Sain kahdenvuoden odottelun jälkeen viimeinkin kirjeen

Köyhä koira

työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalta, koska valitin karenssista, joka annettiin minulle siitä huolimatta, että toimitin työkkäriin selvityksen lääkärintodistuksella siitä miksi en voinut osallistua työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin.

Ovat odotuttaneet tämän kaksi vuotta päätöstä pyöritellen. Rikkovat Suomen perustuslakia räikeästi, mutta eri asia on voiko noille mitään.

En vielä ole avannut kirjettä avaan varmaan vasta huomenna, että ei mene tämä ilta pilalle, koska olen aika varma, että päästään vialla olevat virkamiehet panttaavat noita muutaman satasen ruokarahojani silti, koska tietävät, että eivät ikinä saa vääristä päätöksistä mitään rangaistuksia. Pahin mitä voivat joutua tekemään on se, että valtion varoista joutuvat maksamaan panttaamansa rahat. Omistaan eivät mitään missään tilanteessa.

Oon mä silti pärjännyt säästöjen varassa ja kun säästöt loppuu niin menen sossuun. Jos eivät anna sossusta mitään teen harmaan alueen hanttihommia minulla on pari ideaa mistä irtoaa sen verran rahaa, että ruokaa saa. Ei niistä hanttihommista hyvää tai säännöllistä leipää irtoa tai ei niitä aina edes saa, mutta on ne parempi kun ei mitään.

22

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Köyhä koira

Avasin kirjeen ja noiden virkamiesten mukaan en ole muka antanut heille vastinetta ollenkaan vaikka olen sen toimittanut heille lääkärin todistuksineen jo kahteen kertaan. Ensimmäisen kerran työvoimatoimistoon suoraan ja sen jälkeen kirjeessä, jossa pyydettiin vastinetta annoin kirjallisen selvityksen ja kopion lääkärintodistuksesta.

Kehtaavat nyt kahdenvuoden jälkeen kertoa minulle kirjeellä, että eivät ole saaneet selvitystäni ollenkaan ja senkin muuttavat muotoon, että minä en ole muka sitä selvitystä toimittanut. Vaikka eivät ole selvittäneet oikeasti mitenkään miksi selvitykseni on kadonnut.

Toisaalta ei tämä yllätyksenä tullut onneksi ystäväni kuvasi kamerakännykällään sen tilaisuuden missä toimitin lääkärintodistuksen työkkäriin ensimmäisen kerran kaksi vuotta sitten. Mitähän nuo seuraavaksi väittävät, että videota ei oikeasti ole kuvattu kaksivuotta sitten?

Mitähän seuraavaksi pitäisi tehdä varmaan näpytellä kantelu eduskunnanoikeusasiamiehelle. Voikohan sinne toimittaa videomateriaalia todisteena en haluaisi sitä videota julkaista, koska siinä näkyy nimeni ja lääkärintodistukseni.

Olen kyllä ennenkin voittanut näitä juttuja eduskunnanoikeusasiamiehen kautta. Tosin parivuotta tähän taas menee kun oikeusasiamies käsittelee asiaa, mutta olen lähes varma, että voitan tämän lopulta.

• Köyhä Koira

Luulevat kaiketi, että olen ollut niin huonossa kunnossa, että en jaksa puolustaa itseäni ja huolehtia oikeuksistani siihenhän tämä perustuu pelkästään tai sitten kokevat oikeudekseen vähän kiusata minua, koska olen joutunut turvautumaan elämässäni työttömyysturvaan.

Vaikka ihan oikeasti noi virkamiehet itse vievät palkkoineen ja eläkkeineen sieltä valtion kassasta itselleen paljon enemmän kuin minä koskaan.

• Salaliittoteoretikko
        Köyhä Koira kirjoitti:

Luulevat kaiketi, että olen ollut niin huonossa kunnossa, että en jaksa puolustaa itseäni ja huolehtia oikeuksistani siihenhän tämä perustuu pelkästään tai sitten kokevat oikeudekseen vähän kiusata minua, koska olen joutunut turvautumaan elämässäni työttömyysturvaan.

Vaikka ihan oikeasti noi virkamiehet itse vievät palkkoineen ja eläkkeineen sieltä valtion kassasta itselleen paljon enemmän kuin minä koskaan.

En ole joutunut työkkärin kanssa paljoa asioimaan, enkä ole sairastanutkaan koskaan, joten siitä ehkä johtuu hämmästykseni.

Nimittäin mulle ei ole koskaan tullut mieleenkään, että työkkärissä asiointi olisi jotenkin "joutunut turvautumaan"-hommaa. Saatika että virkailija jotenkin sillä perusteella olisi "oikeus kiusata minua" kun olen työkkärissä asioimassa,eiku "turvautumassa"!?

Miksi sä ajattelet, että sun lakisääteiset edut on jotain turvautumista ja sen takia sua joku kiusais? Oikeus työkkärissä asioinnilla on jokaisella, ihan kaikilla. Ja ihan tasan kaikille pitää antaa samat palvelut. Ja kaikki ne asiat ja jokainen penni,miten ne lasketaan ja myönnetään, on lakiin kirjattu.
        En näe asiassa mitään sen kummempaa. Ei siinä mitään kiusaamis-oikeutta synny!

Olen marssinut työkkäriin ihan selkä suorana ja kysellyt, että mihin mulla on oikeus ja mitä ne sitten edellyttää sieltä päin. Kyllä mä saan siellä käydä, eikä se mitään ihme säälittävää joutumista ja turvan hakemista ole. Lakiin präntätyt oikeudet ne on kaikilla.

Sulla on varmaan sairastamisen takia kovin heikko itsetunto.Huomaa noista sun sanavalinnoista selvästi. Työelämästä sulla on vahän tai ei ollenkaan kokemusta, sen verran utoopista juttua heität.

Oletko juuri sairastumisen takia joutunut vähän syrjään näistä yhteiskunna touhuista, ja siksii sulle on kehittynyt noita salaliittoteorioita? Yksinäisyys tietysti vaan lisää pahoinvointia.

On luonnollista, että ihminen kehittää jotain puolustautumismekanismeja, kun elämä menee huonosti ja joutuu ulkopuolelle systeemistä. Pimeiden hanttihommien tekeminen vaan syrjäyttää sua lisää, en suosittele ollenkaan. Siitä voi olla huonoja seurauksia vielä ennetään huonoon tilanteeseesi.

Päätöksissä pitää aina lukea, että mihin lakiin ne perustuu. Varmasti ne on sullekin kerrottu.

Siksipä onkin erittäin ihmeellinen päätös sellainen, missä vaan vastataan yksiselitteisesti, että etpä ole antanut mitään perusteluja ja selitystä menettelyllesi, joten valitus hylätään. Kyllähän sun vastine on pitänyt sinne mennä,kun siihen kerran vastataan.

Et ehkä halua kertoa kokot totuutta tapauksessasi, siinä onkin aika paljon epäloogisia asioita, joita et halua paljastaa. Mikäpä siinä.

Toivottavasti olet jo löytänyt oikeaa, verollista ja ammattitaitoasi vastaava työtä.Ei kannata jäädä kotiin suunnittelemaan olemattomia "kostoja" ja "voittoja" jonkun salaliittoteorian perusteella. Elämä on todellista ja tapahtuu ihan muualla!

• Köyhä Koira
        Salaliittoteoretikko kirjoitti:

En ole joutunut työkkärin kanssa paljoa asioimaan, enkä ole sairastanutkaan koskaan, joten siitä ehkä johtuu hämmästykseni.

Nimittäin mulle ei ole koskaan tullut mieleenkään, että työkkärissä asiointi olisi jotenkin "joutunut turvautumaan"-hommaa. Saatika että virkailija jotenkin sillä perusteella olisi "oikeus kiusata minua" kun olen työkkärissä asioimassa,eiku "turvautumassa"!?

Miksi sä ajattelet, että sun lakisääteiset edut on jotain turvautumista ja sen takia sua joku kiusais? Oikeus työkkärissä asioinnilla on jokaisella, ihan kaikilla. Ja ihan tasan kaikille pitää antaa samat palvelut. Ja kaikki ne asiat ja jokainen penni,miten ne lasketaan ja myönnetään, on lakiin kirjattu.
        En näe asiassa mitään sen kummempaa. Ei siinä mitään kiusaamis-oikeutta synny!

Olen marssinut työkkäriin ihan selkä suorana ja kysellyt, että mihin mulla on oikeus ja mitä ne sitten edellyttää sieltä päin. Kyllä mä saan siellä käydä, eikä se mitään ihme säälittävää joutumista ja turvan hakemista ole. Lakiin präntätyt oikeudet ne on kaikilla.

Sulla on varmaan sairastamisen takia kovin heikko itsetunto.Huomaa noista sun sanavalinnoista selvästi. Työelämästä sulla on vahän tai ei ollenkaan kokemusta, sen verran utoopista juttua heität.

Oletko juuri sairastumisen takia joutunut vähän syrjään näistä yhteiskunna touhuista, ja siksii sulle on kehittynyt noita salaliittoteorioita? Yksinäisyys tietysti vaan lisää pahoinvointia.

On luonnollista, että ihminen kehittää jotain puolustautumismekanismeja, kun elämä menee huonosti ja joutuu ulkopuolelle systeemistä. Pimeiden hanttihommien tekeminen vaan syrjäyttää sua lisää, en suosittele ollenkaan. Siitä voi olla huonoja seurauksia vielä ennetään huonoon tilanteeseesi.

Päätöksissä pitää aina lukea, että mihin lakiin ne perustuu. Varmasti ne on sullekin kerrottu.

Siksipä onkin erittäin ihmeellinen päätös sellainen, missä vaan vastataan yksiselitteisesti, että etpä ole antanut mitään perusteluja ja selitystä menettelyllesi, joten valitus hylätään. Kyllähän sun vastine on pitänyt sinne mennä,kun siihen kerran vastataan.

Et ehkä halua kertoa kokot totuutta tapauksessasi, siinä onkin aika paljon epäloogisia asioita, joita et halua paljastaa. Mikäpä siinä.

Toivottavasti olet jo löytänyt oikeaa, verollista ja ammattitaitoasi vastaava työtä.Ei kannata jäädä kotiin suunnittelemaan olemattomia "kostoja" ja "voittoja" jonkun salaliittoteorian perusteella. Elämä on todellista ja tapahtuu ihan muualla!

Taidat vaan olla niitä ihmisiä ketkä eivät viitsi välittää edes ystäviensä tai sukulaistensa hädästä ja vielä vähemmän tuntemattomien. Valkopeset ajatuksesi ja osuutesi asiasta tyyliin kyllä yhteiskunnan järjestelmät hoitaa. Siitäkin huolimatta, että sinulle on osoitettu toistuvasti miten huonosti järjestelmät toimivat ja miten surkeaa palvelu noissa yhteiskunnan takaamissa järjestelmissä on.

Yhteiskunnan apu on tässä maassa mitä on. Hyvässä lykyssä pahoinvoiva saa jotain apua puolen vuoden jonotuksen jälkeen tai keksii itse keinon pärjätä omillaan. Jonossa voi kestää kauemminkin tai viranomainen voi keksi jonkun verukkeen jolla evätä palvelut kokonaan.

Parhaimmassakin tapauksessa hoitosuhteen sijasta käteen saatetaan kuitenkin lyödä vain psyykelääkkeitä ja lupaus palata asiaan, jos napit eivät auta. Pahimmassa tapauksessa sivullisiinkin sattuu.

• tsemppiä sulle

"Kehtaavat nyt kahdenvuoden jälkeen kertoa minulle kirjeellä, että eivät ole saaneet selvitystäni ollenkaan ja senkin muuttavat muotoon, että minä en ole muka sitä selvitystä toimittanut."

TE-toimisto kehtaa kyllä käyttäää kaikkia likaisiakin keinoja, ainakin jos jäävät häviölle, tosi luusereita ovat. Kyllä tollaset selvitykset ja todistukset pitää toimittaa todistettavasti. Minä pyydän kuittauksen joka ikisestä "lipusta" ja "lapusta" jotka viranomaisille toimitan. Jotkut yrittävät ämpyillä mutta hallintolaki määrää että asiakkaan on saatava todiste viranomaiselle jätetystä asiakirjasta, jotkut jopa tarjoavat tuota omasta alotteestaan, tarjota tuota pitäisikin koska kaikki ei tiedä tuosta tositteensaantioikeudesta.

Tapauksessasi eivät ole mitään muuta syytä keksineet kun tuon klassisen paperien "katoamistempun" vaikka ovat 2 vuotta ankarasti miettineet. Todella torkeää touhua.

• egrhtsjdyk

Järkyttävää touhua!

Ota yhteyttä työkkärin johtajaan, työministeriön virkamiehelle sekä oikeusasiamiehelle.

Kirjoita heille kirjallinen selostus tapahtumista mahdollisimman yksinkertaisesti. Laadi se tarkasti käyttäen oikeita termejä.
        Vaadi oikeusturvan toteutumista kohdallasi (muista mainita käsittelyn pitkä kesto myös).

Kerro jokaiselle näistä, että olet lähettänyt saman s-postin kaikille.
        Toivottavasti jaksat kertoa miten homma etenee.

• Näin on

Tee jatkovalitus vakuutusoikeuteen. Lähetä se kirjattuna ja liitä mukaan kaikki liitteet, mitkä olet toimittanut aikaisemmin.

Käsittelyaika on myös sellainen, mistä voisi tehdä valituksen Ihmisoikeustuomioistimelle. Tuollaisista syistä on Suomi saanut monen monta huomautusta, joihin luullakseni on liittynyt myös vanhingonkorvaus. Tosin tuon valituksen voi tehdä vasta, kun kotimaiset valitusasteet on käyty läpi ja ymmärrän viestisi niin, että vakuutusoikeus on vielä läpikäymättä.

• j.käteinen

Vaimoni on ollut toiminimi ammatinharjoittaja neljä vuotta sitten ja jäi kotiin kun businekset ei oikeen kannattanut. Nyt kun itse jouduin työttömäksi niin ehdotin että vaimoni ilmoittautuisi myös te-toimistoon työn hakijaksi.
      No kaikki lopettamisilmoitukset oli tehty paitsi kaupparekisteriin koska silloin neljä vuotta sitten se olisi maksanut ja silloin oli tiukka hetki taloudellisesti. Asia unohtui sittemmin. No nyt te-tmisto vaati älyttömän monen sivun selvityksen asiasta erilaisine liitteineen ja kysymyksineen. Voin jo etukäteen veikata että vaimo ei pääse työnhakijaksi. En päässyt itsekkään kun sain lomautuksen väärällä perusteella. Kyllä hallitus on pitänyt huolen siitä että suomen työttömyystilasto pysyy pienenä keinolla millä hyvänsä. Työttömäksi ei ihan noin vain pääsekkään tässä maassa.

• ei käteistä.

Kyllä vaimosi pääsee työnhakijaksi, sitähän ei voi evätä mikään laki. Nimimerkki kokemusta on. Mutta tuo firman lopettaminen vasta neljän vuoden jälkeen on kardinaalimunaus, teiltä itseltänne, se heikentää teidän oikeusturvaa. Mikä tarkoittaa sitä, että vaimosi saa automaattisen karenssin määräämättömäksi ajaksi, ennen kuin hän menee johonkin töihin tietyksi ajaksi tai työvoimatoimiston osoittamalle kurssille.

Neljässä vuodessa vaimoltasi on kadonnut sellainenkin oikeus kuin "työssäoloehto" joten hän ei pääse esimerkiksi peruspäivärahalle vaan joutuu aloittamaan pohjalta työmarkkinatuen nimellä, sitten kun sen aikanaan saa.

Muu teidän ei auta, kuin pitää nyt vireillä ja voimassa kaikki haut ja "jäsenyys" työkkäriin ja se aika hakea toimeentulotukea ja muita etuuksia mitä nyt suinkin saatte irti.

• ei käteistä.
        ei käteistä. kirjoitti:

Kyllä vaimosi pääsee työnhakijaksi, sitähän ei voi evätä mikään laki. Nimimerkki kokemusta on. Mutta tuo firman lopettaminen vasta neljän vuoden jälkeen on kardinaalimunaus, teiltä itseltänne, se heikentää teidän oikeusturvaa. Mikä tarkoittaa sitä, että vaimosi saa automaattisen karenssin määräämättömäksi ajaksi, ennen kuin hän menee johonkin töihin tietyksi ajaksi tai työvoimatoimiston osoittamalle kurssille.

Neljässä vuodessa vaimoltasi on kadonnut sellainenkin oikeus kuin "työssäoloehto" joten hän ei pääse esimerkiksi peruspäivärahalle vaan joutuu aloittamaan pohjalta työmarkkinatuen nimellä, sitten kun sen aikanaan saa.

Muu teidän ei auta, kuin pitää nyt vireillä ja voimassa kaikki haut ja "jäsenyys" työkkäriin ja se aika hakea toimeentulotukea ja muita etuuksia mitä nyt suinkin saatte irti.

Lisään, että on aivan selvä tapaus, että joudutte tekemään monimutkaiset selvitykset firman loppumisesta ja niitä joudutte tekemään jatkossakin eri virastoille kuten työkkäri ja sossu. Suomi on maailman byrokraattisimpia maita.

• Kätäinen
        ei käteistä. kirjoitti:

Kaikki ei vain ole mitään laki- tai sosiaaliturva-asiantuntijoita ja yleensä nämä asiat selviävät vasta liian myöhään. Monet luottaa siihen mitä poliitikot on uutisissa luvanneet ja totuus selviää vasta jälkeenpäin.

Aina kun ei edes viranomaiset tajua omien järjestelmien porsaanreikiä vaikka saavat palkkaa oman alansa tuntemisesta, eivätkä omaa minkäänlaista auttamishalua sen suhteen miten asiakkaan olisi kannattanut asiat hoitaa.

Muutenkin koko työvoimapolitiikka on pelkkää nöyryyttämistä, jossa asiakas pyritään saamaan tuntemaan itsensä täysin turhaksi. Se alkaa jo työkkäristä ja jatkuu niistä Kela Gold lappujen täyttelystä, jossa pakotetaan kirjoittamaan kokoajan työtön, työtön, työtön ja vaikka tekisi netissä hakemuksen sielläkin joutuu raksimaan kokoajan työtön.

• 868787ttytiuyu

jos sulla on ollut hoitavalta lääkäriltäsi todistus ja siinä lukee YKSISELITTEISESTI, että et voi sairautesi takia ja terveyttäsi vaarantamatta osallistua johonkin työkkärin osoittamaan toimenpiteeseen,niin asiassa ei ole mitään epäselvää. Ei tule karenssia, eikä tehtailla valituuksiia oikeusasiamiehille eikä itketä ihmisoikeuksien perään ollenkaan.

Elikkä tyhjää täynnä tämä aloitus. Kovasti näyttää täky purevan, kun ollaan niin osallistuvia ja kannustavia,mutta kukaan ei viitti sanoa että keisarilla ei ole vaatteita ollenkaan.

Tarinastasi puuttuu täysin se todellinen tieto, jonka perusteella asiaa voisi arvioida ollenkaan. Tämmöiset vedätykset on tyypillisiä kotitekoisten hannukarpojen jutuissa. Kun on niin vääryttä kärsitty, että joo.

Kehtaatko kertoa,että mitä siinä lääkärinlausunnossa luki, ja että miksi työkkäri ei sitä hyväksynyt syyksi kieltäytyä. Nimittäin jos lääkäri kirjoittaa lausunnon niinkuin se kuuluu kirjoittaa. (JOS sun sairaus on oikea eikä keksitty tai luulotautia), niin työkkäri ei sitä voi kiistää.

Miksi valitusaste väittää, ettet ole toimittanut mitään vastinetta? Mistä ne sitten tietää että olet valittanut? Miksi et ole toimittanut ajanmukaisia lääkärinlausuntoja terveydentilastasi? Paperi vuodelta 1991 ei oikein riitä,jos siinä lukee että "saattaa vaikuttaa terveyteen".

Onnea vaan valittamallasi tiellä. Asiat asioina kuitenkin.

• Köyhä koira

Lääkärin todistuksessa lukee:

Todistus terveydestä

Pyynnöstä kirjoitetaan todistus XXX terveydentilasta siltä osin kuin sen katsotaan vaikuttavan. Potilaalla taustalla myös aiempi masennusjakso. Nykytilanteen laukaissut oikeudenkäynti liittyen edelliseen työasemaan. Oikeuden käynti aiheuttanut potilaalle masennusta, ahdistusta ja siihen liittyen uupumusta. Potilas ohjattu depressiohoitajalle ja lisäksi lääkehoitoa harkitaan. Katson, että masennus on vaikuttanut potilaan kykyyn osallistua YYY heikentävästi.

Tämän Vakuutan kunniani ja oikeudentuntoni kautta.

XXX = Nimeni ja YYY = työvoimapoliittinen toimenpide sensuroin ne, koska en halua, että minut tunnistetaan näitä tekstejä kun ei saa välttämättä ikinä pois netistä.

Lisäksi voisi mainita, että lääkärin todistus on päivätty kolme päivää ennen karensille joutumista. Kuten aikaisemmin sanoin toimitin kopion lääkärin todistuksesta työkkäriin samana päivänä kun sen sain. Sanoin ehkä epäselvästi, mutta minulle tuli kotiin lappu jossa päätökseni työttömyysturvasta päätettiin poistaa ja jossa väitettiin, että en ole antanut vastinetta siihen vaikka olen sen vastineen ja lääkärin todistuksen antanut kahteen kertaan.

Minä siis en ole valttanut mistään vaan työkkäri on itse keksinyt itsekseen, että minulle ei kuulu työttömyysturvaa ollenkaan ja minun pitää maksaa jo maksetut rahat takaisin aikaväliltä X.X - X.X.

Samapa tuo jos pistävät ulosottoon kiistän ulosoton perusteellisuuden, jolloin ulosoton aiheellisuus on pakko käsitellä oikeudessa ja minulla on lääkärin todistuksineen ja videoineen niin paljon materiaalia, että työvoimatoimisto on ollut tilanteestani tietoinen ja se ei ole johtunut minun virheestäni tuo ei voi ikinä mennä läpi oikeudessa.

Kuten lääkärin todistuksesta näkee olen ollut oikeudessa työjuttujen takia jo pitempään tiedän, että tuo perintä ei ikinä mene oikeudessa läpi.

• Köyhä koira
        Köyhä koira kirjoitti:

Lääkärin todistuksessa lukee:

Todistus terveydestä

Pyynnöstä kirjoitetaan todistus XXX terveydentilasta siltä osin kuin sen katsotaan vaikuttavan. Potilaalla taustalla myös aiempi masennusjakso. Nykytilanteen laukaissut oikeudenkäynti liittyen edelliseen työasemaan. Oikeuden käynti aiheuttanut potilaalle masennusta, ahdistusta ja siihen liittyen uupumusta. Potilas ohjattu depressiohoitajalle ja lisäksi lääkehoitoa harkitaan. Katson, että masennus on vaikuttanut potilaan kykyyn osallistua YYY heikentävästi.

Tämän Vakuutan kunniani ja oikeudentuntoni kautta.

XXX = Nimeni ja YYY = työvoimapoliittinen toimenpide sensuroin ne, koska en halua, että minut tunnistetaan näitä tekstejä kun ei saa välttämättä ikinä pois netistä.

Lisäksi voisi mainita, että lääkärin todistus on päivätty kolme päivää ennen karensille joutumista. Kuten aikaisemmin sanoin toimitin kopion lääkärin todistuksesta työkkäriin samana päivänä kun sen sain. Sanoin ehkä epäselvästi, mutta minulle tuli kotiin lappu jossa päätökseni työttömyysturvasta päätettiin poistaa ja jossa väitettiin, että en ole antanut vastinetta siihen vaikka olen sen vastineen ja lääkärin todistuksen antanut kahteen kertaan.

Minä siis en ole valttanut mistään vaan työkkäri on itse keksinyt itsekseen, että minulle ei kuulu työttömyysturvaa ollenkaan ja minun pitää maksaa jo maksetut rahat takaisin aikaväliltä X.X - X.X.

Samapa tuo jos pistävät ulosottoon kiistän ulosoton perusteellisuuden, jolloin ulosoton aiheellisuus on pakko käsitellä oikeudessa ja minulla on lääkärin todistuksineen ja videoineen niin paljon materiaalia, että työvoimatoimisto on ollut tilanteestani tietoinen ja se ei ole johtunut minun virheestäni tuo ei voi ikinä mennä läpi oikeudessa.

Kuten lääkärin todistuksesta näkee olen ollut oikeudessa työjuttujen takia jo pitempään tiedän, että tuo perintä ei ikinä mene oikeudessa läpi.

Sori vahingossa kirjoitin tuonne taas, että karenssi en siis joutunut karenssille vaan oikeuteni työttömyys turvaan päätettiin poistaa tietyltä aikaväliltä ja kun en ole näiden asioiden asiantuntija menee termit sekaisin ja tämä, että tätä asiaa käsitellään suvaittiin kertoa minulle kahden vuoden viiveellä.

• Köyhä Koira
        Köyhä koira kirjoitti:

Sori vahingossa kirjoitin tuonne taas, että karenssi en siis joutunut karenssille vaan oikeuteni työttömyys turvaan päätettiin poistaa tietyltä aikaväliltä ja kun en ole näiden asioiden asiantuntija menee termit sekaisin ja tämä, että tätä asiaa käsitellään suvaittiin kertoa minulle kahden vuoden viiveellä.

Työvoimatoimisto siis väittää, että en ole toimittanut vastinetta heidän keksimäänsä päätöksen poistoon työttömyysturvasta. En käsitä edes mitä tuo tarkoittaa, mutta luulen, että työkkärin mielestä minulla ei ollutkaan oikeutta saada työttömyysturvaa työvoimapoliittisen toimenpiteeni ajalta vaikka se on maksettu.

En myöskään saanut tuolta ajalta sairaspäivärahaa, koska kelalle ei kelvannut lääkärin todistukseni, koska siinä ei ole määritelty sairauteni alkamis ja päättymispäivää. Siitä sairaspäivärahasta samalle ajalle on oma prosessi valituiskierteineen menossa Kelan kanssa.

Mitä muuta haluta tietää vai rupeatko kettuilemaan lisää tai harrastamaan muuta suomi24 juttua?

• Neuvvoztaja
        Köyhä Koira kirjoitti:

Työvoimatoimisto siis väittää, että en ole toimittanut vastinetta heidän keksimäänsä päätöksen poistoon työttömyysturvasta. En käsitä edes mitä tuo tarkoittaa, mutta luulen, että työkkärin mielestä minulla ei ollutkaan oikeutta saada työttömyysturvaa työvoimapoliittisen toimenpiteeni ajalta vaikka se on maksettu.

En myöskään saanut tuolta ajalta sairaspäivärahaa, koska kelalle ei kelvannut lääkärin todistukseni, koska siinä ei ole määritelty sairauteni alkamis ja päättymispäivää. Siitä sairaspäivärahasta samalle ajalle on oma prosessi valituiskierteineen menossa Kelan kanssa.

Mitä muuta haluta tietää vai rupeatko kettuilemaan lisää tai harrastamaan muuta suomi24 juttua?

Olen pahoillani tilanteestasi, joka on ilmeisen kuormittava sinulle. Lääkärinlausunto, jonka olet toimittanut työkkärille, ei itse asiassa kerro sitä, mitä siinä pitäisi kertoa.
        Eli tilanteesi ei tule muuttumaan, vaikka valittaisitkin vaikka mihin euroopan komissioon.

Jos olet jäänyt pois jostain työkkärin toiminnasta terveydentilaasi vedoten, pitää siitä terveydentilasta saada hoitavalta lääkäriltäsi pitävä lausunto. Siinä pitää lääkärin yksinkertaisen yksiselitteisesti todeta, että et ole voinut terveyttäsi vaarantamatta mitenkään, ollenkaan ja kertakaikkiaan lainkaan osallistua ko. toimenpiteeseen.

Tuossa lausunnossa, minkä kirjoitit tänne, lukee vaan että sinulla on ollut vaikeaa,raskasta, elämäntilanteesi on kuormittava. Lääkitystä on harkittu. Sitten vaan todetaan että sua ohjattu johonkin hoitoon. Ja että sun tilanneo on ollut niin kuormittava, että sun toimintakyky on ollut huono. Tämä on varmasti totta.

Mutta ei siinä kerrota, että sun terveydentila ei kestä osallistua mihinkään toimeniteeseen, ja että jos olisit osallistunut, olisi sun terveys vaarantunut. Mitään tällaista ei mainita ollenkaan.

Eli todisus on ympäripyöreä työkkärin kannalta, ei kerro sun tilanteesta, että et kestä ja pysty terveydentilansi takia osallistumaan.

Tiedän tapauksen, jossa 3-vuorotyöhön työkkärin osoittamana pakotettu työtön sai lääkärintodistuksella vapautksen karenssista. Siinä oma lääkäri kirjoitti erittäin yksiselitteiseti, että hoitaa potilasta unettomuuden takia, on hoitanut jo pitkään. Ja että potilaan sairaus ei kestä 3-vuorotyötä ollenkaan, eikä sitä hänen terveytensä vuoksi voi sallia ilman, että tällä vaarannetaan hänen terveytensä. Siis ei mitään "suositella" taikka "alentunesti työkykyinen" vaan että asia on näin piste. Ei tullut karenssia.

Toinen asia, josta voit tietysti nostaa prosessin on se, että asiaasi on käsitelty kovin pitkään. Ja että vastaantottaja kiistää saanensa sinulta mitään vastinetta asiaansa. Voit tietysti näistä asioista nostaa selvityksen ja valituksen ja vaatia, että toimittamasi liitteet todetaan vastaanotetuiksi.

Kuitenkaan sitä varsinaista asiaa, että "ei oikeutta työttömyysturvaan" et saa tuolla ympäripyörellä lääkärinlausunnolla kumotuksi. Tämä on valitettavaa, mutta totta.

Sadat ihmiset toimittaa lääkäriltä lausuntoja, että heidän terveys on huonossa hapessa ja vointi heikko, mutta niisä lausunnoissa lääkärit kirjoittelee vaan että "saattaa vaikuttaa" ja "ei suositella" ja "alentuneesti jonkin verran vaikuttaa" ja tämähän ei riitä. Karensseja lähetellään paluupostissa satoja vuodessa.

Toivottavasti olet jo päässyt takaisin työelämään ja kiinni tähän yhteiskuntaan ja toimintaan uudelleen. Tulee muuta ajateltavaa sullekin, eikä tarvi jäädä jumiin vanhoihin asioihin. Uutta päin, ja kevättäkin tulossa:

• valvira valvoo oo
        Neuvvoztaja kirjoitti:

Olen pahoillani tilanteestasi, joka on ilmeisen kuormittava sinulle. Lääkärinlausunto, jonka olet toimittanut työkkärille, ei itse asiassa kerro sitä, mitä siinä pitäisi kertoa.
        Eli tilanteesi ei tule muuttumaan, vaikka valittaisitkin vaikka mihin euroopan komissioon.

Jos olet jäänyt pois jostain työkkärin toiminnasta terveydentilaasi vedoten, pitää siitä terveydentilasta saada hoitavalta lääkäriltäsi pitävä lausunto. Siinä pitää lääkärin yksinkertaisen yksiselitteisesti todeta, että et ole voinut terveyttäsi vaarantamatta mitenkään, ollenkaan ja kertakaikkiaan lainkaan osallistua ko. toimenpiteeseen.

Tuossa lausunnossa, minkä kirjoitit tänne, lukee vaan että sinulla on ollut vaikeaa,raskasta, elämäntilanteesi on kuormittava. Lääkitystä on harkittu. Sitten vaan todetaan että sua ohjattu johonkin hoitoon. Ja että sun tilanneo on ollut niin kuormittava, että sun toimintakyky on ollut huono. Tämä on varmasti totta.

Mutta ei siinä kerrota, että sun terveydentila ei kestä osallistua mihinkään toimeniteeseen, ja että jos olisit osallistunut, olisi sun terveys vaarantunut. Mitään tällaista ei mainita ollenkaan.

Eli todisus on ympäripyöreä työkkärin kannalta, ei kerro sun tilanteesta, että et kestä ja pysty terveydentilansi takia osallistumaan.

Tiedän tapauksen, jossa 3-vuorotyöhön työkkärin osoittamana pakotettu työtön sai lääkärintodistuksella vapautksen karenssista. Siinä oma lääkäri kirjoitti erittäin yksiselitteiseti, että hoitaa potilasta unettomuuden takia, on hoitanut jo pitkään. Ja että potilaan sairaus ei kestä 3-vuorotyötä ollenkaan, eikä sitä hänen terveytensä vuoksi voi sallia ilman, että tällä vaarannetaan hänen terveytensä. Siis ei mitään "suositella" taikka "alentunesti työkykyinen" vaan että asia on näin piste. Ei tullut karenssia.

Toinen asia, josta voit tietysti nostaa prosessin on se, että asiaasi on käsitelty kovin pitkään. Ja että vastaantottaja kiistää saanensa sinulta mitään vastinetta asiaansa. Voit tietysti näistä asioista nostaa selvityksen ja valituksen ja vaatia, että toimittamasi liitteet todetaan vastaanotetuiksi.

Kuitenkaan sitä varsinaista asiaa, että "ei oikeutta työttömyysturvaan" et saa tuolla ympäripyörellä lääkärinlausunnolla kumotuksi. Tämä on valitettavaa, mutta totta.

Sadat ihmiset toimittaa lääkäriltä lausuntoja, että heidän terveys on huonossa hapessa ja vointi heikko, mutta niisä lausunnoissa lääkärit kirjoittelee vaan että "saattaa vaikuttaa" ja "ei suositella" ja "alentuneesti jonkin verran vaikuttaa" ja tämähän ei riitä. Karensseja lähetellään paluupostissa satoja vuodessa.

Toivottavasti olet jo päässyt takaisin työelämään ja kiinni tähän yhteiskuntaan ja toimintaan uudelleen. Tulee muuta ajateltavaa sullekin, eikä tarvi jäädä jumiin vanhoihin asioihin. Uutta päin, ja kevättäkin tulossa:

Ottaako julkisen puolen lekurit jotain erityispalkkiota noista kirjoittelemistaan vapaamuotoisista pilipalilausunnoista, joilla ei ole mitään oikeudellista merkitystä? Onko kellään tietoa? Jos ottavat, niin salliiko laki erityisen korvauksen rahastamisen tuollaisista hölynpölynlausunnoista? Eikö lääkäriliitto kouluta lääkäreitä ollenkaan lääkärilausuntojen kirjoittamiseen, kun lääkärit näyttävät tykkäävän puuhastella tuollaisten mihinkään mitään vaikuttamattomien lausuntojen kanssa. Vaiko onko ne vain näennäispuuhastelua hermostuneen potilaan rauhoittelemiseksi?

Minullekin olisi tuollaisen vapaamuotoisen pilipalilausunnon kirjoittanut työkkärille toimitettavaksi, mutta en huolinut. Työntäkööt lausunnot perssiiseensä, sikäli kuin sinne enää mahtuu. Voin kyllä tarvittaessa kirjoittaa Valviralle toimitettavaksi lausunnon, jonka mukaan ahdasta on jo ennestään, ja siksi kyseisen lääkärin kohdalla praktiikanharjoitus on jo pitkään yskähdellyt ja onnahdellut.

• Kassialmatan
        valvira valvoo oo kirjoitti:

Ottaako julkisen puolen lekurit jotain erityispalkkiota noista kirjoittelemistaan vapaamuotoisista pilipalilausunnoista, joilla ei ole mitään oikeudellista merkitystä? Onko kellään tietoa? Jos ottavat, niin salliiko laki erityisen korvauksen rahastamisen tuollaisista hölynpölynlausunnoista? Eikö lääkäriliitto kouluta lääkäreitä ollenkaan lääkärilausuntojen kirjoittamiseen, kun lääkärit näyttävät tykkäävän puuhastella tuollaisten mihinkään mitään vaikuttamattomien lausuntojen kanssa. Vaiko onko ne vain näennäispuuhastelua hermostuneen potilaan rauhoittelemiseksi?

Minullekin olisi tuollaisen vapaamuotoisen pilipalilausunnon kirjoittanut työkkärille toimitettavaksi, mutta en huolinut. Työntäkööt lausunnot perssiiseensä, sikäli kuin sinne enää mahtuu. Voin kyllä tarvittaessa kirjoittaa Valviralle toimitettavaksi lausunnon, jonka mukaan ahdasta on jo ennestään, ja siksi kyseisen lääkärin kohdalla praktiikanharjoitus on jo pitkään yskähdellyt ja onnahdellut.

Samaa olen ihmetellyt itsekin. Eräskin terveyskeskuslääkäri kieltäytyi kirjoittamasta sairaslomaa potilaalle, kun selvisi että tämä on työtön. Herra Lääketieteen Lisensiaatti väitti, että hän tekee virkavirheen, jos kirjoittaa potilaalle sairaslomaa!? Kaikenlaisia puoskareita niitä onkin.

Tässäkin ketjussa on malliesimerkki lääkärinlausunnosta, jolla ei ole mitään virkaa. Kunnian ja omantunnon kautta joo. Ja kirjottaa, että siltä osin kuin sen katsotaan vaikuttavan. Pelkkää vittuilua tuokin. Miltä osin se luulee, että todistus vaikuttaa kun se on se ainoa peruste, jolla potilas yrittää välttää työkkärin karenssia??
        Ei sanaakaan potilaan terveydestä, ei riviäkään terveyden menettämisen uhasta, ei mitään hoitosuhteesta, ei sanaakaan siitä että potilaan terveys ja jaksaminen on lopussa ja että mitkään toimenpiteet ei tule kysymykseenkään.
        Kunhan vaan kirjoitteli yleisiä toteamuksia, mitä aikaisemmin on tapahtunut.No, sepä ei työkkäriä taikka vakuutusoikeutta kiinnosta juurikaan tällä kertaa.

Itsekin olisin tuommoisen pikkulausunnon ympäri-mennään-ja-jonnekin -tullaan-jos-tullaan paperin voinut pyytää kirjottanutta lääkäriä tunkemaan sinne minne ei aurinko paista eikä kuu kuumota.

Harmi vaan alkuperäiselle, jonka tositapaus tämä on. Tuollaisella todistuksella ei voi vältttää karenssia missään oikeusasteessa, eli tyhjän saa niinsanotusti pyytämättäkin.

• Köyhä Koira
        Kassialmatan kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt itsekin. Eräskin terveyskeskuslääkäri kieltäytyi kirjoittamasta sairaslomaa potilaalle, kun selvisi että tämä on työtön. Herra Lääketieteen Lisensiaatti väitti, että hän tekee virkavirheen, jos kirjoittaa potilaalle sairaslomaa!? Kaikenlaisia puoskareita niitä onkin.

Tässäkin ketjussa on malliesimerkki lääkärinlausunnosta, jolla ei ole mitään virkaa. Kunnian ja omantunnon kautta joo. Ja kirjottaa, että siltä osin kuin sen katsotaan vaikuttavan. Pelkkää vittuilua tuokin. Miltä osin se luulee, että todistus vaikuttaa kun se on se ainoa peruste, jolla potilas yrittää välttää työkkärin karenssia??
        Ei sanaakaan potilaan terveydestä, ei riviäkään terveyden menettämisen uhasta, ei mitään hoitosuhteesta, ei sanaakaan siitä että potilaan terveys ja jaksaminen on lopussa ja että mitkään toimenpiteet ei tule kysymykseenkään.
        Kunhan vaan kirjoitteli yleisiä toteamuksia, mitä aikaisemmin on tapahtunut.No, sepä ei työkkäriä taikka vakuutusoikeutta kiinnosta juurikaan tällä kertaa.

Itsekin olisin tuommoisen pikkulausunnon ympäri-mennään-ja-jonnekin -tullaan-jos-tullaan paperin voinut pyytää kirjottanutta lääkäriä tunkemaan sinne minne ei aurinko paista eikä kuu kuumota.

Harmi vaan alkuperäiselle, jonka tositapaus tämä on. Tuollaisella todistuksella ei voi vältttää karenssia missään oikeusasteessa, eli tyhjän saa niinsanotusti pyytämättäkin.

"Samaa olen ihmetellyt itsekin. Eräskin terveyskeskuslääkäri kieltäytyi kirjoittamasta sairaslomaa potilaalle, kun selvisi että tämä on työtön. Herra Lääketieteen Lisensiaatti väitti, että hän tekee virkavirheen, jos kirjoittaa potilaalle sairaslomaa!? Kaikenlaisia puoskareita niitä onkin."

Kiitos kaikille lukijoille voin vakuuttaa, että näin on käynyt minulle itsellenikin. En ole aina saanut lääkärintodistusta vaikka en ihan terveessä kunnossa ole ollutkaan, koska olen työtön. On niin kovat ennakkoluulot lääkärillä työttömiä kohtaan. En ole näissä asioissa niin taitava, että osaisin vaatia sellaiset lääkärin todistukset jotka kelpaavat, silloinkin kun sellaisen onnistun saamaan.

Mitä tulee tuohon oikeuden käyntiin mitä tuossa lääkärin todistuksessa mainitaan olen vuosikausia kestävän työpaikka kiusaamisen uhri. En usko, että tulen sieltäkään saamaan oikeutta, koska ei viranomaisten ammattitaito riitä niin monimutkaisten juttujen läpivientiin kuin omani. Varsinkin kun vastassa on joukko perusfiksuja pomoja ja pää pukari on todella karismaattinen henkilö joka osaa puhua mustankin valkoiseksi. Saivat käräjäoikeudessa vain yhden syytekohdan läpi ja pomoni sai peräti 400€ sakot.

Kiusaamiseni oli pahimmillaan mm sitä, että työkaverini mm. raiskasi minut työntämällä esineen takapuoleeni kun olin sammunut työpaikan pikkujouloissa. Se oli kiva vitsi kaikkien entisten työkavereiden ja kiusaajien mielestä ja sille naureskellaan varmaan vieläkin. Kun tiedetään, että en sitä pysty todistamaan, niin että oikeudessa oikeutta saisin. Toiseksi kun on mies ei kukaan näitä juttuja edes vakavasti ota se on ihan turha lähteä hakemaan oikeutta virallisia reittejä pitkin. Tälläsiä pikku juttuja eikä nämä vaikuta mitenkään mielenterveyteen nämä kun lääkärikin on niin todennut. Ei silti en rupea sieltä mitään anelemaan.

Onhan nämä kaikki mitä itselleni on sattunut sellainen vyyhti, että en varmaan itsekään uskoisi kaikkea todeksi jos ne eivät olisi sattuneet juuri minulle.

Nytkin pitäisi jaksaa taistella työkkäriä, kelaa, terveyskeskusta ja entistä työpaikkaa vastaan jutussa joka tuskin edes tulee johtamaan mihinkään.

Toisaalta täytyy tässä elämässä olla muutakin kuin järjestelmän eteen uhrautuminen. Minun kohdaltani se sellainen taitaa olla ohi.

• Vararahastoa vailla

Kuinka paljon niitä säästöjä on , että voi odottaa jotain valituspäätöstä kaksikin vuotta? Sullahan pitää olla kymmeniätuhansi säästötilillä käytössäsi!
      Itse en pystyisi odottamaan mitään valituspäätöstä edes muutamaa kuukautta pidempään, ja sen jälkeen olisi jo tullut pää vetävän käteen.
      Sulla on asiat aika hyvin, kun pystyt odottamaan muutaman satasen valitusta vuosia. Läheskään kaikki ei siihen pysty.

• laskeskelin että...

"Kuinka paljon niitä säästöjä on , että voi odottaa jotain valituspäätöstä kaksikin vuotta?"
      Jos on koko ajan karensissa ja toimeentulotuen perusosaa alennetaan koko ajan 20% (=laitonta), toimeentulotuen lisäosat, kuten vuokra (asumistuen ylittävä osa), sähkö ja terveydenhoitomenot saa narmaalisti, sekä tietenkin asumistuen niin saattaa pysyä hengissä tuon pari vuotta.
      Tuo alnneus 20% = 92,20€/kk, säästöjä oltava 24x92,20€ =2212,80 €. Jos alennus on 40% niin 4425,60€, eikä elintaso muutu yhtään. Säästöt pitää tietenkin olla viranaomaisten ulottumattomissa. Laitonta, mutta niin on viranomaisen menettelykin.

PS En ole ketjun aloittaja.

• Köyhä Koira

Aika hyvin laskettu. Laskit aika tarkkaan miten paljon pitää olla säästöjä. Juurikin tuon verran mitä laskit pitää olla minimissään säätöjä tai kyetä pummaamaan joltain sukulaiselta, hankkia pulloja keräämällä tai jotenkin se puuttuva osuus siten, että viranomaiset ei kuule siitä. Muuten tulee loppu ja raha ei riitä edes ruokaan, asuntoon ja pakollisiin laskuihin.

Muuten rahat ei riitä vaikka kuinka kitkuttasi ja söisi suurimmaksi osaksi halvimpia ruokia tyyliin perunat ja pasta. Säästöjä voi hakea sieltä täältä kuten leikata itse omat hiuksensa parturin sijaan tai etsiä joku muu joka ne leikkaa ja jättää vaateostokset kokonaan tekemättä ja kulkea vähän kuluneemmissä ja kauhtuneemmissa vaatteissa.

Lisäksi pitää saada asumistuki ja alennettu osuus toimeentulon perusosasta.

Kymmenet tuhannet eurot kahdelle vuodelle on liioittelua ei niin paljon tarvitse hankkia muualta kuin virallisen järjestelmän piiristä jos tavoitteena on laissa säädetty minimitoimeentulo. "laskeslelin, että..." laskelmat on todella tarkkoja...

Kyllähän tässä alkaa pikkuhiljaa muuttua ihan järjestelmän ulkopuolelle tipahtaneeksi höppänäksi.

Juu ja minä olen ketjun aloittaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe