Viljelijä eläkkeensä ansainnut.....

kiistatta..

Ei varmaan kukaan rutisi viljelijöiden eläkkeistä mitään jos ne maksettaisiin kansaeläkkeen nimellä, eläke johon jokaisella on oikeus oli ollut työssä tai ei. Viljelijöiden eläketaso ei taida olla juuri tuota kansaneläkettä suurempi.
Samoin olet laskenut sellaisia summia mukaan jonka rahoitukseen viljelijät itse osallistuvat MYEL maksullaan joita ovat lomitus, tapaturmavakuutus. Minusta on myös väärin kieltää muilta niitä samoja etuja joita myös itsellä on, muoto voi hieman erota mutta joiden tarkoitus ja merkitys on sama.
“Miksi ihmeessä te teette sitä raskasta ja epämiellyttävää työtä ja me maksamme siitä helvetilliset tuet? Eikö olisi kaikille parempi että ette tekisi sitä kun se on niin raskasta, epämiellyttävää ja kallista?”
En ehkä ole oikea henkilö vastaamaan, mutta on hyvä että on olemassa ihmisiä jotka työskentelevät maatalouden parissa, sillä ihmiskunnan olemassa olo perustuu juuri ruuan hankkimiseen. Se että jotkut hoitavat ruuantuotannon aiheuttaa sen että muilla on mahdollisuus keskittyä muuhun toimintaan. Ajatteles sellaista tilannetta että joutuisit itse tuottamaan kaikki yhden vuoden ruokatarvikkeet, riittäisikö aika silloin esim. nettisivuston ylläpitämiseen?
Kalleus on myös suhteellista, koska ruokaan menevän rahan osuus kokonaismenoista on jatkuvasti pienentynyt (tilastokeskus) ja veroja on tälläkin vaalikaudella laskettu jo 3 miljardin verran eli enemmän kuin maksetaan maataloustukea.
Elämä on kompromissi kahden asian välillä; sen mitä itse tahtoo ja sen mitä toiset tahtovat.

35

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      -

      • -

        -


      • ---
        - kirjoitti:

        -

        ---


      • ---
        - kirjoitti:

        -

        ---


      • ---
        - kirjoitti:

        -

        ---


      • ---
        - kirjoitti:

        -

        ---


      • ---
        --- kirjoitti:

        ---

        ---


      • ---

        ---


      • ---
        --- kirjoitti:

        ---

        ---


    • -

      -

    • -

      -

    • -

      -

      • -

        -


    • -

      -

    • -

      -

      • "Ansainnut"

        Maatalousyrittäjäin eläkelaki MyEL säätää, että
        valtion on maksettava maanviljelijäeläkeläisten
        eläkkeestä se osuus, mihin tarkoitusta
        varten perustettu eläkeyhtiö MELA ei pysty.

        Vuonna 1999 valtion osuus oli 74 %, josta se on
        noussut siten, että vuonna 2012 jo 78 % maksettavista
        työeläkkeistä katetaan valtion osuudella.
        Euromääräisesti valtion osuus lähentelee
        580 milj. euron summaa.

        MELA kertoo vuosikatsauksessaan v. 2010, että uusia
        vanhuuseläkkeitä alkoi vuoden aikana 1668 kpl ja
        eläke oli suuruudeltaan keskimäärin 898 €/kk.

        Eli tuosta 898 € kuukausieläkkeestä n. 22 % eli 198 €
        oli MELAn omalla vakuutusmaksutulolla katettua,
        lopun 700 € tullessa veronmaksajien maksamista veroista.

        Jos jonkun muun ammattiryhmän jäsen, kuin maanviljelijä,
        saisi itse kerryttämäänsä työeläkettä 198 € kuukaudessa,
        maksaisi valtio hänelle takuueläkettä siten, että hänen
        lopullinen eläkkeen määränsä nousisi 681,51 €/kk.

        Miten ihmeessä on olemassa kansalaisryhmä maanviljelijät, jolle
        maksetaan veronmaksajien rahoista eläkeapu 700 €/kk, kun
        sitä kuka tahansa muu kansalainen saa samansuuruisella
        oma työeläkerahoituksellaan vain 484 € kuukaudessa?

        Tästä on perustuslain edellyttämä kansalaisten tasapuolinen
        kohtelu kaukana, ja jäljelle jää vain kysymys:
        Onko MyEL vain suuri huijaus, savuverho, jonka turvin
        yhdelle ryhmälle tarjotaan muita kansalaisia paremmat edut?


      • Valehtelet,
        "Ansainnut" kirjoitti:

        Maatalousyrittäjäin eläkelaki MyEL säätää, että
        valtion on maksettava maanviljelijäeläkeläisten
        eläkkeestä se osuus, mihin tarkoitusta
        varten perustettu eläkeyhtiö MELA ei pysty.

        Vuonna 1999 valtion osuus oli 74 %, josta se on
        noussut siten, että vuonna 2012 jo 78 % maksettavista
        työeläkkeistä katetaan valtion osuudella.
        Euromääräisesti valtion osuus lähentelee
        580 milj. euron summaa.

        MELA kertoo vuosikatsauksessaan v. 2010, että uusia
        vanhuuseläkkeitä alkoi vuoden aikana 1668 kpl ja
        eläke oli suuruudeltaan keskimäärin 898 €/kk.

        Eli tuosta 898 € kuukausieläkkeestä n. 22 % eli 198 €
        oli MELAn omalla vakuutusmaksutulolla katettua,
        lopun 700 € tullessa veronmaksajien maksamista veroista.

        Jos jonkun muun ammattiryhmän jäsen, kuin maanviljelijä,
        saisi itse kerryttämäänsä työeläkettä 198 € kuukaudessa,
        maksaisi valtio hänelle takuueläkettä siten, että hänen
        lopullinen eläkkeen määränsä nousisi 681,51 €/kk.

        Miten ihmeessä on olemassa kansalaisryhmä maanviljelijät, jolle
        maksetaan veronmaksajien rahoista eläkeapu 700 €/kk, kun
        sitä kuka tahansa muu kansalainen saa samansuuruisella
        oma työeläkerahoituksellaan vain 484 € kuukaudessa?

        Tästä on perustuslain edellyttämä kansalaisten tasapuolinen
        kohtelu kaukana, ja jäljelle jää vain kysymys:
        Onko MyEL vain suuri huijaus, savuverho, jonka turvin
        yhdelle ryhmälle tarjotaan muita kansalaisia paremmat edut?

        viljelijät maksaa itse eläkkeensä, toisin kuin esim palkansaajat joiden eläkkeet maksaa työnanta..


      • Tuet pois kokonaan
        Valehtelet, kirjoitti:

        viljelijät maksaa itse eläkkeensä, toisin kuin esim palkansaajat joiden eläkkeet maksaa työnanta..

        Maajussi tai viljelijän pummi ei ole ansainnut yhtään mitään korostan yhtään mitään, aina on eletty veronmaksajien tuilla. Nyt on oikea aika tarkistaa ylisuuria tukia ja poistaa niitä.


      • Peitset tanaan..
        Tuet pois kokonaan kirjoitti:

        Maajussi tai viljelijän pummi ei ole ansainnut yhtään mitään korostan yhtään mitään, aina on eletty veronmaksajien tuilla. Nyt on oikea aika tarkistaa ylisuuria tukia ja poistaa niitä.

        Hollolan "don Quijote" joka taistelee hirveää vihollista, maataloutta vastaan, aseenkantajansa Sancho Panzan, eli arskan kanssa.


    • ...

      Ei siinä mitään ihmettä ole, valtionosuus perustuu lakiin:

      "Valtio kustantaa sen osuuden YEL-eläkkeistä, johon yrittäjien vakuutusmaksurahastot eivät riitä. Valtion osuus määräytyy YEL:n mukaisen eläkemenon ja YEL:n kustantamiseen käytettävissä olevan vakuutusmaksurahaston erotuksena".
      http://www.etk.fi/fi/service/yel-eläkkeiden_kustannustenjako/375/yel-eläkkeiden_kustannustenjako

    • Pikkasen--

      kai pitää oikaista noita lukujasi, Keskimääräinen Myel eläke 384euroa/kk ja uusissa eläkeissä tuo luku 495 euroa/kk. Tuo sinun lukusi kun kertoi kokonaiseläkkeen johon kuuluu myös viljelijöiden työeläkkeet. Siitä kun on jo aika kauan että pelkällä maanviljelyksellä on elämään pystynyt;)

    • jegyl,
      • Prosentteja

        Vuonna 1999 valtion osuus oli 74 %, josta se on
        noussut siten, että vuonna 2012 jo 78 % maksettavista
        työeläkkeistä katetaan valtion osuudella.
        Euromääräisesti valtion osuus lähentelee
        580 milj. euron summaa.


      • Lisää prosentteja
        Prosentteja kirjoitti:

        Vuonna 1999 valtion osuus oli 74 %, josta se on
        noussut siten, että vuonna 2012 jo 78 % maksettavista
        työeläkkeistä katetaan valtion osuudella.
        Euromääräisesti valtion osuus lähentelee
        580 milj. euron summaa.

        Valtion eläkkeet

        Valtion palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet 2 684 808 000
        Kunnan, seurakunnan ja yksityisen palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet, perhe-eläkkeet sekä valtionapulaitosten vastaavat eläkkeet 1 078 617 000
        Kansanedustajien eläkkeet ja perhe-eläkkeet 12 798 000
        Liikelaitosten ja liiketoimintaa harjoittavien valtion virastojen ja laitosten eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet 49 151 000
        Valtion eläketurvan piiriin kuuluville henkilöille myönnetyt kuntoutusetuudet 3200 000
        15. Eläkkeet (arviomääräraha)
        Momentille myönnetään 3 828 574 000 euroa".
        http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2011/he_2011.html
        Tälle vuodelle yli nelja miljardia ja siinä on vain valrtion maksamat, kuntapuolelta tulee toinen mokoma..
        Valtion palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet 4 098 663 000


      • Valtion palvelu
        Lisää prosentteja kirjoitti:

        Valtion eläkkeet

        Valtion palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet 2 684 808 000
        Kunnan, seurakunnan ja yksityisen palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet, perhe-eläkkeet sekä valtionapulaitosten vastaavat eläkkeet 1 078 617 000
        Kansanedustajien eläkkeet ja perhe-eläkkeet 12 798 000
        Liikelaitosten ja liiketoimintaa harjoittavien valtion virastojen ja laitosten eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet 49 151 000
        Valtion eläketurvan piiriin kuuluville henkilöille myönnetyt kuntoutusetuudet 3200 000
        15. Eläkkeet (arviomääräraha)
        Momentille myönnetään 3 828 574 000 euroa".
        http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2011/he_2011.html
        Tälle vuodelle yli nelja miljardia ja siinä on vain valrtion maksamat, kuntapuolelta tulee toinen mokoma..
        Valtion palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet 4 098 663 000

        Valtion palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet 2 684 808 000 Sanomattakin selvää, Valtio palveluksesta ansaittu eläke?


      • Niin,
        Valtion palvelu kirjoitti:

        Valtion palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet 2 684 808 000 Sanomattakin selvää, Valtio palveluksesta ansaittu eläke?

        mitä siitä ?


      • Onko
        Niin, kirjoitti:

        mitä siitä ?

        jussit Valtion työtekijöitä, sofhoosiorjia?


      • Palkan ainakin
        Onko kirjoitti:

        jussit Valtion työtekijöitä, sofhoosiorjia?

        valtio maksaa, etkö sitä tiennyt ?


      • Onkos
        Palkan ainakin kirjoitti:

        valtio maksaa, etkö sitä tiennyt ?

        jussi viran vai toimenhaltija tai peräti tyämies, heh?


      • Ammatinharjoittajia,
        Onkos kirjoitti:

        jussi viran vai toimenhaltija tai peräti tyämies, heh?

        jolle valtio maksaa palkan Suomen ruokkimisesta, mikä tässä on vaikea käsittää ?


      • Joo o
        Ammatinharjoittajia, kirjoitti:

        jolle valtio maksaa palkan Suomen ruokkimisesta, mikä tässä on vaikea käsittää ?

        Valtio maksaa, juu eläkemaksusta n.75-78% ja EU:n sekä kansallisen tuen mutta muuta en ymmärrä!


      • 100 prosenttia,,
        Joo o kirjoitti:

        Valtio maksaa, juu eläkemaksusta n.75-78% ja EU:n sekä kansallisen tuen mutta muuta en ymmärrä!

        poliisille, hoitajalle,opettajalle,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


    • On--

      Tulosvastuulinen pankin ja yhteiskunnan renki:)

      • Nousujohteinen

        Vuonna 1999 valtion osuus oli 74 %, josta se on
        noussut siten, että vuonna 2012 jo 78 % maksettavista
        työeläkkeistä katetaan valtion osuudella.
        Euromääräisesti valtion osuus lähentelee
        580 milj. euron summaa.


      • Valehtelet,
        Nousujohteinen kirjoitti:

        Vuonna 1999 valtion osuus oli 74 %, josta se on
        noussut siten, että vuonna 2012 jo 78 % maksettavista
        työeläkkeistä katetaan valtion osuudella.
        Euromääräisesti valtion osuus lähentelee
        580 milj. euron summaa.

        kyllä summa mitä valtio ja yhteiskunta maksaa verovaroista eläkkeitä ja eläkemaksuja on 10 miljardin pinnassa ei pitäisi antaa väärää tietoa..


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe