MIKÄ ON TEIDÄN KORKEIN HBA1C?

Krisse1994

Mun HbA1c oli pari kuukautta sitte 13.7, eli TOSI korkea... ylihuomenna on taas käynti polilla, pelottaa ihan hirveesti kun tietää ettei toi arvo ole mihinkään laskenu, enemmänkin se on noussu... Kun ei kiinnosta pätkääkään mitata sokereita tai laskee pahemmin hiilareitakaan. Pistän kyllä kaikki inskat, mutta kun en mittaa, en osaa arvioida oikeeta inskamäärää... Mistä tota innostusta sais, että kesäks olis ainakin alle 10? :)

15

1441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n46.

No minulla on korkein ollut 7.1, se oli silloin kun kakkostyypin diabetes todettiin, ennen lääkitystä.

Eikö sinua yhtään pelota, että henki menee, kun pistät insuliinia sokkona? Jos minulla olisi ykköstyyppi, niin en kyllä uskaltaisi pistää tai syödä yhtään mitään mittaamatta ja laskematta.

• m.52

Korkein kun ruvettiin hoitamaan oli22,0, aamulla 11,8. Muuutamia vuosia seurasin ja ruokavaliolla tarkkkaan. On muitakin tauteja kylläkin.Nyt alle 10 yleensä pyörii oli jopa 6 pinnassa.

• yksi D-ykkönen

No saisko vaikka innostusta siitä, että minhulla ei nuorempana innostusta pahemmin ollut. Nyt onkin sitten kaikki liitännäissairaudet kehttyneet...

Pahimmillaan Hba1c oli jotain 14,5%. Toki diabetes- (DM1) vuosia on takana jo 46 eli sikäli kait ihme, että vielä hengissä olen noiden varhaisten vuosien välittämättömyyden puuskassa.

Kun innostuksen sitten itse sain, tipahti hobis tuonne

• 1016

Olen D2. Diagnoosin yhteydessä HbA1c oli melkein 13 %. Ilmeisesti diabetes oli jo jyllännyt vuosia piilevänä. Kun hoito saatiin pillereiden voimalla ja elintapamuutoksilla käyntiin, ovat arvot olleet jatkuvasti viidellä alkavia, jonkin kerran jopa allekin.

• Rankka esimerkki

Syytä olisi seurata sokeritasoja kun sinulla on vieläpä insuliinitkin käytössä. Oikealla insuliinin käytöllä pääsee helposti järkeviin verensokereihin vaikka syöminen olisikin retuperällä.

Minulla on rankka esimerkki lähellä kun äitini on tällä hetkellä sairaalassa ja lääkärit miettivät minä päivänä amputoidaan toinen jalka ja kuinka pitkältä. Molemmissa jaloissa pahat säärihaavat ja suonet tukossa. Itselläni on jo hyvästä hoitotasapainosta huolimatta varpaissa neuropatiaoireita, joten olen pirun tarkkana lääkityksissäni että sokerit pysyy kunnossa. En muista kuinka korkealla HbA1c oli suurimmillaan, jonkun verran päälle 7 % kuitenkin, nyt viimeksi mitattuna 6,4 %. Aamusokerit ovat nykyisin n. 5 mmol/l kun käytössäni on kaksi pillerilääkettä ja pitkävaikutteinen insuliini.

• m56v

Minulla aamusokerit on useimmiten seitsemän pinnassa.mutta diabeteshoitaja ei siihen reagoinut mitenkään. Luulis että jotain pillereitä aamuverensokerin laskemiseen lääkäri kirjoittaisi. Tosin päivällä sokeriarvot alle 6 ja ruokailunkin jälkeen n 7 Pitkäsokeri viikko sitten mitattuna tasan 6. Rassaa henkisesti korkea aamusokeri. Lääkityksenä metforem 1aamulla ja 3 illalla (750mg)

• M56V
        Turhaan rassaa. Luulisi, että jotain pillereitä kirjoittaisi: no niin on kirjoittanutkin. Niitä Metforemeja! Pitkä sokeri kuusi%. Päivällä sokeriarvot alle 6! Lakkaa rassaamasta. Menee hyvä rassaus nyt kyllä ihan hukkaan. Kokonaisuus ratkaisee eikä jonkun tunnin arvo. Mitta sitten vaikka päivällä, niin saat paremman arvon!
        T. diabetespolin lääkäri keskussairaalasta (ei tarvi uskoa, tämä on netti, mutta on nyt vaan totta. Nimeni olen antanut valvontaan, kun joku joskus epäili- ihan asiallista sinänsä. )

• 1= yksi ja 2= kaksi

Kun ykköset ja kakkoset vastaavat samassa ketjussa, ei se anna mitään järkevää kuvaa tasoista. Kyseessähän on oikeastaan kaksi eri sairautta, joiden hoito on hyvin erilaista ja tavoitteetkin sitä mukaa.

Sikäli tälläisissä avauksissa kannattaisi pyytää suoraan jommankumman puolen vastauksia, jos haluaisi itselleen jotain vertaisjuttuja hakea. Ykkösten ja kakkkosten vertailussa ei oikein mitään järkeä ole.

Toki täällä ei asiat pysy omissa osissaan, vaikka kuinka toivoisi. On nämä keskustelut täällä (en siis suoraan tarkoita tätä ketjua) aikamoista sekamelskaa...

• kandipaatti

Innostusta saa siitä faktasta, että noilla sokereilla hyvin suurella varmuudella (ja mahdollisesti jopa lähivuosina) menee näkö, tuhoutuvat munuaiset ja jalkojen verenkierto ajautuu amputaatiokuntoon. Myös aivohalvaus ja sydänveritulppa ovat isona uhkana. Diabetes ei ole haiman sairaus, vaan kaikkien elimistön verisuonten tautikatastrofi.

• ............

Vain D1 iskee niin rajusti että se on pakko hoitaa tai henki menee nopeasti. D2 ei tunnu eikä näy pitkään aikaan, joten sen hoidosta ei olla kiinnostuneita kun pitäisi mittailla sokereita, popsia pillereitä tai jopa piikittää insuliinia. Mitä turhaa kun ei ole mitään vaivoja. Kun ne vaivat tulee esiin, korjaus ei enää onnistukaan.

• puujalk8

"Innostusta saa siitä faktasta.."
        Innostavaahan se on, että saa sellaiset geenit. Riittää luunsahaajille töitä.

Ittelläkin pitkäaikaissokerit 6,4 ja metformiinia pitää 3x750 mg päivässä syödä.
        Ainiin korkeimmillaan 6,6.

• Krisse 1994!

tervehdys! Olen aikuisten diabetespolin lääkäri, joten lähetän sinulle täältä terveisiä. En ollut varmaan sinun lääkärisi, koska mainitsemanasi päivänä ei ollut ketään tuolloin syntynyttä.

1) Hyvä, että menet sinne polille, vaikka tiedät, että ehkä ei ole mennyt hyvin.
      2) Yllättävän vähällä sen saisi alle 10%. Käyt ilm. erikoislääkärin luona sekä diabeteshoitajalla. Pyydä ihan peruspaketti jolla saisit tilanteen paranemaan.
      3) Jos ei mittaa, ei tiedä. Jos ei tiedä, ei tiedä miten korjata. Mittaa edes joskus ja laita vihkoon onko aterian jälkeinen arvo 2tuntia jälkeen, vai ihan pystymetsästä otettu arvo. Näillä voidaan päätellä jo paljon. Ota myös yksi arvo yöllä joskus kun muuten heräät.
      4) Ei sillä niin väliä, jos eivät hiilarien laskemiset ja mittaukset kiinnosta. Pakkoko niistä on niin kiinnostunut olla. Sen kun vain teet ne. En minäkään joka hetki niin innostunut pitkästä vastaanottorumbasta ole. Pääasia että tekee, mitä tehtävä on. You do what you got to do. Sitten siitä joskus kummasti innostuukin.
      5) Pistä korkeat sokerit mäkeen. Insuliinilla lähetevät. Lupaan ja vannon, että kannattaa!!!! Nähty on!!!!
      Et tiedä, milloin lempiohjelmasi tulee TV:stä ellet katso jostain . Et tiedä insuliinin tarvetta ellet mittaa. Kyllä se siitä. Ja tsempillä polille. Kysy ne vinkit ja mittaa ne sokerit! Oh yeah!

• ei jaksa ei

Pahimmillaan olleet 28. Mulla on nyt paastosokerit vallan yli 15, insuliinihoito aloitettiin kesällä, silti aamusokerit vallan 10-13 välillä... masentaa ihan hirveesti. Enää en mittaa päivisin, ei jaksa, en jaksa koko ajan näitä toivottomia lukuja, parempi kun ei tiedä mistään mitään.

Älkää nyt käykö mun kimpuuni tästä, mä oon oikeesti niin väsynyt tähän diabetekseen, ja TIEDÄN kyllä kaikki faktat. Mulla on ihan juoppo-olo, antaa mennä kun on ala-mäki vaan....!

• tarkkuutta pyydän

Aloittaja kyseli Hba1c-arvoja. Oletko tosissasi, kun kerrot itselläsi olleen peräti 28% vai sotketko nyt yksittäiseen verensokeriarvoon??? Se mittayksikkö olisi hyvä aina mainita lukujen yhteydessä.

Tässä näkee miten sekaisin täällä nää asiat ja jutut menee. Pitäisi jaksaa aina kirjoittaa täydellisesti ja oikeiden termien kanssa, niin pysyisi jonkinlainen älli koko jutuissa. Myöskin se diabetestyyppi sekä taudin kesto olisivat aika paljon kertovia juttuja.

täällä siis yksi D1 kohta puoli vuosisataa.

• Parempaa hoitoa!

Tarvitsisit kunnon herätyksen jotta tuollaiset väsyneet olot hyvään hoitoon karisisi. Kävin juuri sairaalassa vierailulla äitini luona jolta amputoitiin toinen jalka muutama viikko sitten diabeteksestä johtuen. Toinen jalka jouduttaneen amputoimaan vielä tämän vuoden kuluessa. Alkaa kummasti kiinnostaa hyvästä hoitotasapainosta huolehtiminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe