Hei!
Olen kertaalleen saanut enimmäisajan sairauspäivärahaa ansiosidonnaisena (-09-10). Sitten olin työllistymistä edistävissä opinnoissa vuoden ajan (eli sain ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa). Sitten sain lapsen ja olen ollut vanheimpainrahalla sen alle vuoden. Nyt vanhempainrahakauden päättyessä olen sairastunut jälleen samaan sairauteen. Mietin nyt tipahdanko minimisairauspäivärahalle, koska minulla ei ole työtuloa edellisen sairausjakson jälkeen vai voiko sairauspäivärahaa saada edellisen etuuden perusteella (joka siis olisi ansiosidonnainen äitiys- ja vanhempainpäiväraha). Työkykyisyysjakso siis on ok, koska pystyin vuoden opiskelemaan. Mutta minimisairauspäiväraha tarkoittaa perheelliselle suoraan toimeentuloluukulle joutumista.
Kelan täti ei tiennyt vastausta suoralta kädeltä (!) ja lupasivat selvittää. En vain jaksaisi odottaa viikonlopun yli kun ahdistaa...
Ansiosidonnainen sairauspäiväraha toiseen otteeseen???
2
108
Vastaukset
- YönValvonuPvänPannu
Suhtaudu viestiini varauksella, koska en ole Kelan virkailija ja luin sairausvakuutuslakia läpi ehkä vähän reilut puoli tuntia ja vain niiltä osin, jotka äkkiseltään näyttäisivät tapaukseesi soveltuvan, enkä halua ahdistustasi millään muotoa lisätä.
Se käsitys, jonka sv-lain tavaamisella sain, oli sellainen, että tosiaankin olisit putoamassa lainsäätäjän laatimaan ammottavaan monttuun. Tarkoituksellisuudesta ei liene kyse, mutta näyttäisi vahvasti siltä, että vanhempainraha sv-pvrahaa edeltävänä tulona ei ole samalla viivalla kuin esim. työttömyyspäiväraha tai kuntoutusraha.
Kun sinulla ei sellaisia työtuloja ole, joiden perusteella sv-pvraha lasketaan, niin jos olisit saanut työttömyyspvrahaa ja siltä suoraan siirtynyt taas sv-päivärahalle, ilman vanhempainrahakautta välissä, niin olisit saanut sv-päivärahaa, joka olisi ollut suuruudeltaan 86% saamastasi työttömyyskorvauksen määrästä.
Sv-päivärahaoikeus vanhan sairauden ja "työkykyisyysjakson" perusteella sinulla näyttää olevan, kuten totesit. Mutta saattaa tosiaankin käydä niin, että olet oikeutettu vain minimipvrahaan.
En ole varma, koskeeko sinua minimipvrahansaajana vieläpä tuo sv-lain 8 luvun 7 § 4 momentin 55 päivän omavastuuaika.
"Vähimmäismääräistä sairauspäivärahaa maksetaan sairauden aiheuttaman työkyvyttömyyden perusteella kuitenkin vasta sen jälkeen, kun sairaudesta johtuva työkyvyttömyys on kestänyt yhdenjaksoisesti vähintään 55 päivää. Jos työkyvyttömyyden alkaessa on ilmeistä, että työkyvyttömyys tulee jatkumaan vähintään 8 §:ssä säädetyn enimmäisajan, sairauspäivärahaa maksetaan vähimmäismääräisenä 1 tai 2 momentin mukaisen omavastuuajan jälkeen."
Toivottavasti olen väärässä.
Voimia sinulle ja perheellesi.- äitiraakki
Kiitos paljon, olen itse samassa uskossa kuin sinä, mutta toivon parasta. Sanoivat kelassa, että tuota 55 päivän karenssia voidaan "katsoa" että tuleeko sitä minun tapauksessa vai ei. Nyt täytyy vain odottaa. Ja toivoa, että saamme toimeentulotukea sen verran, ettemme joudu taivasalle.
Kiitos vaivannäöstäsi!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821985Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1131708- 1801296
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472