Olen 22-vuotias ja poikaystävä saman ikäinen. Olemme seurustelleet vasta 5kk, nyt e-pillerit pettivät ja olen raskaana. En pysty luottamaan että poikaystäväni olisi tukenani, niin nuori vielä ja suhteemme niin alussa. Yksinhuoltajaksi joutuminen pelottaa. Muuten olisin "valmis" äidiksi. Opinnot kesken. Mitä teen? Voinko koskaan enää saada parisuhdetta jos poikaystävä jättää ja olen yksinhuoltaja? Aborttiin en usko päätyväni mutta olen neuvoton.
Mitä teen???????
13
107
Vastaukset
- Onnea perheelle
Olet juuri ohittanut parhaan ikäsi lapsien saamiseen, mutta vieläkin aikasi on mainio.
Lapsi ilmoittaa yleensä itsestään yllätyksenä ja asiaan tottumiseen menee hieman aikaa niin äidiltä kuin iäsältä.
Lapsi on aivan normaali asia ja parasta mitä tavallisen ihmisen kohalle sattuu. Johan puolen vuoden seurustelu on pitkä aika. Miehesikin tottuu ajatukseen ja hänestä tulee ylpeä isä.
Taloushuolet ovat mitättömiä elämän ja uuden elämän rinnalla. Laspien kanssa on aina selvitty vaikeinakin aikoina. Nyt ovat asiat paremmin kuin koskaan.
Onnea koko perheelle!
Elämä kantaa ja palkitsee ylenpalttisesti kun elämään luottaa.- Miksi sinä
lässyttelet tänne näitä valheellisia elämää synkisteleviä kärjistelyjä ja nälvintätörkyjäsi? Oletko kenties katkera omista valinnoistas ja nyt toivot että mahdollisimman moni muukin ajautuu sinne samaan kalmanhuuruiseen suohon sun seurasks?
- Voi hohhoijjaa...
oletko noin tyhmä vai ymmärsitkö ihan tahallas väärin että pääset vaan saivarteleen lapsellisias??? Ja mikähän helevetin kalmanhuurunen suo vois seurata muun kun lapsen TAPPAMISEN jälkeen?? Onko sulle siis äitiys jotain kalmanhuurusta suota vai josa vijä mellastat katkerana petona?? No tilanne on ihan vaan pelkästään omasi....
Lapsi on hankittu jo siinä vaiheessa kun se siellä kohdussa kelluu. Sitten voidaan vaan miettiä tapetaanko se vai ei. - Realisti äiti
Voi hohhoijjaa... kirjoitti:
oletko noin tyhmä vai ymmärsitkö ihan tahallas väärin että pääset vaan saivarteleen lapsellisias??? Ja mikähän helevetin kalmanhuurunen suo vois seurata muun kun lapsen TAPPAMISEN jälkeen?? Onko sulle siis äitiys jotain kalmanhuurusta suota vai josa vijä mellastat katkerana petona?? No tilanne on ihan vaan pelkästään omasi....
Lapsi on hankittu jo siinä vaiheessa kun se siellä kohdussa kelluu. Sitten voidaan vaan miettiä tapetaanko se vai ei.Sinä syytit minua siitä, että haluan vetää mukaani siihen kalmanhuuruiseen suohon missä itsekin olen. Tässä lainaus:
""""Oletko kenties katkera omista valinnoistas ja nyt toivot että mahdollisimman moni muukin ajautuu sinne samaan kalmanhuuruiseen suohon sun seurasks? """
Omassa puheenvuorossani kerroin, että en suosi aborttia ja olen itse äiti, joten tiedän mitä se arki lapsen kanssa on - siitä on pumpuliprinsessan onni kaukana, kun on itse valvonut 5 vuorokautta korvatulehduskierteessä olevan lapsen kanssa ja pitää kirjoittaa seminaarityötä ja jaksaa pitää huolta lapsen tarpeista, vaikka itse on hirveässä flunssassa ja kaapissa ei ole ruokaa. On niin naurettavaa valehtelua, kun tuo toinen kirjoittaja väitti, että "isä on ylpeä, talous järjestyy, ongelmat ratkevat, onni tulee elämään" Minulle ei käynyt mikään näin, kun tuossa maalailtiin =))
Kyllähän lapsiperheen ja varsinkin yh:n realismia ja arkea sivusta seurannut joku kalmanhuuruisena suona voi pitääkin, eikä sen tähden tee koskaan lapsia. - Eli olet sama
Realisti äiti kirjoitti:
Sinä syytit minua siitä, että haluan vetää mukaani siihen kalmanhuuruiseen suohon missä itsekin olen. Tässä lainaus:
""""Oletko kenties katkera omista valinnoistas ja nyt toivot että mahdollisimman moni muukin ajautuu sinne samaan kalmanhuuruiseen suohon sun seurasks? """
Omassa puheenvuorossani kerroin, että en suosi aborttia ja olen itse äiti, joten tiedän mitä se arki lapsen kanssa on - siitä on pumpuliprinsessan onni kaukana, kun on itse valvonut 5 vuorokautta korvatulehduskierteessä olevan lapsen kanssa ja pitää kirjoittaa seminaarityötä ja jaksaa pitää huolta lapsen tarpeista, vaikka itse on hirveässä flunssassa ja kaapissa ei ole ruokaa. On niin naurettavaa valehtelua, kun tuo toinen kirjoittaja väitti, että "isä on ylpeä, talous järjestyy, ongelmat ratkevat, onni tulee elämään" Minulle ei käynyt mikään näin, kun tuossa maalailtiin =))
Kyllähän lapsiperheen ja varsinkin yh:n realismia ja arkea sivusta seurannut joku kalmanhuuruisena suona voi pitääkin, eikä sen tähden tee koskaan lapsia.kun toi "Jas soo"? Millä oikeudella aloit sitten syytellä, nälviä ja haukkuun toista täysin asiallisesti alottajalle vastannutta mm. näin "Miksi lässytät aloittajalle naiivisti," ja "Sulla ei ainakaan ole lapsia tai valehtelet törkeästi kuin tupauuno." ??
Kyllä se katkeruus näkyy nyt olevan jonkun ihan muun luona kun abortinvastustajien... kaikilla ei katsos ole yhtä vaikeeta myöskään kun sulla, saati että kokis ne vaikeudet yhtä raskaasti. - Realisti äiti
Eli olet sama kirjoitti:
kun toi "Jas soo"? Millä oikeudella aloit sitten syytellä, nälviä ja haukkuun toista täysin asiallisesti alottajalle vastannutta mm. näin "Miksi lässytät aloittajalle naiivisti," ja "Sulla ei ainakaan ole lapsia tai valehtelet törkeästi kuin tupauuno." ??
Kyllä se katkeruus näkyy nyt olevan jonkun ihan muun luona kun abortinvastustajien... kaikilla ei katsos ole yhtä vaikeeta myöskään kun sulla, saati että kokis ne vaikeudet yhtä raskaasti.Ei vaan olen realisti ja äiti. En itse mitenkään suosi aborttia. Minua voisit siis pitää hyvinkin abortinvastustajana. Kerroin vain mielipiteeni siitä, millaisia harhoja lapsettomilla ja varsinkin niillä jotka eivät lapsia millään saa, voi olla siitä mitä se oikea elämä lasten kanssa on.
Ehkä lapsen synnyttäminen on sitten todellaki tehnyt katkeraksi, jos kerran noin tarkkanäköisesti siitä huomautat. Mutta sehän kumoaa nuo epärealistiset haihattelut siitä ja sille, joka väittää että se lapsen synnyttäminen tuo onnen, leivän, miehen ja mitä ties muuta jos se kerran tuo minullekin vain katkeruutta. Joku abortinvastaustaja sanoi minua kerran täällä "synkistelijäksi"
Eli jos olet aborttiin päätynyt, olet murhaaja, ja jos synnytät lapsen ja uskallat kertoa niistä vaikeuksista mitä lapsen kanssa kohtaa todellisuudessa olet "synkistelijä". Miksi kukaan äiti ei koskaan sitten kerro, että hänen elämänsä on sitä luvattua vaaleanpunaista pumpulihöttöä, missä lapsi tuo leivän, poistaa ongelmat ja tuo onnen ilman mitään ongelmia, sairauksia ja uupumusta kuten (ainoastaan) tällä palstalla maalaillaan? On aika todellisuuspakoista paskaa suoraan sanottuna.
Minullahan on äitiydestä oma kokemus. Ja sinäkin sanot, että olen katkera. Eli sinusta lapsen saaminen tekee katkeraksi? Totta on että toisilla on vaikeampaa kuin toisilla, mutta juuri sen takia perusjuttujen pitää olla kunnossa, että elämä olisi helpompaa sitten lapsen kanssa. Jos ei mikään ole kunnossa, voi elämä käydä liika raskaaksi lapsen kanssa.
Mulla on ystävä, joka ei tullut 5 vuoden yrittämisestä ja kalliista hedelmöityshoidosta huolimatta raskaaksi. Hän oli myös katkera ja vihainen kun toiset vaan saa lapsia vaikkei haluaiskaan. Hän puhui ja haaveili lapsista ja osteli lastenvaatteita ja muuta kivaa itselleen hoitojen aikana. No sitten kun toivo oli menetetty, niin hänpä pamahtikin luomusti paksuksi ja sai perään kaksi lasta. Sitten hän oli taas katkera: siitä että elämä on niin rankkaa kahden pienen lapsen kanssa.
Meitä on niin moneen lähtöön. Suomi24.fi:n yksinhuoltaja-, uusperhe- ja äitien jutut-sekä yksinäisyys-, masennus jne -palstoilta voi lukea muita realistisia kertomuksia lapsiperheen todellisuudesta.
- Neuvontatäti
Jos et usko päätyväsi aborttiin, niin mikähän on syynä siihen, että pohdit asiaa abortti-palstalla etkä esimerkiksi parisuhdepuolella?
Neuvoja saat parhaiten esimerkiksi:
http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/
http://www.nettineuvo.fi/index.asp
Ilman tukiverkkoa eli vanhempia, sukulaisia tai läheisiä on vaikeaa. Yksin ei tahdo pärjätä, kun kukaan ei auta kun tarvii apua. Verkosto on tärkeintä tuossa tilanteessa kun on heikoilla. - yksin itsekin
Moikka! Itse olin 19 vuotias kun jäin yksinhuoltajaksi, enkä katunut sitä hetkeäkään vaikka tiesin että jään yh:ksi, seurustelua oli takana vasta n. 2kk. Tuolloin emme typerinä käyttäneet edes ehkäisyä. Esikoiseni oli vuoden vanha, kun löysin nykyisen mieheni. Nyt meillä on 3 lasta. Yksinhuoltajana oleminen ei todellakaan ole tae sille että jäät loppuelämäksesi yksin.
Minulla myös oli opinnot kesken kun odotin ensimmäistäni, ja ovat edelleen =D nyt vasta palaan koulunpenkille, ja tarmoakin löytyy kun on 6 vuotta ollut kotiäitinä. Muakin pelotti tosi paljon kun sain tietää olevani raskaana ja kaiken lisäksi että jään yksin. Mutta jotenkin se mukana kulkeva mahakaveri antoi puhtia jaksaa. Sairastuin tosin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, ja se oli aika rankkaa, kun asuin tuolloin kaukana vanhemmistani jne. Lääkityksellä ja jutteluavulla siitä pikkuhiljaa selvittiin. Kinkkisin puoli oli hakea apua.
Ei se varmasti tule helppoa olemaan, varsinkaan jos vauvalla koliikkia tms, mutta siitä selviää. Kaikki positiiviset ja mukavat asiat pyyhkii pois paljon huonoa. Ja tuosta tukiverkostosta, minulla ei ollut ketään 200km sisällä. Viikonloppuisin yritin saada kavereita kylään, tai lähdin itse vanhempien luokse. Muuten selviydyin yksin. Paras neuvo mitä voin antaa, on se että ole rauhallinen. Hätäilemällä ja hötkyämällä et saa kuin kaaosta aikaiseksi itsellesi.
Minäkin olen itseasiassa abortin puolesta liputtaja, mutta tilannekohtaisesti. Jos tiedät ja tunnet sen että haluat tätä vauvaa ja äitiyttä, se on juuri se oikea valinta sinulle! - Lasta ei kannatakaan
surmata jonkun epävarman suhteen ym. sivuseikkojen takia. Itse olin sinua nuorempi kun jäin yh:ksi, mutta mainiosti on aina pärjätty ja uusia miehiäkin on riittäny. Asiat on järjestettävissä jos vain haluaa.
Tämä lapsesi voi elää vain tämän kerran, ja ethän toisaalta voi tietää vaikka tämä olisi ainoa tilaisuus itsellesikin saada lapsi, eikä koskaan enää myöhemmin kun kaikki muu ois kunnossa..
Minun ei ole tarvinnut pienintä hetkeä katua etten suostunut aborttiin.
Onnea odotukseen ja elämäänne! - hei haloooo
Suosittelen nuorille, seurustelkaa älkääkä sinne sänkyyn heti tupatko, jos kokee epävarmuutta jo tuossa vaiheessa niin miksi sänkyyn, ei elämä lopu siihen jos katsoo ennenkuin katuu. Liian nopeasti mennään sänkyyn tänäpäivänä, hyvä kun tiedetään edes etunimi, ottakaa nyt vastuu itsestänne ja toisesta ja seurustelkaa riittävän pitkään ja sitten kun olette vakaalla menkää naimisiin ja perustakaa perhe!
- Kyselyikäinen
"sitten kun olette vakaalla menkää naimisiin ja perustakaa perhe!"
Tarkoitatko tällä, että seksiä ei saa harrastaa ilman lisääntymistarkoitusta? Minusta kohtuuton vaatimus niiltä, jotka eivät aio koskaan perustaa perhettä eli ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Seksihän on suhdetta koossa pitävä voima. Kohtuutonta se on myös niille, jotka eivät koskaan löydä sellaista elämänkumppania, jonka kanssa voisivat sitä perhettä perustaa. Pitäiskö heidän luopua myös seksin tuottamasta ilosta ja nautinnosta kaiken muun lisäksi? - Abortti on ok
Kyselyikäinen kirjoitti:
"sitten kun olette vakaalla menkää naimisiin ja perustakaa perhe!"
Tarkoitatko tällä, että seksiä ei saa harrastaa ilman lisääntymistarkoitusta? Minusta kohtuuton vaatimus niiltä, jotka eivät aio koskaan perustaa perhettä eli ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Seksihän on suhdetta koossa pitävä voima. Kohtuutonta se on myös niille, jotka eivät koskaan löydä sellaista elämänkumppania, jonka kanssa voisivat sitä perhettä perustaa. Pitäiskö heidän luopua myös seksin tuottamasta ilosta ja nautinnosta kaiken muun lisäksi?Ja jotkut naiset pelkäävät synnytystä aivan kamalasti, ja syystäkin, sillä kaksi kertaa alatiesynnytyksen kokeneena voinen sanoa, että vaikka ne menivätkin ilman suurempia ongelmia, niin synnyttäminen on aivan kamalan tuskaista ja pitkällistä kidutusta, ei mitään hupihommaa, joten jos naiset, jotka eivät vielä ole synnyttäneet, tietäisivät etukäteen, mitä se touhu on, niin melko moni jättäisi suosiolla lapsen hankkimisen väliin.
Turhaan jotkut naiset ylistävät synnyttämistä, että maailman ihaninta touhua jne. muuta lässytystä kivuliaasta ja alapäätäkin revittävästä hommasta, joten ei voine mainita, että mitään todellakaan maailman mukavinta tehtävää on naiset pistetty kärsimään, jotta voidaan saada uusia ihmisiä aikaseksi tähän niin monin tavoin henkisesti kurjistuvaan maailmaan monenkin ihmisen kohdalla.
Seksihän on mukavaa molemmista osapuolista niin miehistä kuin naisista, mutta ei ole oikein, että naiselle on sälytetty lisääntymistehtävä tuskineen päivineen, ja miehille vain ja ainoastaan hupipuoli ilman fyysistä kipua ja tuskaa.
- hei halooo
Jos aloittaja kertoo ettei pysty luottamaan poikaystäväänsä minusta se kertoo jo aika paljon , seksisuhde on aloitettu liian aikaisin, ja nyt ollaan JO umpikujassa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1361270
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34811Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46587- 14570
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad27546Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä25531Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30516- 24491
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .15472Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver14471