Akut menossa vaihtoon.
Joten mielelläni ottaisin asiallisia vastauksia, kun täältä tosiaan välillä löytyy niitäkin.
Nyt on 2 * 70Ah.
Jostain olen muistavinani, että 2*70 olisi parempi vaihtoehto kuin 1*140.
Eli kahdella akulla sama Ah määrästä saisi enemmän käyttöön?
Tai olisivat kestävämpiä?
Onkohan niin? Ja jos on niin minkä takia?
Samoin muistan kerran lukeneeni toisenlaisesta vaihtoehdosta, jossa 12V akut korvattaisiinkin Rinnan kytketyistä 6V akuilla.
Akut oli jotain trukki/golf-kärry/tms –mallia, jollaisia saa aika tehokkaitakin.
Ilmeisesti kyseessä oli kestävyyteen liittyvä ajatus?
Onko sillä perusteita?
Akkujen vaihto
8
468
Vastaukset
- 2+06y
Minusta kaksi kevyempää akkua on kivempi kantaa kuin yksi iso. Tosin esim uusi Zap Batteriesin 100Ah akku ei paljoa paina, veneessäni on kaksi sellaista.
Myöskin lataus on nopeampaa ja ei tarvitse tehokkaita latureita, jos lataa yhden pienemmän akun kerrallaan. - starttivirta
kaksi pientä voi olla halvempaa kuin yksi iso. Sekä tietty käsiteltävyys jne. Ja sitten voi toisen kytkeä irti että starttiin jää virtaa kun sitä tarvitsee.
- Tosi huono sähkäri..
Jos 6V akuista rakennetaan akusto 12V järjestelmään, niin 6V akkuja ei suinkaan kytketä rinnan vaan aina 2x6V SARJAAN.
- Osta painava akku
Akkujen laatua on muuten suht helppo arvioida painon mukaan. Mitä kevyempi akku suhteessa luvattuun Ah määrään, sitä enemmän fuskattu myyntipuheissa. Lyijy painaa ja maksaa, kevyestä akusta jää enemmän katetta valmistajalle ja myyjälle.
- Toppari zz-top
Suosittelen yhtä isoa akkua, lyijyakkuja saa monenlaisia. Tuossa yhdessä akussa on yksi tosi hyvä puoli: et tarvitse mitään kaksoisakkusysteemiä, laturia tai mitään.
Eräs kaverini tosin pitää veneessä mukana starttaamiseen riittävän kokoista "irtoakkua" ja käynnistinkaapeleita, jos sattuu virrat loppumaan isosta.- heh64
Voihan akkuja olla useitakin. Jos ne kytketään rinnan, ei tarvita mitään erikoista systeemiä, mutta kuljetus on helpompaa kun ei tarvitse rontata yhtä isoa pakettia.
- startti ja hupiakku
Jos kysymyksessä ei ole ihan pikkupaatti, kannattaa ehdottomasti asentaa starttiakku ja hupiakku (tai akusto) toisistaan erilleen. Hupiakku tai käyttöakku, miten haluaa nimittää, mieluiten syväpurkauksia kestävää mallia. Starttiakku on vain moottorin käynnistykseen.
Jos haluaa, akkuihin voi asentaa pääkytkimen, jossa on valinnat kummatkin akut erikseen tai molemmat yhtä aikaa päällä. Tällöin jakodiodi tai -rele ei ole välttämätön. - Mika22
Suuria akkuja on hankala vaihtaa veneen ahtaissa tiloissa. Ehdottomasti pari pienempää, eikä yhtä suurta. Ainakin jos haluaa että selkärangan välilevyt pysyvät paikallaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2422040- 841228
- 901057
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171045- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701