Miten päästä eroon itkuherkkyydestä? Eli siis miten päästä sellaiseen tilaan, että mikään ei itketä? Miten itsensä voisi kovettaa?
Olen ollut varhaislapsuutta lukuunottamatta sellainen, että en ole itkenyt ollenkaan mistään asiasta, esim. mummoni kuoli pari vuotta sitten eikä minua yhtään itkettänyt.. Olen aina ajatellut, että mikään asia ei ole itkemisen arvoinen ja itkeminen on noloa. Eikä minua ole itkettänyt tai jos on niin olen saanut itseni kokoon, että en ole itkenyt.
Nyt viimekuukausina olen ollut herkkä itkemään, esim. kun opo halasi minua, minua alkoi itkettämään. Lapsuuteni oli vaikea mm. ala-asteella miespuolinen opettaja ahdisteli, enkä kertonut asiasta kenellekään ja asia unohtui kokokaan, kunnes kaksi vuotta sitten se muistui yhtäkkiä mieleeni. Olen ison perheen keskimmäinen lapsi, joten jäin vähälle huomiolle, vaikka sitä lapsena olisin kaivannut, olin ns. helppo ja kiltti lapsi, eli menin siinä perheen sivussa eikä minulla koskaan lapsena ollut mitään ongelmia, en kapinoinut, ollut vaikea.. Eli lapsena en näyttänyt tunteitani juuri ollenkaan. Joskus pienenä itkin, mutta kun en saanut lohdutusta niin itkin peiton alla yksin ja lopulta en ollenkaan, vaikka olisi ollut kuinka itkettävä tilanne. En lapsena saanut juuri huomiota, joten minua ei halailtu tai pidetty sylissä paljoa. Olin jossakin vaiheessa kateellinen kahdelle pienimmälle sisarukselle (tyttöjä), kun äiti/isä peittelee, pitää sylissä, halaa, pussaa poskelle yms. Ja olen nyt 17 (kohta 18). En ole koskaan tuntenut, että perheeni rakastaa minua ja olen aina tuntenut itseni perheeni ulkopuoliseksi ikään kuin olisin katsonut koko elämäni perheeni elämää lasin takaa tai katsonut vieraana talon ikkunasta, kun muu perheeni elää. Olen käynyt terapiassa vuoden juurikin ylläolevien asioiden takia. Mietin, että jos olen tullut nyt siksi, jollainen olin lapsena eli olin lapsena herkkä(tunsin tunteita), mutta olen joutunut kovettamaan itseäni ja nyt kun olen käynyt terapiassa ja vanhoja asioita on käyty läpi, niin jos olen alkanut nyt tuntea jotain ja kaikki se paha olo, jonka olen sisälleni vuosien ajan kerännyt, kun en ole tuntenut mitään, purkautuu itkemällä.. En kuitenkaan haluaisi itkeä, koska se nolottaa minua tosi paljon enkä halua olla yksi niistä herkistä ihmisistä, jotka itkee. Olen mieluummin tunteeton ihminen. Elämä on silloin helpompaa, kun mikään ei tunnu missään.
Miten kovettaa itsensä, ettei itketä?
11
3735
Vastaukset
- terve itku
Tunnen suurta empatiaa (en sääliä) kohtaasi. Hyvä, kun olet terapiassa!
Tuo on tuttua, kun kerroit, että surulliset asiat eivät läpäise kuorta (ja itketä), mutta ystävällisyys (halaus) tekee sen. Se kertoo kyllä paljon! Et ole tottunut arvostukseen, huomioon, hellyyteenkään.
Suosittelen: älä tukahduta itkua! Itket nyt niitä itkemättömiä itkuja, jotka olet aikaisemmin niellyt. Tämän hetkinen itkuherkkyys ei suinkaan tarkoita sitä, että olisit lopun ikääsi herkkä itkemään. Olet nyt vain herkistynyt omien tunteittesi ja menneisyytesi takia ja lukemani perusteella sen ymmärtää.
Koska olet omassa perheessäsi ollut niin yksin, sinulle on tullut kuva, että tarvitseminen on noloa, tunteiden jakaminen on hävettävää. Olet pettynyt perheessäsi näissä asioissa ja tulkinnut, että ei olisi pitänyt yrittääkään. Yritä nyt kuitenkin uudelleen. Se poika, joka olet ollut (ja olet edelleen) on ansainnut tulla kuulluksi ja nähdyksi!
Itketkö yksin vai terapiassa? Itkettääkö sinua herkästi tilanteissa, joissa olet ihan vieraiden keskellä (esim. kaupassa tai bussissa). Jos itket terapiassa, näen sen hyvänä asiana. Uskallat olla herkkä ja olla "heikoilla" toisen kanssa. Sitä jokainen terve aikuinenkin joskus tarvitsee ja sinulla on siihen lapsesta asti vajausta.
Jos sinua itkettää vaikka kadulla kävellessä, tilanne on vähän toinen. Silloin on ihan ymmärrettävää, että et halua näyttää haavoittuvuuttaisi ihan ventovieraille. Keksi terapeutin kanssa keinoja, joilla itkua voisi hillitä (tai siis siirtää parempaa hetkeen). Väkevä pastilli suuhun tai itsen nipistäminen; ajatukset johonkin neutraaliin: ala vaikka laskea ohi ajavia autoja. Nämä keinot voi tuntua naurettavilta, mutta ajattelen, että meillä on lupa käyttää niitä keinoja, jotka meitä auttaa.
Toivon sinulle oikein paljon tsemppiä! - Bikerbootssss
Krhmm.. En ole poika, vaan tyttö. :)
En itke terapiassa, koska en kehtaa itkeä terapeutin nähden eikä mua itketä. En itke toisten nähden, yksin jos itkettää.- ruutsunen
Hei no harkkaa itseksesi, anna tulla oikein olan takaa kyyneleet,sillein, että tulee tunne itselle, että helpottaa. Ei sun muille tarvii mitään todistaa, sä oot se tärkee.
Perheenjäseniin vois vaikka koittaa
koiramaisen pyytävää ilmetta, ojentaa tassua ja sanoa: huomioo tai jättää sanomattaki,elehtimättäki ja näyttää vaan ilmeellään täsä mä oon ja tykkääksää munst ja katel jos ne huomaa ja jos ei niin koittaa seuraaval kerral parantaa tyylii.
Hyvä hakee hyvää vastaanottoa puoleensa ja kiukkuinen sitten sitä muunlaista se on jonkinlainen luonnonlaki.
Tämän kappaleen äitimuori, eilen tokaisi, että ei hänen nuoruudessaan oltu tälläin läheisiä kuin nykyään ei lässytelty ja sellaisia läheisyysjuttuja. Mut oikeesti ne oli silti läheisiä mut vaan etäänpänä toisistaan ollen.
Kaik tavat on oikein, mut älä koveta ittee, kun se sattuu suhun se tunne - joku_Rand0m
Yksin tai läheisten edessä itkeminen silloin tällöin on normaalia ja ihan tervettä puuhaa. Varsinkin naisen kohdalla siinä ei ole mitään hävettävää, se on jopa eräällä tavalla naisellista.
Jos jotenkin onnistut lopettamaan itkemisen kokonaan, elämästä tulee rankempaa, koska tunteet eivät katoa mihinkään. Menetät vain keinon purkaa tunteitaan. Tunteiden tukahduttaminen vain vahvistaa niitä. - terve itku
Miksiköhän ajattelin, että olet poika. Saattaa liittyä siihen, että itselläni on poikia ja heidän murheita kanssa joskus mietin.
..pyydän anteeksi.
Kuitenkin: itkeminen yksinkin on mielestäni jo hyvä asia. Itket ns.oikeaa asiaa eli sinulla on syytä itkeä eikä itku tyhjästä tule. Ehkä sinun kannattaa terapiassa puhua tästä itkemisestä. Ei varmaan ole sattumaa, että et terapeutinkaan kanssaan uskalla (vielä) itkeä. Koska lapsuuden perheessä itkua (tai tunteitasi muutenkaan) ei otettu vastaan ei sinulle ole luontevaa itkeä ylipäätään eikä ainakaan toisen läsnäollessa.
Voin vakuuttaa, että toisen kanssa itkeminen kuitenkin tuntuu lopulta vapauttavalta ja hyvältä; saada tuntea, että toinen ymmärtää ja kestää itkuasi (ei pelästy tai hämmenny). Terapiassa moni itkee. Itkeminen ei ole noloa tai hävettävää: ainakin minusta se on tärkeää ja sitä pitää kunnioittaa. En ymmärrä,miksi kukaan nauraisi kenellekään itkevälle ihmiselle. Ns. paljashan siinä tietenkin on ja se tuntuu pelottavalta; ymmärrän sen hyvin. - <3
terve itku kirjoitti:
Miksiköhän ajattelin, että olet poika. Saattaa liittyä siihen, että itselläni on poikia ja heidän murheita kanssa joskus mietin.
..pyydän anteeksi.
Kuitenkin: itkeminen yksinkin on mielestäni jo hyvä asia. Itket ns.oikeaa asiaa eli sinulla on syytä itkeä eikä itku tyhjästä tule. Ehkä sinun kannattaa terapiassa puhua tästä itkemisestä. Ei varmaan ole sattumaa, että et terapeutinkaan kanssaan uskalla (vielä) itkeä. Koska lapsuuden perheessä itkua (tai tunteitasi muutenkaan) ei otettu vastaan ei sinulle ole luontevaa itkeä ylipäätään eikä ainakaan toisen läsnäollessa.
Voin vakuuttaa, että toisen kanssa itkeminen kuitenkin tuntuu lopulta vapauttavalta ja hyvältä; saada tuntea, että toinen ymmärtää ja kestää itkuasi (ei pelästy tai hämmenny). Terapiassa moni itkee. Itkeminen ei ole noloa tai hävettävää: ainakin minusta se on tärkeää ja sitä pitää kunnioittaa. En ymmärrä,miksi kukaan nauraisi kenellekään itkevälle ihmiselle. Ns. paljashan siinä tietenkin on ja se tuntuu pelottavalta; ymmärrän sen hyvin.Minäkin luulin pojaksi... Mutta anyway, voimia aloittajalle!
- omesalaju
Ei sitä itseään niin kovettaa tarvitse, tunteellisuus on hieno asia tässä kylmässä maailmassa. Liian vähän tunnetta ympärillämme.
Jos kuitenkin haluaa jollain tavalla muokata itseään, niin kannattaa alkaa tarkkailemaan omia tunnetiloja ja ajatuksia. Mikä laukaisee itkun? Entä muut tunteet? Tarkkaile, tarkkaile. Kun löydät ja opit tunnistamaan ne, niin niihin on helpompi itse vaikuttaa.
Kuten itselläni on ollut ongelmana usein tuleva alitajunnallinen häpeä / alemmuudentunne. Paha olo tuntuu iskevän tyhjästä, mutta kun saa siitä kiinni, hieman pohtii sitä, niin tajuaa, että se on häpeän tunne, ja miksi se tuli. Sitten voi alkaa muokkaamaan kyseistä ajatusta / tunnetta. Järkeillä loogisesti miksi tunne oli turha, ja hyväksyä, että tunne oli turha.
Olen alkanut oppimaan lennosta kaappaamaan kyseisen tunteen kiinni ja muuttamaan sen positiiviseksi tunteeksi.
Toki totta tuokin, että tunteettomana helpompi elää kylmässä maailmassa. Samaa olen itsekin joskus toiveskellut. - Rysä
Itke pois, jos itkettää. Se jos mikä kuuluu paranemisprosessiin. Ole onnellinen, että pystyt vielä itkemään, koska on niinkin masentuneita ja tunteiden osalta jäässä olevia ihmisiä, että heiltä ei itku tule, vaikka niin kovasti haluaisivatkin.
Itse itkin paranemisprosessin aikana aina ja joka paikassa, ja sitä vaihetta kesti pitkään. Mutta sitten jossain vaiheessa kyyneleet ovat pikkuhiljaa ehtyneet, ja olo normalisoitunut.
Itkun näyttäminen toiselle ihmiselle on rohkea teko, "heikkouden" näyttäminen on itse asiassa suurta vahvuutta. Voimia sinulle, olet toipumisen tiellä - Bikerbootssss
Olen nyt miettinyt, että mitkä tilanteet itkettävät minua.
1) minua alkoi itkettämään, kun opo halasi minua ja sanoi, että kaikki järjestyy.
- mutta jos esim. kotona halaan pikkusiskoa, ei minua itketä.
2) joskus katsoessa tv-ohjelmaa/elokuvaa, jossa joku hyvä henkilö kuolee.
- lähinnä jotenkin ehkä se itkettää, kun henkilö kuolee ja muut ihmiset suree sitä/itkee ja esim. juuri ennen kuin kuolee, niin kuoleva ja tämän läheinen sanoo "rakastan sinua". Jotenkin tuo tilanne itkettää.
Muuten en itke.
Nyt kun tiedän, mitkä tilanteet itkettää, niin miten jatkossa näissä tilanteissa? Mitä miettiä tms. että ei ala itkettämään? - Aikansa kutakin
Monet täällä ovat jo tämän sanoneetkin, mutta silti: anna itkun tulla, jos on tullakseen, kyllä se aikanaan loppuu, usko pois! Ei itkemisessä ole mitään pahaa tai noloa, päinvastoin minun mielestäni! Olen joskus ollut itsekin tosi itkuherkkä ja minuakin se nolotti, ja jotenkin myös kyllästytti, en olisi halunnut olla "itkupilli" mutta kun asiani alkoivat järjestyä, oloni parani ja yhtäkkiä itkeminenkin lakkasi kuin itsestään.
Itku puhdistaa ja tuo pahaa oloa ulos, mikä on tosi tärkeää kun taas tunteiden patoaminen sisälle ei tee mitään hyvää kenellekään. Väittäisin jopa, että itkeminen on juuri sitä mitä nyt tarvitset! Nyt on sen aika. Jonain päivänä se tyrehtyy, sitten, kun on sen aika. - Itkupylly
Bikerbootssss:
Itke. Se tekee susta vahvan. Ja vahva on kovis joka ei itke koskaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh811973Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1001695- 1801286
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6666- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472