Miksi narsistia uskotaan niin helposti?
Otetaan vaikka esimerkiksi narsisti jolla on laaja piiri hyvänpäiväntuttuja ja melko pidetty henkilö jota narsisti vihaa, jolla on laaja piiri oikeita ystäviä.
Narsisti alkaa levittää kamalia juttuja pidetystä henkilöstä; (pedofiili, suonensisäisten huumeiden käyttäjä ja pahoinpidellyt lemmikkieläimiä) ja mitä järkyttävämpää juttua tulee, sitä helpommin "tavikset" sen haluaa uskoa.
Miksi asia on näin? Nuo tavikset eivät kyseisestä narsistista pidä mutta ilmeisesti pelon takia eivät sille uskalla vastaankaan sanoa. Sen sijaan pidetyn henkilön kimppuun ollaan valmiita käymään, se kun ei sano rumasti vastaan ja kauaa se ei sitten olekaan pidetty henkilö kun ystävät kaikkoaa.
Narsistin uskottavuus
16
537
Vastaukset
- Kuu keli
Narsisti on vakuuttavuudessaan jotenkin pelottava. Vaikka et olisi yhtään nokkapokkaa narsun kanssa ottanut, vaisto sanoo ettei sellaiseen kannata lähteä. Kun oma itsetunto on heikko, sitä hakeutuu helposti "vahvan" ihmisen seuraan, narsun seuraan. Siinä sitten ei uskalla oikein kyseenalaistaa narsua koska tulisi samalla kyseenalaistettua itsensä. Ei se nyt niin helppoa ole myöntää että on lähtenyt niin suureen huijaukseen mukaan, antanut narsun vedättää oikein kunnolla. Narsu laittaa hoviväkensä hyvin nopeasti tekemään likaisen työn puolestaan ja se lisää häpeää kun huomaa että on levitellyt perättömiä juoruja ihan mukavista ihmisistä ja ylistänyt narsua täysin perusteetta. Pahimmillaan sitä on saattanut narsun ohjailemana tehdä suurtakin hallaa toisen ihmisen elämälle, eikä sellaista tietoa ole helppo kantaa. Kun opit näkemään mitä narsun kosto tarkoittaa, et mielelläsi lähde sen kohteeksi asettumalla poikiteloin narsun edessä.
Hyvin pärjäävät ihmiset ovat oivia kohteita narsun mustamaalaukselle: Ihmiset mielellään haluavat uskoa että menestyksen takana on jotakin synkkäää ja ikävää. Se kateus se katues....ja kateuden ylipappina narsu kyllä osaa ruokkia sitä.
Jos narsun elämää ohjaa häpeän pelko niin narsun uhrien elämään ohjaa suuri häpeä, heillehän narsu antaa omatkin häpeänsä kannettavaksi.- 6+6=12
"Ei se nyt niin helppoa ole myöntää että on lähtenyt niin suureen huijaukseen mukaan, antanut narsun vedättää oikein kunnolla."
Niin tuo se totuus. miksi monet uhrit jälkeenpäin kipuilevat, minäkin.
Mutta omaa häpeäänsä voinee ehkä lievittää sillä, ettei tiennyt, mitä narsismi on ja että sellaisia ihmisiä on oikeasti olemassa ennenkuin itse asian todeksi koki.
mutta no monet asiathan elämässä opitaan kantapään kautta ja se mikä ei tapa, vahvistaa meitä.
Näin jälkeenpäin olen jopa ajatellut, ettei narsmista voi tavis edes tietää, mitä se on...ilman henk. koht. kosketusta asioihin. - Uhrin "kova" elämä
6+6=12 kirjoitti:
"Ei se nyt niin helppoa ole myöntää että on lähtenyt niin suureen huijaukseen mukaan, antanut narsun vedättää oikein kunnolla."
Niin tuo se totuus. miksi monet uhrit jälkeenpäin kipuilevat, minäkin.
Mutta omaa häpeäänsä voinee ehkä lievittää sillä, ettei tiennyt, mitä narsismi on ja että sellaisia ihmisiä on oikeasti olemassa ennenkuin itse asian todeksi koki.
mutta no monet asiathan elämässä opitaan kantapään kautta ja se mikä ei tapa, vahvistaa meitä.
Näin jälkeenpäin olen jopa ajatellut, ettei narsmista voi tavis edes tietää, mitä se on...ilman henk. koht. kosketusta asioihin.Kaikki oli vain narsistin syytä. Normaalina ja hyvänä ihmisenä olin voimaton, olin niin hyvä etten tiennyt tai olisi voinut tietää. Kaikki sairas kumpusi maagisesti narsistista ja sai minut tekemään kaiken, olen syyntakeeton ja voimaton.
Jos minua joku jostain syyttää kaikista asioista mitä tein hovissa, syytän narsistia, sillä tämä on niin sairas että on vastuussa minunkin teoistani.
Nyt olen kuitenkin parempi ja vahvempi ihminen näiden kokemusten kautta, aina vain parempi. Jos joskus teen taas kamaluuksia, ovat ne jonkun muun syytä ja tulen nousemaan vieläkin parempana ihmisenä ylöspäin näistä kokemuksista.
Ai että, näin hyvän ja syyttömän ihmisen elämä on ihanaa. Ei vastuuta omista teoista, ei omantunnontuskia ja silti niin uskomattoman hyvä ja kaunis ihminen! Olen uhri!
- nisse & co
Kyllä se suurin syy useimmiten on ihan puhtaasti tietämättömyys, eihän sitä tahdo millään uskoa todeksi myöhemminkään vaikka asioiden todellinen laita olisi jo paljastunut. Jotenkin siinä menee koko ajattelu ja arvomaailma ihan uusiksi ja varmaan se on samanlainen prosessi kuin uhreillakin irtautua narsistista. Se todellisuus kun alkaa hahmottua pikkuhiljaa ja mitä enemmän saa välimatkaa sen helpompaa on nähdä ja ymmärtää mitä oikein on tapahtunut. Kai se on vähän kuin unesta heräisi :)
Olen itsekin kamppaillut syyllisyyden kanssa siitä että olen tehnyt vääriä arvioita muista ihmisistä, mutta ei siihenkään kannata jäädä kieriskelemään kovin pitkäksi aikaa. Kannattaa vaan ihan järjellä yrittää miettiä mitä on tapahtunut ja miksi ja sitten päästää irti.
En sitten tiedä onko sellaisiakin jotka tietävät kyllä asioiden todellisen laidan mutteivät välitä, varmaankin on. Niitä motiiveja voikin sitten vain arvailla, joku tarinahan sielläkin taustalla kuitenkin on.- kuu keli
Tietämättömyys saa roikkumaan narsistin joukoissa aikansa mutta jos itsetunto on kunnossa, sitä luottaa omiin vaistoihinsa ja ymmärrykseensä ja alkaa epäillä tarinan todenperäisyyttä. Syyllistämien ja hienovarainen väheksyntä tulee narsistilta ihan luonnostaan, hän kylvää sitä kaikkiin jotka ovat enemmän hänen kanssaan tekemisissä. On sitten kohteen itsetunnosta kiinni mihin se johtaa. Hyvällä itsetunnolla varustettu ei purematta niele väheksyntää ja syyllistämistä ja alkaa ennenpitkää etsiä vastauksia. Huonoitsetuntoinen on todennäköisesti saanut osakseen väheksyntää ja syylistämistä jo ennenkin, joten hän ei välttämättä ymmärrä kyseenalaistaa kovin helposti.
- 15+5=20
kuu keli kirjoitti:
Tietämättömyys saa roikkumaan narsistin joukoissa aikansa mutta jos itsetunto on kunnossa, sitä luottaa omiin vaistoihinsa ja ymmärrykseensä ja alkaa epäillä tarinan todenperäisyyttä. Syyllistämien ja hienovarainen väheksyntä tulee narsistilta ihan luonnostaan, hän kylvää sitä kaikkiin jotka ovat enemmän hänen kanssaan tekemisissä. On sitten kohteen itsetunnosta kiinni mihin se johtaa. Hyvällä itsetunnolla varustettu ei purematta niele väheksyntää ja syyllistämistä ja alkaa ennenpitkää etsiä vastauksia. Huonoitsetuntoinen on todennäköisesti saanut osakseen väheksyntää ja syylistämistä jo ennenkin, joten hän ei välttämättä ymmärrä kyseenalaistaa kovin helposti.
Kiitos tästä kommentista.
"Tietämättömyys saa roikkumaan narsistin joukoissa aikansa mutta jos itsetunto on kunnossa, sitä luottaa omiin vaistoihinsa ja ymmärrykseensä ja alkaa epäillä tarinan todenperäisyyttä."
Noinhan se suhde narsistiin alkaa...ja tähän jälkimmäiseen se päättyy...
"Hyvällä itsetunnolla varustettu ei purematta niele väheksyntää ja syyllistämistä ja alkaa ennenpitkää etsiä vastauksia."
- kotkotkoo
sitä olen itsekkin miettinyt ja mietin vieläkin. ehkä monet ei halua "riifellä" tai vähättelevät asiaa niin kauan kunnes sattuu omalle kohdalle.
itse katsoin ja kuuntelin ihmeissäni kun narsku valehteli päin kasvoja ja kaikki tiesivät että hänen puheensa ei pitänyt paikkaansa. ja kaikki vaikeni... miksi ? olen tehnyt asiat selväksi tämän henkilön kanssa mutta ei edes se estä häntä jatkamasta valehtelemista. sit vain ihmeteltiin että miten hän saattoi tehdä noin ?
on se vähän niinkin että tuommoisen ihmsien kanssa on turha yrittää järkevää keskustelua sillä hän jatkaa samaa rataa kuitenkin. ne on niin ihmeellisä ettei tavallinen talliaínen sitä voi ymmärtää.
minä kun sanoin suorat sanat niin sitäkin enemmän hän minua mustamaalaa. ja kun ei tehoa minuun niin yrittää aikuisen lapseni kautta pahoittaa minua.
hän on niin traaginen tapaus, sanoin hänelle etten osaa edes vihata, säälin vain... - xcch
Jep, ei narsisti muutu ja hänelle selittämisellä on sama vaikutus kuin selittäisi asioita tv:ssä näkyvälle uutisten lukijalle.
- tapasin narsistin
niin se on .kun kerran alkaa huomion herättämiseksi luikuria laskettelemaan ,niin sitä ei helposti lopetetakaan
- Harhainen kupla
tapasin narsistin kirjoitti:
niin se on .kun kerran alkaa huomion herättämiseksi luikuria laskettelemaan ,niin sitä ei helposti lopetetakaan
Kyllä. Olet "tavannut" narsistin. Olet valehdellut ja velehtelet vieläkin, mutta se on narsistin syytä. Ei sinun syytäsi. Mitä kamaluuksia keksitkään tehdä ja olet tehnyt, et ole vastuussa, koska olet keksinyt käyttää jostain toisesta sanaa narsisti, joka on sellainen taikasana että sinä et ole enää vastuussa mistään mitä teet. Kaikki on narsun syytä.
Olet uhri. Olet kaunis viaton uhri. Toivottavasti jaksat ja kestät, onhan muiden syytteleminen omista teoista rankkaa henkisesti.
Olet mielisairas. Vääntelet todellisuutta ja uskot siihen sokeasti. Elät rakentamassasi harhaisuuden kuplassa. - 1+13=14
Harhainen kupla kirjoitti:
Kyllä. Olet "tavannut" narsistin. Olet valehdellut ja velehtelet vieläkin, mutta se on narsistin syytä. Ei sinun syytäsi. Mitä kamaluuksia keksitkään tehdä ja olet tehnyt, et ole vastuussa, koska olet keksinyt käyttää jostain toisesta sanaa narsisti, joka on sellainen taikasana että sinä et ole enää vastuussa mistään mitä teet. Kaikki on narsun syytä.
Olet uhri. Olet kaunis viaton uhri. Toivottavasti jaksat ja kestät, onhan muiden syytteleminen omista teoista rankkaa henkisesti.
Olet mielisairas. Vääntelet todellisuutta ja uskot siihen sokeasti. Elät rakentamassasi harhaisuuden kuplassa."Halveksimalla kriitikkoa ja vähättelemällä epäsointuisen keskustelukumppanin arvoa - narsisti minimoi erimielisyyden tai kritiikin vaikutusta häneen itseensä. Tämä puolustusmekanismi tunnetaan nimellä kognitiivinen dissonanssi (tai projektiivinen identifioituminen - oman kokemuksen itsestä alitajuinen heijastaminen toiseen, suom. huom.)."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq73.html
Hyvin todeksi tulee tuokin asia täällä todistettua näissä uhreihin kohdistuneissa hyökkäyksissä. - tapasin narsistin
Harhainen kupla kirjoitti:
Olet mielisairas. Vääntelet todellisuutta ja uskot siihen sokeasti. Elät rakentamassasi harhaisuuden kuplassa.harhainen kupla voit vielä parantua narsisti sairaudestasi. olen tosikko ja pitäydyn tosi asioissa.
- Järki käteen
tapasin narsistin kirjoitti:
harhainen kupla voit vielä parantua narsisti sairaudestasi. olen tosikko ja pitäydyn tosi asioissa.
:D
Eli jos et ole samaa mieltä keskustelussa uhriksi itsensä julistavan kanssa, olet narsisti.
Kognitiivisella dissonanssilla tarkoitetaan takin kääntämistä, mielipiteen muuttamista sen mukaan mihin itse aina syyllistyykään. Esim. jos ennen vihasit valehtelua ja kannatit rehellisyyttä alat yhtäkkiä hyväksymään valhtelua tietyissä tilanteissa, koska tiedät itsekin valehtelevasi jatkuvasti.
Käsite kuvaa paremmin näitä uhreja jotka eivät mielestään koskaan tee mitään pahaa ja kun keksivät jotain syyttää narsistiksi eivät pysty tikulla osoittamaan mitään oikeasti pahaa mitä tämä olisi tehnyt. Aletaan puhua magiasta, taianomaisesta pahuudesta ja pahasta olosta joka kumpuaa narsistiksi nimetystä henkilöstä... täyttä soopaa. Realisti myöntäisi että jos ei pysty osoittamaan toisen toimineen tavalla jolla ei itse koskaan toimisi, ei tässä henkilössä olekaan mitään itseä ihmeellisempää. - Järkeä on
Järki käteen kirjoitti:
Eli jos et ole samaa mieltä keskustelussa uhriksi itsensä julistavan kanssa, olet narsisti.
Kognitiivisella dissonanssilla tarkoitetaan takin kääntämistä, mielipiteen muuttamista sen mukaan mihin itse aina syyllistyykään. Esim. jos ennen vihasit valehtelua ja kannatit rehellisyyttä alat yhtäkkiä hyväksymään valhtelua tietyissä tilanteissa, koska tiedät itsekin valehtelevasi jatkuvasti.
Käsite kuvaa paremmin näitä uhreja jotka eivät mielestään koskaan tee mitään pahaa ja kun keksivät jotain syyttää narsistiksi eivät pysty tikulla osoittamaan mitään oikeasti pahaa mitä tämä olisi tehnyt. Aletaan puhua magiasta, taianomaisesta pahuudesta ja pahasta olosta joka kumpuaa narsistiksi nimetystä henkilöstä... täyttä soopaa. Realisti myöntäisi että jos ei pysty osoittamaan toisen toimineen tavalla jolla ei itse koskaan toimisi, ei tässä henkilössä olekaan mitään itseä ihmeellisempää."Eli jos et ole samaa mieltä keskustelussa uhriksi itsensä julistavan kanssa, olet narsisti."
Tämä on muuten yksi esimerkki uhrien itselleen rakentamasta kuplasta. Sen rakennusaineina on itse keksityt säännöt ja tosiasioiksi mielletyt etiketit, joita rikkova putoaa uhrin mustavalkoisessa maailmassa heti kanssa-uhrien puolelta narsistiksi.
Kognitiivisen dissonanssin teorian mukaan ristiriitaiset kognitiot toimivat käyttövoimana, joka pakottaa mielen hankkimaan tai keksimään uusia ajatuksia tai uskomuksia tai muokkaamaan jo olemassa olevia uskomuksia niin että vähennetään kognitiivisen dissonanssin määrää kognitioiden välillä. - 14+9=23
Järki käteen kirjoitti:
Käsite kuvaa paremmin näitä uhreja jotka eivät mielestään koskaan tee mitään pahaa ja kun keksivät jotain syyttää narsistiksi eivät pysty tikulla osoittamaan mitään oikeasti pahaa mitä tämä olisi tehnyt. Aletaan puhua magiasta, taianomaisesta pahuudesta ja pahasta olosta joka kumpuaa narsistiksi nimetystä henkilöstä... täyttä soopaa. Realisti myöntäisi että jos ei pysty osoittamaan toisen toimineen tavalla jolla ei itse koskaan toimisi, ei tässä henkilössä olekaan mitään itseä ihmeellisempää."Käsite kuvaa paremmin näitä uhreja jotka eivät mielestään koskaan tee mitään pahaa ja kun keksivät jotain syyttää narsistiksi eivät pysty tikulla osoittamaan mitään oikeasti pahaa mitä tämä olisi tehnyt."
Noh, sinulla on oma totuutesi ja Vakninilla omansa. Hän oli katsonut tarpeelliseksi liittää narsismiin tuon "puolustusmekanismi tunnetaan nimellä kognitiivinen dissonanssi (tai projektiivinen identifioituminen"
Siinä kun sinä liität sen uhreihin
"Kognitiivisella dissonanssilla tarkoitetaan takin kääntämistä, mielipiteen muuttamista sen mukaan mihin itse aina syyllistyykään."
niin samaa mieltä olet kuitenkin tarkoituksesta...sama asia jos narsisti syyllistyy vääriin tekoihin...niin hän kääntää takin ja syyttelee uhria omista teoistaan..
KUn ainakin minä olen täällä lukenut monia uhrien hyvin konkreettisiakin kertomuksia siitä mitä pahaa narsiti aiheutti.
mutta kohta jo joku rientää herjaamaan häntä valehtelijaksi, mielisairaaksi yms., vaikka hän kertoo omista kokemuksistaan, omasta todellisuudestaan...
kaikki me katselemme maailmaa omistalähtökohdistamme/kokemuksistamme käsin, Se sitä todellisuutta jossa eletään ja ihmisen paha olokin...on hänen oma kokemuksensa... ei sinällää oikea tai väärä.
jos ei sitä kykene ymmärtämään... niin viisain sitte vain hiljaa kuunnella..eikä ole tarpeen tuntea vihaa tai syyllisyyttä kaikkien maailman ihmisten väärinteoista, olivat he ny narsisteja, uhreja tai täysin tietämättömiä kummastakaan.
- ihmettelee suuresti
todettu juttu kirparilla yksi myyjä haukuu muita tyhmiksi ja oma hyväisiksi kun ajavat auton tavaran purkausta varten oven eteen . ja itse tekee juuri niin . lähtee ja jättää autonsa oven eteen usein aika pitkäksi aikaa ja tukki ,muiden kulkemista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh801965Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1581270
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472