Minulla on oikeus...
1. Elää omantuntoni eikä toisen tai toisten tunnon mukaan. Silti otan huomioon, että omatuntoni on osa yhteistä oikeudentajua .
2. Asettaa elämäni asiat parhaaksi näkemääni tärkeys- ja arvojärjestykseen ja toimia sen pohjalta.
3.Tehdä päätöksiä itse valitsemin perustein, ja kantaa niistä vastuu.
4. Sanoa ei sille, mihin en ole vielä valmis, ja kieltäytyä siitä, mikä tuntuu ainakin toistaiseksi väärältä tai liian vaaralliselta.
5. Sanoa kyllä sille ja/tai hänelle, joka palvelee eheytymistäni, kasvuani ja hyvinvointiani kuulemalla, katsomalla, koskettamalla ja todeksi vahvistamalla.
6. Suojautua uhkaavalta käytökseltä, alentavilta asenteilta, tekojeni tulkinnoilta, motiivieni tietämisiltä ja lopullisilta diagnooseilta.
7. Olla luottamatta ihmisiin ja asioihin, jotka eivät tunnu uskottavilta.
8. Luottaa ja uskoa kehen ja mihin tahansa itse valitsemin syin ja tavoin.
9. Katua ja muuttaa mieltäni lupauksia rikkomatta tai niitäkin reilusti purkaen.
10. Antaa anteeksi kenelle haluan ilman pakkoa tai velvollisuutta tehdä niin.
11. Pyytää anteeksi surullisella katumuksella, ilman sieluni alistuvaa myymistä.
12. Arvostaa itsessäni olevaa pienintä ja pitää heikoimmasta minussa hyvää huolta.
13. Tuntea tunteeni ja ilmaista niitä suoraan toista kunnioittaen.
14. Muistella historiaani ja suhteitani sellaisena kuin olen ne kokenut.
15. Surra mitä en saanut, tai vain melkein sain, vaikka olisin tarvinnut kokonaisesti.
16. Olla pettynyt siitä, että sain, mitä en olisi halunnut, tai mistä olin kieltäytynyt.
17. Olla vihainen niillekin joita rakastan ja joille olen kiitollinen.
18. Pelätä, tuntea turvattomuutta, olla varovainen ja suojautua vaaran edessä.
19. Voida hyvin ja nauttia siitä, silloinkin, kun toinen voi huonosti ja päinvastoin.
20. Unelmoida, haaveilla, tarvita, haluta ja kaivata mitä ja ketä tahansa.
21. Pyytää mitä tarvitsen: etäisyyttä tai läheisyyttä, yhteyttä tai yksityisyyttä, seksiä tai selibaattia, puhumista tai kuuntelemista, näkemistä tai nähdyksi tulemista.
22. Huolehtia hyvinvoinnistani, kasvustani, koulutuksestani ja kunnostani.
23. Saada kunnioitusta, todeksi vahvistavaa tilaa ja toteuttamismahdollisuuksia sille mitä tunnen, tarvitsen, arvostan, uskon, tahdon ja valitsen.
24. Olla ottamatta vastuuta tai syyllistämättä itseäni toisen tunteista, tarpeista, arvoista, tavoista, tottumuksista, valinnoista tai käytöksestä.
25 Odottaa toiselta vähintäänkin rehellisyyttä ja oikeudenmukaisuutta, tai parhaimmillaan suopeutta, laupeutta ja jopa varauksetonta rakkautta.
26. Olla erilainen, heikompi tai vahvempi, onnellisempi tai onnettomampi, menestyvämpi tai oloihinsa tyytyneempi kuin muut.
27. Olla epävarma, epäonnistuva, kaikkia ihanteitani pettävä tai uhmaava, uskomuksiani, arvojani ja unelmiani kyseenalaistava.
28. Oivaltaa, oppia, muuttua, kääntyä, kasvaa, kypsyä tai pysyä paikallani täysin tyytyväisenä.
29. Kuolla rakastavassa seurassa ilman keinotekoisesti pidennettyä kärsimystä.
30. Minulla on myös pyhä velvollisuus kunnioittaa ja puolustaa näitä oikeuksia jokaisen lähimmäiseni synnyinlahjana.
ehkä jotain tällaista toivon meille kaikille
21
155
Vastaukset
- A
Minulla ei ole oikeuksia. Meillä on.
"Yksilön" "oikeudet" ovat etuoikeuksia tai erivapauksia ja edellyttävät erityiskohtelua. Yksilö on abstraktio ja kulkee kohti kuolemaa.- LK
Jos tahtoo lähteä pohtimaan niin vielä voi lisätä että en koe itse tarvitsevani erityistä oikeutta noihin mihinkään tehdäkseni ne.
Mut osa oli iha kivoja juttuja, osa ei niinkää. - 11+3=14
Noh...kun minulla on oikeus...
niin silloin ymmärtää, että sinullakin on...
Maailmassa jokainen toinen,sinä tai hän on itselleen myös minä...
Joskus on helpompi hyväksyä asioita toisellekkin, kun ymmärtää, että hänkin on omassa elämässään minä..
".Minulla on myös pyhä velvollisuus kunnioittaa ja puolustaa näitä oikeuksia jokaisen lähimmäiseni synnyinlahjana"
Tuossa viimeisessä se tulikin...jokainen lähimmäinen...on myös minä, samat oikeudet kuuluu kaikille...
ja kaikki me kuljemme kohti kuolemaa...oli oikeuksia tai ei...
se on ihmisen osa...niin minun, sinun, meidän, kuin heidänkin... - 1+16
LK kirjoitti:
Jos tahtoo lähteä pohtimaan niin vielä voi lisätä että en koe itse tarvitsevani erityistä oikeutta noihin mihinkään tehdäkseni ne.
Mut osa oli iha kivoja juttuja, osa ei niinkää."Mut osa oli iha kivoja juttuja, osa ei niinkää."
osa ei niinkää....mitkä kohdat ei ollu kivoja...
joita et hyväksy itsellesi oikeuksiksesi... - LK
1+16 kirjoitti:
"Mut osa oli iha kivoja juttuja, osa ei niinkää."
osa ei niinkää....mitkä kohdat ei ollu kivoja...
joita et hyväksy itsellesi oikeuksiksesi...Kuten sanottu, en tarvitse erityistä oikeutusta noitten tekemiseen. Mutta osa niistä oli semmoisia mitkä ei vaikuttaneet niin houkuttelevilta ajatuksilta.
- 9+12=21
LK kirjoitti:
Kuten sanottu, en tarvitse erityistä oikeutusta noitten tekemiseen. Mutta osa niistä oli semmoisia mitkä ei vaikuttaneet niin houkuttelevilta ajatuksilta.
No...voisit synnyttää niistä...
vähemmän sinua houkuttelevista oikeuksista ...keskustelua enemmänkin... 9+12=21 kirjoitti:
No...voisit synnyttää niistä...
vähemmän sinua houkuttelevista oikeuksista ...keskustelua enemmänkin...Omiin silmiini osa kuulosti alentavilta ja vähätteleviltä. Eikä nuo kaikki päde edes kaikkiin. Ehkä jollekin läheisriippuvaiselle hyvä lista...
Vaikka eiköhän nuo pitäisi jokaiselle olla lähinnä itsestäänselvyys.
"Pelätä, tuntea turvattomuutta, olla varovainen ja suojautua vaaran edessä."
Miksi tälle ei ole vastakohtaa?
"Olla uhkarohkea, varomaton ja vaaroihin päin syöksyvä silloin, kun se sinusta tuntuu. "
Samanlainen oikeus kai tuokin? Ei kai täällä nyt enää mitään pikkulapsia olla...Ajatellaan nyt vaikka niitä, joilla on jotain vaarallisia harrastuksia, tai ammatteja.
"Kuolla rakastavassa seurassa ilman keinotekoisesti pidennettyä kärsimystä."
Jos olisin kuolemassa niin en todellakaan haluaisi, että siinä ympärillä olisi jotain pölvästejä tuijottamassa. Kaikista upeinta olisi kuolla yksin.
Siinäpä minun osaltani ainakin pari. :)- 3+8=11
dizel kirjoitti:
Omiin silmiini osa kuulosti alentavilta ja vähätteleviltä. Eikä nuo kaikki päde edes kaikkiin. Ehkä jollekin läheisriippuvaiselle hyvä lista...
Vaikka eiköhän nuo pitäisi jokaiselle olla lähinnä itsestäänselvyys.
"Pelätä, tuntea turvattomuutta, olla varovainen ja suojautua vaaran edessä."
Miksi tälle ei ole vastakohtaa?
"Olla uhkarohkea, varomaton ja vaaroihin päin syöksyvä silloin, kun se sinusta tuntuu. "
Samanlainen oikeus kai tuokin? Ei kai täällä nyt enää mitään pikkulapsia olla...Ajatellaan nyt vaikka niitä, joilla on jotain vaarallisia harrastuksia, tai ammatteja.
"Kuolla rakastavassa seurassa ilman keinotekoisesti pidennettyä kärsimystä."
Jos olisin kuolemassa niin en todellakaan haluaisi, että siinä ympärillä olisi jotain pölvästejä tuijottamassa. Kaikista upeinta olisi kuolla yksin.
Siinäpä minun osaltani ainakin pari. :)"Ehkä jollekin läheisriippuvaiselle hyvä lista.."
Noh, heille tai meille läheisriippuvaisille se on hyvä lista...kun nuo oikeudet mitä tuossa mainitaan...eivät monenkaan kohdalla toteudu, kun ei itse edes uskalla haluta niitä...
mutta tosiaan ns. vähemmän läheisriippuvaiselle ja ekstremeä elämäänsä hakevalle...tuo sinun oikeutesi..."syöksyä vaaroihin" voi kuullostaa hyvältä...
vaikka no...LR ihmiselle/narsistin uhrille...voi pelkästään uusi suhde jopa olla tuollaista...vaaraan syöksymistä...jonka minäkin kylllä katson oikeudekseni...
Mutta mitä tuohon kuoleman läheisyyteen tulee....niin minä olen työni puolesta nähnyt montakin kuolemaa...mutta en toki yhtään upeaa... sen lähestyessä tosi monet kaipaavat/huutavat äitiään...
mutta jos nykymeno jatkuu...ja elät vanhaksi...niin toiveesi "upeasta" kuolemasta yksin...toteutuu helpostikin....kun ihmiset "hylätään" laitoksiin...suurin osa kuolee juuri yksin...jos ei sattumalta hoitaja osu paikalle... 3+8=11 kirjoitti:
"Ehkä jollekin läheisriippuvaiselle hyvä lista.."
Noh, heille tai meille läheisriippuvaisille se on hyvä lista...kun nuo oikeudet mitä tuossa mainitaan...eivät monenkaan kohdalla toteudu, kun ei itse edes uskalla haluta niitä...
mutta tosiaan ns. vähemmän läheisriippuvaiselle ja ekstremeä elämäänsä hakevalle...tuo sinun oikeutesi..."syöksyä vaaroihin" voi kuullostaa hyvältä...
vaikka no...LR ihmiselle/narsistin uhrille...voi pelkästään uusi suhde jopa olla tuollaista...vaaraan syöksymistä...jonka minäkin kylllä katson oikeudekseni...
Mutta mitä tuohon kuoleman läheisyyteen tulee....niin minä olen työni puolesta nähnyt montakin kuolemaa...mutta en toki yhtään upeaa... sen lähestyessä tosi monet kaipaavat/huutavat äitiään...
mutta jos nykymeno jatkuu...ja elät vanhaksi...niin toiveesi "upeasta" kuolemasta yksin...toteutuu helpostikin....kun ihmiset "hylätään" laitoksiin...suurin osa kuolee juuri yksin...jos ei sattumalta hoitaja osu paikalle...Aina tuota yleistystä...ei kaikki ihmiset joudu laitoksiin, eikä kaikki ihmiset myöskään pelkää kuolemaa...Vaikka turhaanpa tätä edes yritän selittää. :)
- 20+14=34
dizel kirjoitti:
Aina tuota yleistystä...ei kaikki ihmiset joudu laitoksiin, eikä kaikki ihmiset myöskään pelkää kuolemaa...Vaikka turhaanpa tätä edes yritän selittää. :)
No minun kokemukseni kyllä on vanhoista ja sairaista...
mutta se on totta, ettei kaikki pelkää kuolemaa...kun on vanha ja väsynyt ja vointi on huono...kuolema on monelle tervetullut vieras...
eikä siihen monesti liity sen kummempaa dramatiikkaa...ihmiset ny vaan vetävät sen viimeisen hengenvetonsa...ja elämä päättyy siihen... - heh,
LK kirjoitti:
Kuten sanottu, en tarvitse erityistä oikeutusta noitten tekemiseen. Mutta osa niistä oli semmoisia mitkä ei vaikuttaneet niin houkuttelevilta ajatuksilta.
silti sinulla on oikeus tehdä kaikkea tuota.
- 15+11=26
heh, kirjoitti:
silti sinulla on oikeus tehdä kaikkea tuota.
Niin pointti onkin siinä...
että jos ny esim. hyväksyt nuo abstraktit oikeudet omikseksi...että ne ovat minun oikeuksiani...ajatella/olla/ sellainen kuin olen...suhtautua asioihin omalla tavallani...
niin samalla hyväksyt, että ne ovat myös sinun oikeuksiasi...
sinä olet vuorostasi itsellesi minä...
ja saat ajatella/olla sellainen kuin olet...
suhtautua asioihin niinkuin itse parhaaksi itsellesi katsot...
- ent.ilkikurimus
Aluksi lista vaikutti hyvinkin mielenkiintoiselta, mutta pidemmälle luettuani huomasin, että kyse onkin enemmän omien oikeuksien korostamisesta kuin mistään muusta.
Minusta meillä kaikille olisi viisainta olla rehellinen, niin itsellemme kuin tosillemmekin. Tuollaisesta sanahelinästä ei paljoa kukaan kostu....- A
Itse itselleen oikeuksien laatiminen on jo ajatuksena infantiili. Oikeuksia käsitteenä ei olisi edes olemassa, jos ei olisi yhteisöä joka ne myöntää.
- 4+20=24
.Noh..nuo ovat kyllä vain sananhelinää...mutta tulit sinäkin mielipiteelläsi käyttäneeksi ainakin tuota minun oikeuttasi...
"Tuntea tunteeni ja ilmaista niitä suoraan toista kunnioittaen."
hyvin monille nuo omat oikeudet koskien noita lueteltuja oikeuksia eivät ole itsestäänselvyyksiä...
mutta toki sanat on vain sanoja...elämä eletään teoissa...ja tavallaan jos hyväksyy nuo asiat omina oikeuksinaan...hyväksyy ne myös toisen oikeutena...
Esim. tämän asian suhteen...
tuntea tunteensa... miten itse nuo luetellut oikeudet koki...
ja ilmaista niitä suoraan...kuten sinä minun ymmärryksen mukaan teit...- A
Puhut itse säätämistäsi oikeuksista. Kieli jota käytät ei ole yhteisesti jaettua. Siksi puheesi on yhteismitatonta. Etkä koskaan kykene sen avulla vuorovaikutukseen.
- 16+4=20
A kirjoitti:
Puhut itse säätämistäsi oikeuksista. Kieli jota käytät ei ole yhteisesti jaettua. Siksi puheesi on yhteismitatonta. Etkä koskaan kykene sen avulla vuorovaikutukseen.
Noh...tuo luettelo on kyllä kopioitu netistä...
en ole itse keksinyt/säätänyt noita oikeuksia...
mutta edelleen...sinäkin kyllä katsot omaksi oikeudeksesi tuon...
"Tuntea tunteeni ja ilmaista niitä suoraan toista kunnioittaen"
Sinä ilmaiset omat tunteesi...minun käyttämäni kieli ei ole sinun mielestäsi yhteisesti jaettua...puheeni yhteismitatonta ja sen vuoksi en koskaan mielestäsi kykene vuorovaikutukseen...
mutta hyväksyn mielipiteesi sellaisenaan...koska se on sinun oikeutesi...olla sitä mieltä ja ilmaista mielipiteesi... - ent.ilkikurimus
Sanon vieläkin: ihmisen tarvitsee olla rehellinen ja rakastaa itseään - ja olla siinäkin rakkaudessa rehellinen. Se on kaiken perusta.
Kun tämä asia on reilassa, ei tarvita enää mitään oikeusjulistuksia. Kannustakaa siis itseänne olemaan rehellinen...niin alatte nähdä. - 9+2=11
ent.ilkikurimus kirjoitti:
Sanon vieläkin: ihmisen tarvitsee olla rehellinen ja rakastaa itseään - ja olla siinäkin rakkaudessa rehellinen. Se on kaiken perusta.
Kun tämä asia on reilassa, ei tarvita enää mitään oikeusjulistuksia. Kannustakaa siis itseänne olemaan rehellinen...niin alatte nähdä."ihmisen tarvitsee olla rehellinen ja rakastaa itseään - ja olla siinäkin rakkaudessa rehellinen."
Kyllä allekirjoitan tuon...
mutta minulta tuo itsen rakastaminen unohtui moniksi vuosiksi...läheisriippuvaisena elin enimmäkseen vain toisen kautta...
Jälkeenkinpäin mietin pitkään...mitä olisin voinut tehdä toisin...että olisin kelvannut...saanut rakkautta...
Vasta ihan viime aikoina...olen ymmärtänyt tuon itsen rakastamisen ja arvostamisen...että sen kautta...koen itseni niin arvokkaaksi, etten enää anna kohdella itseäni huonosti...
tavallaan hyväksyn myös omat oikeuteni...ajatella/olla sellainen kuin olen...ilman että yrittäisin toteuttaa toisen oikeuksia...ajatella/olla sellainen kuin hän minun haluaisi olevan...
me kaikki ihmiset emme ole valmiiksi niin "terveitä",
joskus joutuu oppimaan kivun kautta...mutta rehellisyyttä siihen kyllä tarvitaan... - A
9+2=11 kirjoitti:
"ihmisen tarvitsee olla rehellinen ja rakastaa itseään - ja olla siinäkin rakkaudessa rehellinen."
Kyllä allekirjoitan tuon...
mutta minulta tuo itsen rakastaminen unohtui moniksi vuosiksi...läheisriippuvaisena elin enimmäkseen vain toisen kautta...
Jälkeenkinpäin mietin pitkään...mitä olisin voinut tehdä toisin...että olisin kelvannut...saanut rakkautta...
Vasta ihan viime aikoina...olen ymmärtänyt tuon itsen rakastamisen ja arvostamisen...että sen kautta...koen itseni niin arvokkaaksi, etten enää anna kohdella itseäni huonosti...
tavallaan hyväksyn myös omat oikeuteni...ajatella/olla sellainen kuin olen...ilman että yrittäisin toteuttaa toisen oikeuksia...ajatella/olla sellainen kuin hän minun haluaisi olevan...
me kaikki ihmiset emme ole valmiiksi niin "terveitä",
joskus joutuu oppimaan kivun kautta...mutta rehellisyyttä siihen kyllä tarvitaan...OK. Pääasia että asiat sujuvat nyt paremmin. Askel kerrallaan.
Uskon silti, että pärjäät vielä paremmin, kun lavennat minästäsi ulos ja _lähdet_ siitä eteenpäin, että meillä on kaikilla oikeutemme. Listasi _päättyi_ suunnilleen siihen. Vaan ehkä sinun piti kulkea ensin sinne saakka. En aina huomaa asioita.
*Halaus* - 13+2=15
A kirjoitti:
OK. Pääasia että asiat sujuvat nyt paremmin. Askel kerrallaan.
Uskon silti, että pärjäät vielä paremmin, kun lavennat minästäsi ulos ja _lähdet_ siitä eteenpäin, että meillä on kaikilla oikeutemme. Listasi _päättyi_ suunnilleen siihen. Vaan ehkä sinun piti kulkea ensin sinne saakka. En aina huomaa asioita.
*Halaus*"kun lavennat minästäsi ulos ja _lähdet_ siitä eteenpäin, että meillä on kaikilla oikeutemme"
Siis kyllä minä nykyään ymmärrän, että meillä kaikilla on oikeutemme...niin minulla kuin sinullakin...kuin heillä ja meilläkin ...
Tuon kun ymmärtää, ei ole tarpeen ns. vetää hernettä nenään toisen vastakkaisesta mielipiteestä...ja voi siitä huolimatta pitää ja puolustaa omaansa...koska kokee sen oikeudekseen...
Aiemmin elämässäni...minä helpostikin sivuutin omat tarpeeni, ajatukseni ja mielipiteeni...syystä että pelkäsin toisen hylkäävän minut...jos olen erimieltä...tai haluan jotain muuta kuin hän...
Tässä "uudessa elämässäni"...sitä pelkoa ei enää ole...voin/saan rauhassa olla oma itseni...ei ole enää tarvetta miellyttämisen halusta olla toisen kanssa samaa mieltä...
ja kykenen itse päättämään itsestäni huonoilta tuntuvat suhteeni...eikä siinä kuinkaan käy...eroistakin selviää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731930Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471217
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462