Olen irtisanomassa itseni työpaikalta ja tällä hetkellä uutta työtä ei vielä ole. Lähden kuitenkin. Mietin että onko syytä ilmoittautua työkkäriin heti vai onko niin että karenssi kuluu vaikka en olisikaan työkkärin listoilla?
Kuluuko karenssi vaikka en ilmottaudu työnhakijaksi?
10
1017
Vastaukset
- 35
Karenssi lähtee kulumaan työsuhteen päättymisestä.
saat 90 päivän karenssin.
voit pitää lomaa ihan rauhassa yli 10 viikkoa.- ... ..
Karenssilla saa pitää lomaa, jos en väärin muista.
- jommin/kummin
paitsi että edellisellä ohjeella joudut sitten vasta karenssiin kun olet ilmoittautunut työkkärissä.Jos odottelet ensin sen 90pv ja menet sitten vasta niin silloin se vasta lähtee kulumaan.... olet siis kaksinverroin karenssissa, ensin itse valittu ja sitten viranpuolesta määrätty ja aikaa kuluu yht. 180pv. on vara valita kummin haluaa.
- eläkettä odotellessa
Höpö, höpö! Karenssi alkaa kulumaan HETI työsuhteen päättymisestä alkaen, Itse irtisanouduin 1.4 ja ensimmäinen käynti työkkärissä oli kesäkuun loppupuolella. Karenssistä (3 kk) oli siis jäljellä vielä pari päivää. Laitoin ansiosidonnaisen päivärahan hakemuksen n. 3 viikkoa työkkärikäynnin jälkeen - korvauksista oli siis vähennetty nuo pari karenssipäivää ja 7 omavastuupäivää.
Tästä on täällä tosiaan ennenkin väännetty, myös minua ohjeistettu väärin. Nyt on siis todellista kokemusta asiasta!
- 13
Ei se ole jommin/kummin
9 §
Työstä eroaminen ja erottaminen
Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta työsuhteen päättymisestä lukien. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.
KVG työttömyysturvalaki.
Tässä taas päästään siihen, että se mahdollinen (automaattinen) karenssi määrätään silloin, kun sinne työkkäriin menee. Se laskeminen alkaa kuitenkin viimeisestä työpäivästä.
Korvauksissa sitten on vielä omavastuut ja pitämättömät lomat lasketaan myöskin. - elekää viittikö
Tästä on ennenkin väännetty.. Eikö jengi jo usko! Työkkäriin ei tartte mennä ilmoittautumaan heti työn päätyttyä. Karenssi lähtee kumminkin juoksemaan. Juuri näin tein itse. Irtisanouduin, tiesin että tulee 3kk karenssi, menin sen 3kk jälkeen ensimmäistä kertaa työkkäriin ilmoittatumaan työttömäksi, karenssi oli kulunut tänä aikana, päälle tuli vielä omavastuu aika, joka oli muistaakseni n.viikon. Eli lomaile rauhassa.
- Bombeli
Juu. Näin se menee.....mutta. Jos kuulutte työttömyyskassaan niin pitäkää huoli siitä että siellä tietävät missä mennään. Kassan jäsenyyden edellytyksenä on että on pitänyt työnhakunsa voimassa. Kuinka asiaa tarkastellaan jos ei ole ilmoittautunut työkkärissä, voi muodostua kavalaksi ansaksi. Tätä asiaa kanssa taannoin pohdiskelin erottuani työsuhteesta ja kysyessäni kassasta asioita tarkemmin. Siksi toisekseen, mitä väliä sillä on ilmoittautuuko työkkäriin heti vaiko vasta kolmen kuukauden kuluttua. Takuuvarmaa on että eivät ne siellä ala kursseja tai työpaikkoja tuona aikana järjestelemään. Myöhemmin aika varmasti mutta eivät tuossa ajassa.
- kokemusta on
Bombeli kirjoitti:
Juu. Näin se menee.....mutta. Jos kuulutte työttömyyskassaan niin pitäkää huoli siitä että siellä tietävät missä mennään. Kassan jäsenyyden edellytyksenä on että on pitänyt työnhakunsa voimassa. Kuinka asiaa tarkastellaan jos ei ole ilmoittautunut työkkärissä, voi muodostua kavalaksi ansaksi. Tätä asiaa kanssa taannoin pohdiskelin erottuani työsuhteesta ja kysyessäni kassasta asioita tarkemmin. Siksi toisekseen, mitä väliä sillä on ilmoittautuuko työkkäriin heti vaiko vasta kolmen kuukauden kuluttua. Takuuvarmaa on että eivät ne siellä ala kursseja tai työpaikkoja tuona aikana järjestelemään. Myöhemmin aika varmasti mutta eivät tuossa ajassa.
Karenssiauíkana et saa korvauksia eikä sinun tarvitse todellakaan olla tuolloin työttömänä työnhakijana! Kun karenssin päättyessä ilmoittaudut työkkäriin työnhakijaksi, se riittää!
Näin kannattaa toimia, jos haluat "lomailla" karenssin ajan.
- ^^_^^
Karenssiauíkana
- ja tulee olemaan...
mä en voi noita tietää kun en koskaan ole työttömänä saati karenssissa ollut. AINAon töitä ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892138Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361786- 1771329
- 234801
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10721- 60720
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49577
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </340530