Haluaisin kuulla muiden kokemuksia. Itse olen päässyt eroon narsistisesta vanhemmastani, mutta yli en tunnu pääsevän. Kuinka voisin koskaan unohtaa ja kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi?
Narsistien/psykopaattien lapset
14
383
Vastaukset
- Voimia!
Hae ihmeessä vertaistukiryhmään tai terapiaan, muuten vatvot noita asioita koko loppuelämäsi. Saman kokenut ja eheytynyt.
- YAK-42
Paras keino päästä irti narsistisesta vanhemmasta on se, että rajoitat kanssakäymisen minimiin ja annat anteeksi. Unohtaa et voi, mutta anteeksi voit antaa. Anteeksi antaminen ei tarkoita väärien tekojen hyväksymistä, vaan päästämistä irti vanhoista asioista. Hyväksy elämäsi todellisuus sellaisena kuin se on ja jätä rankaíseminen Jumalalle. Hän kyllä huolehtii siitä asiasta.
Narsistien ja psykopaattien lapsistahan voi tulla melko erilaisia, lähes täysin persoonallisuudeltaan poikkeavia. Narsistin lapsena, kuten sinä kerrot, tottuu alistavaan vanhempaan, eikö totta? Ehkä narsistivanhempasi on vienyt sinulta minyyden ja totuttanut sinut siihen, että hänen/muiden tahtoon on alistuttava. Eikö totta? Itse narsistin uhrina eläneenä ja asiaa tutkineena voin myös itse näin todeta. Olen erittäin pahoillani puolestasi ja saat kaiken myötätuntoni.
Psykopaateilla esiintyy myös rikollista käytöstä ja pahimmassa tapauksessa jopa oman lapsen hyväksikäyttöä, omatuntoa kun ei heillä ole minkäänlaista. Psykopaattien lapsilla saattaa myös esiintyä em. piirteitä, mutta heistä saattaa tulla introvertillä tavalla epäsosiaalisia persoonallisuuksia aikuisina. Pahimmassa tapauksessa lapsuuden traumat saattavat johtaa samanlaiseen rikolliseen ja aggressiiviseen käytökseen aikuisiällä, jos traumoja ei ole purettu esim. terapiassa.
Miten päästä yli narsistisesta vanhemmasta? Siinä vasta kysymys, eikä täydellistä kaikille sopivaa vastausta löydy. Paras keino on kuitenkin yrittää tuntea itsensä ja omat vahvuutensa mahdollisimman hyvin, eikä päästää narsistivanhempaa alistamaan enää YHTÄÄN. Vertaistukiryhmät (Narsistien tuki ry) auttavat kun saa kuulla muiden kokemuksia! Asiasta yli voi päästä kuten olet päässytkin, mutta muisto säilyy varmasti ikuisesti. Olet kuitenkin rohkea kun kirjoitat tänne ja uskon vahvasti että sinusta tulee täysin tasapainoinen ja vahva aikuinen! Sinulla on puolellasi paljon ymmärrystä ja halua auttaa. Jaksamista!- Helppo yhtyä
Helppo yhtyä mainitsemaasi. Minäkin olen narsistiäidin uhri. Hänessä on myös psykopaatin piireitä, koska varastaa ja himoitsee omaisuuttani.
- MinussakoVika?
"Ehkä narsistivanhempasi on vienyt sinulta minuuden ja totuttanut sinut siihen, että hänen/muiden tahtoon on alistuttava. Eikö totta?"
Tämä iski minuun ja lujaa. Juuri tätä se oli, äitipuoleni kanssa eläminen nimittäin. Hän teki saman isällekin. Minä uskoin melkein kymmenen vuotta, että vika oli aina minussa. Tajusin vasta jonkin aikaa sitten, että minä en todellakaan tehnyt mitään väärää. Hänen mukaansa olen kylmä, manipuloiva ja empatiakyvytön, ja hän on kuulemma minun uhrini. "Kasvatuslaitokseen" minä kuulemma olisin kuulunut. Uskoin sen itsekin. Niin, kymmenen vuotta sitä kesti, ja kymmenen vuotta siitä on nyt kulunut, enkä minä ole vieläkään täysin toipunut, ja olen sairastunut henkisesti, vieläpä erittäin vakavasti. En oikein edelleenkään tiedä, kuka olen. Alan nyt vasta nyt hahmottaa, etten todellakaan ole esim. psykopaatti, tai etten itse ole narsisti, vaikka siihen uskoen minut kasvatettiin.
Isäni onneksi erosi tästä naisesta ehkä kaksi vuotta sitten, ja nainen paljasti todellisen karvansa. Hän käyttää omaa biologista lastaan pelinappulana ja käyttäytyy kuin kakara, joka ei ole saanut haluamaansa. Aivan uskomatonta. Ja totuus minusta... Isäni ja äitini kuvailevat minua todellakin eri tavalla kuin äitipuoleni, he ovat minusta jopa ylpeitä. Sitä vain toivon, että isällä olisi aikanaan ollut voimia erota siitä naisesta aikaisemmin. Itse en ole enää naiseen yhteyksissä.
Hyvä jos kumpikaan vanhemmistani muistivat koskaan edes nimeäni oikein...Kutsuivat aina sisaruksen nimellä "vahingossa." Se on hauska, miten molemmilla vanhemmillani oli aina jonkunlainen "muistihäiriö", mitä tulee minuun ja minun elämääni...muistivat kyllä sisarusten kaverit ja juhlapäivät, synttärit ja muut, mutta minä...Ikäänkuin en olisi koskaan ollut olemassakaan.
Ymmärtäisin sen jos olisin jotenkin ulkoisesti poikkeava, tai muuten häpeää aiheuttava, mutta synnyin vain sellaiseen osaan, enkä tiedä vieläkään oikein, että miksi.
Eihän tuolla asialla sinänsä enää väliä...Kumma juttu vain.wlp jo kirjoittikin tuosta omien vahvuuksien löytämisestä.
Ei ole sinun kannettavanasi se, mitä aikuinen on tehnyt lapselle. Et ole asiaan voinut vaikuttaa. Eli päästä mahdollinen tiedostamatonkin syyllisyys ja häpeä mielestäsi.
Aikuinen, joka ei ole hoitanut hommaansa oikein, on ollut kypsymätön, ymmärtämätön tai kyvytön. Kukin eri syistään. Asian hyväksyminen tätä näkökulmaa kohti voi auttaa siinä, että voi antaa anteeksi. Ilman sitä asia tulee aina kalvamaan. On vain luovuttava.
Palataan noihin vahvuuksiin. Itsessäsi ja ominaisuuksisasi on paljon hyvää, joihin kaltoinkohtelija ei ole päässyt kiinni. Muista nämä ja tarkastele näitä. Hän ei ole kajonnut sinuun niiltä osin. Eli sinulla noiden ominaisuuksien lisäksi on mahdollisuus kasvaa myös ihmiseksi, joka ei jää kaipaamaan menettämäänsä, vaan on kiitollinen siitä hyvästä, mikä on jäljellä. Ja se antaa myös toivoa tavoitella lisää sellaisia asioita elämässään, minkä kokee itselleen hyväksi. Määräysvalta elämääsi on juuri sinulla itselläsi ja omissa tekemisissäsi, ei kaltoinkohtelijassa, muistoissa eikä menneisyydessä.- A
> Aikuinen, joka ei ole hoitanut hommaansa oikein, on ollut kypsymätön, ymmärtämätön tai kyvytön.
Aivan.
- ap
Kiitos kaikille vastanneille! :) Etenkin WLP, kiitos viisaista sanoistasi.
Olen katkaissut kaikki välini tähän narsistivanhempaani. En siis ole missään tekemisissä hänen kanssaan enkä aio koskaan ollakaan. Anteeksi anteminen on vaikeaa, etten sanoisi jopa mahdotonta. Miksi minun pitäisi antaa anteeksi hänelle? Hän oli sairas ihminen joka teoillaan pilasi minun elämäni. Vielä vuosienkin jälkeen kärsin hänen takiaan.
Koko minun persoonallisuuteni on todellakin muotoutunut kaikesta tuosta koetusta. Kuinka persoonallisuuteni voisi enää muuttua?? En pidä siitä kuka olen ja siksi olen vihainen tälle ihmiselle joka teki minusta tälläisen.- '
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Anteeksiantaminen-antaa-voimaa/544/
Ja se persoonallisuus muuttuu kyllä, onhan se muuttunut siihenkin, mikä se on nyt. Kyllä minä ihan terapiaa suositelisin jossain muodossa, koska sun tosiaan pitää käsitellä noita asioita ja yksinään pohtiessa se ei välttämättä onnistu.
- Että silleen...
Eheytyä voi vielä aikuisenakin, mutta anteeksi ei todellakaan tarvitse antaa, kuin itselle, että on kärsinyt liiankin kauan. Narsulle ei tarvitse anteeksi antaa!
Jos kaltoinkohtelijalle ei tarvitse antaa anteeksi, niin viha ja katkeruus jää jäljelle.
Kuinka neuvoisit aloittajaa kanavoimaan nämä?
- Normaali
Olen samaa mieltä. Anteeksianto vapauttaa vasta lopullisesti (muissakin ihmisuhdeongelmissa kuin narsistikuvioissa).
Kun on kaltoinkohdeltu ajattelee helposti, että anteeksiannolla vapauttaa sen, jolle on katkera eikä sen vuoksi voi ajatellakaan antavansa anteeksi.
Mutta tärkeintä on, että samalla ja ensiisjaisesti vapauttaa itsensä. Niin kauan kuin ajattelet, että et anna anteeksi, tuo ihminen tuo mieleesi pahoja ajatuksia ja syö energiaasi. Mitä tervehtymistä, eroonpääsemistä se on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462