Parisuhteen hyvinvointi monilapsisessa uusioperheessä?

Tipuli

Onko kokemuksia monilapsisen (5) uusioperheen arjesta ja sen toimivuudesta? Millä keinoin siinä arjessa pystyy / ehtii hoitamaan vanhempien parisuhteen? Mitä sudenkuoppia pitäisi osata välttää?

Itselläni on tuo tilanne edessä ja toivoisin saavani vinkkejä....
Ja jos ihan asiallisia vastauksia, kiitos !

15

330

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saffar

älä muuta yhteen kun lapset ovat pieniä! Kenellekkään ei ole aikaa tarpeeksi.

• xdrtdufiyvhnm.,

Ja ton kirjoitti ihminen jolla ei ole uusperhettä, joten älä usko palstan häirikön kommentteja !

• Tipuli

No kuinka tuolla logiikalla lasten biologisilla vanhemmilla on aikaa tarpeeksi lapsilleen ? Vai onko se niin että jostain syystä uusioperheellä on vain 20 h vuorokaudessa ja sillä 'oikealla perheellä' 24 h ?? Käsittääkseni on olemassa 5-lapsisia perheitä....

Ja jos me kaikki odotamme että lapset ovat 18v ennenkuin alamme itse elää...ei kuulosta tuokaan hyvältä !

• Lapset pois helposti
        Tipuli kirjoitti:

No kuinka tuolla logiikalla lasten biologisilla vanhemmilla on aikaa tarpeeksi lapsilleen ? Vai onko se niin että jostain syystä uusioperheellä on vain 20 h vuorokaudessa ja sillä 'oikealla perheellä' 24 h ?? Käsittääkseni on olemassa 5-lapsisia perheitä....

Ja jos me kaikki odotamme että lapset ovat 18v ennenkuin alamme itse elää...ei kuulosta tuokaan hyvältä !

Uusioperheessä voitte työntää lapsenne pois kotoa (toisille vanhemmilleen) säännöllisin väliajoin tai vaikka kokonaan. Siinä pitäisi kyllä ehtiä "hoitaa" parisuhdetta.

• eri maailmat
        Lapset pois helposti kirjoitti:

Uusioperheessä voitte työntää lapsenne pois kotoa (toisille vanhemmilleen) säännöllisin väliajoin tai vaikka kokonaan. Siinä pitäisi kyllä ehtiä "hoitaa" parisuhdetta.

Ydinperheessä ne lapset on kummankin vanhemman "omia". Uusperheessä lapset ovat toiselle puoliskolle "ylimääräinen taakka". Tästä syystä.

Siinä parisuhteessa ei olla niiden lasten takia vaan se "lalpseton" valitsee olla suhteessa niistä lapsista ja existä huolimatta.....

Hieman on eri lähtökohdat, jotka asettaa eri vaatimukset sen parisuhteen (-kin) hoitamiselle. Tätä ei saisi unohtaa, vaikka kuinka haluttaisiin "lasten ja exien ehdoilla" olla ja elää siinä uusperheessäkin...

• Jep.
        eri maailmat kirjoitti:

Ydinperheessä ne lapset on kummankin vanhemman "omia". Uusperheessä lapset ovat toiselle puoliskolle "ylimääräinen taakka". Tästä syystä.

Siinä parisuhteessa ei olla niiden lasten takia vaan se "lalpseton" valitsee olla suhteessa niistä lapsista ja existä huolimatta.....

Hieman on eri lähtökohdat, jotka asettaa eri vaatimukset sen parisuhteen (-kin) hoitamiselle. Tätä ei saisi unohtaa, vaikka kuinka haluttaisiin "lasten ja exien ehdoilla" olla ja elää siinä uusperheessäkin...

Omakohtaisella kokemuksella täysin samaa mieltä (tapaus jossa toisella lapsia, toisella ei). Usein puhutaan vain lasten ja "exien" hyvinvoinnista joka kruunaa kaiken.
        Jos se lapseton toimii homman "hotellina" ja joustinpatjana, homma vaan yksinkertaisesti loppuu pidemmän päälle. Jokaisen kuuluu saada perheessä ja parisuhteessa jotain vastinetta, kukaan ei jaksa pelkästään olla aina se antava ja ymmärtävä osapuoli. On helpompaa silloin siirtyä elämään omaa elämää, kuin olla omassa elämässä jatkuva sivustakatsoja, että muilla olisi hyvä olo.

• Äiti ja puolikas
        Tipuli kirjoitti:

Minäpä vastaan.

Ensinnäkin meidän uusioperheessä on kaksi miehen lasta, kaksi minun lasta ja yksi yhteinen.

Miehen lapset ja minun lapset käyvät säännöllisesti myös toisten vanhempiensa luona. Joskus yhtä aikaa, joskus ei.

Mieheni on reissutöissä puolet kuukaudesta. Sen puolikkaan miehen lapset ovat pääosin äidillään, meillä vain toisinaan. Meillä ovat aina, kun mies on kotona. Minä olen puolet kuusta siis yksin joko kahden omani ja yhden yhteisemme, tai joskus vain yhden yhteisen lapsemme kanssa, jos kaksi lastani sattuu olemaan isällään. Ovat siellä noin 10 päivää kuukaudessa.

"Omaa aikaa" olisi mahdollista järjestää siis vain silloin, kun mies ei ole reissussa. Me emme kuitenkaan ole kotoisin tältä paikkakunnalta, sukulaiset ja lapsuudenystävät asuvat monies satojen kilometrien päässä. Lapsenvahteja ei siis ole tyrkyllä...
        Muuttaa emme voi, koska miehen lasten äiti ja minun lasten isä asuvat täällä. Tämä on uusperheen kirous. Emme voi muuttaa koskaan. Emme mistään syytä. Muuten lapset menettävät jomman kumman vanhempansa arjestaan.

Mainittakoon vielä, että uusperhe alkaa tuoreella parisuhteella. Kun niin sanottu ydinperhe on alkanut muodostua, lapsia ei ole ollut. Seurusteleva pari on voinut treffailla, valvoa pitkään ja nukkua vielä pidempään, harrastaa seksiä keittiön pöydällä ja istua monta iltaa viikossa leffoja tuijotellen. Mutta kun uusperhe saa alkunsa, tutustuminen on haastavampaa. Koska on aikaa treffeille, kun molemmilla on lapsia? Ei koskaan. Lapset ovat osittain eri aikaan toisilla vanhemmillaan, ja kun yhtälöön lisätään reissutyöt yms, aika haastavaa on.

Meillä on "uusperheilyä" takana 5 vuotta. Mahdollisuus kahdestaan vietettyyn puolikkaaseen päivään on noin kerran vuodessa. Yleensä se on hääpäivä.

Yritämme tsempata lasten nukkumaan meno ajoissa, jotta edes iltaisin jaksettais valvoa tunti. Olla lähekkäin...

• 4332636
        Äiti ja puolikas kirjoitti:

Minäpä vastaan.

Ensinnäkin meidän uusioperheessä on kaksi miehen lasta, kaksi minun lasta ja yksi yhteinen.

Miehen lapset ja minun lapset käyvät säännöllisesti myös toisten vanhempiensa luona. Joskus yhtä aikaa, joskus ei.

Mieheni on reissutöissä puolet kuukaudesta. Sen puolikkaan miehen lapset ovat pääosin äidillään, meillä vain toisinaan. Meillä ovat aina, kun mies on kotona. Minä olen puolet kuusta siis yksin joko kahden omani ja yhden yhteisemme, tai joskus vain yhden yhteisen lapsemme kanssa, jos kaksi lastani sattuu olemaan isällään. Ovat siellä noin 10 päivää kuukaudessa.

"Omaa aikaa" olisi mahdollista järjestää siis vain silloin, kun mies ei ole reissussa. Me emme kuitenkaan ole kotoisin tältä paikkakunnalta, sukulaiset ja lapsuudenystävät asuvat monies satojen kilometrien päässä. Lapsenvahteja ei siis ole tyrkyllä...
        Muuttaa emme voi, koska miehen lasten äiti ja minun lasten isä asuvat täällä. Tämä on uusperheen kirous. Emme voi muuttaa koskaan. Emme mistään syytä. Muuten lapset menettävät jomman kumman vanhempansa arjestaan.

Mainittakoon vielä, että uusperhe alkaa tuoreella parisuhteella. Kun niin sanottu ydinperhe on alkanut muodostua, lapsia ei ole ollut. Seurusteleva pari on voinut treffailla, valvoa pitkään ja nukkua vielä pidempään, harrastaa seksiä keittiön pöydällä ja istua monta iltaa viikossa leffoja tuijotellen. Mutta kun uusperhe saa alkunsa, tutustuminen on haastavampaa. Koska on aikaa treffeille, kun molemmilla on lapsia? Ei koskaan. Lapset ovat osittain eri aikaan toisilla vanhemmillaan, ja kun yhtälöön lisätään reissutyöt yms, aika haastavaa on.

Meillä on "uusperheilyä" takana 5 vuotta. Mahdollisuus kahdestaan vietettyyn puolikkaaseen päivään on noin kerran vuodessa. Yleensä se on hääpäivä.

Yritämme tsempata lasten nukkumaan meno ajoissa, jotta edes iltaisin jaksettais valvoa tunti. Olla lähekkäin...

miten niin emme voi muuttaa emme koskaan?? HÄ? älähän nyt liioittele, voihan ne lapset seurata isäänsäkkin olen nähnyt näin tapahtuvan muiden uusperheiden elämässä. Se on järjestelykysymys. Ja onhan niillä lapsilla kuitenkin toinen UUSIvanhempi siinä aarjessa läsnä, siis joku uusi isä tai äiti?? Ja loppuuhan se sitten kun nuoret muuttaa omilleen.

• edel.
        4332636 kirjoitti:

miten niin emme voi muuttaa emme koskaan?? HÄ? älähän nyt liioittele, voihan ne lapset seurata isäänsäkkin olen nähnyt näin tapahtuvan muiden uusperheiden elämässä. Se on järjestelykysymys. Ja onhan niillä lapsilla kuitenkin toinen UUSIvanhempi siinä aarjessa läsnä, siis joku uusi isä tai äiti?? Ja loppuuhan se sitten kun nuoret muuttaa omilleen.

Siis puolisoni exä on lasten lähivanhempi, eikä ikinä, koskaan milloinkaan siitä "asemasta" luopuisi. Lapsen asuvat siis siellä, missä lasten äiti on.

Ja minun lasten isä ei ikinä, koskaan milloinkaan ilman järkyttävää taistelua antaisi minun muuttaa lasten kanssa muualle. Ei ikinä.

Ja toisaalta, olisimme käsittämättömän itsekkäitä, jos riistäisimme neljältä lapselta läheiset suhteet toiseen vanhempaansa.

Ja kyllä. Voimme muuttaa kun lapset muuttavan omilleen. Siihen menee vielä jokunen vuosi, emmekä me silloin niitä tukiverkostoja enää tarvitse.;)

• kjoejwk

Nauttikaa toisistanne silloin kun lapset ovat etävanhemmillaan. Älkää sekoittako suhteeseenne arjen vaatimuksia, niin suhdekin voi paremmin. Lapsista puhumattakaan!

• me+4

Kyllä se toimii kunhan kaikilla lapsilla on samat säännöt ja oikeudet iän mukaan. Kannattaa kyllä yrittää järjestää välillä ainakin niin, että tosiaan on lapsivapaa viikonloppukin jos se on mahdollista. Kyllä se homma toimii normaalissa perheessä, olivat lapset kotoisin yhdestä tai kahdesta perheestä alunperin. Sitä mukaan kun lapset kasvavat kannattaa ottaa enemmän omaa aikaa, mutta alle kouluikäisten kanssa tietty voi olla hankalaa, varsinkin jos lapsia ei voi viedä toiselle huoltajalleen välillä.

Muista, että uusperheessä ei ole sun lapsia tai mun lapsia..vaan meidän lapsia, ihan niin kuin perinteisessäkin perheessä...muu ei kyllä toimi pidemmän päälle...ei toista aikusta tarvitse kutsua isäksi tai äidiksi, mutta säännöt voi silti olla ihan samat.

Onnea matkaan..

• lapsi parat

Katkerat uusiot aattelee vaan itseään, ja ihmettelenkin et miksi lapset pitää laittaa kärsimään heidän ongelmistaan?

• Tipuli

Nimimerkille lapsi parat; mitenkä määrittelen minut -keskustelun aloittajan- katkeraksi ? Mielestäni kirjoitin varsin asiallisesti kysymyksen siitä, miten aikuisten parisuhde toimii monilapsisessa perheessä...

On kuitenkin fakta, että jollei perheen vanhemmat voi hyvin paisuhteessaan, eivät he myöskään pysty antamaan lapsille heidän tarvitsemaansa rakkautta, välittämisstä ja läsnäoloa.

Lisähaasteena uusioperheissä on se että siinä asuu sekä 'sinun että minun' lapset, joita kaikkia kuuluu kohdella oikeudenmukaisesti ja rakastavasti... ja koittaa saada kaikki sujumaan siten että kaikilla olisi hyvä olla.. myös lapsilla keskenään, vaikkei ovakkaan sukua toisilleen ja ovat tahtomattaan joutuneet saman katon alle...

Jos tuossa yhtälössä aikuisen / aikuisten on paha olla, miten lapsien käy....

Juuri siksi nimenomaan uusioperheessä se kantava voima on perheen aikuisten välinen rakkaus..ja mielestäni siitä on tärkeä pitää kiinni ja juuri siihen kysyin alunperin neuvoa....

No joo, onhan se ennenkin tullut todettua että tänne palstoille löytyy kaikenkirjavaa vastaajaa.... ja kiitos teille kaikille ihan asiallisen palautteen antajille !

• 3999

Älkää muodostako leirejä, olkaa kaikki yhtä tärkeitä.

Samat säännöt kaikille. Sopikaa raamit jo ennalta. Nuoret, joista pitää vielä huolehtia, nukkumaan ajoissa ja samaan aikaan -> iltaan jää aikaa parisuhteelle.

Antakaa toisillenne velvollisuus komentaa ja ohjeistaa kaikkia lapsia yhtälailla.

Älkää puuttuko toistenne komennuksiin lasten nähden. Minkä toinen aloittaa, sen molemmat vievät loppuun. Keskustelun paikka on sitten myöhemmin, jos tarpeen.

Pitäkää eksät kämpän ulkopuolella.

• Yritetään

Olipa näpäkkä ja osuva vastaus! Hyvä!

Käytännössä myönnän, että joskus vaikeampaa toteuttaa, kuin luulis, mutta samaan pyritään...

Yhteisten raamien sopiminen tuottaa eniten hankaluutta, kun ollaan joistakin asioista yksinkertaisesti niin eri mieltä. Esimerkiksi nukkumaan menosta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe