Käytösongelmainen Chihuahua

Helena91

Minulla on 11 kuukauden ikäinen Chihuahua uros. Pentuna se käyttäytyi hyvin, tuli toimeen vieraiden kanssa, antoi ottaa luita pois, leikata kynnet ja oli muutenkin todella kiltti. Kuitenkin sen kasvaessa sen käytös muuttui täysin. Nykyään koirani murisee ja puree minua (ja muita) monessa eri tilanteessa ja niin on tapahtunut todella monta kertaa. Ei anna leikata kynsiä, jos yritän niin se murisee ja puree. Välillä jos koitan siirtää sitä niin sama tapahtuu. Jos koirani saa jonkun herkun ja menen sen lähelle se lähtee karkuun, jos koitan ottaa herkun pois niin se puree. Nyt talvella olen käyttänyt sillä pihalla takkia jonka se aiemmin anto hyvin laittaa päälle, mutta nyt yht äkkiä se ei anna laittaa sitä vaan yrittää käydä kimppuun jos lähestyn sitä takki kädessä. Tänäänkin koitin laittaa sille aamulla takin, tappeluhan siitä taas tuli.. Lenkltä kun tultiin niin koira rauhottui ja oli normaali, kuitenkin kun se päikkäreidensä jälkeen heräsi, niin ei antanut minun koskea ollenkaan, jos vähänkin lähestyin niin ylähuuli nousee, häntä ja korvat luimii, pitää päätä alhaalla, murisee ja koittaa purra. Ikinä ennen se ei ole ilman syytä koittanut hyökätä päälleni.. Lisäksi koira tärisee ja sen silmät menee kokoajan kiinni.

Kaiken tämän lisäksi koira ei ole vieläkään sisäsiisti vaan pissii sisälle miten huvittaa, vaikka olisi juuri oltu pihalla, ulkona haukkuu ihmisiä (varsinkin lapsia) ja koirille räksyttää vihaisesti. Haukkuu rappukäytävässä kuuluvia ääniä, myös yöllä, haukkuu myös ovikelloa ja sisälle tulevaa vierasta ihmistä.. Jos ihminen et ota kontaktia koiraan niin räksytys jatkuu vaikka kuinka kauan. Jos vien koiran vieraaseen paikkaan missä on paljon ihmisiä, se haukkuu kaikille ja on varuillaan, jos joku ihminen nousee sohvalta ja kävelee johkiin, niin koiranki haukkuu ja saattaa koittaa näykkästä nilkasta, ja seuraa perässä. Jos taas koira on minun sylissäni kun joku lähestyy sitä, ihminen josta se ei pidä tai koira, niin koira puree minua koska käteni on siinä suun lähellä. Jos koirani saa jonkun herkun ja menen sen lähelle se lähtee karkuun, jos koitan ottaa herkun pois niin se puree.

En tiedä enään mitä tekisin tämän kanssa.Onko muilla samanlaisia ongelmia?
Ja tiedoksi kaikille, tämä chihuahua ei ole piloille hemmoteltu, olen kohdellut sitä kuin mitä tahansa koiraa.
Kiitos asiallisista vastauksista!

60

8744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nääsmääs

      Nyt on kuule nirppusi ottamassa sinusta niskalenkkiä. 11-kuukautta vanha on vielä pentu ja on juuri nyt ns. murrosiässä.
      En jaksa tähän nyt alkaa kirjoittamaan ohjeita, mutta chihuahuat vaativat ihan samanlaisen koulutuksen, sosiaalistamisen ja tapakasvatuksen, kuin isot koirat.

      Chihuahuoilla on huomattavasti enemmän dominanssia ja vähemmän miellyttämisen halua, kuin muilla kääpiöseurakoirilla.
      Sinun on nyt tutustuttava koiran koulutuksen perusteisiin ja aloitettava välittömästi ohjaamaan koirasi käytöstä oikeaan suuntaan, koska koirasi on vielä siinä iässä, että oppi menee perille.

      • Helena91

        Tiedän sen ja parhaani olen yrittänyt, pennusta asti meillä kävi paljon vieraita ihmisiä, lisäksi minulla on 4 siskonlasta, eli on tuttuihin lapsiin tottunut, silti muita lapsia tuntuu vihaavan, oli oma piha johon se pääsi usein vapaana ulos (tosin nykyään sitä ei voi vapaana pitää kun lähtee minne itse huvittaa) ja pihalla se on tavannut paljon koiriakin joista kukaan ei ole sille pahaa tehnyt.. Lisäksi olen käskyjä opettanut (istu, tassu, maahan, paikka..) ja koiran pitää istua ja odottaa aina ennen kuin se saa mennä ruokakupilleen tai ennen kun laitan flexin, siksi ihmettelenkin miten tälläinen käytös on mahdollista. En tiedä voisiko se vaikuttaa että muutimme koiran kanssa sen ollessa 4kk ikäinen, ainakin muuton jälkeen se ei enään pissannutkaan sanomalehdelle, vaan ihan mihin halusi..
        Mutta kiitos vastauksesta, nyt pitää kyllä tarttua toimeen jotta saadaan muutos tähän tilanteeseen :)


      • hauhau
        Helena91 kirjoitti:

        Tiedän sen ja parhaani olen yrittänyt, pennusta asti meillä kävi paljon vieraita ihmisiä, lisäksi minulla on 4 siskonlasta, eli on tuttuihin lapsiin tottunut, silti muita lapsia tuntuu vihaavan, oli oma piha johon se pääsi usein vapaana ulos (tosin nykyään sitä ei voi vapaana pitää kun lähtee minne itse huvittaa) ja pihalla se on tavannut paljon koiriakin joista kukaan ei ole sille pahaa tehnyt.. Lisäksi olen käskyjä opettanut (istu, tassu, maahan, paikka..) ja koiran pitää istua ja odottaa aina ennen kuin se saa mennä ruokakupilleen tai ennen kun laitan flexin, siksi ihmettelenkin miten tälläinen käytös on mahdollista. En tiedä voisiko se vaikuttaa että muutimme koiran kanssa sen ollessa 4kk ikäinen, ainakin muuton jälkeen se ei enään pissannutkaan sanomalehdelle, vaan ihan mihin halusi..
        Mutta kiitos vastauksesta, nyt pitää kyllä tarttua toimeen jotta saadaan muutos tähän tilanteeseen :)

        Minäkin omistan chihuahuan ikää toki sillä on 7v, mutta välillä on
        äree ja murisee. Mainitsin asiasta eläinlääkärille, hän kommentoi asiaa.
        Mahdollisesti on kipuja anaalit tulehtuneet tai jotain, anaalit oli tulehtunu.

        Muuten luonteeltaan kiltti ja tottelevainen koira.


      • touholiini
        Helena91 kirjoitti:

        Tiedän sen ja parhaani olen yrittänyt, pennusta asti meillä kävi paljon vieraita ihmisiä, lisäksi minulla on 4 siskonlasta, eli on tuttuihin lapsiin tottunut, silti muita lapsia tuntuu vihaavan, oli oma piha johon se pääsi usein vapaana ulos (tosin nykyään sitä ei voi vapaana pitää kun lähtee minne itse huvittaa) ja pihalla se on tavannut paljon koiriakin joista kukaan ei ole sille pahaa tehnyt.. Lisäksi olen käskyjä opettanut (istu, tassu, maahan, paikka..) ja koiran pitää istua ja odottaa aina ennen kuin se saa mennä ruokakupilleen tai ennen kun laitan flexin, siksi ihmettelenkin miten tälläinen käytös on mahdollista. En tiedä voisiko se vaikuttaa että muutimme koiran kanssa sen ollessa 4kk ikäinen, ainakin muuton jälkeen se ei enään pissannutkaan sanomalehdelle, vaan ihan mihin halusi..
        Mutta kiitos vastauksesta, nyt pitää kyllä tarttua toimeen jotta saadaan muutos tähän tilanteeseen :)

        Hyvä HELENA91 Oletkohan kohdellut koiraasi liian kovakouraisesti ja epäreilusti.Koirasi tarvitsee paljon huomiota ja rakkautta. Sen pitää voida luottaa sinuun, mutta nyt selvästi härnäät sitä, esimerkiksi antamalla sille herkkupalan ja sitten ottamalla sen pois.
        Minulla oli vähän aikaa sitten 5 kk-mäyräkoiraa ja niintä jokainen oli fiksu ja ystävällinen, ei edes keskinäisiä tappeluja. E isinne päinkään. Olen sitä mieltä, että ihminen itse pilaa koiransa.


      • Anonyymi

        chihuilla on voimakas ego ja jos niitä ei kohdella oikeudenmukaisesti, niistä tulee räkyttäviä piskejä. Ihmisellä pitäisi olla sen verran hyvä itsetunto, että ei yritä alistaa koiraa,, vaan laskeutua koiran ajatusmaailmaan. Sinä ilmi selvästi rääkkäät törkeästi koiraasi. Kuristamalla sitä pannasta henkihieveriin. Harjoitat eläinrääkkäystä ja teen sinusta eläinsuojeluilmoituksen sekä rikosilmoituksen, kunhan saan selville kuka olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        chihuilla on voimakas ego ja jos niitä ei kohdella oikeudenmukaisesti, niistä tulee räkyttäviä piskejä. Ihmisellä pitäisi olla sen verran hyvä itsetunto, että ei yritä alistaa koiraa,, vaan laskeutua koiran ajatusmaailmaan. Sinä ilmi selvästi rääkkäät törkeästi koiraasi. Kuristamalla sitä pannasta henkihieveriin. Harjoitat eläinrääkkäystä ja teen sinusta eläinsuojeluilmoituksen sekä rikosilmoituksen, kunhan saan selville kuka olet.

        Haista nyt


    • kenkuru

      meille tuli tälläinen ongelma chihuahua = ) kun mentiin koiruutta katsomaan niin oli ovella hampaat irvessä ja oli valmis puremaan jos jalkaa liikutti,seurasi joka paikkaan mukana haukkuen,ei ottanut herkkuja kädestä eikä kuunnellut puhetta vaan murisi koko ajan ja silmät seisoivat päässä,oli ent omistajien kavereita purrut ja dominoi koko perhettä,ulkona sain taluttaa remmissä ilman että sain hammasta, no koiruus lähti meidän mukaan vaikka vaikuttikin suoraan sanottuna hullulta = ) aluksi vaikutti ihan eri koiralta kun oltiin viikko tehty tuttavuutta uudessa kodissa,antoi leikata kynnet ym hyppi iloisesti aina päin kun vaikka kaupasta kotiuduttiin, nykyään haukkuu taas kaikkea ja kaikkia, tulee viereen nukkumaan mutta uskallappas jalkaasi yöllä liikauttaa kun siinä on kaluston kuva = ) onneksi noin pieni koiruus ei pahaa jälkeä saa aikaan, en tiädä missä kohtaa koiruus on päässyt ent omistajien niskan päälle mutta eipä sitä tuosta koirasta saa kitkettyä pois, eikä ole mitään ns vikaa kipua tai muutakaan mikä antaisi oikeuden käyttäytyä noin,eläinl on monesti tutkinut, koiralla ikää noin 4v ja suoraan sanottuna koira on todella paha ongelma koira

      • touholiini

        Kenkuru

        Kaikille ei yksinkertaisesti sovi koira.


      • Anonyymi

        TEILLÄ ON LUOTTAMUSPULA, JOKONKA AIHEUTTAJANA ON YLEENSÄ IHMINEN ITSE.


    • oooooooooooooooooooo

      Minulle tulee ensimmäisenä mieleen, että onko koirallasi kenties kipuja ja reagoi näin siihen. Käy ensimmäisenä eläinlääkärillä näyttämässä/ tutkituttamassa, että sattuuko johonkin ja siitä sitten eteenpäin miettimään ongelmakäytöstä kun tämä vaihtoehto karsittu pois.

      Oletko satuttanut liian kovilla otteilla koiraasi? Oletko lainkaan kouluttanut häntä? Aloita kouluttamaan koiraasi tottelevaisuuden peruskurssilla, niitä riittää lähes joka puolella maata, sillä saat hyvän kontaktin häneen ja kouluttaja varmasti antaa hyviä neuvoja sinulle koiran kanssa toimimisessa. Nuo koulutukset antavat hyvän pohjan teidän väliseen luottamuksen luomiseen!

      Yksi askel eteenpäin on koulutus!

      • Anonyymi

        Minullakin on yksi lk chihua uros. JOKA ON MAAILMAN MAHTAVIN KOIRA.sillä on itsetunto kohdallaan, välillä ei halua, että kosken siihen, joten en koske, mutta usein sänkyyni hypätessään hakee hellitystä. Silloi pussaillaan ja rapsutetaan, silitetään ja pidetään hyvänä. Joskus koirani haluaa olla vain rauhassa ja kunnioitan tätä toivomusta.
        Shihua ei koskaan pidä pakottaa mihinkään. Sen egoa ei saa loukata ja omistajan ja koiran välille on rakennettava syvä luottamus, jota ei rakenneta pakolla Shihu on todella älykäs koira, jota pystyy helposti hallitsemaan, jos ei ärsytä sitä.


    • meilläkinongelma

      Joo, täälläkin alkaa olla hermot kireellä chihun takia. Ei itselläni, koska rakastan koiria niin paljon, mutta avomies on valmis heittämään koiran pihalle...

      Meille tuli chihu viikko sitten, oli asunut 6kk yhden tytön luona, jolla oli myös toinen koira. Chihu on nyt 1v. Meille tultuaan pissaa ja kakkaa KOKO AJAN SISÄLLE. Ulos tulee harvoin ja on myös pissannut toisen koiramme sänkyyn ja kakannut avomieheni päälle.

      Ymmärrän, että tämä muutto on ollut sille ehkä liian suuri muutos ja pieni pää ei sitä ihan kestä ja hän reagoi tällä tavalla, mutta tämä on todella vaikeaa. Toivottavasti tämä vahe ei kestä ikuisesti koska silloin tää avoliitto kyllä särkyy :((.

      • Anonyymi

        Mitä oikein olet tehnyt koirallesi, kun se käyttäytyy noin. TOSI IKÄVÄÄ.


    • koirakuisk.

      Helpotuksen sanaa täältä alkujaan dominanssiongelmaisen (pentueensa isoin, vahvin ja pomoin: alfa) chihuahuauroksen kanssa eläneeltä ihmiseltä. Kommervenkkejä on nähtyinä hankalan chihun käytöksestä ja voin sanoa, että ne on voitettavissa (ellei kyse terveydellisestä ongelmasta, esim. geneettisesti huonosta hermostosta) , tarvii vaan olla jämerä ja kärsivällinen.

      Jos koirallasi ei ole terv.ongelmaa, niin tuo käytös kaikkinensa kuulostaa murrosiän ongelmakäytökseltä, erityisesti pomottavalta/dominanssiongelmaiselta käytökseltä. Haluaa hallita ns. ympäristöään, reviiriään, omaisuuttaan. Näissä tilanteissa ei saa antaa periksi, taistohan siitä tulee mutta taistot on katsottavissa jo etukäteen sinun voitettaviksi. Koirasi on jatkuvassa "valmiustilassa" ja siksikin tärisee (chihuilla tyypillista tärinä esim. innostuneena, viluissa, epävarmana) - se ei ole rauhallisen varmassa olotilassa.

      Muistan hyvin miten itse menin myös ymmälleni, kun ei koiraan pätenyt kasvattajan vinkkaamat torumiset vaan ärsyyntyi sentyyppisistä enemmän. Sillä oli murrosiän kynnyksellä vahvasti uhma ja uho päällä, ei totellut ja asenteesta näki että oli ongelmaa.

      En tiedä uskallatko laittaa puhn.nroasi tänne( meiliosoitteen sitten paremmin?), mutta voisin paremmin neuvoa sinua (ilmaiseksi) jos voisin puhua kanssasi, minulla on käytännön vinkkiä ihan noihin mutta jos alan kirjoittamaan, hankalampi käsittää ja liikaa tekstiä. Chihut ovat lähellä sydäntä ja väittäisin että täytyy ymmärtää chihujen rodunomaista sielunelämää (showmainen uho ja miten handlata sitä yms) tässä jutussa ja samalla soveltaa käytäntöön asioita. Itselläni aikoinani kesti muutaman vuoden että lopulta ymmärsin mistä oli kyse.

      Chihuahua ei ole helppo rotu, helpohkoja yksilöitä tosin löytyy, mutta tyypillistä on juurikin machomainen, omapäinen, temperamenttinen käytös joka esim. dominanteimmilla tapauksilla voi olla erittäin haastavaa. Koko on silloin enää ainoa lieventävä seikka, kun muutoinhan jälki olisi katastrofaalista.

      Sain omasta ongelmakoiran elkeet omaavasta chihustani harvinaisen herrasmieskoiran, joka tuli toimeen kaikkien kanssa ja oli tunnettu rauhallisesta arvovallastaan - ei räksyttänyt missään. Kastraatioita ei tarvittu, riitti kun päästiin yhteisymmärryksiin elämisestä. Kaikkialle minne mentiin, ukosta sanottiin hyvää ja ihmeteltiin miten se oli chihuahuaksi niin hyvinkäyttäytyvä.

      • Marisca9

        Hei,

        olisin myös kiinnostunut kuulemaa sinulta muutaman vinkin seuraaviin ongelmiin.
        Meillä myös juuri 5 vuotta täyttänyt chihu uros jolla on nyt toistuvasta alkanut olemaan "murina-kausi", eli koira murisee jatkuvasti jos nukkuu sohvalla ja siihen koskee, menee pöydän alle luun kanssa ->murisee jos menee lähelle, jos pitäisi lähteä yläkertaan ja otan koiran syliin -> murisee. Muutaman kerran rajoja kokeiltu ja on jopa "näykkäissyt" mutta ei kovaa, lähinnä varoittaakseen että on tosissaan.. Tämän jälkeen koira tulee hädissään pyytämään anteeksi tekemisisään.

        Koiraa ei ole koskaan kohdeltu millään tavoin kaltoin ja muutenkin olemme koiraa kouluttaneet hyville tavoille pennusta lähti mutta tämä murina on ongelma johon emme ole keksineet mitään ratkaisua :(

        Toinen ongelma on pihalla rähjääminen ja varmistinkin lapsia, pelkää aivan tajuttomasti.. Kukaan lapsi ei ole koskaan pahaa koiralle tehnyt, enemminkin ongelma on vain ollut.

        Toivottavasti vielä luet ketjua ja sinulta saisi edes muutaman vinkin miten lähteä asiaa viemään eteenpäin :)

        minulle voi laittaa sähköpostia suoraan osoitteeseen: [email protected]


      • touholiini

        Koirassa ei ole yleensä vikaa, ne vaan ovat väärällä omistajalla.Niiltä vaaditaan palveluskoiran käytöstä, vaikka ne ovat kääpiö- ja seurakoiria, joilla on erilaiset käyttäymismuodot.kun palveluskoirila.
        Minulola on ensimmäinen chihua, eikä sen kanssa ole ollut pienintäkään ongelmaa. En allekirjoita lausuntoa, missä sanotaan, että chihu olisi vaikea rotu, mutta se ei sovi kaikille ihmisille.Eikä chiuhuaasaa alistaa. Tietty tempperamentti kuuluu sen luonteeseen, mutta ei aggressiivisuus.


      • touholiini

        Sama minulla, en olisi uskonut, että chihu on niin ihastuttava koira.Minun chihuni Touho on kuin unelma,Olen omistanut ja kasvattanut collieita7, kk-mäyräkoiria kasvatin kennelnimellä Minelan 29 vuotta ja nyt minulla on 3,6 vuotias chihu jonka kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, Se osaa lukea ajatuksiani ennakkoon. Minun avustajani sijainen, jolla on ollut koiria aina , sanoi, että hän ei ole koskaan tavannut Touhon kaltaista chihua, Se ei hauku, rähise ja käyttäytyy kuin herrasmies. Mutta olen ollut myös sille aina reilu ja välillämme on syvä luottamus. Touhoa ei ole ollut tarvis kouluttaa lainkaan, ja tärkeää on muistaa, että chihu ei ole palveluskoira. Onko se nyt niin tärkeää. että se antaa tassua, käy käskystä maahan, ihmisten hömpötyksiä kaikki tyyni, Nimimerkki 60 vuotta koirien kanssa elänyt,


      • Paivi1234

        Mielellani juttelisin koirakuisk. kanssa, vaika hanen kirjoituksestaan aika paljon aikaa onkin. yhteystiedot voisi laittaa sahkopostilla: [email protected]


      • Touholiini

        NM, KOIRAK
        Oletko kanssani samaa mieltä, että chiu tulee opastaa hyvään käytökseen mieluiten kehumala ja palksemalla kun.kurittamalla sitä, Minullakin on chihu, joka on antanut sitä mitä siltä odotin.
        En ymmärrä niitä ihmisiä , joilla on haku alistaa varsinkin pieni seurakoira pakolla, Niiden kanssa pärjää kyllä puhumallakin, mutta ei pakollla.


      • minelan
        Touholiini kirjoitti:

        NM, KOIRAK
        Oletko kanssani samaa mieltä, että chiu tulee opastaa hyvään käytökseen mieluiten kehumala ja palksemalla kun.kurittamalla sitä, Minullakin on chihu, joka on antanut sitä mitä siltä odotin.
        En ymmärrä niitä ihmisiä , joilla on haku alistaa varsinkin pieni seurakoira pakolla, Niiden kanssa pärjää kyllä puhumallakin, mutta ei pakollla.

        EIVÄTHÄN IHMISET TYÖPSIKALLAA PIDÄ SIITÄ, ETTÄ HEITÄ KOMENNELLAAN.
        Reilua ja asiallista pomoa arvostetaan ja kunnioitetaan. Tärkeää on myäs että häneen luotetaan.Sama pätee koiriinkin.
        Minulla oli sama reilu pomo työurani alusta loppuun 29 vuotta.


      • Anonyymi

        vASTAUS EDELLÄ OLEVALLE
        Minullakin on chihu, jonka kanssa ei 100 tarkkaan ole ollut mitään ongelmia. Siihen ovat ihastuneet niin taloyhtiöni asukkaat. Oikeastaan kaikki, jotka tuntevat sen. Chihu on määrätietoinen koira, mutta sen käytös on hurmaava, Ihmettelen usein sen älyä, päättäväisyyttä oma-aloitteellisesti, mutta se on seurakoira ja rotuun kuuluu myös dominointi omistajaa kohtaan. Ei niin, ett omistaja terrorioi sitä, vaan että koira voi luottaa sinuun.


      • Anonyymi

        vASTAUS EDELLÄ OLEVALLE
        Minullakin on chihu, jonka kanssa ei 100 tarkkaan ole ollut mitään ongelmia. Siihen ovat ihastuneet niin taloyhtiöni asukkaat. Oikeastaan kaikki, jotka tuntevat sen. Chihu on määrätietoinen koira, mutta sen käytös on hurmaava, Ihmettelen usein sen älyä, päättäväisyyttä oma-aloitteellisesti, mutta se on seurakoira ja rotuun kuuluu myös dominointi omistajaa kohtaan. Ei niin, ett omistaja terrorioi sitä, vaan että koira voi luottaa sinuun.


      • Anonyymi
        Marisca9 kirjoitti:

        Hei,

        olisin myös kiinnostunut kuulemaa sinulta muutaman vinkin seuraaviin ongelmiin.
        Meillä myös juuri 5 vuotta täyttänyt chihu uros jolla on nyt toistuvasta alkanut olemaan "murina-kausi", eli koira murisee jatkuvasti jos nukkuu sohvalla ja siihen koskee, menee pöydän alle luun kanssa ->murisee jos menee lähelle, jos pitäisi lähteä yläkertaan ja otan koiran syliin -> murisee. Muutaman kerran rajoja kokeiltu ja on jopa "näykkäissyt" mutta ei kovaa, lähinnä varoittaakseen että on tosissaan.. Tämän jälkeen koira tulee hädissään pyytämään anteeksi tekemisisään.

        Koiraa ei ole koskaan kohdeltu millään tavoin kaltoin ja muutenkin olemme koiraa kouluttaneet hyville tavoille pennusta lähti mutta tämä murina on ongelma johon emme ole keksineet mitään ratkaisua :(

        Toinen ongelma on pihalla rähjääminen ja varmistinkin lapsia, pelkää aivan tajuttomasti.. Kukaan lapsi ei ole koskaan pahaa koiralle tehnyt, enemminkin ongelma on vain ollut.

        Toivottavasti vielä luet ketjua ja sinulta saisi edes muutaman vinkin miten lähteä asiaa viemään eteenpäin :)

        minulle voi laittaa sähköpostia suoraan osoitteeseen: [email protected]

        koirakuiskaaja, hieman puuttuisin neuvoihisi.
        Koiraa on turha lähteä kouluttamaan ja vaatia siltä mitään, jos se on sellaisessa mielentilassa, että mikään oppi ei mene perille, parempi odottaa, kunnes koira on vastaanottavaisempi. Kunpa ihmiset tajuaisivat, että shihu on seurakoira, ei palveluskoira ja sen viehätys piilee juuri sen omassa älykkyydessä. Jos shihun kanssa ei pärjää, vika on ihmisessä.


      • Anonyymi
        minelan kirjoitti:

        EIVÄTHÄN IHMISET TYÖPSIKALLAA PIDÄ SIITÄ, ETTÄ HEITÄ KOMENNELLAAN.
        Reilua ja asiallista pomoa arvostetaan ja kunnioitetaan. Tärkeää on myäs että häneen luotetaan.Sama pätee koiriinkin.
        Minulla oli sama reilu pomo työurani alusta loppuun 29 vuotta.

        Korjaus
        Sama työnantaja ja esimies oli 39 vuotta YLE TV 1 a-studio


      • Anonyymi

        Hei! Voisitko auttaa minua, meillä on.12 vk chihu tyttö ja minulla olisi kysyttävää! Vaikutat tietävän.asioista paljon :) [email protected]


    • Helena91

      Iso kiitos kaikille vastanneille ! :)
      En usko että fyysisestä sairaudesta ym on kyse, toki sekin mahdollista ja
      menemmekin ensi kuussa eläinlääkärille ottamaan 1vuotis rokotuksen, niin
      voihan sen samalla tutkia. Aluksi pelkäsin koiraani, mutta sitten päätin etten
      anna sen pomottaa itseäni vaan laitoin vastaan koiralle kun se alkoi rähisemään,
      pidin sen pannasta tiukasti kiinni niin että se ei pystynyt puremaan minua, jolloinka
      koiran panta kiristyi ja hengitys vaikeutui, eli olen sitä myös fyysisesti kurittanut, jonka takia se alkoikin pelkäämään minua ja tämän huomattuani lopetin "kurittamisen". Muuten koira on hyvin koulutettu ja tottelevainen, niinkuin aiemmin kirjoitin, ei saa ottaa ruokaa ennen kuin annan luvan ja istuu aina ennen kun laitan flexin ym. Paitsi pihalla korvat tippuu maahan jos vapaaksi päästää.. Luulisin että sisälle pissailu voisi loppua jos koira ei pitäisi itseään johtajana ja ajattelisi että hän voi tehdä mitä haluaa..

      Nyt onneksi tämä henkilö jolta koiran ostin haluaa ottaa koiran luokseen viikoksi/pariksi ja katsoa miten koira käyttäytyy ja saisiko sen käytöstä muutettua. Nyt olen päättänyt etten koiraa myy vaan yritän koulutuksen avulla muuttaa koiran käytöstä paremmaksi. Ongelmakoirankouluttajaankin otin
      yhteyttä, mutta tällä hetkellä sellaiseen ei ole varaa :(

      Ja koirakuisk: mielellään puhuisin kanssasi kun näytät asioista tietävän, jos laitat vaikka sähköpostia niin katsotaan se numeroiden vaihto siellä :)
      [email protected]

      • koirakuisk.

        Hei :)

        Laitan sinulle meiliä ja siihen puhn.nroa. Olisi mukava jos keskustelusta voisi olla avuksi. :)


      • Anonyymi

        aIKA KAMALAA KOIRAN käsittelyä, sinä et todellakaan ansainnut koiran luottamusta. vaan pahoinpitelet sitä. Sinulta pitäisi ottaa koira pois.


      • Anonyymi

        et SITTEN AJATELLUT ensin ITSEÄSI kouluttaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aIKA KAMALAA KOIRAN käsittelyä, sinä et todellakaan ansainnut koiran luottamusta. vaan pahoinpitelet sitä. Sinulta pitäisi ottaa koira pois.

        ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ, OLET RIKOLLINEN. TÄMÄ EI JÄÄ TÄHÄN.


      • Anonyymi

        aIVAN TOSI TUOMITTAVAA, rääkkäyksen omaista käytöstä sinulta. Voi heran jumala, millaisilla omistajilla on koiria. Kuuluisit elinikääiseen vankeuteen. Hyi helvetti.


      • Anonyymi

        Eli jatkat siis vanhaan malliin tehottamaksi osoittautunutta keinoasi. Syytä itseäsi koiran käytöksestä.


    • chihu on hieno koira

      Koira voi kärsiä myös yksinolosta ja siksi pissaa sisälle. Minulla chihu pissasi sisälle, kunnes sai koirakaverin. Koirani on hyvin dominoiva narttu ja on ollut kommervenkkejä kyllä pentuna sen kanssa. Helpotti kun otin alistuvamman toisen koiran.

      Älä lähde taistelemaan, vaan pyri saamaan tilanne voitetuksi hieman ovelammin. Chihu voi olla hyvin omistushaluinen nukkumapaikkaa tai ruokaa kohtaan. Silti se ei saa käydä johtajaa kyseenalaistamaan. Käytän cesarin ohjeita soveltaen, johtajan vastuu on pitää yllä tasapainoista mielialaa laumassa.

      Koirasi on jo melko vanha opetettavaksi uudelleen. Mutta pikkuhiljaa pääset eteenpäin ja ole johdonmukainen, mutta tietysti reilu. Chihut kun voi suuttua pahasti epäoikeudenmukaisuudesta.

      Kiitos ongelmiesi kertomisesta täällä, niin ihmiset saa tietää chihun luonteesta realistisesti. Ne ei ole vain niitä sohvakoiria ja varsinkin dominoivat yksilöt voi olla tosi haasteellisia. Mutta ne dominoivat taas on parhaimpia oikein käsiteltyinä :)

      • Anonyymi

        Minulla on chihu, joka on täydellinen herrasmies. Mitään ongelmia sen kanssa ei ole ollut.
        Pitää paikkansa, että chihulla on hyvin vähän miellytämisen halua ja on dominoiva koira, mutt hallisettava. Chihu on todella älykäs ja oman arvonsa tunteva koira, sitä ei saa alistaa, eikä poistaa sen egoa.
        Meillä oli ensisilmäyksestä saakka rakkaus toisiimme.


    • O ouu

      Pahapahapaha Johtajuus ongelma teillä!!! Suosittelen koirankoulutuskurssia tai tokoa. Et ole koirasi johtaja jos se käyttäytyy noin. Ystävän chihu käyttäyty noin ja se loppujen lopuksi joutu sen lopettamaan, kun se puri niin paljon, leillauttaminen tms kouluttaminen ei tehonnut.

      • Johtajadogi

      • neuvojaon

        Hyvä linkki. Up.


      • touholiini
        Johtajadogi kirjoitti:

        Koirasi yrittää olla johtaja.
        Lue tämä!
        http://www.calcifers.net/22

        Inhoan ajatustakin, että koiran pitää alistua. Miksi, koiranhan tulee olla tasavertainen perheenjäsen. Ei ole ihme, jos näitä ajatuksella, koiralta luulot poi, saadaan aikaiseksi vihaisia ja ongelmakoiria.


      • Ffffh
        touholiini kirjoitti:

        Inhoan ajatustakin, että koiran pitää alistua. Miksi, koiranhan tulee olla tasavertainen perheenjäsen. Ei ole ihme, jos näitä ajatuksella, koiralta luulot poi, saadaan aikaiseksi vihaisia ja ongelmakoiria.

        Koira joko alistuu tai johtaa. Koiralle on äärimmäisen tressaavaa yrittää hallita ihmisiä tai ihmisten maailmaa. Itsellä joidenkin mielestä haastavahkojen rotujen mix ja en voisi kuvitellakkaan miten sen kanssa olisi pärjännyt jos vielä vuoden ikäisenä koira taistelisi laumanjohtajuudesta. Noin 40kg vahva koira pystyy tekemään todella pahaa jälkeä jos se alkaisi päättämään(edes yhdellä äänellä) ketkä tulee kylään tai hyökkisi kimppuun omistajan yritäessä estää mitä tahansa epätoivottua käytöstä. Koiralle pitää olla johtaja jo pentuna ensimmäisistä viikoista lähtien, silloin koirasta tulee tasapainoinen ja mukava kumppani.


      • touholiini

        Miksi joillekin on niin suuri tarve näyttää omaa johtajuuttaan, varsinkaan niin pienele koiralle kun chihu on,Miksi TOSIAAN CHIHUALTAKIN odotetaan sille rotuun kuuluvia omaisuuksia,,
        Olen kasvattanut koiria 60 vuotta, eikä yhdenkään koiran kohdalla ole ollut ongelmia.Kennelliiton koira-net sivulta nimellä eim. Minelsn Balsami voi tarkistaa tiedot, Chihu on fantastinen seurakoira ja sen tehtävän se hoitaa hyvin, intomieliselle , omaa egoaan korottamaansa itseäänsä sopiii joku palveluskoira


      • touholiini
        touholiini kirjoitti:

        Miksi joillekin on niin suuri tarve näyttää omaa johtajuuttaan, varsinkaan niin pienele koiralle kun chihu on,Miksi TOSIAAN CHIHUALTAKIN odotetaan sille rotuun kuuluvia omaisuuksia,,
        Olen kasvattanut koiria 60 vuotta, eikä yhdenkään koiran kohdalla ole ollut ongelmia.Kennelliiton koira-net sivulta nimellä eim. Minelsn Balsami voi tarkistaa tiedot, Chihu on fantastinen seurakoira ja sen tehtävän se hoitaa hyvin, intomieliselle , omaa egoaan korottamaansa itseäänsä sopiii joku palveluskoira

        korjaus

        niksi chiultakin vaaditaan rotuun kuulumattomia asioita,


      • Anonyymi
        Ffffh kirjoitti:

        Koira joko alistuu tai johtaa. Koiralle on äärimmäisen tressaavaa yrittää hallita ihmisiä tai ihmisten maailmaa. Itsellä joidenkin mielestä haastavahkojen rotujen mix ja en voisi kuvitellakkaan miten sen kanssa olisi pärjännyt jos vielä vuoden ikäisenä koira taistelisi laumanjohtajuudesta. Noin 40kg vahva koira pystyy tekemään todella pahaa jälkeä jos se alkaisi päättämään(edes yhdellä äänellä) ketkä tulee kylään tai hyökkisi kimppuun omistajan yritäessä estää mitä tahansa epätoivottua käytöstä. Koiralle pitää olla johtaja jo pentuna ensimmäisistä viikoista lähtien, silloin koirasta tulee tasapainoinen ja mukava kumppani.

        On totta, että koirilla on pomo, joka on aina valmis kuuntelemaan koiraansa. Koiralle on äärettömän stressaavaa ottaa pomon paika


      • Anonyymi

        Tässä on ongelmana se että jotkut ongelmakoiran omistajista käsittää asian niin, että enenmän kuria. Joka ei todella ole vastaus ongelmiin. Palkitsemalla koulutuksella, saat paljon enemmän aikaan ja luottamus välillänne kasvaa. Onko siitä nyt todella vaivaa, saadaksesi luottavan ja ihanan koiran.


    • touholiini

      käyttöongelmanninen chihuahua

      Ehkä kohtelet koiraasi liian kovalla kädellä ja epäoikeuden mukaisesti Jos sinä omaksut kasvatustyylin, että koiralta on otettava luulot pois, EI ole muuta syytä kuin,että kohtelet koiraasi huonosti , koira harvoin on vihainen ja hyökkäävä oikeissa käsissä.

    • tOUHOLIINI

      Minullakin on yksi chiuhua, ja sen sosiaalista käytöstä monet ihmettelee. SE on aivan valloittavin koira. Ei hauku, ei rähjää, pumattakaan siitä, että olisi agressiivinen.Olen saanut paljon kiitosta esim. tämän talon asukkailta, koska Touho on niin hiljainen.
      Luulen, että väliltänne puuttuu luottamus ja koira tuntee olonsa turvattomaksi, varsinkin kun olet kohdellut sitä huonosti. Ja sen luottamuksen saanti takaisin voi olla todella vaikeaa. Mutta et voi syyttää siitä koiraasi, vaan ainoastaan itseäsi. Chiulla on voimakas ego ja se ei ole kaikille sopiva.
      Onnea yrityksellesi.

    • Renegetesfullhoundbite

      Chihu luulee olevansa laumanjohtaja.

      Perimmäinen ongelma on vääränrotuinen koira. Chihut ovat tyhmiä. Niiden pää on liian pieni ja aivot ovat siellä puristuksissa. Fiksutkin chihut osaavat ehkä istua käskystä ja siihen se jää.

      Chihut harvoin ovat sisäsiistejä, käykää vaikka lukemassa mustin ja mirrin sivuilta arvosteluja pissin imeytysmatoista. Chihun omistajat siellä kehuvat tuotteita ja kertovat kuinka koirillaan on pieni rakko.

      Pikkukoirien koulutus muutenkin yleensä laiminlyödään täysin. Jos sakemannin antaisi riehua hihnassa, murista omistajalleen ja kusta sisälle olisi sen kanssa eläminen sietämätöntä. Kääpiökoiraa on helppo pidellä hihnassa ja sen voi nostaa käsilaukkuun jos liikaa riehuu. Ja tietysti kääpiökoirien pitää nukkua omistajansa sängyssä.

      • Anonyymi

        Nyt olet totaalisesti väärässä . CHIHUAHUA on uskomattoman älykäs, joka vaatii myös omistajaltaan älyä, olla sitä älykkäämpi. Ei pitäisi olla . ongelma


    • Nlykävijä

      Jep. Miksi koiralta on ylipäätään otettu herkkuja pois?! Koiralle opetaan irti käsky, mikäli sillä on suussa jotain epäsopivaa. Repimällä ruokaa pois koiran suusta saa tastusti aikaiseksi resurssiagren koiran. Koiran hapettaminen tukehtumisen partaalle-tälläisen kokemuksen jälkeen koiran sitten pitäisi luottaa omistajaan? Ja ohjeeksi annetaan jatkaa yhä kovemmalla linjalla?! Tällä koiralla on käytösongelmainen omistaja! Koiralle AINA ensin opetaan vaaditut asiat. Miksi koiraa nostellaan pois? Eli se ei saa nukkua rauhassa? Miksi koiralle ei ole opetettu käskyä hypätä alas/siirtyä? Opeta, opeta ensin ja luo luottamusta koiraan.

    • Touholiini

      HELENA91

      Miksi oikein ärsytät koiraasi, antamalla ensin sille herkkupalan, jonka sitten haluat ottaa pois. Ei ole mikään ihme, että koirasi luottamus sinuun on häipynyt.

    • AARRE

      Ehkä kohtelet koiraasi väärin, esim,annat sille herkkupalan ja sitten yrität otta
      sen siltä pois. Kyllä minäkin suuttuisin tuossa tilanteessa, Koirasi ei luota sinuun, et kyllä ole luottamuksen arvoinenkaan. Muista sinulla on seurajkoira, eikä mikään palveluskoira

    • touholiini

      Koirakuikaaj,

      Minulla on vielä toisaiseksi yksi chihu, Koiraelämässä olen olut yli 60 vuotta.
      KK-mäyräkoiria olen kasvattanut 29 nvuotta hyvällämenestyksellä,
      Nyt minulla on chihu, Kiltti, sosiaalinen, ihanne koira, mutta en ole kouluttanut sitä lainkaan, Kaiken tarpeellisen se on oppinut arkielämän myötä. Ruoka tulEE AJALLAAN, LENKIT TEHDÄÄN AJALLAAN JA TOUHO kyllä tietää mikä lenkki tiettyyn aikaan tefdään.

    • Anonyymi

      Johdonmukaisena on oma käytös pidettävä, kaikessa tekemisessä pyrittävä säännöllisiin tapahtumiin ja rutiineihin.
      Olen huomannut että turhia kommervenkkejä ei kannata chihun kanssa vääntää.
      Kuka siitä hyötyy, chihuko vai se että saa itselleen nostetta päällikkönä.
      Murrosikä voi olla rankkaa aikaa, usko pois- ohi se menee kun pysyt rauhallisena ja jämptinä. Rajoja ja rakkautta.

      • Anonyymi

        Ei pidä ottaa myöskään paperitonta, ns.halpatuontia.Luonnevikaisia, sairaita häiriökäytöksisistä vanhemmista.Niitä myydään jatkuvasti...

        Kannattaa valita kennel tarkoin, ja käydä sekä kotona, että näyttelyissä katsomassa että koirat käyttäytyy hyvin.Näyttelyissä näkyy luonne, jos ei näyttelyissä ole vanhemmat käyneet voi olla arkuutta, agressiivisuutta ja muuta luonnevikaa.
        Rekisteröimätön koira on aina hämärä taustoiltaan, niitä ei kannata ostaa.Pentitehtailu, sukusiitos ja tuonti voi olla syynä rekisteröimättömyyteen.Olkaa varovaisia koirakaupoissa!


      • Anonyymi

        Meillä chihulla ei ole ollut minkäänlaista murrosikää. Nyt on, se aina tasainen, koira.
        Mutta KOROSTAN SITÄ, ETTÄ SCIHUA EI SAA ALISTAA TAI LOUKATA SEN EGOA. Jos saa jotain nostetta, koiran alistamisesta niin kulkee aivan vääriä polkuja. Jos ihminen tuntee ylemmyyttä jotain koiraa kohtaan, voitettuaan kamppailun, niin kyllä on itsetunto alhaalla. Ihminen nyt pystyy alistamaan väkivalloin koiran kuin koiran. Mutta tuloksena on arka, agressiviinen,, epäluotettava koira.
        Minelan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä chihulla ei ole ollut minkäänlaista murrosikää. Nyt on, se aina tasainen, koira.
        Mutta KOROSTAN SITÄ, ETTÄ SCIHUA EI SAA ALISTAA TAI LOUKATA SEN EGOA. Jos saa jotain nostetta, koiran alistamisesta niin kulkee aivan vääriä polkuja. Jos ihminen tuntee ylemmyyttä jotain koiraa kohtaan, voitettuaan kamppailun, niin kyllä on itsetunto alhaalla. Ihminen nyt pystyy alistamaan väkivalloin koiran kuin koiran. Mutta tuloksena on arka, agressiviinen,, epäluotettava koira.
        Minelan

        Olen monesti verrannut chihuani Japapinilaiseen Akitaan, HATCIKO nimeltään, joka uskollisesti meni rautatieasemalle vastaan yli 10 vuoden ajan, vaikka isäntä oli kuollut aikoja sitten.
        Koiralle Hatciko pystytettiin pronssinen patsas rautatieasemalle.
        Omalla Touhollani on samoja piirteitä. Minulla käy kotisairaanhoito 2 kertaa päivässä. Touho
        on silmät tarkkana, siitä mitä, minulle tehdään. Verikoetta ottaessa saatan hetken reagoida, apua. TOUHO on heti lohduttamassa.
        Minelan


    • Anonyymi

      Ikävä kyllä 80 % chihuista on käytösongelmaisia... kasvattaa niitä miten hyvänsä. Eikä tämä ongelma liity pelkästään chiuhuihin. Surkean suuri osa koirista yleensäkin on käytösongelmaisia. Pienet rodut poikkeuksetta. Tuntuu käsittämättömälle, että hommataan koiria/ elukoita, joiden ainoa tehtävä on kimittää ja yrittää häiritä ja hermostuttaa oikeita koiria ja varsinkin niiden kaitsijoita. Omalla kohdalla on käynyt siunaus; olen harrastanut aina oikeita rotuja eli seisojia... ne ei kimitä/ pompi hihnassa ja tekevät mitä ohjaaja sanoo.

      • Anonyymi

        touholiini, minelan
        CHIHU ei todellakaan ole oikeissa käsissä lähellekään ongelmakoira. Se on mitä hurmaavin otus. Mutta sen egoa ja itsevarmuutta ei pidä lannistaa. Ehkä siinulla olisi pearempi vaihtoehto hankkia joku palveluskoira, jotta saisit tyydytettyä määräämistahtosi, eli alistamisen tahdon. Se ei sovi chihualle. Jos vertaat määräämistahtoasia pieneen SEURAKOIRAAN, se ei onnistu, vaan saat silä vain aikaiseksi kuvailemasi ongelmakoiran. Kyllä kai sinulla paljon vahvempana ihmisenä on kyky ja taito hallita koiraasi muutenkin, kuin väkisin,Chihu n älykäs koira, mutta sitä ei saa alistaa. Oma chihuni on nyt 6 vuotta ja unelma koira. Sillä on luontaista ajattelukykyä, omatoimisuutta ja se osoittaa myös hellyyttä.


      • Anonyymi

        Minulla kävi sitten tuuri, kun hankin Touhon. Pienintäkään ongelmaa ei ole ollut. Touho oli 12 viikkoinen, kun hankin sen ja täydellisen sisäsiisti. Se todella oli rakkautta ensi silmäyksellä. Muistan, kuinka onnellinen olin Touhoa hakiessani ja se onnellisuus on jatkunut tähän päivään asti. Touho ei ikävöinyt lainkaan. Näyttelykoiraksi siitä ei ole, koska on hieman tuhdissa kunnossa, mutta muuten on ihana.Parempaa koiraa en olisi voinut saada.


    • Anonyymi

      Oi otan osaa...vähä samojen asioiden kanssa myös painin. Ja olen ihmeissäni meillä myös 11kk chihupoika.

    • Anonyymi

      Paksut hanskat käteen ja teet kaiken, mistä murisee annat purra hanskoja, jolloin ehkä toteaa,ettei homma kannata. Et saa antaa periksi. Tai jos ei onnistu niin monttuun tuollainen koira,eihän sen kanssa ole kiva elää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1614
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1462
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      53
      1365
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1318
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1275
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe