tapaturmavakuutuksen pysyvä vamma korvaukset

borex123

Terve! Tuossa puoltoista vuotta sitten mulla räjähti haulikon panos oikeaan käteen ja siitä jäi pysyvä vamma. Esimerksi käsi jäätyy todella helposti ulkona ja myös nimettömässä on tunto ongelmia. Ja sit nuo arvet kämmenessä ja kämmenselässä on aika arkoja. Kävin hakemassa e lausunnon lääkäriltä ja lähetin sen vakuutusyhtiölle. Mulla on tuo tapaturmavakuutus 100000e asti. Nii minkäkokoista korvausta voisin tässä tapauksessa saada suurin piirtein? Ois mukava tietää ku vakuutusyhtiöistä ei ikinä tiiä et miten ne huijaa :)

3

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jyrän alle jäänyt

No, vakuutusehdot olisi hyvä lukea. Ilmeisesti siis tuo 100.000e on ehtojen mukaan korvaus täydestä (20 luokan) haitasta? Luultavasti oma vammasi haittaluokan mukaan suhteutetaan tuohon maksimikorvaukseen.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1948/19480608

Googlaa "haittaluokat" tai "pysyvä vika tai haitta", jossain aikoinaan löysin (olikohan liikennevakuutuskeskuksen kautta) tarkat selostukset siitä kuinka arvioidaan se mikä haitta kuuluu mihinkin luokkaan. Jäin auton alle suojatiellä, kädestä murtui luu ja autokuskin vakuutusyhtiö maksoi korvausta kivusta ja särystä muistaakseni 500e, tilasin liikennevahinkolautakunnasta monistenipun, jonka perusteella itse arvioin, että korvaus olisi pitänyt olla enemmän, vaadin 1000euroa, sain loppujen lopuksi vakuutusyhtiöltä 300 euroa eli yhteensä 800e lautakuntakäsittelyn jälkeen.

Edit:
      No, löytyipä tuolta sivulta (katso sivun alalaidasta liitteet 1-2 linkki)

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091649

• borex123

Kiitos tästä!
      osaatko tuosta haittaluokasta sanoa yhtään että mikä se voisi mun kohdalla olla?

• jyrän alle jäänyt

No, ensinnäkin, jos tuo 100.000 euroa tosiaankin on tapaturmavakuutuksen maksimimäärä nimenomaan vammautumisesta maksettavalle rahamäärälle, niin saisit kai, tuon haittaluokituksen mukaan ehkä korkeintaan 1-2 haittaluokan mukaisen korvauksen.

Tuo nimettömän sormen tuntohäiriö ym. ilmeisesti jäisi puoleen haittaluokasta 1, joten sitä ei ilmeisesti noteerata mitenkään.

Joten, JOS arvet kädessä ovat sellaiset, että ne haittaluokkiin oikeuttavat, ne olisivat silloin (joko haittaluokka 1 tai 2) niin korvaus olisi 5-10% tuosta 100.000 eurosta eli 5.000 - 10.000 euroa.

Kannattaa kyllä lukea ne oman vakuutuksesi ehdot, koska joissain vakuutuksissa oli haittakorvaus kokonaan suljettu pois, jos vamman haittaluokka on alle 12. Myöskin kannattaa varmistaa, että tuo 100.000 euroa on se vakuutussumman maksimi nimenomaan haitasta eikä tuo ole joku maksimimäärä, johon olisi sisällytetty esim. sairaala ym. kustannuksia. Lisäksi korvausta voi alentaa se jos vamma on aiheutettu omalla myötävaikutuksella (esim. varomattomuus).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1943
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      201
      675
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      192
      556
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe