut jo kauan.- LK
Tulee siinä reaktio puolustautua ja ehkä voi ajatella että siihen on oikeuskin, mutta puolustautuminen ei ole yleensä kovin hyödyllistä riidoissa.
On toki oikeus puolustautua, mutta sen voi tehdä rinta rottingilla, tyynesti ja itsevarmasti. Jos toinen provosoi (todellista vai toisen kuvittelemaa) ja toinen provosoituu, niin eikö juuri provosoituva aloita riidan? Riidassa on kyse vallasta. (tää sopis elisaketun valta-ketjuunkin)
Moni sota on alkanut harhalaukauksesta tai kuvitellusta laukauksesta. Joskus kolmas osapuoli huijaa toiset osapuolet sotimaan keskenään, ja myy sitten molemmille osapuolelle aseita.
"Tapelkoon yksinään mun puolesta :)"
Oikea asenne! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh912184Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1471811- 1731333
- 229805
- 65754
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10741- 60730
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212623- 49597
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349571