Kuntoustustuella olevat/olleet?

mustakolibri

Kirjoitinkin jo tuonne masennuspalstalle, mutta ajattelin kysyä myös täältä.

Onkos palstalla muita pitkään kuntoutustuella olevia/olleita? Miten pitkään olette tuella olleet? Mitkä ovat tulevaisuuden näkymät? Mikä on diagnoosinne? Entä te eläkkeelle päässeet, kuinka pitkään ehditte olla kuntoutustuella ja mitä tukitoimia kokeiltiin ennen eläkepäätöstä/tuen loppumista?

Entä miten kauan prosessi kestää ennen kuin päätös työkokeilusta tulee työeläkeyhtiötä/kelalta? Kuinka työnantajat suhtautuvat kuntoutujaan? Kuinka paljon työnantaja saa tietää kuntoutujan terveydentilasta?

Jäin sairauslomalle v.2008 ja kuntoutustuella olen ollut sairauspäivärahakauden jälkeen yhtäkestoisesti. Tukea on myönnetty tämän vuoden toukokuun loppuun.

Tänään kävin lääkärissä ja hän aikoo hakea jatkoa vuodeksi kuntoutustuelleni. Suunnitelmissa olisi tämän vuoden syksylle työkokeilu ja keväällä 2013 hakisin kuntouttavaan koulutukseen.

Itse olin jo suunnitellut hakevani opiskelemaan tänä keväänä. Tosin erittäin pelokkain mielin. Onhan se kait ymmärrettävää, kun on ollut poissa "normielämästä" yli neljä vuotta. Lääkärin mielestä minun ei tule hakea vielä opiskelemaan. Ensin katsotaan, miten pikkuhiljaa työelämän rutiineihin palaaminen onnistuisi. Jos se menee hyvin, niin vuoden 2013 keväällä sitä koulutusta.

Ehkä niin on parempi, kun tahdon stressata asioista aivan liikaa. Stressin myötä sitten alkaa ahdistus ja paniikkikohtaukset.

Lääkäri totesi myös, että minä en ehkä koskaan pysty tekemään kokopäivätyötä. Mielipiteessä hän nojasi diagnoosiini (psykoottinen masennus) ja sairaushistoriaani, joka on yhtä vuoristorataa itsetuhoyrityksineen ja pitkine osastojaksoineen.

Mieli on vähän maassa. Mitään muuta en toivoisi kuin palata terveenä työ-/opiskeluelämään. Ikää on kuitenkin vasta 26-vuotta, vaikka sekin alkaa tuntua isolta, kun seuraa vierestä kavereita, jotka etenevät elämässään ja työelämässä.

Lääkityskin tulee olemaan varmaan loppuelämän. Tällä hetkellä menee Serdolect 16mg, Lamictal 200mg, Azona 200mg sekä tarvittaessa Tenox 20mg ja Alprox 2x 1mg. Turha varmaan haaveillakaan elämästä ilman lääkitystä...

4

310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bipspops

Olen ollut kuntoutustuella kohta kaksi vuotta. Sitä ennen sen melkein vuoden sairaspäivärahalla. Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä, joten parantumista on turha odotella. Korkeintaan muutama kuukausi voi mennä normaalissa olotilassa, ja sitten pamahtaa taas masennus päälle. Haluaisin opiskelemaan tai työelämään, mutta taitaa olla turha toivo. Pitäisi olla pitemmän aikaa oireetonta. Työkokeilusta ei ole vielä puhuttu sanaakaan. Tämä kuntoutustuki loppuu lokakuun lopussa, joten en tiedä tulevaisuudesta vielä mitään. Syksyllä on sitten hoitosuunnitelmapalaveri. Itse olen 31-vuotias.

• miemiemie

Mulla sama diagnoosi eli psykoottinen masennus (vaihdellen vaikea-asteisen kanssa) ja ahdistuneisuushäiriö. Olin suunnilleen myös saman ikäinen kuin ap, kun eläkepäätös tuli. Haettiin jatkoa kuntoutustuelle. Nyt olen ollut 5v eläkkeellä, ei enää hoitokontaktia, mutta lääkitys on. Eläkepäätös on ikäänkuin "kuolinisku" kaikelle. Uskoakseni kuntoutustuella olisi vielä yritetty edes sitä "kuntoutumista". Olisi halunnut takaisin töihin. Jossain vaiheessa kuntoutustuella lakkasin käymästä työhaastatteluissa, koska töitä en saanut johtuen sairaushistoriastani. Todistukset työstä ka koulutuksesta ovat ihan hyvät, eli niissä ei syy. Ammatiltani olin (olen?) sairaanhoitaja.

Nyt kun olen vuosikausia vain ollut, vaatisi suunnatonta ponnistelua päästä kiinni normaaliin elämään, edes siis vaikka siivoustyöhön tms muutamaksi tunniksi viikossa. Opiskelusta olen haaveillut, mutta ehkä hautaan nekin haaveet...

• stressihirviö

Itse nyt reilun vuoden kuntoutustuella. Skitsoaffektiivinen masennuspohjainen häiriö. Ikää vajaa 40 vuotta. Huilailen eli suomeksi lepuutan hermoja nyt ainakin n.vuoden.
      Stressinsietotoleranssi nollassa. Pienikin vastoinkäyminen saa mut aikalailla 'sekaisin'. Elämässäni ei oikeastaan ole ollut kuin vastoinkäymisiä, joten se kiintiö on nyt täynnä. Se huolettaa eniten takaisinpaluussa työelämään. Luultavasti en tule 'entiselleni', eli en tule kestämään enää stressiä. Tosin eihän sitä vielä tiedä. Työ on ollut elämässäni 'tukipilari', mutta ilmeisesti sitten hyvin keinotekoinen, jolla olen vain sinnitellyt ja sinnitellyt. Loppuunpalaminen vei lähes 'manalan majoille' joten toipuminen on erittäin hidasta ja edes vuoden jälkeen en käy vielä edes 'vara-akuilla'.
      Tsemppiä sulle työelämään ja tietenkin muutenkin elämään!!!

• mustakolibri

Kiitos vastauksistanne! Ja tsemppaamisesta stressihirviö! :)

Joo, mullakin on tosiaan tuo stressinsietokyky melko alhainen. Otan paineita ihan pienistäkin asioista. Sitten nukahtaminen vaikeutuu ja näen kauheita painajaisia. Alkaa ahdistaa, joka tuntuu fyysisesti palana kurkussa, puristuksena rintakehällä ja vapinana. Siksipä tuo minun psykiatrini sanoikin, että minusta ei ehkä enää ole koskaan kokopäivätyöhön.

Nyt taas pitkästä aikaa tuli kaupassa ihan armoton paniikkiolo. Mietin kokoajan, miten päin sitä olisi hyvä olla. Ihan liikaa keskityin, miten kädet ovat, missä asennossa seison, minne katson jne. Tuntui, että ihmiset toljottavat minua. Ostoksiin en voinut keskittyä. Seurasin vaan vierestä, kun miesystäväni keräsi tavataroita kärriin. Päässä takoi vaan ajatus, että mahdollisimman pian ulos kaupasta. Tosin olo ei helpottanut sieltä poistumisen jälkeenkään. Oli ihan sellainen epätodellinen olo pitkän aikaa.

Nyt esim. stressaan jo etukäteen suuresti tulevaa. Jos eläkeyhtiö ja Kela myöntävät jatkoa kuntoutustuelle, niin mikä rulianssi minua odottaa työkyvyn jne. selvittelytyössä. Kaiken kukkuraksi minun pitää kulkea toiselle paikkakunnalle näihin selvityksiin julkisilla. Matka yhteen suuntaan on ajallisesti bussilla n. 1h ja junalla 30min.

Onko kenelläkään kokemuksia näistä haastatteluista ja testeistä, joita tekevät kunnon kartoittamiseksi? Millaisia ovat ja kauanko kestävät? Korvaako eläkeyhtiö/Kela matkakulut?

Ärsyttää elää taas kuukausi jos enemmänkin tietämättömänä tulevasta ennen kuin kuntoutustuen jatkopäätös tulee. Mitäs sitten, jos kuntoutustuki ei jatkukaan?! Tyhjän päältä monen vuoden kotonaolon jälkeen yhtäkkiä työttömäksi työnhakijaksi... Hyvä siinä sitten selitellä työhaastatteluissa, miksi cv:ssä on reilun 4 vuoden tauko töistä.

Pitää yrittää olla ajattelematta liikaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe