ulkomaalainen isä

safir-11

Onko odottavan äidin pakko kertoa (lain mukaan) odottamansa lapsen biologinen isä neuvolassa tai väestörekisteriin, kun isä on ulkomaalainen ja asuu ulkomailla (pohjois-afrikassa) ? En aio olla enää koskaan missään yhteydessä ko. mieheen ja mietin miten minun kuuluu menetellä lapsen isyyden suhteen. En kerro miehelle raskaudesta enkä halua ilmoittaa ko. miehen henkilötietoja mihinkään. Neuvokaa!

38

1217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekäs inehmo

Jaa...mutta sun lapsellasi on oikeus isään, tiedä se. Kun kiellät isän, kiellät osan lapsestasi.
      Miksi siis ylipäätänsä teet lapsen jos et suo hänelle kuuluvia oikeuksia?
      Erittäin itsekästä.

• tiedä se

Mikä helvetin oikeus isään? YK:n lastenoikeuksissakin mainitaan vain lapsen oikeus äitiin. Miehen malli voi olla vaikkapa lapsen isoisä, setä, vanhempi serkku, naisen uusi miesystävä jne...

Ejakulaatiolla ei saa oikeuksia.

• mies-1979

lapsi tarvitsee isän!

Joku mun kaveri on ottanut uuden miehen ja tältä lapsi oppii isän roolin jne..

Ongelma on ihonväri... Onko aids?

• kohtuutta

Jos lapsen perään niin kovasti olet, niin mikset adoptoinut lasta. Kuka tahansa orpo lapsi olisi onnellinen edes yhdestä vanhemmasta. Ja jos sen nimenomaan on oltava tummaihoinen niin eiköhän tuon olisi voinut paremminkin hoitaa.

Lapsi tulee varmasti kysymään joskus isästään ja aiotko kertoa silloin kuinka annoit persettä jollekin yöntimolle egyptin matkalla ja siinä se. Itsekästä edes ajatella vanhemmuutta sinun tilanteessasi. Häpeä jos osaat...

Vahingolle ei tietenkään mitään voi, mutta jos miehen kanssa sen verran kuitenkin olit yhdessä olisit voinut olla hitusen vastuullisempi, edes tulevan lapsesi takia.

• häpeä itse

Minä ainakin tunnen monia tasapainoisia yh-äitien lapsia, jotka eivät tiedä juuri siitä biologisesta isästään paljon mitään, koska ovat saaneet alkunsa juuri yhden illan jutusta.

Nämä ihmiset ovat ottaneet jutun ihan hyvin ja ymmärtävät, että heidän äitinsäkin on vain ihminen muiden joukossa, eivätkä omista samanlaista huora & madonna -naiskuvaa, kuten sinä.

• ölöplplplp

Ei tarvitse kertoa, jos et muuta keksi niin sano vaikka että oman ja lapsen turvallisuuden vuoksi et halua asiaa ilmaista. Ja voisit sanoa ettet tiedä miehestä kuin etunimen ja että ei asu suomessa. Sitten ei varmaan kukaan viitsi lähteä miettimään muuta.

Älä välitä noista jotka haukkuu ja leimaa.

• auts sattui

no lapsi ainakin miettii ja kaipaa...olipa taas sarjassamme ty..

• sossupaholainen

Lapsen isää kysytään ensimmäisen kerran lapsen syntymän jälkeen lastenvalvojan luona kun lastenvalvoja kutsuu sinut isyyden selvittämiseen. Ja eikä tarvitse keksiä mitään kummallisia selityksiä, koska äidillä on lain mukaan oikeus kieltää isyyden selvittäminen. Allekirjoitat vain kieltäytymispaperin lastenvalvojan luona ja se on siinä.

• kohtuutta

Joo näin saatkin varmasti turvallisen mielen itsellesi, mutta lapsen tiedottomuuden tuomaa tuskaa se tuskin poistaa...

• jestas mikä praama

Jos minun isä olis jostaki afriikan periferiasta,tuskinpa paljon piittaisin nimestä.
        Mutta se että tämä näkyis minun ulkonäössä,se olis suuri pulma.

• Liimaaja

Hei te vastaajapölvästit! Aloittaja kysyi selkeästi pitääkö neuvolaan ilmoittaa,vastaus on ei. Kukaan ei ole sanonut ettei hän aio kertoa lapselle isästään kun on tarpeeksi vanha. Kyllä täällä noita tyhmiä riittääkin...( ja tekopyhiä)

• turbs bummer

kyllä sinne pitää jotain sanoa ja joka toista haukkuu ja joka toista ei

• 16

"Kukaan ei ole sanonut ettei hän aio kertoa lapselle isästään kun on tarpeeksi vanha."
        pikkasen myöhäistä?
        ja tässähän on,idiootti parka,kyse lapsen oikeudesta ja isän ,ei niin sanotun äidin ,äidillä on kyllä oikeus olla kasvattamatta lasta miehen kanssa,mutta miehellä on myös oikeus tietää lapsestaan,pitäisi jo järki sanoa,mutta ei niin ei

• järkevää vai ei

No ei pakko kertoa, mutta eikö ole jännä, että isä-ehdokkaat voidaan pakottaa isyystestiin vaikkeivat olisi koskaan halunneet lasta. Lapsella on jopa oikeus saada isä tietoon, vaikka isä olisi vain spermanluovuttaja. Ei nyt mene oikein tämäkään. Äidin ei ole pakko ilmoittaa isää kenellekkään, mutta isällä ei ole oikeutta pysyä anonyymina vaikkei äitiä olisi koskaan tavannutkaan.

• Entäs lapsi?

Mielestäni teet rikosta ihmisyyttä vastaan. Häpeäminen ei riitä. Suomen laissa olisi pitänyt olla pykälä(jos ei ole), joka kriminalisoisi sun tekoja. Tämä on lapsen elämän tuhoamista, paljon törkempää kuin monet muut rikokset, mutta uhrilla ei ole mahdollisuuksia puolustautua. En ymmärrä miten tämä yhteiskunta voi hyväksyä tällaista? Voi että mikä itsekkyys!

• kaappausuhka

Mihin perustat tämän kommenttisi ? Ei tarkoitus ole salata afrikkalaista isää lapselta. Kyllä äiti keroo lapselleen tämän isästä. Tarkoitus on vain SUOJELLA lapsi KAAPPAUSUHALTA ! Lapsen edun mukaista on kuitenkin saada elää Suomessa eikä afrikassa !

• että silleen
        kaappausuhka kirjoitti:

Mihin perustat tämän kommenttisi ? Ei tarkoitus ole salata afrikkalaista isää lapselta. Kyllä äiti keroo lapselleen tämän isästä. Tarkoitus on vain SUOJELLA lapsi KAAPPAUSUHALTA ! Lapsen edun mukaista on kuitenkin saada elää Suomessa eikä afrikassa !

No just, olet ajatellut oikein loppuunasti. Vai on kaappausuhkaa ja lapsen etu on elää suomessa, mihin perustat väitteesi ? Onko suomessa niin hienoa asua, perheissä tapetaan lapsia, tämäkin aloittajan lapsi saa koko ikänsä kuunnella muiden naljailua väristään jne. Kenen etu se on ? Ai niin äidin etu, joka ei välttämättä ole paras vaihtoehto lapselle, kun auliisti jakaa itseään, kenelle hyvänsä, eikä ehkäisystä ole edes kuullut. Siinä sinulle lapsen etua, isäehdokkaita tulee ja menee....

• ei kannata

Ei tarvitse, eikä kannatakaan, ellet halua tätä miestä elämääsi. Minä aikoinaan (nuorena ja naiivina) menin kertomaan, ja nyt tämä mies on jatkuvana takapiruna mukana perheessämme...

• ei kannata

Myöhemmin lapsen syntymän jälkeen joku lapsivirkailija ottaa yhteyttä isyyden selvittämisen merkeissä, silloinkaan ei tarvitse/kannata kertoa.

• olejärkevä

Ei tarvitse kertoa. Älä välitä tyhmistä kommenteista. Olet tehnyt oman päätöksen ja Sinulla on aikaa miettiä vastauksia myöhemin.
      Kerro vaan, että isää ei ole tiedosa - kun olit lomareissulla. Ei ole viisasta - ehkä - kertoa ulkomaalaisille isille, tulee vaan harmia.
      Suomalainen ystäväni - teki kummilapseni näin - vaikka isä oli kuuluisa suomalainen urheilija, hän ei halunnut kuulla lapsesta mitään. Ja nainen ei kertonut koskaan hänelle enempää. Mutta tuli myös ongelmia - suvussa olevat perintötekijät. Kertoi pojalle teini-iässä - jolloin pojan elämältä vedettiin pohja. Ei sekään hyvä, kun oli luullut joka poikaystävää isäksi.
      Jos olet valmis kohtaamaan kaiken yksin - luota itseesi. Mutta ei yhteiskunnan tarvitse tietää. Eikä kenenkään muun - mutta lapsella oikeus isään - vaikkapa vasta 18 v, siihen asti päätät sinä. Muista se.

• 9

jälleen yksi esimerkki miksi lapsia ei pitäisi tehdä
      ainakaan sinun aivoillasi varustetut
      valitettavasti seksiä saa jokainen harrastaa mielensä mukaan

"odottavan äidin" jätä se äiti pois tosta lauseesta,et koskaan tule äidiksi
      vaikka itseäsi sellaiseksi kutsutkin,äitinä olo vaatii vähän enemmän kun jalkojen levittelyä,sääli lastasi .
      olisit sinäkin turvautunut vaan sauvaan
      neuvoni on sinulle tee abortti susta ei ole vanhemmaksi,voi lapsi raukkaa minkä elämän saa,harmi.

• äideistä parhain

Olet todella hirveä ihminen, kun kirjoitat tuollaista roskaa 9 !

Et osoita minkäänlaista kunnioitusta toista ihmistä ja elämää kohtaan !

Ehkä sinun pitäisi luopua sauvastasi ja "levitellä jalkojasi", kuten itse ilmaisit, jotta olisit edes hiukan inhimillisempi !

• Autokuski evp

Nyt tuli sitten Hyvä Olo, niinhän...?

• MARKO OTTO

Kehtaat ehdottaa aborttia, sillä se in murha, vaikka lakisen sallii. Syntymätön
        lapsi ei ole mitenkään syyllinen siihen, että on saanut alkunsa vähän epämääräisisssä olosuhteissa, joista häntä rangaistaan, jos hänet abortoidaan ja
        samalla vuodatetaan hänen viaton veri, sillä lapsia on viaton; toisin kuin me
        vanhemmat ihmiset, jotka olemme syyllistyneet jos jonkinlaiseen pahaan, josta
        vain Jeesus voi meidät pelastaa, kun annamme elämämme hänelle.

• YKS-MONESTA

JOS TUNTUU SILTÄ NIIN ÅLÅ KERRO,ETTET JOUDU TURHAN KIRISTYKSEN KOHTEEKSI,EI NAISEN TARTE ALISTUA MITEN MÄÄRÄTÄÄN,TEE NIINKUIN MILTÄ ITSESTÄS TUNTUU,ÄLÄKÄ NIIN MITEN TOISET MÄÄRÄÄ.ELÄ ETES PARHAALLE KAVERILLESI.EIKÄ EDES OMILLE KENGILLE.NÄIN MULLE LAPSENA NEUVOTTIIN.EIHÄN POLIITITKOTKAAN OO REHELLISIÄ.

• kuka käskee jakamaan

No sitten et kerro! Hyvin yksinkertaista älykääpiö trolli. Kuka muka pakottaa tahi velvoittaa kertomaan!? Kerropa sinä se .

• ap kysyjä

Olen järkyttynyt pahoista kommenteistanne ! Täällä on todella pahoja ihmisiä !

Syy kysymykseeni on huoli lapsen turvallisuudesta. Pelkään että isä kaapaa lapsen kotimaahansa, jos hän saa tietää lapsesta ! Myös muut isän kulttuuriin kuuluvat asiat ovat syynä siihen etten halua olla enää tekemisissä hänen kanssaan... Tahdon lapsen kasvavan Suomessa suomalaiseksi kristityksi ilman vaikutteita isän kulttuurista. Ihonvärillä ei ole väliä.

Kun lapsi kasvaa ja alkaa kysellä isästään niin minulla on kyllä kertomuksia ja valokuvia lapsen isästä ja suvusta hänelle kerrottavaksi ja näytettäväksi. Eli en salaa isää ja tietoja isästä lapselta. Tahdon vain suojella syntyvää lastani.

Mietin miten minun tulee asiassa toimia lapsen parhaaksi

• itse rv 19

Hyvä ap kysyjä, teet aivan oikein, älä välitä muista jotka eivät tiedä mistä puhuvat! Pääasia on että kun tulee sen aika, olet valmis kertomaan lapselle isästä ja lapsi varmasti ymmärtää miksi olet toiminut niinkuin aijot kun selität hänelle asiat kun hän ikänsä puolesta on siihen valmis. Lapsi voi halutessaan "aikuisena" (kun hänellä on jo oma tahto päättää asioista, eikä kaappausuhkaa ole) etsiä isänsä ja tämän suvun jos haluaa, ja varmasti sinä voit häntä siinä auttaa parhaalla mahdollisella tavalla. Onhan se parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)
        Toisaalta voisit kirjoittaa isälle myös kirjeen kuvineen kun lapsi syntynyt, näin isä saisi tiedon asiasta mutta ei tarkoita sitä että isästä pitäisi tehdä "virallisesti" isä, häntä ei merkitä mihinkään kirjoihin tai kansiin kun kiellät isyyden tutkimisen ja sanot vaan ettet tiedä kuka isä on, eikä hänellä näin ollen ole myöskään lainsilmissä oikeuksia lapseensa. Jos isä alkaisi jonkinlaisen häiriköinnin, voithan laittaa osoitteenne salaiseksi kuten myös puhelinnumerot, joten tuskin edes löytäisi teitä suomesta jos nyt lähtisi edes etsimään. Isän tietoisuus kuitenkin helpottaisi mahdollisia myöhempiä etsintöjä jos lapsi sen haluaa tehdä. Ja varmasti isästä olisi mukava saada kuva ja kirje lapseltaan vaikka edes kerran vuodessa, vaikkei muuten tekemisissä olisikaan.
        Päätös on täysin sinun ja vain itse voit päätöksen tehdä :) onnellista odotusta sinulle :)

• 33 v sitten samassa

Pysy päätöksessäsi. Turha ottaa joku ukonroikale loppuiäkseen vaivoiksi. Joskus sitten kerrot lapsellesi tai sitten et.
      Kaikke ahyvää Sinulle ja Lapsellesi. Kyllä se siitä.

• yöntimo

Olisit mennyt naimisiin jonkun toisen kanssa, niin siinä olis lapselle isä. Myös juridisesti.

• Manu Mutikka

Taas tulee uutta perimää suomalaiseen geenistöön.
      Sano lapselle, että Neitsyt Mariasta sikisi....kiharapää..

• KUKKUUUU

Yksi mulaatti lisää tänne muitten joukkoon.. etkö kuullut ehkäisystä??? nykypäivänä ei fiksuille tapahdu vahinkoja.. nyt olet stuck with black ass baby! :DD Niitä onki tuolla vantaalla ja keravalla kasapäin Blondi nuori ylipainoinen likka ja musta lapsi!
      Ja kyllä sosku hoitaa taas elatuksen, eihän afrikkalaiselta voi oike elatusmaksujakaan pyytää :DD

Suosittelen myös TAUTIEN tsekkauksen ihan varmuuden vuoksi HIV testi!

• Äly ja väläys

Voiko olla idiootimpaa kuin nimimerkki KUKKUUUU. Kirjoituksen perusteella ei älli välähdä.

• pyh pah

Ei se lapsen isä voi tosta noin vaan tulla suomeen!! kestää ainakin vuoden tehdä jotain oleskelulupaa tai viisumia suomeen ja varmaan hankalaa sillä on mitään noista tehä kun on afrikassa.. on sullakin HYVÄT tekosyyt olla kertomatta kuka on lapsen isä..

• !!

Voithan sanoa, ettei tiedä isästä mitään, koska on ulkolainen etkä pyytänyt osoitetietoja. Lapselle pitää tulevaisuudessa kertoa kaikki mahdollinen isästä.

• kokemusta on 98

Kerro ainakin lapselles kaikki mahollinen isästä, korosta että isä rakastaa, vaikka ei ookkaan lastas kasvattamassa. Voin ihan kokemuksella sanoa, että mikään ei oo vittumaisempaa, kuin se, ettet tiiä isästäs mitään, se ei ota yhteyttä eikä äiti kerro. Kasvoin ilman isää, nyt vasta 13 vuotiaana oon tutustunut isääni. Aijemmin vihasin isääni, koska luulin ettei sitä kiinnosta. Kyllähän isää kiinnostikin, mutta äiti oli ongelma, koska se ei halunnut mun tietävän isästä, joten isä ei saanut ottaa muhun yhteyttä. Meillä äitin kanssa välit paskat tätä nykyä.
      Joten, jos et ilmoita mihinkään papereihin lapses isää, kerro edes lapselle...

• älä kerro

Olen kasvanut ilman omaa isää, oli isäpuoli joka oli tosi vittumainen, mutten kuitenkaan kärsinyt oman isän puutteesta. Sitä ylikorostetaan ei se niin kauheeta ole jos sitä isää ei ole. Itse en vastaavassa tilanteessa mitään kertoisi, enkä ylistäisi sillä silloihan just tehdään lapselle kaipuu johonkin yli-isään jota ei ole olemassakaan.Varsinkin kun se isä asuu toisella puolella maapalloa. Tapasin oman isäni 1 kerran koko elämäni aikana, olin silloin 10v ei jäänyt ikävä. Miksi kertoa jotain satua rakastavasta isästä joka ei edes tiedä olevansa isä. Kyllä lapsen voi kasvattaa ilman toista vanhempaa. Kun on kypsä ja vahva aikuinen, yksikin vanhempi riittää. Mutta ehkä me ollaan niin erilaisia, jotkut hyväksyy tosiasiat helpommin kun toiset. Ja sekin on hyvä että sekoittuu uuta geeniperimää ahdasmielisten ääliöiden joukkoon....

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      244
      2044
    2. Missä tapasit kaivattusi

ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      121
      771
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe