Eläkeiän nostamisessa teoria ja käytäntö ei kohtaa toisiaan. Teoriassa pitäisi työskennellä siihen asti kunnes pääsee eläkkeelle. Käytännössä työnantaja antaa potkut jo hyvissä ajoin ennen eläkeikää. Toivottavasti tässä eläkekeskustelussa påäättäjät ottavat tämän huomioon. Saako pois potkittu työttömyyskorvausta siihen asti kun tulee eläkeikä täyteen? Vai tapetaanko poispotkitut nälkään?! Toteutetaanko tässä myös säästöjä?
Onneksi jo eläkkeellä
26
101
Vastaukset
- höhö....
Potkut??? ettet tarkoita varhaiseläkkeelle. Potkut saanut tietenkin saa ansiosidonnaista ja eläkkeelle siirretty saa talon maksamaa omaa eläkettä joka putoaa kun saat vanhuuseläkettä. Näin minä sen olen ymmärtänyt.
- L - L
Mistähän ammennat viisautesi?
Ns. ansiosidonnaista saa määrätyn ajan ja sen uusiutumisella on omat ehtonsa.
Eläkkeelle siirretty saa talon maksamaa omaa eläkettä?!
Missä suojatyöpaikassa olet hankkinut kokemuksesi? Umpiossa olet elänyt ja elät edelleenkin!
Jos olet esitellyt tuossa nykyisen ymmärryksesi niin onneksi on kehittymisvaraa. - zz-zz
Mikä firma siirtää eläkkeelle ennen aikojaan? Suurin osa lomauttaa tai irtisanoo ja silloin saa ansiosidonnaista.
- höhö..
L - L kirjoitti:
Missä suojatyöpaikassa olet hankkinut kokemuksesi? Umpiossa olet elänyt ja elät edelleenkin!
Jos olet esitellyt tuossa nykyisen ymmärryksesi niin onneksi on kehittymisvaraa.Eräs työkaveri aikoinaan kyseli että miten voi olla mahdollista että hänen vaimonsa eläke tippui monta tuhatta markkaa kun tuli vanhuuseläkeikään, vaimo oli siis ollut muutaman vuoden jo firmanpuolesta eläkkeellä. Joten en muuta selitystä asialle keksinyt. Maksaahan firmat työkyvyttömyyseläkkeetkin jos olet joutunut sille sairasloman kautta.
- höhö.....
zz-zz kirjoitti:
Mikä firma siirtää eläkkeelle ennen aikojaan? Suurin osa lomauttaa tai irtisanoo ja silloin saa ansiosidonnaista.
Tästä on tosin jo aikaa toistakymmentä vuotta enkä sitä firman nimeä sanoisi missään tapauksessa.
- L - L
zz-zz kirjoitti:
Aika entinen ei koskaan enää palaa. Luultavasti?
Tiedän yhden tsuuren joka, ainakin ennen tsuuruutta harrasti kyseistä, kalliiksi tullutta hyväntekeväisyyttä.
Koska siellä oli alakohtaisia ongelmia niin ilmeisesti suoritusportaan paheksuntaa lieventääkseen harrastivat aikanaan kyseitä lahjohtaa.
Aikaa on reippaasti enkä usko ( en tiedä ) ko. menttylyä enää jatkettavan.
Viimeinen lauseesi sisältää tämän päivän käytännön. Tietyille etuoikeutetuille aloille suodaan ylimääräisiä "pehmennyksiä" mutta suurimmalla osalla asia on niin kuin sanot.
Asiosidonnainen on niin sanottua ansiosidonnaisuutta joka edellyttää kassaan kuulumista ja sen saaminen on määräaikaista. - L - L
höhö.. kirjoitti:
Eräs työkaveri aikoinaan kyseli että miten voi olla mahdollista että hänen vaimonsa eläke tippui monta tuhatta markkaa kun tuli vanhuuseläkeikään, vaimo oli siis ollut muutaman vuoden jo firmanpuolesta eläkkeellä. Joten en muuta selitystä asialle keksinyt. Maksaahan firmat työkyvyttömyyseläkkeetkin jos olet joutunut sille sairasloman kautta.
Eräs työkaverini tuttavan kaima sanoi Saabin vaihdelaatikkojen olevan täysiä romuja.
Silloinhan ne ovat täysiä romuja! - kaikkea kanssa
L - L kirjoitti:
Aika entinen ei koskaan enää palaa. Luultavasti?
Tiedän yhden tsuuren joka, ainakin ennen tsuuruutta harrasti kyseistä, kalliiksi tullutta hyväntekeväisyyttä.
Koska siellä oli alakohtaisia ongelmia niin ilmeisesti suoritusportaan paheksuntaa lieventääkseen harrastivat aikanaan kyseitä lahjohtaa.
Aikaa on reippaasti enkä usko ( en tiedä ) ko. menttylyä enää jatkettavan.
Viimeinen lauseesi sisältää tämän päivän käytännön. Tietyille etuoikeutetuille aloille suodaan ylimääräisiä "pehmennyksiä" mutta suurimmalla osalla asia on niin kuin sanot.
Asiosidonnainen on niin sanottua ansiosidonnaisuutta joka edellyttää kassaan kuulumista ja sen saaminen on määräaikaista.Määräaikakin voi olla pitkä. Itselläni mahdollisuus nauttia ansiosidonnaista peräti 8 vuotta.
- <<<<<
L - L kirjoitti:
Eräs työkaverini tuttavan kaima sanoi Saabin vaihdelaatikkojen olevan täysiä romuja.
Silloinhan ne ovat täysiä romuja!Idiootti.
- L - L
<<<<< kirjoitti:
Idiootti.
Oletko saabisti?
Jos olet, niin sittenhän tiedät totuuden.
Ainakin omien kokemustesi perusteella. - höhö....
L - L kirjoitti:
Silloinhan ne ovat täysiä romuja!Isoisäni repunrepun repusta löytyi paperi että voipi olla kyse talokohtaisesta etuuvesta.
- <<<<<<
L - L kirjoitti:
Oletko saabisti?
Jos olet, niin sittenhän tiedät totuuden.
Ainakin omien kokemustesi perusteella.Oletko ite..saapi edestä ja saapi takkaa.
- öglö...
L - L kirjoitti:
Jos olet esitellyt tuossa nykyisen ymmärryksesi niin onneksi on kehittymisvaraa.sinä kaikkien juoppojen isoisä oletko itse kasvanut umpiossa, kasva edelleen niin hyvä tulee.
- SAS*
kaikkea kanssa kirjoitti:
Määräaikakin voi olla pitkä. Itselläni mahdollisuus nauttia ansiosidonnaista peräti 8 vuotta.
Jos on syntynyt vuosina 1950- -1954 voi jäädä ns. eläkeputkeen 57 vuotiaana. Työttömänä voi olla 65 vuotiaaksi asti, jos haluaa. Tämä ansiosidonnainen ei ole itsestäänselvyys. Monet kurssit joutuu käymään ja lisäksi työkokeilut.
Mahdollisuus on jäädä myös 62 vuotiaana varhennetulle eläkkeelle. Kannattaa toki laskea kumpi on edullisempaa.
Työstä saa yleensä eniten rahaa, jos vaan intoa ja terveyttä riittää. Ja pitää myös olla työnantaja, joka antaa mahdollisuuden työntekoon. - kaikkea kanssa
SAS* kirjoitti:
Jos on syntynyt vuosina 1950- -1954 voi jäädä ns. eläkeputkeen 57 vuotiaana. Työttömänä voi olla 65 vuotiaaksi asti, jos haluaa. Tämä ansiosidonnainen ei ole itsestäänselvyys. Monet kurssit joutuu käymään ja lisäksi työkokeilut.
Mahdollisuus on jäädä myös 62 vuotiaana varhennetulle eläkkeelle. Kannattaa toki laskea kumpi on edullisempaa.
Työstä saa yleensä eniten rahaa, jos vaan intoa ja terveyttä riittää. Ja pitää myös olla työnantaja, joka antaa mahdollisuuden työntekoon.En ole joutunut käymään mitään kursseja enkä työkokeiluja. Syksyllä tulee täyteen 5-vuotta työttömänä oloa.
- SAS*
En ole joutunut käymään mitään kursseja enkä työkokeiluja. Syksyllä tulee täyteen 5-vuotta työttömänä oloa.
Minä olen joutunut hakemaan monelle kurssille ja yhdelle pääsinkin. Jouduin lopettamaan terveydellisistä syistä. Niin jäi työkokeilukin suorittamatta.
Minulle tulee kesällä 4 vuotta työttömänä oloa. - Korppis*
höhö.. kirjoitti:
Eräs työkaveri aikoinaan kyseli että miten voi olla mahdollista että hänen vaimonsa eläke tippui monta tuhatta markkaa kun tuli vanhuuseläkeikään, vaimo oli siis ollut muutaman vuoden jo firmanpuolesta eläkkeellä. Joten en muuta selitystä asialle keksinyt. Maksaahan firmat työkyvyttömyyseläkkeetkin jos olet joutunut sille sairasloman kautta.
höhö@
"vaimonsa eläke tippui monta tuhatta markkaa kun tuli vanhuuseläkeikään"
tarkoitit varmaan montasataa markkaa ; ) - kaikkea kanssa
SAS* kirjoitti:
Minä olen joutunut hakemaan monelle kurssille ja yhdelle pääsinkin. Jouduin lopettamaan terveydellisistä syistä. Niin jäi työkokeilukin suorittamatta.
Minulle tulee kesällä 4 vuotta työttömänä oloa.Mulle ei ole koskaan edes puhuttu moisista kursseista ja parempihan on, että nuorempia kurssittavat.
Yksi työhakemus on täytynyt tehdä työkkärin käskystä ja siihenkin tuli vastaus, että hakijoita oli reilusti yli sata ja valinta ei kohdistunut sinuun.
Eläkkeelle jään heti, kun ikä täyttyy. Bruttoeläke tosin on pienempi, kuin tämä ansiosidonnainen, mutta veroprosentti laskeekin sitten huimasti eläkeläisenä. SAS* kirjoitti:
Työstä saa yleensä eniten rahaa, jos vaan intoa ja terveyttä riittää. Ja pitää myös olla työnantaja, joka antaa mahdollisuuden työntekoon.Livahdin uurastaen.
Kerran pakeni putken pää nenäni edestä 2-vuotta kauemmas.
Seuraavaankin tarrautuminen vaati omatoimista uurastusta itse hankkimieni työpätkien merkeissä.
53v -> 57v:een.
57:ään mennessä oli vaaditut työttömyyspäivät toteutuneet joten elin putkimiehenä 6-kymppiin jolloin siirryin työeläkkeen kokoiselle työttömyyseläkkeelle.
65:na huomaamaton siirtyminen lopulliselle eläkkeelle.
Tuon jälkeen laskenta muuttui kuvaamasi kaltaiseksi.
Minä hyödyin laskentaperusteista koska, vajaista kertymävuosista huolimatta, puutteellinen eläkkeeni oli nettona 60% suurempi kuin työttömyyskorvaukseni keskimäärin.
Silloin ei ollut tietoa varhennuksista eikä se luultavasti olisi ratkaisuuni vaikuttanutkaan.SAS* kirjoitti:
Minulle tulee kesällä 4 vuotta työttömänä oloa.Lienenköhän ollut toivoton tapaus vai johtuikohan itse hankkimistani pätkistä, 10 kpl, koska työkkäri ei tehnyt minulle mitään hassuja ehdotuksia.
- SAS*
Mulle ei ole koskaan edes puhuttu moisista kursseista ja parempihan on, että nuorempia kurssittavat.
Yksi työhakemus on täytynyt tehdä työkkärin käskystä ja siihenkin tuli vastaus, että hakijoita oli reilusti yli sata ja valinta ei kohdistunut sinuun.
Eläkkeelle jään heti, kun ikä täyttyy. Bruttoeläke tosin on pienempi, kuin tämä ansiosidonnainen, mutta veroprosentti laskeekin sitten huimasti eläkeläisenä.Ansiosidonnainen kartuttaa eläkettä. Eläke 62 vuotiaana on se lopullinen eläke.
Kolmen vuoden aikainen kertymä on toki laskettavissa.
- L - L
Onkohan totta vai onko kyseessä "Saabin vaihdelaatikko"?
Tapauksesi on hyvin kaukana yleisten työttömyyskassojen säännöistä.
Onko ansiosidonnaisesi oikeaa ansiosidonnaista ilman tulorajaleikkureita vai "niin sanottua" ansiosidonnaista leikkureineen?- kaikkea kanssa
Kysyitkö tuota multa?
- L - L
Kysyitkö tuota multa?
Sorry!
Kaikkea kanssa:n onni kiinnostaisi!
Hätäily ja palstan rakenne eivät sovi yhteen.
Vielä pahoitteluni! - kaikkea kanssa
L - L kirjoitti:
Sorry!
Kaikkea kanssa:n onni kiinnostaisi!
Hätäily ja palstan rakenne eivät sovi yhteen.
Vielä pahoitteluni!Voit saada päivärahaa lisäpäiviltä enintään 65-vuotiaaksi saakka, jos olet
59-vuotias ennen 500 työttömyyspäivän täyttymistä ja
ollut eläkevakuutetussa työssä 5 vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.
Esimerkkejä 1950–1954 syntyneiden työttömien tilanteesta Ikä työsuhteen päättyessä vähintään 57 v 1 kk.
Työssä vähintään 5/20 vuotta Työttömyyspäiväraha enintään 5 päivältä viikossa eli 500 päivältä = noin 2 vuotta Lisäpäivät, koska ikä 500 päivän täyttyessä väh. 59 vuotta. (Yrittäjällä ei lisäpäiväoikeutta = työmarkkinatuki) Voit hakea vanhuuseläkettä aikaisintaan 62 vuoden iän täyttämistä seuraavan kuukauden alusta.
Yrittäjä saa vähentämättömän vanhuuseläkkeen vasta 63-vuotiaana
Ikä työsuhteen päättyessä alle 57 v 1 kk Työttömyyspäiväraha enintään 5 päivältä viikossa eli enintään 500 päivältä = noin 2 vuotta Ei lisäpäiväoikeutta, koska ikä 500 päivän täyttyessä alle 59 vuotta = työmarkkinatuki Voit hakea vähentämätöntä vanhuuseläkettä aikaisintaan 63 vuoden iän täyttämistä seuraavan kuukauden alusta
Aiheellinen havainto ja perusteltuja kysymyksiä!
Valmistelevat virkamiehet suojatyöpaikoissaan ovat kaukana tavallisen palkansaajan / työttömän elämästä.
Hyväntahtoiset poliitikot hölmöydessään lähtevät viemään eteenpäin mitä tahansa teoriapohjaista asiaa.
Tässä, kuten monessa muussakin asiassa, kyse on kustannuksien siirrosta paikasta toiseen.
Säästöjen myötä kohteeksi joutuneiden totuttamista niukkuteen ja valintojen vähenemiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194939Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä563950Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603523Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942858On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732668Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1382408Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta572299Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582084