Keskustelua katumuspilleristä

Norlevo 2012

Minkälaisia kokemuksia teillä löytyy ei ennaltaehkäisystä vaan jälkiehkäisystä eli katumuspilleri Norlevosta?

Itsellä holtiton kännikäyttäytyminen on johtanut melko useasti siihen, että olen joutunut tähän turvautumaan (viimeksikin käytimme kondomia, mutta olimme niin kännissä että kondomi luisui pois). Selvinpäin en ikinä harrastaisi yhdenillanjuttuja, mutta kännissä toimin toisin. En siis nyt pyydä moralisointia, osaan moralisoida itseäni ihan tarpeeksi (ja mikä morkkis ja pelko joka kerta, toimiko se jälkiehkäisy!).

'Positiivisesti' (näistä useista katumuspillerikokemuksista) ottaen osaan kertoa jonkinlaisia tilastoja siitä, miten ne ovat minulla toimineet.

Joka kerta olen ottanut pillerin 12-24 h sisällä yhdynnästä, ja pillerit ovat toimineet joka kerta (luojan kiitos!). Noin 5 vuorokauden kuluttua pillereistä on alkanut kuukautisia muistuttava 4 päivää kestävä vuoto. Pahaa oloa tai muita sivuoireita ei ole ikinä tullut. Kuukautiset ovat myös aina tulleet ajallaan. Haittapuolena näissä katumuspillereissä on siis ainakin se (suuren keltarauhashormoniannoksen ohella) että elimistön rautavarastot tyhjenevät nopeasti (kuukautiset ja kuukautisvuodon tapaista vuotoa 1/3 osa kuukaudesta).

Mielenkiintoista tässä on ollut se, etteivät miehet yleensä edes tarjoudu maksamaan naisten jälkiehkäisyä (eli tässä nainen maksaa seksistä sekä kehollaan että kukkarollaan).

Uskon että olen ottanut jälkiehkäisyt joka kerta ennen ovulaatiota, jolloin jälkiehkäisypilleri on estänyt ovulaation (teho perustuu ilmeisesti tähän). Sitä kyllä ihmettelen miten joissain keskustelupalastan keskusteluissa sanotaan että katumuspillerit siirtävät ovulaatiota kahdella päivällä (mistä se kaksi päivää tulee? silloinhan kannattaisi ottaa useampi katumuspilleri peräkkäin jotta saavuttaisi tarpeeksi pitkän siirron), ainakaan pakkausselosteessa ei lue mitään kahdesta päivästä.

Olisi kiinnostava tietää minkälaisissa tilanteissa jälkiehkäisy ei kuitenkaan ole toiminut (tottakai toivon että se toimisi kaikille sen ottaneille)? Jouduin ottamaan yhden tässä kierrossa ja jännään nyt taas pillerin toimivuutta, vaikka melkein luotankin siihen kokemusten kautta....

Asiallista keskustelua jälkiehkäisypilleristä ja sen toimivuudesta olisi mielenkiintoista lukea, ja tällä keskustelulla voisimme kaikki auttaa niitä ketkä käyttävät (joutuvat turvautumaan) katumuspilleriin ensi kerran.

Litan tämän abortti-keskusteluplastalle koska täällä on joskus aikaisemminkin keskusteltu asiasta (oletteko te vanhat keskustelijat vielä täällä, kuinka kävi? jakakaa kokemuksianne!)

6

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kertokaa tyhmälle

Miten jälkiehkäisypillerit ja abortti liittyvät toisiinsa?

• 1977*

Samoin kuin kierukka ja abortti. Jälkiehkäisypillerit paksuntavat kohdun limakalvoa, joten hedelmöitynyt munasolu ei pääse kiinnittymään. On siis puhe abortoivasta ehkäisystä, koska yksilön fyysinen kehitys on jo alkanut (siis hedelmöitys tapahtunut), mutta se estetään jatkumasta.

• Ööh...??

Mikset hommaa ihan oikeita e-pillereitä?

• rallata

Mietin juuri ihan samaa :)

• 1977*

Itse olen kaksi kerta elämässäni ottanut, en tiedä tehosiko, eli olisinko tullut raskaaksi ilman, mutta kummallakaan kerralla mitään vaikutuksia ei tullut, ei vuotoja tai mitään, edes lasta ei tullut...

• aloittajalle

Miksi ihmeessä käytätte vain kondomia?.

Suosittelen sinua menemään ehkäisyneuvolaan ja saamaan ohjeita. Seksitauteja on myöskin liikkeellä jos ei ole vakituista jonka kanssa voi turvallisesti nauttia toisistaan.
      Ei turhaa ole avioliitto annettu ihmisen turvaksi ja suojaksi.
      Se antaa yhteenkuuluvaisuutta ja lujuutta elämän arvojen pohjaksi.

Siitä huolimatta moralisoin sinua vaikka sanoitkin, etsi ihminen joka rakastaa sinua äläkä yhdenillan jutuja, alkoholi jälleen osoittaa miten moni tapaus on syntynyt alkoholin seurauksena ja irtosuhteiden tuloksena.

Toivon ettei elämäsi johtaisi enää alkoholin ja irotuhteiden pariin.
      Suosittelen ilman alkoholia, sellainen rakkaus on todellista. :) eikä tarvitse miettiä mitä eilen tuli tehtyä ja jäikö ehkäisy hoitamatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      80
      1965
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1270
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe