Mitä teen

kysyvä n

Minulla on sellainen pulma, että en osaa lähteä Helsinkiin /Uudellemaalle opiskelemaan ja töihin. Kynnys tuntuu valtavalta, eri syistä. Kuitenkin kaikki tuntuu olevan siellä. Tampereella on työpaikat vähissä, usein tarjolla on vain myyntitykin tai sekatoimisto/assistenttihommia. Onko mitään neuvoa tähän? Kaipaan toisaalta maaseudun rauhaa ja toisaalta olisi hyvä löytää kumppani/ uusia ihmisä elämään. Kuitenkin Helsingissä kouluihin on vaikea päästä sisään (korkeakoulu/yliopisto) ja Tampereellakin riittää hakijoita. Lisäksi opintolaina vaan kasvaisi. 30 on ikää. Opiskelemaan en halua pieneen paikkaan enää, koska olen yksin.

Myös ongelmana on että muotoilijan töitä ei olisi jatkossa Tampereen seudulla, turha hakea. Valokuvaus kiinnostaa. Tradenomi tai kauppatieteet voisi olla ok, mutta kiinnostus ei ole yhtä hyvä kuin taideaineisiin. Vaikka bisnes kiinnostaa ja siihen on vähän koulutusta jo. Toisaalta graafinen suunnittelu ei kannata koulutuksena, koska paikkoja ei ole työelämässä edes harjoitteluun. Siihen on pohjaa jo vähän. -Liikeideoita löytyy, mutta niitä kehitän vielä. Voihan niistä syntyä jotain, luulen näin.

En usko että ammatinvalintapsykologi osaa sanoa sen kummempaa ja päätökset pitää viimekädessä tehdä itse. Mutta jos jollekin tulee mieleen jotain uutta, olen kiitollinen. Minulla ei ketään jonka kanssa miettisin. Luulen että päädyn kuitenkin yrittäjyyteen, uuden ideointiin ja osittain taidepuoleen... mutta tiedän hyvin kuinka haastavaa se on. Allergisena en voi tehdä pölyäviä hommia, ne voin unohtaa. Uusia kontakteja kuitenkin voisin hakea niiltä aloilta ja asioista jotka minua kiinnostavat. Tai harrastusten myötä kehittää jotain. Kiitos lukijoille.

Teksti oli hieman monisanainen ja siksi sekava, mutta ehkä jotain selvää sai. :) Olen huomannut että Pirkanmaan alueella on vaikeaa saada kontaktia uusiin ihmisiin, aika monilla on valmiit kuviot. Olen kuitenkin positiivisella mielellä ja tässä iässä haluaisi päästä eteenpäin.

3

57

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+19

Hmm... no ainakaan sun ei varmaan tarvi (eikä kannatakaan) tehdä joko-tai-valintaa noiden vahvuusalueidesi välillä. Olisko jotain tehtäviä/liikeideoita joissa voisit yhdistää ne? Kyl siel pk-seudulla varmaan on parhaat työmahdollisuudet mut toisaalta kalliit elinkustannukset.

• ararere

Asustan Lahdessa, josta löytyy yksi Suomen parhaista muotoilualan kouluista, Lahden amk:n muotsikka siis. Itse en ole muotoilija, mutta jotain alasta ja kyseistä oppilaitoksesta tiedän. Ainakin pintapuolisesti vaikuttaa siltä, että valtaosalla valmistuneista menee hyvin, töitä riittää tai sitten jatkavat opiskeluja Taikissa (tai siis nykyisin Aallossa). Toki aika monella työllistyminen vaati sitä yrittäjyyttä sitten, mutta sullehan se ei ollut vieras ajatus. Eli mutu-tuntumalla sanon, että muotoilijana voi itsensä elättää, joten ei se mikään ihan huttuajatus ole. Alan oppilaitokseen pääseminen on sitten tietysti ihan oma juttunsa (=vaikeaa).

• Suosittelen

Mä opiskelen Lahdessa ja voin suositella!! Koulutus on tasokasta ja henki hyvä :) Meille on kans kattavasti esitelty eri työllistymisvaihtoehtoja. Tosiaan kuten yks kirjottaja jo sanoi niin pk-seudulla on tosi kalliit elinkustannukset erit. vuokrat ja asuntojen hinnat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      13
      2807
    2. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      170
      2711
    3. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      204
      2592
    4. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      17
      2064
    5. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      24
      2021
    6. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      54
      1858
    7. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      70
      1582
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      99
      1235
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      14
      1229
    10. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      23
      1182
    Aihe