Mitä tämä on? -vai onko tämä mitään..

eksyksissä95

Halusin nyt kirjoittaa tänne ja katsoa jos joku osaisi jotain vastata tai kenties samaistua.
Mistä aloittaisin?

Minusta on jonkun aikaa jo tuntunut että olen kadottanut itseni, oman minäkuvani.
Olin muutama vuosi sitten iloinen, riehakas, minulla oli suht paljon kavereita, olin porukan naurattaja ja hassuttelija, ilopilleri.
Nykyään olen hetkittäin iloinen, sisäänpäinsulkeutunut, hiljainen ja monesti ahdistunut.
Elämääni on jonkun verran rajoittanut se, että mietin kokoajan kodin ulkopuolella, mitä minusta ajatellaan. En mene mielelläni yksin bussiin tai junaan, koska mietin kokoajan vain sitä, että ihmiset katsovat. En kulje enää mielelläni ostoskeskuksissa, saman syyn takia. Jos joku katsoo minua, ajattelen päässäni kuinka hän haukkuu ja arvostelee minua. Tämän seurauksena haukun usein itseäni, hiljaa mielessä. En enää näe joitakin ystäviäni niin usein kuin ennen, sillä tunnen että hekin katsovat minua pahasti. En osaa rentoutua kunnolla. En voi aloittaa harrastusta koska pelkään mitä toiset minusta ajattelevat..

Ahdistun helposti, itken usein. Itsetuntoni on melkein nollassa. Jos minulta pyydetään kuvailemaan luonnettani, joudun miettimään pitkään tai sanoa että en osaa selittää. En tunne itseäni kunnolla.

Usein tunnen itseni rumaksi. Toisinaan on niitä hetkiä jolloin katson itseäni peilistä ja sanon itselleni olevani kaunis.

Mielialani vaihtelevat usein. Jos olen vaikka ystävieni kanssa, olen iloinen. Kun tulen kotiin, ahdistus valtaa minut. Yleensä ahdistun illalla, joskus itken itseni uneen. Olen myös epävarma itsestäni.

En uskalla tutustua uusiin ihmisiin. Tunnen oloni epämukavaksi suuressa porukassa. Mietin koko ajan miltä näytän muiden mielestä.

Kopioin myös joskus huomaamatta kavereitani. Heidän puhetyyliään ja tapojaan. Olen lähes jokaisen kaverini seurassa erilainen.
Aloitin tupakan polton, koska kaikki kaverinikin polttavat ja siten tunnen kuuluvani porukkaan.

En osaa puhua tunteistani, pidän kaiken sisälläni.

Olenko mielenterveydeltäni jotenkin sairas vai mitä tämä on? Haluaisin olla onnellinen ja omistaa hyvän itsetunn.
Olen alle 18-vuotias.

8

641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eksyksissä95

Kuvittelen ja haaveilen myös toisinaan olevani joku muu.
      Saatan hetkittäin tuntea olevani joku toinen ja sinä hetkenä usein elän kuin mielikuvituksessa ja puhun itsekseni.

• Voimia sinulle!

Hei,

olet poikani ikäinen ja tunnistan paljon samaa sinussa kuin hänessä. Olet normaali nuori, joka on hukassa itsensä kanssa. Pärjäät kyllä etkä ole mielisairas. Jokainen tuntee välillä olonsa turvattomaksi ja itsetunnon huonoksi. Jopa kansanedustajat ja näyttelijät..

Muista että olet tärkein ja se mitä muut ajattelevat ei ole niin tärkeää! Olisi hyvä jos voisit kiinnittää huomion johonkin muuhun asiaan, etkä aina pohtia mitä muu ajattelevat sinusta. Koska muut eivät ajattele sinua koko ajan ja kukaan ei voi lukea ajatuksiasi! Sinua voisi auttaa se, että käyt esim koulukuraattorin kanssa juttelemassa. He ymmärtävät.

• Kuulostaa

masennukselta. Varaa aika lääkärille ja sitä kautta ehkä psykologin juttusille. Et ole ainoa joka joutuu noista paikoista apua hakemaan. Apua saa kun vaan lähtee hakemaan...

• eksyksissä95

En oikein uskalla mennä puhumaan kenenkään kanssa, sillä en haluaisi äitini tietävän tästä, tai muun perheeni. Koulukuraattorille en voi mennä, sillä olen välivuodella juuri nyt.

• Aikoinaan eksyksissä

Miksi et haluaisi, että äiti tietää? Pelkäätkö, ettei hän osaa toimia, ahdistuu, alkaa hössöttää tai huolestuu liikaa?

Onko paikkakunnallasi nuorten omaa vastaanottoa? Sellainen voi olla nuorisopsykiatrinen vastaanotto tai matalamman kynnyksen nuorisovastaanotto (niihin voi mennä suoraan sisälle ilman edes puhelinsoittoa). Noilla nuorisovastaanotoilla on eri nimiä eri paikkakunnilla. Etsi vaikka netistä. Varaa ihmeessä aikaa tai soita edes ja ota tuntumaa, voisitko mennä vastaanotolle.

Olet nuori ja persoonallisuutesi on vielä keskeneräinen ihan normaalilla tavalla. Osaat (minun mielestäni) erinomaisesti kuvata tutun kuuloista nuoren ihmisen epävarmuutta ja hämmennystä. Mukana saattaa olla masennusta ja siksi tuota ajan varaamista sinulle suosittelen. Keskustelu voi myös antaa sinulle ymmärrystä siitä, mikä on ihan normaalia ja saisit luottamusta tulevaisuutesi suhteen. Vaikutat fiksulta ja pohdiskelvalta. Siksi voisi olla, että juttelemassa käyminen olisi sinulle loppujen lopuksi luontevaa ja saisit apua, kunhan pääset kynnyksen yli!

• acain

Mitäs sulle kuuluu? Ootko saanut apua?

• eksyksissä95

kiitos kysymästä mulle kuuluu ihan hyvää. tilanteeni on jokseenkin sama, en ole hankkinut apua...kynnys on suuri ja mietin "äh, tarvitsenko muka oikeasti?"
      masentuneisuus on vähentynyt koska olen viettänyt paljon aikaa parin kaverini kanssa. luin sosiaalisesta ahdistuneisuushäiriöstä ja kaikki täsmäsi, vain diagnoosi puuttuu :/

• Toinen-nuori

Hei eksyksissä95, tilanteesi kuulostaa kauhean tutulta. Toisaalta nuoruushan on just tätä hankalaa aikaa ja plaaplaa. Näin sanotaan vaikka oisit keskellä yötä päivystävän lääkärin edessä meinattuasi tappaa itsesi. Ohjeeksi annetaan liikuntaa ja muuta "normaalia". Ja sanotaan että kyllä se siitä ajan kanssa. Saattaahan se olla että meneekin ohi, mutta saattaa olla että ei. Ja jos ei niin olisi hyvä, että apua saa ajoissa.

Se, että kirjoitat tänne, kertoo jo siitä että tunnet olosi jollain lailla huonoksi ja kaipaat apua. Ehdottaisin että et yritä diagnosoida itseäs äläkä myöskään kuuntele muiden epäpätevien ihmisten (minut mukaanlukien) arveluita "diagnooseista". Jos mietit nyt oloas ja voit sanoa, että kaikki on ok ja voit jatkaa elämääs samalla tavalla niin hyvä, jatka niin. Mutta jos jokin on pielessä niin älä sivuuta sitä. Se, että huono olo on epämääräinen ja vaihtelee, ei tarkoita että siihen ei tarvitsisi apua.

Itse jouduin taistelemaan kahdeksan vuotta ennen kuin sain apua. Se vaati kolme eri psykologikäyntijaksoa, lääkärikäyntejä ja kaksi päivystyksen kautta käytyä osastojaksoa. Jotkut asiat on niin syvällä, että jos niitä ei itsekään tiedosta tai osaa pukea sanoiksi, ne jää piiloon. Minulla on pitkälti samoja ongelmia kuin sinulla, "naamio" vaihtuu jokaisen kaverin kanssa erilaiseksi, en tiedä kuka olen, mielialat heittää. Pelkään ihmisten arvostelua, olen varma että ihmiset katsovat minua pahasti. Olen vetäytynyt kaverisuhteista ja välillä ahdistaa kauheasti. Minulla diagnosoitiin nuoruuden identiteettihäiriö, koska olen alle 18 ja persoonallisuushäiriötä ei haluttu diagnosoida kun tilanne muuttuu vielä.

Epävakaaseen persoonallisuushäiriöön kuuluu esim:
      -todella huono itsetunto (kritiikin ja pettymysten sietokyky alhainen)
      -tunteita värittää häpeä (häpeää itseään, häpeää toimintaansa)
      -halu & jopa kuvittelu, että olisi joku muu
      -mielialan heittely (jopa päivän sisällä)
      -epävakaa minäkäsitys (käsitys siitä kuka olen, muuttuu tai on häilyvä)
      -käyttäytyminen SAATTAA olla impulssiivista (nopeaa suuttumista, itkukohtauksia)
      -pienetkin asiat voivat jäädä vaivaamaan kohtuuttomasti

Oireet ovat aika kirjavia ja diagnosointi saattaa olla hankalaa sen takia. Kaikilla ei ole kaikkea, mutta sitten taas aikatavalla kaikki omista oireista menee yhden diagnoosin alle. Sinulla ei välttämättä ole kaikkia nuita enkä itse jaksanut listata aivan kaikkia mahdollisia oireita, netistä löytyy lisää hyvää tietoa.

En sano, että sinulla olisi persoonallisuushäiriö, ja vaikka olisikin niin se ei tarkoita, että olisit hullu, tai että sinä olisit jotenkin vääränlainen. Mutta riippumatta siitä, onko sinulla mitään diagnosoitavaa ongelmaa, suosittelisin että kävisit puhumassa jollekkin ammattilaiselle. Esimerkiksi psykologille. Terveyskeskuksissa on yleensä myös mielenterveyspuoli ja sinne saa varattua ajan. Jos tuntuu, ettet saa pidettyä kasassa ajatuksiasi, jos ne muuttuu tai jos et vaan saa sanottua niitä, kirjoita. Viesteistäkin huomaa, että kirjoitat hyvin. Ota paperia ja kynä käteen, kirjoita kaikista mieltäsi painavista asioista äläkä jätä mitään piiloon. Kirjoita mitä tunnet, vaikka et tietäisi miksi. Asiantuntijat voi koota sen palapelin sitten jos sinä ensin kirjoitat ne tunteesi ylös.

Toki luultavasti tilanteesi on jotain nuoruuden kriisivaihetta, tai sitten se on masennusta/sosiaalisten tilanteitten pelkoa. Tai sitten se on jotain muuta, mutta puhuminen auttaa aina. Et jää yksin eikä sinun tarvitse kärsiä epämukavista ajatuksista. Älä väheksy omaa pahaa oloasi, mutta yritä olla myös märehtimättä sitä. Jos saat paremman olon kavereiden kanssa olosta niin pidä siitä kiinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe