Olen palkkatöissä muualla ja aion pysyäkin ja nyt aloitin yrityksen sivuhommikseni. Laskin että yhteensä yrityksestä tulisi ekana vuonna 7000 euroa. Menoja olisi 1200 euroa(koulutus ja materiaalit). Eli jään sekä alvin että yelin alle joten eikös tämä mene niin että maksan verot 6800 eurosta.
Onko järkeä haaveilla hieman suuremmista tuloista vaikka joskus tulevaisuudessa? Esim jos tienaisin 10 000 siitän menisi alvia 2300 eli minun pitäisi oikeasti tienata 12 300. Jos nuo menot olisi samat 1200 niin menisikö yeli sitten 8800 eurosta? Onko yeli jotain 21 % Eli sitä menisi 1848 euroa.
Eli verotettavaksi tuloksi minulle jäisi 8252? Eli vain 1352 euroa enemmän kuin ilman yeliä ja alvia. Vaikka yritystuloja on 5300 enemmän.
Tuohon 5300 pitäisi tehdä töitä 132-151 tuntia(hommat tehdään 30min-2 h erissä ja ne saa rääpiä kasaan sieltä sun täältä). Palkkatöissä 1352(sis.lomarahat) euroon pitäisi tehdä töitä n. 84 tuntia(normi 7-8 tunnin päiviä).
Vai olisiko tuo yelin maksu kannattavaa eläkeikää ajatellen? Olin nuorena monta vuotta työttömänä joten minulle ei ole eläkettä kertynyt ihan niin reippaasti kuin normikansalaiselle.
Eli mun varmaan kannattaa pitää yritys pienimuotoisena ja jatkaa palkkatöitä entiseen tahtiin. Palkkatyöni on keikkailua, joten saan tehdä niitä niin paljon kuin haluan. Homma vaan on puuduttavaa.
Ajattelen ja ihmettelen vaan täällä ääneen, en ole ihan perillä näistä kiemuroista vielä. On mulla kirjanpitäjäkin mutta en ole vielä hirveästi ehtinyt hänen kanssa jutella.
Ai niin, jos olen alviverollinen, ja menen kurssille joka maksaa 1040 alvin kanssa, niin maksanko sen ilman alvia eli noin 800 euroa? Vai miten alvit vähennetään? No ei mulla nyt joka vuosi tollasta kurssia kyllä tosin ole joten usein menot saattaa olla vain parit paperit.
Kannattaako tehdä yelin ja alvin rajan yli?
3
142
Vastaukset
Ensinnäkin 7000 - 1200 ei ole 6800 euroa.
Toisekseen YEL:ää ei makseta liikevaihdosta tai edes tuloista, vaan määritellystä työtulosta.
Kolmanneksi jos olet ALV-velvollinen, niin saat tietenkin vähentää myös maksamasi arvonlisäverot ja pienellä liikevaihdolla ALV:n alarajahuojennus on apunasi.
Jos lähtökohtainen pyrkimys on pitää liikevaihto pienenä maksujen välttämiseksi, niin kannattaa unohtaa koko yrittäminen. Etenkin kun kaikki yrittäjyyteen liittyvä perusosaaminenkin puuttuu.- yrittaja......
Mikäli teet päätoimisesti muualla palkkatöitä, on Eläketurvakeskuksen todella vaikea osoittaa että työtulosi, eli sen kuvitteellisen palkkasumman jonka samasta työpanoksesta maksaisit, ylittää lain määräämän YEL-vuositulorajan. Eli voit hyvinkin huoletta tehdä 20-20te liikevaihtoa ilman YEL-vakuutusta, mutta selvityspyynnön varmasti tulet saamaan.
ALV-vähennysoikeus riippuu pitkälti toimialasta. Vähittäis- tai tukkukaupassa voi vähennysmahdollisuudet olla huomattavammat verrattuna vaikka asiantuntijayritykseen, jossa ainoat vähennyksesi ovat toimistotarvikkeet ja pari tietokonetta. Asia on helposti laskettavissa ja huomioidaan kun teet talous- tai toimintasuunnittelua.
Mikäli et ole perillä yrittämisen tai laskentatoimen perusteista kannattaa ottaa kirjanpitäjä heti alusta, eipähän sitten tarvitse murehtia onko kaikki hoidettu oikein?
Päätoimen ohella yrittämisessä kannattaa muistaa että päätoimen työnantajallasi voi olla jotain sanottavaa yritystoiminnastasi, varsinkin jos se menee kovin lähelle hänen toimialaa. Ja jos asia on hänelle ok niin suositeltavaa on kirjata se työsopimukseen.
- Toinen alviton
Kyllä sä maksat sen kurssin alvillisena. Alveja et voi vähentää koska et ole ALV-velvollinen. Pidä vaa toimintasi pienimuotoisena kun kerran oot vakityössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh912184Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1471811- 1731333
- 229805
- 65754
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10741- 60730
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212623- 49597
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349571