Salon Sairaalan Synnytysosasto

ketturepussa

Olen kuullut huhuja sieltä täältä synnyttäneiltä ystäviltäni ja raskaana olevilta kavereilta, että jos jonkin näköistä säästöjuttua on pantu toimeen?

Eli vauvoja ei enää pestä synnytyksen jälkeen (kun vasta kotona) ja onko nyt niin ettei ole enää minkäänlaista lääkkeellistä käynnistystäkään?

Onko teitä lähiaikoina synnyttäneitä vahvistamaan tietoja? Mikä muu siellä on muuttunut?

23

1664

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti x 3 , vm -73

Kyllä toi pesujuttu on täyttä puppua! Itse synnytin syksyllä, ja kaikki hoitui niinkuin pitääkin... eli en itse ainakaan huomannut mitään "säästötoimia" ko.osastolla. Ja lääkkellisen synnytyksen käynnistyksen saa varmasti, jos se on tarpeellista, eli n.2 viikkoa yli lasketun ajan jälkeen. Siellä pidetään synnyttäjästä ja vauvasta ihan hyvää huolta, joten reippaasti synnyttämään vaan :)

• klöopiskelija

Vauvaa ei yleisesti enää pestä välittömästi synnytyksen jälkeen vaan vauva kuivataan ja pyyhitään puhtaaksi. Vauva nostetaan äidin rinnalle, jossa on lämmintä eikä vauva näin kärsi lämmönhukkaa. Tutkimukset osoittavat myös, että vauvan iholla oleva hyvä mikrobisto suojelee ihoa ja pesuilla tämä hyvä pestäisiin pois.

Lääkkeellisestä käynnistämisestä en osaa sanoa ko osastolla. Mutta yleisesti ajatellen, en ymmärrä, miksi tämä olisi säästötoimi, kyseessähän on kuitenkin äidin ja vastasyntyneen turvallisuus?

• ketturepussa

Ystäväni on raskaana ja hän oli ollut kierroksella eräänä torstaina kun siellä on silloin avoimet ovet. Siellä oli kätilö maininnut ettei ole enää lääkkeellistä käynnistystä.. ainoastaan "kohdun manipuloimista" tiedä sitten mitä se tarkoittaa.

Toinen ystäväni synnytti toisen lapsensa tammikuun alussa ja hänen lastaan ei pesty. Eikä edes punnittu kun lähtivät kotiin. En tiedä onko erilaista toiminta ensimmäisen ja seuraavien lasten kohdalla. Ja kyllä se lääkkeellinen käynnistys on joskus tarpeen muutenkin kuin lasketun ajan mennessä reilusti yli. Itse synnytin ensimmäisen lapseni päivän jälkeen lasketun ajan ja silloin oli jo 2pv ollut oksitosiinitippa suonessa kun lapsivettä alkoi tulla, mutta supistukset eivät alkaneet kun vasta kahden päivän päästä. Eli kyllä se käynnistys on tarpeen muulloinkin.

• omat ja lapsenlapset

Olkaa rauhassa hyvät äiteet. Synnytys käynnistetään lääketieteellisesti, jos siihen on lääketieteelliset perusteet. Äidin ja lapsen terveys on aina etusijalla. Kyse ei ole myöskään säästöistä, vaan luonnonmukaisuudesta. Ilmeisesti siellä pyritään käynnistämään synnytys ensin luonnonmukaisesti manipuloimalla kohdun suuta.

• ketturepussa

Meniköhän tämä viesti ihan synnärille asti kun Salkkarin haastattelussa on vastattu kaikkiin täällä mietittyihin asioihin?

http://www.sss.fi/uutiset/313455.html

Hyvä, että selvensivät eikä tarvitse huhuja miettiä.

• huolestunut äiti

Kuulin ettei Salon synnärillä pestä enää syntyneitä, säästö syistä!!!! Onko tämä totta?

Tästä olikin näköjään jo keskustelua, mutta en jaksa lukea niitä.

• Mari_79

Edeltävästä keskustelusta ja linkistä selviää aika hyvin tilanne. Suosittelen lukutaidon hankkimista, se helpottaa elämää.

• 1981
        Mari_79 kirjoitti:

Edeltävästä keskustelusta ja linkistä selviää aika hyvin tilanne. Suosittelen lukutaidon hankkimista, se helpottaa elämää.

Yleensä helpottaa elämää, jos ottaa selvää asioista suoraan ko. laitoksesta, eikä kannata kuunnella "infoa" jota tuttavat ja tuttavan saunakaverin anopit ovat "kuulleet". Harvoin niistä saa 100% tiedon.

• lasten puolesta
        Mari_79 kirjoitti:

Mikä tilanne?? Ollaanko synnäriä lakkauttamassa? Törkeää! Miksei tästä asiasta ole keskustelua tälläkään palstalla?

Eikö kukaan enää ajattele lapsia?

• ...

olisin enemmänkin huolissani siitä, että vauvoja pidetään nälässä osastolla. ollaan niin imettämisen puolesta, että lapsen paino annetaan laskea niin alas jolloin jopa miehet ja suvun vanhimmatkin huomaavat tämän järjettömän epäkohdan.. ja imettämisen opastus ensisynnyttäjälle on se opuskansio siellä pöydän hyllyllä..

• Mitääh??

No ompa meno näköjään muuttunu parissa kuukaudessa.... Itse synnytin esikoiseni ennen joulua ja kyllä vain, poika pestiin heti punnituksen ja mittaamisten jälkeen... toistamiseen pestiin lähtöä edeltävänä päivänä.
      Mikä ihmeen opuskansio ja missä?? Imettämisen opastus tapahtui mulla ainaki ihan kädestä pitäen. Turhanki usein oltiin kattelemassa muksun imuotetta vaikka alusta asti sujui hyvin.

Ainoatakaan säästötoimenpidettä en huomannut ja ainoa negatiivinen asia koko synnärillä oli kahvi. Aamuisin hyvinkin riippuvaisena kahvista meinasin kilahtaa kun olivat aamupalan tuoneet kahveineen kaikkineen eivätkä herättäneet. Juotiimpa sit kylmää kahvia joka aamu. Onneksi kolmen päivän jälkeen kotiin :)

• Kokemus10

On kyllä jo vanha ketju, mutta vastaanpa silti :) Mulla on myös kokemusta tuosta liiallisesta imetysmyönteisyydestä. Vauva itki ja itki 1,5vrk nälkäänsä, vaikka sanoin ettei imetys onnistu. Näkivät ne sen itsekin. Kun olin riittävän väsynyt, ottivat hoitajat vauvan huoneeseen ja olivatkin antaneet lisämaitoa. Yllättäen vauva nukkui tämän jälkeen pitkät unet. Nyt taas synnytys edessä, ja todellakin vaadin hieman erilaista toimintaa henkilökunnalta!

• katilo1

Eikö olisi helpompaa synnyttää kotona, kuin vaatia kaikenlaista?

• Huhhuh1

Hmm, eikö sairaalassa saa vaatia vastasyntyneelle vauvalleen ravintoa? Huhhuh sanon minä!

• onnea vaan

Joo, meidän vauva ei saanut maitoa pyynnöstä huolimatta, vaikka itki nälkäänsä :( Itsellä maidontulo alko vasta neljä päivää synnytyksestä ja ehdin kotiutuakin melkein ennen, kuin vauvani sai maitoa :(

Ei siinä itsekään saanut levättyä, kun oli kipeä synnytyksestä ja vauva vain huusi. Eräänä yönä maitoa pyysin ja hoitaja tuli jonkun vauva kainalossa ja tiuski,ettei hän nyt voi ja ehdi maitoa antamaan.
        Vauvani itki useita tunteja tuona yönä :(
        Aamulla vasta sai maitoa.

Aivan järkyttävää toimintaa. Ja juorukopissa tosiaan istutaan tiiviisti, ei persettä saa tuolista ylös sitten millään.

Toki siellä oli silloin 2011 töissä pari herttaistakin kätilöä, mutta tosiaan vain niitä oli se pari kappaletta.

• seedau

Aika huonoa palvelua Salossa, Hoitajat istuskelee joukolla pienessä kopissa juoruamassa.

• Ihan niin

Joo. Kyllä niiden koppien pitäisi olla suurempia.

• koppikysymys
        Ihan niin kirjoitti:

Joo. Kyllä niiden koppien pitäisi olla suurempia.

Kopit on suurennettava! Juorujen laatua on parannettava!

• murmulikotilo

no, johan sitä otetaan totuudesta ja ikävistä kokemuksista kovasti herneitä nenään.. antakaa sitä maitoa vauvoille jotka näkee nälkää niin ei olis tästäkää haloo noussut!!!

• jyrgenk

Numppa pelastaa synnärin ja vaikka itse siittää siellä synnyttämään haluavat...

• synnärilänen

Mä en jaksanu lukea noita juttuja muuta kun ton edellä olevan. Siis että Numppa kuulemma hoitaa kaikki muijat.
      Soon hyvä että joku ne hoitaa etteivät täällä puutteessa kitise.

• Tietoisku

Niille, jotka eivät tiedä tai ymmärrä: syntyessään vauva altistuu ensimmäistä kertaa ympäristössä ja äidissä olevaan mikrobikasvustoon ja bakteereihin. Tämä on normaalia, luonnollista ja tärkeä osa vauvan immuunisysteemin mahdollisimman aikaista kehittymistä. Vauvan/lapsen ympäristön ollessa liian steriili immuunisysteemi ei pääse kehittymään hyväksi.

• jyrgenk

Numppa ei oo steriili.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      92
      2205
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      154
      1820
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1343
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      233
      826
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      764
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      749
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      741
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      597
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      591
    Aihe