Kyse on siis työssäoloehdon täyttymisestä. Olen ollut todella pitkään poissa työelämästä ja käyttöön tulisi tuo 7 vuoden pidennys (sairastelut ym. syyt) työssäoloehdon tarkastelun täyttymisessä, mutta ilmeisesti minun tulisi viikko viikolta selvittää, että tuolta alkupäästä 2002 työssäolominimitunnit täyttyy. Ihme ja kumma palkkanauhat oli ilmeisesti kaikki tallessa, mutta niitä oli n. 45 kpl ja aikamoista hebreaa tuntuu olevan ja noista tuntikirjauksetkin näkyy jossain vaiheessa vaihtaneen paikkaa eikä niistä saa selvää. Palkanmaksu on ollut 2 vkon välein. Rojautanko koko palkkalaskelmanivaskan KELA:an ja kirjoitan, että olkaa hyvät ja otan osaa?
Jos en jaksa tuota alkaa selvittämään, niin silloin kaiketi katsotaan, että työssäoloehto ei täyty, mutta saan kai silti työmarkkinatukea? Ansiosidonnaista en ole hakemassa, liitostakin olen eronnut jo 6-7 vuotta sitten, kun sinne olisi pitänyt jotain selvitystä määräajassa laittaa ja olin silloin happiletkuissa, joten en jaksanut.
Onko jotain haittaa tulevaisuudessa tai nyt siitä, että saisin työmarkkinatukea enkä työttömyyspäivärahaa? Olen jo yli 40v, jos se mihinkään mitään vaikuttaa. Vittu tota lippujen ja lappujen venkslaamista..
Onko väliä kumpaa saan: työttömyyspvrahaa vai työmarkkinatukea?
6
196
Vastaukset
- Jotain väliä
Rahallisesti et häviä, mutta peruspäivärahalla et menetä mahdollisen puolison takia mitään. Työmarkkinatuessa katsotaan myös puolison tulot ja niiden perusteella maksetaan mitä maksetaan. Hieman heikoimmilla kantimilla on työmarkkinatukea nauttiva senkin suhteen jos kieltäydyt työkkärin tyrkyttämistä koulutuksista. Muuta en keksi miten voisi vaikuttaa. Voit tietysti soittaa vielä Kelaan haluavatko he kaikki palkkanauhat todisteeksi jos ei ole mahdollista työnantajalta saada niistä lyhyttä koostetta muutamalle A4:lle.
- työtön työtön työtön
Puolisoa ei ole eikä luultavasti koskaan enää tule.
Kuinkahan pitkän ajan työnantajat säilyttävät/ovat velvollisia säilyttämään entisten työntekijöiden tarkkoja palkkatietoja, siis sellaisia, josta tehdyt tunnitkin selviäisivät? Mahdollisesti 10 vuotta? Nyt minun kohdallani olisi kyse tehdyistä työtunneista syksystä 2002 lähtien (Kelan sivuita löytämäni työssäoloehtolaskurin mukaan)
Vaikka noista tallessa olevista palkkanauhoista tuolta ajalta saattaa olla vaikea nähdä tehtyjä tunteja, kun niissä on jossain kohden muuttunut kirjaus ja kummallisesti laitettu siihen "tehdyt tunnit" kohtaan vain perustunnit (eli ne tunnit ilmeisesti, joilta ei ole mitään lisiä maksettu) ja sitten esim. aamutunnit erikseen, niin luulisi noista tyhmemmänkin virkailijan tajuavan, että jos 7-8 euron perustuntipalkalla kahden viikon bruttoansiot järjestään ylittää 1500 euroa ja näkyy 50% ja 100% ylityötunteja joka nauhalla, niin 18 tuntia/kalenterivko työtuntivaatimus täyttyy kirkkaasti. Alkupään nauhoista näkyy, että puolen kuun tehdyt tunnit yleensä välillä 110 - 144 tuntia, mutta sitten tuo kirjaus on jossain vaiheessa jotenkin muuttunut eikä suoraan voi lukea tuota kokonaistuntimäärää noista.
"Hieman heikoimmilla kantimilla on työmarkkinatukea nauttiva senkin suhteen jos kieltäydyt työkkärin tyrkyttämistä koulutuksista"
Voisitko tuota vielä tarkentaa? Kiitos jo tähänastisista tiedoituksesta.- 17+18
"Kuinkahan pitkän ajan työnantajat säilyttävät/ovat velvollisia säilyttämään entisten työntekijöiden tarkkoja palkkatietoja, siis sellaisia, josta tehdyt tunnitkin selviäisivät? Mahdollisesti 10 vuotta? Nyt minun kohdallani olisi kyse tehdyistä työtunneista syksystä 2002 lähtien (Kelan sivuita löytämäni työssäoloehtolaskurin mukaan) "
Kymmenen vuotta eli heidän kirjanpidosta/arkistosta pitää löytyä tuolta ajalta tiedot.
"Hieman heikoimmilla kantimilla on työmarkkinatukea nauttiva senkin suhteen jos kieltäydyt työkkärin tyrkyttämistä koulutuksista"
Karenssit ja jopa työssäoloehto saattaa tulla rangaistuksena ja ovat rankempia työmarkkinatukea saaville kun vielä peruspäivärahaa saaville.
Sinuna vielä soittaisin Kelaan ja kysyisin pitääkö tosiaan viimesen 7 vuoden ajalta löytää palkkanauhat joissa ne tunnit merkittynä. Joskushan se suorastaan mahdotonta jos kyseistä firmaa ei ole enää ollut vuosia olemassakaan ja harva nyt säilyttelee palkkanauhojaan 10 vuotta kotonaankaan.
- työtön työtön työtön
En yhtään enää ihmettele miksi tätä yhteiskuntaa pyörittämään "tarvitaan" satatuhatpäinen virkamiesarmeija.
Omalla kohdalla työtuntiselvitys pitäisi antaa, ei 7 vuodelta, vaan n. 11 kuukaudelta välillä 2002-2003. Selvityksen pitäisi olla sellainen, että siitä selviää tehdyt tunnit kalenteriviikottain (työssäoloehdon minimi 18 tuntia/kalenteriviikko). Tuon 2003 jälkeiseltä ajalta Kelalla pitäisi olla tiedot, opiskelu, sv-päiväraha, kuntoutustuki. Kaikki Kelan maksamia tukia. En yhtään ihmettelisi, jos minun pitäisi kaikki nuokin aikoinaan Kelan antamat päätökset jostain kaivaa ja Kelaan toimittaa hakemuksen liitteenä. Ja kaikella tällä ratkaistaan vasta se, olenko oikeutettu työttömyyspäivärahaan (peruspäiväraha) vaiko työmarkkinatukeen. Nyt olen kuullut, että vaikka nämä ovat rahamäärältään samansuuruiset, niin rangaistus- ym. käytäntöjen suhteen näissä on jotain eroa, työmarkkinatuen ollessa saajan kannalta kehnompi (tarkkaan ottaen millä tavalla, se ei ole vielä selvinnyt).
Jottei asia olisi näin, niin kerrottakoon, että aiemmin kuntoutustukea saadessani, minulle on maksettu työmarkkinatukea, eikä kukaan kertonut, että olisinkin ollut oikeutettu työttömyyspäivärahaan tuon - maksimissaan 7 vuoden -tarkastelujakson pidennyksen takia. Kun olen saanut kuntoutustukea takautuvasti, niin toki aivan oikein samalta ajalta maksettu työmarkkinatuki on peritty takaisin, koska kahta tämänkaltaista tukea ei voi samaan aikaan saada. No, nyt kuitenkin ko. maksettu työmarkkinatukijakso - hieman alle 100 päivää - kummittelee Kelan tiedoissa, vaikka kaikki ko. maksetut päivät on kuntoutustuesta peritty takaisin. Kai tämäkin vielä jotenkin kostautuu. Ainakin verotuksessa tämä takaisinperintä jo kostautui, koska työmarkkinatuesta perittiin 20% ennakonpidätys, mutta takaisinperintä tehtiin bruttomääräisesti. Eli minulle jokaisesta näppiin tulleesta 80 eurosta perittiin 100 euroa takaisin. Tämä ei korjautunut verottajalle tehdyllä veroehdotuksen korjausvaatimuksella (eivät reagoineet mitenkään) enkä varsinkaan nyt jaksa alkaa mihinkään verovalitukseen, koska putoan sossun asiakkaaksi ja jos onnistuisin verotuksen korjaamaan pitkäkestoisen valitusrumban jälkeen oikeaksi, niin mahdolliset veronoikaisusta johtuvat palautukset todennäköisesti sataisivat suoraan sossun laariin enkä itse hyötyisi asiasta senttiäkään.
Kun kävin ilmoittautumassa työkkärissä, niin sain virkailijalta (yllättävän ystävällinen muuten) päivämäärän, johon mennessä minun piti ilmoittaa tilanteeni puhelinsoitolla. Minua ohjeistettiin samalla niin, että saattaa olla, että virkailija ei pysty vastaamaan, mutta silloin on mahdollisuus jättää viesti vastaajaan. Tein työtä käskettyä, annetussa määräajassa. Puheluun ei vastattu, mutta ei se ohjautunut vastaajaan, jonne olisi ohjeistetun mukaisesti voinut jättää virkailijalle viestin. Puhelu ohjautui aina n. 12 tööttäyksen jälkeen keskukseen, joka käänteli sitä takaisin virkailijan puhelimeen, jossa ei vastattu. No, soittelin sitten muutaman kerran ja annoin töötätä n. 10 kertaa ennen kuin suljin puhelimen, kun en halunnut sen enää sille kyllästyneelle keskuksenhoitajalle menevän. Enpä saanut virkailijaa kiinni enkä viestiä jätettyä.
Soitin seuraavana päivänä monta kertaa, ei edelleenkään onnea. Edelleen olin "tilanteen ilmoittamiselle" annetussa määräajassa. En saanut virkailijaa kiinni, eikä puhelu ohjautunut taaskaan vastaajaan. Joten lähetin sähköpostilla tilanteen ilmoituksen ko. virkailijan sähköpostiin. Netpostiiin tuli ilmoitus työvoimapoliittisesta lausunnosta, että työnhakuni on mennyt poikki. Lausunnon antajana on eri henkilö kuin tuo, jolle tilanteeni ilmoittaminen tapahtui.
Jatkuu (lähibyrokratiassa)...- työtön työtön työtön
"Jottei asia olisi näin, niin kerrottakoon"
...näin YKSINKERTAINEN, niin....
Sähköpostiviestin lähetin reilusti ennen virka-ajan päättymistä, minulle annetussa määräajassa siis. Mutta byroktian kannalta auttamattoman väärässä muodossa, kun en puhelinyhteyttä käyttänyt, vaikka selkeästi näin oli ohjeistettu. - Vaikeaa on
työtön työtön työtön kirjoitti:
"Jottei asia olisi näin, niin kerrottakoon"
...näin YKSINKERTAINEN, niin....
Sähköpostiviestin lähetin reilusti ennen virka-ajan päättymistä, minulle annetussa määräajassa siis. Mutta byroktian kannalta auttamattoman väärässä muodossa, kun en puhelinyhteyttä käyttänyt, vaikka selkeästi näin oli ohjeistettu.Puhelimella lähes mahdoton päästä jonkun määrätyn virkailijan juttusille. Itse jonotin 20 minuuttia ja sinä aikana puhelu kääntyi noin 20 kertaa keskukseen takaisin jolloin hermostuin keskuksellekin (Kaupungin vaihde ei työkkärin oma), että nyt yhdistävät ihan sama kelle perkeleen virkailijalle talossa kunhan yhdistävät ja siellä joku vastaa. Hermostumiseni auttoi ja pääsin läpi. Virkailija jätti sitten kyseiselle toiselle virkailijalle asiani ja se oli hoidettu ihme ja kumma samana päivänä. Itse ei puhelimeen vastannut virkailija voinut asialle mitään tehdä muuta kun viedä se oikealle virkailijalle talon sisällä, koska asia tarvitsi sen alkuperäisen virkailijan kuittauksen ja hyväksynnän. Mitään ilmaistakaan ei ole edes jonotus työkkäriin sekin kannattaa jokaisen huomioida. Joka sekunti siellä jonossa maksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741943Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 201675
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako192556- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462