Maanviljelyksestä alkoi kulttuuri

voi tarkastaa helpos

Maanviljelyksen alkaminen ja agrikulttuuri.

Sanaan "agrikulttuuri" sisältää sen tosiasian että silloin lasketaan kulttuurin aikakauden alkaneen.

Ihmisille jäi maanviljelyksen alkamisen jälkeen enemmän aikaa muuhunkin kuin ruoan etsimseen, yhtenä syynä oli tietysti se ettei ollut koko ajan nälkä vaan aikaa ja vaivaa pystyttiin käyttämään myös kulttuurin tekemiseen, joista erilaiset taiteet ovat lähtöisin ja myöhemmin myös tieteille jäi aikaa.

Viljaahan oli aina syöty mutta niin kovin, kovin vähän mutta sen jälkeen kun viljeleminen alkoi oli mahdollista keskittyä myös muuhun kuin ruoan etsintään. Ihmisten terveys parani ja elinikä piteni joten silloin myös kulttuurilla oli mahdollisuus saada tuulta alleen.

Jos eläisimme edelleen metsästysaikakautta niin tokkopa olisi edes pyörää vielä keksitty.

9

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liana

Niin?

tämä voi tulla yllätyksenä sinulle, mutta vilja ei ollut ainoa, mitä viljeltiin. Oli myös juureksia, kaikkia vihanneksia, hedelmiä, kaikenlaista.

Samaa "viljaa" syötettiin jopa kotieläimille, joiden lihaa ja rasvaa syötiin. Jo varhaisessa vaiheessa.

Edelleenkin suuri osa intialaisista syö lähes pelkkää hiilihydraattia päivittäin, mutta heille sitä ei olekaan tarjolla niin paljon, että he lihoisivat. Hoikkana pysyminen on terveyttä edistävä. Tosin heillä on niin paljon puutossairauksia ja muitakin mm. bakteeriperäisiä sairauksia, jopa D-vitamiinin puutosta, että heidän elinikänsä ei huitele kovin korkealla.

Yltäkylläisyydessä eläville on yllättävän vaikeaa pysyä tässä tolkussa! Olet varmasti kanssani samaa mieltä? En lainkaan kiistä, ettei esimerkiksi kasvissyönnillä eläisi hyvin! Proteiinia vain sen verran, mitä ihminen juuri ja juuri tarvitsee. Mutta miten me saisimme kaikki suomalaiset tällaiselle ruokavaliolle? Kasvissyöjäkin lihoo, jos syö paljon viljoja ja rasvoja yhtä aikaa. Minun tuttuni ainakin on melkoinen pyöreä pakkaus, tosin sitten toiset kasvissyöjäystävät ovat ihan normaalin hoikkia. Meitä on niin moneksi.

Ei kaikkien maailman ihmisten tarvitse karpata!!
      Vain niiden, joiden paino on liian korkea ja heillä siitä johtuen diabetes ym. vaivoja. Toinen iso ryhmä on suolistosairaat, ärtyneet suolet yms.

Jokainen voisi siis löytää sen oman tavan elää ja pysyä terveenä! Ei ole vianyhtä tietä.

Nyt on vain yksi tapa ja se on virallinen lautasmalli. Me muut kuulemma tulemme kuolemaan. Sitä en usko ja uskokoot ken haluaa! Minä ainakin annan omaa vaihtoehtoista infoani niille, jotka haluavat kuulla. Muiden ei tarvitse välittää. VHH on hyvä tapa elää ja sopinee melko monelle!

Vielä viljasta ja kasvusta: jos raskausaikana äidillä on ns. raskausajan diabetes, niin vauva kasvaa suureksi. Hiilihydraatti on energiaa ja se kasvattaa. Mutta tämä ei olekaan aina vain hyvä asia.

Ja vielä: vaikka ihminen eläisi pitkään, se ei todista, että hän eläisi terveenä! Onhan löydetty esimerkiksi todisteita siitä, että huonon ravinnon syöjien lapsenlapset ja heidän lapsensa sairastuvat todennäköisemmin mm. diabetekseen. Se, minkä luultiin olevan geeneissä, ei olekaan periytyvää kuin muutaman sukupolven ajan, sitten se häviää! (Mutta vain, jos he saavat kunnon ravintoa.)

Viljat toivat oman edistysaskeleensa ihmiskunnalle, mutta kaikki muu viljelystaito kehittyi siinä samalla. Kunhan opitaan syömään vielä sopivassa määrin sitä viljaa, tulee ihmiskunta myös työkykyiseksi pitemmäksi aikaa kuin 40-vuotiaaksi kuten nykyisin. Taas uusi edistysaskel siis. Meidän ei ole pakko pysähtyä tähän viljojen takia. Ihminen keksi lääketieteen ja osattiin amputoida kuoleentuvia jäseniä, mutta ei jätetty asiaa siihen, opittiin kirurgiaa ja röntgenkuvaa... miksi olisi jätetty asia alkutekijöihinsä, kun oli mahdollisuus vielä parempaan?

Viljely tarkoitti sitä, että oli naapureita, kanssakäymistä, kauppaa ja kaupunkeja. SITEN syntyi kulttuuri, ei vilja itsessään. Monta ihmistä yhdessä.

PS. Se vilja, mitä esi-isämme viljelivät, ei tosiaankaan ollut ihan samanlaista mitä nykyään. Keskustellaan tästä uudelleen vaikkapa sitten, kun speltti on taas yleisin aamiaisleipäviljamme!

• Liana

Luin ensimmäisiä sivuja, vaikuttaa helppolukuiselta ja hyvältä!

Esimerkiksi tulehduksellisia suolistosairauksia, joista itse kirjoitan usein, esiintyy korkean elintason maissa. Miksi? Miksi lääkärit sanovat, että ruoka ei vaikuta siihen? Mikä sitten vaikuttaa? Ei tiedetä. Yhden autoimmuunisairauden saatuaan ihmisellä on suurempi riski saada myös muita autoimmuunisairauksia.

Minäpä tiedän miksi. Kyllä se on ruoka. En voi tätä todistaa, mutta palaamme aiheeseen muutamien vuosien kuluttua, kun joku asiaa tutkii paremmin. Voi olla, että elinympäristömme aineet vaikuttavat myös, mm. teflonit ja kankaiden käsittelyaineet. Tätä ei vielä ole tutkittu.

Vielä tuli mieleeni, että aivojen kasvu (apinasta) on yhdistetty nimenomaan proteiinin saantiin eli metsästykseen ja siihen, että ruokaa on opittu valmistamaan nuotiolla, jolloin se sulaa nopeammin. Muistaakseni Tiede-lehdessä on ollut artikkeleita tästä, en nyt ehdi etsiä. Jos tulee vastaan, niin laitan linkin.

• Liana
        Liana kirjoitti:

Esimerkiksi tulehduksellisia suolistosairauksia, joista itse kirjoitan usein, esiintyy korkean elintason maissa. Miksi? Miksi lääkärit sanovat, että ruoka ei vaikuta siihen? Mikä sitten vaikuttaa? Ei tiedetä. Yhden autoimmuunisairauden saatuaan ihmisellä on suurempi riski saada myös muita autoimmuunisairauksia.

Minäpä tiedän miksi. Kyllä se on ruoka. En voi tätä todistaa, mutta palaamme aiheeseen muutamien vuosien kuluttua, kun joku asiaa tutkii paremmin. Voi olla, että elinympäristömme aineet vaikuttavat myös, mm. teflonit ja kankaiden käsittelyaineet. Tätä ei vielä ole tutkittu.

Vielä tuli mieleeni, että aivojen kasvu (apinasta) on yhdistetty nimenomaan proteiinin saantiin eli metsästykseen ja siihen, että ruokaa on opittu valmistamaan nuotiolla, jolloin se sulaa nopeammin. Muistaakseni Tiede-lehdessä on ollut artikkeleita tästä, en nyt ehdi etsiä. Jos tulee vastaan, niin laitan linkin.

Asiantuntijat ovat julkaisseet gluteeniherkkyydestä, allergiasta ja keliakiasta artikkelin New Guide to Who Really Shouldn't Eat Gluten

lähde
        http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204136404577206891526292590.html

"You've got abdominal pains, bloating, fatigue and foggy thinking. You feel worse after eating wheat or other foods with gluten, and better when you avoid them."

Suomeksi: sinulla on vatsakipuja, turvotusta, väsymystä, sumuista ajattelua. Voit huonommin vehnän tai muun gluteenia sisältävän elintarvikkeen syömisen jälkeen ja voit paremmin, kun vältät niitä.

"Aiming to clarify the situation, a group of 15 experts from seven countries is proposing a new classification system for the gluten-related disorders plaguing a growing number of people around the world for unknown reasons."

"he proposal defines a spectrum of illnesses based on the kind of immune defenses people mount to gluten, from wheat allergies to autoimmune responses, such as celiac disease, in which the body mistakenly attacks its own tissue.
        Read Related Articles

Other autoimmune forms include dermatitis herpetiformis, which causes itchy skin lesions, and gluten ataxia, which affects brain tissue, resulting in unsteady gait and lack of motor control.

The experts also propose a third category for "gluten sensitivity," in which patients report the same symptoms as celiac disease but test negative for telltale antibodies. Some doctors have dismissed such complaints as imaginary, or fueled by the boom in gluten-free foods. "
        -

Tässä artikkelissakin todetaan, että lisääntyvä joukko ihmisiä ei voi syödä gluteenia tai yleensä viljaa. Miksi, sitä ei tämäkään artikkeli kerro.

• pahakarppi1
        Liana kirjoitti:

Venäjän Karjalassa tulehduksellisia suolistosairauksia ja keliakaa on murto-osa Suomen luvuista vaikka ravinnossa ei ole suuria eroja eikä geeneissä. Taustalla on lukuisia syitä joista ravinto ei välttämättä ole lainkaan tärkein.

• - - - - -
        Liana kirjoitti:

Asiantuntijat ovat julkaisseet gluteeniherkkyydestä, allergiasta ja keliakiasta artikkelin New Guide to Who Really Shouldn't Eat Gluten

lähde
        http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204136404577206891526292590.html

"You've got abdominal pains, bloating, fatigue and foggy thinking. You feel worse after eating wheat or other foods with gluten, and better when you avoid them."

Suomeksi: sinulla on vatsakipuja, turvotusta, väsymystä, sumuista ajattelua. Voit huonommin vehnän tai muun gluteenia sisältävän elintarvikkeen syömisen jälkeen ja voit paremmin, kun vältät niitä.

"Aiming to clarify the situation, a group of 15 experts from seven countries is proposing a new classification system for the gluten-related disorders plaguing a growing number of people around the world for unknown reasons."

"he proposal defines a spectrum of illnesses based on the kind of immune defenses people mount to gluten, from wheat allergies to autoimmune responses, such as celiac disease, in which the body mistakenly attacks its own tissue.
        Read Related Articles

Other autoimmune forms include dermatitis herpetiformis, which causes itchy skin lesions, and gluten ataxia, which affects brain tissue, resulting in unsteady gait and lack of motor control.

The experts also propose a third category for "gluten sensitivity," in which patients report the same symptoms as celiac disease but test negative for telltale antibodies. Some doctors have dismissed such complaints as imaginary, or fueled by the boom in gluten-free foods. "
        -

Tässä artikkelissakin todetaan, että lisääntyvä joukko ihmisiä ei voi syödä gluteenia tai yleensä viljaa. Miksi, sitä ei tämäkään artikkeli kerro.

Lisääntyvä joukko saa diabeteksen syödesäään runsaasti rasvaa. Miksi, sitäkään ei artikkeli kerro.

• Liana
        pahakarppi1 kirjoitti:

Venäjän Karjalassa tulehduksellisia suolistosairauksia ja keliakaa on murto-osa Suomen luvuista vaikka ravinnossa ei ole suuria eroja eikä geeneissä. Taustalla on lukuisia syitä joista ravinto ei välttämättä ole lainkaan tärkein.

Taustalla voi tosiaankin olla lukuisia SYITÄ. Sen sijaan toimivia hoitoja on vähän, yksi niistä on viljojen välttely. Kyse on oireen poistosta, ei syyn poistamisesta.

• - - - - -
        Liana kirjoitti:

Taustalla voi tosiaankin olla lukuisia SYITÄ. Sen sijaan toimivia hoitoja on vähän, yksi niistä on viljojen välttely. Kyse on oireen poistosta, ei syyn poistamisesta.

Niinpä, uskonnollisen vakaumuksesi takia poistaisit viljat ja toisit siinä samassa paljon, paljon suuremman nipun vitsauksia suuren rasvamäärän muodossa.

Viljan hyödyt vs. haitat ovat kaikesta huolimatta vahvasti plussan puolella, sitä tosiasiaa ei mitkään uskonnolliset VHH-hurmoshenget pysty muuttamaan.

• jep.....
        - - - - - kirjoitti:

Niinpä, uskonnollisen vakaumuksesi takia poistaisit viljat ja toisit siinä samassa paljon, paljon suuremman nipun vitsauksia suuren rasvamäärän muodossa.

Viljan hyödyt vs. haitat ovat kaikesta huolimatta vahvasti plussan puolella, sitä tosiasiaa ei mitkään uskonnolliset VHH-hurmoshenget pysty muuttamaan.

eikö teillä ole muuta todistus välineetä kuin uskonto? niin kenen?

• Liana
        - - - - - kirjoitti:

Anteeksi, mutta ei minulla ole uskonnollista vakaumusta. Sinäkö sen tiedät paremmin kuin minä? SE on uutta minulle. Lääkäri tiesi minua paremmin mistä minua kutiaa ja sinä tiedät minua paremmin uskonelämäni! Tunget kontolleni väitteitä, joita en ole kirjoittanut. Jotenkin epäilyttää siis, ehkä luotan itseeni vielä!

Eikö viljojen plussat voi olla joillekin plussaa ja toisille haittaa, ei kai JOKAISEN tarvitse niitä viljoja syödä, jos kerran ne eivät sovi?! Kenelläköhän tässä hurmoshenkeä on? Kuka näkee asiat mustavalkoisesti?

Tuo linkki on asiantuntijoiden tekemään artikkeliin. Sen tieteellisempää ei voi olla. Se ei ole mikään VHH-linkki. Eikö sitä voinut avata ja lukea? Vai syyllistytkö itse siihen, mistä syytät muka muita: vakaumuksesi estää lukemasta tiettyjä artikkeleita ja tukimuksia, jotka eivät puolla omaa linjaasi? Vai etkö osaa lukea englantia? Siinä tapauksessa (se ei ole mikän häpeä!) ei kannata arvailla, vaan laittaa teksti vaikka google -kääntäjään!

En minä halua vängätä tuota juupas-eipäs -keskustelua. Minun puolestani voin myöntää, että olen uskonnollinen ja hurmoshenkinen, täysin aivopesty (tosin kuka sen teki??) ja muutenkin idiootti alun perinkin. Läskikin voin myöntää olevani, ruma ja laiska. Omilla vähäisillä voimavaroillani kuitenkin lueskelen tietoa, ymmärrän siitä mitä ymmärrän. Pikku pähkinäaivoillani teen johtopääätöksiä. Ei minua kaada se, että joku tutkimus väittää muuta kuin uskonnollinen vakaumukseni sanoo.

Olen kulkenut pitkän tien, tiedon hankintaa vuosia ja kokeilujen kautta olen päätynyt ruokavaliooni, joka ei ehkä ole pysyvä, jos tieto täsmentyy. Olen parantunut ärtyneestä suolesta ja siinä sivussa moni kanssakulkijakin on päässyt eroon vatsavaivoistaan. Se on minulle tarpeeksi arvokas asia. Joku koulukiusaaja ei minua tästä irti saa!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1230
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      561
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe