Mulla on kotona tällä hetkellä 3 spanielia, 1 uros ja 2 narttua.
Uros, reilu 2v, on alkanut 'puolustamaan' minua perheemme muilta koiriltamme. Nartut 2v & 5v ovat tasaisia, mutta ehkä hieman vilkkaampia ja dominoivempia kuin uros. Kun uros nuolee naamaani ja nuorempi narttu tulee paikalle, uros alkaa mörisemään. Ei siis pidä murinaa (koira vahtii omia lelujaan muilta koirilta), mutta örisee pitkään jos narttu uskaltaakin tulla nuolemaan naamaani.
Mulla ei ole koskaan ollut tälläistä tapausta koirissa, vaikka koiria mulla on ollut 10 vuotta. Oon vähän pyörällä päästäni, että sallinko koiran käytöksen (kun eihän se minua sinällään haittaa) vai pitäskö mun kieltää koiraa? Koira on muuten luonteeltaan pehmeä, osittain jopa arka, mutta ei puolusta esim. ruokaa.
spanieli puolustaa
4
72
Vastaukset
- canis.familiaris
Sinä sallit sen, mikä sinusta on asiallista käytöstä. Meillä on kaikessa pärinässä nollatoleranssi. Se helpottaa yhteiseloa ja kaikenlaisten variaatioiden , sekä varjokäytöksen syntyä..pitää olla johdonmukainen....muuten voi tulla ylläreitä.
- laumassa elänyt
Olisiko aloittajan sana puolustaa minua jotenkin kaukaa haettu? Kuvailisin sen mieluimmmin paikastaan laumassa tietämättömän tekosiksi.
Kyllä sitä syliä riittää kaikille,ota tytöt ensin ja näytä poitsulle että sekin vielä mahtuu ilman korinoita
- pulassa???
Mietiskelin vain, onko örinä jotain "tämä on minun mamma, älä tule väliin" örinää, vai mitä? Koira on muuten TODELLA pehmeä ja alistuu kaikille vieraille koirille, jopa uroksille.
Miksi koira örisee muiden koirien lähettyvillä, eikö se luota oman perheen koiriin? En tiedä onko öriseminen asiallista käytöstä, kun en tiedä mihin se voi pahimmillaan johtaa. Voiko uros käydä narttuun kiinni jos narttu tulee liian lähelle?- canis.familiaris
Koira puolustaa "etuisuuttaan" (sinua ja sitä hetkeä) ja mahdollisesti saa itseluottamusta sinusta siinä tilanteessa. Örisemisen taso riippuu siitä, mikä on kohteen reagointi. Jos kohde vastaa, niin pehmeällä koiralla voi mennä "pupupöksyyn" ja luovuttaa, voi käydä myös toisin päin, että piuha palaa kunnolla.
"eikö se luota oman perheen koiriin?"...toisarvoinen tilanne koiralle, jos valita pitää. Ihminen vs koira, niin ensisijainen valinta on ihminen. Lähinnä tuo siis voi olla tilanteen puolustamista, missä sillä hetkellä on. (myös suosion vahvistamista)
"Voiko uros käydä..."...tuossa tilanteessa voi. Muuten ei pitäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2442044- 841228
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171045- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 121771
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701