Moikka!
Olen 26-vuotias ja olen kokenut elämäni aikana 2 psykoosia ja diagnoosina on tällä hetkelläkaksisuuntaisen mielialahäiriön ja skitsofrenian oireita. Kun sairastuin vuonna 2008 ensimmäiseen psykoosiin, kärsin sen jälkeen huomattavista keskittymisvaikeuksista, mutta sain onneksi keskittymiskyvyn takaisin viimeistään vuoden 2009 alussa ja pystyin jopa opiskelemaan. Sairastuin toiseen psykoosiin viime vuoden kesällä ja psykoosi oli vielä voimakkaampi, kuin edellinen, sillä kärsin ensimmäistä kertaa elämässäni ääniharhoista. Kun psykoosioireet hävisivät, tilalle tuli pahoja keskittymisvaikeuksia ja levottomuutta, pahimpina hetkinä en pysynyt hetkeäkään paikallani. Nyt tuo levottomuus on helpottanut, mutta kärsin edelleen todella huonosta keskittymiskyvystä ja opiskeleminen on välillä todella hankalaa. En pysty vieläkään lukemaan kirjoja ja lehtienkin lukeminen tuottaa vaikeuksia. Tv:tä pystyn jotenkuten katsomaan. Koulussa on välillä niin hankalaa kuunnella opetusta, että joudun lähtemään kotiin. Pelottaa kovasti, ettei keskittymiskyky tulekaan tällä kertaa takaisin!
Ovatko nämä keskittymisvaikeudet kuinka yleisiä teillä muilla psykoosiin sairastuneilla ja miten keskittymiskykyä pystyisi parantamaan?
Myös muut, kuin psykoosin kokeneet, voivat kertoa keskittymisvaikeuksista!
Todella huono keskittymiskyky!
3
553
Vastaukset
- L.i.l.y.
Hei,
minulla on myös keskittymisvaikeuksia. Olen sairastanut paranoidisen psykoosin kaksi kertaa, tällä hetkellä minulla on psykoosinestolääkitys päällä.
Minulla on levottomuutta, etenkin jaloissa, enkä jaksa kovin kauaa olla paikoillani. En tahdo jaksaa lukea pitkään ja keskustelut naamatusten ihmisten kanssa tuntuvat välillä tuskastuttavilta.
Luulen,että levottomuus tulee lääkkeestä, mutta se voi olla myös lääkkeestä riippumatonta. Välillä kuljen edes takaisin kun en osaa keskittyä kunnolla tekemään mitään.
TV:tä en yleensä katso, en jaksa ohjelmia, joissa paljon nopeasti vaihtuvaa kuvaa, kovaa ääntä yms.
Minäkin toivon todella, että keskittymiskyky paranisi! - Mie
Sairastuin itse skitsofreniaan 2008. Näin erilaisia hahmoja seinillä. Mulla ollu sen jälkeen tota ihan samaa keskittymis kyvyttömyyttä. Sitten oon ollu sen lisäks vielä tosi uupunu. Ei meinaa aamulla sängystä päästä ylös ja vaikee lähtee kotoo mihinkään. Itsetuhosia ajatuksiakin ollu kun tuntuu ettei jaksa tehä mitään ja sitten kun ei tee mitään niin masentaa. Olen ollut sairaalassa ja päiväsairaalassa. Viime juhannuksena alkoi ahdistus joka kesti melkein puoli vuotta. Siitä olen aika hyvin toipunut, mutta väsymys ja keskittymis vaikeukset tulleet tilalle. Tiedän kyllä tasan miltä teistä tuntuu kun ei voi keskittyä kunnolla.
Mulla on diagnoosina skitsofrenia ja keskittymiseni on erittäin hyvää,mutta jos minua kiusataan keskittymiseni on olematon.Olsiko niin,että toiset ihmiset vaikuttavat tosi paljon skitsofreenikoihin.Minulla on ystävälliset kotijoukot,rakastavat ja ihanat ja pystyn keskittymään kaikkeen loistavasti:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462