Narsismin uudelleen arviointi

Ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyä yksiselitteistä määritelmää narsismille.

16

86

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vain ja ainoastaan, jos narsismia, tuota minäkokemuksen ja ajallisen muistin ulkopuolella olevaa, lähdetään määrittelemään, sulkemaan siitä pois joitain siihen olennaisesti kuuluvia osia, jotka kaikilla meillä ovat aliajuisesti vaikuttamassa ajatteluumme, sille voidaan luoda muoto.

• Mutta kenellä on auktoriteetti tarkastella tuota meiltä kaikilta ulottumattomissa olevaa? Vai onko niin, että se on kaikilta ulottumattomissa?

Eräs ystäväni väitti, että muistaa kaiken syntymästään saakka. Olin yllättynyt. Eräs toinen ystäväni kertoi, että hän on työssään kohdannut useitakin ihmisiä, jotka väittävät muistavansa kaiken syntymästään saakka.

Mitä se kertoo näistä ihmisistä?

• temppuilija kirjoitti:

Mutta kenellä on auktoriteetti tarkastella tuota meiltä kaikilta ulottumattomissa olevaa? Vai onko niin, että se on kaikilta ulottumattomissa?

Eräs ystäväni väitti, että muistaa kaiken syntymästään saakka. Olin yllättynyt. Eräs toinen ystäväni kertoi, että hän on työssään kohdannut useitakin ihmisiä, jotka väittävät muistavansa kaiken syntymästään saakka.

Jos ajatellaan tuon ulottumattomissa olevan saavuttamisen mahdottomuutta, kuinka voitaisiin saavuttaa käsite primääri narsismi. Kuina se voitaisiin todentaa?

Voimme olettaa, että näin on. Jolloin voimme olettaa, että primäärin narsismin perimmäinen tarkoitus on itsen itseään kohtaan tuntema rakkaus, josta kaikki muu, inafantiili omnipotenssi sekä primitiiviinen idealisaatio, on heijasteista.

• temppuilija kirjoitti:

Jos ajatellaan tuon ulottumattomissa olevan saavuttamisen mahdottomuutta, kuinka voitaisiin saavuttaa käsite primääri narsismi. Kuina se voitaisiin todentaa?

Voimme olettaa, että näin on. Jolloin voimme olettaa, että primäärin narsismin perimmäinen tarkoitus on itsen itseään kohtaan tuntema rakkaus, josta kaikki muu, inafantiili omnipotenssi sekä primitiiviinen idealisaatio, on heijasteista.

Pitää opetella kirjoittamaan uudelleen.

Tuon heijastuksen me näemme tosielämässä.

• temppuilija kirjoitti:

Pitää opetella kirjoittamaan uudelleen.

Tuon heijastuksen me näemme tosielämässä.

Mutta onko itse oletus infantiilista omnipotenssista sekä primitiivisestä idealisaatiosta relevantti tässä yhteydessä? Jos ajatellaan perspektiiviä, josta niitä tarkasteltaisiin?

• mgmghmghmg
        temppuilija kirjoitti:

Mutta kenellä on auktoriteetti tarkastella tuota meiltä kaikilta ulottumattomissa olevaa? Vai onko niin, että se on kaikilta ulottumattomissa?

Mahdottomuus muistaa asioita syntymästä asti. Aivot ovat kehityksen alkupuolella ja ne muistaa vain tietyn verran ja tietyn aikaa. Mielestäni tuommoiset ihmiset kuullostavat siltä että pitäisi itseään jonkinlaisena yli-ihmisenä..

• M.B.
        mgmghmghmg kirjoitti:

Mahdottomuus muistaa asioita syntymästä asti. Aivot ovat kehityksen alkupuolella ja ne muistaa vain tietyn verran ja tietyn aikaa. Mielestäni tuommoiset ihmiset kuullostavat siltä että pitäisi itseään jonkinlaisena yli-ihmisenä..

http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Lurijan potilaskuvaukset kuvaavat koskettavasti muistin häiriöitäTapauskertomus kuin novelli/970105243

Jos sanot jotakin mahdottomaksi, uskot itseäsi ja muutat asian mahdottomaksi itsellesi. Asia, joka on mahdoton sinulle, ei välttämättä kuitenkaan ole sitä muille. Tämä asia tekee hankalaksi ymmärtää toisten todellisuuksia samalla tavalla kuin henkilöt itse ne kokevat ja sitä kautta jäädään kiinni ulkoamäärittelyyn ja kaiken mahdottomaksi määrittelyyn. Itsen kautta.

• mgmghmghmg kirjoitti:

Itse en muista mitään karkeesti alle kolmivuotiaasta elämästäni. Tuota ihmettelin itsekin. Mutta tosiaan eräs tuttu väittää muistavansa kaiken syntymästään saakka ja eräs toinen tuttu, joka tekee työtä lasten parissa sanoi olevan joitain, jotka niin väittävät. Pohdittiin mahdollisuutta, että olisivat nähneet valokuvia ja kuulleet tarinoita ja muistaisivat niitä.

• M.B.
        temppuilija kirjoitti:

Itse en muista mitään karkeesti alle kolmivuotiaasta elämästäni. Tuota ihmettelin itsekin. Mutta tosiaan eräs tuttu väittää muistavansa kaiken syntymästään saakka ja eräs toinen tuttu, joka tekee työtä lasten parissa sanoi olevan joitain, jotka niin väittävät. Pohdittiin mahdollisuutta, että olisivat nähneet valokuvia ja kuulleet tarinoita ja muistaisivat niitä.

Tapaus S muisti oman vauva-aikansa. Vai kumpi noista nyt olikaan tapaus S.. Kaiken muistaja vai ei minkään muistaja.. Ei jaksa muistaa... =D

Ja kiinalaisella pikkupojalla on kissan silmät, niin sattuuhan noita, ihmeellisyyksiä. Eri asia taas, että milloin raja ylittyy siihen suuntaan, että poikkeukset yleistyvät niin paljon, että muuttuvat normaaleiksi ilmiöiksi.

• M.B. kirjoitti:

Tapaus S muisti oman vauva-aikansa. Vai kumpi noista nyt olikaan tapaus S.. Kaiken muistaja vai ei minkään muistaja.. Ei jaksa muistaa... =D

Ja kiinalaisella pikkupojalla on kissan silmät, niin sattuuhan noita, ihmeellisyyksiä. Eri asia taas, että milloin raja ylittyy siihen suuntaan, että poikkeukset yleistyvät niin paljon, että muuttuvat normaaleiksi ilmiöiksi.

Itse muistan omat ristiäiseni. Se vesi tuntui ällöttävältä...Olin niin intesiivisesti keskittynyt tutkimaan ympäristöäni, että meinasin saada sydänkohtauksen, kun joku pölvästi alkoi hieromaan kylmää vettä päähäni. ;(

• A
        temppuilija kirjoitti:

He ovatkin norsuja?

• A
        A kirjoitti:

He ovatkin norsuja?

Siis nämä jotka muistavat kaiken :)

• A
        temppuilija kirjoitti:

Minulla on syntymmäedeltäviä ja syntymäänikoskevia muistoja.

• 18+13=31
        A kirjoitti:

Siis nämä jotka muistavat kaiken :)

No aloitus käsitteli ettei ole hyväksyttää yksiselitteistä määritelmää narsismille. Eihän sellaista voi ollakkaan, on vain koko joukko erilaisia piirteitä joiden mukaan voidaan epäillä, että joku ihminen saattaa olla narsiti.

Mutta kaikki narsistit on erilaisia, riippuen ihan henk. koht. ominaisuuksistaan. Siitä millaisessa perheessä, ympäristössä elävät. Elämä, olosuhteet ja ihmiset muovaavat häntäkin.

• Temput vähissä

Miksi ihmeessä jatkuvasti kyseenalaistat narsistien määritelmiä? Sitten keskustelet asiasta ja käyt vääntöä itseksesi?

• temput hukassa

On vain yksi narsistimääritelmä ja sitä ei pidä sotkea joka asiaan mitä tehdään julkisuudessa koko ajan väärin perustein.
      Narsismi on vakava sairaus mikä vaatii ammattiauttajaa.
      Narsismiin kuuluu kyseenalaistus joka asiaan koska narsisti haluaa aina itselleen kruunun, viimeisen sanan oli asia mikä tahansa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      93
      2245
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      156
      1838
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      176
      1393
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      234
      845
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      769
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      766
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      764
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      633
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      50
      628
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      591
    Aihe