Toimeentulotuki sairauskuluihin opiskelijalle

hammasvamma

Olis tässä käsillä sellainen tilanne, että olen opiskelija, joka on nostanut kaiken opintolainan ja käy lisäksi töissä. Aikaisempien vuosien aikana kertyneiden velkojen takia rahatilanne on ollut tiukka näilläkin tuloilla, mutta olen kuitenkin pärjännyt. Juuri ennen uuttavuotta minulle aloitettiin juurihoito kahteen etuhampaaseen, mutta useista hoitokerroista huolimatta vaiva uusiutuu kerta toisensa jälkeen. Niinpä joudun nyt hampaanjuuren leikkaukseen, joka maksanee n. 150-200 e lääkkeet sitä edeltävä arviointikäynti ja röntgen. Hammashommiin on tähän mennessä mennyt vajaa 170 e. Rahat eivät millään riitä sekä hoitoon että elämiseen. Vanhempani eivät voi auttaa. YTHS:n hoitaja kertoi että voisin hakea sairauskuluihin toimeentulotukea sossusta ja olenkin nyt alkanut keräillä tarvittavia papereita käyntiä varten. Kuulin kuitenkin toiselta taholta ettei sossu maksaisi mitään takautuvasti. Onko tämä totta? Miten voin sitten ikinä saada korvausta kuluista? Miten olisin muka voinut joulukuun lopussa tietää, että helmikuun alussa joudun leikkaukseen vaivan takia.

6

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28

No sossu katsoo sinun olevan hengissä nyt.
      Sossulle katsoo menosi laskujen eräpäivien mukaan. (ei sairastumisesi mukaan)

Vielä ehdit hakea tammikuulle (ja helmikuulle)

HAKEMUS HETI.
      RIITTÄÄ, ETTÄ KIRJOITAT
      "HAEN TOIMEENTULOTUKEA (nimi, osoite,)"
      Liitteitä ja laskuja ehtii / saa toimittaa myöhemminkin.

ps. älä sitten itke, kun et saa tammikuulle tukea takautuvasti jos nyt et saa lähetettyä yhtä s-postia oleskelukuntasi kirjaamoon. (tai katsovat sinulla olleen tammikuussa rahaa joilla sinun tulisi pärjätä helmikuussa)

• hammasvamma

Eipä käy oleskelukuntani kirjaamon nettisivuilta ilmi, että voisin yrittää saada lähetettyä hakemuksen heille myös sähköpostitse. Itse asiassa mitään sähköpostiosoitteita ei näy mailla eikä halmeilla. Toki voin veikkaamalla pommittaa muutamaa ihmistä.

• 21

No jos kunnassa ei ole s-postia, niin sitten viet sen paikalliseen sossuun tai kirjaamoon.

Ai niin laita siihen ne kuukaudet joille haet, eli joulu-, tammi-, ja helmikuu. (sitä joulukuuta eivät hyväksy, mutta saa sen laittaa)

(s-postista vaan jäisi jälki, jää sinulle se kuitti sieltä kirjaamostakin)

• toimi heti

Voit lähettää myös aivan normipostia taikka viedä paikan äälle hakemuksesi. Onko hoito yksityisellä? Sitä sossu ei suostu korvaamaan.

• hammasvamma

Hoito on ihan kunnallisella, onneksi. Voinko vain mennä sinne ilman ajanvarausta? Papereiden täyttely on jo meneillään ja alkuviikkoon mennessä pitäisi saada puuttuvat todistukset ja tositteet.

• 22

Tärkeintä on nyt saada sinne joku paperi tammikuun puolella jossa haet tammikuulle toimeentulotukea. Tietysti haet samalla lapulla helmikuulle (voit kokeilla sitä joulukuuta)
        Periaatteessa hakuprosessi on kirjallinen.
        Useissa kunnissa kuitenkin haluavat tavata jossain vaiheessa.
        Joissain kunnissa maksavat esim vuokran yms. mutta varaavat ajan seuraavalle kuulle.

Siis viet sen paperin vaikka maanantaina, niin saat jonkun ajan seuraavalle maanantaille. (riippuu kunnasta, mutta joku 7 päivän sääntö siinä on, samoin sen päätöksen tekemisessä / lisä selvityksien pyytämisissä)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe