Monesti näkee 55 - 60 vuotiaita, jotka joutuvat diabeteksen tms. sisätautien takia rullatuoliin. Taisi Veskukin joutua, kun jalat eivät kantaneet.
Mikä tähän on syynä ? Huono jalkojen verenkierto vai ?
Yleensä ymmärtää halvaukset ja rullatuolin. Samoin alkoholisteja ja diabeetikkoja näkee suht nuorina rullatuolissa ?
Miksi joudutaan rullatuoliin ?
3
164
Vastaukset
- Mustispeppers
Mä luulen, että tässä Veskun tapauksessa, painoa oli kertynyt sen verran paljon, ettei jalat enää kestäneet ja varsinkaan, jos liikuntaa ei harrastanut yhtään. Kävin joskus katsomassa Vesku-dokkarin ja siinä loppussa hän sanoikin, että "liikkuakin pitäis, että jos huomenna... tai sitä seuraavana huomenna... tai sitä seuraavana huomenna..." Diabeteksen hoidon kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että liikkuu. Joskus liikkuu vähän, joskus enemmän, mutta on sokereiden kannalta tärkeää, että yrittää edes liikkua.
- .............
Jos diabetestä hoidetaan huonosti, jalat menee alta sananmukaisesti. Ensimmäisenä tulee hermosto-oireita, neuropatiaa. Alussa kipuja pistelyä ja särkyä, minä olen tässä vaiheessa vaikka hoito aloitettiinkin ajoissa. Seuraavaksi tulee tunnottomuutta ja silloin on vaarana vauriot jaloissa kun ei tunne vaikkapa hiertävää kiveä kengässä. Sitten alkaa tulla verenkierto-ongelmia, pahimmillaan suonet tukkeutuu ja kun tämä tila etenee, alkaa syntyä huonosti parantuvia säärihaavoja ja lopulta kuolio jonka vuoksi jalka joudutaan amputoimaan (äitini on tässä vaiheessa). Kivut ja jalkojen voimattomuus (huonon verenkierron vuoksi) voi pakottaa pyörätuolipotilaaksi jo ennen amputointiakin.
- mononeuropati
Polyneuropatia on eräs syy.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh811973Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1001695- 1801286
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6666- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472