saan tukea saman verran vaikka tulot kasvoi

virhe kenties?

Tein asumistuen väliaikais tarkastuksen, koska tuloni kasvoi. Tammikuussa tuloni oli 1400€ pistin papereihin tämän ja helmikuussa n 2000€. Lokakuusta asti olen saanut asumistukea jonka suuruus on 319€. Nyt kun tein tarkastuksen siinä sanotaan, että tukesi on edelleenkin 319€/kk kuukausitulot eivät kuulemma ole nousseet vähintään 300€. Olin että täh, jos kerta tuloni on tammikuussa 1400€ ja helmikuussa n.2000€. Eikö tota tammikuun tuloa oteta laskelmissa huomioon koska työt ei ole alkaneet kuun alussa? mulla on vuoden tarkastusväli ja alkaa lokakuusta eli seuraava tarkastus taas lokakuussa. Olen kuitenkin saanut työkkäristä rahaa sen 553€/kk niin eikös se lasketa tuloksi? tuota pitäsi sitten tämän 2kk:kin jälkeen saada. Eli käytännössä katsoen kun laskee kelan malliin vuosi laskelmana niin tuloni on

553€/kk x 10= 5530€
1400€/kk
2000€/kk

nämä kaikki kun laskee yhteen tulee 8930€, kun tämä jaetaan 12kk lopputulos on 744,17€/ kk tulot. Niin tässäkö sitten katsotaan, että kun tulot olleet ennen tuon 553,00 ja nyt 744,17€ niin eivät tuota 300€ ole nousseet vaan 191,71€ joten asumistuki pysyy samana. Jotenkin tuntuu vaan hassulta, että kun nämä kaksi kuukautta saan aika paljon rahaa niin silti saan asumistuen. En tiedä mahdanko olla laskenut oikein, kelasta kun ei ikinä tiedä, jos he virheen tekevät niin aina on itse kuitenkin maksumiehenä. Osaako kukaan sanoa meneekö noin? voinko olla murehtimatta vai pitäisikö vielä tehdä uudestaan tarkastus. Tosin vastaus olisi varmaan sama. En kuitenkaan haluaisi alkaa maksamaan takaisin tukia.

8

267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sossupummi

Sun tarvii laskea 12kk mukaan tuo. Ja sitten kk tulojen ero jos ei oo yli 300€ niin sit saat pitää asumistuen. Tosin se muuttuu kyl sitten jos tulee vuositarkastus. Esim. Kalle saa olettavasti vuoden aikana 12 x 500€kk mutta sitten tapahtuu muutos 3kk jälkeen ja Kallen tulot nousee 700€kk. Kela laskee Kallen tulot 500€ x 3 ja 700€ x 9 sitten jakaa sen 12 ja sen jälkeen jos ero ei oo yli 300€ niin asumistuki ei muutu. Mutta tosiaankin jos käy huono tuuri niin voi olla vuositarkastus lähellä ja menettää ton hyödyn aika nopeastikki. Ei nyt maailman paras esimerkki ollu mutta kait sen tosta tajuat.

• Sossupummi

Lisäys että muistaakseni se piti laskea bruttotuloina. Siitä vajaasta työ kk en uskalla varmaks sanoa.

• aloittaja...

jeps tajusin, eli käytännössä mikäli töitä en enää tänä vuonna tee niin sitten tuossa ei pitäisi olla ongelmaa tai jos teen sen verran ettei mee yli tuo 300€. Oon kuitenkin aika varma että teen, mutta sittenhän voin lopettaa koko tuen, koska sitä en kerta sitten enää tarvitse.

Muutes eikös se mee silleen, että kela jakaa sen tuen 12kk mikäli on alle 5kk töissä sen jälkeen laskutekniikka on ihan jotain muuta, varma en ole mutta näin luulen jostain lukeneeni, että sitten laskettaisiin yksittäisen kk tulojen mukaan.

• Sossupummi

Sillonkuin ite asiasta kyselin niin ei ainakaan kelan virkailijat sanonut koskaan eri laskukaavasta mitään. Tosin itellä ei ole ollut sellasta tilannetta että olis ollu pitempi kun 5kk. Kelaankin voi soittaa ja kysyä asiasta. Nykyään sieltä saa aika hyvin oikeita neuvoja ja oikeata tietoa.

• Itse osaan laskea

Kelan sivulla on laskuri millä voi laskea asumistuen.

• Sossupummi

Muuten hyvä mutta ei se laskuri kuule tiedä niitä sinun edellisiä tuloja. Aika pro kommentti taas.

• kuuspluskuus

Jaa.a. Itsellä Kelan sivuilla tehty laskelma oli kyl kaukana siitä summasta mitä sain päätöksessä..enemmän sain ku laskelmassa mutta ei noi nettilaskelmat anna ku pikkusen suuntaa...

• FunnyBot

AKWARD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      231
      803
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      742
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      210
      616
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      42
      532
    Aihe