Hei, vastatkaapas tähän kysymykseen..

tyttö-16v

Asun nyt ensimmäisessä omassa kämpässäni, joka on tälläinen kerrostalossa sijaitseva yksiö. Vuokralla asun ja nämä ei ole kaupungin omia vuokraasuntoja, vaan ihan toisen ulkopuolisen ihmisen kanssa on tämä sopimus..

No sen määräaikainen päättymisaika on vasta joskus heinäkuussa..

Mut mietin vaan tällästä, et miten pitää alkaa toimii sit sen uuden kämpän hommaamisen kanssa?

Et millon on oikea aika?? tai entä jos en kerkeä saada sitä oikeaan päivään mennessä jne??

KOTIIN EN HALUA ENÄÄ PALATA OLI NIMITTÄIN SEN VERRAN HIRVEÄT SIELLÄ NE OLOT...

18

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikanuorivielä

Onko sopimuksessa mainintaa, jatkuuko sopimus toistaiseksi voimassaolevana määräaikaisuuden jälkeen?
      Vaikka olisikin määräaikainen sopimus, laittaisin silti irtisanomisilmoituksen menemään ajoissa. Jos sopimus on heinäkuun loppuun, normaalisti irtisanominen pitää tehdä kesäkuun puolella.
      Ryhdy vain ajoissa etsimään uutta asuntoa, kun olet niin nuori. Nuorten on vaikeampaa saada vuokra-asuntoa kuin täysi-ikäisten.
      Jos pystyisit tekemään uuden vuokrasopimuksen kesäkuun puolella, niin olisit varman päällä. Silloin vuokrasopimukseen merkittäisiin vuokra-ajan alkavaksi elokuun alusta.
      Muutenkin tosi huono aika etsiä/saada vuokra-asuntoa kun opiskelijoiden tarve on silloin juuri suurimmillaan.
      Kukahan vuokrasi ja takuusi maksaa kun olet noin nuori?
      Äläkä vaan hanki paljon muutettavaa tavaraa, elä toistaiseksi minimillä ja vaatimattomasti.
      Pidäthän raha-asiasi muutenkin kunnossa, ei pikavippejä ja maksat laskusi ajoissa.

• òkjgftderds

Ihan hyvia neuvoja edelliselta kirjoittajalta.Tosiaan varo luottotietojen menettamista.on todella vaikeaa saada asuntoa sen jalkeen.Se rajoittaa opiskeluakin,jos ei saa esim soluasuntoa tms mistaan.Suuri syrjaytymisvaara!

Itse muutin 14v tyttona pois kotoa yhden omakotitalon ullakkohuoneeseen.Vanhempi pariskunta vuokrasi minulle.Saalista varmaan.
      Tein yhdella kioskilla hommia ja maksoin silla vuokraa.

-Sossusta alon saada rahaa vasta 16 ikavuoden jalkeen.Eli sinakin saat nyt sielta.Ota yhteytta nuorisotyohon.Auttavat sinua!Varmaan jarjestaisivat sinulle asunnonkin...

Asiasta on jo yli 20v.
      Nykyaan minulla on itsellani 10 vuokra-asuntoa.
      Kivinen oli itsellani alku,mutta ei se maaraa sita elaman suuntaa!

Tytto hyva.Pida lippu korkealla
      -.Pidat vaan niista laskuista huolta,niin paaset pitkalle!

• tyttö-16v

Isäni maksaa vuokrani...

Eli asunto on isäni nimissä, mutta minä asun tässä.

• tyttö-16v

Ainiin, ja en muista ihan tarkalleen mitenkä se vuokrasopimus meni kun se on meillä porukoilla...

Huomasin tosiaan, että oli vaikeaa saada vuokrasopimusta tällä iällä..... Ihmiset eivät huomioineet mun todellista hätää, vaikka yritin moneen paperiin kirjoittaa meidän kotitilanteesta ja kuinka huonosti äiti mua kohtelee.

Siksi jouduttiin tavallaan vähän huijaamaan ja pistämään että isäni olisi muuttamassa asuntoon... en minä, vaikka oikeastihan se oli minulle tulossa

Sitten löydettiin kuitenkin yksityinen vuokranantaja ja hän hyväksyi ja luotti että minä olen hyvä vuokralainen. :)

En halua oikeasti joutua ikinä täältä kaupungista enää kotiin sinne peräkylille, täällä mulla on poikaystävä ja uusia kavereita !

• lakitietoa

Kyse ei ole siitä, etteikö ihmiset huomioisi hätääsi vaan siitä, että lain mukaan et ole oikeutettu ikäsi vuoksi tekemään sen sortin sopimuksia kuin vuokrasopimus on. Vuokranantajalle jäisi ns. luu käteen, jos tekisi alaikäisen kanssa sopimuksen ja alaikäisen vanhemmat kiistäisivät sopimuksen. Eihän kukaan järkevä ja rehellinen vuokranantaja sellaiseen uhkapeliin ryhdy.

Periaatteessa tilanteesi on siis samanlainen kunnes täytät 18, jos nykyinen vuokrasopimuksesi on katkolla heinäkuussa. Uuteenkin sopimukseen tarvitset huoltajasi allekirjoituksen.

• söözi

Hei! Voit etsiä uutta vuokra-asuntoa koko ajan, mutta sun pitää kertoa, että pääset muuttamaan vasta kun entinen määräaikainen on loppunut.
      Toinen mahku on jättää hakemus kunnan vuokra-asuntovälitykseen, josta sulla on varmasti hyvät mahkut saada asunto sosiaalisten syiden perusteilla. Myös ottamalla yhteyttä soskuun, he voivat varmistaa, että sulle järjestyy asunto kun sitä tarvitset. Ne voi joutuu myös huolehtiin sun elatuksesta, ellei vanhemmat huolehdi. Tosin sä oot alaikäinen, etten tiedä miten sosku suhtautuu. Tarjoaisko ne jotain laitosta. Vaikutat niin kivalta, että voisin ottaa sut vaikka meille asumaan.

Terkuin sijaisäiti

• tyttö-16v

Haluun asua jo omillani, en mihinkään sijaisperheeseen ajatus tuntuu jo todella pahalta............. Älä pelottele mua semmosella. Pärjään tosi hyvin omillani, kotona ainut ongelma oli äiti, isässä ei ole mitään vikaa se on mulle tosi rakas

• söözi

Hei!

En toki ajatellut, että tulisit sijaislapseksi vaan olisin vain tarjonnut katon pään päälle.

• tyttö-16v

Siis minulla on kyllä nyt oma koti...

• heheheheheh

hei söözi. mää voin tulla teille asumaan. oon tämmöne reipas parikymppinen alkoholin ystävä ja vieläpä sisäsiisti :D

• jhyf569o

Olin tuo vuokrakamppien omistaja.Semmosta vaan haluaisin lisata,etta nuoriin kannattaa kylla luottaa vuokraustilanteessa.Nuori ika ei kerro sita,etei ihminen hoitaisi asioitaan.
      -Tosin ihmiset vasyvat.Toiset ovat vahvempia ja jaksavat pitaa elamansyrjasta kiinni.
      Se laskuasia oli sellainen jonka mainitsisin kaikille nuorille.Kun yhden laskun hyppaa yli,niin seuraavassa kuussa on jo tuplasti maksettavaa.Kierre alkaa todella helposti.Varsinkin,jos on peruspaivarahatulot.Perinta ei anna yhtaan armoa.Itsellanikin on joskus laskusuma-aikaan hankaluuksia,vaikka on hyvat tulot.
      Asettakaa itsellenne paamaara ja toteutus-suunnitelma.Pyrkikaa siihen.Vuosittain on hyva uudenvuoden seuduilla tarkistella etta onko tanavuonna menty yhtaan lahemmas paamaran toteuttamista.Vuodet menevat nopeasti.5 vuotta pyorahataa helposti,ilman etta tapahtuu mitaan.Mulla ainakin on mennyt vuosia hukkaan.Mutta se on ollut sita meikalaisen elamaa.Lopulta paasin sinne,minne halusinkin...

• vuokraemäntä..

Onko sinulla vuoden määräaikainen sopimus ? Usein vuokranantajat tekevät sellaisen kun haluavat, että vuokralainen pysyy vähintään sen vuoden. Sen määräaikaisen sopimuksen jälkeen vuokralainen voi jatkaa asumista siksi kunnes irtisanoo sen. Onko varma että näin ei ole tapauksessi ?

Kysy isältäsi mitä sopimuksessa oli ? Isäsi nimi tarvitaan sopimukseen senkin takia että olet alaikäinen. Vanhempasi ovat vastuussa asumisestasi ja sinun elättämisestä.

• vuokraanantaja

Hei!
      Yritä tosiaan jatkaa sitä sopimusta.
      Jos se todella on vuoden määräaikainen niin ei tarvitse erikseen irtisanoa.
      Se todella päättyy.
      Mutta kun asiat sinulle uusia eikä sopparia edessäsi niin yritä neuvotella isäsi kanssa asiasta ajoissa jotta vuokranantaja ei vuokraa toiselle heti sopparin päättymisen seuraavasta päivästä.

Pyydä alaikäisenä apua sossulta/lastensuojelusta ym jos koet joutuvasi ikävän äitisi häiritsemäksi takaisin.

Onnea matkaan!

• tyttö-16v

Kysyin iskältä ja se homma oli onneks mulla just noin!

Eli niinku et se et minimissään tässä pitää ainaki asua se vuosi ja sit halutessaan sopimusta saa jatkaa, jes

• 78999999912333333333

Jos alle 18 vuotiaana ihan vaan omin päin haet vuokra-asuntoa yksityisiltä vuokranantajilta niin on epätodennäköistä että kukaan tekee vuokrasopimusta siksi kun olet alaikäinen ja edesvastuuton. Sinun pitäisi alaikäisenä saada siihen joku täysi-ikäinen takaaja jolla omat asiat kunnossa niin että takaajaksi kelpaa.
      Mutta jos sinulla on oikeasti vaikeat kotiolot niin kannattaa mennä sossuun kertomaan asiasta, sitä kautta voit saada tukea asunnon hankkimiseksi, ja jopa jonkun kaupungin asunnonkin.l

Minä olen kerran tehnyt vuokrasopimuksen vasta juuri 16 täyttäneen pimun kanssa, mutta hänellä oli täysi-ikäinen ja jo kolmikymppinenkin veli siinä takaajana.

• tyttö-16v

Edesvastuuton?

Mitä toi nyt meinas?

Niin sitäkö että 16-vuotiaat on vaan jotain hulivilejä...

Joo kiitos tästä leimaamisesta.

Oon kyllä ihan kunnollinen ja hulivilistä kaukana! Ei kiinnosta sekoilla, elän ihmisiksi, kypsästi ja järkevästi.

• Ei henkkoht

Edesvastuuton = ei laillisesti pätevä tekemään suuria taloudellisia sopimuksia. Ihan sama miten kypsä oikeasti olet, mutta kukaan järkevä ihminen ei tee alaikäisen kanssa vuokrasopimusta koska se sopimus olisi täysin pätemätön. Koska olet alaikäinen. Ei sitä voi ottaa henkilökohtaisesti, jos lainsäätäjän kanta on että alle 18-vuotias ei voi sopia asunnon vuokraamisesta. Se ei ole leimaamista, se on laki.

• väärä sana
        Ei henkkoht kirjoitti:

Edesvastuuton = ei laillisesti pätevä tekemään suuria taloudellisia sopimuksia. Ihan sama miten kypsä oikeasti olet, mutta kukaan järkevä ihminen ei tee alaikäisen kanssa vuokrasopimusta koska se sopimus olisi täysin pätemätön. Koska olet alaikäinen. Ei sitä voi ottaa henkilökohtaisesti, jos lainsäätäjän kanta on että alle 18-vuotias ei voi sopia asunnon vuokraamisesta. Se ei ole leimaamista, se on laki.

Edesvastuuton = vastuuton = henkilö, jolla ei ole vastuuntuntoa.

Hakemasi sana taisi olla oikeustoimikelpoinen, sitä alaikäinen ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe