Hei!
Voinko omistaa kaksi yritystä yksin? Minulla on Oy ja nyt ajatellut perustaa toiminimen jolla teen pienimuotoista vuokraus toimintaa. Onnistuuko tämä että omistaisin kaksi yritystä ja mitenkä sitten veroprosentit menee palkoista jos otan palkkaa kahdesta paikkaa?
Kahden yrityksen omistaja?
2
1085
Vastaukset
- ertyuiopåpoiuytr
Jos sinulla jo on oy, niin tottakai voit omistaa sen yksin jos se sinulla kerran jo on.
Toiminimi taas ei ole yritys, vaan ainoastaan tapa harjoittaa elinkeinoa. Toiminimi olet sinä itse.
Tulot loppupeleissä lasketaan kaikki yhteen. Toiminimestä saat elinkeinotoiminnan tuloa jolle määrätään ennakkoverot. Osakeyhtiöstä saat palkkaa joka verotetaan samoin kuin palkansaajallakin, eli joka tilistä vähennetään ennakonpidätys.
verottajan silmissä kaikki tulosi jasketaan yhteen ja verotetaan sen mukaan. Jos ajattelit että toisesta tulosta menisi sivutuloveroprosentin mukainen vero niin ei mene. Ennakkokannon mukaiset tulot eivät ole sivutuloa, vaan elinkeinotoiminnan tuloa. Toiminimestä et voi nostaa palkkaa samalla tavoin kuin yhtiöstä nostetaan.
Herää kysymys, miksi perustaa toiminimi jos on jo toimiva yhtiö olemassa? - 17
Minä perustaisin toisen osakeyhtiön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh942274Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1641866- 1761403
- 238869
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11786- 62779
- 65774
- 55672
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212633Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349601