Oletko sukua puolisollesi?

Teotwawki

Keskustelin tänään tätini kanssa, joka on 88 v., mutta todella skarppi ja ajassa elävä vanhus vähän samoin kuin ikätoverinsa Arne Nevanlinna. Hän on kirjoittanut omaa sukukronikkaansa ja siitä kävi ilmi, että eräs esivanhemmistani on samasta pitäjästä kotoisin kuin minun exäni esivanhemmat. No, ei se vielä mitään todista, mutta koska kysymys on molempien sukujen kohdalla suuresta suvusta, on täysin mahdollista, että me olemme exäni kanssa sukua ainakin jotain kautta, koska molempien sukujen kohdalla esiintyi samoja sukunimiä. Mielenkiintoista! Täytyy ottaa asiasta selvää.:-)

79

764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tällaisiin törmää usein kun sukututkimuksia tehdään, kunhan tarpeeksi laajalle mennään. Sukua olivat anoppi ja appiukkokin - jostain kaukaa, arviolta max 10 sukupolven takaa. Kyllä asia niistä mahdottoman paksuista sukukirjoista löytyisi, mutta ei millään viitsi mokomaa "tonkia". Mitään suurempaa merkitystä asialla ei liene. Kun ennenkin ns. hypittiin aisojen yli... ;-D

Luulen että oma äitini ja isäni täällä ihan toisella puolen Suomea saattoivat olla vielä paljon läheisempiä sukulaisia, näitä sukuja ei vain olla yhtä laajasti tutkittu. Ja varmempia sukuyhteyksiä saadaan sitten kun dna-analyysit tulevat mukaan sukututkimukseen. Voimme vaikka yllättyä !!! Puoliskon kanssa tuskin olemme sukua.

• Tämä ajatus hykerryttää minua, sillä tämän tiedon perusteella pääsen tarkistamaan, mikä se mahdollinen sukuyhteys on. Tiedän hyvin, että kantasuomalainen väestö on laajasti ottaen varsin homogeeninen johuen siitä, että meitä oli alunperin niin vähän. Siksi kai kaikki ovat sitten jotain kautta sukua toisilleen, jos kaivellaan tarpeeksi pitkälle sukuja.

Usein kuitenkin on niin, että sukututkimus päättyy jonnekin 1600-luvulle, koska sitä ennen ei paljon tietoa ole saatavissa. Niin on minunkin kahden sukuhaarani kohdalla. Silti olisin varsin riemuissani, jos voisin ilmoittaa exälleni, että jummalavita, me olemme sukulaisia.:-DDD

• Ufo puoliso

Aatamin ja Eevan kautta!

Täytyy todellakin mennä ajassa niin kauas että sukulaisuutta löytyy. :)

• Ehkä se ei riitä, sillä jos uskomme geenitutkijoita, olemme silti lajina olleet kauemmin olemassa kuin mihin Aatamin ja Eevan tarina ylettyy.:-))

• Ufo puoliso
        Teotwawki kirjoitti:

Ehkä se ei riitä, sillä jos uskomme geenitutkijoita, olemme silti lajina olleet kauemmin olemassa kuin mihin Aatamin ja Eevan tarina ylettyy.:-))

No. Kyllä se mun puolisoni sentään muistuttaa enemmän Aatamia kuin apinaa. ;)

• Ufo puoliso kirjoitti:

No. Kyllä se mun puolisoni sentään muistuttaa enemmän Aatamia kuin apinaa. ;)

Ja? Olet siitä ehkä tyytyväinen.:-))

• Ufo puoliso
        Teotwawki kirjoitti:

Ja? Olet siitä ehkä tyytyväinen.:-))

Olen.
        Vaikka puolisoni onkin afrikan mantereelta, niin ihan Aatamilta hän näyttää. ;)

• Ufo puoliso kirjoitti:

Olen.
        Vaikka puolisoni onkin afrikan mantereelta, niin ihan Aatamilta hän näyttää. ;)

Aatami Afrikasta, onnittelen.:-))

• ???
        Teotwawki kirjoitti:

Aatami Afrikasta, onnittelen.:-))

Eikös sieltä ole kaikki Aatamit ja Eevat näillä tietämin kotoisin?

Mekin.

• ??? kirjoitti:

Eikös sieltä ole kaikki Aatamit ja Eevat näillä tietämin kotoisin?

Mekin.

Olemme me. "Maailmassa on siis muutettu hamasta esihistorian alkuvaiheista lähtien. Geenitutkijat ovat vahvasti sitä mieltä, että lajimme on n. 200 000 vuotta vanha ja alkoi vaeltaa noin 70 000 vuotta sitten syystä, josta ei ole varmuutta, Itä-Afrikan hautavajoaman alueelta vallaten hiljalleen koko maapallon. Lähtijöitä oli vähän, joten polveudumme varsin pienestä joukosta ihmisiä."

Ote on tuosta: http://teozone.wordpress.com/2011/09/09/asuuko-suomessa-suomalaisia/

• Pirre*
        Teotwawki kirjoitti:

Olemme me. "Maailmassa on siis muutettu hamasta esihistorian alkuvaiheista lähtien. Geenitutkijat ovat vahvasti sitä mieltä, että lajimme on n. 200 000 vuotta vanha ja alkoi vaeltaa noin 70 000 vuotta sitten syystä, josta ei ole varmuutta, Itä-Afrikan hautavajoaman alueelta vallaten hiljalleen koko maapallon. Lähtijöitä oli vähän, joten polveudumme varsin pienestä joukosta ihmisiä."

Ote on tuosta: http://teozone.wordpress.com/2011/09/09/asuuko-suomessa-suomalaisia/

Ja ajatella, me olimme silloin mustia :))

• Pirre* kirjoitti:

Ja ajatella, me olimme silloin mustia :))

Joo, jukra! Mutta mitä sitten? :-)

• Tässä on
        Teotwawki kirjoitti:

kai Aatamin passikuva ?

Jos on ihan Itä-Afrikan hautavajoaman alueelta Eurooppaan asti tullut.

http://nyan.naurunappula.com/screen/1d/fd/1dfdcaa5d6c85f19/0/175302.jpg

• Teotwawki kirjoitti:

Nytköhän se selvisi miksi aina olen tykännyt olla auringossa, ja rusketunkin oikein hyvin. Esipolvissani on siis tehty "pitkiä loikkia" sitten Afrikan hautavajoumista lähdön. Pienenä kiipeilin hirmuisesti puissakin ;-)

• saimaantaka kirjoitti:

Nytköhän se selvisi miksi aina olen tykännyt olla auringossa, ja rusketunkin oikein hyvin. Esipolvissani on siis tehty "pitkiä loikkia" sitten Afrikan hautavajoumista lähdön. Pienenä kiipeilin hirmuisesti puissakin ;-)

Jep, mutta mäkin olen ollut kova putoomaan puista.:-)))

• Ufo puoliso

• Pirre*
        Teotwawki kirjoitti:

Ei mittää, mutta muistetaan mistä olemme lähtöisin kun/jos nimittelemme afrikkalaisia sopimattomilla nimillä...

• Pirre* kirjoitti:

Ei mittää, mutta muistetaan mistä olemme lähtöisin kun/jos nimittelemme afrikkalaisia sopimattomilla nimillä...

Niin, mutta mä en nimittele heitä muilla nimillä kuin ihmisinä. En näe rotueroja, ihmisiä on tällä hetkellä yhtä rotua ja sen nimi on Homo Sapiens.

• Pirre*
        Teotwawki kirjoitti:

Niin, mutta mä en nimittele heitä muilla nimillä kuin ihmisinä. En näe rotueroja, ihmisiä on tällä hetkellä yhtä rotua ja sen nimi on Homo Sapiens.

Nimenomaan noin, mutta kaikki ei ole samaa mieltä, ikävä kyllä.

• Pirre* kirjoitti:

Nimenomaan noin, mutta kaikki ei ole samaa mieltä, ikävä kyllä.

Mutta minä olen.

• Minun sukuni

on tutkittu monen sadan vuoden taakse asti, ja samlla selvisi paljon asioita myös Suomen historiasta. Olen kirjoittamassa sitä.

• Kannustan sinua arvokkaassa kirjoitustyössäsi. Sillä on paitsi kansanperinteellistä merkitystä, myös aineistoa tuleville polville.

• Mitä siinä on ?
        Teotwawki kirjoitti:

Kannustan sinua arvokkaassa kirjoitustyössäsi. Sillä on paitsi kansanperinteellistä merkitystä, myös aineistoa tuleville polville.

sehän tule olen vain ja ainoastaan hänen näkemys kuolleiden sukulaisten nimistä, ja syntymä - rippikoulu, naimisin menopäivä, ja kuolin päivä. Ja ehkä ammattikin voi näkyä. Siinäkö on jotain tärkeää tietoa tuleville polville ?

Omat suvut on tutkittu Suomessa ja muualla jopa 1400-luvulle asti, eikä siinä ole minusta mitään hyödyllistä tietoa vaan päin vastoin jopa vi**utta tietää että on tuollaisiakin sukulaisia suvussa!

• Mitä siinä on ? kirjoitti:

sehän tule olen vain ja ainoastaan hänen näkemys kuolleiden sukulaisten nimistä, ja syntymä - rippikoulu, naimisin menopäivä, ja kuolin päivä. Ja ehkä ammattikin voi näkyä. Siinäkö on jotain tärkeää tietoa tuleville polville ?

Omat suvut on tutkittu Suomessa ja muualla jopa 1400-luvulle asti, eikä siinä ole minusta mitään hyödyllistä tietoa vaan päin vastoin jopa vi**utta tietää että on tuollaisiakin sukulaisia suvussa!

Kai siihen muutakin tulee kuin nimiä, kuten kirjoittaja näin sanoo: "ja samlla selvisi paljon asioita myös Suomen historiasta. Olen kirjoittamassa sitä."

• Omien vanhempieni suvut yhtyivät sukututkimuksen mukaan. 1800-luvulla. Eksmieheni suku tuli etelästä ns. rautatien myötä.

Nykyisen miesytäväni ja minun sukuni ovat yhtä kaukana toisistaan kuin Suomi on Hollannista.

• Siis hollantilainen mies? No, jos niitä tarpeeksi pitkälle tutkittaisiin, sieltäkin saattaisi löytyä joku linkki.:-)

• ainaoppii
        Teotwawki kirjoitti:

Siis hollantilainen mies? No, jos niitä tarpeeksi pitkälle tutkittaisiin, sieltäkin saattaisi löytyä joku linkki.:-)

Voiko olla joku, joka ei tiedä korppiksen hollantilaisesta miehestä?

• ainaoppii kirjoitti:

Voiko olla joku, joka ei tiedä korppiksen hollantilaisesta miehestä?

Emmä tiennyt, vaikka Korpikirjailijan olen tuntenut jo vuosia.

• No johan nyt

• Teotwawki kirjoitti:

Joo, mutta kuka toi partaukko on, kyllä mä noi muut tunnistin. Toi partaukko vaikuttaa Paavin ja Joulupukin risteytykseltä.:-)

Älä häpsi, että et tiennyt eikö sinun tyttäresi perheineen asu Belgiassa tai kuten ymmärsin asuu vieläkin ja olemme asiasta jopa keskustelleet.

Minun hollantilainen mieheni on sekoitus Zeelandin vaaleaa viikinkiä ja Belgian ranskalaista charmia.

• korpikirjailija kirjoitti:

Älä häpsi, että et tiennyt eikö sinun tyttäresi perheineen asu Belgiassa tai kuten ymmärsin asuu vieläkin ja olemme asiasta jopa keskustelleet.

Minun hollantilainen mieheni on sekoitus Zeelandin vaaleaa viikinkiä ja Belgian ranskalaista charmia.

Siellä tytöt asuvat ja kahdella on belgialainen puoliso, yhdellä venäläinen. Kivoja jätkiä kaikki. Tulevat Suomeen vaeltamaan ensi kesänä koko porukka ja viemme poikani kanssa heidät mäkärien syötäväksi Ruunaalle Lieksaan.:-DD

• tirripaisti.

onkohan tää tehowatti sukua fokkipanulle kun räiskyy joka puolelle?

• Äläs viitsi, mekin saatamme olla sukua.:-DDD

• Pirre*

En ole..

• Ootko ny aivan varma?

• Pirre*
        Teotwawki kirjoitti:

Ootko ny aivan varma?

Ei olla kuin lastemme kautta :)

• Pirre* kirjoitti:

Ei olla kuin lastemme kautta :)

Niin niin, mutta ei se ollut jutun pointti, vaan se, että kun niitä sukujuuria kaivellaan tarpeeksi kauas, niin sieltä saattaa löytyä yllätyksiä.:-))

• Pirre*
        Teotwawki kirjoitti:

Niin niin, mutta ei se ollut jutun pointti, vaan se, että kun niitä sukujuuria kaivellaan tarpeeksi kauas, niin sieltä saattaa löytyä yllätyksiä.:-))

Mahdollistapa hyvinkin, jos oikein kauas mentäisiin, tai pääsisi tutkimaan molempien sukuja tuonne 1100 luvulle :) , mutta aika väljässä veissä oltais sukulaiset jo huuhdeltu :)

• Pirre* kirjoitti:

Mahdollistapa hyvinkin, jos oikein kauas mentäisiin, tai pääsisi tutkimaan molempien sukuja tuonne 1100 luvulle :) , mutta aika väljässä veissä oltais sukulaiset jo huuhdeltu :)

Kun kävin sukuloimassa Jenkkilässä, oli minua vastassa nuori mies, joka sanoi, että olemme viidensiä serkkuja ja piti minua oikeana sukulaisenaan.:-))

• Pirre*
        Teotwawki kirjoitti:

Kun kävin sukuloimassa Jenkkilässä, oli minua vastassa nuori mies, joka sanoi, että olemme viidensiä serkkuja ja piti minua oikeana sukulaisenaan.:-))

Niin..onhan he tietenkin, minullakin kahdeksansia serkkuja, hänen itsensä sanomana :)

• Pirre* kirjoitti:

Niin..onhan he tietenkin, minullakin kahdeksansia serkkuja, hänen itsensä sanomana :)

Vaatii aikamoista sukutietoisuutta tietää tuollainen asia:-)

• Pirre*
        Teotwawki kirjoitti:

Vaatii aikamoista sukutietoisuutta tietää tuollainen asia:-)

Kyllä vaan, kirjassahan se lukee..ei tarvia tietääkään muuten, selaa vaan kaik isät taaksepäin :)

• Pirre* kirjoitti:

Kyllä vaan, kirjassahan se lukee..ei tarvia tietääkään muuten, selaa vaan kaik isät taaksepäin :)

Niin, mutta kuka ne tiedot on kirjaksi saattanut, on tehnyt valtavan työn.

• Pirre*
        Teotwawki kirjoitti:

Niin, mutta kuka ne tiedot on kirjaksi saattanut, on tehnyt valtavan työn.

On varmasti, mutta onhan sukuseuran prustamisestakin jo yli 50 vuotta...

• Pirre* kirjoitti:

On varmasti, mutta onhan sukuseuran prustamisestakin jo yli 50 vuotta...

Siellä on oltu aktiivisia ja se on hieno juttu. Meillä ei ole varsinaista sukuseuraa, mutta koska ym. tätini on korkeasta iästään huolimatta tätä asiaa lähtenyt penkomaan, ajattelin, että kunhan minä työeälämästä siiryn pois, saattaisin ryhtyä asiaa viemään eteenpäin. Mutta nyt täytyy lähteä sinne töihin, jossa toki voin vilkuilla koneelta aika ajoin, mitä täällä tapahtuu.

• Pirre*
        Teotwawki kirjoitti:

Siellä on oltu aktiivisia ja se on hieno juttu. Meillä ei ole varsinaista sukuseuraa, mutta koska ym. tätini on korkeasta iästään huolimatta tätä asiaa lähtenyt penkomaan, ajattelin, että kunhan minä työeälämästä siiryn pois, saattaisin ryhtyä asiaa viemään eteenpäin. Mutta nyt täytyy lähteä sinne töihin, jossa toki voin vilkuilla koneelta aika ajoin, mitä täällä tapahtuu.

Oli alkujaan eläkkeelle jäänyt kansakoulun johtaja, jonka työtä on jatkaneet useammat asiasta kiinostuneet suvun jäsenet; ensimmäistä sukukirjaa on sittemmin täydennetty ja julkaistu järin uusi laajempi tekele.

• Pirre* kirjoitti:

Oli alkujaan eläkkeelle jäänyt kansakoulun johtaja, jonka työtä on jatkaneet useammat asiasta kiinostuneet suvun jäsenet; ensimmäistä sukukirjaa on sittemmin täydennetty ja julkaistu järin uusi laajempi tekele.

Se aika työlästä hommaa. Äiti sisar on tehnyt sukututkimuksen sen puolen suvusta aina vuoteen 1636 asti ja siinä meni monta vuotta, että se valmiiksi saatiin, koska hän oli vielä työelämässä sitä tehdessään.

• Pirre*
        Teotwawki kirjoitti:

Se aika työlästä hommaa. Äiti sisar on tehnyt sukututkimuksen sen puolen suvusta aina vuoteen 1636 asti ja siinä meni monta vuotta, että se valmiiksi saatiin, koska hän oli vielä työelämässä sitä tehdessään.

Uskoisin että tuolloin n. 55 vuotta sitten sukututkimuksen teko on ollut vielä työläämpää kuin mitä se on tänä päivänä..ei silloin ollut näitä nykyisiä tiedonlähteitä eikä sukututkimuskursseja.

• Pirre* kirjoitti:

Uskoisin että tuolloin n. 55 vuotta sitten sukututkimuksen teko on ollut vielä työläämpää kuin mitä se on tänä päivänä..ei silloin ollut näitä nykyisiä tiedonlähteitä eikä sukututkimuskursseja.

Joo, mutta kyllä se silti vaatii sitkeyttä ja sitoutumista ja perslihaksia.:-))

• ++

Eiköhän mekin täällä, olla kaivelemalla jotain sukua toisillemme.
      Suomessahan sanotaan olleen vaikkapa 1500-luvulla aika vähän eri sukuja.
      Kummankin oman vanhempani suku on tutkittu, ja kansiin kirjattu 1600-luvulle.
      Sieltä en ole puolisoni tietoja todennut.

Varmasti löytyisi monta 'sukulaista', jos sukujen tunnetuimpia nimiä tänne latelisin.

• Niin varmaan ja jos mennään tarpeeksi kauas menneisyyteen. Mitä niihin tunnettuihin tulee, en ole tässä asiassa ollenkaan siinä tarkoituksessa, vaan mielenkiinnosta asiaan.

• ++
        Teotwawki kirjoitti:

Niin varmaan ja jos mennään tarpeeksi kauas menneisyyteen. Mitä niihin tunnettuihin tulee, en ole tässä asiassa ollenkaan siinä tarkoituksessa, vaan mielenkiinnosta asiaan.

Ei minullakaan olisi tullut mieleenkään nimiä täällä esitellä.
        Ja toisekseen, suvuthan menevät ristiin ja rastiin avioliittojen myötä, joten loppujen lopuksi on lukemattomiin sukuihin linkittynyt.

Tapanahan tosin on useimmilla kertoa kelle suurmiehelle/naiselle on sukua, kautta seitsemännen kirnunvirutusveden.

• ++ kirjoitti:

Ei minullakaan olisi tullut mieleenkään nimiä täällä esitellä.
        Ja toisekseen, suvuthan menevät ristiin ja rastiin avioliittojen myötä, joten loppujen lopuksi on lukemattomiin sukuihin linkittynyt.

Tapanahan tosin on useimmilla kertoa kelle suurmiehelle/naiselle on sukua, kautta seitsemännen kirnunvirutusveden.

Joo, no se on usein "kohokohta" monessa kohtaamisessa, että sekin nimekäs henkilö on muuten mun sukulaiseni.........ja sitä rataa.:-DD

• Ufo itekkin
        Teotwawki kirjoitti:

Joo, no se on usein "kohokohta" monessa kohtaamisessa, että sekin nimekäs henkilö on muuten mun sukulaiseni.........ja sitä rataa.:-DD

Minun sukuani on tutkittu taaksepäin 1500-luvulle asti. Olen sen älyttömän suuren Sursillin suvun yhtä haaraa. :) Julkkiksia löytyy pilvin pimein, mutta eniten minua kiinnostavat ne sukuni henkilöt joista en ole historiankirjoista saanut lukea.

• Ufo itekkin kirjoitti:

Minun sukuani on tutkittu taaksepäin 1500-luvulle asti. Olen sen älyttömän suuren Sursillin suvun yhtä haaraa. :) Julkkiksia löytyy pilvin pimein, mutta eniten minua kiinnostavat ne sukuni henkilöt joista en ole historiankirjoista saanut lukea.

Tieteen Kuvalehti Historiassa on vihdoin sarja ei niin kuuluisista ihmisistä ja heidän arjestaan. Mutta eikö olisi kiva löytää vaikkapa joku oikein kauhea murhamies sukupuustaan? :-))

• Ufo itekkin
        Teotwawki kirjoitti:

Tieteen Kuvalehti Historiassa on vihdoin sarja ei niin kuuluisista ihmisistä ja heidän arjestaan. Mutta eikö olisi kiva löytää vaikkapa joku oikein kauhea murhamies sukupuustaan? :-))

En mä tiijä olisiko niin kiva, mutta kyllä heitäkin varmasti porukkaan muutama mahtuu. Kuten myös pappeja, puoskareita, talollisia, loisia ja herrasmiehiä ynnä muita ihmiskohtaloita.

Tuo loinen saa väristyksiä aikaan... kuulostaa pahalta nykyihmisen korvassa.

• Ufo itekkin kirjoitti:

En mä tiijä olisiko niin kiva, mutta kyllä heitäkin varmasti porukkaan muutama mahtuu. Kuten myös pappeja, puoskareita, talollisia, loisia ja herrasmiehiä ynnä muita ihmiskohtaloita.

Tuo loinen saa väristyksiä aikaan... kuulostaa pahalta nykyihmisen korvassa.

Loinen oli ennen ihan virallinen status ihmisiä luokiteltaessa yhteiskunnallisen aseman mukaan. Mainittu tätini kertoi, että loisia oli meidänkin suvussa ollut ennen. Kronikka sen sitten kertoo, keitä he olivat.

• ---------------
        Teotwawki kirjoitti:

Loinen oli ennen ihan virallinen status ihmisiä luokiteltaessa yhteiskunnallisen aseman mukaan. Mainittu tätini kertoi, että loisia oli meidänkin suvussa ollut ennen. Kronikka sen sitten kertoo, keitä he olivat.

Loinen oli yleensä työläinen, jonka ainut palkka oli talon ylläpito.

• Ufo itekkin
        Teotwawki kirjoitti:

Entisaikojen elämää tuntien ymmärtää että loisia on ollut jokaikisessä suvussa. Joko avioliitossa tai aviottomasti syntyneitä, huonoon lamaan joutuneita maattomia, ja varattomia ihmisiä.

• --------------- kirjoitti:

Loinen oli yleensä työläinen, jonka ainut palkka oli talon ylläpito.

Noin se on.

• ------------
        Teotwawki kirjoitti:

Noin se on.

Jep, isoisoäitini oli huutolainen, josta tuli erittäin arvostettu käsityöläinen, sekä suurperheen emäntä.
        Kyllä statusta on nostettu ennenkin. :)

Toisen puolen isoisäni puolestaan loi paikkakunnalleen kirjaston.

• ------------ kirjoitti:

Jep, isoisoäitini oli huutolainen, josta tuli erittäin arvostettu käsityöläinen, sekä suurperheen emäntä.
        Kyllä statusta on nostettu ennenkin. :)

Toisen puolen isoisäni puolestaan loi paikkakunnalleen kirjaston.

Sinä ainakin tiedät sukusi historiaa....hienoa.:-)

• sitroen.
        Teotwawki kirjoitti:

"Mutta eikö olisi kiva löytää vaikkapa joku oikein kauhea murhamies sukupuustaan?"
        Kelpaisiko vaikka taannoin Ameriikan ihmemaassa teloitettu sarjamurhaaja Aileen Wuornos? Hänen isoisänsä oli neljäs serkkuni. Muut, kuuluisammat sukulaiseni ovatkin jo sitten kauempaa sukua. Esimerkiksi Sursillin suvun kautta tai Hans Platzin kautta.

• Ufo itekkin
        sitroen. kirjoitti:

"Mutta eikö olisi kiva löytää vaikkapa joku oikein kauhea murhamies sukupuustaan?"
        Kelpaisiko vaikka taannoin Ameriikan ihmemaassa teloitettu sarjamurhaaja Aileen Wuornos? Hänen isoisänsä oli neljäs serkkuni. Muut, kuuluisammat sukulaiseni ovatkin jo sitten kauempaa sukua. Esimerkiksi Sursillin suvun kautta tai Hans Platzin kautta.

Moi sukulainen! ;) Tuosta Sursillin suvusta löytyy netiltä vaikka kuinka pitkää sukupuuta. Varsinkin Jurvansuun sivuilta ja muualtakin ainakin pätkiä sukupuustamme, jos niin saa sanoa. :)

• suvenkorento*

Siihen aikaan, kun hevosella kuljettiin, ja puoliso haettiin ellei naapuritalosta, niin ainakin naapuripitäjästä, vallitsi tässä maassa melkoinen sisäsiittoisuus. Ei ihme, että täällä on niin paljon erilaisia perinnöllisiä sairauksia.

Onneksi isänpuoleinen esi-isäni toi vaimon tuliaisina jostain Keski-Euroopasta, maata en halua mainita, niin ainakin siltä osin veri on onneksi sekoittunut.
      Jos pistän nykyisen nimeni (siis mieheltäni saadun) hauksi googleen, niin heitä löytyy pitkin maailmaa, vaikka mieheni suku on tiedon mukaan varsinaissuomalainen suku, samannimisiä on ainakin Italiassa, Espanjassa ja Etelä-Amerikassa. Mieheni oli ihan valkoihoinen, kuten kaikki hänen sisaruksensa ja vanhempansa.

Joten onneksi ainakin lapsissani ja heidän lapsissaan virtaa veri, jota ei ole naapuritalosta haettu.

• Pirre*

Sie et olekaan ns. taviksia :)

Tuo on totta että Suomessa on harvinaisen paljon suvuittaan kulkevia perinnöllisiä sairauksia, niinkuin esim. sokeritautia ja monia muitakin, esim. ms -tauti on jopa paikallisesti yleisesti esiintyvä sairaus muistaakseni Pohjanmaalla. Silmäsairauksia esiintyy suviuttain, jne. jne..

Maamme on muuten perinnöllisyys tutkijoille kuulemma otollinen kohdemaa, jotain hyvääkin..

• Pirre* kirjoitti:

Sie et olekaan ns. taviksia :)

Tuo on totta että Suomessa on harvinaisen paljon suvuittaan kulkevia perinnöllisiä sairauksia, niinkuin esim. sokeritautia ja monia muitakin, esim. ms -tauti on jopa paikallisesti yleisesti esiintyvä sairaus muistaakseni Pohjanmaalla. Silmäsairauksia esiintyy suviuttain, jne. jne..

Maamme on muuten perinnöllisyys tutkijoille kuulemma otollinen kohdemaa, jotain hyvääkin..

Se, että Suomi on perinnöllisyystutkijoiden suosiossa, on myös auttanut suomalaisia tutkijoita urallaan eteenpäin ja siksi miedän tutkijamme ovat maailmalla tunnettuja, kuten edesmennyt Leena Palotie.

• virva-tuulia***

Sukukirjat joita omasta suvustani olen nähnyt ovat 1500-luvulta. Sitä aikaisemmat ovat aika epäselviä, useimmiten ruotsinkielisiä. Olemme joskus netistäkin niitä tutkineet.

Joihinkin sukulaisiin ole tutustunut ihan sattumalta. Onpa tunnettu toisemme vuosiakin tietämättä sukulaisuudesta kunnes se jossakin tilanteessa on sitten tullut yllättäen esiin.

• fdfd

Ei olla sukua, olen rannikolta pohjanmaalta, mies Itä-suomesta rajan pinnasta.
      Myös minä katselin kesällä kirkonkirjoja, myös netistä näkee sukunsa vaiheita. 1500 luvun loppupuolelle pääsin, sen jälkeen olisi kai lisää lähi kaupungissa.
      Jälkikasvu on jo eksoottisempaa, heillä on puoliso toista rotuakin, kauniita lapsenlapsia.

• Tuohon rotuun tarttuisin vähän, sillä maailmassa elää vain yhtä rotua ihmisiä tällä hetkellä ja rodun nimi on Homo Sabiens. Ihonväri ei ole rotuominaisuus.

• --
        Teotwawki kirjoitti:

Tuohon rotuun tarttuisin vähän, sillä maailmassa elää vain yhtä rotua ihmisiä tällä hetkellä ja rodun nimi on Homo Sabiens. Ihonväri ei ole rotuominaisuus.

Niin, siis Homo sapiens.

• -- kirjoitti:

Niin, siis Homo sapiens.

panovihrephlaiene.:-))

• sattuma^^^^^^

Miehelläni ja minulla on saman sukunimen omistavia henkilöitä, eikä siltikään olla sukua toisillemme, ei ainakaan lähisukuun kuuluvia. Suvuistamme on useita sukukirjoja.

Yhteen saman sukunimen omistavaan tutustuin pari vuotta sitten, hän oli kiinnostunut samasta suvusta ja aikoi tutkia sitä. Annoin hänelle tietoja joita minulla sillä hetkellä oli. En ole nähnyt häntä sen jälkeen koska välimatka on välillämme aikalailla pitkä.

• Maailma on sattumuksia täynnänsä, kuten Paul Auster hauskasti asian ilmaiseen kirjassaan Sattumuksia Brooklinissa.

• pieni on maamme

Parhaiten sen sukulaisuuden näkee siitä ovatko lapset terveitä vai kehitysvammaisia. Kehitysvammaisuuden toinen merkittävä tekijä geneettisen kasauman lisäksi on juopottelevat vanhemmat, joten ihan ei voi asioita vetää yks yhteen.

• sellaista sattuu !

Itse muutin parikymmentä vuotta sitten pieneen kirkonkylään, joka on vesistöjen ympäröimä. Alkuaikoina ihmettelin kehitysvammaisten suurta määrää kunnassa, kunnes asia pikkuhiljaa selvisi. Lähes kaikki ovat sukua keskenään.

• Teo ei kirj.
        sellaista sattuu ! kirjoitti:

Itse muutin parikymmentä vuotta sitten pieneen kirkonkylään, joka on vesistöjen ympäröimä. Alkuaikoina ihmettelin kehitysvammaisten suurta määrää kunnassa, kunnes asia pikkuhiljaa selvisi. Lähes kaikki ovat sukua keskenään.

Mäkin asun sellaisella pienellä paikkakunnalla, jossa lähes kaikki ovat sukua keskenään ja äänestävät Persuja.:-DD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      261
      3415
    2. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      36
      2982
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      34
      2218
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      43
      2126
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      78
      1994
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      84
      1766
    7. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      49
      1687
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      122
      1547
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      56
      1454
    10. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      15
      1360
    Aihe