Terve,
Haen 2012 keväällä Helsingin oikikseen ja hinku sisään olisi kova, mutta jos ovet eivät ekalla kerralla aukene, olen ajatellut mennä avoimen kursseille. Jos haluaa avoimen kautta sisään, vaaditaan 60 opintopistettä, mikä ilmeisesti vastaa yhden lukuvuoden verran työtä. Mietin, että kuinka nopealla tahdilla on mahdollista saada ne pisteet kasaan, jos vaikka elokuussa menee ensimmäiselle kurssille ja kävisi töissä samalla. Onnistuuko maaliskuun loppuun/huhtikuun alkuun mennessä, kun sillon ilmestyy jo seuraavat valintakoekirjat?
Avoimen kautta sisään? Kesto?
24
2919
Vastaukset
- jsjsjsjsdddd
No, onnistuu tai ei, niin aika hurjasti tuossa on hommaa...
- kunhan huutelen
paljonko opiskelijat yleensä tekee vuodessa pisteitä? tiedän kelan "suositukset" mut tässä koulussa tosielämässä.
- sdfg
Jos vuodessa aikoo suorittaa, on kyllä melkoisen kova tahti, jos käyt töissä samalla. Olethan ottanut huomioon, että avoimen väylän kautta sisäänpääseminen vaatii, että saat melkoisen hyvät arvosanat suorittamistasi kursseista? Eli tämänkin vuoksi sanoisin, että kova tahti on tuo vuosi, jos melkein kaikista kursseista täytyy arvosanaksi saada vähintään neljä.
Itsellä valmistumiseen menee yhteensä 4 vuotta, joten tuosta voisi laskea, että 75 opintopistettä saa vuodessa kokoon. Tosiasiassa enemmänkin, koska itse en ensimmäisen vuonna opiskellut kuin vain osittain, koska olin muutoin työllistetty. Silloinkin kokoon tuli 30 opintopistettä, mikä sekin oli enemmän, kuin mitä olin suunnittellut. - Avoin oikis
Kiitos vastauksista. Juu olen ottanut tuon keskiarvon, joka tosiaan on oikiksen sivujen mukaan 3,75 mikä kuulostaa kyllä aika kovalta kun aikaisemmin minulla oli joku väärä muistikuva, että se olisi ollut vain 3. Eli taitaa olla niin, että parempi vaan panostaa noihin pääsykokeisiin täysillä, kun tuo avoimen väylä vaikuttaa aika paljon pitemmältä ja työläämmältä vaihtoehdolta.
- L
Mitä itse olen avoimen kurssitarjonta katsellut, niin ei siellä kyllä yhden vuoden aikana ole tarjolla oikiksen kursseja lähellekään tuota opintopistemäärää.
- highlighter
Mutu-tuntumani on samansuuntainen kuin edellisillä vastaajilla... avoimen väylän kautta tullut on luullakseni monesti opiskellut kauemmin kuin vuoden verran. Vuoden työpanokseksi tuo 60 op keskiarvolla 3,75 on myös mielestäni aika kova tavoite. Siinä pitää joka tentin mennä aika hyvin, koska uusintoihin lukemiseen ei jää paljon aikaa.
Itse periaatteessa vastustan avoimen väylää paitsi niissä harvinaisissa tapauksissa, joissa henkilö ei psykofyysisten syiden takia koskaan pysty suoriutumaan pääsykokeesta vaan menee diagnosoidusti lukkoon.- Poromies junan tuoma
En nyt tiedä mitä vastustamista avoimenväylän kautta sisään tulossa on. En usko, että se on minkäänlainen oikotie-onneen. Ainakaan niinkauan, kuin avoimen puolelta puuttuu tutkinnon anto -oikeus. Ja avoimenväylän kautta otetaan vuosittain vain vajaa kourallinen. Edelleen jos tavoitteena on tuo 60 op., niin, että keskiarvon olisi oltava yli 3,5 niin kyllä tällainen henkilö, voisi tulla aivan yhtä hyvin valituksi pääsykokeiden kautta.
Ei pääsykoemateriaalina luettava aineisto niin paljon eroa itse varsinaisesta opintomateriaalista. - Saattaa olla, jopa osin päällekäistäkin. - Toki pääsykokeisiin osallistumiseen liittyy aina oma stressi ja paine; mm. koska sen kun voi uusia vain kerran vuodessa.
Sensijaan ainakin hieman kriittisesti voinee suhtautua, niihin opiskelupaikan saaneisiin, jotka saavat sen, kun on "suurella rahalla" maksettu siitä, että joku laatii oikasupyynnön. Toisaalta ei ole poissuljettua, etteikö pääsykoepapereiden tarkastamisessakin voisi tapahtua virhe tai virheitä.
Mitä tulee edellisen kirjoittajan mainintaan siitä avoimen väylän kautta sisäänpääsyn vastustamisen oikeutettuna, pitäen ainoana poikkeuksena sitä, "niissä harvinaisissa tapauksissa, joissa henkilö ei psykofyysisten syiden takia koskaan pysty suoriutumaan pääsykokeesta vaan menee diagnosoidusti lukkoon." -Tulee itselleni mieleen halu muistuttaa siitä, että
(a) luullakseni kaikissa suomen tiedekunnissa tenttejä järjestetään harvoin niin että sen voi suorittaa yksin; eli kysymykseni on: voiko tällainen henkilö muutoinkaan osallistua opiskeluun?
Edellämainittu ei tarkoita sitä, etteikö vaikeastikin vammaista henkilöä voisi avittaa tentin tai pääsykokeen teossa, niin että hänellä on esimerkiksi oikeus käyttää suurentavaa lukulaitetta, kirjoittaa koneella kynän asemasta tai saada lisä-aikaa kokeen/pääsykokeen kirjoittamiseen.
Ja (b) Juristi toimii usein vuorovaikutuksessa muiden kanssa, jolloin - aika usen- tarvitaan "hieman" paineensietokykyä, vaikkei kenenkään henki olisikaan vaarassa lähteä.
- TA
Suoritin lukuvuoden aikana 70 op opintoja avoimen väylän kautta. Keskiarvo reilu 3. On mahdollista mutta vaatii tiukkaa itsekuria.
- Böööö
"Mitä itse olen avoimen kurssitarjonta katsellut, niin ei siellä kyllä yhden vuoden aikana ole tarjolla oikiksen kursseja lähellekään tuota opintopistemäärää."
Täällä on taas ollut kommentoimassa sellaisia ihmisiä, että jos heitä jäisi kuuntelemaan ja sivuuttaisi omat ajatukset ja valinnat, niin eläminen muuttuisi todella hankalaksi.
Ensinnäkin, olen itse tutkiskellut avoimen puolen kurssivalintaa ja syksyksi olen laskenut jo 27 op:tä, marraskuuhun asti. Tietoja ei ole vielä edes kunnolla päivitetty, joten varmasti löytyy avoimen kursseja myös joulukuulle.... ja ensi vuonna sitten kirii loputkin pisteet kiinni. Vaatii itsekuria ja lujaa tahtoa, true.
Totta on, että tenttejä saattaa joutua uusimaan, tämäkin on kiinni oikeastaan omasta itsestään, miten järjestää aikataulutuksen (työt koulu) ja mä en oikein ymmärrä sitä, miten tenteistä voi saada alle kolmosen ja ylipäätään miten pystyy vuoden aikana tenttimään vaan sen 30 op:ta... No, tietenkin jos yöelämässä nuokkuu nii mikä vaan menee perseelleen, jokaisella on oma tärkeysjärjestys;) - legal councel
Minä en kyllä ymmärrä miksi joku vastustaisi avoimen väylää. Siinä joutuu todella tekemään työtä ja osoittamaan, että pärjää. Ihan yhtä kova testi se on kuin pääsykoe. Se vaatii kovaa motivaatiota ihan samalla tavalla. Minä tunnen pari ihmistä, jotka ovat avoimen käyttä päässeet sisälle ja he ovat erittäin ahkeria opiskelijoita ja fiksuja juristinalkuja.
Minä laittaisin itse tavoitteetksi 2 vuotta, jos aikoo sisään tätä kautta. Tentteihin olisi silloin aikaa lukea rauhassa ja voisi uusiakin huonosti menneitä tenttejä.
Poromiehelle semmoinen huomio, että eivät ne oikaisupyynnöt niin paljon maksa, vaikka sellaisen tekemiseen hankkisi lakimiesapua. Itse pyysin aikanaan valmennuskurssiopettajaani laatimaan sellaisen, kun jäin ekalla kerralla juuri sinne rajalle. Hukkaanhan se rahasumma meni, mutta toisaalta en olisi voinut jättää tekemättä, koska olin oikeasti eri mieltä tiedekunnan kanssa ja aina on se mahdollisuus, että tätä kautta pääsee sisälle. Minkälainen juristi oikein olisi jos ei käyttäisi kaikkia keinoja hyväkseen ;-)
Tiedän, että joskus näitä oikaisupyyntöjä on viime kädessä oikaistu hallinto-oikeudessa, kun tiedekunta on ollut niin itsepäinen ettei ole halunnut myöntää selvää erhettä (erittäin harvinaista, mutta mahdollista!).- Poromies junan tuoma
On totta, ettei oikaisupyynnön tekeminen välttämättä maksa paljoa. Itse tunnustan tehneeni selaisen, joskus pro bono. Toki palkkiosta kävi se, kun näki myöhemmin toisen riemuitsevan opiskelupaikasta.
- Kirjoitinkin edellä oikaisupyynnön tekemisen "suurella rahalla" lähinnä siksi, että suhtaudun oikaisuvaatimuksien teettämiseen ulkopuolisella hieman kriittisesti. Minusta lähtökohta on se, että pääsykokeessa ratkaistaan se, kuka tai ketkä ovat oikeutettuja saamaan opsikelupaikan. Tämä on tietysti ongelmallista siksi, että ihan oikeasti pääsykokeen tarkastajillekin voi sattua virheitä. En lähde nyt arvioimaan sitä, kuinka paljon tai minkälaisa. Se, miksi suhtaudun ulkopuolisen tekemiin oikaisuvaatimuksien kriittisesti on lähinnä siinä, että tällöin ollaan, sanoisinko harmaalla alueella; toki sallitulla alueella.
Tätä on hieman hankala muotoilla, mutta sanoisinko, että kuten joissakin herättää pahennusta valmennuskurssit, koska nekin yleensä maksavat ja niitä järjestätään vain teityissä paikoissa. Oikaisupyynnön voi kyllä kirjoittaa missä tahansa, mutta siinä että kirjoittaako sen itse vai pyytääkö siihen ulkopuolista apua ja onko sellaista tarjolla lähellä onkon jo toinen juttu.
Eivät valmennuskurssitkaan paljoa maksa, joku toine ostaa sillä rahalla lentoliput Australiaan tai ostaa Stockalta uuden talvitakin... Ja vastaavsti oikaisupyynnön teettäminen on varmasti paljon edullisempaa.
Kertauksena Valmennuskurssit ovat kärjistäen rahalla ostettua etukäteistä varmistelua siitä, että saavuttaisi haluamansa opislelupaikan. Oikaisuvaatimus taas jälkikäteisiä toimia yrittää saada opiskelupaikka. Kumpikin on ottanut paikkansa ja kumpiakin ainakin toistaiseksi voidaan käyttää.
Mutta silti jaksan jankuttaa, että oikeastaan pääsykoe on se, ainakin lähtökohtaisesti se paikka, jossa ratkaistaan kuka saa opiskelupaikan.
Opiskelupaikan voi ja pitää voida saada kuitenkin ilman, että tarvitsee käydä valmennuskurssi tai turvautua oikaisuvaatimuks(i)en tekemiseen.
Lujasti tsemppiä kaikille hakijoille; tyhjän saa pyytämättäkin, siis älkää luovuttako. - hot_strings_68
Poromies junan tuoma kirjoitti:
On totta, ettei oikaisupyynnön tekeminen välttämättä maksa paljoa. Itse tunnustan tehneeni selaisen, joskus pro bono. Toki palkkiosta kävi se, kun näki myöhemmin toisen riemuitsevan opiskelupaikasta.
- Kirjoitinkin edellä oikaisupyynnön tekemisen "suurella rahalla" lähinnä siksi, että suhtaudun oikaisuvaatimuksien teettämiseen ulkopuolisella hieman kriittisesti. Minusta lähtökohta on se, että pääsykokeessa ratkaistaan se, kuka tai ketkä ovat oikeutettuja saamaan opsikelupaikan. Tämä on tietysti ongelmallista siksi, että ihan oikeasti pääsykokeen tarkastajillekin voi sattua virheitä. En lähde nyt arvioimaan sitä, kuinka paljon tai minkälaisa. Se, miksi suhtaudun ulkopuolisen tekemiin oikaisuvaatimuksien kriittisesti on lähinnä siinä, että tällöin ollaan, sanoisinko harmaalla alueella; toki sallitulla alueella.
Tätä on hieman hankala muotoilla, mutta sanoisinko, että kuten joissakin herättää pahennusta valmennuskurssit, koska nekin yleensä maksavat ja niitä järjestätään vain teityissä paikoissa. Oikaisupyynnön voi kyllä kirjoittaa missä tahansa, mutta siinä että kirjoittaako sen itse vai pyytääkö siihen ulkopuolista apua ja onko sellaista tarjolla lähellä onkon jo toinen juttu.
Eivät valmennuskurssitkaan paljoa maksa, joku toine ostaa sillä rahalla lentoliput Australiaan tai ostaa Stockalta uuden talvitakin... Ja vastaavsti oikaisupyynnön teettäminen on varmasti paljon edullisempaa.
Kertauksena Valmennuskurssit ovat kärjistäen rahalla ostettua etukäteistä varmistelua siitä, että saavuttaisi haluamansa opislelupaikan. Oikaisuvaatimus taas jälkikäteisiä toimia yrittää saada opiskelupaikka. Kumpikin on ottanut paikkansa ja kumpiakin ainakin toistaiseksi voidaan käyttää.
Mutta silti jaksan jankuttaa, että oikeastaan pääsykoe on se, ainakin lähtökohtaisesti se paikka, jossa ratkaistaan kuka saa opiskelupaikan.
Opiskelupaikan voi ja pitää voida saada kuitenkin ilman, että tarvitsee käydä valmennuskurssi tai turvautua oikaisuvaatimuks(i)en tekemiseen.
Lujasti tsemppiä kaikille hakijoille; tyhjän saa pyytämättäkin, siis älkää luovuttako.Mielestäni tämän edellisen kommentin voisi lukea jo aikamoiseksi jees***eluksi...Jos nykypäivänä, jolloin hakijoita on 2800 kpl, haluaa tidekuntaan, kaikki keinot on otettava käyttöön. Asiat olivat ehkä toisin silloin vuonna -75.
- diipadaabaa
Onko täällä tänä keväänä avoimen väylää pitkin Helsingin yliopiston oikeustieteelliseen tiedekuntaan hakeneita?
Olisi mukava kuulla, miten kauan teillä kesti saada tarvittava määrä opintoja kasaan, millaisella keskiarvolla haitte ja miten suuri tunku väylää pitkin tänä keväänä oli :)- onnellinen_otus
Pääsin tänä keväänä avoimen väylää pitkin Helsingin yliopiston oikeustieteelliseen.
Viisi otettiin sisään, hakijoita oli seitsemän.
Reilu pari vuotta meni opintojen kasaan saamiseen. - Onnius31
onnellinen_otus kirjoitti:
Pääsin tänä keväänä avoimen väylää pitkin Helsingin yliopiston oikeustieteelliseen.
Reilu pari vuotta meni opintojen kasaan saamiseen.millaisia pisteitä sait tenteistä? Ja onnea!
- Legal councel
onnellinen_otus kirjoitti:
Reilu pari vuotta meni opintojen kasaan saamiseen.Lämpimät onnitelut!
TERVETULOA tiedekuntaan, poikkea sitten punssikahveille elokuussa :-) - onnellinen_otus
Legal councel kirjoitti:
Lämpimät onnitelut!
TERVETULOA tiedekuntaan, poikkea sitten punssikahveille elokuussa :-)Kiitos onnitteluista! Todellakin saavun punssikahveille!
Tenteistä viitonen oli pääsääntö, alhaisemmat arvosanat (harvinaisia) poikkeuksia.
- notta näin
"Itse periaatteessa vastustan avoimen väylää paitsi niissä harvinaisissa tapauksissa, joissa henkilö ei psykofyysisten syiden takia koskaan pysty suoriutumaan pääsykokeesta vaan menee diagnosoidusti lukkoon. "
No joo. Mutta jospa on jo vanhempi ihminen, eikä halua viedä nuorisolta tikkaria suusta eli paikkaa pääsykokeen kautta.
Ja myös avoimen väylän kautta voi valmistua nopeammin, ja säästää näin yleisiä kuluja. Ja parantaa tilastoja. - täh
En ole kuullukkaan tuosta 60opintopisteen vaatimuksesta... Eihän tällästä vaatimuksta ole rovaniemelle? siellähän pisteitä pääsykoe pisteiden lisäksi avoimen opinnoista voi saada väh 10 ja max 13??
Onnistuuko käydä esim töiden ohella tuon 13 pisteen edestä kursseja?? - joumäääään
ei onnistu jos haluut ihan kunnol tehä töitä samalla, ehkä joku vähänen osa-aikatyö menee just¨
- Poromies Junan tuoma
Olen edellisen kirjoittajan kanssa jyrkästi eri mieltä. Toisin sanoen kyllä, erinomaisen hyvin 13 pistettä voi tehdä päätyön ohessa. Oikiksessa kun ei edes joudu tekemään labratöitä tai muita sellaisia kokeita / suorituksia, jotka vaatisivat juurikaan tietyssä paikassa oloa.
Toki tenteissä täytyy käydy, mutta niiden läpipääsyyn yleensä riittää kirjojen kanssa painiskelu ja sitä voi tehdä, missä tykkää.
Pakollisia (mm.) oikeustapausharjoituksia ja luentojakin on, mutta ei suinkaan niin paljoa, että niistä muodostuisi ylitsepääsemätöntä estettä, silloin kun on tavoitteena on saada kasaan 13op., työnohessa ennen tdk.n hakijaksi ilmoittautumista. Ja vielä jos muistamme, ettei tuota pistemäärää tarvitse saada edes yhden vuoden aikana kokoon, vaan ellei, jostain syystä -elämähän on arvaamaton - niin sitten useamman vuoden aikana. -Tämä toki edellyttää, että hakukriteereitä ei muuteta, mikä toki on aina mahdollista; luojaties mihin suuntaan... Yleisemmin on ollut nähtävissä, että yhä useampi halutaan saattaa ns. korkea koulutuksen piiriin ja korkeakoulutuksen inflatoituminen on harmillinen seuraus. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, sitä etteikö kannattaisi pitää omista unelmista kiinni ja pyrkiä elämässään eteenpäin ja yrittää, sillä tyhjän saa pyytämättäkin. Onnea valitsemallesi tielle - iManiac
Poromies Junan tuoma kirjoitti:
Olen edellisen kirjoittajan kanssa jyrkästi eri mieltä. Toisin sanoen kyllä, erinomaisen hyvin 13 pistettä voi tehdä päätyön ohessa. Oikiksessa kun ei edes joudu tekemään labratöitä tai muita sellaisia kokeita / suorituksia, jotka vaatisivat juurikaan tietyssä paikassa oloa.
Toki tenteissä täytyy käydy, mutta niiden läpipääsyyn yleensä riittää kirjojen kanssa painiskelu ja sitä voi tehdä, missä tykkää.
Pakollisia (mm.) oikeustapausharjoituksia ja luentojakin on, mutta ei suinkaan niin paljoa, että niistä muodostuisi ylitsepääsemätöntä estettä, silloin kun on tavoitteena on saada kasaan 13op., työnohessa ennen tdk.n hakijaksi ilmoittautumista. Ja vielä jos muistamme, ettei tuota pistemäärää tarvitse saada edes yhden vuoden aikana kokoon, vaan ellei, jostain syystä -elämähän on arvaamaton - niin sitten useamman vuoden aikana. -Tämä toki edellyttää, että hakukriteereitä ei muuteta, mikä toki on aina mahdollista; luojaties mihin suuntaan... Yleisemmin on ollut nähtävissä, että yhä useampi halutaan saattaa ns. korkea koulutuksen piiriin ja korkeakoulutuksen inflatoituminen on harmillinen seuraus. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, sitä etteikö kannattaisi pitää omista unelmista kiinni ja pyrkiä elämässään eteenpäin ja yrittää, sillä tyhjän saa pyytämättäkin. Onnea valitsemallesi tielleNimimerkki "täh"
- Rovaniemelle on siis mahdollista saada tuo min. 10 - max. 13p saada lisäpisteiksi. Täytynee ottaa huomioon, että lisäpisteitä ei hyväksytä samoissa määrin kuin mitä ne tuottavat hyväksiluettaessa tutkintoon. Esim. Hallinto 1 on 5 opintopisteen tenttiin, mutta pääsykokeeseen siitä saa 3 op. Täysien lisäpisteiden saamiseksi (13 op) tulisi olla kasassa siis vähintäänkin 20 opintopistettä.
Avoin väylä on vain Helsingissä. Rovaniemelle pääsee vain pääsykokeen kautta.
Poromies... Niinhän se on, mutta Lapin osalta avoimen pisteet ei liity mitenkään "koulutuksen inflatoitumiseen" tai paikkojen kasvuun. Se on vain tapa saada lähtöpisteitä niin kuin yo-pisteiden käyttäminen yhteispistekiintiössä.
- tähhhähä
Kiiitos poromies näistä rohkaisevista sanoista!:) Kovastihan se vaatii töitä, vaikka tuo 13 pistettä kuulostaa niiin vähältä.. joo ja olen iManiac huomannutkin että täysiä pisteitä nuista kursseista ei saa.. :(
- piaaaa
Onko kukaan opiskellut nuita PIA- opintoja, eli ihan muiden oikikseen päässeitten kanssa?
Kiinnostaisi kovasti, mutta mietin onnistuuko nykyisten opintojeni ohella.. Kaikilla kursseillahan ei ole pakollista läsnäoloa.. mutta kuinka paljon käytännössä läsnä pitää olla..? n100 km on matkaa rovaniemelle joten ihan joka päivä ei kehtaisi ravata..
Minkälaiset kurssit on semmosia joita on mahdollista lähes kokonaan itsenäisesti suorittaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462