Moikka!
Mulla on tosi ikävä vaiva, eli pahat ylävatsa kivut heti syönnin jälkeen!
Nää alko noin vuosi sitten pienillä kivuilla ja niitä tuli tosi harvoin, noin puoli vuotta sitten kivut kovenivat ja tulevat joka ruokailun jälkeen.
Olen ravannut testeissä ja lääkärillä puoli vuotta, päivystyksessäkin on joutunut käymään kun kipu on ollut niin paha ettei tiedä miten olla.
No maksa arvot ovat olleet todella korkealla ja ultra äänestä löytyi pientä rasvan kertymää maksan ympärillä ja niin lääkäri epäili rasvamaksaa.
Epäilen tätä lääkärin analyysia! Rasvamaksa on kuullemma oireeton ja jos oireita löytyy niin ylävatsan oikealla puolella, mutta minulla kivut on koko ylävatsan alueella sekä yläselässä.
Rasvamaksa lähtee laiduttamalla sekä urheilulla. Aloitin laihduttamisen puolivuotta sitten, ja olen saanut kymmenen kiloa pois. En ole ikinä ollut kovinkaan isokokoinen mutta ylimääräistä on vieläkin. Uudet kokeet tehdään tällä viikolla.
Myöskään mitkään lääkkeet ei auta, maitohappobakteerit helpottaa jonkin verran.
Alan olemaan jo peloissani ja kivut on kovat!
Ylävatsa kivut syönnin jälkeen!
6
4443
Vastaukset
- Mandariini
Hei!
Tiedän tuskasi,minulla oli justiin samanlaisia oireita,tutkittiin ja mulla aiheutti nuo rasvamaksa, valmarin valmiste auttoi mua jonkun verran ja sitten jouduin turvautuun litalgin puikkoihin, minulla otettiin paksuneula näytteet maksasta ja siellä varmistui kyseinen rasvamaksa,olen ylipainoinen ja aloin laihduttaa olen saanut n.20kg pois ja tarkkailen ruokavaliooni että kovin rasvaisia ruokia en syö,hedelmiä paljon ne on maksaystävällisiä,onko sinulla katsottu veren sokeri? Minulla nousi se vielä samassa kun rasvamaksa löydettiin, nyt on olotilani paljon parempi kivut helpottaneet ja maksa arvot huimasti laskeneet! - mahah
Veren sokeri katsotaan myös tällä viikolla. Mulla ei litalgin auta ollenkaan. Ois pudotettavaa vielä noin 5-8 kiloa jotta olisin normaali mitoissa. Pelkään että haimassa voisi olla jotain.
Kiitos paljon vastauksesta, niin en stressaa tota haimaa niin paljoa!- sapeton
Veikkaisin sappikiviä. Itselläni juurikin oli ylävatsakipuja ja pahoinvointia. Myös selän puolella kipuja. Ei mitään klassista sappikivikipua kylkikaaren alla. Sappitiehyissä oli kiviä ja haimakin ärtyi. Maksa-arvot selvästi koholla ja myös haiman ärtyessä amylaasi korkea. Nuohottiin sappitihyet puhtaiksi (ERCP) ja amylaasi laski. 2 viikkoa sitten leikattiin vielä sappirakko pois tähystyksellä. Nyt pitäisi kuulemma maksa-arvojenkin laskea. En ole kylläkään vielä käynyt verikokeissa.
- kökölkl
Refluksi voisi myös olla kyseessä, siinä samantapaiset oireet kuin sappikivissä. Molemmissa vaivoissa monet ruoka-aineet aiheuttaa sen kivun.
Esofagialta kuulostaa. Sappikivet voit testata nappaamalla Panacodin. Jos sen jälkeen et ole parissa tunnissa ensiavussa, ei sinulla ole sappikiviä :)
Litalgin voisi sopia sinulle kipuihin paremmin. Kokeile sitä. Tärkeää on kuitenkin selvittää ongelman alkusyy. Toivottavasti et ole laihduttanut Nutrileteillä tai vastaavilla, sillä niiden liian alhaisesta proteiinisaannista johtuen on useammalta lähtenyt henki. Jos proteiinisaantisi jää alle 0,8 gr/painokilo/vrk, otetaan puuttuva proteiini lihaksistosta. Joillakin puuttuva proteiini on otettu nimenomaan vatsalaukun yläosasta ja sydänlihaksesta.
Yleisesti: rasvamaksa voi johtua myös liiallisesta sokereiden käytöstä. Fruktoosi (pöytäsokerissa n. 55%) aiheuttaa rasvamaksaa ja metabolista oireyhtymää samalla mekanismilla kuin alkoholi. Jos osaat englantia, katso esimerkiksi video "Sugar, The Bitter Truth" juutuupista.- mahah
Testeissä sokerit ja haima ok, maksat taas noussut. Olen laihduttanut ihan peruskonstein, terveellinen ruokavalio ja liikunta. Litalgin ei auta, ei auttanut päivystyksessäkään vaikka piikillä laitettiin. Sappirakko katottu ja sekin on puhdas. En millään löydä tietoa tosta esofagiasta, mitkä on oireet? miten se hoidetaan? onko vaarallinen?
Alan olemaan aika kyllästynyt tähän Suomen terveydenhuoltoon, ei näytä kiinnostavan, kahen kuukauden välein vaan testeihin ja kestä kivut, entä jos tämä onkin jotain vakavaa? Ja kiinnostus alkaa vasta sitten kun teenkin kuolemaa??? Olen yrittänyt seurata mistä ruuista vatsa oireilee eniten, ja riisi on yksi josta tulee pahimmat vatsakivut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2512053- 841238
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171055- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 122779
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701